Nyheter

I dag lanseras en ny och uppdaterad version av Badplatsen. Här får du veta kvaliteten på vattnet vid cirka 2 500 av landets badplatser, bland annat om det finns problem med alger eller föroreningar.

– Nytt för i år är att webbplatsen är mobilanpassad och mer lättanvänd, säger Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Badplatsen har funnits i flera år och låg tidigare på Folkhälsomyndighetens hemsida. Den är nu flyttad till Havs- och vattenmyndighetens hemsida och har delvis fått nytt utseende och nya funktioner.

– Vi har bland annat lagt till en kartfunktion om hur du hittar till de olika badplatserna, säger Katarina Vartia, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.

Om badvattnet innehåller tarmbakterier kan man drabbas av maginfektioner, algblomning kan ibland avge giftiga ämnen. Därför kontrolleras vattenkvaliteten vid Sveriges badplatser regelbundet sedan flera år tillbaka. Kommunerna ansvarar för provtagningen och rapporterar in sina resultat till Badplatsen.

– Så snart kommunen har lagt in provsvaren finns de tillgängliga för allmänheten på vår hemsida, säger Katarina Vartia.

I Sverige definieras badplatser med cirka 200 badande per dag eller fler som EU-bad. Vi har totalt 444 sådana bad och de får betyget “utmärkt”, “bra”, “tillfredsställande” eller “dålig” beroende på nivåerna av tarmbakterier i vattnet. Alla EU-bad ska ha tydliga skyltar som visar kvaliteten på badvattnet. Varje år publicerar också EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) en rapport över EU:s badvatten.

På HaV:s webbplats Badplatsen går det att se hur även mindre badplatser klassificeras utifrån HaV:s och Folkhälsomyndighetens bedömning. Via kartan klickar du dig lätt fram till rätt badplats eller så går det att söka på namnet.

– Kommunerna kan även lägga in information om exempelvis hur lång stranden är, om det finns gräsmattor och annan växtlighet. Du får också veta vilken temperatur det var i vattnet vid senaste provtillfället samt om det funnits problem med vattenkvaliteten tidigare år, säger Katarina Vartia.

Enligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong. Om badvattenkvaliteten bedöms vara dålig eller om badet utsatts för en kortvarig förorening ska det finnas en skylt som avråder från bad. Det ska även finnas information om orsaken och vad som görs för att åtgärda problemet.

Tjörn Runt by COWI har blivit Sveriges största segeltävling där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma villkor. Tiotusentals åskådare bidrar till den härliga stämningen som seglarna uppskattar och gärna återvänder till.

Som titelpartner till Tjörn Runt by COWI den 14 och 15 augusti medverkar COWI på flera sätt. Vi finns på plats under Lilla Tjörn Runt (kappsegling för jollar) på fredagen med tält, aktiviteter och tävlingar för både stora och små seglare och besökare. Under Tjörn Runt by COWI på lördagen finns COWI Lounge vid Stenungsbaden Yacht Club med aktiviteter och matservering för seglare och besökare.

Årets kappsegling seglas medsols runt Tjörn med start på Askeröfjorden och mål på Stigfjorden. Den är också uppdelad på två banor; den ”lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”stora” för de större och snabbare båtarna.

Sommaren 2013 invigdes Fredriksborg Hotell & Restaurang vid Fredriksborgs fästning på Värmdö efter en omfattande men varsam renovering. Omvandlingen från tom stenkasern till modernt och personligt hotell var lyckosam. För att möta behovet av nya hotellrum har Statens fastighetsverk (SFV), lagom till sommarsäsongen, färdigställt en renovering av fästningens Officersboställe. En nyhet, vid sidan av fem nya hotellrum, är en 25 meter lång brygga som för gästerna möjliggör ankomst med egen båt.

Fredriksborgs fästning är belägen vid Oxdjupet på Värmdölandet, mittemot Rindö och Oscar Fredriksborg. Tillsammans utgjorde dessa fästningar Stockholms lås , Stockholms starkaste försvar mot ryssarna. Nu, nästan 300 år senare, består invasionen istället av nöjda hotell- och konferensgäster.

– Vid sidan av att förvalta delar av Sveriges finaste kulturmiljöer har vi en viktig uppgift i att göra dem tillgängliga för alla. Det är därför glädjande att satsningen på att förvandla Fredriksborgs fästning till hotell 2013, slagit så väl ut att vi nu, tillsammans med vår hyresgäst, utökar med såväl nya hotellrum som båtbrygga, säger Mathias von Schlieben, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Fredriksborgs Hotell & Restaurang insåg tidigt att verksamheten hade behov av att erbjuda fler hotellrum. Tillsammans med Statens fastighetsverk enades man om att det tidigare Officersbostället skulle utgöra ett perfekt tillskott. SFV:s renovering och ombyggnad påbörjades i mars 2014 och pågick fram till februari 2015. Därefter har Fredriksborgs Hotell & Restaurang arbetat vidare med inredningen och med att ge varje rum sin speciella prägel.

Utsikt och egen ingång
Det ombyggda Officersbostället innehåller fem hotellrum med egen dusch eller bad. Här finns också ett äldre kök med vedspis och bakugn som ska kunna nyttjas vid gemensamma aktiviteter. Byggnadens framsida ligger mot vattnet och här man – för att maximalt utnyttja den magnifika utsikten – byggt en längsgående veranda till vilken varje rum har en egen entré.

– Officersbostället hade kvar många äldre detaljer som vi har tagit vara på i renoveringen – snickerier, golv och låga, äldre dörröppningar. Utöver att i sig tillföra ett stort kulturhistoriskt värde har detta varit utgångspunkt i våra ställningstaganden under hela ombyggnaden, säger Mathias von Schlieben.

Officersboställets tapeter och ytskikt var huvudsakligen från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, ofta i flera lager. De nya rummen är tapetserade med nygamla mönster från främst jugendtid – precis som hotellets huvudbyggnad i Stenkasernen – och badrummen har fått mönsterlagda klinkergolv med kakel på väggarna.

Möjlighet att anlända från vattnet
En efterlängtad nyhet är också en 25 meter lång brygga som möjliggör för gästerna att ankomma från vattnet. Bryggan erbjuder åtta platser i form av Y-bommar. Från bryggan har Statens fastighetsverk även låtit bygga en trappa för att gästerna lätt ska kunna komma upp från bergssluttning till plan mark.

– Det känns roligt att hotellet växer och att vi nu även kan använda Officersbostället som en del i verksamheten. Vi fortsätter att inreda våra rum med ett personligt avtryck, något som också präglar hela verksamheten. Den nya båtbryggan ger oss en fantastisk möjlighet att även ta emot gäster sjövägen vilket känns riktigt bra, säger Carl-Fredrik Lindner, vd Fredriksborg Hotell & Restaurang.

Statens fastighetsverk har genomfört ombyggnaden av Officersbostället på Fredriksborg i nära samarbete med arkitekt Sven Ahlsén, slottsarkitekt för Stockholms äldre befästningar.

Sunseeker International har släppt de första datorbilderna av sitt nya flaggskepp – 116 Yacht. Den första båten i serien är för närvarande under produktion i Dorset, UK. Designen är väldigt modern med fräcka linjer och glasytor i samklang.

Sjösättningen för den första yachten är beräknad till våren 2016. Dess leganta linjer, öppna planlösning och stilfulla interiör står för mycket av det som nästa generations Sunseeker på 100 fot och därutöver kommer att ha. Det visar också på ägarnas beslutsamhet att fortsätta utvecklingen av det namnkunniga varvet som ofta står för innovationer inom både teknik och design.

116 Yacht är byggd på samma tekniska plattform som den mycket populära 115 Sport Yacht. Skillnaden mellan de olika modellerna är bland annat att den nya yachten har ett helt nydesignat däck och ny överbyggnad. Datorbilderna ger en inblick i hur slutresultatet kommer att se ut.

Fördäck på den här yachten har designats till en enda stor underhållningsyta med ett nytt koncept kallat ”Club”, med bland annat en stor varmbassäng. På flybridge finns en stor yta för avkoppling med generösa sol- och sittytor, matbord med mera. Vingen är elektriskt hanterad och byggd i kolfiber.

På insidan är det mest iögonenfallande att 116 Yacht har större men lägre fönster i ägarkabinen, ljusare utrymmen och fullhöjds glasväggar även i salongen.

I aktern finns bland annat en stor salong, bar och badplatform med utrymmen för en egen ”Beach Club”. Badplattformen har även extra sittytor i olika nivåer, garage för en stor tender och två jet skis med mera.

Baserad på det klassiska Sunseeker V-skrov har 116 Yacht prestanda som en av sina stora fördelar. Yachten kan marscha 16–18 knop, men kommer upp i max 26 knop beroende på motorval. Som standard har den fem gästkabiner med plats för tio gäster och utrymmen för fem besättningsmän.

Skärpt regelverk för fartygsutsläpp av svaveloxider i luften gäller från 2015 för att minska sjöfartens bidrag till försurning. Alltfler fartyg utrustas nu med så kallade skrubbrar, en metod för att rena fartygsavgaser från svaveloxid. Men det finns risk för att skrubbrar orsakar negativa effekter på havsmiljön. Nu presenteras i Almedalen ett forskningsprojekt som undersöker miljöeffekter av skrubbrarna.

Skrubbrar används för att tvätta fartygsavgaser rena från svaveloxider som alternativ till dyrt lågsvavligt bränsle. Men i värsta fall går det förorenade tvättvattnet rakt ut i havet med risker för den marina miljön.

− Vårt forskningsprojekt ska ta reda på effekterna av skrubbrarna som monteras på fartyget och som ska tvätta avgaserna rena från svaveloxider, säger David Turner, som leder forskningsstudien som finansieras av Formas, i samarbete med bland andra forskaren Ida-Maja Hassellöv från Chalmers.

Bättre helhetssyn krävs
I Östersjön får fartygen sedan 2015 inte släppa svaveloxider i avgaserna som motsvarar mer än 0,1 procent svavel i bränslet jämfört med generella gränsvärdet på 3,5 procent. Denna lägre gräns har införts för att värna om luftkvalitet, men det är först nu konsekvenserna för havsmiljön undersöks.

Tvättvattnet från skrubbern är kraftigt försurat av svavel- och salpetersyra eftersom svavel- och kväveoxider i avgaserna reagerar med vattnet. Det finns olika system med skrubbrar, i vissa fall kan sköljvatten dumpas överbord, men det går också att neutralisera syran innan utsläpp, eller att samla i form av avfall som körs iland.

Forskning om miljöeffekter
Förutom starka syror, innehåller obehandlat skrubbervatten såväl tungmetaller, kolväten som sotpartiklar. Forskning om utsläppens effekt på den marina miljön håller på att undersökas.

I en hamn där det ofta finns en stor mängd tungmetaller i sedimentet kan skrubbervattnet leda till att mer gifter frigörs. På EU-nivå är skrubbrar högaktuellt, en arbetsgrupp arbetar med frågan eftersom det finns en oro för vilka effekter skrubbrarna kan ha på miljön. I vissa fall har man börjat utfärda förbud mot utsläpp av skrubbervatten i hamnarna.

− Vi vill uppmana till försiktighetsprincipen om tillstånd att släppa ut skrubbervatten, framförallt i känsliga miljöer. Än så länge vet vi alldeles för lite om skrubbervattnens sammansättning och dess effekt på den marina miljön, säger David Turner.

Nu ska frågan med hur sjöfartsutsläppen bidrar till försurning belysas på seminariet Andningshjälp till Östersjön som anordnas av forskningsrådet Formas och IVL i Almedalen onsdagen den 1 juli.

Länk till programmet:
http://www.formas.se/Kalender/Andningshjalp-till-Ostersjon

Stenas engagemang för Stena Match Cup Sweden är stort och Stenasfärens olika verksamheter arrangerar en rad aktiviteter under seglingstävlingarna på Marstrand. Några av nyheterna är att besökarna i Stenasfärens monter kan prova på att segla matchracing med de omtalade och hyllade 3D-glasögongen Oculus Rift. Hos Stena Recycling visas hur förbrukade resurser tas tillvara och ges nytt liv som nya råvaror, bland annat visas flera designprodukter gjorda på återvunnet material. Speciellt för veckan kläs dessutom färjan till Marstrand om enligt Stena Line-manér och byter namn till Stena Marstrandica.

Stena Match Cup Sweden, som är Sveriges största internationella seglingsevent äger rum i början av juli varje år. Förra året samlades 115 000 personer på Marstrand för att följa matchracingseglingen i världsklass.

För Stena, med rötter i Göteborg och med stora delar av kärnverksamheten till havs, är sponsorskapet av Stena Match Cup Sweden ett självklart val. I år är Stena titelsponsor för sjätte året i rad, satsningen är större än någonsin och många nyheter presenteras. På Marstrand visar Stenasfären upp en del av bredden av sina verksamheter inom olika branscher och allt samlas under gemensamma värderingar med fokus på omtanke, kundnöjdhet, engagerade medarbetare, kvalitet, innovation och affärsmannaskap.

Segling i 3D med Oculus Rift
Oculus Rift, som ännu inte släppts på konsumentmarknaden, är ett Virtual-Reality headset som med hjälp av sensorer känner av huvudrörelser och anpassar sig till den värld man ser. I Stenasfärens monter vid tävlingsområdet på Marstrand ges besökarna möjlighet att genom glasögonen uppleva ett actionfyllt äventyr och få känna på nerven ombord på en matchracingbåt.

Stena Recycling ger förbrukade resurser nytt liv
Stena Recycling presenterar i sin monter sitt nya koncept IT STARTS HERE. När många ser slutet på en produkts livslängd ser Stena Recycling i stället en början. Samarbetspartners visar dessutom flera designprodukter, t ex möbler, kläder och inredningsdetaljer, alla produkter som är gjorda på återvunnet material. Under veckan är också Stena Recycling Crew på plats, städar upp skräp och separerar i olika slags avfall, något som gör tävlingen Stena Match Cup Sweden till ett miljöcertifierat event. Slutligen skänker Stena Metall-koncernen under veckan pengar till organisationen Strandstädarna, ju fler som besöker Stena Match Cup Sweden, desto större blir beloppet.

Stena Line klär om färja
Inför seglingsveckan på Marstrand lanserar Stena Line, vad som beskrivs som företagets historiskt kortaste tur. Den traditionella färjan Lasse-Maja, som omklädd blivit Stena Marstrandica tar alla besökare från Koön till Marstrand på tre minuter. Ombord får resenärerna ta del av Stena Lines populäraste koncept som t ex bordershopen och äventyrsbadet ”The Reef”. Under seglingstävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder dessutom Stena Line alla resenärer på gratis resa.

Idag invigs Stena Lines nya färjelinje, Stena Marstrandica, med destination Marstrand. Turen mellan Koön och Marstrand tar endast tre minuter och innebär Stena Lines kortaste tur i historien. Samtidigt går startskottet för den internationella seglingstävlingen Stena Match Cup Sweden. Världens bästa matchseglare intar Marstrand för att kämpa om den slutliga titeln i Alpari Match Race Tour.

Att resa med Stena Line ska vara en upplevelse vare sig det handlar om tre minuter eller tre timmar. Under överfarten med Stena Marstrandica får resenärerna bland annat ta del av våra mest populära koncept, bordershop ombord samt äventyrsbadet ”The Reef” i danska Fredrikshamn”, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

Kort om Stena Marstrandica
Måndagen den 29 juni är det världspremiär för Stena Marstrandica, Stena Lines nya färjelinje som trafikerar sundet mellan Koön och Marstrand. En resa som skrivs in som den kortaste någonsin i Stena Lines historieböcker. Båten trafikerar dygnet runt och färden tar cirka tre minuter. Turlistan är tät och fram till midnatt avgår Stena Marstrandica varje kvart och mellan midnatt fram till kl:05.00, varje halvtimma.

Stena Marstrandica kommer att trafikera linjen under perioden 29 juni till 4 juli i samband med Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Under tävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder Stena Line alla resenärer på gratis resa.

Totalt kom 9.500 besökare till Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark. Janne Petterssons Hudson tog hem titeln Sveriges Snyggaste Bil 2015.

– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Ida Nilsson, projektkoordinator för evenemanget.
Under dagen kunde man beskåda finalisterna i Sveriges Snyggaste Bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en Hudson från 1952, ägd av Janne Pettersson i Strängnäs. Janne med sin Hudson och ytterligare några bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Scandinavias Flotteste bil.

Till årets familjeshow, Concours de Charme deltog 13 tävlande, de fick chansen att charma juryn med tidstrogna kläder som matchade bilen. Vann gjorde Claes och Ewa Jägervall med sin Lloyd från 1956följd av Carl-Åke, Gullan och Jenny Ziegler med en Cadillac Converitble från 1957 och Kent Törnqvist med en Reo Flying Cloud Coupé, 1929.

Årets tema var 1950-tal, det speglades både på Modescenen och i övriga delar av parken. Bland annat fanns ett flygplan av modell SAAB Safir från 1953 att beskåda. Från Modescenen bjöd de charmiga modellerna publiken på modeshow med kläder i sann retro- och 50-talsstil. På samma scen underhöll även det lokala badet Allround Music med välkända covers från årtiondet. Intill Modescenen fick publiken även se tio utvalda 50-tals bilar i härliga färger.

Från stora scenen drog Trion ”Hanson, Carson och Malmkvist” ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar.

Också de båtintresserade fick sitt lystmäte tillgodosett på Nostalgia Festival! I år hade vi utökat bryggorna och hela sju klassiska båtar tävlar om vilken som var vackrast. Vinnare blev Greger och Tomas Lööf med sin Ragette, följt av Peter Björk med Coronet 24 Midi och Börje Ragnarsson med Electrolux Camping.

– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.

Nu kommer en verklig pärla ut på marknaden. Det är Ferruccio Lamborghinis legendariska och unika Riva Aquarama Lamborghini sports boat som är till salu. Det är världens snabbast Riva Aquarama som har renoverats till originalskick som nu säljs.

Båten har all originaldokumentation kvar plus full historik över ägare, service med mera.

Rivan är utrustad med två stycken Lamborghini 350 hk 4.0 V12 motorer från den lika legendariska 350 GT. För äkta Rivaentusiaster och samlare är detta en helt unik chans att få äga en av de finaste båtar som har byggts.

Denna fullt renoverade Riva Aquarama Lamborghini byggdes för nästan 50 år sedan och köptes då av Ferruccio Lamborghini, grundare av det italienska sportbilsföretaget med samma namn.

Flera år efter hans död 1993 verkade båten ha försvunnit från jordens yta. Den nuvarande ägaren, en Riva-samlare från Nederländerna, fick dock tag i den och lät världskända Riva World renovera båten under tre år. Tillräckligt länge för att henne tillbaka i originalskick.

Denna Riva Lamborghini registrerades och levererades 7 juni 1968 till Ferruccio Lamborghini. Båten hade flera specialfinesser, bland annat den fantastiska motorbestyckningen med dubbla Lamborghini motorer med särskilda bågar för vattenskidor etc.

Ferruccio ägde båten i över 20 år tills han sålde den till sin vän Angelo Merli i juli 1988.

Mer information från den engelska pressreleasen:
Restoration
The restoration was extensive and comprehensive:
• The wooden hull was repaired and sanded down
• The hull was given no fewer than 25 layers of varnish
• The wooden interior was restored
• The seats were reupholstered in the illustrious Riva design
• All buttons and switches were disassembled, repaired and reinstalled
• All chrome parts were polished and shine again like new
• Lamborghini’s Riva was equipped with impressive twin Lamborghini V12 engines, originating from the very first Lamborghini ever produced: the 350 GT.

Sandro Zani of Riva World: “We rebuilt the two original Lamborghini V12 engines so they would be fully fit for use in a boat. In addition we had access to the specific parts from the original engine in the Ferruccio Lamborghini Museum. Lino Morosini who 45 years ago was head of the Riva engine division and co-designer of the Aquarama Lamborghini gave us advice, whereby we were able to bring the twin V12 powerhouses fully in line with the originals.”
Another valuable source in that area was Lamborghini’s legendary former test driver and developer, Bob Wallace, who provided the Riva World team with input for getting the two Lamborghini engines ready for maritime use.

The two Lamborghini 4.0 V12s, each with 350hp and equipped with six twin Weber carburettors (twelve in total) with a rev range between 700 and 5,000 rpm and a formidable torque that is already available from around 1,500 revs. Together they give the Riva Aquarama Lamborghini a top speed of around 48 knots, compared to 40 knots for regular Aquaramas that Riva fits with twin V8 units as standard equipment.

One-of-a-kind collector’s item now available
Last year, the legendary Riva ran on Lago d’Iseo a number of times with Carlo Riva at the helm, founder of the famous brand and the man whom Ferruccio Lamborghini commissioned to design and build this unique sports boat. Thanks to Riva World, this one-of-a-kind Riva Aquarama Lamborghini has been fully restored to its former glory. To the great joy of all maritime connoisseurs as well as aficionados of the famous car brand that is Lamborghini.
The Riva Aquarama Lamborghini can be seen at Riva World in Uithoorn, close to Schiphol. All the boat’s original documents are still available as well as fully documented historic details.

Impressive video footage of the Riva Aquarama Lamborghini on Lago d’Iseo: www.rivalamborghini.com.

De extra pengarna innebär att Västerbottens natur kan göras mer tillgänglig för människor, bland annat genom att vi bygger och renoverar leder, broar och övernattningsstugor, säger Peter Jonsson, biträdande enhetschef på naturvårdsenheten, Länsstyrelsen Västerbotten.

Länsstyrelsen Västerbotten får en förhållandevis stor del av pengarna från regeringens extra satsning på svensk natur i vårbudgeten. Sju miljoner läggs på tillgänglighet i naturreservat och på fjälleder, 14 miljoner går till skydd av värdefull natur i länet under 2015.

Statliga leder i fjällen rustas upp
– Mycket av pengar kommer att gå till underhåll av statliga fjälleder. Det är ett litet men viktigt steg i arbetet med att rusta upp det statliga ledsystemet. Flera personer kommer att anställas för säsongsjobb under sommaren och hösten, berättar Peter Jonsson.

Underhållsbehovet är stort på de statliga fjällederna som går genom Dalarnas, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Enligt en nulägesbeskrivning som gjordes 2014 skulle en upprustning av hela systemet kosta cirka 100 miljoner kronor.

Ett exempel är att en ny 40 meters hängbro kommer att byggas vid sjön Biellojaures utlopp i Vindelfjällen. Den tidigare bron har varit avstängd flera år på grund av mycket dåligt skick och att det inte funnits medel att ersätta den med en ny.

Stuga i Björnlandets nationalpark och anläggningar till Örefjärden-Snöanskärgården
Det blir också möjligt att bygga en till övernattningsstuga i Björnlandets nationalpark. Det blir en del i den stora satsningen på nationalparken som Naturvårdsverket just nu har ute på remiss. Björnlandets nationalpark nyinvigs 2016 och kommer då att vara dubbelt så stor, ha nya vandringsleder, två övernattningsstugor och nytt informationsmaterial.

Det marina naturreservatet Örefjärden-Snöanskärgården kommer att göras mer tillgängligt med parkeringsplats och toaletter.

Ekonomisk ersättning till markägare som skyddar värdefull natur

14 miljoner extra satsas också på ersättning till markägare som skyddar värdefull natur som naturreservat. Det innebär att ekonomisk ersättning kommer att kunna betalas ut i snabbare takt till berörda markägare.

Fakta: Extrapengar ökar upplevelsevärdet i skyddad natur

Idag finns 29 nationalparker och över 4000 naturreservat i Sverige. I vårändringsbudgeten har riksdagen beslutat att lägga 250 miljoner extra på skydd av värdefull natur och 110 miljoner extra på åtgärder för värdefull natur.

Foto: Peter Jonsson.

I sommar firar Klubbans biologiska station i Fiskebäckskil 100 år. Den startades för att studenter skulle få lära sig om marint biologiskt liv och sedan dess har cirka 20 000 studenter haft förmånen att förlägga en period under sin utbildning till västkusten.

Klubbans biologiska station är belägen på Östersidan i Fiskebäckskil. Stationshuset invigdes 29 juni 1915. Några år tidigare hade Adolf Appellöf tillträtt en professur i zoologi i Uppsala. Han hade tidigare bedrivit marinbiologisk forskning i Norge och även vid Kristinebergs biologiska station i Fiskebäckskil (vars nuvarande namn är Sven Loven Centrum Kristineberg), som ägdes av Vetenskapsakademin och främst bedrev forskning. Appellöf ville att Uppsalastudenterna skulle få möjlighet att studera marinbiologi. Genom en gåva av sågverksägaren/konsuln Robert Bünsow kunde stationen byggas.

De första årens studenter fick arbeta under enkla förhållanden, vatten drogs in 1916 och elektricitet 1921. Logi fick de finna hos lokalbefolkningen. Klubban byggdes för att kunna erbjuda studenterna utbildning i marinbiologi, men det bedrevs redan från start även forskning vid stationen. Forskningen har dock minskat under senare år och idag är stationen främst avsedd för utbildning.

– Idag genomförs årligen cirka 20 kurser vid stationen. Hälften är kurser från Uppsalas utbildningar på kandidatprogram och masterprogram i biologi och molekylärbiologi. På ledig tid hyrs stationen ut till både svenska och utländska universitet och högskolor samt till svenska gymnasieskolor. Det arrangeras även konferenser på Klubban, säger Torgny Persson, universitetslektor och föreståndare vid stationen.

100-årsjubileet uppmärksammas genom att i olika sammanhang under året berätta om fältstationen. Första veckan i augusti välkomnas allmänheten att hälsa på under Västerhavsveckan i Lysekil. Den 27 september arrangeras ett symposium om hummerfiske och hummerbiologi för allmänheten och inbjudna gäster från de marinbiologiska stationerna, Tjärnö i Strömstad och Kristineberg i Fiskebäckskil.

– Vi har börjat utveckla en organisation för att ta emot endagsbesök från skolor/förskolor i närområdet. Vi undersöker också möjligheterna att anlägga en bana för snorkling längs bottnen i badviken på lite längre sikt, säger Torgny Persson.

Idag gick starten för ÅF Offshore Race, havskappseglingen som går runt Gotland och med mål i Sandhamn. I strålande sol och inför tiotusentals åskådare på Skeppsholmen och på Söder höjder är nu drygt 220 tävlingsbåtar på väg mot Vaxholm, Kanholmsfjärden och ut på havet.

Vindarna längs med Stadsgårdens berg var inledningsvis svaga men ökade mot eftermiddagen varför de olika starterna blev spännande uppvisningar i skickligt sjömanskap och nära kamp inför ögonen på förtjusta åskådare.

Denna klassiska kappsegling runt Gotland ses som en av världens största havskappseglingar och används av Stockholms stad som ett inslag i arbetet med att profilerna staden internationellt.

Årets tävling arrangeras som vanligt av Kungliga Svenska Segelsällskapet och är den 73:e i ordningen. Kappseglingsbanan är cirka 350 nautiska mil lång och med normala vindförhållanden tar det cirka tre dygn från start till mål i Sandhamn.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamet från norra Europa.

Foto: Oskar Kihlborg.

Det var svåra förhållanden när den absolut sista deltävlingen i Volvo Ocean Race 2014–2015 avgjordes i Göteborgs hamn på lördagen. Holländska Brunel avslutade bäst och vann 90 sekunder före den svenska tjejbåten Team SCA. Därmed slutade Team SCA på en hedrande tredjeplats i sluttabellen över in port-racen.

Mycket lätta, växlande, vindar ställde stora krav på besättningarna. Det blåste bara mellan 1–3 m/sek när tävlingen avgjordes i Göteborgs hamninlopp inför 10 000-tals åskådare som följde tävlingarna i fritidsbåtar, åskådarbåtar och på land längs med inloppet.

– Vi hade ett grymt fokus från början och tog starten. Men den var inte perfekt. Kanske har våra tidigare tjuvstarter satt sina spår. Vi tappade på första benet men sedan gjorde vi en bra rundning och var uppe på andra plats. Och den platsen behöll vi in i mål, berättar Anna-Lena Elled ombord på den svenska båten.

Men nu är Volvo Ocean Race 2014-2015 över. Vad som händer härnäst vågar Anna-Lena inte spekulera i.

– Jag kan inte förstå att det är sista gången jag tävlar tillsammans med det här gänget. Men nu ska vi bara njuta och gå på regattamiddag. Kanske om ett par dagar eller ett par veckor kommer jag förstå att det här äventyret är över, säger hon.

Slutsegrare i Volvo Ocean Race 2014-2015 blev Team Abu Dhabi Ocean Racing.

Foto: Sara Strandlund.

I dag avgjordes Haglöfs Åre Extreme Challenge för 19:e gången. Årets tävling var tuffare än på länge med utmanande naturförhållanden och hård konkurrens. Nästan 500 deltagare paddlade, sprang och cyklade banans sex mil. Vann gjorde Robert Lindberg och Carolin Holmqvist, numera europeiska mästare i multisport.

Fjolårets vinnare Robert Lindberg och Carolin Holmqvist vann årets herr- respektive damklass i Öppna Europeiska Mästerskapen i multisport, Haglöfs Åre Extreme Challenge. I kamp mot framförallt Mattias Nyström och Sam Clark, två och trea i tävlingen, presterade Robert ytterligare ett väl genomfört lopp med kontrollerad paddelsträcka som följdes av stark löpning och cykling. Likaså visade Caroline återigen yttersta världsklass genom att ta sin tredje raka vinst, men fick vänta till bara några kilometer före mål innan hon kunde passera Kristin Larsson som slutade på en andraplats.

– Det var jättehärligt med all snö och trots att jag trampade igenom ett par gånger hittade jag flytet. Efter en lugn paddling kände jag mig stark på löpningen och cyklade därefter allt jag kunde. Mattias var strax bakom mig så jag kunde aldrig slappna av, säger Robert Lindberg, EM-mästare i multisport.

– Jag hade en dålig start på löpningen och tappade på den sträckan men visste att jag kunde ta igen det på cyklingen där jag är stark. Den här tävlingen passar mig väldigt bra och det var kul också med extra tufft motstånd i år, säger Carolin Holmqvist, EM-mästarinna i multisport.

Kylig start, soligt slut
Det är 19:e året i rad som tävlingen genomförs i den jämtländska byns natursköna omnejd. Efter en något kylig och blåsig paddelstart sprack vädret upp och lagom till att de främsta löparna passerade Åreskutans topp på andrasträckan, bjöds såväl deltagare som publik på en av sommarens hittills finaste dagar. I strålande sol avslutade deltagarna sedan med cykling till Åre torg. Tack vare den kalla och regniga våren som inneburit högt och kallt vatten i Indalsälven valde arrangörerna att låta samtliga klasser starta på Åresjön och inte vid Tännforsen som Solo-klassen vanligtvis gör.

– Årets tävling innehöll extremt spännande förhållanden och perfekt avslut med 500 fantastiska prestationer i ett vackert Åre. Banan var mer utmanande än på många år med fysiskt hård paddling, massvis av snö på berget likt en glaciär och blöt terräng som gav delvis tung löpning och cykling. Nu längtar vi redan till nästa års 20-årsjubileum, säger tävlingsledare Natasha Skott.

Topprankade och årets tvåa på loppet Coast to Coast som liknas vid VM i multisport, Sam Clark, slutade på en tredjeplats i Haglöfs Åre Extreme Challenge 2015.

– Jag är van vid utmanande tävlingar men det här var något nytt. Det var mycket svårare att springa genom snö än vad jag trodde. Det var helt klart ett av de vackraste loppen jag kört så till nästa år ska jag hitta ett par stavar och lära mig att använda dem, säger Sam Clark från Nya Zeeland.

Kort om HÅEC 2015
• Banan är totalt 60 km (18 km paddling, 15 km traillöpning och 30 km mountainbike)
• Nästan 500 personer deltog
• Löpningen täcker in mer än 1 000 fallhöjdsmeter
• Startade år 1997
• 2015 var det första året som Öppna Europeiska Mästerskapen i multisport
• Ett av Europas tuffaste endagarslopp och ett av världens största multisportlopp
• Innefattar tre klasser Solo, deltagarna genomför alla sträckor själv, Duo, två deltagare genomför hela loppet tillsammans samt Lag, tre lagmedlemmar gör en av loppets tre sträckor

Resultat (fler resultat, se http://www.areextremechallenge.se/resultat/)

Solo Öppna EM, herrar
1. Robert Lindber, Team Haglöfs Silva, 4:53:46
2. Mattias Nyström, Team Haglöfs Silva, 4:53:57
3. Sam Clark, Thule Adventure Team, 4:57:43
4. Emil Dahlqvist, Swedish Armed Forces, 5:05:03
5. Jari Palonen, yniq SCOTT, 5:12:23

Solo Öppna EM, damer
1. Carolin Holmqvist, 5:38:00
2. Kristin Larsson, 5:42:33
3. Josefina Wikberg, 5:44:45
4. Malin Hjalmarsson, 5:52:06
5. Marie Nilsson, Team Addnature, 5:58:47

Foto: Jakob Edholm/HÅEC

Det nederländska laget Team Brunel vann dagens In-Port Race i Göteborg. Men poängen räckte inte för att ta förstaplatsen från Abu Dhabi Racing team, som vinner både i totalen och i In Port Race-serien. Team SCA tog andraplatsen idag och säkrade därmed en tredjeplats i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Den korta kappseglingen i Göteborgs hamninlopp avgjordes i lätta vindar men blev ändå händelserik. Banan kantades av åskådarbåtar som tagit sig ut på havet för att se det sista tävlingsmomentet i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Danska Team Vestas Wind tog starten men hamnade efter på det första varvet. Då tog istället Team Brunel kommandot och det nederländska laget med veteranen Bouwe Bekking som skeppare kunde ohotat ta hem segern.

Team SCA, med Kronprinsessan Victoria som gäst ombord, gjorde en stark insats och seglade in på en andraplats. Det betyder att svenskbåten säkrade en tredjeplats i den totala In-Port-serien.

– Vi har redan frågat om Kronprinsessan vill vara med och segla med oss igen, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies och fortsätter:

– Hela laget gjorde riktigt bra ifrån sig idag och kommunikationen funkade väldigt bra ombord. Vi kände att vi verkligen ville avsluta på topp här i Göteborg.

För kinesiska båten Dongfeng Race Team, men svensken Martin Strömberg ombord, gick det sämre. En dålig start gjorde att teamet fick svårt att knappa in på sina motståndare, men lyckades ändå ta sig in på en fjärde plats.

– Vi är lite besvikna på vår insats idag, men om man sammanfattar hela tävlingen så har vi uträttat något stort. Jag kommer aldrig glömma den här veckan och mottagandet vi fått i Göteborg. Det är nästan svårt att beskriva men det har varit fantastiskt fint, säger Martin Strömberg.

Göteborgs In-Port Race
1. Team Brunel 14:08:54 – 1pt
2. Team SCA 14:10:19– 2pts
3. MAPFRE 14:11:50- 3pts
4. Dongfeng Race Team 14:12:14– 4pts
5. Team Alvimedica 14:12:49 – 5pts
6. Abu Dhabi Ocean Racing 14:14:10– 6pts
7. Team Vestas Wind 14:16:31 – 7pts

Volvo Ocean Race In-Port Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 31pts
2. Team Brunel – 32pts
3. Team SCA – 35pts
4. MAPFRE – 37pts
5. Team Alvimedica – 37pts
6. Dongfeng Race Team – 40pts
7. Team Vestas Wind – 73pts

Poängtabell Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 24pts
2. Team Brunel – 29pts
3. Dongfeng Race Team – 33pts
4. MAPFRE -34pts
5. Team Alvimedica – 34pts
6. Team SCA – 51pts
7. Team Vestas Wind – 60pts

Vill du börja havskappsegla men har dålig koll på vad som krävs och hur man går tillväga. Eller är du en garvad seglare som vill finslipa dina kunskaper om alltifrån väder och vind till taktik och strategi, utrustning och segelgarderob och det mesta däremellan. Då ska du se till att följa oss på båten Solidtango när Hamnen.se seglar Åf Offshore Race!

För första gången kommer en serie videor filmas under Åf Offshore Race med fokus på att lära och informera om hur en havskappsegling går till. 


– Det finns ju så kallade tutorialvidoer om allt annat i samhället så varför inte göra en serie om havskappsegling, säger Hamnen.ses Claes Olivecrona som kommer att programleda inslagen under racet.

Målet är att visa knep och trix men samtidigt visa glädjen i att havskappsegla.

Dedikerad mediaman
– Jag kommer att redigera och publicera i högsta möjliga mån under hela racet, säger Hamnen.ses chefredaktör Gustav Morin.

Under hela Volvo Ocean Race ombord på Ericsson 3 år 2008-2009 axlade Gustav rollen som mediaman och kommer alltså att ha samma roll nu.

– Vi kommer också att ha en livekamera som rullar hela racet och man kommer att kunna följa oss den vägen på Hamnen.se. Men egentligen är inte snabb uppdatering det stora målet utan att de producerade videorna ska hålla så pass hög kvalitet att de kan leva under lång tid. De ska fungera som en Gotland Runt-skola helt enkelt, säger han.

Med ombord för att dela sina tankar och erfarenheter är:

Segelmakaren Anders Lewander som har en enorm meritlista med bland annat non-stop-segling runt jorden med en katamaran och skepparroll på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race.

Julia Gross är av Sveriges mest lovande landslagseglare som just nu satsar mot OS i 49er FX i egenskap av rorsman, en roll hon även kommer att ha under Åf Offshore Race.

Magnus Baltscheffski, meteorolog på WeatherTech och erfaren kappseglare. Teamets självskrivne navigatör som ska visa oss den snabbaste vägen runt banan och ge skarpa analyser av rådande vädersituation och även analysera utfall av prognoser i efterhand.

Ulric Svensson, journalist, reporter, författare, förbundskapten, TV-konsult. Ulrics lista med titlar är lång och kan nu även stoltsera som cyklande livereporter under livesändningen i samband med Vätternrundan. Nu ger han sig på att rapportera om segling, främst för Jönköpings-Posten.

Johan Lundqvist, skeppare och ägare av Elan 37 Solidtango. Johan har kappseglat ett flertal varv runt Gotland och deltagit i många shorthandedkappseglingar. Han är Vd för videoplattformen Solidtango som i flera år visat att det är fullt möjligt att livesända kappsegling med små medel.

Seglingssäsongen för Hållbara Hav / Briggen Tre Kronor pågår för fullt. Under våren var fartyget representerat på båtmässan Allt för sjön, säsongens samarbete med kommuner längs Sveriges kust startade i maj och de har redan besökt ett stort antal hamnar med miljöutställningen “Etta med kök”.

Pressmeddelande:

Under sommaren fortsätter seglingarna till Sveriges kustnära kommuner. Läs gärna mer om årets planering – här…Här kan du även se vilka städer vi planerar att besöka under året.

Du är varmt välkommen att besöka oss under Almedalsveckan mellan den 28/6-5/7 då Hållbara Hav och briggen Tre Kronor finns på plats i den inre hamnen i Visby. Ombord arrangeras intressanta seminarier med Östersjön i fokus. På kajen visas “Etta med kök”, en miljöutställning om kemikalier, plaster och läkemedel i vår närmiljö och hur du undviker att dessa ämnen hamnar i Östersjön. På Tre Kronors däck visas en spännande utställning om livet under ytan – “Östersjöns miljöutmaningar”.

Är du intresserad av att segla med briggen Tre Kronor och därmed stödja vårt arbete för Östersjön? Nu finns ett stort utbud av dag, kvällskryssningar samt långseglingar mellan de städer vi besöker längs Sveriges kust under sommaren.

Den 1 september sker vårt årliga Hållbara Hav seminarium om Östersjön i närvaro av HKH Kronprinsessan Victoria och SVT direktsänder.
Den 9 september startar segling till kommuner i norra Sverige där de arrangerar gemensamma lokala evenemang, visar miljöutställningen samt arrangerar öppet skepp och seglingar. Även här kan du segla med Tre Kronor mellan de städer vi besöker. Karta över turnén (ruttplan) finner du – Här…

Hösten avslutas med Örn- och Sälsafari i Stockholms skärgård.

Under våren och sommaren har allmänheten röstat fram 21 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige – ett för varje län – i Världsnaturfonden WWFs sommarkampanj Svenska Pärlor. Detta är platser med en fantastisk natur och som har stor betydelse för naturupplevelser, men som också har många hotade arter och livsmiljöer i behov av skydd. Några av de vinnande pärlorna är Marsstrandsskärgården i Västra Götaland, Torups bokskog i Skåne, Kagghamraån i Stockholm och Flatruet i Jämtlands län.

– Det finns alldeles för många värdefulla naturområden som saknar skydd i Sverige. Med Svenska Pärlor vill WWF öka trycket på politikerna att leva upp till de mål som regeringen och riksdagen har satt upp, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Enligt Naturvårdsverkets utvärdering 2015 når vi bara två av sexton miljökvalitetsmål. Vi är heller inte i närheten att nå de mål som regeringen har satt upp; att skydda 20 procent av våra land- och sötvattensområden samt 10 procent av våra marina områden till 2020. Idag skyddar vi endast 14 procent av land och sötvatten respektive 6,5 procent av våra hav.

En Sifo-undersökning som WWF har gjort visar att 85 procent tycker det är viktigt att svensk natur och hotade arter skyddas. En majoritet anser att regeringen måste införa starkare lagar för att öka skyddet av gammal naturskog. Nästan hälften ställer sig positiva till att betala mer i skatt för att stärka skyddet av vår svenska natur och biologiska mångfald.

– Nu är det viktigt att våra beslutsfattare agerar snabbt och kraftfullt. Sveriges natur är älskad och förtjänar det bästa. Vi uppmanar riksdagspartierna att göra upp om naturvårdspolitiken över parti- och blockgränserna för en långsiktig och effektiv naturvårdspolitik. Det har tagit 100 år att få till stånd dagens skydd och det är bråttom om vi ska hinna uppnå vad Sverige lovat, säger Håkan Wirtén.

Inom ramen för Svenska Pärlor har en expertjury valt ut tre platser i varje län. Den har bland annat utgått från ett områdes höga bevarandevärde och betydelse för naturupplevelser, samt behovet av skydd. Slutligen har allmänheten röstat fram en vinnare.

G-Shock introducerar Gulfmaster GWN-1000, en marin konceptmodell anpassad för att klara havets tuffa förhållanden.

Den senaste teknologin har integrerats i klockan som kombinerar fördelarna av en analog urtavla med en omfattande digital kompetens.

GWN-1000 har funktioner såsom en sensor för atmosfäriskt tryck som kan hjälpa till att förutspå väderförändringar, kompassriktning för att kontrollera riktningen till en destination och en tidvattenindikator som visar tidvattennivån. Klockan har utrustats med Smart Access vilket gör att funktionerna enkelt kan nås vi en elektronisk krona.

Pris 6 000 kr.

På fredagen delades de årliga stipendier ur Mange Olssons Minnesfond ut vid en ceremoni i samband med Volvo Ocean Race i Göteborg. Årets pristagare är de två framtidsnamnen Lovisa Karlsson från GKSS och Emil Järrud från KSSS. Samtidigt fick britten Sir Ben Ainslie motta Mange Olsson Priset.

Årets stipendiater är två mycket målmedvetna ungdomar.

Lovisa Karlsson är en seriös och färgstark Laser Radial-seglare med siktet inställt på världstoppen och OS 2020. Trots det hinner hon alltid bry sig om och hjälpa yngre kamrater. I bagaget har hon fyra medaljer i vardera JSM och SM. Steget över till internationell segling har gått bra och i sina allra första stora seniortävlingar kvalificerade Lovisa sig för guldfinal (Världscupen i Hyers 2014 och EM i Split 2014). För några veckor gick hon ut seglargymnasiet i Lerum. Nu väntar en allvarlig satsning mot världstoppen.

Emil Järrud är en positiv och talangfull seglare som är extremt ambitiös och mogen i sin satsning. I hans framtid finns tankar på de tre stora eventen; OS, Volvo Ocean Race och Americas Cup. Sommaren 2013 lämnade han optimisten där han har SM-guld både i lag och individuellt. Han hann också med tre VM med en 8:e plats som bäst. I augusti 2013 börjat han segla 29er och vann tillsammans med sin gast Fabian Bergman första ISAF Youth-kvalet i september. I höst böjar han på seglargymnasiet i Motala.

Mottagaren av Mange Olsson Priset, Sir Ben Ainslie från England, har en mycket imponerande historia inom jollesegling och är den mest framgångsrike olympiske seglaren. Han var på prispallen i fem OS i rad med början i Atlanta 1996 där han tog en silvermedalj i Laser. Fyra år senare blev det guld i Laser innan han bytte till Finnjolle där det blev tre raka olympiska guldmedaljer, 2004, 2008 och 2012. Han har sex VM-guld i Finnjolle och fyra VM-medaljer i Laser

Ben Ainslie är 38 år och ensam om att bli utsedd till ”ISAF World Sailor of the Year” fyra gånger och 2010 vann han den totala världscupen i match racing. 2013 blev han taktiker på Oracle Team USA som försvarade titel i Americas Cup på hemmaplan i San Fransisco.

Seglaren Magnus ”Mange” Olsson avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till unga seglare eller organisationer.

Foto: Matias Capizzano (Emil), Lloyd Images (Ben).

För mer information besök www.mangeolssonsminnesfond.se