8 november, 2019

Ultralyx i superyacht på 56 m

En av världens hetaste marknader för superrika är yachter. En riktigt dyr yacht – eller helst flera stycken – är det ultimata beviset för att riktig rikedom. Här syns ett annorlunda koncept från den holländska designbyrån Vripack.

Vripack 56 m Concept påminner mest om en ytterst elegant färja eller ett modernt formgivet lyxhus med sina stora glasytor och svepande linjer. Konceptet har tagits fram för varvet Nobiskrug, som ville ha en miljövänlig superyacht med hybriddrift. Båten skulle vara i 50 m-klassen eftersom det troligen är enklare att hitta kunder i den storleken än när yachterna blir 100 m långa eller mer.

Marknaden för superyachter har i många år varit så pass het att det går att tjäna mycket pengar bara genom att ”sitta på” ett kontrakt med ett varv. Rika yachtköpare världen runt låter sin inköpsgrupper beställa offerter från olika varv med färdiga koncept som kan sättas i produktion snabbt. Problemet har länge varit att hitta ledig varvskapacitet.

Enligt Vripack är en av de viktigaste förutsättningarna med en superyacht att få ägaren och gästerna att uppleva att yachten verkligen tillför något unikt. I den nya 56 m yachten innebär det att sätta ägaren och dennes bekvämligheter i första rummet.

Målgruppen med yachten är en förmögen köpare från Mellanöstern eller Asien. Därför är designen mer okonventionell än klassisk och påminner om lyxiga egendomar i till exempel Hong Kong eller Dubai.

Stora glasytor används både i sidorna och i takytor. För att få plats med en maximal akter med både pool och en stor trappa har en del av de nödvändiga ”leksakerna” (tender m m) flyttats fram i fören.

Framdrivningen och därmed båtens slutliga kapacitet är inte bestämda än utan görs helt efter kundens önskemål. En inte alltför vild gissning är nog att det blir ett avancerat hybridsystem, kanske med dieselelektrisk drift och tiotals ton Litiumjonbatterier. Därmed kan yachten gå helt tyst vid behov och även ligga stilla under en längre period utan någon form av laddning eller motordrift.

Tekniska fakta

Längd:                  56 m

Bredd:                  9,20 m

Djup:                    2,25 m

Material:               Stål och aluminium

Marschfart:           11 knop

Toppfart:              14 knop

Personer:             10

Besättning:           9

Design:                Vripack

Varv:                    Nobiskrug

Info:                      www.vripack.com