Förra året inledde Turkish Airlines ett partnerskap med Stena Match Cup Sweden och enligt ett nytt avtal står det klart att flygbolaget kommer att förlänga sitt engagemang som sponsorer de kommande två åren. Samtidigt planeras sommarens stora seglingsfestival på västkusten då Stena Match Cup Sweden firar sitt 20-årsjubileum.
Turkish Airlines är det flygbolag som trafikerar flest länder i världen, och de förknippas med sponsorskap inom idrott i världsklass med sina globala varumärkes-ambassadörer och internationella superstjärnor, Kobe Bryant och Lionel Messi. Flygbolaget har utsetts till Europas bästa flygbolag tre år i rad, och uppnådde under 2013 positionen som Sveriges näst mest bokade internationella flygbolag. I fjol gjorde de för första gången entré i seglingssporten som sponsorer för Stena Match Cup Sweden och nu är de så nöjda med samarbetet att de skrivit på ett nytt tvåårsavtal som sponsorer för evenemanget.
– Vi på Turkish Airlines är väldigt nöjda med resultatet av evenemanget i somras där vi fick visa upp oss för nya kunder och vara en del av ett sportevent i världsklass. Vi har i många år förknippats med idrott i världsklass och det är precis vad Stena Match Cup Sweden är så nu ser vi fram emot vårt fortsatta samarbete, säger Mustafa Tanriverdi, General Manager för Turkish Airlines Göteborg.
Stena Match Cup Sweden arrangerades för första gången 1994 och har sedan dess vuxit till att bli en av de mest uppmärksammade regattorna i världen. Tävlingen ingår i världscupen i matchracing för herrar och de täta seglingsduellerna lockar mängder av besökare till Marstrandsön varje år.
– Vi planerar just nu vårt stora 20-årsjubileum och vi kan lova att det blir en stor fest och den bästa upplagan av Stena Match Cup Sweden hittills. Evenemanget kan fortsätta växa tack vare våra sponsorer och det är väldigt roligt att ett bolag som Turkish Airlines väljer att fortsätta vara en del av vad som händer på Marstrand, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot AB som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med Göteborgs Kungliga Seglarsällskap.
Foto: Dan Ljungsvik – Stena Match Cup Sweden 2013
Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och totalt 118 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – ¬5 juli 2014.
SMHI och Finlands Miljöcentral, SYKE, inleder ett tätt samarbete kring övervakningen av havsmiljön i Östersjön och Västerhavet.
– Det är unikt att två länder skriver avtal på detta sätt, men vi går i bräschen för en trend som EU och globala organisationen ICES gärna vill se framöver. Tillsammans kan vi förbättra övervakningen av de akuta problem som havet tampas med, och dela på kostnaden, säger Lena Häll Eriksson, generaldirektör på SMHI.
– Redan idag avgår den första gemensamma turen med forskningsfartyget Aranda. De finska och svenska havsforskarna ska interkalibrera sina mätinstrument och ta prover på syreläget och fosfor- och kvävehalten. Parallellt börjar vi arbeta fram ett gemensamt program för framtida havsmiljöövervakning, säger Lea Kauppi, generaldirektör för SYKE.
– Vinsterna med att samarbeta är stora. Både Sveriges och Finlands forskning får tillgång till mer miljödata och snabbare åtkomst till varandras data. Samtidigt kan vi dela på kostnaderna för fartyg, utrustning och personal, säger Lena Häll Eriksson. Detta är också en mycket bra lösning på vårt behov av ett nytt forskningsfartyg.
SMHI och SYKE kommer nu varje månad att genomföra forskningsresor tillsammans på Östersjön och Västerhavet. Vissa havsområden är gemensamma undersökningsområden: Bottenviken, Ålandshav och norra delen av den Egentliga Östersjön. Med det nya samarbetet kommer Aranda nu även att täcka den södra delen av Östersjön och havsområdena mellan Sverige och Danmark samt Västersjön.
Havsmiljöövervakningen grundar sig på HELCOMs (Östersjökonventionen) undersökningsprogram och direktiv från EU.
Följer förändringarna i havet
Forskningsresornas mätningar och analyser ger viktig information om hur miljön förändras i Östersjön och Västerhavet, och detta bildar beslutsunderlag för stater, myndigheter, företag, etc. De tre mest akuta miljöfrågorna – som också är sammankopplade – är:
1. Syreförhållandena, som försämrats alltsedan 70-talet och nu nått katastrofala nivåer i Östersjön. Idag lider cirka 30 % av bottnarna av akut syrebrist, och ytterligare 15 % är helt döda. Orsaken är övergödning i kombination med allt lägre införsel av kallt, salt och därmed mer syrerikt vatten från Nordsjön. Man vet idag inte vad som orsakar den försämrade vatteninförseln, men misstankar finns att det kan bero på att klimatförändringen.
2. Övergödningen orsakas av närsalter innehållande kväve och fosfor från utsläpp runt hela Östersjön. Den dåliga trenden har dock brutits tack vare att reningen förbättrats i flera länder. Läkningsprocessen tar ändå lång tid, eftersom utsläpp finns lagrade i bottensedimenten och kommer in via vattendrag fån åker- och skogsmark samt via regn från trafikutsläpp på land och hav.
3. Algsituationen följs och prognostiseras med biologiska och kemiska mätningar som komplement till satellitdata och automatiska mätningar från handelsfartyg. Trenden med mer alger har pågått sedan 1990-talet och orsakas av övergödningen. Vissa av algerna kan vara skadliga.
Institutens insamlade miljödata kommer nu att kunna delas mycket snabbare mellan länderna, och mycket data finns dessutom öppet och tillgängligt via SMHIs webbsida på www.smhi.se och via SYKEs datasystem. Alla länders data för året görs dessutom tillgängligt via den globala havsmiljöorganisationen ICES och via HELCOM.
FOTON:
Bilder på 1) generaldirektörerna ombord på fartyget, 2) flygbild av fartyget och 3) provtagning ute till havs finn på smhi.se/press/pressmeddelanden eller kan mailas av teresa.negrete@smhi.se
Fredagen 31 januari delade Peter Klocks minnesfond ut stipendier till tre ungdomar som visat stort engagemang för sin idrottsliga utveckling inom seglingen. Stipendierna gick till Oliva Bergström som seglar laser radial för GKSS, och James Olsson och Hannes Westberg som gått från 29er till 49:er, även de från GKSS.
Olivas motivering lyder:
En ung och ambitiös tjej som seglat VM i Optimist och redan under första säsongen i Laser Radial lyckades ta medalj på SM. Under träning är hon alltid först ut på vattnet och sist in. För sina uppnådda resultat, sin målmedvetenhet och en drivkraft utöver det vanliga tilldelas Olivia Bergström Peter Klocks Seglingsstipendium om 15 000 kronor.
James & Hannes motivering:
Efter endast en vår tillsammans i 29:er vann de JSM och växlade sedan över till OS-klassen 49:er. I den nya klassen har de redan visat både framgång och stor utvecklingspotential. För deras engagemang och träningsvillighet samt ambitionen att nå långt tilldelas James Olsson & Hannes Westberg tillsammans Peter Klocks Seglingsstipendium om 15 000 kronor.
Peter Klocks Minnesfond ska främja unga idrottare som visat stort engagemang för sin idrottsliga utveckling. Stöd svensk ungdomsidrott genom att donera till fonden på www.peterklock.se
Bilden:
Oscar Klock och stipendiaterna. Foto: Dan Ljungsvik.
Sök Båt (www.sokbat.se) är nu både en annonssajt och en båtdatabas från Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. På sajten visas annonser på nya och begagnade båtar, motorer, tillbehör samt olika tjänster, såsom service och vinterförvaring, från företag i båtbranschen.
Här finns även Sveriges – och troligtvis – världens största båtdatabas med fakta, bilder och prisstatistik på över 9 000 båtmodeller.
– Alla företag som annonserar på Sök Båt är medlemmar i Sweboat – Båtbranschen Riksförbund. Det betyder att de följer ett antal kriterier för att konsumenten ska ha ett tryggt båtägande, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.
– Det är alltid tryggare att handla med ett företag än en privatperson, bland annat tack vare konsumentlagarna som alla handlare lyder under, men det skall också vara ännu tryggare att handla hos ett företag som är medlem i Sweboat. Våra medlemmar har bland annat genomgått utbildning i konsumentjuridik, varudeklarerar begagnade båtar, har en ansvarsförsäkring och följer alltid ARNs rekommendationer vid en eventuell tvist.
En av Sweboats främsta uppgifter är att främja båtlivet. De vill att fler upplever lyckan med att vara på sjön och att dem som redan är där har ett roligt och tryggt båtliv.
– Att vi skapat nya Sök Båt är en del i denna strävan. Vår förhoppning är att det ska bli lättare att hitta rätt produkter och kunna få hjälp med rätt tjänster. Framförallt vill vi visa på vikten av att köpa dessa produkter och tjänster hos rätt företag, säger Mats Eriksson.
Info: www.sokbat.se
Ludvika Motorbåtsklubb har utsetts till Årets Båtklubb 2013 av tidningen Båtliv. Båtklubben belönades med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen ägde rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 1 februari.
Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2013 fick ett stort intresse med nomineringar från ett antal båtklubbar runt hela landet. Efter ett noggrant arbete valdes Ludvika Motorbåtsklubb till vinnande båtklubb.
Prisutdelningen hölls på Båtmässan i Göteborg 1 februari. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen med 170 000 medlemmar.
Juryns motivering till att välja Ludvika Motorbåtsklubb till Årets Båtklubb 2013 lyder så här:
”Ludvika Motorbåtsklubb står för mycket av det som svenskt båtliv handlar om. Det är en livaktig klubb vid en av våra stor insjöar. Genom olika projekt för ungdomar, vanliga båtklubbsmedlemmar och projektet ”Marina 2015” är Ludvika Motorbåtsklubb väl rustad både för framtida tillväxt och för dagens miljökrav.”
Tidningen Båtliv är officiellt organ för Svenska Båtunionen och Europas största båttidning. Tidningen når med sin upplaga på 147 300 exemplar (TS 2013) sex gånger per år båtägare i hela landet.
Bildtext:
Ludvika Motorbåtsklubb är Årets Båtklubb 2013. På bilden syns en del av medlemmarna i klubben tillsammans med den sjömanskista och de vinster som tillfaller klubben. Foto: Jorma Valkonen.
Priset till Årets Båtklubb är den här specialbyggda skattkistan i massiv mahogny – fylld med båtprylar.
Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – startar nu tillsammans med Båtskroten Sverige AB och Stena Recycling AB ett projekt med mål att bygga upp ett system för återvinning av fritidsbåtar som är tillgängligt över hela landet.
Systemet ska fungera genom ett omfattande nätverk av företag runt om i Sverige, som förbereder och bearbetar båten för återvinning, säger Mats Eriksson, VD i Sweboat
– Båtbranschens Riksförbund.
Projektet finansieras genom projektpengar från Tillväxtverket och Havs -och Vattenmyndigheten samt av projektparterna. Projektet med att bygga nätverket och systemet kommer pågå fram till andra halvåret 2015, för att sedan tas i bruk.
Sverige är ett av världens mest båttäta länder, med nära 1 miljon båtar, varav flertalet är från 60 -70-talen. Båtar i glasfiberarmerad plast har mycket lång livstid. Hur lång vet vi egentligen inte, men en välskött båt från 1970-talet fungerar alldeles utmärkt ännu idag.
Båtarnas hållbarhet och förhållandevis höga andrahandsvärden har gjort att det tills idag inte funnits något behov av ett system för återvinning av fritidsbåtar, men ändrade krav hos båtägarna och ett snabbt sjunkande andrahandsvärde har nu gjort tiden mogen för att börja återvinna de allra äldsta båtarna.
Genom att båtägarna får tillgång till ett system dit en uttjänt båt kan lämnas och tas om hand på ett miljöanpassat och prisvärt sätt minskar risken för att nedskräpande båtvrak hamnar på båtuppställningsplatser, längs stränder och i naturen.
Foto: Håll Sverige Rent.
Idag 1 februari öppnar Båtmässan för 55:a gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa visas 384 båtar/segelfarkoster (ca 60 fler än 2013) varav bl. a 24 Världs- och 29 Skandinavienpremiärer. Till detta kommer lansering av nya varumärken och massor av aktiviteter för Båtmässans besökare.
Båtmässan 2014 har lockat cirka 270 utställare och den totala ytan är över 30 000 kvadratmeter. Mässhallarna är fyllda med allt vad som båtlivet kan erbjuda.
Förutom alla premiärer och alla övriga båtar och tillbehör innehåller årets Båtmässa ett stort antal spektakulära inslag. Ett av dessa möter besökarna direkt när de stiger in från huvudentrén till C-hallen – Wind Wagon, en dröm som gick i uppfyllelse.
I samma hall finns också mässans största båt, som detta år en Jeanneau Sun Odyssey 509. Ytterligare ett trevligt inslag i C-hallen är det nya jolletorget där bl a Svenska 505-föbundet låter besökare prova på hur det är att segla.
Veteranbåtshallen visar som vanligt upp ett antal skönheter av äldre snitt men också i motorbåtshallen finns en äldre skönhet. I Volvo Pentas monter visas Anders Erikssons (Galenskaparna) renoverade Solö.
Veterantemat är också en del av Båtmässans serveringar detta år. De bär namn efter grynnor, kobbar och skär på Västkusten, t ex Café Skalkorgarna, Café Qvelhatten, Café Utkäften samt Café Fogeln.
Förra Båtmässan scenprogrammet som kallades ”Förverkliga dina drömmar” blev oerhört uppskattat. Därför återkommer detta inslag 2014. Varje dag berättar kända och okända personer om sina drömmars förverkligande. Vi möte familjen Thorell från Onsala som åkte motorbåt i Medelhavet i fyra månader. Vi möter Sven Yrvind, favorit i repris. På scenen kommer också Peder Asplund från Agapi att berätta om båtresor i Sverige, Norge och Italien, alla med en båt på trailer. Fler namn på scenen är Ola Skinnarmo, Anders Eriksson, Martin Strömberg, Martin Falkland m.fl. Mer information: www.batmassan.se/besokare/scenprogram-forverkliga-dina-drommar.
Ytterligare ett nytt inslag är Upplevelsehallen. Båtmässans populära restaurang Gästhamnen flankeras av två stora pooler och i denna hall finns också scenen ”Vattnets läckerheter”. En scen med ett scenprogram som bjuder på många av Sveriges mest kända kockar. Programmet arranger i samarbete med Sjömagasinet. Mer information: www.batmassan.se/besokare/upplevelsehallen.
Båtsamverkan är polisens nya projekt som startade 2013 och som i år blir synligt på Båtmässan. I en monter i A-hallen ger polisen, Larmtjänst, Securmark och försäkringsbolagen tips om hur man skyddar sin båt från otrevliga påhälsningar.
Snabbfakta
• Båtmässan pågår mellan 1 februari-9 februari.
• Totalt finns cirka 270 företag/föreningar/organisationer och myndigheter representerade.
• Totalt utnyttjas cirka 30 000 kvadratmeter för montrar och aktiviteter.
• Totalt finns det 384 båtar/farkoster utställda, 33 segelbåtar, 272 motorbåtar, 42 kanoter/kajaker, 23 vattenskotrar, 4 segelfarkoster, 10 andra
Världspremiärer (med reservation för ändringar och feltryck)
Alumacraft Escape 145 Tiller
Alumacraft Voyaguer 175 Sport
Arronet 24 5 sp
Aquador 27 HT
Aquador 30 ST (Sport Top
Bavaria Cruiser 37
Finnmaster Pilot 8.0
Finnmaster T8
Flipper 600 SC
Flipper 640 SC
Highfield Aluminium RIB
Ocean Master 590 DL
Micore 480sc Offshore
Monki Rib – M23
Nimbus 21 Nova
Nordkapp Avant 605
Nya Ryds F468 Sport
Olympic 620 C
ROW Scull
Sting 485 & 485 S
Uttern S45
Yamarin Cross 57BR
Skandinavienpremiärer (med reservation för ändringar och feltryck)
Antaris 66,
Aquador 35 S
Atlantic Marine 900 Adventure
Bella 525 R
Bella 535 Excel
Brig Eagle 480
Draco 26 RS
Jeanneau SO 349
Nimbus 405 Coup
Quicksilver Activ 855 Cruiser
Quicksilver Capture 605 Pilothouse
Quicksilver Capture 675 Pilothouse
Ribeye – a600 Custom
Ribeye – s650 Custom
Ribeye s740 SX
Takacat Lite 300 & 340
Takacat Sport 260, 300 & 340
Takacat Explorer 340, 410 & 460,
Windy 39 Camira
X-Yachts – Xc35
Zodiac Pro Open 550 & 650 Raid Edition
Silver Fox Avant 485
Silver Wolf Avant 510
Föredrag och andra aktiviteter på Båtmässan
”Förverkliga dina drömmar (D-hallen)
På D-hallens scen kommer dagliga föredrag att genomföras med starka profiler. Starka profiler som är kända för en stor allmänhet eller bara en begränsad skara personer.
Hela programmet finns på www.batmassan.se/besokare/scenprogram-forverkliga-dina-drommar/
”Veteranbåtshallen” (V-hallen)
I veteranbåtshallen finns förutom vackra båtar en scen som blandar föredrag med återkommande avbrott då tändkulemotorn startas.
”Segelbassängen” (E-hallen)
I Upplevelsehallen finns en 200 kvadratmeter stor bassäng där besökarna kan träna sig i segling.
”Prova-på-bassängen” (E-hallen)
Ytterligare en stor bassäng finns i Båtmässans Upplevelsehall (mässhall E). Här ges möjlighet att prova på olika former av flytetyg.
”Barnen på Båtmässan”
I år satsar Båtmässan extra på alla kommande båtentusiaster! Flera kul aktiviteter på barnens avdelning, bl a de populära FunBallz. Dessutom kommer alla barn/ungdomar fri entré.
”Sjösäkerhetspoolen” (H-hallen)
I poolen blir det dagliga uppvisningar av hur olika flytvästar och annan livräddande utrustning används.
”Barnens Sjövettsskola” (H-hallen)
Barnen får, under cirka 30 minuter, lära sig allt om både sjövett och sjösäkerhet och mycket om livet på sjön – och de får diplom.
”Veteranbåtshallen” (V-hallen)
Massor av tjärdoft, fantastiska båtar och härliga profiler möts i den alltid lika uppskattade Veteranbåtshallen.
”Den säkra hamnen” (H-hallen)
I år kompletteras Sjösäkerhetspoolen med en bassäng där Sjösäkerhetsrådet och Transportstyrelsen ger tips om säkert beteende i småbåtshamnar.
Press Centre är öppet:
Fredag 31 januari kl. 09.00-19.00
Lördag 1 februari-söndag 2 februari kl. 10.00-18.00
Under perioden måndag till söndag 3-9 februari hänvisar vi till Service Center. Ackreditering görs i informationsdisken i huvudentrén.
För mer information om Båtmässan, kontakta Bengt Wallin, mässansvarig, tel. 031-708 80 91, e-post bengt.wallin@svenskamassan.se
På Orust har samarbete mellan marina företag alltid varit ledstjärnan. I denna anda skapade båtvarven tillsammans Öppna Varv, som numera drivs i samarbete med Sweboat. Med tiden har båtägandet förändrats och idag efterfrågas mycket mer komplett och omfattande service av båtägarna.
Inom Yacht Center erbjuds redan idag båtvarv med fullservice, marina, vinterförvaring, reparationer och ombyggnader, försäljning av både nya och begagnade båtar, charter, boende och seglingsevent.
Avsikten är att knyta fler skandinaviska och europeiska marina företag till Yacht Center, så att båtägaren skall kunna få all tänkbar hjälp och service på ett ställe.
Det skall vara lätt och tryggt att äga en båt idag och enbart kunna njuta och koppla av under ledig tid.
– Vi har många båtägare från Skandinavien och övriga Europeiska länder som redan är kunder hos företagen i Henån och den utländska efterfrågan ökar, säger Claes Samuelsson, som är en av delägarna i Orust Yacht Service.
Företagen som samverkar i Henån:
Orust Yacht Service – Bavia Yacht – Najad – Swedestar – XLNT Yachting – Lange Maritime.
Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken och ett efterlängtat event för båtfrälsta. I år finns det extra mycket att längta efter, då Sjöräddningssällskapet har fått chansen att baxa in en hel sjöräddningsbåt på mässgolvet.
SSRS allra nyaste 12-meters räddningsbåt, Rescue Leif Johansson, kommer att finnas i montern i Göteborg den 1–9 februari och alla besökare är välkomna att ta en titt. Vi tjuvstartar redan på fredag med pressvisning av räddningsbåten.
– Det är förstås extra roligt att kunna välkomna våra mässbesökare ombord på en riktig sjöräddningsbåt. Vi är väldigt stolta över vår organisation och våra båtar, och tycker att mässan är ett bra forum att visa upp en räddningsenhet och berätta om hur vi arbetar. Dessutom drar en båt många besökare till montern och ger oss tillfälle att prata med flera, säger Camilla Larsson, båtmässeansvarig på Sjöräddningssällskapet.
Vår monter bemannas som vanligt av frivilliga sjöräddare. Förutom möjligheten att kliva ombord och kika närmare på en av våra stora räddningsenheter, finns vi på plats för att prata sjösäkerhet, träffa våra medlemmar och värva fler som vill stötta oss.
Har du vad som krävs för att bli frivillig sjöräddare?
Besökarna kan också prova på att hoppa i en räddningsdräkt – på tid. När larmet går ska sjöräddaren vara på väg ut från kajen på 15 minuter. Låter det lätt? Tänk dig att du sover hemma i din säng när larmet går, så förstår du bättre vad som faktiskt krävs. Vi har tvåtusen frivilliga sjöräddare. Alla klarar 15-minutersgränsen, ofta med råge.
Välkommen att träffa SSRS i monter B08:32.
För sju år sedan träffades två hängivna unga seglare från USA under inspelningen av en seglingsdokumentär. Deras gemensamma dröm var att de någon gång skulle kunna sjösätta ett eget projekt i Volvo Ocean Race och delta i världens tuffaste havskappsegling.
Det som verkade som en långsökt dröm blev idag verklighet när det nya laget Team Alvimedicas deltagande i Volvo Ocean Race 2014-15 presenterades i Istanbul, hemstad för företaget Alvimedica som står bakom projektet.
Mark Towill var bara 18 år när han träffade den fyra år äldre Charlie Enright under inspelningen av Disneys seglingsfilm Morning Light som de båda medverkade i. I dokumentären, som följde en kappsegling över Stilla Havet, medverkade också några av de främsta namnen inom havskappsegling.
– Vi träffades under uttagningarna till filmen och båda två såg på det projektet som starten för vår dröm och det var Volvo Ocean Race, säger Charlie Enright som idag är 29 år.
– Vi hade flera veteraner från tävlingen som coacher under inspelningen av Morning Light – Stan Honey, Mike Sanderson, Jerry Kirby – och de gav oss grunderna när det gäller havskappsegling på hög nivå.
– Vår vision har varit klar sedan en tid tillbaka och har fungerat som motivation för allt vi har gjort. Men det har inte på något sätt varit lätt även om vi fick en bra start tack vare filmen. Vi har stått och stampat i långa perioder, försökt hitta vår chans och allt har handlat om att skapa våra egna möjligheter. Men vi har också fått mycket hjälp från många människor för att göra detta till verklighet, säger Mark Towill som tillsammans med Enright startade företaget All-American Ocean Racing i Newport, Rhode Island där Volvo Ocean Race stannar under ett hamnstopp maj 2015.
Deras planer började långsamt ta form 2011 när VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad, bjöd in dem till Alicante, Spanien för starten av den senaste upplagan av Volvo Ocean Race. Efter att ha lagt andra åtaganden åt sidan tog de upp jakten på en titelsponsor. Enright och Towill fann tillslut ett ambitiöst, ungt företag – Alvimedica, som nu kommer att backa upp laget och ta drömmen hela vägen till startlinjen för den kommande upplagan av Volvo Ocean Race som inleds i Alicante den 4 oktober i år.
Alvimedica är aktiva inom medicinsk utrustning och passar perfekt för ett lag som siktar på att ha en besättning som främst ska bestå av seglare under 30 år. Företagets fokus på att vara smidiga, innovativa och orädda att fatta djärva affärsbeslut, som att till exempel att ta sig an den stora amerikanska marknaden, har bidragit till att göra dem till ett av de snabbast växande unga företagen i Turkiet. Nu vill ledningen bredda horisonten genom att vinna mark i nya marknader och framförallt USA. Det nya unga amerikanska laget i Volvo Ocean Race är ett perfekt instrument att använda för att lyckas med det.
Enright, som kommer att vara skeppare, är tillsammans med Towill de enda lagmedlemmarna som hittills bekräftats och nästa steg för dem är nu att rekrytera de bästa unga havskappseglarna i världen.
– Planen är att först leta efter folk i USA och sedan vidga det till att ta in seglare från andra delar av världen inklusive Turkiet och Italien, säger Mark Towill.
Knut Frostad välkomnar varmt det nya laget och deras titelsponsor som nu blir det femte laget som tillkännagivit sitt deltagande i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race.
– Det här är ett av de mest spännande nya lagen som jag sett sedan jag började det här jobbet. Team Alvimedica är precis vad jag drömt om sedan 2008 när jag blev en del av tävlingsledningen – unga människor som tar initiativ till att starta ett nytt projekt.
– Vi välkomnar också den nya sponsorn från Turkiet som är ett land där det fanns ett stort intresse för den senaste upplagan av tävlingen och där seglingssporten växer. Det handlar om ett medicintekniskt företag med fokus på hjärtat, och jag anser att Volvo Ocean Race är en av världens tuffaste utmaningar för fysiken och hjärtat så det borde bli en intressant studie.
VD:n för Alvimedica, Dr Cem Bozkurt tillägger:
– Som ett ungt företag har vi mycket stora ambitioner för den globala marknaden och vi har samma mål inom seglingen. Volvo Ocean Race är ett dynamiskt evenemang med hög fart och som drar nytta av modern teknik precis som Alvimedica. Vi är stolta över att ha den turkiska flaggan på en båt i den mest utmanande seglingstävlingen i världen.
Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga. Lagets VD kommer att bli Bill Erkelens som är ett välkänt namn inom segling i USA och som har haft en ledande roll i ett flertal America’s Cup-lag. De ansluter sig nu till Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing, Dongfeng Race Team och Team Brunel som sedan tidigare ingår i startfältet för Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen sträcker sig över 38 739 sjömil, pågår i nio månader och avslutas i Göteborg i juni 2015.
Om All-American Ocean Racing
All-American Ocean Racing är ett lag med unga, kvalificerade och drivna seglare som träffades under inspelningen av Disneys film Morning Light. Under ledning av Charlie Enright från Rhode Island och Mark Towill från Hawaii, siktar de på att först och främst rekrytera seglare under 30 år. All-American Ocean Racing är inriktade på att vinna tävlingen, att ta seglingssporten i USA till en ny nivå, att ge avkastning till sina sponsorer och stödjare – och att leva sin tonårsdröm.
Info: www.allamericanoceanracing.org
Noteringar
• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen. Team Alvimedica som seglar under både amerikansk och turkisk flagga är det senaste laget som bekräftat att de ska delta. De kommer att ha en besättning som främst består av seglare under 30 år. Fler lag kommer att presenteras de kommande månaderna.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.
Bilderna:
Mark Towill näst längst till vänster och vid hans sida till höger står Charlie Enright, Foto: Amery Ross.
Charlie Enright, Foto: Amery Ross.
Mark Towill, Foto: Amery Ross.
Team Alvimedicas Volvo Ocean 65:a, Bild: Volvo Ocean Race.
Den rosade och prisbelönta F-serien får en ny medlem i vår. Ryds F468 är lillasyster till de tidigare modellerna F528 och F588. En båt som passar den flexibla och mobila användaren.
Ryds F serien, där F står för future, har rönt stor uppmärksamhet i båtvärlden. F528 har exempelvis vunnit European Power Boat Award, vilket är lite som båtvärldens Oscars och dessutom tilldelats flera miljöpriser. Nu lanserar Ryds en mindre modell som når en ny publik.
– F468 är just 4,68m skrovlängd med totallängd på 4,88m och har samma fina köregenskaper som de större modellerna, förklarar Jonas Lundegård, Marknads och Försäljningschef hos Ryds Båtar AB. Det är ingen nerskalad modell utan den är ritad från grunden för just denna längd och detaljer är anpassade för storleken.
Båten är hydraulstyrd för en säkrare och lättare hantering. Den är också helt vakuuminjicerad som sina större föregångare vilket ger stora miljövinster och en lägre vikt.
– Det finns flera fördelar med en lättare båt. Inte minst i denna storlek. Med våra helinjicerade skrov blir totalvikten mellan 20 och 25 procent lägre än motsvarande modeller hos konkurrenterna. Det gör att det krävs en mindre motorstyrka och bränsleförbrukningen blir lägre. Hela paketet blir billigare för konsument. Dessutom klarar F468 gränsvärdena för att köras på EU-trailer både på längd och vikt. Det gör att denna modell är ett mycket bra val för de som ofta kör båten på trailer.
Den huvudsakliga målgruppen tror sig Ryds finna bland de som kör inomskärs och i insjöar.
– Friborden är högre och den inre säkerheten är mycket god med omfattande grabbräcken.
Fördelar med F
F-serien är framtidens båtar. Sättet de tillverkas på och den utformning de har ger fördelar båtägare inte kan bortse från:
· F-serien’s delar är 100 procent vakuuminjicerade. Det ger lätta och hårda delar, skroven är helt symmetriska, förstyvningar och balk i skrov gjuts integrerat för hög hållfasthet. Snäva toleranser gör att detaljer passar direkt utan stora mängder lim. Mycket hög finish på luckor inom som utvändigt.
· Bränsleförbrukning. Vikten och stabiliteten i skrovet gör att du kan välja mindre motorstyrka och båtarna drar mindre bränsle vid motsvarade körning.
· Vikten F-seriens båtar väger 20-30 procent mindre än motsvarande modeller. Förutom förtjänst i bränsleförbrukning innebär det att F468 går under gränsvärdet för frakt på 750 kg EU-trailer.
· Hydraulstyrning. Standard på alla båtar i F-serien. Enkel hantering och större säkerhet på sjön
· Inre säkerhet Höga fribord och omfattande tester ger en tryggare miljö ombord.
· Miljö Produktionsmetoden ger 1/8 av utsläppen kontra traditionell tillverkning
· Säkerhet vid olyckor. Alla båtar i F-serien testas i egen bassäng i moment som motsvarar extern DNV certifiering. Flytelementen är placerade på så sätt att båten inte välter då du häver dig upp efter en eventuell olycka. F468 och F528 är osänkbara.
· Pris vs prestanda. Tillverkningsmetoden ger kortare arbetstid och mindre spill. Det gör att priset på båten ligger klart under dess prestanda.
· Totalpriset för användaren. Attraktivt inköpspris, låg bränsleförbrukning, svensk klimatsmart tillverkning, hög kvalitet som kräver minimalt med underhåll samt historiskt bra andrahandsvärde borgar för långsiktigt bra köp.
Fakta;
Längd: 4,88m (4,68m skrovlängd)
Bredd: 1,92m
Vikt: 360 kg
Motor: 30-60 hk
Bränsletank: 23L portabel
Rigglängd: L
Fribord: 0,69m
Förbrukning: 0,48L / nm med F60 vid 20-25 knop
Pris från 139.900 med Mercury F40 ELPTO.
Info: www.ryds.se
Den förra sommarens fina väder är en av de bidragande orsakerna till att båtbranschen tror på ett positivt 2014. Båtbranschen ser därmed kanske äntligen slutet på en flera år lång negativ trend.
– En fin sommar använder man sin båt oftare, vilket ger mersmak till både köpare av ny båt och uppgraderingar av sin befintliga båt, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat Båtbranschens Riksförbund.
Andra faktorer som, enligt Sweboat, gör båtbranschen försiktigt optimistisk är att konjunkturen i Sverige väntas förbättras med tre procent (HUI Research). Fortsatt låg ränta, låg inflation och sjunkande arbetslöshet är andra positiva faktorer som enligt HUI gynnar framför allt den så kallade sällanköpshanden, som länge har varit nedprioriterad hos konsumenterna.
Sweboat lanserar också två stora satsningar på Båtmässan i Göteborg, som öppnar för allmänheten i morgon, lördag:
Sök Båt – Sveriges nya annonssajt för båtar, motorer, tillbehör och tjänster.
Info: www.sokbat.se
Sweboat tar också initiativet till ett nationellt system för återvinning av uttjänta båtar.
Hur havstulpaner, alger och andra marina organismer klarar gifterna som finns i båtbottenfärger har nu kartlagts.
– Kartläggningen ger oss möjlighet att utveckla miljövänligare båtbottenfärger, säger Ida Wendt, forskare vid Göteborgs universitet.
Känsligheten hos de vanligaste påväxtorganismerna har kartlagts för de vanligaste biociderna som används inom EU i båtbottenfärger.
Det vanligaste sättet idag för att förhindra påväxt på båtbottnar är att använda färger som har ett långsamt läckage av skadliga ämnen, så kallade biocider, som gör den målade ytan till en ogästvänlig plats för havets växter och djur.
Problemet är att dessa färger ger upphov till nya problem eftersom biociderna som läcker ut är skadliga för miljön.
Genom att kartlägga känsligheten för biocider hos marina organismer så hoppas forskare vid Göteborgs Universitet kunna göra det möjligt att tillverka båtbottenfärger som är bättre ur ett miljöperspektiv utan att göra färgen mindre effektiv i att förhindra påväxt.
– Genom att känna till den lägsta koncentration som krävs av en viss biocid för att förhindra påväxt av en marin organism kan man reducera mängden skadliga ämnen i en färg till den minsta möjliga, säger Ida Wendt vid institutionen för biologi och miljövetenskaper, Göteborgs universitet.
Det finns runt 4 000 arter som förekommer på båtar. Det är allt från mikroskopiska alger till musslor och havstulpaner. Det enda dessa marina djur och växter har gemensamt är att de kräver en fast yta att fästa vid för att kunna överleva men de är väldigt olika i sin känslighet mot de biocider som finns i båtbottenfärger.
– Om man istället kombinerar olika biocider som är effektiva mot olika organismer i samma färg så kan man också minska koncentrationen som krävs av vardera biocid i färgen.
Ett exempel är användandet av den nya biociden medetomidine som specifikt förhindrar havstulpaner från att växa på en yta. För att förhindra påväxt av havstulpaner krävs så lite som 0,0000001 gram per liter medan det krävs hundra tusen gånger så mycket för att stoppa algen Havssallad från att växa.
– Om man då bara använder medetomidine i en båtbottenfärg skulle man behöva dosera efter algens känslighet för att förhindra all påväxt, och därmed överdosera för havstulpanen. Kan man däremot kombinera medetomidine med en biocid som specifikt verkar på alger så kan man minska mängden medetomidine som behövs hundratusen gånger, säger Ida Wendt.
Att kartlägga känsligheten hos olika marina organismer är grunden till att kunna göra kombinationer av biocider i färgen där effektiviteten bibehålls trots en minskad koncentration av de enskilda gifterna.
Avhandlingens namn: On the Efficacy and Ecotoxicity of Antifouling Biocides – Lethal and Sublethal Effects on Target and Non-target Organisms
Länk till avhandling: http://hdl.handle.net/2077/33888
1964 tillverkade Honda sin första 4-takts utombordsmotor, GB30. Sedan dess har Honda hela tiden varit en föregångare när det gäller utveckling och tillverkning av 4-takts utombordsmotorer med låg miljöpåverkan, baserat på grundarens filosofi: “Vattengående farkoster ska inte förorena de vatten de färdas i.”
Pressmeddelande:
Utombordsmotorn GB30 före sin tid
GB30 var före sin tid 1964 då den utvecklades i en tid då alla utombordsmotorer var 2-taktare. 4-taktsmotorer ansågs ha för stort handikapp i och med sitt sämre vikt/effekt-förhållande. Honda blev dock den första tillverkare att klara de regler för avgasutsläpp i Bodensjön som infördes 1993 (de första utsläppsreglerna för utombordsmotorer i världen). Historien om fyrtaktsutombordaren är alltså synonym med historien om Hondas utombordsmotorer.
50 år av avancerad teknik
Under 2014 kommer Honda världen över att fira att man för över 50 år sedan var ett av de första företagen att införa avancerad teknik i utombordsmotorer, baserat på teknik utvecklad för bilar och motorcyklar. Denna teknik omfattar bland annat PGM-FI-systemet (Programmed Fuel Injection) för avancerad förbränningsstyrning, VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), Lean burn-teknik (högt blandningsförhållande mellan luft och bränsle) samt Hondas unika BLAST-teknik (Boosted Low Speed Torque) för utombordsmotorer.
Klarar strängaste avgaskraven
Idag klarar alla Hondas utombordsmotorer de strängaste avgaskraven, inklusive kraven från EPA (Environmental Protection Agency), CARB (California Air Resources Board) och EU RCD (European Union Recreational Craft Directive) och vi kommer att sträva efter att de ska göra det även i fortsättningen.
Design och form
Hondas utombordsmotorer har genomgått ett antal utseendemässiga förändringar under de senaste 50 åren. Nya färger, nya former och ny design har hjälpt till att återspegla vårt förhållande till den omgivande miljön och ge uttryck för en integrering av människan i naturen. Det sätt på vilket vi lyckats integrera en 4-taktsmotor i ett kompakt skal och kombinera funktion och skönhet har hyllats världen över.
2009 lanserades en ny kilformad huv för BF60, en motor med BLAST-teknik, vilket bidrar till bilden av en motor med klassledande acceleration.
2012 tog Honda Marine plats i en ny klass och lanserade den nya BF250 och det nya luftintagssystemet “Power Air” och visade att Honda Marine fortfarande går från klarhet till klarhet.
2014 lanseras två nya modeller i programmet, BF80 och BF100, som premiärvisas på Båtmässan i Göteborg den 1-9/2. Motorerna är NMEA2000®-kompatibla och har trollingfunktion som tillval.
Brett modellprogram
Idag består Hondas utombordarprogram av 19 olika modeller, från 2,3 till 250 hästkrafter. De utnyttjar en mängd olika tekniska lösningar och baseras alla på konceptet “miljö- och människovänliga, ekonomiska utombordsmotorer med hög kvalitet.” Hondas samtliga fyrtakts utombordsmotorer tillverkas i Japan.
Hondas båtsamarbetspartners
Honda samarbetar med båttillverkarna Arronet, Micore, Alumacraft, Linder, Ribeye och Silver och tillsammans med dem har företaget ambitionen att kunna erbjuda marknaden flera konkurrenskraftiga båtpaket, både gällande kvalitet och pris. Genom detta samarbete erbjuder Honda både större och mindre aluminiumbåtar, rib- och glasfiberbåtar.
Racing 2002 är Dyneema-linan för den krävande seglaren som vill ha riktigt stumma tampar. Nya färger för 2014: grå/orange, grå/rosa, svart/orange.
PolyRopes Racing 2002 ER har en optimal fördelning mellan Dyneema och Polyester vilket ger ekonomi och mycket hög prestanda. Byggd för hård belastning i avlastare. Racing 2002 är dubbelflätad, där centrumkärnan är 100% Dyneema-fiber och ytterhöljet i slitstark HT polyester.
Tack vare den minimala töjningen används linan till storfall, förfall, spinnakerfall och dirk. Förekommer även som “stumt” storskot. För den låga viktens skull också som spinnakerskot.
Info: www.poly.se
Att göra någonting utöver det vardagliga är en dagdröm för många. Men att ta steget och förverkliga drömmen är någonting helt annat. På Båtmässans scen Förverkliga dina drömmar möter du kända profiler som tagit sig an storslagna och våghalsiga äventyr såväl som okända människor som gjort en kursändring i livet.
Att förverkliga sina drömmar kräver oftast förändring, viljestyrka och uppoffringar. På Båtmässan kan man inspireras av dem som vågat göra slag i saken. Här följer ett axplock ur det fullmatade scenprogrammet:
• På jakt efter svaret på livets gåta har Sven Yrvind sedan barnsben gett sig ut på världsomspännande seglatser. Han strävar alltid efter att förenkla så mycket som möjligt, att se bortom problematik och återvända till grunderna. Nu bygger han sin minsta båt hittills – 10 fot. På Båtmässan 2013 inspirerades tre ungdomar av Svens livsfilosofi och gav sig ut på en långseglats, utan någon större seglingserfarenhet, med inställningen ”Hur svårt kan det vara?”.
• Ann-Kristin Skinlo är en 30-årig norska som lever efter devisen att allt som är skoj måste prövas. Föreläsningen Frökentur till Haparanda tar oss längs den populära men utmanande paddlingen Blå Band, från Svinesundsbron till Haparanda, 230 mil på 60 dagar.
• Aldrig förr har så många sportfiskeprofiler samlats på en och samma scen. Möt några av tungviktarna, som norrbottningen Gunnar Westrin, naturfotograf, författare och TV-profil och Martin Falklind, professionell fiskeäventyrare och chefredaktör för Fiskejournalen. Är du tidigt på plats har du chansen att få en gratis prenumeration på Fiskejournalen.
• Möt Milo Dahlmann, sjuksköterska, författare och ensamseglare som i en specialbyggd stålbåt förverkligade sin dröm och tog sig till pingvinernas land. En fantastisk inspirationskälla som med sin livsfilosofi ger själen en oas från statusuppdateringar och 5:2-dieter.
Båtmässan i Göteborg arrangeras 1–9 februari.
Info: www.batmassan.se
Bilden:
Ensamseglaren Sven Yrvind, paddlaren Ann-Kristin Skinlo, sportfiskeprofilen Gunnar Westrin och seglaren Milo Dahlmann är några av dem som berättar om sina förverkligade drömmar på Båtmässan.
Foto: Privat, Blå Band, Henrik Bonnevier, privat.
Norska Marex drog en vinstlott när de utvecklade två motorbåtar med akterkabin för ett par år sedan. Nu kommer det ännu en ny modell från företaget – Marex 375 – den här gången helt utan akterkabin.
Marex 375 baseras på föregångaren Marex 370 Aft. Konceptet för den nya båtmodellen är att ha salongen uppe i båten och inte under däck.
Linjerna är lätta att känna igen från Marex tidigare modeller, som har visats på flera båtmässor i Norden och Europa. Den nya modellen ska, enligt Båtmagasinet.no, lanseras till hösten. Den har plats för två stora sittgrupper och är försedd med skjutdörrar till akterdäck, som är försett med ett långt tak som ger skydd mot både sol och regn.
Under däck finns två stora dubbelkabiner, varav en ska få full ståhöjd. Toalett finns mellan kabinerna.
Båten kommer att erbjudas med motorer i singel- eller dubbelmontage samt drev. På ett modernt sätt får Marex 375 en ren instrumentbräda utan för många instrument men med god plats för en kartplotter.
Över cockpit blir det en väl tilltagen skjutlucka. Akterdäcket skyddas av en canvaslösning.
Tekniske fakta
Bredd: 3,55 m
Längd: 12 m
Djupgående: 0.97 m
CE-klass: B
Kojer: 2 + 2 (3)
Info: www.marex.no
Norska Nordkapp lanserar den helt nya modellen Avant 605 på båtmässan i Göteborg, som startar i helgen. Det är en uppföljare till Nordkapp 605 Enduro, en båt med fartiga linjer och hög och kvalitetskänsla.
Den nya båten ersätter en av Nordkapps storsäljare, Avant 600, och är den första modellen i en helt ny designserie.
Båten har samma skrov som Enduro 605, som utnämndes till ”Powerboat of the year 2014” i Europa.
Info: www.nordkapp-boats.no
Helt nya Finnmaster T8 får sin världspremiär på Båtmässan i Göteborg, 31 januari till och med 9 februari.
Pressmeddelande:
Nya Finnmaster T-serien representerar en perfekt kombination av modern toppdesign, praktiska detaljer och sportigt utseende. De strömlinjeformade skrov- och takfönstren samt förens led ljus (extra utrustning) är exempel på fräscht nytänkande.
Sittbrunnen inbjuder familj och vänner till trevlig samvaro och sköna dagar ute till havs. Det finns utrymme för upptill åtta personer runt teak bordet i sittbrunnen. Bordet kan vikas och det är utrustat med fyra stycken mugghållare i rostfritt stål. Ett stort soldäck (extra utrustning) kan formas i aktern av L-soffgruppen och bordet, som kan fällas ner. Man kan också välja ett elektroniskt bordsben för att ännu smidigare omvandla till soldäck. Det finns gott om stuvutrymme under sätena i aktern och alla luckor kan öppnas med dynorna på plats.
Detta är en långfärdsbåt med hög komfortnivå för den mera krävande båtägaren. Sittbrunnen är försedd med ett pentry som är utrustad med Wallas 800 spis, en 30-liters kylbox samt 40-liters tryckvattensystem. Det är lätt att ta sig i land via båtens säkra gångvägar som är försedda med teak.
Styrkonsolen har en sportig och modern design med lyxkänsla. Föraren tillsammans med två passagerare kan njuta av färden i ergonomiska, bekväma och justerbara Offshore stolar. Det vinklade fotstödet vid styrkonsolen ökar bekvämligheten ytterligare. Alla brytare och mätare är välplacerade och det finns utrymme för en 12” kartplotter. Båten utrustas standard med elektroniskt reglage och Yamaha LAN-mätare, men man kan också välja som extra utrustning en Yamaha 5″ LAN multifunktionsinstrument. Styrkonsolen kan också förses med en iPad ställning och multimedia spelare (extra utrustning).
Kabinen med två dubbelsängar och en öppen planlösning är planerad för vila och sömn. Kabinen är mycket ljus och luftig tack vare de stora skrov- och takfönstren. Båten särskiljer sig med en separat toalettenhet. Toaletten är försedd med vask och en vattentoalett med en 40-liters septiktank.
Färg- och materialvalen i båten är eleganta, praktiska och sportiga och följer internationell design. Dynorna är tillverkade i Silvertex™. Teakdurken och bogpropeller är standardutrustning och alla beslag, belysning och andra detaljer har blivit valda och testade med omsorg. För att ytterligare öka det sportiga utseendet kan man välja röda skrovdekaler.
Teknisk data:
Längd: 8,0 m
Bredd: 2,7 m
Vikt: 2200 kg
Personer: 8
Sovplatser: 4
Bränsletank: 260 liter
Färskvattentank: 76 liter
Septiktank: 50 liter
CE kategori: C
Info: www.finnmarin.fi
I samarbete med Frydenbø Marine/Evinrude Sverige har Atlantica tagit fram en egen båtförsäkring till de båtägare som har en Evinrudemotor.
– Vårt nya samarbete ger Evinrudeägare möjligheter till en paketlösning och vi på Atlantica är mycket glada för att vi hittat ett bra erbjudande även till dessa båtägare. Försäkringen är skräddarsydd vilket gör det enklare för båtägaren och den tecknas direkt hos Evinrudes egna återförsäljare, säger Anders Ritzler, chef för affärsutveckling på Atlantica.
– Atlanticas långa expertkunskap, välkända varumärke och deras påtagliga närvaro som en del av båtbranschen var bidragande orsaker till att vi valde att samarbeta kring vår Evinrudeförsäkring, säger Calle Olsson, Sverigechef, Frydenbø Marine.
Ett nytt depåstopp blir en del av den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15. Efter att ha lämnat franska Lorient kommer de tävlande båtarna att stanna under 24 timmar i Haag, Nederländerna för att sedan kappsegla den sista biten till mållinjen i Göteborg.
Båtarna väntas anlända till Haag på fredagen den 19 juli nästa år efter att ha startat från den franska staden Lorient. Ett dygn senare kommer de att starta den avslutande spurtsträckan efter depåstoppet i samma ordning och med samma tidsavstånd som när de anlände. Publiken får möjlighet att komma nära seglarna och båtarna när klockan tickar ner och lagen gör sig redo för att åter hissa segel och göra upp i finalen av den nio månader långa kappseglingen med målgång i Göteborg. Enligt Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, var Haag ett naturligt val för depåstoppet.
– Runtom i världen finns det miljontals med människor som följer havskappsegling men det finns få platser där stödet är större än i Nederländerna.
Nyheten kommer att glädja fans i Nederländerna som redan firar förra månadens nyhet – att laget Team Brunel kommer att tävla för nationen i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race som startar den 4 oktober 2014. Laget leds av legenden Bouwe Bekking som deltagit i sex omgångar av Volvo Ocean Race. För ett par veckor sedan presenterades också att laget kommer att sponsras av det nederländska företaget Schouten Global som redan meddelat att de jobbar för att kunna backa upp ett eget lag i Volvo Ocean Race 2017-18.
– Precis som Nya Zeeland är Nederländerna ett land där segling i allmänhet och Volvo Ocean Race i synnerhet är väldigt populärt och har en lång historia. Vi vill stödja det, säger Knut Frostad.
Tävlingsledningen har färska minnen från när Volvo Ocean Race senast seglade nära den holländska kusten.
– 2008-09 seglade tävlingsfältet i en bansträckning nära Haag framför de lokala fansen och det var en succé. Nu kommer det bli ännu större eftersom båtarna kommer i land och alla fans kan komma nära och träffa seglarna, säger tävlingens operativa chef Tom Touber och får medhåll från Karsten Klein, Kommunalråd för Idrott, Unga och Välfärd i Haag.
– Jag är väldigt stolt över att Volvo Ocean Race valt just Haag som värdstad för det enda depåstoppet under nästa upplaga av tävlingen. Staden har en stark tradition inom segling och vattensport och därför passar depåstoppet perfekt. Det är inte bara en sportslig höjdpunkt, utan också ett stort idrottsevenemang för hela staden och dess medborgare, säger Karsten Klein.
Hamnen och vågbrytarna i Haag kommer att fungera som utmärkta utsiktsplatser för publiken och när finaletappen återupptas den 20 juni kommer staden och dess drygt en miljon invånare kunna följa det hela från första parkett.
I Haag finns ett flertal internationella institutioner som så som bland annat den Internationella Domstolen och staden är också sätet för det holländska parlamentet. Kuststaden lockar årligen över en miljon besökare från hela världen och är landets mest besökta resmål efter huvudstaden Amsterdam. Tävlingen väntar sig att människor från hela landet och från Tyskland kommer att sluta upp för att välkomna båtarna och sedan ta farväl. Haag och Volvo Ocean Race planerar tillsammans flera stora publika evenemang som konserter och andra dragplåster som även kommer inkludera Team Brunel och deras internationella rivaler.
Nederländerna i Volvo Ocean Race
• 2014-15 blir den andra gången som Nederländerna ingår i tävlingsrutten. I Volvo Ocean Race 2005-06 ingick ett hamnstop i Rotterdam och 2008-09 fanns två waypoints vid den holländska kusten på sträckan från Galway, Irland till Marstrand.
• Bouwe Bekking var den senaste nederländska skepparen som deltog i tävlingen. Då var det laget Telefónica Blue 2008-09 och i den kommande upplagan deltar han för sjunde gången.
• ABN AMRO ONE med skepparen Mike Sanderson (NZL) vann tävlingen 2005-06 och det var den tredje vinnarbåten från Nederländerna i tävlingens historia.
• Cornelis (Conny) van Rietschoten vann både 1977-78 och 1981-82 som skeppare ombord på Flyer I respektive Flyer II och han är den enda skepparen som vunnit tävlingen två gånger.
• Hans Bouscholte (1997-98 på BrunelSunergy) och Roy Heiner (1997-98 på BrunelSunergy) är de skeppare som senast ställt upp i tävlingen med båtar som tävlar för Nederländerna.
• Det senast laget från Nederländerna som ställde upp i tävlingen var Delta Lloyd ställde 2008-09.
• Den första seglare från Nederländerna som deltog i tävlingen Tjerk M. Romke de Vries. Han seglade ombord på båten Sayula II som vann den första upplagan av tävlingen 1973-74.
Info: www.volvooceanrace.com
Engelska Sunseeker har just sjösatt sitt nya flaggskepp – 155 Yacht. Nu förbereds båten, som köps av före detta Formel 1-föraren Eddie Jordan, för de första sjötesterna. Sunseeker är erfarna leverantörer till Formel 1-stjärnor och andra kändisar. Före detta världsmästaren i Formel 1 Nigel Mansell har haft ett tiotal yachter i varierande storlek från Sunseeker.
Den nya yachten är imponerande 47,25 m lång, det vill säga 155 fot. I maskinrummet finns två stycken dieselmotorer MTU 12V 4000-maskiner på totalt 5 880 hk, vilket ger en toppfart på 22 knop.
Räckvidden är 3 500 Nm tack vare gigantiska bränsletankar på 60 000 liter.
Enligt Sunseeker International har den nya yachten tre däck. Hon sjösattes vid varvets anläggning i Poole på den engelska sydkusten.
Eddie Jordan, som fortfarande är aktiv inom Formel 1 och har haft en 35 m lång Sunseeker tidigare, har varit intresserad av 155 Yacht sedan planerna på den tillkännagavs.
Varvet har med den nya båten tagit ytterligare ett steg mot marknaden där alla yachter byggs enligt kundernas önskemål. För att klara detta har varvet infört en modulär byggteknik, som även gör att kunderna kan påverka inredning och design mer än tidigare.
Sunseeker har bomöjligheter för upp till tolv gäster, som kan leva i högsta tänkbara lyx. Dessutom har yachten tio personers besättning.
Skrov nummer ett får ett isblått skrov medan resten av båten lackas i grått, blått och grönt.
Info: www.sunseeker.com
Ett decennium har gått sedan den anrika tågvirkestillverkaren Carlmarks försvann från repslagarbanan i Älvängen norr om Göteborg. Nu är varumärket tillbaka, med produkter av yppersta klass från en högteknologisk anläggning i Tyskland.
– Vi känner både stolthet och förväntan när vi nu återinför Carlmarks snören, rep, linor och trossar på den svenska marknaden. Genuin svensk hantverkstradition kombineras med tysk ingenjörskonst av idag, säger Johnny Källman på Carlmarks.
– Vi har investerat i att köpa varumärket för att bredda oss inom järn, bygg och hushållssektorn. När Carlmarks stängde ner 2003 köpte ett företag som heter TAMA varumärket. De köpte det av konkursförvaltaren.
Källman leder i västsvenska Billdal ett gäng entusiastiska tågvirkesexperter som nu blåser liv i det ansedda namnet Carlmarks. Tillverkningen sker hos LIROS på 10 000 kvadratmeter i en av världens modernaste anläggningar, belägen mellan Leipzig och Nürnberg i Tyskland. Produkterna är snören, rep, linor och trossar av alla de slag, framställda med sikte på att distribuera i hela norden, genom butiker inom järn- och byggfackhandeln:
– Signalerna vi hittills fått från branschen är mycket positiva och en tydlig bekräftelse på att vi är på rätt spår, menar Johnny Källman.
Alltihop började för 200 år sedan, då Lars Carlmark sysslade med tågvirkestillverkning i dalsländska Åmål. Det var hans son Per-Adolf som 1848 startade bolaget och gav det sitt eget namn, PA Carlmark. För snart 100 år sedan flyttades verksamheten söderut, till Älvängen vid Göta Älvs östra strand. Tredje generationens Hugo Carlmark tog med sig dåtidens innovativa repslagarbana, som finns kvar än idag. Med sina 300 meters längd är den unik i sitt slag. Senast slogs här hela 27 ton tross och rep till det imponerande nybygget av Ostindiefararen Götheborg, som sjösattes 2003. Samma år tvingades Carlmarks dessvärre stänga ner, efter att i 20 år ha bollats mellan olika ägare utanför familjen Carlmark.
Än idag är Carlmarks ett av de allra mest ansedda namnen inom tågvirke, och nu skrivs alltså ett nytt kapitel i varumärkets framgångsrika historia. Produktutveckling, försäljning, marknadsföring, lager och logistik sköts från Carlmarks nya huvudkontor i västsvenska Billdal, bara några mil från den gamla repslagarbanan i Älvängen:
International Färg lanserar en högeffektiv bottenfärg för den svenska proffsmarknaden. Uni-Pro EU som skyddar bottnar i vatten med riktigt kraftig beväxning har redan sålts under flera år i övriga Europa, från Medelhavet och norrut.
Nu får också svenska varv möjligheten att erbjuda sina kunder en bottenmålning med Uni-Pro EU. Ett skikt räcker att hålla beväxningen borta hela säsongen.
Uni-Pro EU har betydligt högre torrhalt än tidigare bottenfärger vilket ger mindre utsläpp av lösningsmedel. Finns i 5- och 20-liters förpackning i kulörerna svart, mörkblå, blå, offwhite och röd.
Info: www.yachtpaint.com
Kommentarer
Äh, det var väl ingenting! Sigma Ecofleet 238A håller i 3 säsonger och finns att köpa på toplicht.de (tror båten måste vara längre än 12 m för att den ska få användas i Sverige dock).
Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott har varje år sedan 1996 vår och höst arrangerat Seglare Minns i Tranebergsstugan, då några erfarna kappseglare berättat för Börje Larsson om sina seglingsäventyr.
Dessa historier har spelats in på band och skrivits ut. Det är de elva första träffarna, som nu har resulterat i den första boken.
Boken kostar 195 kr plus porto. Den kan beställas hos Svenska Seglarförbundet, Åsa Blomqvist-Johnsson tfn 08-459 09 93 asa@ssf.se
Info: www.svensksegling.se
Kommentarer
Det stora sjöslaget på Båtmässan!
Var inbjuden till visning av mässan fredag kväll. Besöket var närmast en schock. Har aldrig tidigare sett så många kraftigt berusade människor samlade på samma plats. Många kunde inte överhuvudtaget ta sig fram gående.
Har hittills varit emot den nya alkohollagstiftningen på sjön men här fick allt sin förklaring.
Tillställningen var en skam för båtlivet. Obegripligt att mässan och i förlängningen ägarna Göteborgsstad låter detta fortgå. Måste också fråga om det kan vara lagligt med all denna, uppenbarligen okontrollerade alkohol utskänkning
Båtmässan i Göteborg är (ö)känd för det rikliga intaget av alkohol på branschdagen. Man får surra montern för att den inte ska kapsejsa. Båtbranschen är kvar i 70-talet i mångt och mycket.