Kustbevakningens nya övervakningsfartyg i serien 312 ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget av fem levereras hösten 2011 och har nu börjat byggas på varvet Baltic Work Boats i Nasva, som ligger på ön Ösel i Estland. Båtarna utrustas med tre stycken Volvo Penta IPS-motorer.
Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.
312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Längd över allt (LÖA) på fartygen blir 24,6 meter och största bredd 5,68 och de får en topphastighet på cirka 32 knop. Den totala budgeten för de fem fartygen är 200 miljoner kronor.
Fartygen kommer att förses med bränslesnåla motorer från Volvo Penta med framåtvända propellrar av typ IPS. Skrovet har anpassats till IPS och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart, 25 knop.
Första fartyget har börjat byggas, ritningarna är godkända av Lloyds klassningssällskap. Jiggen är på plats och varvet är i full gång med att svetsa de första fartygsplåtarna.
Kylan som inledde och, vad det tycks, kommer att avsluta 2010 ställer nya krav på sjöräddningsarbetet. Av 15 olyckor som inträffade i början av året utförde Sjöräddningssällskapet (SSRS) 11. SSRS kan utföra över 73 % av årets olyckor på is tack vare utbildning och mycket övning för kyla och is. SSRS elva svävare, som visat sig vara ovärderliga i räddningsarbetet under rådande förhållanden, omlokaliserades till de platser som var värst drabbade av isläggning och då bäst behövde en räddningsenhet.
Kylan erbjuder en komplex arbetsmiljö med högre risk för skador och olycksfall än normalt. Förutom risken för kylskador innebär nedkylning obehag, försämrat omdöme, reducerad arbetsförmåga och sämre uthållighet. Kylan påverkar koncentration, uppmärksamhet och beslutsfattande. Kyla innebär också ofta problem med snö, is och vind och arbete i kyla sammanfaller till stor del med korta (och delvis mörka) dagar.
Bra utrustning, utbildning, information och god planering är viktiga element i det preventiva arbetet på Sjöräddningssällskapet. Detta har bl.a. lett fram till att utbildningarna till stor del körs under vintermånaderna för att förbereda den frivilliga besättningen på bästa möjliga sätt för kyla och mörker. Tiden är avgörande för att rädda liv. Vattnet kyler ned kroppen många gånger snabbare än luften så att snabbt komma upp ur vattnet är avgörande för utgången av en olycka. Överlevnadsdräkter är därför obligatoriska i räddningsbåtarna. Och SSRS planerar och hoppas kunna förse ytterligare stationer med svävare framöver för att ha en än bättre beredskap när isen lägger sig.
Sveriges frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet, har ryckt ut på 875 sjöräddningsfall 2010. Det utgör ungefär 70 % av det totala antalet sjöräddningsuppdrag under året. Sjöräddningssällskapets styrka är vårt nätverk med våra 64 räddningsstationer runt hela vår kust och i de stora sjöarna. Målet är att räddningsstationerna ska vara placerade så att en nödställd ska kunna räddas inom en timma. De många frivilliga gör det dessutom möjligt att rycka ut på 15 minuter, dygnet runt året om.
Sjöräddningssällskapet är den största aktören inom svensk sjöräddning. Sjöräddningshelikoptern är många gånger den optimala resursen men användningen av helikopter begränsas av vädret. Dåliga siktförhållanden och nedisning av rotorbladen är faktorer som kan omöjliggöra flygning. Då är det främst sjöräddningsenheter eller vintertid svävare som får rycka ut. Vid olyckor långt ute till havs är ett handelsfartyg eller färja den snabbaste räddaren i nöden.
6 511 gånger har Sjöräddningssällskapets båtar varit ute på uppdrag under 2010. Förutom de 875 sjöräddningsfallen, då larmet kommer via ”112” och sjöräddningscentralen, var sjöräddarna ute på uppdrag som gällde sjöambulans 535 gånger. Antalet förebyggande utryckningar var 1 830.
Med förebyggande utryckning menas de utryckningar Sjöräddningssällskapet gör får att bistå båtägare i besvärliga situationer som inte utgör men kan utvecklas till sjönöd. Det gör att Sveriges omkring 1700 frivilliga sjöräddare var ute på skarpa uppdrag sammanlagt 3 240 gånger under året. Till denna siffra kommer ytterligare 3 271 tillfällen då sjöräddarna varit ute och övat eller av någon annan anledning.
Info: www.ssrs.se
I mellandagarna går det att se Havets Hus senaste tillskott, havskattugar. De kläcktes den 7:e december efter att pappa Havskatt vaktat äggen i över två månader. Knappt tre veckor gamla ser de mest ut som stora simmande ögon med genomskinlig kropp. Men tittar man noga kan man se att de redan nu har mörka ränder på kroppen såsom föräldrarna och storasyskonen har. Från Havets Hus sida är vi stolta och glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fått en lyckad ruvningsperiod.
Tidigt på hösten såg de anställda de första tecknen på att något var i görningen, mamma Havskatt var ovanligt tjock och slö.
– Vi visste vad som var på gång och den 14 september var det dags, efter många ömhetsbevis mellan vårt gamla havskattspar så lade honan en stor klump med ägg. Någon dag senare jagade hanen, som sig bör, bort honan från äggsamlingen och tog själv ta över ruvningen. Honan försökte flera gånger ta tillbaka föräldrarollen men blev bryskt bortjagad av hanen, detta är hans gebit! Så honan fick flytta ut från den håla de annars brukar dela medan hanen låg och ruvade i hela 84 dygn innan äggen började kläckas. Tidigare år har hanen flyttat till ”grannhålan” med äggen medan honan legat kvar men i år var det hon som fick flytta på sig. Jämställdhet under ytan? Hanen har inte ätit något under hela ruvningsperioden utan helt inriktat sig på att ta hand om äggen.
Så måndag den 7 december kläcktes äntligen äggen. I akvariesammanhang är det väldigt ovanligt att havskatter får ungar på naturlig väg, vad Havets Hus erfar är vi ensamma i världen med detta.
De nykläckta ungarna var en knapp centimeter långa och har i nuläget lyfts över till egna specialgjorda kar. Precis som i havet är det endast en del av ynglen som uppnår vuxen ålder, men vi kommer att göra vårt bästa för att klara så många som möjligt. De får mat nästan dygnet runt med hjälp av fodermaskiner och våra akvarietekniker tar extra väl hand om dem nu så här i början. Vid havskattsodling i Norge, där man klämmer fisken på könsprodukterna, har man en överlevnadsgrad på cirka 40 % av de kläckta ynglen.
Från Havets Hus sida är vi glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fullföljt en lyckad ruvningsperiod. De har lagt ägg nästan varje år och från kullen som föddes 2005 har vi lyckats få upp åtta till vuxen ålder. Sex stycken är fortfarande kvar på Havets Hus och två av syskonen har fått flytta till Sjöfartsmuseet i Göteborg.
HAVSKATTSFAKTA
Havskatten, Anarhichas lupus, är en speciell fisk med beteenden som påminner lite om däggdjurens. Ett sådant beteende är att de ofta ligger på sidan när de vilar eller sover. De är också väldigt godmodiga och lugna fiskar. Man skall dock veta och akta sig för deras kraftiga käkar och tänder som utan vidare, klarar av att krossa musslor, sjöborrar, och olika kräftdjur. Denna kost gör att de ofta tappar sina tänder men efter en tid ersätts de med nya tänder. En stor havskatt biter hårdare än en schäferhund, så det gäller att hålla fingrarna borta!
Havskatten blir könsmogen vid cirka sex års ålder. De har en lång och tillsynes ömsint parningsakt som kan pågå i nära två dygn. De har inre befruktning och hanen sprutar in sin mjölke precis innan honan lägger äggen. Därefter packar honan (oftast) ihop äggen till en klump med hjälp av stjärten och flyttar in dem i bohålan om inte parningen skett där. Sedan tar hanen över vakthållningen och ligger slingrad runt äggklumpen, som kan innehålla upp till 30 000 ägg. Han sköter om äggen genom att röra på kroppen så de får nytt syrerikt vatten samtidigt som han vaktar dem mot andra djur.
Det går även att kläcka havskattägg på konstgjord väg, genom att klämma ut ägg och spermier och sedan befrukta dem, vilket man använder sig av vid odlingar i Norge där man länge odlat steinbit, som fisken heter där. Detta är dock är det en annan art av havskatt som heter fläckig havskatt.
BESÖK HAVETS HUS
Besökare som kommer till Havets Hus under mellandagarna kan se några av de nykläckta ungarna i ett litet akvarium bredvid föräldrarnas akvarium. Sedan hoppas vi att de vuxit upp så pass mycket att de kan ingå i den ordinarie utställningen någon gång under 2011.
Öppettider 27-30 december 10-16 (entrén stänger 15.30). Säsongspremiär 2011 sker den 12 februari kl 10.00.
Info: www.havetshus.se
Havskatt: foto:Roger Jansson / Havets Hus
Säkerhets- och försvarsföretaget Saab har fått en beställning på spaningsradarsystemet Giraffe AMB och tillhörande tjänster från det australiensiska Defence Materiel Organisation (DMO). Orderbeloppet är på 550 miljoner kronor.
– Vi är mycket stolta over att Giraffe AMB har valts för att stärka den australiska försvarsmaktens skyddsförmåga. Detta understryker också Saabs styrka som radarleverantör och vårt Giraffe-systems förmåga, säger Micael Johansson, chef för Saabs affärsområde Electronic Defence Systems.
Utveckling och tillverkning sker på Saab i Göteborg. Leveranserna avseende denna beställning kommer att ske under 2012.
Giraffe AMB är ett flexibelt och modulärt spanings- och ledningssystem som kan användas för flera olika uppgifter. Fullt utrustat kan systemet samtidigt utföra uppgifter inom luftvärn, luft- och havsövervakning, luftrumssamordning och varning för inkommande granater.
Systemet har en unik förmåga mot vissa typer av hot, beprövad tillförlitlighet och är en del av Saabs radarprogram som kontinuerligt vidareutvecklas. Giraffe har valts av flera länder, bland andra Sverige, Frankrike, Estland och Storbritannien.
Informationen är sådan som Saab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december kl. 10.00.
Regeringen har idag utsett nedanstående personer att vara ledamöter i Kemikalieinspektionens insynsråd från och med 1 januari 2011 till och med den 31 december 2013. Magnus Huss, direktör, Plast- och Kemiföretagen Jan Eksvärd, miljöchef, Lantbrukarnas Riksförbund Olof Holmer, direktör, Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet Mikael Karlsson. ordförande, Svenska Naturskyddsföreningen Ann-Sofie Eriksson, sektionschef, Sveriges Kommuner och Landsting Christina Rudén, docent, KTH Ann Enander, filosofie doktor, Försvarshögskolan
En nationell handlingsplan ska minska förekomsten av gifter i vardagsmiljön. I dag gav regeringen Kemikalieinspektionen uppdraget att ta fram och genomföra en nationell handlingsplan för giftfri vardag. Farliga gifter och kemikalier ska identifieras, begränsas och fasas ut. Ytterligare 100 miljoner kronor tillförs arbetet med handlingsplanen.
– Giftlarmen är många, kunskapen om effekter otillräcklig och upplysningen till konsumenter för dålig. Föräldrar måste kunna känna sig trygga att deras barn inte kommer i kontakt med hormonstörande ämnen eller andra ämnen som kan ge allvarliga skador senare i livet, säger miljöminister Andreas Carlgren.
– Den nationella handlingsplanen blir ett verktyg för att åstadkomma en giftfri vardagsmiljö. Den förutsätter också att näringsliv, forskning, myndigheter, samt konsument- och miljöorganisationer deltar i arbetet. Inte minst vill jag uppmana branschorganisationer att öka tempot i arbetet mot farliga kemikalier, säger Andreas Carlgren.
Kemikalier påverkar oss i många led, vid produktion, innehåll i varor, användning och som avfall. Ämnen som finns i vardagsprodukter kan hota miljön eller påverka människan. Några exempel är flamskyddsmedel som finns i bl.a. skyddskläder och isoleringsmaterial, perfluorerade ämnen som används bland annat för att avvisa vatten, fett och smuts samt vissa ftalater, som kan finnas i golvbeläggningar av plast, men också i lim, färg, tapeter mm.
– Vi satsar nu mer resurser och höjer tempot för att fasa ut och oskadliggöra dessa farliga kemikalier. Kemikaliearbetet är en av alliansregeringens prioriteringar under mandatperioden, säger Andreas Carlgren.
Kemikalieinspektionen med den nationella handlingsplanen ska vidta särskilda insatser inom sex områden:
– Agera för förbättrad kunskap, bland annat om kombinationseffekter där var för sig ofarliga ämnen kan bli skadliga och de blandas
– Effektivisera EU-arbetet inom Reach för att snabba på identifiering, begränsning och utfasning av farliga kemikalier
– Intensifiera arbetet med att ta bort hälsoskadliga kemikalier i livsmedel, som rester från bekämpningsmedel och kadmium
– Bättre information om kemikalier i varor till konsumenterna
– Ökad varutillsyn och bättre kontroll av farliga ämnen i varor
– Initiera och stödja frivilliga initiativ för att begränsa, fasa ut och ersätta farliga kemiska ämnen. Dialog med branschen prioriteras, bland annat för att öka kunskapen och för att branschen ska sätta upp uppföljningsbara utfasningsmål.
– Arbetet för giftfri vardag måste bedrivas både på hemmaplan och inom EU. Genom att påverka EU påverkar vi också världens största konsumentmarknad. Sverige ska gå före och driva på både i både EU-förhandlingar och i det globala samarbetet, säger Andreas Carlgren.
Sverige går redan före på flera områden:
– Sverige har genomfört förbud mot kvicksilver och arbetar för samma beslut inom EU, som ett steg på vägen mot en internationell utfasning av kvicksilver.
– Sverige har också drivit på för att EU ska förbjuda det hormonstörande ämnet Bisfenol A, vilket nu görs i ett första steg i nappflaskor. Sverige har tidigare beslutat att utreda ett bredare förbud mot ämnet.
Regeringen har idag beslutat att Försvarsmakten får placera officerare vid EU:s operativa högkvarter (Operational Headquartes, OHQ) och styrkehögkvarter (Force Headquarters, FHQ) för den marina insatsen Atalanta som pågår utanför Somalias kust.
Mot bakgrund av Sveriges uttalade vilja att agera aktivt inom ramen för EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik bör officerare placeras vid relevanta högkvarter som ett bidrag till styrkan och i syfte att säkerställa fortsatt insyn och möjlighet till påverkan.
Antalet officerare får motsvara fem årsarbetskrafter och ska rymmas inom en ekonomisk ram om högst 5 miljoner kronor. Officerarnas placering får som längst pågå till den sista december 2011.
Bakgrund
Sverige bidrog under perioden maj till september 2009 med en väpnad styrka bestående av två korvetter, Malmö och Stockholm, samt stödfartyget Trossö. Sverige bidrog därefter under perioden maj till november 2010 med fartyget Carlskrona med bland annat en säkrings- och bordningsstyrka. Sveriges hade under de första fyra månaderna samtidigt ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter ombord på Carlskrona och bidrog under denna period även med en helikopterenhet. Under perioden mars till juni bidrog Sverige också med ett sjöövervakningsflygplan från Kustbevakningen.
Duracell Professional Daylite lanserar nu sin klarast lysande serie ficklampor. Tack vare ny teknologi är ljuset starkare och vitare än någonsin tidigare. Daylite-serien omfattar ett flertal hållbara, robusta och användarvänliga modeller för både professionellt och privat bruk.
Ficklampor med slött och flimrande ljus har genom åren varit mer regel än undantag och i synnerhet den så kallade ”svarta pricken” är en välkänd källa till irritation för såväl privata som professionella användare. Daylites TrueBeam-teknologi fångar och utstrålar 100 procent av ljuset och ger därmed ett mer tydligt och vitare ljus utan svarta fläckar. Det är en 50 till 70 procents kvalitetsförbättring i jämförelse med traditionell ljusteknik.
Ficklampans 3:01-zoom ger ett konsekvent, starkt ljus som motverkar blekning, flimrande ljus och svarta fläckar. LED-tekniken gör dessutom att den drar mindre batteri och varar länge.
– Dålig belysning kan orsaka problem och leda till irritation. Duracell Daylite kommer med sin överlägsna teknik att göra betydande skillnad för yrkesmässiga och privata användare. Bara namnet ”Daylite” ger en passande beskrivning av vilken typ av ficklampa du får, säger Knuteivin Album, nordisk försäljningschef för Duracell.
En modell för alla behov
Dayliteserien består av åtta olika ficklampsmodeller. Gemensamt för dem är den innovativa LED-tekniken. Den minsta ficklampan kallas 3-AAA och mäter endast 13,1 cm i längd och 4,60 cm i diameter. Mer kraftfull är Daylite Tough-familjen. Daylite Tough 4-AA är 18 cm lång, mycket robust och har en skyddande gummiyta. Serien innefattar även en strålkastare, bra för den användare som behöver ha båda händerna fria.
Duracell stödjer Sjöräddningssällskapet och har donerat Daylite ficklampor till nära 2 000 volontärlivräddare som befinner sig till havs.
I dag kom Miljööverdomstolens beslut. Domstolen säger ja till en container- och rorogodshamn på Norvikudden i Nynäshamn. – Beslutet är en välkommen julklapp till Stockholmsregionen i allmänhet och Nynäshamn i synnerhet, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförandei Nynäshamn.
– För Stockholmsregionen innebär beslutet en långsiktigt tryggad varuförsörjning på det miljömässigt mest hållbara sättet. För Nynäshamn innebär hamnen nya affärsmöjligheter och fler arbetstillfällen bådei och i anslutning till hamnen, säger Anna Ljungdell.
För ett år sedan avslog Miljödomstolen Stockholms Hamnars ansökan om att få bygga en container- och rorogodshamn på Norvikudden. Stockholms Hamnar överklagade beslutet till Miljööverdomstolen som nu alltså säger ja till hamnen.
– Till vår glädje har Miljööverdomstolen gått på vår linje bland annat när det gäller miljön. Dom anser liksom vi att när hamnen ligger i Nynäshamn kan varutransporterna tillgodoses på ett mer miljövänligt sätt än i dag. Nynäshamns kommun har jobbat i årtionden för att få till stånd en hamn på Norvikudden. Det känns helt fantastiskt att hamnen nu kan börja byggas, säger Leif Stenquist (FP), kommunalråd och ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden i Nynäshamn.
– Vi inom näringslivet är mycket glada över beskedet. En hamn på Norvikudden är på många sätt avgörande för tillväxten och arbetsmarknaden i Nynäshamn – både under byggtiden och när hamnen är färdig, säger Claes Johansson, ordförande Företagarna Nynäshamn.
– För snart 110 år sedan invigdes järnvägen till Nynäshamn, den byggdes tack vare Nynäshamns unikt goda läge för sjöfart. Redan då var planerna för en isfri uthamn långt framskridna. Äntligen blir visionen
verklighet, säger Anna Ljungdell.
Riviera från Australien laddar på med ännu fler tunga nyheter. Under 2011 blir den första nyheten den helt nya modellen 61 Series II. Varvet utlovar att en redan bra och robust byggd båt ska bli ännu bättre. Skrovet är designat av holländaren Frank Mulder, han stod även för skrovet på föregångaren, som introducerades 2008.
Den nya Riviera 61 Series II har fått ett antal revolutionerande förbättringar. Det ska ge bättre prestanda när båten är till havs och när den ligger i hamn.
Båten har hämtat flera lösningar från Rivieras flaggskepp för långfärdscuruising, Riviera 70.
Bland nyheterna märks att pentryt är placerat akteröver så at tdet är enkelt att nå från olika platser. Cockpit har gjotrs extra stor och boutrymmen sägs vara riktigt väl tilltagna. Varvet är extra stolta över att pentryutrustningen är europeisk, den kommer i det här fallet från tyska Miele. Motorerna Rivieras båtar är ofta levererade av Volvo Penta. I den här båten är dock standardutrustningen dubbla Caterpillar dieselmotorer på 1015 hk styck. Bränslekapaciteten är hela 5 650 liter och fartresurserna anges till 28-34 knop.
Tekniska fakta
Längd ö a: 19.63 m 64′ 5″
Bredd: 5.40 m 17′ 9″
Djupgående: 1.58 m 5′ 2″
Torrvikt: 30,500 kg 67,200 lbs
Bränsletank: 5 650 liter (4900 lts in the main tanks, 750 lts in the lazarette) 1,492 US gal.
Vattentank: 1 000 liter 264 US gal.
Hålltank: : 273 liter 72 US gal.
Sovplatser: 7 personer
Standardmotorer: 2 X Caterpillar 747 kW 1,015 hp each
Generator: Onan
Generator effekt: 22.5 kW 30 hp
Info: www.riviera.com.au
Automässan i Göteborg är en av de stora begivenheterna under 2011 och givetvis kommer Kamasa Tools att vara på plats. – Det är tre år sedan förra mässan, vi har breddat sortimentet och utökat verktygsprogrammet rejält sedan dess, säger Lovisa Blomberg, marknadskoordinator på Kamasa Tools.
Automässan, som hålls på Svenska Mässan i Göteborg mellan den 19 och 22 januari, är Skandinaviens största mötesplats för fordons- och verkstadsbranschens eftermarknad.
– Vi ska visa mässbesökarna hur mycket som hänt inom Kamasa Tools under de tre år som gått sedan förra Automässan. Framförallt är vi stolta att visa upp ett breddat fordonsprogram med specialverktyg och problemlösare för moderna verkstäder. Praktiska fordonsverktygssatser kommer alltså stå i starkt fokus tillsammans med demo av verktyg, säger Lovisa Blomberg.
Kamasa Tools presenterar bland annat en ny MacPhearson fjäderspännarsats.
– Den är nu godkänd för att brukas med tryckluftsdriven mutterdragare vilket gör arbetet smidigare, säkrare och snabbare. Utöver det kan mässbesökarna även se vårt breda sortiment av dieselverktyg, bland annat demonteringsverktyget för spridare på dieselmotorer.
Smart förvaring i verkstaden är viktigt för att få arbetet att flyta och Kamasa Tools visar sina specialinredda verktygsvagnar på mässan.
– De är omtyckta hjälpmedel för mekanikerna på verkstäderna. Med en dedikerad plats för varje verktyg blir det ordning och reda, jobbet går snabbare och verkstaden blir mer effektiv. Vi ställer ut hela sortimentet av verktygsvagnar. Utöver detta passar vi också på att ge ett smakprov av Kamasa Tools nya profil, bland annat när det gäller butiksexponering och förpackningar.
Havsmiljöinstitutet får 19 Mkr av Naturvårdsverket för att leda forskningsprogrammet WATERS. Programmet genomförs i samverkan med Sveriges Lantbruksuniversitet, Göteborgs Universitet, Stockholms Universitet, Umeå Universitet, Århus Universitet, Fiskeriverket, SMHI samt en rad miljökonsulter.
Programmet, Waterbody Assessment Tools for Ecological Reference conditions and status in Sweden, ska ta fram kunskap som kan användas framför allt i Svenska myndigheters arbete med EU:s ramdirektiv för vatten, i sötvatten och marina miljöer. Programmet är planerat att pågå till och med 2015, men beslut om medel har tagits till och med 2012. Budgeten för hela programperioden är totalt 47 miljoner kronor.
– Inom WATERS hoppas vi kunna utveckla forskning av hög kvalitet kring hur våra vattenmiljöer reagerar på störningar såsom exempelvis övergödning. Denna kunskap behövs för att kunna bedöma hur kustområden, sjöar och vattendrag ”mår”, säger Mats Lindegarth på Havsmiljöinstitutet och programmets koordinator.
Programmet spänner över flera forskningsämnen och kommer att drivas i nära samarbete med nationella och regionala myndigheter, som kommer att vara viktiga användare av forskningsresultaten. Mer än 30 forskare från 13 olika organisationer är med i programmet.
– Vi har satt ihop ett program för att möta de problem som exempelvis vattenmyndigheterna stött på i arbetet med vattendirektivet. Att ta fram ny, vetenskapligt intressant kunskap samtidigt som användarperspektivet är centralt är viktiga ledstjärnor inom programmet.
Italienska Sessa Marin uppdaterar sin modell C46 till C48. Båten får ännuer mer lyx och komfortabla lösningar, på begäran från varvets kunder. Föregångaren presenterades redan 2007 som Sessa C46. Den nya modellen är bland annat försedd med Volvo Penta IPS-system.
Föregångaren nominerades till “Boat Of the Year” vid 2008 Londons båtmässa. Arbetet med den nya båten har inriktats på att behålla så många fördelar som möjligt från C46 men ändå göra något nytt med C48. Särskilt gäller detta kvalitetskänslan och båtens pålitlighet.
Resultatet blev en båt med skrovdesign och överbyggnad som följer Sessas nya linjer. Det innebär långa, svepande linjer som går igen i hela båtens konstruktion tillsammans med noggrant utvalda textilier och andra material.
– Det är våra kunder som har begärt dessa förändringar. De ger oss den input vi behöver för att utveckla vårt båtprogram och det är för dem som vi bygger våra båtar, säger Riccardo Radice, vVD för Sessa Marine.
Skrovet i den nya C48:an har gjorts modernare för att gå lättare i sjön och spara bränsle. Detta har även gett bättre prestanda. C48 är längre än C46, 15.72 m jämfört med 14.89 m, men bredden är densamma. I sjötestermed full bränsletank (1.270 liter) och med elva personer ombord når C48 en toppfart på 34,3 knop och har en marschfart på cirka 25 knop vid 3000 rpm och ett trim på 5°. Bränsleförbrukningen ligger då på relativt sett måttliga 110 l/h. Detta gäller med Volvo Penta IPS.
Sessa C48 erbjuds med antingen dubbla IPS 600 system eller dubbla 435 hk D6 motorer. Båda alternativen gäller diesel.
Tekniska fakta
Längd ö a: 15,72 m
Bredd: 4,28 m
Motorer max: 870 HP / 640 KW ( 2 x IPS600)
Passagerare: 12
Vikt med motore: 13 ton (torr)
Bränsle: 2×636 liter
Vattentank: 530 liter
Svartvatten: 190 liter
Sessa Marin vänmtas få en svensk generalagent de närmaste månaderna. Båtliv återkommer när vi vet vem det blir.
Dubarrys klassiska seglarstövlar är välkända bland alla båtmänniskor och speciellt seglare. Irländska Dubarry har funnits i skobranscen sedan 1937 och tillverkar sina stövlar under namnen Shamrock och Ultima.
Shamrock är en Läder/ Cordura stövel med Gore-tex membran. Ultima är en helläder stövel med Gore-Tex membram. Båda stövlarna med den prisbelönta non-marking / non-slip sulan.
Storlekar EU 35-48. Finns i 2 olika läster, X-fit för personer med högre vrister och bredare fötter.
Rek pris Ultima är 3.495:- kr och för Shamrock 2.995:- kr.
Info: www.navitex.se
En av våra mest kända världsomseglare kommer att vara med på Båtmässan i Göteborg, som hålls i början av februari. Det är Magnus “Mange” Olsson, som även talar ut i senaste Studio Båtmässan, mässans egen TV-kanal.
Världsomseglaren Magnus “Mange” Olsson kommer till Båtmässan 2011 och berättar om sina äventyr på jordens alla hav.
Efter sex Whitbread och Volvo Ocean Race kommer Mange att hålla ett inspirerande föredrag på Båtmässan. Ett föredrag som både handlar om de spektakulära seglingarna och om Magnus samarbete med Najad-varvet. I senaste Studio Båtmässan får du en försmak av detta spännande föredrag.
Båtmässan arrangeras 5–13 februari 2011.
Info: www.batmassan.se
Helt nya Hallberg-Rassy 64 – Orustföretagets nya flaggskepp – har sjösatts. Hon seglar kraftfullt och välbalanserat, enligt varvets egna provseglare. Båt nr 001 har just provats av varvet, den mörkaste och kallaste tiden på året, med mycket snö.
Redan i 5 m/s kunde fotobåten, en Hallberg-Rassy 54, inte hänga med fartmässigt, inte ens med full gas.
Att segla en båt som 64:an är härlig känsla av kraft och kontroll. Båten är mycket lättstyrd. Alla viktiga seglingsfunktioner kontrolleras genom Knappsegling från sittbrunnen. Helt nytt på 64:an är att även storskot, kick, akterstag och fallspänningen kontrolleras genom knappar på piedestalen. Storskotssytemet är utveckalt av Seldén särskilt för Hallberg-Rassy 64. Endast en lina utan block är synlig, utväxling och hydraulcylinder för storskotet ligger dolda inne i bommen.
Både exteriören och interiören på Hallberg-Rassy 64 mycket lyckade, enligt varvets egen åsikt, med väl balanserade proportioner. Inredningen har gott om naturligt ljus med 31 ljusinsläpp.
Världspremiär för Hallberg-Rassy 64 blir på Boot Düsseldorf, 22-30 januari 2011.
Info: www.hallberg-rassy.com
Regeringen har fattat beslut om att låta göra en internationell jämförelse av olika försvarsmakters, särskilt flygvapnets, verksamhet och vindkraftutbyggnad vid militära flygplatser. I uppdraget ingår att belysa förhållandet i Sverige mellan det civila och det militära flygets verksamhetsförutsättningar ställt i relation till vindkraftutbyggnad.
– Den senaste tiden har det funnits en diskussion om hur försvarets flygverksamhet går att förena med fortsatt vindkraftsutbyggnad. Den här undersökningen ska titta på hur andra länder har löst detta, säger närings- och energiminister Maud Olofsson.
Uppdraget ges till Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) i samråd med Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Statens energimyndighet och Transportstyrelsen. I de fall FOI finner det lämpligt ska åtgärder föreslås för att underlätta vindkraftutbyggnaden i Sverige samtidigt som den militära verksamheten inte påverkas negativt.
Uppdraget ska redovisas skriftligen senast den 30 november 2011. En lägesredovisning ska presenteras för Regeringskansliet den 20 juni 2011.
Flyttbara, lätta Leemaxx 19” är mjukt formgiven i ett enda stycke och väger bara 3 kg. Det är extremt lite för att vara en TV, men i Leemaxx ryms faktiskt det som behövs och lite till. Här finns inbyggd mottagning för digitala mark- och kabelsändningar, DVB-T/Ci MPEG4-format och en skärm som även kan användas som datorskärm. En liten och praktisk detalj hos en båt-TV.
Leemaxx 19 har precis som Grundigs övriga sortiment från och med i höst LED-skärm som drar mindre med ström samt enkel, smart inspelning på vanlig USB-sticka. Sätt bara in USB-minnet och spela in, spela upp eller pausa direkt via fjärrkontrollen. TV:n är HD-ready, har HDMI och USB 2.0 för uppspelning av stillbild och film i HD-kvalitet.
Fjärrkontrollen finns i två versioner, bara att välja den man känner sig mest bekväm med. En mindre och lite enklare modell med färre knappar som räcker för basfunktionerna eller en mer avancerad sak med hela 35 funktionsknappar. I paketet finns också ett väggfäste med snäpplåsning för snabb montering/demontering av Leemaxx.
Info: www.grundig.com
Dubarry från Irland har presenterat en serie nya stormjackor. Jackorna finns i herrmodell i storlekarna XS – XXXL. Färger: Dark grey / grey, Navy /grey, White/ navy, Red / grey. De har tejpade sömmar är vattentäta och har hög andningsförmåga.
Jackorna är fodrade med fleece och har även fleecefodrad krage och fickor. Midjeresår och ställbar resår runt handleder. Bland finesserna finns MP3-ficka och owners-label i jackan. Pris 1 995 kr.
Info: www.navitex.se
Sveriges ledande kedja av oberoende båthandlare, Interboat, väljer Svedea Båtförsäkring som partner för båtförsäkringar. Avtalet är ett viktigt insteg på marknaden och innebär att nystartade Svedea Båtförsäkring redan efter årsskiftet kommer att representeras på 15 platser över hela landet.
Interboat har funnits i mer än 25 år och är Sveriges ledande kedja av båthandlare. Försäljningsställen finns från Luleå i norr till Karlshamn i söder. Närmare 50 av båtbranschens starkaste varumärken representeras genom Interboat.
– Vi är en ny aktör på marknaden och de första affärerna är av stor betydelse för oss. Att vi nu blir partner till den största båthandlarkedjan är naturligtvis en stor fjäder i hatten för oss. Vi är mycket glada idag, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea.
– Vår ambition är att bli nummer ett i de segment där vi är verksamma och affären med Interboat är ett tydligt kvitto på att vi tänker och agerar rätt. Vi har branschens båtkunnigaste medarbetare, det är en av nycklarna, säger Pär Pettersson, VD på Svedea.
För båtbranschen är det viktigt att kunna erbjuda sina kunder trygga försäkringslösningar med bra kundservice och effektiv skadehantering. Båtsäsongen är kort och då duger det inte med tröga processer och långa stillestånd.
– Interboat agerar långsiktigt i det vi gör. Vi har ett gott renomme att förvalta och då är det viktigt att de vi samarbetar delar vår uppfattning om vad som är viktigt. På Svedea har man både erfarenhet och rätt inställning vilket vi uppskattar, säger Johnny Nilsson, VD Interboat.
Bilden:
Jonas Roberts (t. v.) och Johnny Nilsson.
Info: www.svedea.se
Svenska Greatline Boats har gjort en ny och läcker reklamfilm om sin modell Greatline 29 WA, som Båtliv presenterade när den var ny 2008. Greatline, som är en helt svensk konstruktion och produceras i Lysekil, har även planer på en större modell. Dessa planer kommer troligen att bli offentliga under 2011.
Greatline 29 WA gjorde sig snabbt känd på båtmässorna genom sin spännande design och smarta planlösning.
Se filmen på:
http://www.youtube.com/watch?v=mmYSvj5Zw0Q
Engelska Sunseeker satsar hårt på att presentera spännande nyheter. På London International Boat Show i januari blir det världspremiär för denna bjässe: Sunseeker Predator 115. Det är en väldigt rymlig yacht med upp till tio kabiner. Tullett Prebon London International Boat Show hålls nästa gång på Excel London 7-16 januari.
Den helt nya Sunseeker Predator 115 byggs i samma stil som den mycket uppmärksammade storasystern, Predator 130. Trots att det här handlar om en något mindre yacht så har Predator 115 många av de typyska kännetecken som har gjort Predator 130 så framgångsrik. Bland annat har yachten samma däckslösningar som hos Sunseeker Yacht, men det är trots detta en äkta Predator. Båten har bland annat tio kabiner och utrymme för en besättning på fem personer.
Flera stycken Predator 115 är redan i produktion och orderboken räcker ända fram till 2012, så enligt varvet är succén för denna nyhet redan ett faktum.
Predator 115 har goda prestanda med en toppfart på cirka 30 knop. Räckvidden är upp till 1 250 Nm och båten är byggd enligt RINA classification.
Måtten är imponerande 34,10 m i längd ö a, 26,85 m längd i vattenlinjen och en maximal bredd på 7,39 m. Djupgåendet är 2,48 m.
Deplacementet är 124 600 kg och båten kan ta 14 450 liter bränsle i standardversionen. I en mer långfärdsanpassad version tar den nästa 20 000 liter bränsle.
Färskvattenkapaciteten är 4 000 liter och svartvattentanken 1 340 liter.
Motoralternativen är flera upp till maximalt 5 280 hk diesel.
– Vi har verkligen uppnått många viktiga mål och flyttat gränser genom designen av den här yachten. Nya Predator 115 ger prestanda, rymd och aggressiva linjer som är typiska för vår Predator-serie och har samtidigt många spännande lösningar, säger Robert Braithwaite, grundare av Sunseeker.
Info: www.sunseeker.com
Garmin ska i nästa års versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision använda sig av Sjöfartsverkets elektroniska sjökort ENC S57. Garmin har som första producent av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden tecknat licensavtal med Sjöfartsverket för S57 data.
”Garmin befäster återigen sin position som marknadsledare av marinelektronik för navigation genom att, som första tillverkare av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden, erbjuda våra kunder den mest tillförlitliga och uppdaterade sjökortsdatan i våra elektroniska sjökort BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision”, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.
Lars-Göran Nyström på Sjöfartsverket säger, ”Det här är det bästa som finns tillgängligt av hydrografisk data för att producera elektroniska sjökort. Högre kvalitet finns inte att få”.
Elektroniska sjökort baserade på S57 data har i flera år funnits tillgängliga för den professionella sjöfarten i Sverige, men det är först nu som samma högkvalitativa sjökort erbjuds till fristående sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden. Fram tills nu har elektroniska sjökort för fritidsbåtsplottrar framställts genom att digitalisera och bokstavligen rita av papperssjökort. Risken för fel och avvikelser är uppenbar. Men nu med 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision slipper man navigera efter en kopia av originalet. Det är praktiskt taget originalet.
Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision baserad på S57 data kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.
Att använda S57 data i våra elektroniska sjökort är den senaste banbrytande nyheten från Garmin. Tidigare under hösten har presenterat nyheter som GHP™ 12 Autopilotsystem för segelbåtar, den helt nya generationens ekolod echo™ samt nya xHD radarantenner.
Info: www.garmin.se
Den tyska reptillverkaren LIROS har utvecklat en ny generation högkvalitativa skotlinor speciellt framtagna för cruisingbåtar upp till 50 fot. Tack vare höljets speciella Grip-fiber i texturerad polyester uppnår man maximalt grepp på alla vinschtrummor.
Linans struktur gör den mycket behaglig och enkel att handskas med i alla manövrar ombord. Höljets konstruktion gör också LIROS TopGrip utomordentligt nötningstålig.
Kärnan i LIROS TopGrip består av flätad, höghållfast polyester. Höljet är 32-flätat och består av 50% LIROS Grip-fiber och 50% spinnfärgad HT-polyester.
LIROS TopGrip finns i dimensionerna 8, 10, 12 och 14mm och i färgerna vit/röd, vit/blå, vit/grön och vit/gul. Pris från 14 kr/m.
Info: www.lirosropes.se
Efter hårda nattförhandlingar har EUs fiskeministrar antagit 2011 års fiskekvoter för de viktigaste fiskbestånden i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt. Inför mötet har EU-kommissionen utryckt stor oro över att torskbestånden i Nordsjön – och speciellt Kattegattorsken – inte visar tecken på återhämtning. Havsforskarna rekommenderar sedan år 2002 att torskfisket i Kattegatt ska stoppas helt – men det lyssnade inte fiskeministrarna på.
– WWF hade hoppats på att EU-ministrarna efter åtta års varningar från forskarna skulle besluta att stoppa fisket på den hotade torsken i Kattegatt. Beslutet att minska kvoterna med 50 procent är på rätt väg men det räcker inte om beståndet ska finnas kvar i framtiden. Det här beslutet innebär att riktade insatser måste göras för att hindra att torsk fångas som bifångster i andra fisken i Kattegatt. Även tidsbegränsade fiskestopp måste införas, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
För Nordsjötorsken är det är positivt att EU-ministrarna beslutade att följa förvaltningsplanen men också att ministerrådet beslutade att planen ska revideras för att bättre nå uppsatta mål. Det är uppenbart att högre krav på selektiva fiskemetoder som minskar oönskad fångst måste ställas och att fler fiskefria områden inrättas som skyddar fiskens barnkammare.
– Krafttag måste tas mot dumpningen av fisk i Nordsjön. Det är inte acceptabelt att 50 procent av all fisk som fångas kastas tillbaka i havet för att bland annat öka värdet på fångsten. Det sker dagligen trots förbud. Kustbevakningen har svårt att kontrollera förbudet i Sverige och därför har WWF drivit på för att ett dokumenterat fiske ska införas på försök, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på Världsnaturfonden WWF.
WWF välkomnar därför överenskommelsen att varje land inom den nationella kvoten kan erbjuda en extra kvot till de yrkesfiskare som tar ansvar för att dokumentera fångsten med hjälp av övervakningskameror och som tar hela fångsten till hamn.
– Överenskommelsen om dokumenterat fiske är mycket positiv och försöken bör under nästa år utvidgas till att även omfatta andra arter än torsk. Insatserna för att skydda och bevara överutnyttjade fiskbestånd och stoppa dumpningen måste intensifieras på alla plan. Här i Sverige har hittills endast ett försök gjorts, säger Jenny Fors.
WWF efterlyser en stark reform av den gemensamma fiskepolitiken (CFP) efterom det nuvarande ramverket misslyckats att leverera ett mer hållbart och lönsamt fiske. Reformen måste leda till att kortsiktiga kvotförhandlingar förpassas till historien och att en mer regionaliserad och långsiktig förvaltning av fiskbestånden införs för allt fiske till 2015.
Foto: Paul Sunters.