21 maj, 2019

Första mässan för elbåtar

Helgen 11–12 maj hölls Sveriges första vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Intresset var stort både bland utställare och besökare.

I det vackra vårvädret fanns det även möjlighet att följa med elbåtarna ut på provkörning i viken utanför Sjöhistoriska museet. Många besökare tog tillfället i akt att åka ljudlöst utan utsläpp.

En av utställarna var KGK Motor AB, som bland annat är generalagent för Torqeedo elmotorer som finns för flera olika användningsområden.

– Vi märkte en oerhörd ökning av efterfrågan på framför allt elutombordarna förra året. Man kan tillskriva en del av detta den miljöpremie som fanns då, säger Henrik Keim på KGK Motor AB.

– Det finns en växande efterfrågan på motorer för segelbåtar, vilket visar att vi måste vi hitta de segment där elmotorerna fungerar bäst. Vi har inte riktigt produkterna för dem som vill köra långa sträckor i höga farter.

Ett antal företag var på plats med elbåtar i olika stadier av utveckling. Det kanske mest spännande var Candela Speedboat som för första gången visade upp sin nya elbåt med bärplan i produktionsfärdigt skick. Tidigare har de visat upp en prototyp som även har provkörts i media.

Candela, som är baserat på Lidingö, har arbetet i fem år med sin båt som nu alltså är klar för lansering. Vid farter på 14–15 knop går båten upp på bärplan och får därmed en både mjuk och effektiv gång i sjön. För en vanlig båtägare ser detta snudd på otäckt ut, men enligt personerna bakom båten så fungerar det alldeles utmärkt i sjön.

Candela Speedboat är på 7,70 m längd och 2,40 m bredd. Båten, som är byggd helt i kolfiber, väger 1 100 kg och är designad som en klassisk daycruiser i ett elegant utförande. Motorn är på 55 kW och batterierna 40 kWh Lithiumjon.

Det som säljer allra bäst och verkligen tagit fart sedan förra året är elutombordare. Störst på marknaden är tyska Torqeedo, som har motorer som passar ett flertal olika båtstorlekar. Även relativt stora och snabbgående motorbåtar kan drivas med dessa motorer.

Det smartaste är kanske dock att köra långsamt och därmed strömsnålt. Crescents elsnipa med inombordsmotor står sig fortfarande väldigt väl i konkurrensen. Ägaren kan själv välja hur många batterier båten ska utrustas med och därmed även hur lång drifttid som båten ska ha.

Vikensnipan är ytterligare en klassisk snipa med eldrift via inombordare. Båten glider fram ljudlöst över sjön, vilket är väldigt avkopplande och skönt.

Hwila 25 har tidigare visats med inombordare. På elbåtsmässan presenterades en ny version med en elutombordare monterad i motorfacket. Med sitt långa skrov och eleganta design lockades många besökare till en provtur med den här båten.

Candela Speed Boat går upp på sina bärplan i 14–15 knop. När den väl har lyft är den som mest ekonomisk i 20–2 knop. Den kan köras i farter runt 17 knop, men därunder börjar bärplanen tappa verkan. Över 25 knop blir för mycket. www.candelaspeedboat.com

 

Alexander Sifvert på Candela Speed Boat AB framför den produktionsfärdiga båten.

 

Henrik Keim på KGK Motor AB visade de senaste elmotorerna från Torqeedo.

 

Hwila 25 finns för både traditionell bensinmotor och för elmotor.