Nyheter

Under 2014 omkom 21 personer genom drunkning i samband med fritidsbåtsolyckor. Flertalet av de omkomna hade inte flytväst på sig. Analyser visar att fler än varannan av de omkomna skulle ha överlevt om de hade använt någon typ av flytväst och kunnat larma. Nu stundar årets båtsäsong och förhoppningsvis kommer alla att använda den billiga livförsäkring som en flytväst är!

Totalt har 143 personer omkommit i drunkningsolyckor i fritidsbåtar de senaste fem åren. Nio av tio har inte haft flytväst påtagen och enligt analyser som gjorts hade minst hälften överlevt om de burit en flytväst och kunnat larma.

85 procent av de som omkommer i drunkningsolyckor är män och sju av tio är över 50 år. Svenska Livräddningssällskapets attitydundersökningar visar att det är samma målgrupp som har mest avog inställning till att ta på sig flytvästen, vilket är problematiskt. Dessutom ägnar sig denna grupp i hög grad åt vattennära aktiviteter. Och är man vid vatten och hamnar i en nödsituation utan flytväst, är risken att förolyckas väldigt hög.

Flytvästdepåer som kan rädda liv
Upprättandet av flytvästdepåer, minst en i varje kommun, är ett led i Svenska Livräddningssällskapets, SLS, strävan att lära människor att skaffa och använda egna flytvästar. En flytvästdepå är också ett av SLS kriterier för att en kommun ska kunna bli certifierad som En vattensäker kommun.

De första depåerna upprättades redan 1969. Idag finns det cirka 200 depåer i landet med cirka 10 000 räddningsvästar och flytplagg.

Avsikten med depåerna är att skapa möjligheter för allmänheten att gratis eller till ringa kostnad få hyra eller låna en räddningsväst/seglarväst under kortare tid för att därefter kanske köpa egna västar.

Utlåning kan också ske vid tillfälliga behov t.ex. besökare i kommunen, sportfisketävlingar, simskolor, skolutflykter, seglarläger och andra friluftsaktiviteter.

Kontaktuppgifter till landets samtliga flytvästdepåer finns på Svenska livräddningssällskapets hemsida, www.svenskalivraddningssallskapet.se

Fakta om båtolyckor
I Sverige omkommer i genomsnitt 35 personer per år i fritidsbåtsolyckor.
Oftast inträffar olyckorna nära land och i lugnt väder och varje år omkommer en eller flera personer i hamn.
Den vanligaste dödsorsaken är drunkning.
Fall över bord eller kantring är de vanligaste orsakerna till dödsolyckorna.
Flest omkomna är män 50-70 år gamla.
Mer än en tredjedel av olyckorna sker i samband med fiske.
Många av de omkomna är ensamma vid olyckstillfället.
Sex av tio har druckit alkohol.
Bara en av tio drunknade bär flytväst eller flytplagg.

Björn Allansson seglade bättre och bättre under EM, och på söndagen vann han medaljracet på EM som avgjordes utanför Split i Kroatien.

– Jag gick ut rätt kaxigt och talade om för alla inför medaljracet att jag skulle vinna, så det känns grymt skönt att kunna leverera, säger Björn.

Björn Allansson hade efter ett bra inledande race en något knackig fortsättning. I mitten på tävlingen låg han 22:a avhängd från toppen. Men då tog han och vände med råge.

Under andra halvan av regattan har han varit svårmatchad och lyckades kvala in till sista dagens medaljrace för topp tio som nia. Genom vinsten klättrar Allansson till sjätte europé och sjua totalt på EM.

– Jag är riktigt nöjd med avslutningen på regattan och att jag återigen visar att jag presterar som bäst när jag är pressad och måste leverera, avslutar en glad Björn.

Detta är Björns bästa mästerskapsresultat hittills. Han visar återigen att han vill vara med på allvar och slåss om OS platsen och medaljer i Rio 2016, säger GKSS klubbdirektör och chefstränare Thomas Rahm.

Medaljracet: http://www.finneuropeans.org/ec2015/event-results/55589c5d44b6a-Medal_race.html

Övriga resultat: http://www.finneuropeans.org/ec2015/results

Bilden: Björn Allansson direkt efter segern i medaljracet. Foto: Darell Peck.

SAP och Svenska Seglarförbundet inleder ett samarbete för att utveckla seglingssporten med hjälp av innovativ mjukvaruteknologi från SAP. Under 2015 och 2016 kommer alla båtar i den nystartade tävlingen Allsvenskan Segling att utrustas med smart IT som specialutvecklats för segling.

Inom ramen för det teknologiska samarbetet mellan SAP och Svenska Seglarförbundet kommer mjukvarulösningen SAP Sailing Analytics till insats. Den ska hjälpa både seglarna att få djupare insikt i och förbättra sina prestationer, och kommer samtidigt göra det möjligt för åskådare, fans, media och kommentatorer att direkt följa tävlingarna med hjälp av visualiserad realtidsinformation och analyser. SAP Sailing Analytics används redan idag av bl.a. tyska och danska seglarförbunden samt SAP:s Extreme Sailing Team.

– Vi tycker att SAP är en perfekt samarbetspartner för att vidareutveckla seglingssporten i Sverige. SAP har visat ett stort engagemang för seglingssporten världen över och bevisat hur modern teknologi kan användas för att göra det mycket komplexa så enkelt och åskådligt som möjligt. Tillsammans har vi målet att nå ut till en större publik, göra de spännande momenten på havet direkt synliga för fansen och därmed stärka seglingssporten och seglarengagemanget i Sverige”, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef på Svenska Seglarförbundet.

– Vi på SAP Svenska är jättestolta att få hjälpa Svenska Seglarförbundet ta nästa stora steg inom seglingssporten; digitaliseringen. Nu kommer svensk segling bli ännu mycket mer tillgänglig och förståelig för en bredare och framförallt mer krävande publik. Varför ska det vara krångligare att kunna följa mitt favoritseglarteam än att shoppa något på nätet, oberoende av var jag befinner mig?”, säger Anders Schyllert, Sverige-chef på SAP.

Så här fungerar SAP Sailing Analytics
Segelbåtarna utrustas med sensorer som tillsammans med GPS-data och andra utplacerade mätinstrument ger seglarna värdefull information om t.ex. placering, genomsnittshastighet, tillbakalagd distans, och vunnen eller förlorad tid per delsegling. All information analyseras och visualiseras omgående, och ger seglarna insikt i hur de kan förbättra sin strategi och teamarbetet inför nästa delsegling. Samtidigt används informationen till att göra segelsporten mer levande för fans, åskådare och även media och kommentatorer, som kan följa de annars osynliga händelserna ute på havet via live-översikter, 3D-visualiseringar och realtidsstatistik – både på mobilen och på skärmar.

Om Svenska Seglarförbundet och Allsvenskan
Svenska Seglarförbundet är ett av 70 specialidrottsförbund som är anslutna till Svenska Riksidrottsförbundet, RF, och ett av 35 olympiska specialförbund i Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. Svenska Seglarförbundet har cirka 115 000 medlemmar fördelade på 375 klubbar, 17 distrikt och 80 klassförbund.
Svenska Seglarförbundet vill utveckla ett livslångt intresse för segelsporten – för alla på alla nivåer. Vi vill göra det möjligt och roligt att engagera sig som seglare, tränare, funktionärer och ledare inom allt som har med segling att göra

SAP Sailing Analytics kommer att användas på de tre deltävlingarna i Allsvenskan Segling den 22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm, 14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö och 28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård.
Dessutom kommer systemet att användas vid kvalet till Allsvenskan 9 – 11 oktober och Mästarnas Mästare 17-18 okt, båda arrangeras av Båstad BSS.

Den allra största yachten hittills från Gulf Craft är också den lyxigaste nånsin. Yachtbyggaren har kombinerat oceangående egenskaper med lyx i toppklass i denna 47 m långa yacht.

Dubaibaserade Gulf Craft tillhör de yngre båtbyggarna i världen, särskilt bland dem som bygger yachter i superlyxklass. Men den här båten visar vilken känsla och erfarenhet det finns hos yachtvarvet.

Den stora superyachten Majesty 155 har nyligen sjösatts. Enligt varvet sätter hon helt nya standarder för vad som är både lyx och komfort för den som vill ha ett fartyg i den här klassen. Med en totallängd på 155 fot (47 meter) är the Majesty 155 den största superyachten som har byggts av Gulf Craft i varvet Majesty Yachts i Förenade Arabemiraten (UAE).

– Idag söker våra kunder efter mer kapacitet för underhållning. De vill ha mer utrymme, större pentry och stora salonger. Samtidigt vill de kunna vara privata och ha plats för att ta till vara tiden ombord med familj och vänner, säger Erwin Bamps, styrelseordförande för Gulf Craft.

– Vi växer hela tiden tillsammans med våra kunder. Det är deras ambitioner som inspirerar oss att bygga större och lyxigare yachter.

Förutom all tänkbar lyx har Majesty 155 goda gång- och motoregenskaper. Hon är, enligt varvet, mycket bränsleeffektiv och har tankkapacitet tillräcklig för långa överfarter utan bunkring.

Huvudmaskinerna är två stycken 2 011 hk MTU 12V 4,000 M63 dieselmotorer. De ger Majesty 155 kapacitet att nå över 4 000 Nm och en toppfart på 16 knop.

Tekniska fakta
Längd: 47,0 m
Bredd: 9,60 m
Djupgående: 2,0 m
Vikt: 370 ton
Motorer: från 2 x 1 930 hk
Bränsletankar: 53 260 liter
Vattentankar: 8 690 liter
Hålltankar: 2 260 liter
Räckvidd: 4 200 Nm vid 12 knop
Info: www.majesty-yachts.com

Idag startar nästa etapp av Volvo Ocean Race. Starten går från Newport i USA med målgång i Lissabon i Portugal. Etappen är på “endast” 2 800 Nm och därmed den kortaste hittills.

Klockan 20.00 svensk tid startar den sjunde etappen av Volvo Ocean Race. Här kan du följa direktsändningen, som startar 19.45:


Klockan 20.00 svensk tid gick startskottet för den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 från Newport till Lissabon. Nu väntar en kall och intensiv resa över Atlanten där Martin Strömbergs Dongfeng Race Team siktar på att ta in fler poäng på totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing.

Abu Dhabi Ocean Racing har inför etappen ett försprång på sex poäng före Dongfeng Race Team som ligger tvåa. När Strömbergs lag vann den senaste etappen till Newport reducerade de poängskillnaden men för att vinna Volvo Ocean Race måste de fortsätta få toppresultat och hålla Abu Dhabi bakom sig med flera båtar emellan.

– Det känns riktigt bra i laget, säger Martin Strömberg. Vi kommer köra vårt eget race och vi har allt att vinna. Pressen ligger på Abu Dhabi som kan tappa sitt försprång och egentligen är det de som har kniven mot strupen.

Dongfeng fick en bra start i Newport och låg tvåa bakom MAPFRE och framför trean Team SCA när fältet gav sig av mot öppet hav. Väderprognosen säger att det första dygnet blir lugnt och att vinden kommer öka i morgon kväll.

Etappen till Lissabon är 2 800 Nm lång och kortare än de tidigare delsträckorna. Seglarna kommer att möta tuffa förhållanden och kyla i norra Atlanten innan de går i mål runt 24 maj.

Under de fem veckor som är kvar tills Volvo Ocean Race når slutdestinationen Göteborg ska tre etapper avgöras och sammanlagt återstår en tredjedel av poängen att slåss om.

Nästa etapp till Lorient, Frankrike startar den 7 juni. Den sista etappen inleds 16 juni och på vägen till Göteborg görs ett 24 timmar långt depåstopp i Haag, Nederländerna. Båtarna väntas nå Göteborg den 21 juni och detta kommer att firas med en veckolång folkfest i Frihamnen i hjärtat av staden.

Etapp 7 Newport – Lissabon (2 800 Nm)
Nästa stopp för Volvo Ocean Race är Europa och våren är den snabbaste perioden att korsa Atlanten. Seglatsen till Europa har visat sig vara full av risker i tidigare upplagor av Volvo Ocean Race. 2006 spolades den nederländska seglaren Hans Horrevoets på ABN AMRO TWO över bord under etappen och återfanns livlös i vattnet av ett motståndarlag. I samma etapp skadades Movistar så illa att båten sjönk, men då klarade sig samtliga seglare.

Ett antal faktorer kommer att sätta sin prägel på den 2 800 Nm långa delsträckan.

Lågtryck i västra Atlanten kan innebära att båtarna möter kalla vindar från nordöst direkt efter starten. Golfströmmen kan återigen spela en roll och även om den flyter österut från Newport ändras den konstant med lokala strömmar som lagen måste hålla kolla på.

Båtarna kommer att segla i norra Atlanten där isberg från Grönlands västkust driver söderut. Information från myndigheter som övervakar isberg ligger till grund för de banavgränsningar som skapats för att hålla båtarna säkra från just isberg.

Efter att de passerat dessa virtuella avgränsningar på sjökortet kan ett högtrycksområde med lättare vindar stå i vägen närmare Lissabon. Frågan blir om man ska segla runt området norrut med högre fart, kämpa sig genom området i mitten eller ta sig runt det i mötande vind söderut.

Målgången i Lissabon är beräknad till 23–25 maj.

Nu är det klart vilka fem som är nominerade till det nyinstiftade vattenpriset ”Sjöstjärnan”. Priset går till någon som gör eller har gjort insatser för lokalt vattenvårdsarbete.

– De fem nominerade är väldigt bra exempel på hur engagemang och samverkan mellan olika intressen kan göra väldigt stor miljönytta, säger Björn Sjöberg på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Det är Havs- och vattenmyndigheten, Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och Sveriges kommuner och landsting (SKL) som står bakom priset Sjöstjärnan och som ingår i juryn. Prissumman är 50 000 kr och pengarna får användas till sådant som kan bidra till bättre vatten, exempelvis åtgärder, information eller kompetensutveckling.

Det kan röra sig om pågående eller avslutade insatser eller projekt som genomförts inom Sverige. Pristagare kan vara enskild person, en organisation, en förening, ett företag eller en kommun. Förutom pengarna får vinnaren hedersdiplom och möjlighet att berätta om sitt arbete på årets Havs- och vattenforum i Göteborg den 26–27 maj.

– Det är ett nytt nationellt pris som delas ut för första gången i år. Vi vill lyfta fram och stödja miljöinsatser som bygger på samarbete och samverkan mellan olika intressen som kommun, areella näringar och ideella intressen, säger Björn Sjöberg, chef på avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV.

Ett 80-tal förslag har kommit in till juryn och nu har fem av dessa valts ut av juryn. Vinnaren kommer attoffentliggöras i samband med Havs- och vattenforum.

De fem nominerade till vattenpriset “Sjöstjärnan” är:

Kävlingeåns Vattenråd. I samarbete med markägare, areella näringar och kommuner har Kävlinge vattenråd i 20 år bidragit till att minska övergödningen av sjöar och vattendrag genom återmeandring av vattendrag, anläggning av dammar, våtmarker och skyddszoner. Arbetet i Kävlingeån har bidragit med många erfarenheter till det svenska våtmarksarbetet.
Suseåns Vattenråd. Suseåns vattenråd föddes 2009. I rådet ingår allt från, enskilda markägare och verksamhetsutövare inom avrinningsområdet till LRF, Södra skogsägarna, Svenska turistföreningen Södra Halland, Suseåns sänkningsföretag av år 1955, Fiskevårdsområdet Norra Suseån, Friluftsfrämjande Halland, Falkenberg Sportfiskeklubb, Hallands Vattenkraftsförening, Naturevent Upplevelser och arrangemang, Berte Qvarn AB samt Halmstads, Falkenbergs och Hylte kommuner.
Ingemar Alenäs, Falkenberg kommun. Ingemar Alenäs har med stort engagemang medverkat till att dammen och intagsgaller vid Hertings kraftstation i Falkenberg byggdes om och nu medger fri passage för upp- och nedvandrande fauna i nedra delen av Ätran. Han har även guidat många besökare kring projektet och informerat om behovet av miljöåtgärder i våra vattenförekomster.
Åsa Widen, Umeälven. Åsa Widén har varit projektledare för projekt Umeälven sedan flera år. Från att ha varit ett litet lokalt projekt initierat av de lokalboende vid Umeälven har projektet växt till att bli ett nationellt projekt i framkraft när det gäller miljöanpassningar för vattenkraften. Utöver att vara projekt- och processledare har Åsa Widén själv bidragit till inventeringar i älven, flödesberäkningar och skrivit rapporter.
Skeboåns sportfiske. Projekt Skeboåns Sportfiske startades under 2010. Arbetet bedrivs helt ideellt av i huvudsak tre personer. Projektarbetet bedrivs utifrån tre mål:Att med vattendirektivet som grund skapa god ekologisk status i Skeboån, att genom olika intresseområden kring vattendraget tillsammans skapa unika samarbetsformer och att på sikt driva ett ekofiske på egenreproducerande vild havsöring i Roslagen.

Foto och källa: HaV.

Ikväll svensk tid seglas In-Port race i Newport, USA. Direktsändningen från In-Port Racet i Newport börjar klockan 19.45 och startskottet går klockan 20.00.

Här kan du följa seglingen live:

Det spanska laget MAPFRE ledde dagens In-Port Race i Newport från start till mål och tog hem sin första seger i en hamnkappsegling i Volvo Ocean Race 2014-15. I morgon inleds den sjunde etappen till Lissabon.

Vinden låg på kring 5 sekundmeter och tusentals åskådare på land och på havet följde dagens In-Port Race i seglingstokiga Newport, Rhode Island. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team var först över startlinjen men MAPFRE hade mer fart och tog snabbt över ledningen. Hemmalaget Team Alvimedica höll ett fast grepp om sin andraplats under de tre varven runt banan men kunde inte hota det spanska vinnarlaget.

– Detta är bra resultat som vi bär med oss inför etappstarten men vi har hela tiden blivit bättre och det viktigaste är att vi fortsätter utvecklas, säger MAPFREs skeppare Iker Martinez.

Inför det sista varvet såg Team SCA ut att ha en trygg tredjeplats framför Dongfeng. Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel som fram till dess låg sist hittade då mer vind på vänstersidan av banan. Abu Dhabi seglade upp sig till trea och de toppar nu poängtabellen i In-Port Serien och den stora tabellen för havsetapperna.

– Racet var ren tortyr för oss men jag är glad att vi tillslut fick ett bra resultat, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker.

Dongfeng tappade allt på sista varvet och var sist över mållinjen medan SCA slutade på fjärde plats.

– Vindbyar och strömmen spelade en stor roll under racet och det kan se enkelt ut för åskådare men vi fattar hela tiden avgörande beslut, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Vi valde fel sida vid en rundning och det visar att även små misstag blir dyra i det här startfältet.

Imorgon klockan 20.00 (14.00 lokal tid) går startskottet för den sjunde etappen i Volvo Ocean Race från Newport till Lissabon.

De In-Port Race som seglas i varje hamnstopp utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Om flera ligger på samma poäng i den i den stora Volvo Ocean Race-tabellen avgörs ställningen utifrån vilket lag som lyckats bäst i In-Port-serien.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Ställning Volvo Ocean Race In-Port Series:
1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p
2. Team Brunel 20p
3. Team SCA 24p
4. Dongfeng Race Team 27p
5. Team Alvimedica 28p
6. MAPFRE 31p
7. Team Vestas Wind 52p

I en rad länder uppmärksammas nyttan av att använda flytväst på den Internationella flytvästdagen som i år inträffar lördagen 16 maj.

I Sverige kommer en rad båtorganisationer och myndigheter under ledning av Svenska Livräddningssällskapet, inför och under dagen, på olika sätt, sprida information om nyttan av att använda flytväst.

Exempelvis kommer Sweboat den 14-17 maj ha prova-på dagar på olika platser där man enkelt kan testa båtlivet och prova flytvästar. I många butiker kan man få hjälp att välja rätt väst och få hjälp att serva sin uppblåsbara flytväst. I flera av landets simhallar finns det möjlighet att testa flytväst och sin simkunnighet före sommaren. Sjösäkerhetsrådets* medlemmar kommer också med start den 16 maj intensifiera informationen om nyttan av att använda flytväst.

Under de senaste fem åren har fler än 140 personer omkommit i drunkningsolyckor i fritidsbåtar.

Nio av tio har inte haft flytväst påtagen och enligt analyser som Transportstyrelsen och Svenska Livräddningssällskapet gjort hade minst hälften av de omkomna kunna överlevt om de burit en flytväst och kunnat larma.

Fakta om båtolyckor enligt Transportstyrelsen/Sjösäkerhetsrådet*

I Sverige omkommer i genomsnitt 35 personer per år i fritidsbåtsolyckor. Oftast inträffar olyckorna nära land och i lugnt väder och varje år omkommer en eller flera personer i hamn.

Den vanligaste dödsorsaken är drunkning.
Fall över bord eller kantring är de vanligaste orsakerna till dödsolyckorna.
Flest omkomna är män 50-70 år gamla.
Mer än en tredjedel av olyckorna sker i samband med fiske.
Många av de omkomna är ensamma vid olyckstillfället.
Sex av tio har druckit alkohol.
Bara en av tio drunknade bär flytväst eller flytplagg.

*Följande är medlemmar i Sjösäkerhetsrådet:
Transportstyrelsen, Båtförsäkringsbolagen, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Riksföreningen Sveriges Gästhamnar, Rikspolisstyrelsen, Sjöfartsverket, Sjöpolisen, Sjö-räddningssällskapet, SMHI, Sweboat, Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Sportdykarförbundet, Svenska Sportfiske- och Fiskevårdsförbund

Dramatiken tätnar i Volvo Ocean Race inför In-Port Racet i Newport på lördag och starten av den sjunde etappen till Lissabon på söndag. Med fem veckor kvar till målgången i Göteborg går kappseglingen runt jorden in i ett intensivt och avgörande skede.


– In-Port Race i Newport – lördag 20.00
– Start etapp 7 – söndag 20.00

– Det känns som att spurten till Göteborg börjar nu på söndag, säger Dongfeng Race Teams Martin Strömberg. Samtidigt som vi seglare är trötta efter att ha kappseglat i sju månader blir tävlingen mer intensiv med högre tempo, mindre vila och kortare etapper.

Förra veckan vann Martin och hans Dongfeng Race Team den sjätte etappen till Newport, Rhode Island. De lyckades därmed ta in ett poäng på huvudkonkurrenten Abu Dhabi Ocean Racing som leder den totala poängställningen.

– Vi ligger sex poäng efter Abu Dhabi och måste fortsätta slå dem och ha ett par båtar mellan oss på de tre etapper som är kvar. De kommer säkert ligga på oss som iglar men vi måste fortsätta fokusera på att segla vårt race precis som vi gjort tidigare.

– Vi har allt att vinna men Abu Dhabi har från dag ett sagt att de ska vinna racet och satt sig själva i en position där de har mycket att förlora. På pappret har de en starkare trupp än oss men vi har visat flera gånger att vi kan vara minst lika bra, säger Martin Strömberg.

Intensiv avslutning på Volvo Ocean Race 2014–15
In-Port Racet i Newport startar klockan 20.00 på lördag 16 maj och den sjunde etappen till Lissabon startar på söndag 17 maj klockan 20.00.

Under de fem veckor som är kvar tills Volvo Ocean Race når slutdestinationen Göteborg ska tre etapper avgöras. Sammanlagt återstår en tredjedel av poängen att slåss om.

Etappen till Lissabon (2800 sjömil) är betydligt kortare än de senaste delsträckorna. Men seglarna kommer att pressa sig hårt för att vara först till Europa och de kommer att möta tuffa förhållanden i norra Atlanten. De beräknas gå i mål den 24 maj och nästa etapp till Lorient, Frankrike startar den 7 juni.

Den sista etappen inleds den 16 juni och på vägen till Göteborg görs ett 24 timmar långt depåstopp i Haag, Nederländerna. Båtarna väntas nå Göteborg den 21 juni och detta kommer att firas med en veckolång folkfest i Frihamnen i hjärtat av staden.

Byten i besättningar
Anna-Lena Elled är nu tillbaks som Onboard Reporter på svenskbåten Team SCA. Laget siktar på sitt första toppresultat i en etapp och en ny framgång i lördagens In-Port Race. Team SCA vann de korta hamnracen i Abu Dhabi och Auckland och ligger trea i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Flera andra lag har gjort byten i besättningarna inför etappstarten. Den erfarna franska havskappseglaren Sidney Gavignet kliver ombord på Dongfeng Race Team och ersätter Eric Peron. Adam Minoprio (NZL) har rekryterats av det holländska laget Team Brunel för de avslutande tre etapperna. 29-åringen blev 2009 den yngsta skepparen någonsin att vinna VM-guld i matchracing och han var rorsman ombord på CAMPER Team New Zeeland som slutade tvåa i Volvo Ocean Race 2011-12.

Brunels Gerd-Jan Poortman har drabbats av en infektion i armen och ersätts av sin landsman Timo Hagoort under den sjunde etappen. På MAPFRE är Iker Martinez tillbaks som skeppare.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Idag är det Kristi Himmelsfärd. Solen skiner över stora delar av landet, båtklubbarna sjösätter i full fart och båthandlarna har öppet med extra provkörningar. Då slår även Kustbevakningen till med fartkontroller.

I Karlskrona låg KBV redo för att mäta farter redan på morgonkvist. Solen flödade, men det var ont om arbetsuppgifter eftersom båtfolket sjösatte sina båtar och sedan puttrade iväg till hemmahamnen.

Hur det är med myndighetens bevakning på andra platser vet vi inte. Men att inleda båtsäsongen på en helröd dag (dubbel ersättning) är knappast något särskilt trevligt sätt att starta varken båtsäsongen eller samarbetet på sjön.
Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Nisse 12:15:46 2015-05-14

Mycket förvånad att Båtliv ifrågasätter KBVs arbete och propagerar för laglöshet under pingsten. Speciellt som man samtidigt insinuerar att KBV skulle agera efter privatekonomiska skäl. Knappast något bra sätt att arbeta för ömsesidig respekt ute på havet.

Ola 14:30:13 2015-05-14

Ja du Nisse – hur rätt Redéen har kan du även läsa här:
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/22-arizona

Micke 16:43:06 2015-05-14

Hoppas båten deras sjunker…

Olle 17:35:47 2015-05-14

Kustbevakningen har inte bara fortkörning att kontrollera utan sjöfyllan och sjöfylleriet som tilltar kraftigt en sådan här dag. Det nya är också avföringskontrollen så inte seglarna släpper ut kloakvatten.

Ola 17:42:01 2015-05-14

Olle, du menar 0,2-promille-"fylla"? Ja – det är väl det de kan ägna sig – jaga problem som inte finns tillsammans med polisen och tullen. Kloakvatten – säg det till färjorna och de som tömmer pottorna ut i sjön – helt lagligt. Sila mygg och svälja kameler. Så uppfinner man sysslor till folk som annars skulle vara på AMS eller skyddad verkstad.

Magnus 18:54:59 2015-05-14

Det har sagts många gånger tidigare men tål att upprepas: KBV är Sveriges onödigaste myndighet. Dom behövs helt enkelt inte. Deras ansvar kan fördelas på andra myndigheter och organisationer med kompetens att genomföra uppdragen. Samt kunskap och omdöme att välja sina insatser. Sjöpolisen, brandförsvaret och sjöräddningen.

Bengt 22:35:14 2015-05-14

Undrar lite…
"Båtliv propagerar för laglöshet"
Hur? Snarare ifrågasätter onödiga kontroller till ofantlig kostnad för skattebetalarna.
"Knappast något bra sätt att arbeta för ömsesidig respekt ute på havet."
Nä, det är väl just den insikten KBV saknar, även enligt ovan.
"Seglarna släpper ut kloakvatten"
…och bli jagade – medan kryssningsfartygen släpper ut allt (!) lagligt i våra vatten.
"utan sjöfyllan och sjöfylleriet som tilltar kraftigt en sådan här dag"
Fråga 1: Är sjöfyllan och sjöfylleriet två olika saker?
Fråga 2: På vilket sätt tilltar "sjöfylleriet" en sån här dag?
Fråga 3: Vilka fakta bygger du det på? Jag frågar för fakta finns inte.

Nisse 22:48:03 2015-05-14

Magnus: Det skulle nog bli dyrt. Sjöpolisen finns idag bara på två ställen, och skulle behöva förstärkas med både båtar och manskap för att täcka hela Sverige. Brandförsvaret har i stort sett inga båtar alls. Sjöräddningen (SSRS) har inga möjligheter att nödbogsera större skepp, eller ta hand om större utsläpp. Fiskeriövervakning och miljöövervakning skall också lösas. Att istället som idag samordna alla dessa aktiviteter i en organisation är nog effektivare och billigare än alternativet.

Nisse 22:50:11 2015-05-14

Bengt: Det ser ut som Båtliv propagerar för laglöshet efter som de motsätter sig närvaron av de som övervakar så att lagen följs.

Sedan kan jag tycka att det är bra att de är ute just idag, det är inte helt ovanligt att nyisatta båtar krånglar och behöver assistans, och att då hjälpa till är en av KBVs uppgifter.

Gert 22:59:02 2015-05-14

Du är en pajas Nisse!

Bengt 23:12:37 2015-05-14

KBV hjälper inte till om inte liv är i fara. De tittar på och skiter i det som händer. Talar av egen erfarenhet.
SSRS är det som gäller om man behöver hjälp.
Och:
"Att istället som idag samordna alla dessa aktiviteter i en organisation…"
Du menar att Sjöpolisen och sjöräddningen är nedlagda alltså?
Ge KBV’s anslag till sjöpolis och sjöräddning – och lite stöd till SSRS så har vi ett fungerande skydd på vattnet.
Och ang miljöarbetet så friterar jag i stort sett i mer olja än KBV lyckas ta upp.
Och till sist: med de nya miljardbåtarna har KBV möjligheten att bogsera (i storm som de är till för) men kommer aldrig få den kunskapen som krävs.
När de övar får de inte ens över en tross – trots att det är bleke…

Nisse 23:24:58 2015-05-14

Bengt: Men sjöpolisen finns bara i Göteborg och Stockholm. SSRS har bara mindre räddningsbåtar. Det kommer kosta stora pengar att ändra på detta. Och det är mer än detta som KBV gör, saker som miljö- och fiskeriövervakning. Det skall också lösas. Men jag upprepar mig.

KBVs resurser för miljöräddning är en försäkring om något skulle hända. Som tur är har det inte hänt något större på länge i svenska vatten. Så jag är mycket glad att de inte har haft några större mängder olja att ta och visa upp.

KBV kan nog mycket väl behöva träna mer, men de har nödbogserat båtar redan. Det finns ingen anledning att ljuga om det.

Nisse 23:26:35 2015-05-14

Bengt: Och att KBV bara hjälper till i om det föreligger fara är för att vi har förbjudit dem att göra det – de får inte konkurrera med kommersiella företag som erbjuder bogsering etc. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras.

Bengt 23:30:43 2015-05-14

De har inte bogserat båtar som miljardfartygen var tänkta för. Punkt. Och, som sagt, skulle de prova det skulle de inte klara det.
Att sjöpolisen bara finns i Göteborg och Stockholm – ja… när resurserna slängs på KBV istället blir det lätt så.
Försäkringar är ju bra – men inte om premien överstiger värdet av räddningen…
Nisse? KBV-Nisse på Utö?
Du låter och debatterar i alla fall som en anställd…
Med andra ord: Hjärntvättad.

Bengt 23:31:35 2015-05-14

Alldeles nyss skrev du ju att det var det som var bra med KBV? Mållös…

Nisse 23:34:51 2015-05-14

Bengt: Och du låter som en gammal skärdgårdsbo som lever kvar i smuggelromantiken och en nedärvt hat mot KBV…

(Nej, jag jobbar inte för KBV.)

Bengt 23:39:23 2015-05-14

Skärgårdsbo ja. Men det kanske är vi som märker att KBV har förändrats till det sämre också.
Tidigare fanns det inte så något nedärvt är det inte!

DrKrall 23:42:59 2015-05-14

Nisse, knip igen din jävla käft nu din förbannade kverulant, du har antagligen aldrig haft en båt eller så är du en sån där jävla parasitkustbevakare. Det som skett på sjön de sista åren är en fullständig katastrof för alla inblandade utom för KBV. Så här ordnar dom jobb åt sig själva i Sundsvallstrakten.
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/kustbevakare-smet-fran-batkrasch
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/foraren-smet-efter-batolycka_8341628.svd

Sök på google på kustbevakare selångersån

Mannen som var/är styrman på KBV005 lämnade olycksplatsen full och med allvarligt skadade människor och infann sig själv hos polisen dagen efter av någon anledning. Han dömdes senare till några dagsböter för att han smet från olycksplatsen. jobbet fick han ha kvar. Locket lades på !

Här ses samme man i sin myndighetsutövning !
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/hastighetsbegransningar-ska-stoppa-fartsyndare

Jävla typer.

Nisse 23:49:18 2015-05-14

Bengt: Kustbevakare har vi haft sedan 1600-talet, och så gammal tror jag inte du är.

Bengt 23:56:02 2015-05-14

he-he, du är ju lika bra som Romson i en debatt.
LÄS! Tidigare fanns inte föraktet… Det har kommit under de senaste åren när KBV har bytt attityd.
Tidigare ville de samverka med båtfolket – nu vill de bara motverka.

Nisse 23:58:42 2015-05-14

Bengt: Det är kanske du som skall jobba på dina syftningar? Står fast vid min beskrivning ovan, tycker fortfarande den känns rätt.

Bengt 00:05:34 2015-05-15

Jag förstår att du tycker den känns rätt. Svårt att argumentera mot troende och betalda.
Men du talar mot dig själv, ideligen.

Haddock 23:07:19 2015-06-05

Bengt, du är ute och cyklar. Ordentligt. KBV hjälper inte människor i nöd? Skitsnack.

I vår finns det två stora tillfällen att se och provsegla nya segelbåtar. Det är på Henån på Västkusten eller Gustavsberg på Ostkusten 16 och 17 maj kl. 11:00–16:00. Här har du möjlighet att prova på segling eller prova segelbåten du är intresserad av.

Alla är välkomna oavsett om du aldrig seglat eller vill prova en ny spännande båtmodell.

Skall du gå från motorbåt till segelbåt? Skall du gå upp eller ner i storlek? Racing eller cruising? Utställarna hjälper dig att reda ut dina funderingar runt båtköp. Erfarna seglare hjälper nybörjaren på traven och den erfarne med tips och trim. Här kan du efter tidsbokning prova allt från segeljollar till stora segelbåtar på över 40 fot.

Segelbåtar visas även i Ellös, Stenungsund och Saltsjö-Duvnäs.

Info: www.segelbatar.org

– Jag vill beställa en Linjett 34, men den måste vara klar innan alfåglarna drar i april. Den beställningen i september 2014 var ovanlig, men det som verkligen väckte uppseende och gjorde beställaren unik, var något annat. Beställaren, Anders Parrow, skulle nämligen snart fylla 89 år.

Enligt alla begrepp och uppfattningar borde han för länge sedan ha avslutat ett livslångt seglande och hans Linjett 35 borde varit hans sista båt. I stället gör han tvärtom.

– Det är klart att de blev lite förvånade på Rosättravarvet, men jag har tänkt mycket på det här det senaste året. Jag orkar ju inte som förr och jag seglar också för det mesta ensam.

– Att någon kanske tyckte jag var lite galen bekymrade mig inte, men bara tanken på att vara båtlös var svår att acceptera. Därför behövde jag en båt som var lite enklare att segla. Att snöpa min fantastiska Linjett 35 var inte att tänka på.

– Vad gör pengar för nytta på banken? Bara det att kunna tänka på båten varje dag gör mig lycklig. Så egentligen var det ett lätt val, säger Anders Parrow, som precis kommit hem från sin premiärtur till alfåglarna.

Men för Rosättra blev det inte lika lätt. För att tillfredsställa beställarens väldigt precisa önskemål fick man göra en hel del modifieringar. Konstruktören Mats Gustavsson, som känt Anders Parrow både som kund och vän i mer än 40 år, tänkte till.

– Akterrundan försvinner ju i rullstoren och den minskade segelytan ville inte Anders acceptera, berättar Mats Gustavsson, som föreslog förlängning av både mast och bom för att kompensera.

¬Och Anders Parrow kunde följa arbetet på plats. Minst en gång i veckan körde han ner från hemmet i Uppsala till ostkustvarvet utanför Norrtälje för att se sin nya båt växa fram. Nu skulle över 80 års seglande och båtägande omsättas i praktisk handling.

– Eftersom jag haft samma båt de senaste 20 åren hade jag ju också missat den snabba utvecklingen i branschen, men jag är imponerad av hur man kan kombinera bekvämlighet med snabbhet, säger Anders Parrow som redan bestämt seglingsveckor med barnbarnen.

– Det tar ju bara några dygn upp till Luleå. Sedan kan man ta det lugnt på nervägen, säger Anders Parrow som numera tillbringar mer tid mellan Arholma och Landsort än ute till havs.

Hela berättelsen hittar du på www.linjett.se.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger totalt sex miljoner kronor för att minska skräpet längs Bohuskusten. Pengarna går till projektet ”Ren och attraktiv kust” där elva kommuner deltar. Målet är att både ta hand om ilandflutet skräp och att förebygga med fler och bättre papperskorgar och soptunnor vid stränderna.

Marint skräp har på bara några decennier blivit ett stort problem både ute till havs och längs våra kuster. Bohuskusten får ta emot flera hundra ton skräp årligen men sedan
1 januari 2008 finns inget statligt stöd till städinsatser. Elva kommuner från Strömstad i norr till Göteborg i söder har därför gått samman för minska mängden marint skräp utefter Bohuskusten. I fjol gav HaV, drygt 1,9 miljoner kronor för att stödja deras arbete.

HaV väljer nu att fortsätta stödja projektet och ger bidrag på totalt sex miljoner kronor, fördelat över 2015 till 2018. Pengarna ska förutom strandstädning även gå till att bland annat utveckla den digitala strandstädarkartan som använts av kommunerna Strömstad, Tanum, Sotenäs och Lysekil. Tanken är att den i framtiden ska kunna användas i hela Bohuslän.

Av de sex miljonerna fördelas 3,6 miljoner kronor till Strömstads kommun för att omfatta norra delen av Bohuslän och 2,4 miljoner kronor till Orust kommun för att omfatta södra delen av Bohuslän. Totalt beräknas projektet kosta 15,6 miljoner kronor.

HaV ger också 745 000 kronor till Marint centrum i Simrishamn för att projektet ”Fishing for litter” ska kunna fortsätta. Projektet handlar bland annat om att få yrkesfiskare att hjälpa till med att ta i land skräp som fastnar i deras fiskeredskap. Under fortsättningen av projektet är målet med “Fishing for Litter” att skapa ett självbärande och hållbart system för omhändertagande av avfall på fiskebåtar och i svenska fiskehamnar.

Källa och foto: HaV.

Den 5–6 september är det åter dags för Segelbåtens Dag i Stockholm. Förra årets evenemang hade bas i Wasahamnen. Seglingarna gick runt Fjäderholmarna alternativt Sverige Runt. Ett fyrtiotal klassiska segelbåtar deltog i fem olika klasser. De flesta var skärgårdskryssare, men även åtta Int. 5-or deltog i en egen klass.

I år är arrangörernas ambition är att ha tio olika startande klasser, lördag såväl som på söndag. De har satt som mål att minst fem båtar skall delta för att få segla i en egen klass. Varje klassvinnare erhåller ett Tissot armbandsur. Blir det ingen egen klass kan man alltid segla efter Almaregeln som kostnadsfritt räknas ut från ditt SRS-tal.

GYS startade Riddarfjärdsseglingarna 1965, som senare blev Segelbåtens Dag.

Hela flottan med veteranbåtar får plats i Wasahamnen. Motorbåtar, ångslupar samt andra klassiska flytetyg är välkomna. På kajen visar veteranbilarna upp sina blanka karosser efter att ha paraderat genom Stockholm.

På kajen kommer även ett salutorg att finnas bestående av en tältstad med allehanda intressanta marina och andra produkter. Inne i Båthall 1 blir det loppis. Här kan man själv sälja sina uttjänta maritima hyllvärmare.

Har man en minst 35 år gammal båt finns möjligheten till försäljning i hamnen.

Båthall 2, Isbrytaren S:t Erik och fyrskeppet Finngrundet har öppet. Även klassiska Spårvagnar kan beundras och färdas med till eventet.

På lördagskvällen arrangeras en kräftskiva med dans för alla deltagare.

För den som vill se tävlingarna från första parkett så gör Briggen Tre Kronor en dagssegling lördag och söndag.

Info: www.segelbatensdag.se

Nya Azimut Magellano 66 är en riktig megayacht på ”endast” 20 meter totallängd. Båten har all komfort man kan tänka sig. Utrustad med två Volvo Penta D13 800 hk dieselmotorer klarar hon över 900 Nm med 9 knops marschfart.

Kvalitetsvarvet Azimut har haft rejäla framgångar med sina båtar med modellnamnet Magellano. De är avsedda för riktig långfärd, men ändå med stil och elegans i yppersta klass. Sångaren Andrea Bocelli är en av kunderna. Han valde till och med att ha med sig en egen flygel ombord…

Magellano introducerades 2008, som varvets första moderna ”trawler”. Skrovformen (”Dual Mode”) är, som framgår av bilderna, originell och båtarna har stora innerutrymmen. Magellano är byggda för långa vistelser ombord.

Yachterna i serien kompletteras med modellen Magellano 66. De övriga är 43HT, 43 Fly, 53 och 76.

Designarbetet med den nya modellen, som får premiär till sommaren, startade för ett bra tag sedan. Båten bygger på samma grund som de övriga yachterna i serien, det vill säga skrovet ”Dual Mode”. Detta skrov, som Båtliv har provkört i den största modellen, ger en behaglig gång även när det är lite högre sjö. Gången är mjuk och följsam.

För att klara detta har skrovets köl utvecklats, så att den skiljer sig från planande båtars. Magellanos skrov dämpar i själva verket sjön och ger därför en mjukare gång. Samtidigt ger det voluminösa skrovet en ökad flytkraft trots att det inte går stötigt i sjön.

Hela interiören är ovanligt stor och rymlig för att vara en yacht på 20×5,4 m. Huvuddäck är helt plant med en stor skjutdörr som leder till cockpit och vidare hela vägen till de förliga utrymmena. I salongen finns en stor yta för middag med gäster och familj, underhållningsavdelning med 50 tums TV, komplett pentry etc. allt detta är standard.

För kunder som vill ha något extra finns en extra utrustad version, med tilläggsnamnet Navetta. Bland annat är dinetten förändrad, modellen har en annorlunda lösning för interiörens trappor med mycket mera.

Motoriseringen är två stycken Volvo Penta D13 dieselmotorer på 800 hk vardera. Fullastad vid 9 knop är räckvidden över 900 Nm med tio procent bränslereserv. Det finns även möjligheter att köra snabbare. Båten kan nå en marschfart på 16–18 knop och 22 knop toppfart.

Tekniska fakta framgår av en av bilderna här intill.

Info: www.azimutpressarea.com

Succéprojektet Börja fiska startar på fredag runt om i landets sportfiskebutiker. 5 000 barn ges möjlighet att låna en fiskeutrustning under hela långa sommarlovet. De får också en rejäl samling andra bra saker och tips – till exempel ett fiskekort för mer än 500 vatten. Bakom satsningen står Abu Garcia, Sportfiskarna, Unga Sportfiskare, Sveaskog och en lång rad framsynta sportfiskebutiker från Ystad i söder till Kiruna i norr.

Börja Fiska och dess föregångare har försett mer än 60 000 barn med fiskespön under somrarna sedan 2006. Startpaketet med haspelspö och rulle ger nästa generation sportfiskare möjligheten till en kalasstart på sommarlovet med roligt fiske och friluftsliv.

– Sommarlovet är den perfekta tiden för att finna äventyret och glädjen med sportfiske. Varje sommar upplever tiotusentals tjejer och killar nya spännande äventyr med ett fiskespö i hand. Förutsättningarna för ett livslångt intresse och engagemang för livet under ytan börjar här, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Anders Karlsson.

Varje år fiskar 2 miljoner svenskar, varav många är barn. Det gör fiske till en av Sveriges absolut mest populära fritidssysselsättningar. Men att ännu fler unga skulle kunna komma ut i naturen och prova på fiske under årets varma månader råder det ingen tvekan om. Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill få fler barn och ungdomar att komma ner till vattenbrynet och fiska genom projektet.

– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger företagets försäljningschef Olle Lidesjö.

Sommaren och dess fantastiska möjligheter för fiske närmar sig med stormsteg. Ta turen till en sportfiskebutik redan i veckan och säkra det perfekta kitet för ett upplevelserikt sommarlov ute vid ett vatten nära dig!
Under hela sommaren fram till den 15 augusti erbjuds barn och ungdomar upp till 16 år:

Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Sportfiskarna, vilket bland annat ger en personlig olycksfallsförsäkring och en prenumeration på förbundets medlemstidning Svenskt Fiske
• En Börja Fiska-tidning med tips, trix och intervju med storfiskaren Markoolio
• Ett fiskekort som gäller på Sveaskogs vatten och på Sportfiskarnas vatten i Göteborg och Stockholm – totalt 500 svenska vatten
• En 32-sidig fiskehandbok
• Sportfiskarnas film ”Fiska! Fiska! Fiska!”
För att utnyttja erbjudandet lämnar man 200 kronor i deposition och undertecknar ett låneavtal tillsammans med målsman.

En lista över alla butiker som erbjuder Börja Fiska finns på:

www.sportfiskarna.se/borjafiska

Bara en av 33 kryssningsoperatörer som trafikerar Östersjön garanterar att de tar hand om sitt avloppsvatten på ett tillfredsställande sätt. Bland färjelinjerna tar cirka hälften ansvar för sitt toalettavfall. Det visar en ny WWF-undersökning, ”Skit inte i Östersjön”.

WWF har under april och maj kontaktat ett 50-tal kryssnings- och färjerederier med anledning av WWFs initiativ ”Skit inte i Östersjön”. De fick frågan ”Kan ni bekräfta att inget av era passagerarfartyg släpper ut orenat avloppsvatten i Östersjön samt att avloppsvattnet antingen effektivt renas ombord eller i sin helhet lämnas vid särskilda mottagningsanordningar i hamn?” Enligt svaren hanterar bara ett fåtal sitt avloppsvatten på ett sätt som inte bidrar till övergödningen.

– När hamnarna har mottagningsanordningar med tillräcklig kapacitet finns ingen ursäkt längre att fortsätta med avloppsdumpningen. Det här är en helt onödig belastning för Östersjön som bör åtgärdas så fort som möjligt, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.
– Kryssningsindustrin tjänar stora pengar på turismen varje år och har ett ansvar att minska påverkan på miljön för att kunna erbjuda sina kunder ett rent och friskt hav. Den skjuter sig själv i foten när de motarbetar ett starkare regelverk, säger Åsa Ranung, chef för WWFs vattenmiljöarbete.

Bland de internationella färjelinjerna som trafikerar Östersjön bekräftar cirka hälften att de lämnar sitt avloppsvatten i hamn. När det gäller kryssningsföretagen svarar få av dem själva men meddelar via branschorganisationen, Cruise Lines International (CLIA), att de inte är villiga att göra något sådant åtagande.

FNs sjöfartsorganisation (IMO) beslöt 2011 att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Ett villkor är att länderna har tillräcklig kapacitet att ta emot avfall. Sverige och sju andra Östersjöländer har meddelat IMO att mottagningsanläggningar nu finns tillgängliga.

Men motståndet har varit starkt från kryssningsindustrin. Beslutet i IMO har skjutits upp flera gånger och ett förbud kan tidigast börja gälla 2019

En undersökning som WWF gjort bland 200 kryssningspassagerare i Helsingfors under maj 2015 visar att 93 procent i framtiden hellre väljer ett fartyg som inte dumpar avloppet i Östersjön.

Fakta:
Kryssningsindustrin tjänar stora pengar på turismen varje år. Organisationen Cruise Baltic uppskattar att passagerare och besättning på kryssningsfartygen spenderar sammanlagt 346 miljoner euro årligen i Östersjöhamnarna. Ytterligare 339 miljoner euro spenderas för själva driften av fartygen, inklusive bränsle och utrustning. Totalt beräknas kryssningsverksamheten årligen generera 685 miljoner euro i inkomster samt 6 155 arbetstillfällen. Om man dessutom räknar indirekta effekter (t ex anställda och leverantörers inköp) fördubblas dessa siffror.

Övergödningen från sjöfartens avloppsvatten är liten i förhållande till utsläppen från jordbruket. Många av utsläppen är koncentrerade till en kort tid på året under sommaren, vilket gör att de lokalt kan ha en påtaglig effekt.

Kommentarer

Olle 17:41:20 2015-05-14

Huvudproblemet är inte någon enstaka kryssarfartyg på besök utan det stora antalet segare som släpper ut sitt kloakvatten från toaletterna. Kustbevakningen får hög arbetsbelastning för att kontrollera toaletterna alkoholmissbruket hos sjöfylleristerna.

Båtlivs medarbetare Lars Afzelius medverkar i SR P4 båtprogram Båtlivet torsdagen 14 maj. Rubriken för programmet är “Sjöpolisen, miljölagar och en helt ny skärgårdskanal”.

I tidigare program har reportrarna bland annat besökt Stenungsund, där de talade om “från bryggsegling till kappsegling”.

Programmet sänds i morgon torsdag klockan 11,03 i P4.
Förutom Lars AFzelius medverkar sjöpoliserna Carina Nilsson och Ove Magnusson från sjöpolisen i Göteborg.

Info:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3467

Bilden:
Lars Afzelius från Svenska Båtunionen samt sjöpoliserna Carina Nilsson och Ove Magnusson. Foto: Malin Avenius/Sveriges Radio.