”Fly by wire” i Suzukis nya fyrtaktare på 115 och 140 hk

Suzuki lanserar två helt nya modeller till säsongen 2021: DF115BG och DF140BG, båda är 4-takts utombordare. Detta är de första utombordarna i sin klass med elektronisk styrning av gas och växel, så kallad ”fly by wire”, som bland annat medför mer exakt styrning av gas och växel och ökar körupplevelsen. Suzuki kallar det SPC, Suzuki Precision Control.

Pressmeddelande:

Suzuki erbjuder därmed SPC “fly by wire” från och med DF115BG till och med flaggskeppet DF350AT med dubbla propellrar. Detta underlättar även för båttillverkare eftersom de kan använda samma preriggning för alla dessa modeller.

SPC medför mjuk och exakt växling och styrning av gasen, vilket också leder till ökad prestanda och lägre bränsleförbrukning. Suzuki har lång erfarenhet av elektronisk styrning eftersom företaget lanserade det för manga år sedan på största modellerna.

SPC är dock inte den enda nyheten på de här motorerna. Tillverkaren har även uppdaterat själva motorn. Suzuki har höjt kompressionen till 10.6:1 i denna 2,0 liters fyrcylindriga motor, något som ger högre toppfart och bättre acceleration. Dessutom har bränsleförbrukningen sänkts med ca 5–7% i marschfartsområdet jämfört med nuvarande DF115A och DF140A.

Nya DF115BG och DF140BG har även fått en helt ny generator på hela 40A samt med ökad laddningsförmåga på tomgång och låga varvtal, vilket är mycket bra för dagens strömslukande fiskebåtar som spenderar lång tid i trollingfart.

Även om mycket är nytt under kåpan så finns de även nyheter som är synliga för ögat. Motorkåpan har en helt ny, modern, design som passar väl till många olika båttyper. Nya DF115BG och DF140BG finns med antingen L-rigg (20”) samt med XL-rigg (25”).

115 hk och 140 hk är en effektklass som passar väldigt många båtar i Sverige. Båda motorerna kommer att finnas både i svart färg och även i en helt ny vit färg, Super Cool White. Kåpan har även fått ett helt nytt luftintag/insugssystem som innehåller en förbättrad vattenseparator och en helt ny resonanskammare som sänker insugsljudet till nya låga nivåer över hela varvtalsområdet.

För att underlätta service så behöver endast motorkåpan avlägsnas. Motorn har även fått en spillkrage vid oljefiltret, vilket gör att olja inte spills ut på marken eller i vattnet. Motorn har även en sensor som varnar för eventuellt vatten i bränslet.

De första DF140BG beräknas komma till Sverige i oktober/november och DF115BG kommer runt årsskiftet. Nuvarande DF115AT och DF140AT kommer att säljas parallellt med nya DF115BG och DF140BG. Prisuppgifterna är inte klara än.

Info: www.kgkmotor.se

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*