32 m kundanpassad lyx i metall

Medan båtbyggare i Norden håller på med aluminiumbåtar för vanligt folk satsar holländska varv på lyxsegmentet i samma material. Van der Valk Shipyard i Nederländerna håller som bäst på att slutföra denna 32 m ”Raised Pilothouse motoryacht”.

Båten blir helt anpassad för sin köpare, som har haft flera liknande yachter tidigare. Yachten får namnet ”Jangada 2” och är designad i samarbete med Nick Top och Guido de Groot, något som är väldigt viktigt för den här marknaden där det gäller att ha rätt båt från rätt designer.

”Jangada 2” ska levereras i maj och blir det femte bygger i den här serien från Van der Valk. De fyra tidigare yachterna var den 27,21 långa The Next Episode (2014), 24,99 m Jangada (2015), 26 m Forum (2017) och 26 m Nicostasia (2018).

Skillnaden i storlek visar hur flexibelt varvet är med samma modell. Serien med Raised Pilothouse täcker behov upp till 40 m.

Bland de detaljer som ägaren specialbeställt på den här yachten märks anpassningar med badrum helt utan insyn för VIP-gäster, vilket kan vara viktigt. Hela interiören är minimalistisk med vittvättad europeisk ek i de flesta större ytor och detaljer.

Flybridge får en yttre matplats, en solplattform med flera bäddar och en hard top helt i aluminium för att ge tillräckligt med skugga. Ombord finns även gott om stuvutrymmen för leksaker, inklusive en kran som klarar att lyfta 800 kg. På akterdäck med sin hydrauliska badplattform finns plats för två waverunners som stuvas undan när de inte används.

Huvuddäcket blir rymligt för ägaren och gäster. Utrymmena separeras med elektriskt manövrerade skjutväggar i glas, särskilt in till salongen med en sittgrupp med en stor soffa och två stycken Corbusier LC2 stolar.

Alla kabiner ombord har eget badrum, stora garderober och i ägarhytten finns även ett kontor. Besättningen har egna utrymmen för över på nedre däck.

Skrovet är försett med en ”vinge” (Van Oossanen Hull Vane fixed foil) för att göra det så effektivt som möjligt tillsammans med en bulb i fören. Stabiliseringen hanteras med ett VEEM 145 zero-speed gyroskop.

Framdriften sköts med två stycken MTU 12V2000 M96L dieselmotorer med en kapacitet på 1432 kW vid 2450 rpm tillsammans med dubbla generatorer på 32 kW vardera. Toppfarten blir 23 knop med en marschfart på 18 knop.

Info: www.vandervalkshipyard.com

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*