Nyckelfärdig elutombordare på 150 hk

Evoy utvecklar en 150 hk elektrisk utombordsmotor tillsammans med norska Hurtigruten och Frydenbø, som är generalagent för bland annat Evinrude båtmotorer.

Pressmeddelande:

Evoy har tidigare fått uppmärksamhet för sin satsning på snabbgående elbåtar och utökar nu med nyckelfärdiga elmotorer med batteri.

Det nya paketet är ”plug-and-play” och helt elektriskt. Det kan levereras till existerande båtar och kan därmed snabbt få en stor marknad. Sedan förra sommaren har Evoy1 – en arbetsbåt modell Polarcirkel 860 – använts för att testa och optimera systemet som nu sätts i serieproduktion. Förra sommaren döptes den nya motorn av Norges statsminister Erna Solberg och satte ett inofficiellt världsrekord på 55 knop samme år.

Visionen med Evoy är att helt eliminera utsläpp från båtar. Systemen på upp till 800 hk är designade och testade för att kunna fungera även under de tuffaste förhållanden i världen – den norska kusten.

I år fokuserar Evoy på proffsmarknaden för båtar på 20–40 fot med inombordardrift som kan kopplas till drev, vattenjet eller axel. I tillägg lanseras den första utombordsmotorn, som har fått stöd från den norska staten. Målet är att motorn ska vara färdigtestad och klar för marknaden under första kvartalet 2021.

– Vi har haft väldigt många förfrågningar om vi inte kan leverera utombordare, speciellt från Polar Cruise segmentet. Hurtigruten var tidigt ute och anmälde sitt intresse och undrade om vi kunde leverera 30 motorer våren 2020. Vi gillar utmaningar, men det blev för ont om tid för oss, säger företagets grundare och ledare, Leif A. Stavøstrand.

Prototypen – som ännu inte är körklar – skulle ha visats på den inställda Oslo båtmässa (Sjøen for Alle) 18–22 mars, men världspremiären hålls vid ett senare tillfälle.

Prototypen är baserad på en 90 hk rigg och ett kraftigt underhus. Med elektrisk drift ska den motsvara en 150 hk med bensinutombordare. Tester under sommaren och hösten 2020 ska ge svar på räckvidd med mera.

– Hurtigruten har som mål att arbeta helt utsläppsfritt. Vi ska visa vägen mot en bärkraftig turismnäring och då är det ingenting som är mer naturligt än att använda eldrift, även på mindre båtar. Vi tror att Evoy kan lösa detta tillsammans med oss på Frydenbø, säger Karin Strand, vvd Expedition i Hurtigruten.

Utombordsmotorn är specialdesignad för att passa på Zodiac Milpro MARK 5, där den installerade motorn blir på 115 hk. Den båten är standard för Exploration Cruise på vissa områden och den levereras av Frydenbø Milpro.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*