28 april, 2010

Dags för största folkfesten i Bohuslän

Den 6-8 augusti arrangeras Class 1 offshore racing för första gången i Sverige. Motorsportens verkliga tungviktare. Ett formidabelt muskelpaket på 4,8 ton flyger över vågtopparna i farter som närmar sig 260 km/h. Efter exotiska platser som Monaco, Miami, Rio de Janeiro och Dubai är det så dags för Uddevalla på svenska västkusten att skriva in sig i historieböckerna. VM-deltävlingen SGP, Swedish Grand Prix, är det största som hänt svensk motorsport sedan Formel 1 i Anderstorp. Räkna med en folkfest för hela familjen.

Norska Arendal som arrangerat en VM-deltävling i Class 1 sedan 1994 lockar årligen över 150 000besökare.

– Även om förutsättningarna i Uddevalla är betydligt bättre, räknar vi lite försiktigt med 100 000 besökare första året. Det innebär drygt 50 miljoner turistkronor till regionen, 40 nya årsarbeten, och mellan 15-20 miljoner i skatteintäkter. Utöver ett mediegenomslag värt flera 10-tals miljoner för kommunen, säger arrangerande föreningens ordförande, Stefan Docksjö.

H.K .H. Prins Carl Philip, tävlingens beskyddare
Bland de prominenta personer som väntas till Swedish Grand Prix är Prins Carl Philip. Prinsen som har ett genuint båtintresse fullgjorde sin värnplikt vid Första Amfibieregementet i Vaxholm. Prinsen utbildade sig till båtchef (Stridsbåt 90) och genomgick senare officersutbildning inom Marinen. Han deltog under utbildningstiden bland annat i en långresa med minfartyget HMS Carlskrona. Prins Carl Philip tog examen som fänrik i december 2002 och är idag reservofficer med kaptens grad.

Prins Carl Philip är mycket friluftsintresserad och seglar gärna på västkusten. Prinsen är även engagerad inom motorport. Prinsen erhöll Svenska Bilsportförbundets förarlicens hösten 2003. Sedan 2008 tävlar han i Porsche Carrera Cup för Flash Engineering.

Prins Carl Philip är sedan starten 2010 beskyddare för Swedish Grand Prix.

MILJÖANSVAR
Tävlingsbåtarna i Class 1 är förmodligen den mest extrema testbänk industrin kan önska sig. Lättare och starkare material medför mindre förbrukning. Starkare båtar medför också säkrare båtar med längre livslängd. Bättre förbränning leder till mindre tankar och mindre utsläpp. Mer lättdrivna skrov medför samma fart med mindre motorer.

– Skälet till att jag accepterade att ta miljöansvaret för Swedish Grand Prix, var min övertygelse om att kunna bidra till en bättre utveckling för båtlivet, säger Stefan Docksjö. Genom att göra tävlingsbåtarna miljövänligare, borde man också kunna förbättra vanliga fritidbåtar. 2008 sänktes exempelvis bullernivån från cirka 130 dB till under 100. Vilka bullerkrav finns idag på fritidsbåtar?

Detsamma gäller drivmedel. De flesta fordon drivs idag med vanlig bensin och diesel. Detta är ohållbart! Våra politiker måste ta ett större ansvar och tvinga fram bättre lösningar, även på havet. Om det är etanol, en renare bensin som alkylat, eller en kombination därav får framtiden utvisa. Tänk om dessa 10 tävlingsbåtar kan bli en testbänk även för framtida drivmedel på havet? Tänk om Swedish Grand Prix kan bidra till att ALLA Västkustens 100 000 båtar redan om ett par år halverar sina utsläpp? Då har vi verkligen åstadkommit en förändring, säger Docksjö.

ASPEN – NY SPONSOR
– Vår ambition är att vara ett föredöme och leda utvecklingen till ett grönare båtliv. Därav är vi mycket stolta över att presentera en av våra viktigaste samarbetspartners, Lantmännen Aspen Petroleum, säger Docksjö. Som leverantör av drivmedel till både tävlingsbåtar, funktionärer och besökare, erbjuder ASPEN bland annat Alkylatbensin och Biodiesel. Alkylat är en bensinkvalitet där man i tillverkningsprocessen lyckats plocka bort 99 % av alla gifter som exempelvis det starkt cancerogena ämnet bensen samt olika aromater. Varför dessa ämnen överhuvudtaget tillåts i drivmedel är en stor gåta…

– Kommer ni ihåg motståndet från motortillverkare och bensinbolag när blyfri bensinen skulle införas, undrar Docksjö. Under Swedish Grand Prix bjuder arrangören in till en konferens för att diskutera just alternativa drivmedel inom båtlivet.

– Vi måste lyfta blicken ur ankdammen och se bortom horisonten, avslutar en hoppfull Docksjö.

STORA KOMMERSIELLA VÄRDEN
Bland barnfamiljer, kungligheter, ambassadörer och andra celebriteter är Swedish Grand Prix också en arena för affärer. Kombinationen av motorolja och champagne lockar.

– Den kommersiella plattform Class 1 utgör, är motorn i vår ekonomi, säger en av sponsorerna bakom NGP, Norwegian Grand Prix. En tävling som arrangerats sedan 1994.

– Möjligheten att vara med från start skapar unika möjligheter för våra partners, säger Jan-Erik Blöe Hanssen, projektledare för SGP. Swedish Grand Prix öppnar upp för en titelsponsor och tre huvudsponsorer. Det finns även skräddarsydda avtal för företag av alla storlekar. Det är viktigt med en regional förankring, samtidigt som det är ett stort internationellt evenemang. Med TV-sändningar i 142 länder och 220 miljoner hushåll som följer tävlingarna, är SGP ett av de största svenska idrottsevenemangen på flera år.

Kort om arrangemanget
• Detta är första gången en världscuptävling i Offshore Class 1 arrangeras i Sverige.
• Platsen för arrangemanget är Uddevalla, den 6-8 augusti 2010
• Huvudansvariga är UIM, WPPA, IOTA, SVERA och föreningen SGP
• 2010 års grand prix: Brasilien, Norge, Sverige, Rumänien, Italien, Abu Dhabi och Dubai.
• Bland tidigare svenska förare bör nämnas Lennart Bylock och dennes italienska partner,
ingenjören Fabio Buzzi. Inom Class 2 finns även Staffan Roth och Mikael Frodé.
• I Norge utmärker sig Andreas Ove Ugland, Kjell Inge Rökke, Rune Gjelsten och Bård Eker.

Kort om båtarna och tävlingsklassen

• Första svenska motorbåtstävlingen hölls i Marstrand 1904
• UIM bildades 1922 och första Class 1-tävlingen hölls 1964
• Uppmärksammad olycka med Stefano Casiraghi 1990
• Sedan 1994 använd uteslutande 46 fots katamaraner
• Minimivikt 4 800 kg (efter målgång)
• Motorstyrka 2 x 928 hk (numer begränsat)
• Toppfart 140 knop (260 km/h)

Norges ambassadör ser stora affärsmöjligheter i Class 1

CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP 2010
28 Mars BRAZILIAN GP – Rio de Janeiro
18 Juli NORWEGIAN GP – Arendal
6-8 Aug SWEDISH GP – Uddevalla
29 Aug ROMANIAN GP – Constanta
3 Okt ITALIAN GP – Stresa
26 Nov ABU DHABI GP – Abu Dhabi
11 Dec DUBAI GP – Dubai

Bildtext:
Full throttle för Swedish Grand Prix 2010. Den 6-8 augusti är det VM-fest på Byfjorden. Foto: Grand Prix/Class 1.