Högtryck för båtbranschen i sommar

Pandemins skugga över resandet som gjorde att många valde att semestra hemma resulterade i att båtbranschen har blomstrat. Det visar en enkät från En minst sagt annorlunda båtsäsong går mot sitt slut och Sweboats medlemmar summerar resultaten för sina verksamheter.

Pressmeddelande:

– Ett par gånger per år gör vi undersökningar bland våra medlemmar för att få reda på läget i branschen, och den senaste, som mest fokuserade på sommarmånaderna, visar att de allra flesta har haft en mycket bra sommar och ser positivt på framtiden, säger Mats Eriksson, vd Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

En enkät skickades under september ut till Sweboats medlemmar med elva frågor avseende läget i båtbranschen utifrån deras verksamheter. De allra flesta svarar att säsongen varit bättre eller mycket bättre jämfört med förra året. Efterfrågan har varit mycket stor, men vissa komponenter och produkter har under sommaren tagit slut vilket gjort att man inte kunna sälja/leverera så mycket som man hade kunnat och velat. I det stora hela har ”hemester” varit mycket bra för branschen och intresset verkar hålla i sig inför 2021.

För de medlemmar som säljer nya båtar har försäljningen varit bättre än föregående år, men även här har man saknat produkter under säsongen. För de medlemmar som säljer begagnade båtar, har försäljningen varit bättre eller mycket bättre, och man kan skönja en trend att det är lättare att sälja äldre och billigare objekt än tidigare.

Försäljningen av tillbehör och reservdelar har varit något bättre än föregående år eller på samma nivå. Återigen märks en brist på vissa varor och komponenter på grund av ojämna inleveranser som i sin tur har bidragit till ojämn försäljning.

Beläggningen för service, reparationer och vinterförvaring hos våra medlemmar har varit bättre än förra året. De Sweboatmedlemmar som säljer drivmedel har inte märkt av någon skillnad gentemot förra året. Försäljningen av försäkringar och finansiering har varit något bättre än tidigare.

En stor majoritet av Sweboats medlemmar ser en markant ökning av antal nya kunder som sökt sig till båtlivet denna sommar. Det rör sig om både nya kunder, eller kunder som återvänt till båtlivet. Många äldre båtar verkar också ha fått nya ägare, då det har uppdagats behov av reparationer på äldre objekt.

Känslan inför hösten och kommande säsong är positiv eller mycket positiv, men det finns en oro över hur covid-19 kommer att påverka samhället och konsumtionskrafterna framöver.

– Övergripande kan vi se att försäljning och intresse för branschen började försiktigt under årets första månader, för att sedan ta fart ordentligt. Många av våra medlemmar har affärsmässigt haft sin bästa säsong någonsin, oavsett var i landet de befinner sig, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*