11 april, 2024

Klassiska linjer i eldrivna Riva El-Iseo – den första modellen i Rivas E-Luxury-segment

Varje ny Riva-modell bygger på detta klassiska båtmärkes historik samtidigt som Riva blickar framåt. Denna italienska båttillverkares oefterhärmliga arv av elegans, stil och kunnande är över 180 år gammalt och i högsta grad aktivt.

Den nya eldrivna modellen Riva El-Iseo är varumärkets första helelektriska motorbåt. Liksom alla nyare Riva-skapelser har den ritats av Mauro Micheli och Sergio Beretta, grundare av Officina Italiana Design, i samarbete med den strategiska produktkommittén ledd av Piero Ferrari och Ferretti Group Engineering Department.

– Rivas stora styrka, redan från början, har varit dess förmåga att ta sig an och vinna de designutmaningar som de stått inför under åren, genom att kombinera sitt hantverk och kunnande med ny teknologi. Riva El-Iseo är inte bara världens vackraste fullelektriska motorbåt, utan också ett bevis på att investeringar i forskning och utveckling öppnar nya vägar till hållbarhet och miljömedvetenhet, säger Ferretti Group CEO Alberto Galassi.

– Riva El-Iseo är också den första modellen i sitt segment att erhålla Rina Kategori B-certifiering, ett ytterligare stöd för att Riva också ligger i framkant när det gäller yachtsäkerhet.

Riva El-Iseo är en 27 fot (8,40 m) runabout med en bredd på 2,5 m och eleganta och sofistikerade linjer, precis som den mångsidiga Iseo från vilken den ärvde skrovdesignen. Bland de typiska lösningarna ombord märks den polerade mahognyn på däcket och badplattformen, de rostfria detaljerna på sidogrillarna och raffinerade tygkuddar som går hand i hand med den moderna designen. Däcket, sittbrunnen och förarplatsen har en helt ny design, medan färgen på det första skrovet är en ny färg för Riva, en California Sky Blue som passar perfekt med övriga båtar i Riva-serien.

Riva El-Iseo är den första fullelektriska motorbåten att erhålla RINA B-kategoricertifiering (båtar konstruerade för vindstyrkor upp till och med 8 Beaufort och en signifikant våghöjd på 4 m och över), vilket sällan beviljas för båtar av öppen typ på grund av både deras storlek och konfiguration.

Riva El-Iseo har ett traditionellt drev. Kraftkällan är en Parker GVM310 helelektrisk motor från Parker Hannifin, baserad i USA. Den erbjuder mycket goda prestanda för hastighet och acceleration. Med en effekt på 250 kW och en peakeffekt på 300 kW levererar Parker GVM310 en marschfart på 25 knop och en toppfart på 40 knop. Accelerationen är betydligt bättre för en båt i liknande storlek driven av en förbränningsmotor. För maximal stabilisering på gång har El-Iseo autotrimkontroll för drevet och en Zipwake-interceptor för trimmet.

El-Iseo är utrustad med ett litiumbatteripaket med hög energidensitet från Podium Advanced Technologies. Riva El-Iseos 150 kWh, 800 V-batterier är effektivare, extremt lätta och upp till tio gånger längre än bly-syratekniken. De har två laddningslägen för laddning från 20 % till 80 % på 75 minuter. Laddningsportarna är placerade under stålgallret på babords sida. Batteripaketet har en ”Redundant Design Configuration” med två oberoende batteribankar för att säkerställa att ett fel inte stoppar driften.

Batterierna är förseglade och vätskekylda. De är placerade i den främre änden av motorrummet under bimini-topfacket mellan dinetten och det aktre solskyddet, för att underlätta enkel åtkomst och inspektion. Batterierna har även extra värmeisolering i form av tekniskt avancerad beklädnad. Detta är ett material med utmärkt brandbeständighet och låg vikt som ofta används inom flygindustrin. En gassensor är installerad för att upptäcka läckor.

Den helt digitala instrumentbrädan har två pekskärmar från vilka all navigering kan styras: en 9 eller 12-tums Simrad-plotter och en Böning 12-tumsskärm som indikerar batteristatus och information om framdriften. Riva El-Iseo har tre cruisinglägen med namn som har sin inspiration från klassisk musik: Adagio, Andante och Allegro.

Adagio är ECO-läget, designat för att optimera kryssningsprestanda: maximal hastighet är 5 knop och accelerationen är begränsad, vilket minskar bränsleförbrukningen och maximerar räckvidden till upp till 10 timmars kryssning. I Andante-läget är marschhastighet och acceleration jämförbara med en typisk yacht av liknande längd med en förbränningsmotor som når en maximal planhastighet på 25 knop. Allegro är sportläget, där motorn är obegränsad och El-Iseo kan nå en toppfart på 40 knop med elektrifierande acceleration.

För att bibehålla batteritiden, när den kvarvarande laddningen sjunker till 20 % (en räckvidd på cirka 10 nautiska mil), växlar båten automatiskt till Adagio oavsett vilket läge som valts, vilket gör att ägaren kan spara ström och säkert nå en förtöjningspunkt eller laddning station.

Riva El-Iseo presenterade den första prototypen i slutet av 2022 på Monaco Yacht Club. Därefter följde tester i olika förhållanden och miljöer, inklusive deltagande i Monaco Energy Boat Challenge med YCM E-Dock och YCM E-Boat Rally, det nautiska uthållighetsevenemanget reserverat för elektriska modeller.

Fakta Riva El-Iseo

Längd:                              8,40 m

Bredd:                               2,50 m

Vikt:                                   3 750 kg

Personer:                         6

CE-klass:                          B + C