Byggd för långa turer till sjöss

Den här rejäla motorbåten är byggd för den som vill tillbringa extremt mycket tid till sjöss. Ombord finns all bekvämlighet i stora utrymmen, men fartresurserna tyder på att båtägaren ska färdas relativt lugnt.

Bakom den 28 m långa båten står den nederländska designfirman Vripack i samarbete med båtbyggaren Van der Valk, som är specialiserad på aluminiumbåtar. Vripack är känd för sina superyachter, men har även varit inblandade i Anytecs senaste flaggskepp Anytec A30.

Båten går under namnet LeVen och är byggd för båtägare som älskar havet och har kan mycket om båtar. Båten byggs i Nederländerna, men ska passa väldigt bra på varma breddgrader som till exempel Bahamas. Djupgåendet är endast 1,3 m, vilket gör att den även kan passa i många skärgårdsområden.

Framdriften sker med vattenjet och skrovet är Vripacks effektiva ”slide hull”, som har varit under utveckling i 13 år. Skrovet ger bra prestanda även vid lite hårdare sjögång.

Ett av kraven från den första kunden var att han skulle kunna ta med sig många gäster ombord och att båten skulle gå att köra med bra fart även med relativt små motorer. Båten har 2×2000 hk, vilket ger en marschfart på 20 knop. Toppfarten för LeVen anges till över 27 knop med vattenjet. Räckvidden bör vara mycket stor eftersom bränsletankarna är på 13 450 liter.

Båten har flera däck, varav ett är enbart soldäck. Den är uppbyggd med mycket glasytor som en del av konstruktionen och hela 3 m ståhöjd i de flesta utrymmen.

Tekniska fakta

Längd:                  28,00 m

Bredd:                  6,50 m

Djup:                    1,3 m

Material:               Aluminium

Motorer:               2xMTU 12V2000 M96L

Marschfart:           20 knop

Toppfart:              27 knop

Bränsle:                13 450 liter

Vatten:                 2 300 liter

Hålltank:               2 200 liter

Personer:             8 + 4 (besättning)

Info:                      www.vripack.com

2 reaktioner till “Byggd för långa turer till sjöss”

  1. Känns som att redaktören har köpt pressreleasen rakt av. Var är miljöperspektivet? Övriga brister och begränsningar? Hur stor är den svenska marknaden? Hur många båtklubbar har ens plats för en sån här båt? Märkligt anslag i en tidning som riktar sig till båtklubbssverige.

    1. Vi har använt fakta från pressreleasen och deras hemsida, men bearbetat detta. Knappast någon båt för svenska vatten, men det gäller ganska många båtar som kan vara intressanta. Miljöeffekten av den här båten framgår nog ganska tydligt med de starka motorerna och bränsletankarnas storlek.
      En av de mer miljövänliga och svenskägda yachterna i världen fick mycket positiv press för sin hybriddrift. Det som inte framgick är att den har 30-40 ton litiumjonbatterier för att kunna köra på el…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*