Den extrema RIB-båten RED FPT körd av Fabio Buzzi, Emilio Riganti och Simon Powell har vunnit långdistanstävlingen U.I.M. Marathon World Cup, som går över två långa etapper. För den här dubbelvinsten mottog RED FPT två av motorbåtssportens mest prestigefyllda utmärkelser, troféerna Beaverbrook och Harmsworth som instiftades 1903.
Den första delsgeren tog RED FTP i “Cowes 100”, en 100 miles lång tävling mellan Isle of Wight och Isle of Portland. RED FPT, som är försedd med fyra stycken dieselmotorer FPT N67 på 600 hk vardera, visade sig mycket pålitlig och vann även det svåraste racet, Cowes – Torquay – Cowes, en tävling på 178 miles med över 30 deltagande båtar från åtta länder.
Det tuffaste racet avverkades på endast 3 timmar och 26 minuter med en genomsnittsfart på 52 knop i väldigt tuff sjö (Beaufort 3-5). Att köra så snabbt så länge i grov sjö får anses som ett verkligt starkt bevis för både båtens och framför allt besättningens höga förmåga.
Båten är byggd av FB Design medan motorerna kommer från Fiat Powertrain Technologies.
Succén för FPT team fullbordades genom att båten Kerakoll med Mario Invernizzi och Peter Dredge kom först i sin klass (class B) och två totalt (bakom RED FPT) i racet Cowes – Torquay – Cowes. Den båten är försedd med den nya FPT C90 650 hk.
FAKTA RED FPT
Längd: 12,50 m
Bredd: 2,85 m
Vikt: 8 200 kg
Motorer: N. 4 FPT N67 Evolution
Effekt: 600 hk
KERAKOLL
Längd: 13,60 m
Bredd: 3,00 m
Vikt: 6 800 kg
Motorer: N. 2 FPT C90 Evolution
Effekt: 650 hp
www.fptpowertrain.com