29 januari, 2019

Klassiker och kändisar på Allt för sjön

När Stockholms båtmässa Allt för sjön slår upp sina portar 1–10 mars är det som vanligt gott om nyheter. Men en stor del av besökarna återkommer varje år för att se de fina klassikerna på mässan.

I år är Classic Boats Show uppbyggd kring Heleneborgs Båtklubb, den första båtklubben som utsågs till Årets Båtklubb av tidningen Båtliv för nio år sedan. Här finns även Sjöhistoriska, Coronetklubben med flera.

– I år genomförs den mest omfattande Classic Boat Show i C-hallen. Heleneborgs Båtklubb kommer med 18 båtar. Därutöver medverkar ett stort antal föreningar på en nära 200 m2 yta, större, bättre och vackrare än någonsin. Utan konkurrens blir det här Europas största Classic-utställning, säger Pierre Dunbar från Veteranbåtsföreningen.

– Avdelningen med klassiker drar cirka tio procent av besökarna och besöks av 90 procent av samtliga besökare.

För alla som är intresserade av vattensport bjuder båtmässan på två riktiga stjärnor. Allt för sjöns stora vattensportområde får en helt egen hall där wakeboard är en av actionsporterna. Två av sportens stjärnor, Melanie Staaf och Albin Randow, är på plats för att lära ut hur man åker och visa sina bästa tricks

Området Water Park fokuserar på vattensport i tre olika bassänger. I den stora bassängen som är 40 meter lång kan besökarna testa wakeboard och SUP. I skimboard-bassängen kan alla prova på skimboard och i modellbåts-bassängen finns radiostyrda båtar.

Melanie Staaf, 17, och Albin Randow, 18, hamnade båda på prispallen när VM avgjordes i Mexiko förra året.

Båtar och båttillbehör är naturligtvis det som drar allra flest besökare på båtmässan.

Hallberg-Rassy, Arcona, Najad, Jeanneau, Dufour och Linjett är finns med bland de större segelbåtarna.

Motorbåtarna är som alltid fler till antalet med en bred uppställning och flera Stockholmspremiärer. Hela A-hallen blir en ren båthall i år och flera utställare har större montrar än tidigare år, bland andra Silver. Järnbröderna från Göteborg kommer med hela sitt sortiment av sitt eget märke IRON och BRIG-båtarna.

– Motorbåtarna är fler än någonsin. Minst fem helt nya varumärken lanseras på båtmässan med olika intressanta koncept, säger Hanse Thorslund, Projektchef för Allt för sjön.

Mässans öppettider har ändrats en del i år för att passa fler besökare.

Information och öppettider: www.alltforsjon.se

Bildtexter:
Pierre Dunbar (bilden ovan) utlovar en rekordfin Classic Boat Show på Allt för sjön. Bilden är från 2018.

Melanie Staaf.

Albin Randow.