Nyheter

Hemmahoppet Caroline Sylvan har fått en raketstart på årets Lysekil Women’s Match. Efter onsdagens båda segermatcher har hon nu fem vinster och inga förluster:

– Allt vi gör sitter som det ska. Vi försöker ligga steget före och bevaka även om vi leder med mycket, kommenterar Sylvan, som är rankad sjua i världen.
Bara Stephanie Roble från USA har lyckats lika bra. En intensiv dag med åtta seglade och lika många vunna matcher placerar henne i tabelltoppen:
– Min besättning har varit hur smidiga som helst ombord och alla manövrer har suttit perfekt, berömmer Roble.

Under onsdagen bjöds arrangörer och seglare på stadiga vindar som varade dagen lång, så att en del av det missade programmet från inledningsdagens stiltje kunde köras ikapp. Stephanie Roble var bland de deltagare som seglade flest matcher, men det bekymrade henne uppenbarligen inte ett dugg. Världsettan och fyrfaldiga Lysekilssegraren Camilla Ulrikkeholm Klinkby var en av dem som fick ge sig i amerikanskans obrutna segersvit:
– Vi seglade inte tillräckligt aggressivt utan gav Stephanie för mycket utrymme i starten. Det fungerar inte mot någon som är så duktig på att utnyttja motståndarens minsta misstag, konstaterar danskan, som ligger trea så här långt efter bara den enda förlusten och sju vunna matcher i övrigt.

Världstvåan Anna Östling från Göteborgsklubben GKSS vann båda sina race under onsdagen, och ligger med fyra segrar och en förlust på fjärde plats i round-robin (alla möter alla). Efter tisdagens tappade match mot klubbkamraten Caroline Sylvan rannsakade laget sig själva och hade en annan inställning i onsdagens matcher:
– Vi föll på eget grepp igår. Idag seglade vi felfritt och med självförtroende, och fick till vår vanliga höga tekniska nivå, tycker Östling, som uppskattar att racen är tighta även nu i början av serien.
– Det kommer vi att ha stor nytta av senare i regattan, hoppas hon.

Lysekil Women’s Match fortsätter torsdag med round-robin, innan fredagens kvartsfinaler och lördagens semifinaler och final.

Ställning i Lysekil Women’s Match efter två dagars round-robin (namn, nationalitet, vinster – förluster):
1. Stephanie Roble, USA, 8 – 0
1. Caroline Sylvan, SWE, 5 – 0
3. Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 7 – 1 4. Anna Östling, SWE, 4 – 1 5. Klaartje Zuiderbaan, NED, 5 – 3 6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2,5 – 2 7. Pauline Courtois, FRA, 2 – 3 7. Alexa Bezel, SUI, 2 – 3 9. Annabel Vose, GBR, 2 – 6 10. Johanna Bergqvist, SWE, 1 – 7 11. Juliana Senfft, BRA, 0 – 5 11. Sanna Häger, SWE, 0 – 8

Bilder:
Foto: Dan Ljungsvik LWM.

Båtsäsongen är i full gång. Fler och fler skaffar båt och styr ut på våra sjöar och hav för att njuta av sommaren och frihetskänslan. Men det är inte bara att tuta och köra. Med trafiken på vattnet följer också ett ansvar – alltför många människor saknar nödvändig kunskap om säkerheten till sjöss.

Förarintyget är en god investering för alla som vistas ute på vattnet, menar Arne Eklund, mångårig kursledare för kurser inom sjöliv och navigation på Medborgarskolan i Karlstad och Arvika.

– Förarintyget är ett körkort för båt. Många åker ut på vattnet och vet inte vilka regler som gäller. Sjökort kan vara inaktuella och utprickningar kanske har ändrats. Man behöver aktuell kunskap för att inte få grundkänning. Många är också oerfarna med båt och tror att det bara är att köra på.

Har du en båt som är längre än 12 meter och bredare än 4 meter är kustskepparintyget ett krav. För att ta kustskepparintyget krävs ett godkänt förarintyg och genomfördbåtpraktik. Medborgarskolan har kurserna som behövs för ett tryggare båtliv! Förutom förarintyg och kustskepparintyg kan du till exempel ta utsjöskepparintyg, VHF-certifikat och kanalintyg.

Det senaste året har Medborgarskolan också märkt av en ny målgrupp som sökt sig till navigationskurserna. Familjer med föräldrar och barn, som går kurs och tar förarintyget tillsammans. En glädjande trend då ökad kunskap ombord på båten innebär en ökad trygghet på sjön.

Att gå kurs är dessutom så mycket mer än att bara lära sig sjövett och att läsa sjökort, tycker Arne Eklund.

– Även deltagare som inte har båt brukar gå på kurs. Du får ny och rolig kunskap samtidigt som det är socialt och trevligt. När kursen är slut brukar deltagarna fråga ”vad ska jag nu göra på torsdagskvällarna?”

Om Medborgarskolan
Medborgarskolan skapar mötesplatser för dig som söker kunskap, utveckling och upplevelser. Vår verksamhet inspirerar till lustfyllt och livslångt lärande. Våra kärnvärden är individen i centrum, utveckling i samverkan, ömsesidig respekt och kunskapens egenvärde.

Info: www.medborgarskolan.se

Världsettan Camilla Ulrikeholm Klinkby har fyra raka segrar i Lysekil Women’s Match, och siktar nu på en femte triumf.

Sju av de åtta främsta på världsrankingen finns bland dussinet skeppare i Lysekil, och siktar på att ge danskan rejält motstånd. En av dem som har störst chanser att lyckas är svenska världstvåan Anna Östling från Göteborgs Kungliga SS:
– Vi fick en knäpp på näsan av Camilla under dagens träningssegling, men hellre nu än senare under veckan, tycker hon och påpekar att laget gärna vill träna mot det bästa motståndet.

När Camilla Ulrikkeholm Klinkby och Anna Östling drabbade samman i måndagsförmiddagens allt annat än återhållna och vänskapliga träningsmatcher, var det som att tiden på Kyrkeviksbukten i Lysekil stått stilla i nästan ett år. Då, för 51 veckor sedan, gjorde de båda världstopparna upp i en final i Lysekil Women’s Match som var den mest rafflande någonsin under tävlingens tioåriga historia. Båda besättningarna är nämligen inte bara experter på de båtar, DS 37, som seglas i Lysekil, utan de utmanar dessutom båtarna och varandra på ett sätt som inte ens de allra mest rutinerade av deras övriga konkurrenter i världstoppen kommer i närheten av. Med andan i halsen fick publiken 2014 till sist se danskan vinna den femte och avgörande matchen, för sin fjärde raka Lysekilsseger, en svit som hon nu gärna vill fylla på med en femte triumf:
– Självklart är det så, vi är här för att vinna och inget annat. Det är skönt att tävla i DS 37 igen, och vi accepterade direkt Annas inbjudan till träning. Båda får något ut av det, så det känns helt OK, tycker Camilla Ulrikkeholm Klinkby, som också sparrat mot Östlings klubbkompis Caroline Sylvan i DS 37 hemma i Skovshoved strax norr om Köpenhamn.

Sylvan och hennes besättning ligger sjua på världsrankingen och tillhör också den handfull lag som trovärdigt kan aspirera på en topplacering i Lysekil Women’s Match. Världstrean Anne-Claire Le Berre från Frankrike kan aldrig räknas bort, och inte heller hennes landsmaninna Pauline Courtois. Den sistnämnda fransyskan har visat en uppåtgående trend som fört henne till världsrankingens sjätteplats, med klara chanser att placera sig i Lysekil.

Stephanie Roble ligger trea på världsrankingen och tog VM-brons i matchracing för en månad sedan. Tillsammans med besättningsmedlemmen Maggie Shea har hon ägnat tiden sedan dess åt att coacha andra seglare hemma i USA, men tycker det är skönt att vara tillbaka i matchracingen igen:
– Vi ser verkligen fram emot Lysekil varje år, det är ett riktigt bra evenemang med fina båtar i fin miljö, berömmer hon och avslöjar att laget i år förstärkts med rutinerade Sally Barkow.
Barkow tog VM-titlar i matchracing 2004 och 2005, och har nyligen klivit av den svenskflaggade SCA-båten efter Volvo Ocean Race.

Juliana Senfft är första sydamerikanska i fältet sedan starten av Lysekil Women’s Match, och hon var nöjd efter måndagens träningssession i DS 37:orna:
– Jag har aldrig seglat så här stora båtar förut, men vi fick kört igenom alla manövrer ordentligt och tyckte det funkade fint. Caroline Sylvan seglade fortare när vi matchade, men vi siktar på att ha kul och lära oss mer under regattan, så kommer säkert resultaten också, hoppas brasilianskan.

För nykläckta Team X från GKSS i Göteborg är det första större matchracingtävlingen någonsin, tack vare att de tilldelades ett wild card i samband med Båtmässan i vintras. Under måndagens träningstillfälle i DS 37 fokuserade de på manövrer och teknik framför att köra mot någon annan besättning:
– Det är fantastiskt kul bara att vara här, säger skepparen Johanna Bergqvist, nöjd med att allt fungerar bra ombord.
– Vi är taggade och redo, avslutar hon med ett stort leende.

Startfält i Lysekil Women’s Match 2015 (namn, nationalitet, världsranking 22 juli):
Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 1
Anna Östling, SWE, 2
Anne-Claire Le Berre, FRA, 3
Stephanie Roble, USA, 4
Pauline Courtois, FRA, 6
Caroline Sylvan, SWE, 7
Klaartje Zuiderbaan, NED, 8
Annabel Vose, GBR, 13
Sanna Häger, SWE, 18
Alexa Bezel, SUI, 21
Juliana Senfft, BRA, 26
Johanna Bergqvist, SWE, 111

Ställning i WIM Series 2015 efter den första av fyra deltävlingar (namn, nationalitet, WIM Series poäng):
1. Lotte Meldgaard, DEN, 25
2. Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 22
3. Stephanie Roble, USA, 20
4. Anne-Claire Le Berre, FRA, 16
5. Anna Östling, SWE, 15
6. Katie Spithill, AUS, 14
7. Caroline Sylvan, SWE, 13
8. Klaartje Zuiderbaan, NED, 12
9. Milly Bennett, AUS, 10
10. Pauline Courtois, FRA, 8
11. Louise Christensen, DEN, 6
12. Diana Kissane, IRL, 4
13. Rikst Dijkstra, NED, –
14. Johanna Larsson, SWE, –
15. Nina Ramm-Schmidt, FIN, –
16. Sanna Häger, SWE, –

Ön Måseskär ligger strax sydväst om Käringön i Orust kommun. 1829 byggdes ett sjömärke på ön, men det dröjde till 1865 innan öns första fyr byggdes. Fyren är en Heidenstamfyr målad i vitt och rött.

Från början drevs fyren av fotogen, men 1950 blev fyren elektrifierad. 1978 släcktes den äldre fyren och istället tog en liten vit plastfyr över. Idag är fyrplatsen obemannad.

Stiftelsen Måseskär arrenderar sedan 1988 fyrplatsens byggnader och Heidenstamsfyren. I arrendeavtalet med Sjöfartsverket har stiftelsen åtagit sig att vårda och underhålla byggnaderna och fyren.

Under jubileumsveckan kommer den gamla fyren lysa med sin gamla karaktär Bx(3) W 30 s 17 M

Måseskär är en fyrplats på Sveriges västkust. Den är belägen strax sydväst om den bebodda ön Käringön. År 1829 byggdes ett sjömärke på ön. 1865 tillkom öns första fyr, en Heidenstamfyr målad i vitt och rött. 1950 blev fyren som tidigare haft fotogen som ljuskälla elektriskt driven.

1978 släcktes den äldre fyren och ersattes av en liten vit plastfyr bredvid. Den gamla fyren står fortfarande kvar intakt och tänds sedan år 2000 varje nyår i 12 minuter på tolvslaget av entusiaster i Svenska Fyrsällskapet.[1]Källa wikipedia

Text och foto: G Arwidson.

Under söndagen kunde Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon genomföra ytterligare fyra SAR-räddningar utanför Libyens kust.

Det var efter att KBV 001 Poseidon fått i uppdrag att bege sig cirka 43 Nm utanför Libyens kust som besättningen upptäckte och kunde sjörädda tre gummiflottar med sammanlagt 321 migranter ombord. Enligt uppgift från migranterna hade de befunnit sig i gummiflottarna omkring åtta timmar. Bland migranterna fanns flera kvinnor och några barn.

Senare på kvällen kunde KBV 001 även hjälpa ett Italienskt militärfartyg som räddat ytterligare 105 migranter. Migranterna flyttades över till KBV 001 för att tillsammans med tidigare räddade transporteras vidare till Italien. Sammanlagt 427 personer.

Rutiner och organisation ombord på KBV 001 Poseidon fungerade bra och fartyget beräknas anlända till Italien tisdag morgon där migranterna får vård och registreras.

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har med söndagens fyra uppdrag hittills deltagit i 16 sjöräddningar och fört 3 966 personer i säkerhet till Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

Foto: Kustbevakningen.

Efter en problemfylld inledning på VM-säsongen kom Morgan Jernfast igen med besked i norska Tönsberg där han deltog i en inbjudningstävling i Formel 4. I helgen blev han totaltvåa efter att ha tagit en heatseger och sedan kunnat tillgodoräkna sig en andra- och fjärdeplats i de övriga heaten.

– Målet med den här tävlingen var att vi skulle få ordning på båten, att då få med sig en heatseger inför 30 000 i publiken var verkligen en bonus, säger Morgan. Och det som faktiskt är positivt är att vi ändå inte är helt nöjda med balansen i båten vilket betyder att vi har mer fart att hitta i kurvorna.

Tävlingen i norska Tönsberg ingick inte i VM för Morgans del men motståndet var ändå av hög klass.

– Nikita Lijcs, från Lettland, som vann tävlingen kom tvåa i VM 2014, alltså perfekt att mäta sig med, fortsätter Morgan. Tack vare det ytterligare testandet vet vi hur vi ska gå vidare. Båten kommer inför nästa race genomgå en del förändringar som bör göra den stadigare i kurvorna.

Nästa VM-tävling för Morgan går i Nottingham, England, den 26-27 augusti, däremellan väntar en tävling i nordiska mästerskapet. Nu hoppas Morgan på en bra andra halva av säsongen.

– Tävlingen i Norge gav oss ett bra kvitto på att vi är på rätt väg och kan vi hitta det där sista i båten ska vi kunna vara med i fajten om placeringarna i toppen.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar. Utöver Morgan Jernfast inom båtsporten är VEIDEC även representerade med satsningar inom roadracing, dragracing, rallycross och STCC.

VM-Kalender Formel 4 2015

VM deltävling 1: Frankrike, Epinay 30-31 Maj
VM deltävling 2: Italien, Brindisi 03-05 Juli
VM deltävling 3: England, Nottingham 26-27 Augusti
VM deltävling 4: Tyskland, Duren 26-27 September

Nya Beneteau Flyer 8.8 Sundeck blir lätt att känna igen med sin tydliga designkod. Båten har en trubbigare layout än tidigare, en väl skyddande vindruta och ett praktiskt gångbord på babordssidan.

Flyer 8.8 Sundeck är från början avsedd för dubbelmontage med utombordare, något som blir allt vanligare i båtbranschen. I stället för en stor motor väljer många tillverkare att satsa på två mindre motorer. Det ger ökad trygghet men också mycket vridmoment i vattnet tack vare en stor total bladarea.

Båten utmärker sig med goda prestanda, enligt den förhandsinformation som har kommit ut. Den har till exempel senaste generationens luftsmort skrov (Airstep) och den kan bära upp till 500 hk motorstyrka.

Premiären sker vid båtmässan i Cannes i september – Festival de la Plaisance de Cannes – där Beneteau bland annat visar en soldäcksversion av båten.

Ombord i denna typiska dagtursbåt finns ändå bekväma boutrymmen med två fullängdskojer och rymliga sociala ytor med en väl tilltagen sittbrunn med U-soffa i aktern.

Båtens färgsättning är lite annorlunda med brunt och rött i kontrast. Även båtens linjer strå för något nytt som kanske är en del av den trend vi även har sett hos en del skandinaviska båtar (Bella med flera) med allt mer kantig design.

Båten är utrustad med kyl, mikrovågsugn, separat badrum med toalett och dusch.

Tekniska fakta
Total längd: 8,50 m
Bredd: 2,89 m
Bränsletank: 400 liter
Motor max: 500 hk
CE-klass: B8 / C11

Matchracing har alltid varit den typ av kappsegling som är lättast för publiken att förstå och följa på plats. Under årets Lysekil Women’s Match kan du också ta hjälp av flera tekniska innovationer. Livesändning från båtarna är en av dem.

Trots en uppsjö tekniska lösningar för att på distans kunna följa Lysekil Women’s Match, är det självklart att stämningen och dramatiken i evenemanget upplevs allra bäst på plats i Lysekil. De i särklass finaste åskådarplatserna finns på Släggös naturliga läktare, med storslagen utsikt över Kyrkeviksbuktens tävlingsvatten, men också i restaurangtältet vid Havsbadet eller längs strandpromenaden bort mot Havets Hus.
Från högtalarsystemet som täcker hela evenemangsområdet hörs kunniga expertkommentarer från Harald Treutiger med proffsiga bisittare, som även kan koppla in ögonblicksskildringar från en flytande reporter ute på vattnet. Reportern intervjuar också seglarna direkt efter avslutade matcher, och alltihop sänds dessutom via den officiella matchradion Mix Megapol på FM 88,7 mHz!

Livesändning från båtarna
Lysekil Women’s Match samarbetar även i år med Bearcom, som annars jobbar med bland annat videokonferenser, trådlösa nät, brandväggar och serverhallar för att effektivisera olika företagskunders kommunikationsbehov. Från en kamera i varje tävlingsbåt sänds livevideo som gör att du kan följa matcherna ur seglarnas perspektiv. Att på nära håll få uppleva seglingsaction i världsklass och allt det adrenalinfyllda som pågår ombord, tillför ytterligare en dimension:
– Löpande under sändningen kan vi välja att visa bilder antingen bara från en kamera, eller sammanföra sändningar från flera kameror i en bild. Meningen är att alltid kunna visa de händelser som är mest aktuella och intressanta ute på banan, förklarar Olev Lilleste på Bearcom, och tillägger att man också har tillgång till en översiktsbild som filmas från land.
– Kommentarerna från Harald Treutiger och hans kollegor sänds ut ihop med bilderna, så att tittarna får sakkunnig guidning, poängterar Lilleste vidare.

Som en digital helikopter
Överallt där det finns en internetuppkoppling kan man antingen i telefonen, på surfplattan eller i datorn följa Bearcoms seglingssändningar via www.lysekilwomensmatch.se med bara omkring 10 – 20 sekunders fördröjning. Även i VIP-tältet och vid Match Race Bar i Havsbadsparken visas sändningarna på LED-skärmar, men där helt utan fördröjning.
För den som inte nöjer sig med dessa direktsända bilder utifrån banan och ombord på tävlingsbåtarna, har konsultföretaget Berge utvecklat en möjlighet att tillsammans med webbsändningarna följa tävlingsbåtarnas exakta positioner i en datoranimerad 3D-simulering:
– Det fungerar ungefär som en digital helikopter, som ger en fantastisk överblick på de olika matcherna, säger bolagets VD Carl Berge.

Satsningen är ett samarbete mellan inte mindre än fem olika leverantörer:
* Raymarine; levererar data om båtarnas position, fart, kurs och lutning, samt vindriktning och vindhastighet.
* Trigentic; EmpirBus för att samla in data och leverera till molntjänsten ControlCloud.
* Telenor; kopplar upp båtarna till Internet.
* Berge; mjukvara för att realisera båtarna och miljön och positionera/visualisera med hjälp av data i realtid.
* Bearcom; distribuerar resultatet.

Utöver detta uppdateras tävlingens hemsida www.lysekilwomensmatch.se kontinuerligt med alla resultat och aktuella blogginlägg, och evenemanget finns förstås även på facebook och instagram. Dessutom kan du få snabba uppdateringar via Twitter.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Torbjörn Törnqvists Artemis Racing från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm avslutade RC44 Marstrand Cup på samma storstilade sätt som de inledde evenemanget; med en vinst.

Totalt blev det en fjärdeplats för det svenska laget, medan ryska Bronenosec, med Vladimir Liubomirov vid rodret, tog sin andra raka Marstrandsseger:
– Jag seglade här första gången för 15 år sedan i Drake och älskar de utmanande förhållandena på vattnet lika mycket som gästvänligheten iland. Varje dag går jag en promenad runt ön och hämtar kraft ifrån den karga naturen här, berättar Liubomirov.

Det var tätt i toppen inför lördagens avslutande tre delseglingar i RC44 Marstrand Cup, med sex båtar som, åtminstone teoretiskt, skulle kunna ta hem totalsegern. Men Vladimir Liubomirov fortsatte med samma kontinuitet som han visat tidigare under veckan, och avslutade med serien 5, 1 och 6 för 40 poäng totalt och segern i denna tredje deltävling av fem i RC44 Championship Tour:
– Att segla här på Marstrandsfjorden påminner mycket om hur det är att segla hemma eller i Finland. Det är nordiska förhållanden helt enkelt, säger Liubomirov, som själv kommer från St Petersburg.
Landsmannen Vladimir Prosikhin i Team Nika slutade tvåa i Marstrandstävlingen, på lika många poäng, 47, som tredjeplacerade Charisma från Monaco med Nico Poons vid rodret. Team Nika går därmed upp i ledningen på RC44 Championship Tour 2015, med Bronenosec på andraplatsen.

För Torbjörn Törnqvists Artemis Racing blev det en fjärdeplats i RC44 Marstrand Cup, bara två futtiga poäng från andraplatsen. Segern i evenemangets sista delsegling, där svenskarna till stort jubel från alla människor på klipporna kunde gå i mål vid Strandverket i Marstrands södra hamninlopp, smakade förstås extra bra:
– Det känns jättekul att få avsluta med en seger inför hemmapubliken, tycker Törnqvist, som trots att besättningen hamnade precis utanför prispallen är mycket nöjd med veckans insats.
– Vi har gjort stora framsteg inom alla områden, och seglat mycket bättre än på länge. Besättningsarbete, manövrer, taktik, trim och fart; allt har förbättrats, konstaterar han nöjt.

KSSS-skepparen Richard Göransson i brittiska Team Aqua kan också se tillbaka på en utvecklande vecka. Efter två inledande sistaplatser i början av regattan avslutade laget under lördagen med en seger och två tredjeplatser, dagens i särklass bästa serie i det tio båtar starka fältet:
– Äntligen har vi fått fjutt på båten! Det känns riktigt skönt att få avsluta så här fint, som en bekräftelse på att vi kan när det stämmer, säger Richard Göransson, som hoppas få fler chanser att styra i RC44.
– Ja, men först ska jag iväg till Trapani i Italien och segla VM i Melges 32, säger han.
Team Aqua slutade på femte plats i RC44 Marstrand Cup, tappade därmed till tredjeplatsen i RC44 Championship Tour 2015 och får lämna ifrån sig de förgyllda rattarna som ersätter ledartröjan i RC44-klassen till Team Nika.

Artemis Racings ungdomsbåt hade en riktig topplacering på gång i regattans sista race, när man kom in i ledning till den första märkesrundningen, men föll tillbaka till fjärde plats i mål:
– Vi är med och hugger mer och mer, och kan segla upp oss även om vi råkar starta dåligt. Men fortfarande återstår en hel del detaljer att jobba vidare med, tycker storskotstrimmaren Fredrik Lööf, OS-guldmedaljör i Starbåt 2012.

Slutresultat i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 40
2. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 47
3. Charisma, MON, Nico Poons, 47
4. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 49
5. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 59
6. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 60
7. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 81
8. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 82
9. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 91
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 106

Ställning i RC44 Championship Tour efter RC44 Marstrand Cup, den tredje av fem deltävlingar (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 8
2. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 10
3. Team Aqua, GBR, Chris Bake, 10
4. Charisma, MON, Nico Poons, 12
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 15
6. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 20
7. Team Cereef, SLO, Igor Lah, 21
8. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 22
9. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 27
10. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 29
11. Aleph Racing, FRA, Hugues Lepic, 31
12. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 33

Nästa tävling i RC44 Championship Tour 2015 är RC44 Cascais World Championship i Portugal 30 september – 4 oktober, och årets tour avslutas sedan med RC44 Virgin Gorda Cup på Brittiska Jungfruöarna 25 – 29 november.

Bilden:
Vladimir Liubomirov vid rodret på ryska Bronenosec vann RC44 Marstrand Cup för andra gången i rad, medan Torbjörn Törnqvists Artemis Racing slutade fyra. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.

Lördag 1 augusti öppnar Stora Nolia, Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare. I år finns ett särskilt fokus på familjer och barn med fullspäckat program och massor av överraskningar.

– Vi kan i år också erbjuda särskild hundscen, campingscen samt hälso-och fridsscen med massor av programpunkter, säger Lars Olovson, projektledare för Stora Nolia.

En viktig faktor som gör Stora Nolia speciellt är det enorma utbudet av utställare. Här finns cirka 800 utställare som visar allt från husbilar till hoppborgar, från snöskotrar till småbarnskläder och från leksaker till livräddningsoveraller. Oavsett intresse finns det något att upptäcka.

Mässan öppnar med en första helg med hund, musik och motor. På lördag är det pudelklubbens dag. Då spelar också melodifestivalkända State of drama och på söndag blir det för fjärde året i rad The utimate playground där BRP Sweden bjuder på freestyleshow på snöskoter samt ger besökare att kostnadsfritt provköra snöskotrar på snö som sparats sedan i vintras.

Årets Stora Nolia riktar sig starkt mot familjer. Med det följer också att familjeprofilerna kommer tätt. Jenny Järvholm, känd från pysselprogram i barn-tv kommer och håller i en rad programpunkter men har också en egen pysselkoja. Dessutom kommer Mamma Mu och Kråkan, internetforskaren Annakarin Nyberg och bloggdrottningen Clara Lidström, mer känd som Underbara Clara, för att baka ur deras bok ”Baka: steg för steg”.

– Vårt fokus på familjer och barn innebär att det varje dag kommer att finnas något för dem att uppleva under mässan, berättar Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

Jan-Olof Sandberg är programansvarig och i ett digert programutbud med artister, gycklare och föreställningar är det ett inslag som han vill lyfta fram lite extra.

– Samuel Ljungblahd, som är från Umeå, kommer för att sjunga. Han är en världsartist som väcker allt större intresse, inte minst efter sin medverkan under sommarens prinsbröllop, säger han.

Bakom mässan står Nolia AB som planerar att utveckla hela norra Sverige genom fler och bättre mötesplatser.

– Det är viktigt att vi inte bara förknippas med Stora Nolia när vårt utbud är mycket bredare än så. Genom att mötas sker utveckling och vi vet hur man skapar bra mötesplatser, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Fakta Stora Nolia

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätts 395 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 1 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 1-9 augusti 2015
Plats: Umeå
Webb: www.nolia.se/stora

En svensk idé om hur fartyg ska kunna byta information med varandra kan vara på väg att revolutionera förutsättningarna för sjöfarten världen över. Projektet, som leds av Sjöfartsverket, har starkt stöd från EU-kommissionen som nu anslagit 21 miljoner euro för att testa idén i verkligheten.

Att ett fartyg delar med sig av sin information om vilken rutt man planerar att färdas kan tyckas vara en självklarhet. Så fungerar till exempel flygtrafiken. Men sjöfartens trafik är i stora delar av världens havsområden helt oreglerad. Informationen om vilken rutt ett fartyg planerar att färdas finns i de allra flesta fall bara hos respektive fartyg – och stannar oftast där. Men projektet STM (Sea Traffic Management) som leds av Sjöfartsverket kan komma att ändra på det. Nyligen beviljades STM 21 miljoner euro i stöd från EU-kommissionen för att kunna testas i verklig miljö.

– Genom att kunna byta information med omkringliggande fartyg om vilken rutt man planerar att färdas skulle risken för kollisioner till sjöss kunna minska rejält. Inom detta område ligger flygtrafiken långt före sjöfarten, säger Magnus Sundström, Sjöfartsverket och projektledare för STM-projektet.

Förutom förbättrad säkerhet kan ruttutbyte även skapa stora miljömässiga och logistiska förbättringar. Det är vanligt att fartyg får ligga på redden utanför en hamn och vänta på att få gå in och lasta eller lossa, på grund av för hög belastning på hamnen. Genom ett vässat informationsutbyte kan fartyg planera anlöpet redan tidigt på resan och få en slot-tid som säkrar en plats utan väntetid. Med en bestämd slot-tid kan kaptenen också planera farten och inte rusa fram till hamnen för att sedan ligga och vänta flera timmar på att anlöpa hamnen.

– Att öka fartygens möjligheter att komma ”just-in-time” för att leverera godset i rätt tid innebär stora bränslebesparingar, och därmed minskade kostnader för rederier och transportköpare, samtidigt som det ger bättre miljö, säger Magnus Sundström.

Systemet med ruttplanering har arbetats fram, först i teorin och senare i simuleringar och småskalig testverksamhet, sedan 2010. Nu ska systemet prövas i verkligheten. Från 2017 till mitten av 2018 kommer systemet testas och utvärderas av 300 fartyg, tio hamnar runt om i Europa och två särskilda testområden – ett i svenska vatten, ett i Medelhavet. Därefter väntar ytterligare utveckling och justering. En eventuell framtida implementering på bred front inom handelssjöfarten skulle kunna ske omkring år 2020 och framåt.

– Vi är i en spännande fas av arbetet nu där vår utmaning är att visa att idén faktiskt fungerar i verkligheten. Projektet håller hög kvalitet och vi har ett starkt stöd från EU-kommissionen. Anslaget på 21 miljoner euro visar verkligen att kommissionen tror på Sea Traffic Management, säger Magnus Sundström.

STM Validation Project pågår 2015-2018.
Konsortiet som leds av Sjöfartsverket omfattar 39 partners, bland annat sjöfartsmyndigheter från sex europeiska länder, akademiska institutioner, ledande tillverkare av navigationsutrustning samt rederier. Från Sverige deltar bland andra SMHI, Saab, SSAB och Stena.

Totaltbudgeten är 43 miljoner euro, varav EU-kommissionen bidrar med 21 miljoner euro. Sjöfartsverkets del är 8 miljoner euro.

Artemis Racings Torbjörn Törnqvist är på hugget i RC44 Marstrand Cup, och har nu i halvtid fyra av sex placeringar bland de tre första. I torsdagens andra race var dock KSSS-skepparen lite väl ivrig, tjuvstartade och tvingades vända tillbaka bakom startlinjen för att rätta sitt misstag.

– Lite synd, men det är sånt som händer när man försöker hålla sig framme. Efter omstarten var det svårt för oss att komma tillbaka in i racet igen, kommenterar Törnqvist, som slutade näst sist i den delseglingen och halkade ner till tredjeplatsen i sammandraget.

Efter en kort och uppfriskande förmiddagsskur visade sig Marstrandsfjorden under torsdagen från sin allra mest fördelaktiga sida, med jämn västlig sjöbris och bara några små molntussar på den klarblå himlen. De 80 seglarna trivdes i solskenet, och det blev täta seglingar med sekundstrider som under dagen resulterade i tre nya segrare från lika många länder; ryska Bronenosec med Vladimir Liubomirov vid rodret, Nico Poons i Charisma från Monaco och så brittiska Peninsula Petroleum med skepparen John Bassadone, som knep den sista segern vid målgången ända inne i Marstrands södra hamninlopp. När sex av de dussinet planerade delseglingarna nu körts, har inte mindre än fem olika segrare presenterat sig.

Det är bara ryska Nika med rorsmannen Vladimir Prosikhin som lyckats ta två segrar så här långt, vilket tydligt visar vilket getingbo RC44-klassen är. De ligger nu på andra plats, med tre poäng tillgodo på efterföljande Artemis Racing och en poäng efter ledande landsmannen Liubomirov:
– Det är små marginaler och även mindre justeringar kan innebära stora skillnader. Nu ska vi jobba med att finslipa vår kryssfart, för att ha ännu bättre skärpa i de kommande seglingarna, avslöjar Torbjörn Törnqvist, som inte tycker att ryssarnas försprång är ointagligt.
– Verkligen inte. De är två erkänt skickliga rorsmän, men vi ska ge dem en match om segern, deklarerar den svenske skepparen.

Artemis Racings ungdomsbåt, med Gustaf Lidvall vid rodret och OS-guldmedaljören Fredrik Lööf på storskotstrim, håller sjätteplatsen efter dagens serie 4, 8 och 9. Lööf tycker att besättningen börjat hitta den rätta känslan:
– Idag har vi seglat riktigt bra. Båten gick fort genom vattnet och vi började hitta rätt med trimmet, menar han, och påpekar att utan en extra straffsväng i det sista racet hade det resultatet troligen varit avsevärt bättre.
– Absolut. Vi kom för nära Bronenosec och domarna dömde oss därför att göra en 270-graderssväng. Efter en sån är det svårt att ta igen förlorad mark, konstaterar Lidvall med en huvudskakning.

Den tredje svenska rorsmannen på Marstrandsfjorden denna vecka är Richard Göransson, som vikarierar för ordinarie Chris Bake hos brittiska Team Aqua. Laget leder RC 44 Championship Tour totalt efter de två inledande evenemangen på Malta och Sardinien, men efter flera blygsamma placeringar de senaste dagarna håller man nu sjundeplatsen i RC44 Marstrand Cup:
– Det känns som det går lite, lite bättre hela tiden för oss. När vinden ökade till uppemot 16 knop i slutet av sista racet gick vi riktigt bra, tycker Göransson, även han från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm.

Fleetracingen i RC44 Marstrand Cup fortsätter fram till lördag, då segraren ska koras.

Ställning i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng), efter två dagar av fyra:
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 18
2. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 19
3. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 22
4. Charisma, MON, Nico Poons, 24
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 27
6. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 39
7. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 40
8. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 43
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 46
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 53

Bilden:
Artemis Racing med Torbjörn Törnqvist vid rodret är kvar på pallen i halvtid för RC44 Marstrand Cup, fyra poäng efter ledande ryska Bronenosec, med skepparen Vladimir Liubomirov. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.

Högklassig matchracingsegling på Kyrkeviksbukten vid Släggö är inte den enda underhållningen du kan njuta av under Lysekil Women’s Match, som startar med träningsseglingar på måndag i nästa vecka.

Med centrum i området runt Havsbadsparken erbjuds också en hel del aktiviteter på land. Sprakande artistuppträdanden, intressanta seminarier, prova-på-segling, klättring, paddling, dykning, fiske och ammunitionsröjning är bara några exempel ur den digra tablån:

– Allt som händer runt omkring själva seglingstävlingen växer för varje år. Redan när vi startade Lysekils Women’s Match 2004 ville vi att evenemanget skulle vara en folkfest, och det har verkligen uppfyllts, tycker projektledaren Anna Holmdahl White.

– Speciellt glädjande är det att programmet är så brett, med något för alla åldrar, hela familjer och många olika intressen, tillägger hon.

Att sitta på Släggös naturliga läktare, och följa damernas internationella matchracingelit i spännande drabbningar på Kyrkeviksbuktens vatten, är förstås höjdpunkten med Lysekil Women’s Match. Tävlingsdagarna tisdag till lördag efter klockan 15.00 välkomnas dessutom allmänheten till VIP-tältet, där det serveras en somrig seglartallrik med ett glas vin eller annat gott att dricka för 175 kronor. Men när västkustens seglingsmetropol bjuder till folkfest händer en hel del annat också. I hela evenemangsområdet runt Havsbadsparken är det full fart från morgon till kväll.

Träning & invigning
Alltihop drar igång redan måndagen den 3 augusti. Då kan du kolla in matchracingstjärnorna när de får ett par timmars träningstid i de avancerade tävlingsredskapen DS 37. Kom sedan till den högtidliga invigningen på scenen i Havsbadsparken, där du bjuds på både musikunderhållning och presentation och intervjuer av alla skepparna. Direkt efter invigningen blir det säsongsavslutning för sommarens följetong Måndagsklubben, med coverbandet Nyfiken Gul, en fest som fortsätter inne på Havsbadet med Sailor’s Night Club till långt frampå småtimmarna.

Företagare får sitt
Det välbesökta Företagsseminariet som Fouriertransform och Företagarna de senaste åren bjudit in till under Lysekil Women’s Match, utökas i år till ett gediget tvådagarsprogram med Position Väst, Almi, Västra Götalandsregionen, Lysekils Kommun och Turistrådet Västsverige som partners. Tisdagens tema är Blue Growth. Då får vi bland annat veta mer om hur de svenska maritima näringarna, genom förnybar energi och hållbar utvinning av havets resurser, bidrar till lösningar på globala samhällsutmaningar. Kvinnligt entreprenörskap diskuteras under onsdagen, då vi får höra kända och mindre kända entreprenörer som gjort det många vill och förverkligat sina drömmar. Tidigare år har seminariet varit mycket välbesökt, som ett perfekt tillfälle att bli inspirerad, lära mer och knyta nya kontakter.

I en tävling som Almi Väst anordnar får kvinnliga entreprenörer dessutom chansen att pitcha sina idéer inom två kategorier. Dels allmänna idéer och dels idéer inom besöksnäringen, i samarbete med Turistrådet Västsverige.

Molly, Kalle och Loreen
Preem firar 40-årsjubileet för Preemraff i Lysekil med att bjuda på inte mindre än tre gratiskonserter med populära artister på scenen i Havsbadsparken. Först ut är på onsdagskvällen Molly Sandén, som medverkat i såväl Diggilooturnén som Så ska det låta och Melodifestivalen. Molly följs på torsdagskvällen av Kalle Moraeus, som inte bara haft ett eget TV-program i flera år, utan också vunnit både SM i luftgitarr och Körslaget. Fredagskvällen förgylls slutligen av Eurovisionsschlager-vinnaren Loreen, som gissningsvis kommer att göra publiken vid Havsbadsparkens scen helt euforisk. Även dessa konsertkvällar fortsätter festligheterna till framåt nattkröken inne på Havsbadets Sailor’s Night Club.

Prova-på-segling
Har du alltid drömt om att segla själv, men inte riktigt gjort slag i saken? Ta då chansen och kom till Lysekils Segelsällskap Gullmars jollebrygga, där klubbens egna kunniga instruktörer hjälper dig tillrätta. Här finns lämpliga provseglingsbåtar för både stora och små; enda kravet är att du ska kunna simma. Välj bland flermansbåtarna C55 och CB66, en traditionell Optimistjolle eller kanske fartiga tvåmansjollen RS Feva. Eller så passar du bara på att hänga med kompisarna i den mysiga soffhörnan med saccosäckar.

Allt möjligt annat
Bland sponsortälten i Havsbadsparken tar huvudsponsorn Preem täten med roliga tävlingar och andra aktiviteter i sitt tält. Passa också på att fynda snygga kläder eller skor från Musto och Sebago, eller följ med barnen till populära Havets Hus. Där finns en fin lekplats för de små och andra aktiviteter.
Några av de mest spännande västsvenska utomhusupplevelserna samlas på Outdoor Arena. Stor eller liten? Barn eller vuxen? Det spelar ingen roll. På Outdoor Arena provar du på alltifrån klättring och kajakpaddling till dykning och fiske. På torsdagen kommer en lotsbåt på 16,5 meters längd in och lägger sig vid tävlingsbryggan mellan klockan 11 och 15. Försvarsmakten visar vedettbåten HMS Jägaren och erbjuder alla att gå ombord onsdag, torsdag och fredag klockan 15 till 18 och lördag 13 till 16. Dessutom visas dagligen klockan 14 till 15 på land en robot som används vid röjning av ammunition.

Prisutdelningen avslutar
Lördagen den 8 augusti direkt efter seglingarna avslutas hela evenemanget med prisutdelning för Lysekil Women’s Match på scenen i Havsbadsparken, innan det är dags för Partypatrullen att dra igång inne på Havsbadet.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Australiensiska Riviera har valt Volvo Penta för att utveckla motordelen i sin senaste modell, Riviera 57 Enclosed Flybridge. Båten har Volvo Penta teknologi fullt ut med total integration av motorfunktioner. Båten får premiär på Sydney International Boat Show, som hålls 30 juli till och med 3 augusti.

Företagen har haft ett nära samarbete med över 35 år, trots att Riviera bygger sina båtar på andra sidan jorden. Volvo Penta är dock väl representerat på plats med eget kontor i Brisbane, där Riviera finns.

Riviera 57 Enclosed Flybridge kan förses med inte mindre än tre alternativa framdrivningslösningar. Vid Sydney International Boat Show, som startar den här helgen, är Riviera 57 mässans enda modell med flybridge under 60 fot som erbjuder valfritt axeldrift eller pod (Volvo Penta IPS).

De tre framdrivningsalternativen för den nya Riviera 57 är Volvo Penta IPS2-950, Volvo Penta IPS3-1200 or eller en konventionell axeldrift med D13-motorer. Som standard säljs båten med dubbla Volvo Penta IPS2-950 och D11 dieselmotorer, vilket ger både goda toppfartsegenskaper, lång räckvidd och bra marschfart.

Kunderna kan även välja att uppgradera till den nya generationen av Volvo Penta IPS3-1200 system med kraftfulla D13-motorer eller traditionella Volvo Penta D13 med axeldrift.

Anledningen till att Riviera erbjuder sin kunder tre olika framdrivningssystem är flera.

– För det första väljer vi Volvo Penta för att de tar hand om kunderna över hela världen. Men vi vill också visa att även om axeldrift fungerar väl så är Volvo Penta IPS framtiden. Skillnaden mellan att köra med axlar eller pod drives är enorm, säger Gavin Rooney, Volvo Pentas produktspecialist på plats.

Med Volvo Penta IPS får Riviera 57 även fördelarna från den elektroniska kontrollenheten EVC, inklusive joystickhantering, autopilot, dynamic positioning system (DPS) och farthållare. Systemet omfattar även Interceptor System (IS), som trimmar båten rätt.

Båten är även utrustad med Volvo Penta Glass Cockpit, som gör att all viktig informationen presenteras på snygga och lättlästa skärmar. Med full EVC integration kontrolleras DPS, interceptorerna och båtens autopilot via skärmarna. Glass Cockpit har även integrerats med CZone teknologi för att kontrollera belysning, pumpar, batterier och underhållningssystem på Riviera 57.

Slutstriden hårdnar i RC44 Marstrand Cup. När bara lördagens tre delseglingar återstår, kan alla de sex lagen i toppen fortfarande ta hem totalen i denna tredje av fem deltävlingar i RC44 Championship Tour.

Dit hör både Torbjörn Törnqvists Artemis Racing, som ligger femma, och brittiska Team Aqua med svenske Richard Göransson vid rodret på sjätteplatsen. I fredagens sista delsegling slog den sistnämnde till med en seger, och blev därmed den sjätte rorsmannen i regattan att lyckas med den bedriften:

– Det känns riktigt skönt att äntligen få uppleva hur det är att vinna i RC44, skrattar KSSS-skepparen, som denna vecka seglar för första gången någonsin på Marstrandsfjorden och sin blott andra regatta i den tuffa RC44-klassen.

Det var dock med andan i halsen som Richard Göransson och hans Team Aqua kunde ta sin efterlängtade första delseger i RC44 Marstrand Cup. På dagens sista undanvind mot mål höll det brittiska laget en knapp ledning, med hela fältet jagande ikapp bakifrån:

– Vinden fyllde på bakifrån för båtarna där, samtidigt som den började dö ut framme hos oss. Det var en befrielse att kunna hålla ifrån ända in i mål, tycker Göransson, som annars styr entypsklasserna Melges 20 och Melges 32 framgångsrikt.

– Jag föredrar entypssegling med exakt likadana båtar framför olika typer av handicapsystem. I entyp är det mer upp till besättningens skicklighet och man kan varken skylla ifrån sig eller utnyttja systemet, menar han, och tillägger att RC44 är en entypsklass som han verkligen uppskattar.

Ryska Nika med Vladimir Prosikhin bakom rattarna har med sina tre delsegrar hittills, den senaste direkt på fredagsförmiddagen, vunnit flest delseglingar i RC44 Marstrand Cup. Ändå är det landsmannen Vladimir Liubomirov i Bronenosec som leder regattan sammanlagt på 28 poäng. Det är Liubomirovs jämnhet i toppen, förmågan att undvika riktiga bottennapp, som betalar sig. Hittills har han en sjätteplats som sämst, och hela sju av de nio delseglingarna på podiet. Ryssen är också titelförsvarare på Marstrand, efter guldet när tävlingen i fjol hade VM-status:

– Jag trivs här på Marstrandsfjorden. Här bjuds utmanande förhållanden som sätter oss seglare på prov, och det gillar jag, bullrar han och drar i sitt stora svarta skägg.

Nico Poons Charisma från Monaco kunde med fredagens serie 4, 1 och 7 kapa åt sig tredjeplatsen i sammandraget från Torbjörn Törnqvist, som slutade trea, femma och sist i dagens seglingar. När John Bassadone i brittiska Peninsula Petroleum Sailing Team också kunde ta sig in emellan, rasade Artemis Racings ägare till femteplatsen. Även Artemis Racings ungdomsbåt slutade olyckligtvis sist i en delsegling, den andra för dagen, och ligger nu utan chans till totalsegern på sjunde plats.

Fleetracingen i RC44 Marstrand Cup avslutas med de sista tre delseglingarna i morgon lördag.

Ställning i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng), efter två dagar av fyra:
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 28
2. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 32
3. Charisma, MON, Nico Poons, 36
4. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 37
5. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 40
6. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 52
7. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 60
8. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 64
9. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 72
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 76

Bilden:
Brittiska Team Aqua, med Richard Göransson från KSSS vid rodret, prickade i torsdagens sista delsegling in sin första seger i RC44 Marstrand Cup. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.

Chipolo är en liten (som en femkrona), färgrik Bluetooth-aktiverad spårbricka som du enkelt fäster på dina värdesaker. Med Chipolo app kan du enkelt spåra förlorade prylar på några sekunder genom att klicka på Chipolo appen, datorn, eller via Chipolo Network GPS.

Sök efter dina bilnycklar via appen och inom ett avstånd på 60 meter får du en stark signal från spårbrickan – 90 dB. Finns nycklarna längre bort, visas de på en karta.

Om man skakar på sin Chipolo ger telefonen sig tillkänna med en ringsignal. Chipolo appen är gratis och tillgänglig för, IOS, Apple Watch, Android, och Windows Phone.

Chipolo finns i nio färger: Rosa, Röd, Orange, Gul, Grön, Blå, Lila, Svart och Vit och har ett batteri som räcker minst ett halvår. Pris 249 kr.

Info: www.kala.se

Trygghet till sjöss stod i centrum när Gullholmen tidigare i veckan arrangerade Sjöräddningens dag för tredje året i rad. Närmare 400 besökare infann sig och möttes av både livsviktig information och efterlängtat solsken.

Uppslutningen från sjöräddningsaktörerna var mangrann och alla gav de prov på sina olika förmågor och på den samverkan som har kommit att kallas ”den svenska modellen”. Denna samverkan syftar till att skapa maximal sjösäkerhet så att nödställda till sjöss ska kunna få hjälp inom 60 minuter.

Både stora och små besökare flockades kring sjöräddningsaktörernas olika demonstrationer, prövade själva allt från helikopterhjälmar till brandsprutor och klev ombord på såväl helikopter som fartyg. Försvarsmakten deltog för första gången och besättningen på HMS Jägaren konstaterade att de aldrig hade kunnat förvänta sig det publiktryck som de möttes av på Gullholmen.

Besökarna på Sjöräddningens dag fick en rad tips på hur de själva kan bidra till säkerheten till sjöss genom att, i alla väder, bära en bra (och korrekt knäppt!) flytväst och genom att, vid nödläge, larma sjöräddningen så tidigt som möjligt och vid behov göra en egen våtdräkt av regnkläder och ligga still i vattnet i väntan på hjälp.

– Karlar över 50 år har extra stor nytta av att lyssna på de här råden. De tror ofta att de har samma ork och simförmåga som när de var 18 år. Men orken är inte densamma och dessutom gör simmandet att nedkylningen går mycket snabbare, konstaterade presentatören vid Sjöräddningsdagens dag, Gunnar Arwidsson.

Text: Ann Bernes

Bildtexter:
Sjöfartsverkets helikopter fick många besökare när den deltog i Sjöräddningens dag på Gullholmen. Både barn och vuxna ville titta in, pröva hur det kändes att sitta bakom spakarna och ställa frågor om sjöräddningsarbetet. Foto: Erik Bernes.

Besökarna på Sjöräddningens dag på Gullholmen följde med stort intresse de demonstrationer som genomfördes. Här får de se prov på hur olika flytvästar fungerar och hur de bär sig åt när de är knäppta respektive oknäppta. Foto: Hans Pettersson.

Engelska båttillverkaren MasterCraft har tagit fram denna fräcka superyacht tender. Båten är utrustad med en Yanmar inombords dieselmotor till skillnad från många andra liknande båtar som traditionellt har bensinmotorer.

MasterCrafts serie med sportbåtar på 6,10 till 7,75 m finns nu också tillgängliga med Yanmars dieselmotorer. Båtarna kan även utrustas med en rad andra skräddarsydda tillbehör.

– Efter att ha jobbat med många ägare av superyachts, kaptener och andra i yachtindustrin under många år har vi insett fördelarna med en dieseldriven tenderbåt. Det innebär inte bara ökad säkerhet utan gör även att båten kan tankas ombord, där det finns redan finns diesel, säger Michael Hardicker, vd för MasterCraft Boats UK.

Företaget valde Yanmar som motorpartner för att deras V8-diesel som är godkänd enligt EPA Tier 3 (8LV) är extremt mjuk i gången, kompakt och tyst. Den har ett bredare effektområde (320–370 hk) med justerbart tomgångsvarvtal från 550 rpm och uppåt. Toppeffekten nås vid 3 800 rpm.

MasterCrafts ingenjörer har jobbat i flera månader för att installera motorn enligt kundens önskemål, utan kompromisser. Den har även testats ordentligt i både Medelhavet och Mellanöstern.

Båten premiärvisas vid Monaco Yacht Show i september.

MasterCraft introducerade sin serie båtar för saltvattenbruk för drygt tio år sedan. Deras djupa V-formade skrov ger en mjuk gång i sjön. Den största modellen är X55 med 7,75 m längd. Den är bland annat utrustad med wet bar och bogpropeller.

MasterCraft Boat Company etablerades i USA 1968. Det är idag en ledande båttillverkare. Företaget har varit verksamt i England sedan 1978.

Yanmars dieselmotor 8LV-320Z / 370Z har högt vridmoment i kombination med låg vikt. Den ger 320 hk vid 3 800 rpm respektive 370 hk vid 3 800 rpm. Motorvolymen är 4,46 liter.

Info: www.mastercraft-superyachts.com

Under måndagen genomförde Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon sitt hittills största räddningsarbete i Medelhavet. Under tisdagen förs 665 räddade migranter till hamn i Italien.

Begäran från ICC Rom att bistå i en sjöräddning cirka 55 Nm nordväst om Tripoli kom under måndagen till KBV 001 Poseidon som då patrullerade vattnen söder om Malta. När fartyget vid lunchtid anlände fann besättningen en 15-20 meters öppen träbåt väldigt tungt lastad med 353 personer. Enligt uppgift hade de varit på sjön omkring nio timmar i den över 30-gradiga värmen.

Många i migrantbåten var barn och kvinnor, varav två gravida kvinnor i åttonde månaden. De flesta var vid god vigör och behövde ingen läkarvård trots omständigheterna. Händelsen är den 12 SAR-räddningen som KBV 001 Poseidon deltagit i hittills under Frontex operation Triton.

I samband med återraporteringen till ICC fick KBV 001 en fråga om att möta upp en båt från Läkare utan gränser och ta hand om ytterligare 312 migranter som de hade räddat under dagen. KBV 001 mötte upp fartyget under måndagsnatten. Under tisdagen är KBV 001 Poseidon på väg till hamn i Italien med de sammanlagt 665 räddade migranterna och beräknas vara fram under onsdagen.

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har hittills deltagit i 12 sjöräddningar och fört 3 539 personer i säkerhet till Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

Bilden:
Operation Triton i Medelhavet Foto: Kustbevakningen.

Svenske Richard Göransson styrde brittiska Team Aquas båt till sex segrar och bara en förlust vid tisdagens matchracing i RC44 Marstrand Cup. Därmed kliver laget upp till tredje plats på rankingen.

Seglingarna i RC44 Marstrand Cup, den tredje deltävlingen av fem på RC44 Championship Tour, inleddes under tisdagen med matchracing. Svenske Richard Göransson styrde brittiska Team Aquas båt till sex segrar och bara en förlust, ett resultat som tog laget upp till tredje plats på rankingen. Andraplatsen bakom ryska Bronenosec hålls fortfarande av Artemis Racings Torbjörn Törnqvist, som kunde summera tisdagens resultat till 5 – 2:
– Vi tappade de två första matcherna men vann resten. Tanken är förstås att vi ska fortsätta vinna under veckan, och vi ser fram emot härliga seglingsdagar här på Marstrand, säger han.

Den första tävlingsdagen i årets upplaga av RC44 Marstrand Cup ägnades som brukligt åt matchracing, där de tio båtarna möts en mot en i spännande enviger som sätter besättningarna på hårda prov. Rutinerade tävlingsledaren Peter Reggio lyckades få till inte mindre än 35 utslagsgivande och händelserika matcher, flertalet med all den dramatik och de täta situationer som är så typiska för matchracing. Desto ovanligare i sammanhanget var den moderata nordostliga vinden, regnskurarna och det förhållandevis platta vatten som Marstrandsfjorden erbjöd. Det är ju annars frisk västlig sjöbris, strålande sol från klarblå himmel och grov sjö som är mer välkända Marstrandsförhållanden:
– Om det regnar eller är soligt spelar inte så stor roll. Trots att båtarna är så pass överriggade klarar de hårda vindar fint. Däremot kan alltför stora vågor ställa till problem, förklarar Torbjörn Törnqvist.

Tack vare fem segrar och bara två förluster under dagen behåller Törnqvist och hans Artemis Racing från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm andraplatsen i den rullande matchracingtabellen med sina 12 poäng. Ryska Bronenosec med Vladimir Liubomirov vid rodret leder fortfarande på 14 poäng, medan brittiska Team Aqua på 11 poäng klättrat till tredjeplatsen. Aquas taktiker Cameron Appleton öste lovord över svenske rorsmannen Richard Göransson från Stockholm, som vikarierar för ordinarie Chris Bake:
– Vi förlorade bara en match idag, men ingen av vinsterna kom vidare enkelt. Richards insatser vid rodret var en nyckel till dagens framgångar. Vi drev på honom lite extra, och han överträffade förväntningarna, berömmer nyzeeländaren.
– Det var min andra regattadag någonsin i matchracing, så jag får verkligen vara nöjd. Att segla med det bästa laget hjälper förstås till, liksom att vi tränat hårt hela helgen före tävlingen, kommenterar Göransson.

Artemis Racings ungdomsbåt kunde med Gustaf Lidvall vid rodret inte räkna ner någon lysande score, utan vann bara en enda match. OS-guldmedaljören i Starbåt från Weymouth 2012, Fredrik Lööf, som trimmar storseglet ombord, tyckte dock att dagen varit bättre än resultatet visade:
– Absolut. Vi seglade på bra och hade god fart och bra känsla i båten, det känns positivt inför resten av veckan. Våra brister idag var starter och acceleration, men med några mindre justeringar ska vi få ordning på det också, hoppas han.

RC44 Marstrand Cup fortsätter onsdag till lördag med fleetracing, då alla de tio deltagande båtarna startar och seglar samtidigt runt samma bana. Det innebär tight och spännande kappsegling där varje millimeter räknas.

Resultat i matchracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, vinster – förluster):
1. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 6 – 1.
2. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 6 – 1.
3. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 5 – 2.
4. Charisma, MON, Nico Poons, 5 – 2.
5. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 4 – 3.
6. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 3 – 4.
7. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 2 – 5.
8. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 2 – 5.
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 1 – 6.
10. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 1 – 6.

Ställning i matchracing i RC44 Championship Tour efter tre av fem deltävlingar (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 14.
2. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 12.
3. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 11.
4. Charisma, MON, Nico Poons, 10.
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 10.
6. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 8.
7. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 7.
8. Team Cereef, SLO, Igor Lah, 5.
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 5.
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 5.
11. Aleph Racing, FRA, Hugues Lepic, 3.
12. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, -1.