5 maj, 2015

Nej till återkallelse av Kimple aluminiumbåtar

Importören av Kimple båtar fick rätt. Förvaltningsrätten har gett importören, Midmarine AB i Sundsvall, rätt och båtarna får därmed säljas även på den svenska marknaden.

Det var ett hårt slag för Midmarine när Transportstyrelsen 28 augusti 2014 förbjöd företaget att släppa ut fritidsbåtar av fabrikatet Kimple på den svenska marknaden. Midmarine skulle också återkalla samtliga Kimple-båtar som de hade levererat till återförsäljare eller kund. Orsaken var att företaget, enligt Transportstyrelsen, inte kunnat visa att båtarna var provade som de ska för att få vara CE-märkta.

Båtarna tillverkas av en Taiwanesisk koncern med produktionen förlagd till Shanghai. Båtarna är framtagna för den Skandinaviska marknaden och har likheter med Skandinaviska mindre aluminiumbåtar.

Reaktionerna blev hårda och många på förbudet, som nu alltså har undanröjts av Förvaltningsrätten. Domen vann laga kraft i början av maj 2015.

– Det här har lamslagit vår verksamhet. Det innebar ett tvärstopp för oss i augusti ifjol när vi fick det här beskedet. Transportstyrelsen belade oss med 500 000 kr i vite om vi sålde en båt. Sedan begärde de också att vi skulle återkalla båtarna. Totalt handlar det om minst 600 båtar som vi har sålt under fem års tid, säger Anders Andersson på Midmarine AB i Sundsvall.

Hur Midmarine ska gå vidare efter domen är inte klart än. Inte heller vill Anders Andersson uttala sig om företaget ska begära skadestånd för uppkommen skada.

I nuläget är det inte heller klart hur Transportstyrelsen ska agera.

– Våra jurister har tittat på det här. Det lutar åt att de inte tänker överklaga, säger Christer Bergström på Transportstyrelsens Sjö- och Luftfartsavdelning.

Bilden:
Kimple 410 Adventure. En av modellerna Transportstyrelsen stoppade.