Fugu 29 RIB är ett nytt svenskt projekt. Målet är att bygga en båt med kapacitet för hög marschfart med goda sjöegenskaper och bra ekonomi.
Bakom projektet står två män med bakgrund i IT-industrin: Mattias Wiklund Hedenfalk och David Giertz. De har tidigare kört RIB-båtar av ett annat märke, men ville ha något som passade deras behov bättre.
– Vi började titta på det här projektet för cirka ett år sedan. Vi vill ha ett stegbottnat skrov med bra egenskaper, säger Mattias Wiklund Hedenfalk.
Resultatet blev en 29 fots (9,2 m) RIB med skrov från svenska Petestep. Båten byggs i Sverige på Orust. Motoriseringen blir som standard en MerCruiser V8 diesel med Bravodrev, en kombination som ska ge en toppfart på 55–60 knop och en marschfart på 30–40 knop.
– Med de simuleringar vi har gjort går den här båten spikrakt. Vi tror att vi ska kunna köra i 40 knop på 0,9 lit/Nm.
Båten har fyra fasta sittplatser med svenska Ullman Bulldog stolar bakom en skyddande vindruta och ytterligare plats på en aktersoffa. Den har sovplatser för två personer i kabinen, som är placerad framför förarplatsen.
Båten börjar byggas i mars och beräknad sjösättning blir i sommar.
Fakta Fugu 29 RIB
Längd: 9,2 m
Bredd: 2,75 m
Djup: 0,85 m
Vikt: 1 800 kg
Motor: MerCruiser 6,2 liter 350 hk diesel eller 370 hk diesel
Drev: Bravo Three eller Bravo One XR
Toppfart: 55–60 knop
Personer: 8
Bränsle: 350 liter
Vatten: 40 liter
Konstruktion: vakuuminjicerad sandwich
CE-klass: B Offshore
Info: www.fugupowerboats.com