Efter premiären 2018 har Yamaha XTO V8 på 425 hk blivit mycket vanlig på större motorbåtar. Det höga vridmomentet öppnade nya marknader, där inte bara RIB och stora daycruisers utan även stora sportfiskebåtar och långfärdsbåtar försågs med dessa utombordare.
XTO-motorerna har båtbranschens första direktinsprutning, vilket ger förbättrade prestanda och högre effektivitet över hela varvtalsområdet jämfört med traditionella motorer med elektrisk bränsleinsprutning.
Nu lanseras två nya versioner av V8-motorn: XTO 450 hk och XTO 400 hk. De har en ny dekor, förbättrade användarfunktioner och högre vridmoment, vilket gör dem till ett alternativ för ännu fler och större båtar. det finns även flera skandinaviska båtar som passar till de nya V8:orna, bland annat från Windy och Yamarin.
Yamahas TotalTilt-funktion möjliggör fullständig upp- och nedtiltning (manuell trimning) med en dubbeltryckning på respektive trimknapp. De har också integrerad digital elektrisk styrning (DES), som ger en superlätt styrning med en precisare känsla tack vare den avancerade och robusta konstruktionen. DES minskar också underhållet. DES är inbyggt i XTO 450 hk och 400 hk.
Med de nya XTO 450 hk och 400 hk motorerna är det enklare än tidigare att koppla till HelmMaster EX-systemet, som gör det möjligt att styra med joystick från var som helst på båten med AutoPilot, FishPoint och SetPoint positioneringsteknik. De senaste XTO-modellerna har också ett integrerat Helm Master EX propellerljus. Motorerna har även högeffekts generatorsystem för att ladda de inbyggda batterierna. En annan finess är att man kan byta olja på XTO:erna med båten i sjön.