30 augusti, 2016

Läckert flaggskepp från Anytec med 4×400 hk

Anytec 1221 blir ett flaggskepp som utmanar den som verkligen vill ha den råaste och fräckaste båten. Med Verado 4×400 hk på akterspegeln är den god för närmare 70 knop.

Båtliv var med på premiärvisning av nya Anytec 1221. I regntunga skyar gled den nya värstingbåten in mot en brygga på Gröna Lund i Stockholm inför press, kunder och företagets ägare, hockeylegenden Peter Forsberg.

Det första exemplaret är Peters egen båt. Han får antagligen gå en kurs för att kunna hantera båtens totalt 1 600 hk på rätt sätt, men enligt de som redan har kört den uppåt 7,7 ton tunga (fulltankad) båten är den relativt lättkörd med bra grepp i vattnet tack vare det kraftigt V-bottnade skrovet.

Prislappen från 5,8 Mkr (Verado 4×350 hk) tycks inte avskräcka de verkligt intresserade. På plats vid premiärvisningen fanns flera presumtiva kunder som inte ville annat än att få sitt eget exemplar av båten. Bland de nya hemadresserna för Anytec 1221 finns Stockholm, Bovallstrand och Alingsås vid sjön Mjörn.

Anytec skulle egentligen ha presenterat och levererat sitt flaggskepp tidigare i år. Men som ofta är fallet med riktigt stora projekt så tar det tid och in i det sista filade företaget på småsaker som skulle justeras. Båten har legat vid ett varv i Stockholms skärgård i flera dagar för att trimmas in.

Prestanda för flaggskeppet, som är en gigantisk styrpulpetbåt med akterkabin och toalett, bör vara cirka 70 knop. Hittills har Anytecs och Mercurys tekniker nått upp till 67–68 knop, men det bör finnas flera knop till att ta ut ur båtens långa, slanka skrov.

Bränsleförbrukningen för 4×400 hk Verado ligger teoretiskt på totalt 800 lit/h med full gas. Med en tank på 1 500 liter innebär det två timmars körning och full gas.

Anytec 1221 är även fullutrustad med elektronik från Simrad. Den har bland annat ett Simrad NSO-system med dubbla 16” touchskärmar i ett komplett glassbridgesystem. Skärmarna styrs från en OP50 kontrollpanel alternativt direkt på touchskärmarna.

Båten är även utrustad med Simrads Broadband Radar 4G och en riktigt bra GPS kompass, HS60. SonarHub modul, vilket ger bredbandsekolod med Chirp samt StructureScan. Den har även ett SonicHub2 system ombord, vilket ger möjlighet att styra musik genom sina skärmar. Det finns även en Wifi-modul som gör att hela systemet kan styras från en Ipad eller smartphone.

Inkopplat i detta system är även Mercurys Vessel Link, vilket ger full integration med motorerna direkt i Simradskärmarna, så att inga övriga motorinstrument behövs.

 

Tekniska fakta

Längd: 11,7 m

Bredd: 3,3 m

Motorer: Mercury Verado 4×400 hk

Bränsle: 1 500 liter

Räckvidd: 245 Nm

Toppfart: cirka 70 knop

Bottenvinkel max: 19,7 grader

Vikt: 7 668 kg

Personer: 10

Design: Magnus Ödling, Spektrakon AB

Skrovdesign: Henrik Andreasson, Flow Naval AB

Trimsystem: Zipwake

Styrsystem: Mercury Joystick Steering och bogpropeller

Extrautrustning:

– Fuel cell electric supply

– WI-FI network & 4G

– High performing sound system

– Radar & auto pilot

– WC & kitchen

– Dual 16” Simrad Display

– Ballast system, remote controlled front tank

– Anytec Suspention Seats

Info: www.anytec.se