På Stora Hamndagen i Norrköping 7 september bjuder Sjöfartsverket på sjöräddningsövning med Sveriges första sjöräddningshund, samt möjlighet att gå ombord på en av Sveriges största lotsbåtar.
Schäfern Orka är tränad till att stå i fören på en sjöräddningsbåt och fånga vittring från människor som försvunnit till havs. Hundens 250 miljoner luktceller gör att Orka får vittring lika bra i alla väder. Tät dimma eller svart mörker spelar ingen roll. Orka hittar nödställda på nästan en kilometers håll, på mindre än 20 minuter. Det klarar ingen mänsklig näsa med sina fem miljoner luktceller. Tiden är viktig när livet står på spel. Därför är Orka en verklig superhjälte, för Orka räddar liv.
Hon är dessutom Sveriges första certifierade sjöräddningshund, resultatet av ett gott samarbete mellan Sjöfartsverket, Brukshundklubben och Sjöräddningssällskapet.
Orka genomför två sjöräddningsuppvisningar tillsammans med Sjöräddningssällskapet och Räddningstjänsten i Östra Götaland, kl. 11.30 samt 13.00. Från en rescue-runner kommer Orka leta efter en försvunnen dykare.
Varje år genomför Sjöfartsverkets lotsar mellan 35 000 och 40 000 lotsningar av fartyg till och från svenska hamnar. I alla väder och på alla tider på dygnet måste lotsen kunna möta upp fartyget till havs – och ta sig ombord på det. Det är möjligt tack vare de specialbyggda lotsbåtarna och de skickliga båtmännen som manövrerar båtarna.
Välkommen att besöka lotsbåten Pilot 212 som ligger förtöjd i Pampushamnen hela dagen. Ombord finns båtman och lots som svarar på frågor om lotsning.
Stora Hamndagen lördagen den 7 september är ett unikt tillfälle att besöka Pampushamnen och ta del av mer om sjöfartens betydelse för Norrköping och Sverige. Hamnen är öppen för allmänheten kl. 10-14. Bland dagens programpunkter och aktiviteter märks bland annat:
• Byt sits för en dag – känn på jobbet som hamnarbetare i en kransimulator.
• Besök fartyg och träffa personal från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Räddningstjänsten, Kustbevakningen, Svitzer m.fl.
• Lär mer om hamnkranar, arbetsmaskiner, containerhantering, IT-system m.m.
• Träffa sjöräddningshunden Orka. Kl. 11.30 och 13.00 blir det spännande uppvisningar med Orka tillsammans med Sjöräddningssällskapet och räddningstjänstens dykare.
• Utställartält med presentation av olika företag och verksamheter med nära anknytning till hamnen.
Stora Hamndagen är ett samarbete mellan Norrköpings Hamn och Stuveri AB, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Räddningstjänsten Östra Götaland, Svitzer, Europa Transport AB, Maersk Broker Agency, Scandinavian Shipping & Logistics, MSC och Norrköpings kommun.
Efter fyra av totalt åtta seglingar ligger den svenska båten på fjärde plats i Youth America´s Cup som just nu avgörs i San Francisco. De sex svenska seglarna har fått ordentlig fart på 45-fots katamaranen och vann den fjärde seglingen.
– Vi har fart i båten och laget är starkt. Så fort som vi har fria spår är vi med i toppen, säger Charlie Ekberg som är rorsman.
Det svenska KSSS-laget seglar med allt större självförtroende. Måndagens första race (det tredje totalt) bjöd på mycket ojämna vindar. Den svenska båten var med i topp inför sista kryssgaten, men vid rundningen blev det kaos ombord och de slutade näst sist.
Alla var revanschsugna inför dagens andra segling och vinden ökade till 15 knop, vilket gynnade svenskarna. Efter en bra start blev det spännande vid sista rundningen då svenskarna var tvingade att gippa endast 15 meter från bangränsen och åkte därmed på en dubbelgipp vid sista märket. Trots det lyckades de hålla undan och kunde defilera in i mål.
– Mycket bra comeback, men sur poängförlust i tredje seglingen. Vi håller oss till det enkla men har gjort två dyra misstag vid kryssgaten. Vi har fyra race att kriga vidare på och vi ser starkare ut för varje dag som går, säger coachen Björn Johansson.
Efter halva regattan kan alla tio båtarna vinna. Och mellan första och sjunde båt skiljer endast tre poäng. Ingen båt har vunnit två race än. Alla race räknas och sista seglingen på onsdag räknas dubbelt.
Just nu är svenskarna fyra, endast två poäng efter Nya Zeeland som leder.
I det svenska teamet ingår Charlie Ekberg, Niclas Düring, Tom Gross, Andreas Axelsson, Arvid Bildh, Jonatan Ameln och Nisse Åkervall.
Följ seglingarna live på www.americascup.com.
Red Bull Youth America’s Cup – Provisional Standings
1. NZL Sailing Team with Emirates Team New Zealand (NZL) 2-4-7-3 – 28 points
2. American Youth Sailing Force (USA) 1-7-3-5 – 28 points
3. Team TILT (SUI) 8-5-2-2 – 27 points
4. Swedish Youth Challenge (SWE) 6-2-9-1 – 26 points
5. Full Metal Jacket Racing (NZL) 7-1-4-6 – 26 points
6. ROFF/Cascais Sailing Team (POR) 3-6-1-8 – 26 points
7. Next World Energy (FRA) 4-3-8-4 – 25 points
8. All In Racing (GER) 5-8-5-9 – 17 points
9. Objective Australia (AUS) RDG-10-6-10 – 9.3 points
10. USA45 Racing (USA) 9-9-10-7 – 9 points
Foto: ACEA/Gilles Martin-Raget.
Från och med 1 september är bolaget Navigare Yachts exklusiv importör av Jeanneau segelbåtar i hela Sverige. Genom Navigare Yachts finansiella styrka har företaget en målsättning om att inom fem år omsätta 300 Mkr.
– Vi är mycket stolta att kunna presentera en stark och långsiktig leverantör av nya båtar redan från start, säger Simon Eklund, vd för Navigare Yachts.
– Vår målsättning är att lyfta försäljningen till en ny nivå. Vi satsar på stora volymer, personlig och komplett service för våra kunder samt kreativa och anpassade lösningar, fortsätter Simon.
Med en exklusiv uppsättning erbjuder Navigare Yachts fulländade koncept inom försäljning, förvaring, service och charter. Bolaget står för nytänkande kring att äga båt och erbjuder även ett helt unikt klubbkoncept. Den geografiska placeringen är optimal, med varvsverksamhet i Stenungsund, försäljning, förvaring och servicebas i Stockholm samt inom kort, servicestationer i hela landet.
Info: www.navigareyachts.com
Expedition VEGA är avslutad och Ola Skinnarmo är tillbaka i Sverige. Även om VEGA inte hittades gav expeditionen mycket bra material till forskningen om vad som påverkar hur inlandsisen smälter. Under sommaren har Ola Skinnarmo och hans besättning på fartyget S/Y Explorer of Sweden varit på expeditionen till Grönland. Syftet var att lokalisera och dokumentera fartyget Vega, som svensken Adolf Erik Nordenskiöld var först att segla genom Nordostpassagen år 1879. Vega förliste 1903 vid Grönlands västkust.
– Det har varit ett fantastiskt äventyr. Det hade varit ett betydligt större misslyckande att inte ens försöka hitta VEGA. Nu fick vi iallafall fram mycket bra material för forskning som påverkar hur inlandsisen smälter, säger Ola Skinnarmo.
Med sig på expeditionen hade Ola Skinnarmo Hondas båtmotor BF 20 SHU och som reservkraft Hondas elverk EU 20i.
-Eftersom all utrustning fungerade så bra och vi inte hade några problem fick vi möjlighet att samla in så mycket data som möjligt, vilket forskarna var extremt nöjda med. Min förhoppning är att Expedition VEGA har bidragit med en liten del till forskningen om hur inlandsisen smälter, säger Ola Skinnarmo.
Gummibåten med Hondas båtmotor användes flera gånger i veckan när besättningen lämnade moderskeppet och åkte iväg för att lägga i och ta ut undervattensroboten som användes under letandet efter VEGA.
-Hondas båtmotor är liten och lätt men ändå en kraftfull utombordare. Med tanke på miljön är det bra att den är bränslesnål och skonsam. Hondas båtmotor är bäst när det gäller kraven för miljön, säger Ola Skinnarmo. Hondas elverk EU 20i var också med på resan. Det användes i 14 dagar i rad utan att stängas av.
-Vi ville ha ett litet och lätt elverk med en fin sinuskurva som gör ren ström. Detta var viktigt för forskarna ombord som för att kunna driva datorer och mätinstrument behövde fin ström. Elverket gick konstant och fungerade otroligt bra, vi stängde bara av det en gång, säger Ola Skinnarmo.
-Att värna om miljön är en av vår upphovsman Soichiro Hondas grundpelare. Det är glädjande att forskarna har kunnat få fram bra material och att våra produkter har fungerat väl, säger Mikael Comrin, försäljningschef i Norden för Honda Power Equipment.
Söndagen 1 september avslutades Allt på Sjön i Gustavsberg, ostkustens största flytande båtmässa, arrangerad av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. Under de tre mässdagarna bjöd vädrets makter på både sol, regn och blåst men det hindrade inte 20 422 besökare att ta sig till Gustavsbergs Hamn och få den kanske sista sommarkänslan i form av nya båtar och tillbehör.
Totalt visades 230 nya motor- och segelbåtar i alla tänkbara storlekar kryddat med båttillbehör från över 80 företag.
Från mässan rapporterades om en positiv stämning bland utställare som upplevde att besökarna var både intresserade och köpsugna.
– Det gjordes även en del avslut direkt på mässan bland båtförsäljarna vilket varit sällsynt de senaste åren, säger Patric Borén, mässansvarig på Sweboat.
– Utställarna uppskattade även den blandade publiken i form av alla åldersgrupper och faser i livet vilket visar att mässan är den folkfest vi vill att den ska vara. Den är till för alla båtälskare eller de som kommer att bli.
Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.
Under sommaren har allmänheten haft chansen att föreslå sina speciella favoritplatser i naturen. Nu har en jury utsett 21 vinnare – en i varje län – i WWF:s sommarkampanj Svenska Pärlor. Platserna är naturområden som saknar eller behöver bättre skydd.
Svenskarna har visat stort engagemang för svensk natur under sommaren och tipsat WWF om nästan tusen olika naturområden. WWF:s expertjury har valt ut en vinnare för varje län som offentliggörs idag. I sin bedömning har juryn bland annat utgått från ett områdes höga bevarandevärde och betydelse för naturupplevelser – och behovet av skydd. Sverige har en fantastisk natur – men många livsmiljöer och arter hotas.
– Vi behöver ett utökat naturskydd och vi måste också bättre ta hand om den natur vi skyddar. Det är avgörande för att säkra framtiden för människan och den biologiska mångfalden i en värld där vi människor påverkar allt mer, säger Håkan Wirtén.
Idag når Sverige varken upp till våra nationella eller internationella miljömål. Enligt de internationella målen vi antog i Nagoya ska minst 17 procent av våra land- och vattenområden och minst 10 procent av våra kust- och havsområden skyddas till år 2020. Endast cirka 13 procent av våra landområden och cirka 5 procent av våra havsområden är formellt skyddade. Bland 27 EU-länder ligger Sverige på plats 19 när det gäller hur stor landareal vi procentuellt sett har skyddat och på plats 18 för statens avsatta miljöbudget av BNP.
– Målet med Svenska Pärlor är att öka arealen och kvalitén av skyddade land- och vattenområden i Sverige. Det stora engagemanget hos allmänheten hjälper oss i vårt arbete att engagera politiker och beslutsfattare för att stärka naturvården och leva upp till våra internationella åtaganden om utökat skydd av vår natur och inte som nu – dra in på resurserna till naturvård, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
En undersökning från WWF, utförd av Cint med 1 000 svenska respondenter, visar att 95 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att vi når upp till våra miljömål. 63 procent tycker precis som WWF att målet att skydda 17 procent av vår natur är för lågt. Hela 62 procent kan tänka sig att betala mer i skatt eller omfördela skattemedel för att skydda naturen och den biologiska mångfalden bättre.
Läs mer om Svenska Pärlor här: www.wwf.se/svenskaparlor
Bra väder är inte alltid bra fiskeväder, men sommaren 2013 verkar ha varit alldeles förträffligt för såväl solbadare som sportfiskare. – Under sommaren fick vi hela sex nya svenska sportfiskerekord. Framför allt är det under djuphavsfisket som sportfiskarna uträttat stordåd, men även i sötvattnet har det kommit upp rejäla storfiskar, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Blåkäft – en röd fisk från havets djup
Tidigare har arten blåkäft varit en ganska okänd fisk även för våra skickligaste havsfiskare. Men i år har det tidigare rekordet fått se sig slaget hela nio gånger. Under juli månad gick många båtar ut till de stora djupen vid positionen som kallas ”10-gradarn” ute på Skagerak. En av alla de arter som man fångade var just blåkäft. Av de stora blåkäftar som fångades är i dagsläget det exemplar på 1 012 gram och 44 centimeter som Magnus Durell fångade störst.
– I skrivande stund är han rekordinnehavare, men det finns fog att tro att det kommer fångas större av den här lilla drakliknande fisken framöver, menar Nicka Hellenberg hos Sportfiskarna.
Rekordblåkäften lurades att bita över en makrillstrimla på 260 meters djup.
Om blåkäft
Blåkäft (Helicolenus dactylopterus) lever främst på djup mellan 100 och 500 meters djup, men ibland betydligt djupare än så. Den förekommer längs hela nordöstra Atlantkusten och fångas sporadiskt i Skageraks djupare delar. Munhålans blåsvarta färg har gett den här storögda fisken dess namn.
Sollentunafisk upp i topp
Den lilla sjön Snuggan i Sollentunatrakten är redan känd som rekordsjö, eftersom rudarekordet kommer därifrån. Rudan är en klurig fiske att lura och en favorit för många av landets skickliga metare, som lägger mycket tid på att överlista den högryggade och ofta skygga fisken. En av dessa sportfiskare är Vicktor Hallensjö, som den 22 juni, klockan 02.30, fick ett napp av en tung ruda på en majskornsagnad krok.
Han kunde senare mäta och väga in en klotrund ruda, 48 centimeter lång och hela 47 i omkrets. Fisken visade sig väga 2 880 gram och kunde efter kontroll av vågen godkännas som nytt svenskt rekord.
Om ruda
Ruda (Carassius carassius) är en karpfisk, som på håll är släkt med guldfisk. Rudor är mycket tåliga fiskar som klarar sig utmärkt i syrefattiga miljöer. De har också förmågan att växa på höjden i vatten där rovfiskar lever. På så sätt blir rudan ett svårare byte för gäddor, abborrar och andra predatorer. Rudan förekommer i många sjöar och vattendrag i nästan hela landet och finns också i Östersjöns vikar.
Stor, mindre kungsfisk för Curt
Storfiskaren Curt Folkstedt, från Fagersanna, fångade en röd fisk under sin tur till Skageraksdjupen den 6 juni. Han var först inte säker på vilken art det rörde sig om, eftersom den mindre kungsfisken liknar större kungsfisk, samt ytterligare ett par arter. Men efter att Sportfiskarna konsulterat artexperter konstaterades det att den 36 centimeter långa och 858 gram tunga fisk han fångat var en mindre kungsfisk, 53 gram tyngre än det tidigare sportfiskerekordet.
Curt berättar att det var det klassiska betet makrillstrimla som gav hugget där nere i havets mörkaste delar och gav honom ett nytt svenskt rekord, konstaterar Nicka Hellenberg hos Sportfiskarna.
Om mindre kungsfisk
Mindre kungsfisk (Sebastes viviparus) är en marin fiskart som lever i stim, från djup kring tiotalet meter ner till flera hundra meters djup. Den är ganska sällsynt i Skagerak och förekommer sporadiskt i Kattegatt, men är desto vanligare längs med Norges kust.
En best till kanadaröding i Tärnaby
Även i sötvattnet lurar stora fiskar och rekordmöjligheter. Kanadarödingen har varit en återkommande storfisk i de senaste årens rekordlistor. Även i år fick vi ett nytt rekord. Den här gången var det Viktor Byström som den 4 juni krokade en riktig koloss, som senare vägdes på en kontrollerad butiksvåg till hela 12 900 gram. Längden var 95 centimeter och omkretsen 64,5.
-Fångsvattnet heter Björkvattnet och ligger i Tärnabyområdet. Viktor trollade med en Cotton Cordell på fyra meters djup när han fick tunghugg från den stora rovfisken och därmed blev ny svensk rekordinnehavare, informerar Nicka Hellenberg.
Om arten
Kanadaröding (Salvelinus namaycuch på latin) är en rovfisk som tidigare planterats in i ett antal svenska (norrländska) sjöar. Ursprungligen är arten från Nordamerika och trivs främst i stora, djupa och kalla sjöar.
Liten haj från Skagerak är nytt rekord
Välkände Leif Krause har lurat upp ett stort exemplar av långt över 50 olika fiskarter. den lilla hajen blåkäxa, som är en ofta förekommande fångst för havsfiskarna som beger sig ut på djupen, framför allt kring Skageraks omtalade position ”10-gradarn”.
Den 2 juni, klockan 05.40 på morgonen, nappade en blåkäxa åt sig en bit makrill på 310 meters djup. Blåkäxan vägdes senare in till 936 gram och mättes till 58,5 cm.
Nytt svenskt rekord för Leif Krause!
Om blåkäxa
Blåkäxa (Etmopterus spinax) är en liten haj som sällan blir 50 centimeter lång. Ofta hittar man den på flera hundra meters meters djup, men den fångas också återkommande på grundare vatten. Blåkäxan föder levande ungar.
Största fisken i Storfiskregistrets historia
Trots ett antal stora, spännande, färgglada och överraskande fångster är det en hälleflundra som är fisken nummer ett på många sätt.
Fångstmannen Fredrik von Elern berättar själv om sin resa ut till de stora djupen på havet:
– Vi såg att väderprognoserna för perioden 21/7 till 23/7 såg väldigt bra ut, så vi bestämde avgång till klockan sex på morgonen den 21 från hemmahamn Kämpersvik.
Så småningom får han en rejäl tyngd i spöt och tankarna på en riktigt bjässe bubblar upp. Men vad är det?
– Fisken går iväg och jag kan inte stoppa den, men ökar försiktigt bromsen för att se hur hårt jag kan pressa den. Jag lyckas få stopp på den och kan till och med ta hem 10-20 meter lina när fisken vänder ner igen. Så här pågår kampen i cirka 40 minuter.
Till, slut lyckas Fredrik och hans vänner bärga en massiv hälleflundra.
Väl inne i Grebbestad fick de hjälp av truck och våg och kunde så småningom fastställa vikten på den 204 centimeter långa hälleflundran till 111,3 kilo.
– Svenska hälleflundror i den här storleken är ingenting som någon egentligen vågat hoppas på, men samtidigt bevisar det än en gång att det finns mycket vi inte vet om våra djuphavsmöjligheter, säger Nicka Hellenberg om den historiska fisken.
Om hälleflundra
Hälleflundra (Hippoglossus hippoglossus) är vår största plattfisk. Den kan bli en bra bit över två meter lång, men är ovanlig i svenska vatten. Framför allt saknas i regel riktigt stora exemplar längs svenska Västkusten, medan den förekommer mer vanligt i Nordnorges vatten.
Fredagen den 30 augusti besökte försvarsminister Karin Enström Kustbevakningens nordligaste kuststation i Luleå. Vid besöket fick försvarsministern möjlighet att träffa besättningen ombord på sjöövervakningsfartyget KBV 306.
Befälhavare Lars Näsman berättade om de unika förutsättningar som gäller för kustbevakningsverksamheten vid ks Luleå.
Stationens geografiska ansvarsområde sträcker sig mellan Haparanda längst ut i norr och Bjuröklubb i söder. Det är ett område på cirka 250 kilometer med över 4000 holmar och skär. Samverkan med andra myndigheter och organisationer är en viktig del av arbetet. Vid kuststationen i Luleå finns svävaren KBV 590 som är Kustbevakningens största och nyaste svävare och kan ha en fart på vatten i över 40 knop. Den kan ta med två snöskotrar som lyfts på och av med en kran. På vintertid används svävaren som grund för verksamheten i kombination med snöskotrar.
− Det var roligt att få visa försvarsministern bredden på vår verksamhet och just våra unika förutsättningar, säger Lars Näsman.
Bilderna:
Försvarsministern tillsammans med besättningen ombord på KBV 306.
Karin Enström i förarhytten på svävaren KBV 590.
Foto: Kustbevakningen.
I helgen anslöt 21-åriga Frida Langenius till SCA:s bas på Lanzarote för att under några veckor träna och segla med Team SCA:s besättning. Ambitionen är att ta en plats ombord på hygien- och skogsindustribolaget SCA:s båt i Volvo Ocean Race 2014-2015.
– Frida är smart, stark och smidig, och har imponerande seglingsmeriter trots att hon är så ung. Det ska bli spännande att se hur det går för henne på Lanzarote, säger teamchef Richard Brisius.
Göteborgstjejen Frida Langenius har både VM- och EM-medaljer i segling samt SM-guld i truppgymnastik. Hon har också framgångsrikt tävlat i alpin skidåkning i USA.
– Många seglare är uppvuxna som rorsmän. Jag är upplärd och uppvuxen som gast. När jag lär andra att segla vill jag att de ska hålla i rodret och jag känner att jag har bäst koll om jag får kontrollera båten genom att röra mig på däck och i brunnen, säger Frida.
Inte mindre än fyra lag slog det tidigare banrekordet i en tuff kamp om pallplatserna. Fjolårstvåan Björn Englund och hans teamkamrat Paul Krochak från Kanada visade sig dock svårslagna i en av världens tuffaste endagarstävlingar, kraftprovet ÖTILLÖ i Stockholms Skärgård. Med ofattbara segertiden 8 timmar och 35 minuter slog vinnarna det tidigare banrekordet med hela 32 minuter!
De 114 deltagande lagen om två personer avverkade 65 km terränglöpning och 10 km simning över och mellan 26 öar från Sandhamn till Utö.
– I år gav vi allt. Vi har satsat helhjärtat på ”swimrun” i år och har redan gjort fyra swimrun-tävlingar som uppladdning till ÖTILLÖ i sommar. Det gick snabbt idag med flera lag som pressade i täten. Förhållanden var perfekta för en snabb tävling. Det var inte för varmt i luften, inte för mycket vågor och inte för kallt i vattnet. Det krävs enormt mycket träning för att vinna ÖTILLÖ och att funka bra som lag är avgörande, säger segraren Björn Englund och tillägger att det krävs väldigt mycket pannben också.
Tempot har skruvats upp till nästan ofattbara prestationer på en så lång bana. Många lag har samlat på sig erfarenhet från tidigare år och allt fler toppatleter dras till den utmanande tävlingen.
Starten gick i gryningen klockan 05:55 på Sandhamn. I den vackra sensommarmorgonen inleddes loppet med en kort löpning och därefter en lång, svår simning, där många av de väl förberedda atleterna fick sin första påminnelse om hur tuff tävlingen är.
Fjolårssegrarna Magnus Olander och Lelle Moberg klarade inte att hålla tempot hela vägen fram och tog en hedervärd andraplats sju minuter efter segrarna med tiden 8 timmar, 42 minuter och 13 sekunder.
– Racet var hårdare i år, det gick så snabbt! Englund och Krochak är ett tufft lag att hänga på och vi körde slut på oss. Vi är sjukt slitna, säger Magnus Olander vid målgången.
Den starkaste damen i startfältet, Annika Ericsson, gick i mål på tiden 10h 33min och 48 sec, i mixedlag tillsammans med Fredrik Selmered.
Resultat topp 3 – ÖTILLÖ 2013
1. Björn Englund (SVE) och Paul Krochak (KAN), Team HEAD Swimming; 8h 35 min
2. Magnus Olander (SVE) och Lelle Moberg (SVE), Team Livskvalité by ICA Hagsätra; 8h 42 min 13 se
3. Simon Börjesson (SVE) och Rasmus Regnstrand (SVE), Team Nybroviken RIB; 8 h 48 min 57 sec
Resultatlista: http://otillo.r.mikatiming.de/2013/
Bilder fria att använda för press:
Se bifogat bilder att använda (högre upplösning finns om önskas). Fler bilder på följande länk:
https://www.dropbox.com/sh/dd9l7x2uncviwfz/XsDLS5RjXv
Vänligen ange fotograf Jakob Edholm/ÖTILLÖ eller Nadja Odenhage/ÖTILLÖ
Snabba fakta ÖTILLÖ 2013
Åttonde upplagan, den 2 september 2013
Vinnare 2013: Björn Englund (SVE) och Paul Krochak (KAN), Team HEAD Swimming
Segertid 2013: 8 h 32 min
Tidigare banrekord: 9 h 07 min (2010)
120 lag anmälda – 114 på startlinjen – (76 herr, 25 mixed, 13 dam)
Start Sandhamn, mål Utö, I Stockholms skärgård
75 km löpning och simning från gryning till skymning
65 km terränglöpning
10 km simning i öppet vatten
26 öar att passera
43 byten mellan simning och löpning
Simsträckorna är mellan 100 och 1 780 m
Löpsträckorna är mellan 70 och 19 700 m
Lag om två, för säkerheten
15 nationaliteter: Sverige, Finland, Danmark, Norge,
Tyskland, Schweiz, England, USA, Sydafrika, Rumänien, Belgien, Frankrike, Australien, Kanada.
Samtliga lag här: http://www.otillo.se/teams/
Rankad av CNN som en av världens tuffaste uthållighetstävlingar (dec 2012)
De engelska båtvarven satsar stort på den flytande båtmässan i Southampton, som hålls 13–22 september. Sunseeker International kommer med tre stora nyheter, Sunseeker 68 Sport Yacht, 80 Sport Yacht och Manhattan 55. Samtliga får sin premiär på båtmässan.
Sunseeker utlovar en riktig ”showstopper” vid sin vanligtvis mycket stora monter, där de tre nyheterna hamnar i centrum. En av de båtar som har byggts för att verkligen kittla nybåtsköpare med stora plånböcker är 68 Sport Yacht, som sägs vara den perfekta kombinationen av innovation och design. Båten har en strömlinjeformad design och väldigt god manövrerbarhet.
Förutom en imponerande stor flybridge har båten lyxiga material, en wetbar och väl tilltagna solplatser för passagerarna. Ombord finns även stora panoramafönster för att ge ljus och skapa rymd.
80 Sport Yacht är en prestandamaskin för sin storleksklass. Den är extremt kraftfull och kommer att säljas med en rad olika motoralternativ, inklusive spektakulära Arneson ytskärande drev. Toppfarten anges till imponerande 44 knop.
Sunseeker 80 Sport Yacht är också byggd med lyxiga material i alla utrymmen. Den är tänkt för upp till åtta gäster och har en helt privat avdelning för dem som vill vara i fred på sjön, även för besättningen på upp till fem personer.
Manhattan 55 avtäcktes på förra båtmässan i Cannes – La Festival De La Plaisance in Cannes – men får nu sin premiär i hemlandet. Den är byggd för upp till sex gäster.
Även Sunseeker 40 Metre Yacht kommer att visas på Southampton International Boat Show. Det är den största yacht som företaget har visat på mässan och en riktigt majestätisk yacht.
Info: www.sunseeker.com
America’s Cup-äventyret är över för den svenska utmanarbåten Artemis – egentligen redan innan det startat. Team Artemis blev utslaget i kvalseglingarna Louis Vuitton Cup. Men i helgen inleds Youth America’s Cup i San Fransisco med en svensk båt på startlinjen – bemannad av sex svenska seglare mellan 19 och 24 år.
Youth America’s Cup avgörs 1-4 september och till skillnad från “stora” America’s Cup som avgörs i matchrace (båt mot båt) så är det här frågan om tio båtar på startlinjen samtidigt.
– Vi får möta de bästa i världen, i vår egen ålder, i en båt som får människor på kajen att stanna till för att det ser så häftiga ut, säger Charlie Ekberg som styr båten.
Bakom projektet står Team Artemis, Göteborgsföretaget Berg Propulsion samt Sveriges största kappseglingsklubb, KSSS.
Tävlingarna avgörs i två seglingar per dag och i bäst av totalt åtta seglingar. Båtarna är 45-fots katamaraner – samma båtar som användes i America’s Cup World Series, som varit förtävlingar till America’s Cup under mer än ett år
Från början ansökte 75 svenska seglingsungdomar, mellan 19 och 24 år, om en plats ombord. Cirka 40 kallades till intervju och 20 har fått testsegla flerskrovsbåtar på Gardasjön i Italien.
KSSS-seglarna Charlie Ekberg (rorsman) och Niclas Düring (taktiker) delar på ansvaret ombord.
– Det här kräver full commitment och ett enormt intresse och det har vi alla. Och nu har vi även en stor inblick i en eventuell framtid med America’s Cup.
I Youth America’s Cup tävlar man nationsvis. Förutom den svenska båten deltar båtar från Australien, Frankrike, Tyskland, Nya Zeeland (två team), Portugal, Schweiz och USA (två team).
I det svenska teamet ingår Charlie Ekberg, Niclas Düring, Tom Gross, Andreas Axelsson, Arvid Bildh, Jonatan Ameln och Nisse Åkervall.
Följ seglingarna live här: http://www.redbull.com/en/events/1331579591942/
På lagbilden är seglarna från vänster: Jonatan Ameln, Tom Gross, Niclas Düring, Arvid Bildh, Nisse Åkervall, Andreas Axelsson och Charlie Ekberg.
Idag är det sista dagen att besöka årets största flytande båtmässa i Sverige – Allt på Sjön i Gustavsberg. Inför mässans start i fredags hade arrangörerna utlovat 230 båtar, men i verkligheten blev det cirka tio stycken fler.
Under tre dagar kommer över 230 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla dagseglare till lyxiga yachter. Av dessa är ca 40 st Sverige- eller världsnyheter!
Det finns även en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör Allt på Sjön i Gustavberg till Sveriges största flytande båtmässa.
Se alla utställare och läs mer på www.alltpasjon.nu
Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl 10-18 varje dag den 30/8 till 1/9 med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.
Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.
Nya båtar på Allt på Sjön 2013
Segelbåtar
Bavaria Cruiser 37
Delphia 46CC
Dufour 380 Grand Large
Dufour 410 Grand Large
Fareast 26
Grand Soleil 47
Haber 660
Jeanneau Sun Odyssey 379
Jeanneau Sun Odyssey 41 DS
Saare 41 AC
Sailjet 40
Salona 33
Salona 44
Scaangard 26
X-Yacht Xp-33
Motorbåtar
Agapi 750 IB
Anytec 530 SPF
Aquador 35 ST
Arronet 24 5 CX
Bavaria Sport 29
Bavaria Sport 35
Bayliner 642
Bella 700P
Buster Cabin
Buster Cabin
C-Rib 27
Delphia 730 Nano
Delta 33 Open
Evo 540
Flipper 880 ST
K-24
Micore 480 SC Offshore
Minor Offshore 25
Ockelbo B16 AL
Rival 430 AVO
Rival 490 AVO
Silver Avant
Snipa FX-12
Sun Tracker Party Barge 24 DLX
Uttern S57
Uttern S62
Uttern T51
V14 Aluminium Boat
Att återställa havsmiljön i Östersjön kan till år 2030 skapa 550 000 jobb och ge cirka 280 miljarder kronor i årligt mervärde till regionen. Det visar en ny rapport gjord av Boston Consulting Group på uppdrag av WWF.
Att strategiskt utveckla Östersjöregionen till ett nav för så kallade blå och gröna teknologier – hållbara lösningar för vatten och hav – är en viktig faktor för att återställa havsmiljön och skapa affärsmöjligheter i regionen, enligt rapporten “Turning adversity into opportunity: A business plan for the Baltic Sea”. Blå och gröna teknologier är lösningar, produkter eller tjänster som direkt eller indirekt har en koppling till förbättrad miljö både till land och till havs.
Östersjöns hälsa har länge enbart setts som en miljöfråga, men rapporten visar att den också måste ses som en ekonomisk och social angelägenhet. Misslyckas insatserna att återskapa en frisk Östersjö påverkas inte bara havsmiljön, utan också den ekonomiska tillväxten och möjligheterna att skapa arbetstillfällen i regionen.
– Alla vi som lever runt Östersjön är delaktiga i dess framtid. Den här rapporten visar att de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med ett friskare hav är stora och konsekvenserna av att inte agera för ödesdigra för att ignoreras, säger Marcus Wallenberg, styrelseordförande i SEB och talare vid WWFs seminarium under Östersjöfestivalen.
Även om miljön i Östersjön är hårt pressad av övergödning, farliga ämnen och överfiskning är förutsättningarna att tackla utmaningarna bättre här än på många andra håll. Det finns också en global marknad för innovationer och lösningar inom miljöområdet. En förebild är Singapore. Genom ett holistiskt angreppssätt och investeringar i vattenförvaltning har landet blivit Asiens nav för blå teknologier.
– För de flesta aktörer i den privata sektorn förknippas miljöinsatser i Östersjöregionen ofta med förbud och extra kostnader. Men rapporten pekar tydligt på affärsmöjligheter. Vi hoppas att rapporten kommer att förändra hur entreprenörer och företagsledare ser på Östersjön, säger Fredrik Lind, partner på Boston Consulting Group i Stockholm och medförfattare till rapporten.
Rapporten visar att kostnaderna och fördelarna för olika industrier runt Östersjön inte kan analyseras var för sig, eftersom de påverkar varandra. Istället krävs en integrerad ansats. En sektors miljöpåverkan kan ha stora konsekvenser för den ekonomiska utvecklingen inom ett annat område och därför också för samhället i stort.
En gemensam vision är därför av stor vikt för en positiv utveckling i regionen. Diskussionen måste breddas till att inte bara inkludera miljöministrar, utan även involvera såväl offentlig som privat sektor, stats-, finans, jordbruks- och arbetsmarknadsministrar för att skapa en ljusare framtid för Östersjöregionen.
– Beslut som rör Östersjöns framtid måste fattas utifrån en bedömning av vad som är mest lönsamt som helhet, både ur ett socioekonomiskt och ett ekologiskt perspektiv. Vi uppmanar därför till ett gemensamt engagemang och åtagande från alla berörda ministrar och deras departement inför Helcoms nästa ministermöte i Köpenhamn 3 oktober, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.
Rapportens 5 viktiga rekommendationer för att förbättra miljötillståndet i Östersjön och skapa affärsmöjligheter:
1. Fokusera på nyckelprioriteringar och initiativ inom de viktigaste problemområdena – övergödning, farliga ämnen och överfiske
2. Öka ansvaret att implementera överenskommelser
3. Tillämpa en integrerad ansats mellan länder, sektorer och departement – som även omfattar sociala och ekonomiska aspekter
4. Skapa kommersiella incitamentgenom att länka miljökostnader till respektive källor
5. Investera i att utveckla regionen till ett ‘blått och grönt’ teknologinav…
Taj Mahal, grekiska amfiteatrar och Draculas slott. Fartygen som k-märkts av Sjöhistoriska museet är i gott sällskap när fototävlingen Wiki Loves Monuments drar igång. – Det visar att k-märkningen är viktig, och att vårt flytande kulturarv är viktigt att bevara, säger Hans-Lennart Ohlsson, chef på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.
Den 1 september startar fototävlingen Wiki Loves Monuments, en tävling som fokuserar på vårt kulturarv, som fornminnen och kulturhistoriskt intressanta byggnader. I Sverige ingår även
de fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet.
– Det är en spännande tävling, med en spännvidd från ruiner till modernistisk arkitektur och fyrar och fartyg, säger Hans-Lennart Ohlsson.
I Guinness rekordbok är tävlingen utsedd till världens största fototävling, och alla är välkomna att tävla. Förra året tävlade över 15 000 fotografer som tillsammans skickade in 350 000 bilder. Tävlingen pågår under hela september och är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige kan du tävla i tre kategorier, förutom k-märkta fartyg finns kategorierna fornminnen och k-märkta byggnader.
– Vi är jätteglada över att få vara en del av den här tävlingen. Det känns prestigefullt att tävla i samma tävling med kända, men även okända, monument över hela världen, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet, och ansvarig för k-märkningen.
En jury utser vinnare i de tre kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.
– Drömmen är förstås att ett k-märkt fartyg hamnar i toppskiktet i den internationella tävlingen, säger Claes Wollentz.
Förra året skickades det in över 100 bilder av k-märkta fartyg. Priset för bästa fartygsbild gick till Jan Edman för hans bild på M/S Sunnan.
Tävlingen pågår under hela september. Vinnarna utses under hösten.
Var med och tävla – så här gör du!
På Wiki Loves Monuments webbsida kan du skapa ett användarkonto, om du inte redan har ett, och ladda upp dina bilder. Du kan ladda upp bilder mellan 1 september och 30 september 2013. Här finns även en lista över de fornminnen, byggnadsverk och k-märkta fartyg som ingår i tävlingen. Listan över k-märkta fartyg hittar du även på Sjöhistoriskas webbplats.
Nu öppnar Sveriges största flytande båtmässa, Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar kommer över 230 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla dagseglare till lyxiga yachter. Av dessa är cirka 40 stycken Sverige- eller världsnyheter! Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör Allt på Sjön i Gustavsberg till Sveriges största flytande båtmässa!
Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl. 10–18 varje dag den 30/8 till och med 1/9 med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.
Se alla utställare och läs mer på www.alltpasjon.nu
Nya båtar på Allt på Sjön 2013
Segelbåtar
Bavaria Cruiser 37
Delphia 46CC
Dufour 380 Grand Large
Dufour 410 Grand Large
Fareast 26
Grand Soleil 47
Haber 660
Jeanneau Sun Odyssey 379
Jeanneau Sun Odyssey 41 DS
Saare 41 AC
Sailjet 40
Salona 33
Salona 44
Scaangard 26
X-Yacht Xp-33
Motorbåtar
Agapi 750 IB
Anytec 530 SPF
Aquador 35 ST
Arronet 24 5 CX
Bavaria Sport 29
Bavaria Sport 35
Bayliner 642
Bella 700P
Buster Cabin
Buster Cabin
C-Rib 27
Delphia 730 Nano
Delta 33 Open
Evo 540
Flipper 880 ST
K-24
Micore 480 SC Offshore
Minor Offshore 25
Ockelbo B16 AL
Rival 430 AVO
Rival 490 AVO
Silver Avant
Snipa FX-12
Sun Tracker Party Barge 24 DLX
Uttern S57
Uttern S62
En ny kurs vid Göteborgs universitet fortbildar lärare i hur man kan vidareutveckla arbetet i naturvetenskap genom att sänka ned cd-skivor i havet och i sjöar.
– Jag vill lära mig ännu mer om den marina miljön och vill hitta nya spännande projekt med mina klasser, säger läraren Johanna Blom, som är en av deltagarna på Tjärnö där fältarbetet sker.
Den 6-8 september sätter sig tolv lärare på skolbänken för att studera påväxt av organismer i olika typer av vattenmiljöer.
Kursen handlar om Virtue-projektet och det obligatoriska fältmomentet sker på Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Tjärnö. Med hjälp av nedsänkta rack med cd-skivor kan kursdeltagarna efter utbildningen lära ut naturvetenskap till ungdomar och barn i skolan.
– Jag hoppas kunna vara ute i fält oftare med eleverna och göra undersökningar som löper under längre tid. Jag vill använda Virtue för att utveckla undervisningen i naturvetenskap på skolan och i kommunen, säger Johanna Blom, lärare för årskurs 7-9 på Ytterbyskolan.
Undervisning om vattenmiljö och påväxt
Fältmomentet på Sven Lovén centrum för marina vetenskaper innehåller föreläsningar om hur man bygger, sätter ut och tar upp Virtue-rack. Lärarna får undervisning om vattenmiljö, identifiering av påväxt och hur Virtues databas används. Dessutom förevisas akvarier och undervattensfarkoster.
– Jag har tidigare gått en kurs som hette ”Havet i klassrummet” på Göteborgs universitet och var mycket nöjd med den. Nu såg jag en kurs som jag tänkte kunde bli en slags fortsättning och temat verkade passa mig och min klass, säger Eric Bengtsson, lärare för en trea på Hammars skola i Kristianstad.
Vill sprida Virtue-projektet
Stefan Strandell, lärare i årskurs 7 på Katolska skolan läser kursen för att kunna arbeta med Virtue-projektet.
– Virute-projektet är en ny erfarenhet för mig. De kontakter som kursen ger hoppas jag också ska bidra till min och förhoppningsvis mina kurskollegors utveckling. Efter kursen hoppas jag att jag ska vara max förberedd för Virtuearbetet, säger Stefan Strandell.
Möjligt integrera olika ämnen
Men Virtue handlar inte bara om naturvetenskap. Det går också att integrera språk och samhällskunskap, musik och teater i arbetet med Virtueskivorna.
Mikael Olsson är ansvarig för projektet för Göteborgs universitets räkning och han stödjer pedagogerna i arbetet med Virtue.
– Det är en lättillgänglig och billig pedagogik som trots sin enkelhet kan kopplas till forskning och vardagsföreteelser, säger Mikael Olsson, universitetslektor vid institutionen för biologi och miljövetenskap.
Kursen, som är på 7,5 högskolepoäng, ges på kvartsfart och är till största del nätbaserad undervisning.
Två av kursens lektioner genomförs på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg och här får pedagogerna en inblick i hur de kan använda publika akvarier i sin undervisning och hur ett elevbesök på Sjöfartsmuseet Akvariet går till.
Se filmer om Virtue: http://www.science.gu.se/samverkan/skolkontakter/grundskolan/virtue/om-virtue/virtuefilmer/
Läs mera om Virtue:
www.virtue.science.gu.se
http://www.utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=LBIO08
http://www.science.gu.se/samverkan/skolkontakter/grundskolan/virtue/om-virtue/sa-jobbar-andra-med-virtue/
Foto: Mikael Olsson
Överst: Rackbild 50 cm obeväxt, från Styrsö Bratten.
Underst: Havsanemon på Virtueplatta
Ö till Ö är en multisporttävling med start i Sandhamn och målgång på Utö. Den 2 september går startskottet. Deltagarna tävlar i lag om två och tillryggalägger en sträcka på sammanlagt 64 km med 10 kilometers simning mellan öarna och 54 kilometers löpning på öarna.
Totalt kliver deltagarna i och ur vattnet 38 gånger och passerar 19 öar. Starten går kl 06.00 och de snabbast lagen väntas gå i mål runt kl 15.00.
Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.
Projektet Mea Diva är troligen ett av världens mest väldokumenterade båtbyggen. Det är paret Tobias och Malin Nicander som löpande har publicerat nyheter om hur de har färdigställt sin Diva 38.2, som de köpte plastfärdig från fabriken och därefter har färdigställt själva.
Tobias jobbar i vanliga fall som sjöräddningsledare på JRCC i Göteborg. Jobbet med båten har varit en avkoppling till den vardagliga stressen.
På Öppna Varv på Orust visade Tobias och Malin sin båt, som beräknas vara i segelklart skick till nästa säsong. Den gick att segla hem från hamnen i Henån, men än så länge saknas flera installationer som till exempel vatten och el.
Så här skriver de själva om sitt projekt:
Familjen Nicander färdigställer en Diva 38.2 hemma på sin tomt i Marstrand. Med stor omsorg om varje detalj på båten och framförallt med stor skicklighet tar båten form. På bloggen www.meadiva.se kan du följa bygget. Bloggen har haft ca 30 000 besökare, ungefär 100 om dagen, vilket vittnar om ett stort intresse för hur en båt blir till. Här dokumenteras varje steg, in i minsta detalj, av båtens tillblivelse. Problem och tankar runt bygget får vi också ta del av. Resultatet blir som en instruktionsbok i båtbyggnation. Frågan är om ett båtbygge någonsin tidigare dokumenterats på detta sätt. Har du missat bloggen och har intresse av båtbyggnation rekommenderar vi den starkt.
Info: http://meadiva.se/
September är en mycket speciell månad i norra Sverige med adrenalinpumpande jakt i olika former, lekande laxar, sprakande färger i skogen, avkopplande bär- och svampplockning och nästan myggfri vandring i fjällen. Men hittills är detta fantastiska utbud inget man i större utsträckning använt för att locka besökare.
– Vi tar nu ett rejält krafttag för att ändra på detta. Genom arrangemanget Lapland Autumn Experience vill vi sätta en spotlight på de genuina guldklimpar som lyser allra starkast under hösten, säger Eleonore Hedman, projektledare vid Gold of Lapland.
I mitten av augusti stänger många turistanläggningar i norra Sverige ner sin verksamhet och hotellens lockande sommarpriser försvinner från hemsidorna. Då anpassas allt till affärsresenärernas och konferensgästernas plånböcker.
– 2010 startade en charterlinje mellan Hamburg och Umeå med åtta rotationer. Den sista turen går i mitten av augusti. Om fler besöksmål varit öppna hade man säkert kunnat arrangera fler resor varje år, berättar Thomas Carlsson, länsturistchef i Västerbotten.
Han är samtidigt medveten om problemet som besöksmålen har med bemanning när sommarens turistströmmar mattas av.
– Här gäller det filosofiska dilemmat om hönan och ägget. Ska turistentreprenörerna börja med att förlänga öppethållandet för att få fler resenärer eller ska de invänta fler resenärer och förlänga öppettiderna först när trycket ökar.
Länsturistchefen tror inte att höstturismen kan bli lika stor som på vårvintern och under sommaren.
– Men det finns potential till en rejäl utveckling och satsningen på Lapland Autumn Experience är ett steg i rätt riktning.
Thomas Carlsson konstaterar att hösten är en fantastisk tid att turista i norra Sverige.
– Att vandra i fjällen på hösten utan mygg där markerna är torrare än på sommaren och när det mer vädersäkert är en riktig höjdare, säger han.
Ser storheten i naturen
Generellt sett ser man en stark utveckling av besöksnäringen i hela norra Sverige. I Västerbotten startades 47 nya turistföretag under 2012. Även i Norrbotten och Jämtland Härjedalen växte näringen med 52 respektive 43 nya företag. Turistnäringens Företagarindex visar också att den optimistiska synen på framtiden bland företagarna inom turistnäringen är fortsatt hög, och optimismen är starkast i Norrbotten och Västerbotten. I år anger 63 procent av turistföretagarna i dessa regioner att de ser positivt på den ekonomiska utvecklingen för det egna företaget.
Flera av de nya turistföretagen i Västerbotten drivs av utländska medborgare som valt att flytta hit.
– De ser storheter i vår natur som vi som växt upp här inte ser. Detta gäller också hösten, berättar Gold of Laplands verksamhetsledare Karin Fällman.
Med Lapland Autumn Experience vill Gold of Lapland lyfta fram höstens möjligheter och marknadsföra dem både mot svenska och utländska aktörer och gäster.
– Dessutom vill vi inspirera våra turistföretagare till mer och nya aktiviteter under hösten. Mottot för arrangemanget är ”utbud skapar efterfrågan. Ju mer och bättre produkter vi kan visa upp till våra målgrupper, desto mer attraktiva blir vi i deras ögon”, säger Eleonore Hedman.
– Att höstturismen verkar vara intressant för gäster från övriga Europa visar bland annat det stora intresset för visningsresan för tyska journalister som vi, tillsammans med Visit Sweden, genomför i samband med Lapland Autumn Experience, avslutar hon
Efter att CTEK har revolutionerat marknaden med andra generationens laddare för blysyra batterier är det nu dags för Litiumbatterier. LITHIUM XS är en professionell laddare för 12V Litiumbatterier.
− Allt fler tillverkare av olika typer av fordon ser fördelarna med Litiumbatterier. Det är en uppåtgående trend och som innovationsföretag är det vår plikt att se till att det finns bra batteriladdare till dem, säger Sören Hofgaard, försäljningschef på CTEK.
Små, lätta och starka är nyckelord för Litiumbatterier, eller LFP- och LiFePO4, batterier som de också kallas. Egenskaperna är uppskattade på en allt bredare marknad. Liksom alla batterier kräver de underhållning och laddning och ju mer avancerade de är desto högre krav ställs på laddaren. CTEK´s nya LITHIUM XS är designad för att maximera både prestanda och livslängd för LiFePO4-batterier.
− Litiumladdaren är lika avancerad i sin teknik som våra övriga laddare och lika lätt och säker att använda.”Connect and forget” är nyckelord vi eftersträvar, säger Sören.
Laddaren kopplas direkt till batteriet i fordonet och den automatiska 8-stegsladdningen startar så fort kontakten sätts i uttaget och kan startas om när som helst genom att trycka på Reset-knappen. Med laddström på upp till 5A är LITHIUM XS väldigt flexibel och laddar LiFePO4-batterier från 5 Ah till 60 Ah och kan underhållsladda batterier upp till 120 Ah.
Tillverkare av högpresterande fordon såsom racingbilar och MC men även golfbilar är några exempel som ser fördelarna med Litiumtekniken. Litiumbatterierna är underhållsfria och väger upp till 70 % mindre än ett blysyra batteri. Omvandlat i vikt blir det många kilo vilket är en väsentlig skillnad för lättviktsfordon t.ex. inom motorsport. Litiumbatterier tål även många uppladdningar (cykler) så de totala vinsterna med Litiumbatterier lockar många fordonsproducenter.
Andra smarta funktioner med LITHIUM XS
• Försedd med testsekvens som visar om batteriet är mottagligt för laddning
• Laddaren återställer automatiskt eventuella elektroniska lågspänningsskydd vid laddningsstarten (Battery Management System)
• Ett unikt maximeringssteg för att återställa full kapacitet
• Underhållsladdning som ser till att batteriet är optimerat även under månader av stillastående
• Stänk- och dammtålig enligt skyddsklass IP65. Gnistfri, kortslutningssäker och polaritetssäkrad
• 5 års garanti
Teknisk fakta om LITHIUM XS
Laddspänning: 13,8/14,4 VDC
Laddström: Max 5A
Typ av laddare: Helautomatiskt laddprogram i åtta steg
Typ av batteri: 12V litiumjärnfosfat (LiFePO4)
Batterikapacitet: 5-60 Ah, upp till 120 Ah för underhåll
Pris 1 249 kr.
Nu utökar Bosch sitt 10,8 V-system med tre nya och kraftfulla verktyg som är utrustade med det uppgraderade 1,5 Ah-batteriet, precis som resten av verktygsfamiljen. De nya verktygen är multisågen PST 10,8 LI, borrhammaren UNEO 10,8 LI-2 och lampan PLI 10,8 LI.
Pressmeddelande:
Alla tre är små och behöver knappt någon plats alls för förvaring. Multisågen och borrhammaren är trots det såpass kraftfulla att de passar de flesta gör-det-själv-uppgifterna i både hem och trädgård.
Gör-det-själv-projekt behöver nödvändigtvis inte vara lätta, men med rätt verktyg kan de både bli effektivare och roligare. Med de här verktygen ger Bosch 10,8 V-systemet ännu mer kraft tack vare det uppgraderade lithiumjonbatteriet. En stor fördel med 10,8 V-systemet är att du bara behöver ett batteri till alla elverktyg. Har du köpt ett verktyg med batteri kan du köpa resten utan. På så vis blir det både billigare att köpa nya verktyg samtidigt som du slipper ha onödiga batterier och laddare hemma.
De nya medlemmarna
Den kombinerade stick- och tigersågen PST 10,8 LI är väldigt flexibel och det är enkelt att byta sågriktning beroende på användningsområde tack vare sågens SDS-system. När sågbladets tänder pekar neråt fungerar verktyget som en sticksåg och när man vänder på bladet så fungerar det som en tigersåg, perfekt om man exempelvis behöver såga av en gren.
Den kraftfulla allkonstnären UNEO 10,8 LI-2 kan både borra och skruva, precis som sin föregångare på 14,4 volt. Verktyget är särskilt lämpligt till att borra hål med upp till 10 mm i diameter i alla typer av material och har en tvåväxlad växellåda för optimal moment- och hastighetskontroll. UNEO 10,8 LI-2 har även pneumatisk slaggenerator vilket gör att verktyget även lämpar sig väl till borrning i hård betong.
Den tredje produktnyheten är arbetslampan PLI 10,8 LI, som ger en kraftig och bred ljusbild tack vare ljusstark och effektsnål Power-LED. Lampan kan efter en uppladdning användas i upp till 11 timmar. PLI 10,8 LI har en kompakt och charmig design, lampan är till exempel inte längre än 16 cm och väger endast 300 gram.
De nya verktygen finns i butik från och med augusti 2013. PST 10,8 LI och UNEO 10,8 LI-2 kan antingen köpas med batteri och laddare eller i soloversion medan PLI 10,8 LI endast är tillgänglig i soloversion.
Rekommenderade priser
PST 10,8 LI i soloversion, utan batteri och laddare, 799kr.
PST 10,8 LI med batteri och laddare, 1249 kr.
UNEO 10,8 LI-2 i soloversion, 1099 kr.
UNEO 10,8 LI-2 med ett batteri, laddare, 4 borr och skruvbits, 1549 kr.
UNEO 10,8 LI-2 med två batterier, 1849 kr.
PLI 10,8 LI, 299 kr.
Lördagen 31 augusti arrangeras en av Nordens största havsfisketävlingar, VM i Makrillmete, i Fjällbacka. Runt 500 tävlingsdeltagare intar då vattnet utanför Fjällbacka i hopp om att få flest eller dra den största eller första makrillen under två intensiva tävlingstimmar. På kvällen hålls en gemensam middag där dagens makrillfångst står på menyn.
Sedan 1992 har VM i Makrillmete gått i Fjällbacka, arrangerat av föreningen Scomber Scombrusius. Första året var de bara 16 entusiaster, medan det idag kommer mellan 400 och 500 deltagare varje år. Deltar gör såväl yrkesfiskare som hela familjer och företag på kickoff, och även utländska turister. Det finns flera vinstkategorier, bland annat flest fiskar, största fisken, första fisken, minsta fisken, bästa yrkesfiskaren, bästa utlänning och lagpriset.
– Tack vare många bidragande företag har vi bland annat ett fint förstapris, en resa för två till Österrike, säger Anders Torevi som är med i tävlingsledningen.
Klockan 13.00 är det samling för regelgenomgång, sedan transporterar man sig ut med båt till tävlingsplatsen. De flesta har egna båtar men det finns även några platser i yrkesfiskares fiskebåtar. Krokarna släpps ner samtidigt klockan 15.00 och sen väntar två timmar av tävlingsfiskande.
På kvällen hålls en gemensam middag med prisutdelning och underhållning där det bjuds på makrillsoppa gjort på dagens fångst.
– Det är en familjefest där alla är välkomna. Förr var det väldigt dött i samhället några veckor efter semestern. Nu är det inte så, tävlingen har varit med och bidragit till att förlänga säsongen på ett väldigt naturligt sätt. Det finns så mycket kvar här även när semestrarna är över, säger Anders Torevi.
Info:
www.fjallbacka.com/makrillvm/
www.bohuslan.com/tanum
Det var troligen mycket hög hastighet som var en av orsakerna till den tragisk båtolyckan utanför Örnsköldsvik förra veckan. Tre personer omkom och en skadades allvarligt vid olyckstillfället.
Det är Örnsköldsviks Allehanda som avslöjar att polisen tillsammans med GPS-tillverkare har fått fram information om hur båten körde innan olyckan – trots att ruttfunktionen verkar ha varit avstängd.
Båten körde i farter på 40-48 knop mitt i natten och slog bland annat emot en boj innan den slutligen slog runt och tragiken var ett faktum.
Läs mer på den här sidan: http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6216910-gps-berattar-att-olycksbaten-gick-i-48-knop
Med den helt nya modellen Galeon 820 Skydeck siktar den stora polska båttillverkaren på att ta sig in på marknaden för superyachts. Båten har en djärv linjeföring med svepande design och stora utrymmen.
Galeon hoppas att 820 Skydeck ska sätta varvet på kartan för superyachts. Designad i samarbete med välkända Tony Castro är den mycket modern i sin uppbyggad och konstruktion.
Galeon har haft framgång med sin föregångare, 700 Skydeck, som vann två prestigefyllda pris under World Yacht Trophies 2010 för Design och Innovation. Ytterligare en stor yacht från Galeon de senaste åren är 78-fotaren med namnet Crystal 2012, som var varvets första superyachtprojekt.
820 Skydeck sägs bli ett steg framåt inte bara vad gäller utseende och komfort. Båttillverkaren säger att yachten kommer att presenteras i ett utförande som är i världsklass.
Det nya flaggskeppet har många och stora fönster (många av dem automatiskt öppningsbara) och glasytor, något som är möjligt med användandet av modern teknik. Båten har stora utrymmen för samvaro och boende. På alla tre däcken finns underhållningssystem som passagerarna kan förlusta sig med samtidigt som besättningen eller ägaren kan hantera båten från två separata styrstationer.
Båten är med sin sportiga design ett slags kombination av hardtop och flybridgebåt. Här finns gott om utrymmen för solbadande, två wet bars och ett avancerat system med glasdörrar som leder ut till utrymmena på akterdäck. Givetvis har båten en stor, hydrauliskt driven höj- och sänkbar badplattform och en väl tilltagen salong. I garaget i aktern finns plats för RIB eller vattenskoter.
I salongen finns i huvudsak mat- och gemenskapsutrymmen medan pentry och kabiner alla är längre ned i båten.
Motoriseringen består av MAN dieslar med upp till 2×1800 hk.
Info: www.galeon.se