Eldrift även för kommersiella fartyg

Torqeedo har i samarbete med Poseidon tagit fram ett helt elektriskt styrbart thruster-system som ger upp till 65 kW utsläppsfri kraft och riktad dragkraft. Användningsområdet är till exempel mindre kommersiella fartyg och fartyg på inre vattenvägar.

Poseidons thruster är integrerad i Torqeedos effektiva Deep Blue-enhet. Denna levererar en kontinuerlig effekt på 50 kW och en toppeffekt på 65 kW. Den kan även rotera upp till 360 grader.

Två av dessa enheter är en typisk konfiguration för ett genomsnittligt fartyg med 80–200 passagerare, men upp till fyra enheter kan installeras i samma fartyg. Serviceintervallen är 25 000 timmar och enheterna har en optimerad effektivitet tack vare sina dragande propellrar, vilket sänker den totala ägandekostnaden.

Systemet drivs av Deep Blue litiumjonbatterier med en kapacitet på 80 kWh till 1 MWh. Dessa högkapacitetsbatterier med teknik från BMWi uppfyller kraven i IEC 62619 och IEC 62620, vilket gör dem lämpliga för användning i inlandsfartyg enligt ES-TRIN (europeisk standard som fastställer tekniska krav för fartyg för inlandssjöfart). En DNV-GL-typgodkänd batterivariant finns också för offshore-applikationer.

Det elektrohydrauliska styrsystemet utvecklades av FS-Schiffstechnik i Duisburg i Tyskland, leverantör av elektriska och hydrauliska system för kommersiell sjöfart i över 25 år.

Det första projektet med den nya Deep Blue-thrustern är redan på väg. Ostseestaal dotterbolag Ampereship bygger en ES-TRIN-certifierad solelektrisk passagerarfärja som kommer att resa mellan staden Kamp och ön Usedom i norra Tyskland. Den soldrivna 14,65 m långa färjan kan transportera upp till 20 personer och 15 cyklar per resa med en marschfart på 4,3 knop med en maximal hastighet på 7,5 knop. Färjan planeras starta i augusti 2021.

De flesta kommersiella flottor i europeiska städer drivs av gamla dieselmotorer. Koldioxidutsläppen är inte i linje med de internationella målen att minska den globala uppvärmningen. Fördelarna med en elektrisk drivenhet är bland annat att den omedelbart ger ett högt vridmoment utan luft eller buller.

Poseidon Propulsion Azimuth thruster-enheter är designade och byggda i Nederländerna med fokus på effektivitet, hållbarhet och mycket lågt underhåll som passar tillämpningen av elektriska framdrivningssystem. Dreven har Klingelnberg spiralformade koniska kugghjul för låga ljudnivåer och aluminiumpropellern har en mycket brant stigning med fem blad för optimal prestanda.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*