16 februari, 2016

2,2 liters rak 4 marindiesel på 200 hk från Hyundai

Hyundai SeasAll lanserar en helt ny 2,2 liters dieselmotor med världsledande prestanda och bränsleekonomi tack vare avancerad teknologi från Hyundai Motors, världens fjärde största biltillverkare.

Pressmeddelande:

R200 modellen klarar miljökraven från EPA Tier 3 & IMO NOx Tier 2 och ersätter den framgångsrika D170 motorn, som har varit i produktion sedan bolagets start.

Den nya 200 hk motorn levereras antingen med  MerCruiser drev, ZF-backslag eller adapter för vattenjet, backslag samt befintliga Volvo Penta eller MerCruiser drev. Diesel Power AB startar leveranserna av den nya R200 motorn under april 2016.

Den nya Tier 3 godkända R200 motorn från Hyundai SeasAll ger kraftfull acceleration redan från låga varv vilket ger en mycket kort planingströskel och en motor som svarar snabbt på gaspådrag vilket ger en utmärkt körkomfort. Tack vare marknadens modernaste motor-teknologin ger R200 motorn hela 18 % högre effekt och 22 % högre vridmoment jämfört med den äldre D170 modellen. Det kraftfulla vridmomentet börjar redan från 1400 rpm och motorn ger mer än 430 Nm från 1800 till nästan 3000 rpm.

– R200 motorn är den senaste i en lång rad av moderna, kompakta och lättinstallerade marinmotorer med topprestanda till ett överkomligt pris. Dessutom är den enkel att serva, har mycket låga servicekostnader och har upp till 4 års garanti för fritidsbruk, säger Kristofer Forssén, Marin säljansvarig, Diesel Power AB.

Acceleration i R200 modellen förbättras med hjälp av intercooler och turbo med elektronisk variabel geometri (E-VGT), vilket kombinerat med  piezoelektriska injektorer, fyrventilsteknik och 2000 bar common rail bränsleinsprutning (CRDi) ger maximalt vridmoment under större delen av varvtalsregistret (1800 – 2800 rpm) och en mycket bränslesnål gång.

R200 har ett lättvikts cylinderblock av gjutjärn vilket även ger en lägre ljudnivå och ett modernt topplock av aluminium med 4 ventiler per cylinder. Motorn är mycket lätt att serva med funktioner som återanvändbart luftfilter, färgkodade servicepunkter, larm för vatten-i-bränslet, lättillgänglig sjövattenpump, oljebyte genom ett enkelt knapptryck och lätt åtkomliga offeranoder.

För maximal driftsäkerhet har motorn SeasLink ett eget diagnos- och övervakningssystem som är NMEA2000 och canbus J1939 kompatibelt med en informationsöverföring via en smartphone app (både Android & Iphone) som bland annat visar motorns varvtal, fart över grund, kylvattentemperatur, spänning, bränsleförbrukning och eventuella felkoder.

Hyundaimotorerna kan därmed installeras med ett eller flera elektroniska reglage vilket dels ger en kompakt installation vid förarplatsen, dels ett mycket enklare sätt att installera ett dubbelkommando.

– Vi är mycket glada för det stora gensvar Hyundai SeasAlls motorer har fått på en av världens tuffaste marinmotormarknader. Möjligheten att byta till en modern, lätt och kraftfull dieselmotor, till endast ett något högre pris än en bensinmotor, från ett av världens ledande kvalitetsföretag som Hyundai har många nöjda kunder utnyttjad de senaste fem åren.

– Att vår framgång även uppskattas av Hyundai SeasAll var extra tydligt när vi blev utnämnda till världens bästa återförsäljare slutet av 2014, avslutar Peter Nauwerck; VD, Diesel Power AB.

www.dpower.se

 

 

 

Bild 1:

Den nya Tier 3 godkända R200 kompakta 4-cylindriga motorn på 2,2 liter och 200 hk från Hyundai SeasAll med världsledande effekt, vridmoment och bränsleeffektivitet för marindieslar.

 

Bild 2:

Motorprestanda Hyundai SeasAll R200 – hela 200 hk vid 3800 rpm, max vridmoment på 432 Nm mellan låga 1800 – 2800 rpm vilket ger dig en låg bränsleförbrukning vid marchfart.