5 maj, 2021

Modern svensk glidarbåt med el eller bensin

Hwila 25 kombinerar flera av båtlivets goda sidor. Det är en social och klassiskt snygg båt där ägaren kan välja mellan eldrift och bensinmotor.

Långsmala linjer brukar betyda eleganta och snygga båtar, oavsett om de drivs för motor eller segel. Den bedömningen stämmer in med bred marginal på Hwila 25, som är en helsvensk motorbåt.

Designen till Hwila 25 har fått sin inspiration från ”M/Y Loris”, Ivar Kreugers klassiska 15 m långa yacht från tiden innan första världskriget. Det syns både på fören och i aktern. Det här är dock en modern båt där tillverkaren inte har sparat på krutet för att bygga in nya moderna idéer.

Skrovet är tillverkat med 12 mm tjockt enkellaminat i handupplagd glasfiber, vilket ger en stark och styv konstruktion i åtskilliga år framöver. En extra tuff anordning är styrpulpeten, som är tillverkad i syrafast rostfritt stål med sammanlagt 4m svetsfog. Pulpeten har plotter med motordata och specialdesignade bakgrundsbelysta strömbrytare. De flesta finesserna syns dock inte på ytan utan visar sig först när man behöver dem.

Båten finns med ett par olika alternativ för framdriften. Det enklaste och billigaste alternativet är en bensinutombordare i det väl tilltagna motorrummet som också fungerar som stuv. Eldrift finns som alternativ för den som vill glida fram tyst och utan några utsläpp vid körningen. Prislappen för eldriften är minst 200 000 kr högre än bensinvarianten, men driftskostnaderna blir lägre.

Båtliv har provkört Hwila 25 med en 25 hk Yamaha, en modern fyrtaktsmotor med direktinsprutning. Avgaserna släpps vid tomgång ut genom en skrovgenomföring vid vattenlinjen, så på avstånd låter den här båten som om hon har en ”bubblande” inombordare. Det gör att även motorns karaktär stämmer väl med helheten.

Båten inbjuder till att glida omkring med familj och vänner, hon är godkänd för sex personer. Durken är helt plan. Vi hittade inga konstigheter eller tendenser till att denna långsmala båt skulle vara särskilt rank, tvärtom är hon stabil och trygg utan att rulla i sjön.

Konstruktören Christian Wallgren på IOTA Marine har ritat undervattenskroppen. Han har lyckats väl med denna båt som reser sig lite i fören vid gaspådrag, men hon sätter sig inte på häcken utan går lugnt och fint genom sjön.

Hanteringen är enkel tack vare utombordaren som ger bra grepp både framåt och bakåt genom att svänga motorn och därmed få bra backvinkel jämfört med traditionella snipor utrustade med rak axel. Båten har halvplanande egenskaper, hon går närmast ovanpå i stället för genom vattnet. Lösningen med utombordare ger dessutom billig och enkel vinterservice samt förflyttar motorljudet akteröver från de sociala ytorna ombord.

För den som kör mycket och långt i skärgården är den här båten därmed ett bra alternativ. Förbrukningen är måttlig och fartresurserna tillräckliga.

Lagom marschfart är 12–13 knop medan toppfarten är cirka 14,5 knop. Bensinförbrukningen i 5 knop är måttliga 1,6–1,7 lit/h. Vid full gas och 14,7 knop drar hon 8,9–9,1 lit/h. Den inbyggda rostfria tanken på 40 liter räcker därmed långt. Tanken har ett gediget högglanspolerat, svarvat lock vilket ytterligare bidrar till kvalitetskänslan ombord.

Den som i stället vill ha en elmotor kan välja en Seadrive elpod. Den är ännu mer manövrerbar än utombordaren eftersom podden kan vridas 180 grader i sjön, 90 grader åt varje håll, och fungerar därmed också som akterthruster när det behövs.

Elpodden är på 7,5 kW eller 15 kW. Kunderna kan välja batteristorlek efter behov, 10 kWh eller 22 kWh Li-Ion. Fartresurserna med 7,5 kW poden är cirka 8 knop. En fullutrustad båt med det stora batteripacket och den stora elpodden kostar strax under 1 Mkr.

Hwila 25 lanserads först i en version för ett antal år sedan. Därefter har en ny ägargrupp tagit över och förhöjt båtens personlighet ytterligare.

– Vi insåg fort att skrovet hade en otrolig potential och vi har försökt ta den här båten ett steg längre och se hur långt det går att utveckla, säger Viktor Norstedt som driver båtprojektet tillsammans med två andra killar i företaget Hwila Yachts, med säte i Åkersberga norr om Stockholm.

Viktor och hans kollegor satsar på hög standard i detaljerna. Det märks på nedsänkta pollare från Italien, smarta fenderhållare, läderklädda tampar från Palma och polerad flaggstång med vimpel monterad exakt längs båtens centrumlinje. En smart och ganska enkel detalj är den LED-list som löper under däcket runt hela båten och även lyser upp motorrummet.

De har även utvecklat ett nytt typ bord som fälls upp ur durken. I uppfällt läge är bordet stort nog för fem personer. Även badstegen är egendesignad och fälls ut ur skrovsidan.

Vår bedömning är att det här är en båttyp som har framtiden för sig. Den är modern med måttlig energiåtgång och de stora sociala ytorna passar dagens båtliv. Att det går lite saktare än många styrpulpetbåtar är ofta ett plus då man har en mycket trevligare vistelse ombord i dessa lugnare farter.

Fakta Hwila 25

Längd:                  7,45 m

Bredd:                  1,95 m

Vikt:                      940 kg (fullutrustad båt)

Bränsle:                40 liter

Toppfart:              9–14,7 knop (beroende på motor)

CE-klass:             C

Pris:                     från 489 000 kr

Info:                      www.hwila25.se