15 juni, 2010

“Stoppa de icke godkända importbåtarna”

Varje år importeras mellan 1500 och 2000 fritidsbåtar till Sverige som inte är godkända. De är inte godkända enligt de europeiska reglerna för säkerhet vilket kan innebära stora risker. Myndigheterna känner till det hela men ser mellan fingrarna. Nu får de inte blunda längre. Inför den stundande båtsäsongen, måste Regeringen ta itu med den oseriösa båtimporten. Den måste stoppas nu, menar Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i en debattartikel.

Debattartikel:

Sedan 1998 finns inom EU ett direktiv, Fritidsbåtsdirektivet, som säger att alla företag som bygger, säljer eller importerar en båt i ett EU-land måste se till att båten uppfyller EUs krav på säkerhet för passagerare ombord och att båten är konstruerad på rätt sätt och är s.k. CE-märkt. I Sverige ska detta kontrolleras av Transportstyrelsen. Men sedan lagen infördes 1998 har inte ett enda företag blivit fällt för import av förbjudna båtar, trots att 1500 -2000 sådana båtar importeras till Sverige årligen enligt Tullverket.

– Vi har sett nog av den här ”svarthandeln” nu. Den har pågått i tio år utan att myndigheterna reagerat. Inte en enda gång har någon ställts till svars. För alla medlemmarna i Sweboat är det en nagel i ögat. Men värst är det för de personer som blir lurade. De köper en icke godkänd båt och andrahandsvärdet blir en stor besvikelse när de vill sälja båten, säger Mats Eriksson.

En halv miljard omsätts illegalt
På Internet hittar man lätt ett flertal företag som säljer de olagliga båtarna. De importeras av svenska företag som sedan säljer vidare till kunder i Sverige. Även privatpersoner importerar och säljer vidare. Den låga dollarkursen och det stora utbudet av USA-båtar har gjort detta till en lukrativ marknad. Minst en halv miljard kronor kan omsättas illegalt per år. Allt med myndigheternas goda minne, för de kan knappast vara omedvetna om vad som skett i mer än tio år nu. Risken att bli ställd inför rätta är idag dock obefintlig.

Ingen garanti och inget ansvar från säljaren
En obehaglig överraskning som drabbar köparen är att garantierna från båtproducenten sällan gäller och det är inte säkert att den svenska återförsäljaren vill åta sig arbeten på dessa båtar. Fel som hos en seriös båthandlare hade varit reklamerbara negligeras och kunden, som ibland betalt miljonbelopp för sin båt, står helt utan hjälp.

I Transportstyrelsens befattningsbeskrivning anges att verket ska ta fritidsbåtlivet i beaktande i sin verksamhet, men den ansvariga myndigheten har hittills struntat i marknadskontroll av importerade fritidsbåtar. I stället blir effekten att myndigheten indirekt sanktionerar den olagliga handeln och de oseriösa företagen tillåts lura kunder att köpa en båt som inte uppfyller de europeiska bestämmelserna.

I Sverige finns det dock seriösa handlare som importerar och säljer icke europeiska båtar. De ser då till att båtarna byggs eller kompletteras efter europeiska regler och att de CE märks. Importerade, begagnade båtar efterkontrolleras och åtgärdas så att de uppfyller lagar och regler. Efterkontroller är dyra och gör att prislappen på båten stiger flera tiotals tusen kronor, men kunden har då en mycket större trygghet i sitt köp och båten kan säljas vidare till en handlare vid t.ex. ett inbyte.

I Sverige organiseras den seriösa båthandeln till största del genom medlemsföretag i Sweboat, Båtbranschens Riksförbund. Sweboat tillåter inte en medlem att bedriva import eller handel i Sverige av icke CE-märkta båtar. Om så sker utesluts företaget.

Sweboat begär nu att Regeringen tar sitt ansvar och ser till att berörda myndigheter får de instruktioner och resurser som krävs för att utföra sitt uppdrag.

Mats Eriksson
VD, Sweboat

Kommentarer

Peter Löwblad 08:10:54 2010-06-16

Mats Eriksson stoppa skitsnacket !! CE-märkning är enbart ett handelshinder för att skydda den inhemska marknaden.
Amerikanska båtar är minst lika bra eller bättre en Europiska båtar.Men som vanligt vet vi bäst här i Sverige.
Tacka fn. för att man köper Amerikanskt med dom hutlösa priserna på europeiska båtar.
Skrota den fåniga CE-märkningen istället, så slipper folk detta larv…….

Olof Malmlof 23:36:50 2010-06-16

CE markningen har ytterst begransat varde da det ar tillverkaren sjalv som intygar! Haller med Mats om att det till allra storsta del bara ar ett handelshinder. Bilar och Motorcyklar ar numer mycket enkelt att importera/exportera och registrera mellan alla industrilander i varlend!

Mats Eriksson 13:48:22 2010-06-21

Amerikanska båtar är absolut inte sämre än andra båtar. Det vill vi inte påskina. Men om de inte är CE-märkta så är de inte lagliga i Sverige och då kan man som konsument hamna i en besvärlig situation. Oavsett om CE-märkningen är ett handelshinder eller inte, så är det i alla fall i dagsläget konkurrenshämmande att vissa aktörer inte följer regelboken.

Olof Malmlöf 10:32:55 2010-06-22

Jag uppmanar alla som kan att importera så mycket som möjligt så att denna idiotlag kan tas bort. Jag funderar på en Formula 260.

Peter Löwblad 09:07:12 2010-06-24

Vad är konkurrenshämande om inte den idiotiska CE-märkningen. Sweboats medlemmar måste ha skrattat hela vägen till banken när lagen lobbades igenom.Idiotiska lagar finns det gott om, det borde väl vara bättre att lägga krut på att få bort dom än att följa dom.

Håkan 14:54:17 2010-08-15

Det där handlar inte om säkerhet.
Utan handlar om pengar.
Mats Eriksson sitter i "samma båt" som handlarna o vill stoppa importen.
De giriga handlarna borde sänka sina priser istället.
Då skulle vi också sluta importera från US.

Mats Eriksson 12:13:31 2010-08-19

Vi på Sweboat har uppenbart varit otydliga i vår artikel.
1. Amerikanska båtar är inte mer osäkra som båt betraktat. Däremot kan de vara ett osäkert köp, då det kan vara svårt att sälja dem vidare.
2. CE-märkningen är inte ett handelshinder initierat av båtbranschen. Det BLIR ett handelshinder för båtbranschen i Sverige, eftersom vi inte får sälja icke CE-märkta båtar. Det handlar om att följa de lagar som finns och det anser vi att alla ska göra, så att det INTE blir ett handelshinder. Hälsningar Mats Eriksson, Sweboat