Under helgen trängdes högglansiga träbåtar och ståtliga segelfartyg med veteranbilar, motorcyklar, traktorer och lastbilar av alla de slag i Handelshamnen i Karlskrona. Musik, Blekingerally, uppvisningskörning, repslageri, sillashow, båtturer och mystisk dansuppvisning var bara några av aktiviteterna. Arrangemanget ramades in av vackert sommarväder.
– Just den här blandningen med fartyg, veteranbåtar och fordon gjorde den här helgen väldigt speciell och trevlig, summerar Jörgen Svensson, enhetschef på Marinmuseum och tillika logistikansvarig för de 49 farkosterna som deltog i veteranbåtsutställningen.
Besökare i staden kunde redan på fredagen betrakta fjorton skutors mäktiga målgång i Hanö-regattan.
– Det vidgar vyerna och är värdefullt att representanter från alla nordiska länder har sammanstrålat i Karlskrona och delat med sig av sina respektive kulturer och kunskaper. Skutornas besättningar har umgåtts, trivts och det bidrar förhoppningsvis till att ett hållbart nätverk byggs upp inför framtiden, säger en nöjd Per-Inge Lindqvist, ordförande i nätverket Nordisk Kustkulturfestival.
Intill skutorna vid kajen stod över 200 fordon som representerade 40-årsjubilerande Albinsson & Sjöbergs specialtidningar i olika ämnesområden. Den uppmärksamme kunde notera att fartyg och lastbilar har en nära relation till varandra, då frakter på havet ofta fortsätter på landsvägen.
– Att se så här många intresseinriktningar som kultur, yrkesutövning och hobby förenas på en och samma gång är fantastiskt, säger Stig L Sjöberg, projektansvarig från förlaget.
Totalt deltog 17.750 besökare under Nostalgia Festival Ronneby/Karlskrona 29 juni—7 juli 2013.
Arrangörer var Marinmuseum, Blekinge Museum och Albinsson & Sjöberg i samarbete med bland andra Karlskrona Kommun.
Ett av USA:s största och äldsta båtmärken finns nu representerat i Sverige. Nordic Nautical AB är exklusiv återförsäljare för Rinker Boats och tillhandahåller hela det omfattande modellprogrammet som sträcker sig från 18 till 40 fot. Etableringen innebär också att befintliga Rinker-ägare får lokal tillgång till reservdelar.
Rinker Boats kan spåra sina anor ända tillbaka till 1930-talet och är USAs äldsta båtmärke sett till kontinuerlig produktion. De första exportbåtarna gick faktiskt till Sverige, år 1968! I vårt land är Rinker mest känt för varumärkena Captiva och Fiesta Vee. Captiva är fortfarande benämningen på båtar av typen bowrider och day cruiser medan Express Cruiser numera är namnet på midcabin-båtarna.
“Rinkers båtmodeller erbjuder kvalitet till ett mycket attraktivt pris. Det är rejäla båtar med stora utrymmen och mycket utrustning. Det gör dem till ett mycket bra alternativ för den svenska båtköparen”, säger Christian Bjersér, VD för Nordic Nautical AB.
Om Rinker Boats: Sedan 1945 har Rinker gjort sig känt för kvalitet, pålitlighet och klassledande prisvärde. Rinker Boats är en del av Nautic Global Group, USAs fjärde största båttillverkare där även ledande tillverkare inom andra segment ingår; Hurricane Deck Boats, Godfrey Pontoon Boats och Polar Kraft Aluminum Fishing Boats.
Info: www.nordicnautical.se
Måndagen 8 juli sänder SVT1 ett båtprogram kl. 20.00–21.00. I programmet, som är på en timme, medverkar flera kända båtmänniskor, bland andra Pelle Petterson och Fredrik Lööf.
Den kända båtjournalisten Lasse Lindén finns med på ett hörn när han tillsammans med Skådespelaren Ulf Brunnberg tankar en båt i Vaxholm. Bland de övriga medverkande märks Pelle Petterson, Lasse Åberg, Fredrik Lööf och Per Wermelin.
Programmet är gjort av House Production i Stockholm.
Nu börjar arkeologerna från Riksantikvarieämbetet och Kalmar läns museum en ny arkeologisk utgrävning av Kalmar slott. Syftet är att samla historisk information om slottets allra äldsta delar innan höstens ombyggnad av kök och serveringslokaler. Besökare kan följa de spännande utgrävningarna via guidade visningar, en miniutställning och flera föreläsningar. Arkeologernas fynd kommer också redovisas löpande på Facebook.
Kalmar slott är idag Nordens bäst bevarade renässansslott med en historia som började redan på 1100-talet. I höst startar Statens fastighetsverk (SFV) ombyggnaden av kök, serverings- och personalutrymmen för att kunna vidareutveckla besöksmålet och samtidigt skydda unika kulturvärden.
Ombyggnaden innebär att källarvalv från Vasatiden kommer öppnas upp och att de kulturhistoriskt värdefulla 1500-talssalarna Gröna och Gyllene salen kan skyddas mot slitage och bevaras för framtiden. Statens fastighetsverk har haft en kontinuerlig och konstruktiv dialog med Riksantikvarie-ämbetet som lett fram till en lösning som båda parter bedömer vara den kulturhisto-riskt mest varsamma.
Utgrävningen öppnar arkiv från 1100-talet
Höstens ombyggnad föregås av en avancerad arkeologisk undersökning under sommaren där lämningarna hanteras varsamt och metodiskt så att stora mängder historisk information kan samlas in. Resultatet av undersökningen bedöms kunna fungera som ett avstamp för ny och modern forskning om Kalmar slott och dess historia. Riksantikvarieämbetet ansvarar för den arkeologiska delen av projektet och Kalmar läns museum för den pedagogiska. Båda uttrycker att de är gemensamt rustade för en spännande och utmanande undersökning och på slottet ser man fram mot resultatet av utgrävningarna.
– Utgrävningarna är verkligen en spännande process för alla att ta del av och det känns fantastiskt att vi nu får möjlighet att lära oss ännu mer om slottets allra tidigaste historia, berättar slottschefen Mimmi Mannheimer. Glädjande nog blir det också enkelt att följa utgrävningarna, både på plats med guidade visningar, föreläsningar och en miniutställning men också via sociala medier. Där kommer arkeologerna att redovisa sina fynd löpande.
Många positiva synergier
Efter ombyggnaden, som inleds under hösten, kommer matserveringen av antikvariska skäl flyttas från de känsliga och kulturhistoriskt värdefulla Gröna och Gyllene salarna till källarvalv från Gustav Vasas tid. På så sätt skyddas salarna mot slitage, brandrisken minskar och 1500-talsvalven blir tillgängliga för alla, också de som har en funktionsnedsättning.
– Ombyggnaden är positiv på många sätt, berättar Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid SFV. Restaurangverksamheten samlas på en plats, vi får ett modernt och godkänt tillagningskök och med källarvalven adderar vi fler intressanta historiska delar av slottet. Viktigast är ändå att vi höjer kvaliteten på besöksmålet ytterligare och kan överlämna slottet till nästa generation i ett bättre skick. Det gör att Kalmar slott kan fortsätta utvecklas långsiktigt med bärkraftig ekonomi.
Unik satsning räddar 1500-talsmiljöer
Redan 2008 tog SFV tillsammans med Kalmar kommun fram en utvecklingsplan för Kalmar slott där vikten av att genomföra en om- och tillbyggnad av kök och serveringsytor påpekades för att stärka besöksmålet och attrahera nya besökare. Till hösten, fem år senare, kan ombyggnaden realiseras tack vare utvecklingsprojektet ”Öppna portar” som SFV driver tillsammans med Destination Kalmar och Kalmar kommun. Med projektet, som delfinansieras via EU, vidareutvecklas fyra historiska besöksmål i sydöstra Sverige – Kalmar Slott, Huseby bruk, Eketorps fornborg och Borgholms slott.
”Käringöns Hafsbad” öppnas under sommaren 2013. Detta blir en efterlängtad konferensanläggning på Käringön. Det knyter an till historien och ”Kärringöns Hafsbad” som fanns på ön i slutet av 1800-talet.
I kuranläggningen ”Kärringöns Hafsbad” som fanns på ön i slutet av 1800 talet och in på 1900 talets början kunde man bland annat ägna sig åt ”Kurbad”, ”Tallbarrsbad”, samt besöka läkaren för att få råd om vilken kur som skulle hjälpa. På denna anläggning kan man konferera i lugn miljö utan bilar och trafik. Man kan även göra ett besök i vår Spainspirerade Bastu, för att ge själen lite ro, kurera sig i olika avdelningar, ladda om, eller bara koppla av.
Anläggningen kan ta emot allt från mindre grupper för möten, event, eller varför inte en Relaxdag i det yttersta havsbandet. de klarar också en större konferens med upp till ca 60 personer.
Konferensrum Ö-fyren är till för större sällskap, utrustat med Wifi, HD-projektor & whiteboard, samt sedvanliga konferenstillbehör. Här finns också kapprum, toaletter & kök.
Relaxavdelning finns också om 40m2 i samma byggnad som Bastun.
Engelska Princess Yachts International lanserar en ny modell på sitt 48-fots skrov – V48 Open. Båten är designad speciellt för framdrift med – med Volvo Penta IPS dieselmotorer. Båten får premiär på PSP Southampton Boat Show i september.
Princess V48 Open bygger på samma skrov och i mångt och mycket samma inredningslösning som i V48. Det innebär en stor och rymlig cockpit med stora sittutrymmen runt ett teakbord. Båten har en J-formad sittgrupp i färdriktningen som komplement till de två sittplatserna vid förarplatsen.
Akter om cockpit finns en stor solbädd ovanför jollegaraget, som rymmer en liten båt på upp till 3,25 m, till exempel en RIB. För att få mer ljus och luft in i salongen finns ett elektriskt styrt soltak.
Liksom sin systermodell har V48 Open ett vakuuminjicerat skrov, designad för att ge snabb planing och ge bättre sjöegenskaper. Båten är konstruerad frö att köras med Volvo IPS joystick kontroll.
Under däck har Princess V48 Open sovmöjligheter för upp till sex personer med en stor ägarkabin midskepps. Förutom två stora gästbäddar i förkabinen kan en soffa i salongen bäddas med två kojer.
Princess V48 Open visas först i Southampton och får sin internationella debut vid Festival de la Plaisance de Cannes, som hålls 10–15 september.
Tekniska data:
Längd ö a: 15,8 m
Längd skrov: 14,07 m
Bredd: 4,11 m
Djupgpende: 1,14 m
Vikt: 17 700 kg
Bänsletank: 1 325 liter
Vattentank: 364 liter
Motorer: 2xVolvo Penta IPS 600 (2 x 435 hk)
Fart: 32–34 knop
Den amerikanska skepparen Stephanie Roble, 24 år gammal, och hennes lag vann finalen i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy med 3-2 i matcher mot danskan Lotte Meldgaard Pedersen. Anna Kjellberg med besättning tog tredjeplatsen i ett helsvenskt möte mot Caroline Sylvan.
Det var sol och lätta vindar på tävlingsarenan under förmiddagen när finalen i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy avgjordes i bäst av fem matcher. Meldgaard och Roble seglade mycket jämt men det var dansk fördel med 2-1 inför den fjärde matchen där Meldgaard tog ledningen. Roble kom tillbaks på den sista sträckan innan mål och tvingade fram en femte och avgörande duell. Där kom amerikanskan iväg bäst och kontrollerade matchen från start till mål.
– Det känns grymt, vi var verkligen ställda mot väggen i den fjärde matchen men det var då vi hittade rätt rytm i vår segling. Vi visste att vi hade bra fart och manövrar men starterna funkade inte som vi ville i början. I den sista matchen lyckades vi komma på rätt sida av Lotte direkt, säger Stephanie Roble.
Matchen om tredjepriset var ett derby mellan två GKSS-lag i bäst av tre matcher. Caroline Sylvan och hennes New Sweden Match Racing Team tog ledningen i den första matchen, Anna Kjellberg kvitterade och efter en bra start i den tredje och avgörande seglingen drog Kjellberg ifrån på den första kryssen och skaffade ett övertag som hon kunde utöka fram till mållinjen.
– Vi fick bra starter vilket är avgörande när det är lätta vindar. Vi har seglat bra hela veckan och det har gått över förväntan med tanke på att lagetuppsättningen är ny. Det finns en del detaljer att jobba på men jag tycker att vi är väl värda den här tredjeplatsen, säger Anna Kjellberg.
Stena Match Cup Sweden 2013 Women’s Trophy – Final
Stephanie Roble (USA)
- Lotte Meldgaard (DEN) 3-2
Stena Match Cup Sweden 2013 Women’s Trophy – Petit Final
Caroline Sylvan (SVE) – Anna Kjellberg (SVE) 1-2
FOTO: DAN LJUNGSVIK
Seglaren Björn Hansen och hans eWork Sailing Team lyckades med ytterligare en mirakulös vänding i Stena Match Cup Sweden. Efter underläge med 2-0 mot nyzeeländaren Phil Robertson i dagens final vann de tre raka matcher och Hansen blev därmed den första svenska skepparen som lyckats försvara sin titel på Marstrand.
Det nyzeeländska laget såg starkt ut i de två första matcherna och satte press på Hansen. Trots att svensken låg tätt bakom seglade Robertson kontrollerat upp till en ledning med 2-0 i matcher. Uppförsbacken såg lite lättare ut för Hansen efter en trygg seger i race nummer fyra och i nästa match lyckas de kvittera till 2-2.
En avgörande duell följde där Robertson tog initiativet på den första kryssen. Hansen höll sig tätt intill motståndaren, utmanade och lyckades pressa Robertson till ett straff när de närmade sig den första rundningen. I en tät avlutning försökte Robertson straffa tillbaks Hansen men svensken kunde hålla undan.
– Jag ställde till det i de två första matcherna och gjorde misstag på kryssarna. Det är klart att det var ett nervöst läge men vi kom tillbaks tack vare besättningens fantastiska arbete. Det känns helt underbart att vinna i Marstrand igen och det är det roligaste som finns för en svensk seglare, säger Björn Hansen som nu är den skeppare som vunnit Stena Match Cup Sweden flest gånger efter seglingslegenden Peter Gilmour.
Björn Hansen och eWork Sailing Team vann Stena Match Cup Sweden 2012 och de är det första svenska laget som lyckats försvara sin mästartitel i tävlingen sedan starten 1994. Förra året tog de silver i matchracing-VM men laget har haft en tuff start i årets världscup. Segern på Marstrand innebär att de plockar in värdefulla poäng eftersom de fyra lagen som toppade tabellen innan Stena Match Cup Sweden slogs ut ur regattan innan semifinalerna.
– Det här var mer eller mindre nödvändigt för att vi skall kunna hänga med i kampen om VM-titeln. Det mycket hårt jobb som återstår i de tre deltävlingarna som återstår men tack vare den här segern finns chansen kvar, säger Hansen.
Italienaren Simone Ferrarese vann matchen om tredjepris i två raka matcher mot Keith Swinton från Australien.
Stena Match Cup Sweden 2013 – Final
Björn Hansen (SVE) – Phil Robertson (NZL) 3-2
Stena Match Cup Sweden 2013 – Petit Final
Keith Swinton (AUS) – Simone Ferrarese (ITA) 0-2
Info: www.stenamatchcupsweden.com
FOTO: DAN LJUNGSVIK
Bilden: Björn Hansen, eWork Sailing Team vinner den femta och avgörande finalmatchen mot Phil Robertson (NZL)
Stena Bulk initierade vid årsskiftet ett projekt där traditionell energieffektivitet och minskad bunkerförbrukning utökades med höjd effektivitet ur en mer kommersiell och operationell synvinkel. Det handlar om att ytterligare maximera relationen frakt och bunker. Effektiviseringen medför även en minskad miljöpåverkan genom reducering av svaveloxidutsläpp med ca 1.400 mt för 2013.
Den uppnådda besparingen på 65 Mkr på årsbasis anses vara till hälften tekniskt betingad och till hälften relaterad till kommersiella och operationella insatser.
”Vi har alltid legat på framkant vad gäller teknisk utveckling, men nu har vi även lyckats uppnå en operationell excellens som har stort genomslag. Vårt ambitiösa energieffektiviserande projekt där vi arbetar med en specifik energibudget för varje fartyg och resa har till vår glädje gett omedelbara, mycket positiva resultat,” konstaterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.
Stena är sedan länge känt för sin innovativa fartygsdesign och sin användning av senaste teknologin för att förbättra energieffektiviteten och minska bunkerförbrukningen. I dagsläget opererar bolaget en extremt modern flotta där de nya fartygen av Suezmax-modell är absolut högst presterande i sin klass. Jämfört med äldre fartyg av samma typ uppgår den minskade bunkerförbrukningen till 25 % när man jämför med ett fartyg som bara är 2-3 år gammalt upp till hela 40 % om man jämför med äldre tonnage från slutet av 90-talet.
Energy Management Project
Effektivitetsökningen beror huvudsakligen på att fartygen spenderar större andel tid i optimal fart, vilken har definierats som den mest effektiva för varje specifikt fartyg och enskild resa under rådande bränsle- och fraktmarknadsförhållanden. Detta har åstadkommits i huvudsak genom användningen av en energibudget för varje fartyg och resa, vilket i sin tur har möjliggjort en effektivare minutiös prestationsövervakning, fartygsoptimering och ökad medvetenhet ombord.
Att småbarn lär sig flyta är livsviktigt. Därför anordnar Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med Trygg-Hansa i helgen kostnadsfria tillfällen där småbarnsföräldrar får en introduktion i flytträning. Dessa hålls i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Östersund.
Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn mellan ett och sex år. För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt, därför har Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med Trygg-Hansa startat flytprogrammet Babybojen som ska hjälpa föräldrar att lära sina barn att flyta.
– Att småbarn lär sig flyta är livsviktigt, därför vi har tagit fram programmet Babybojen. Vi är övertygade om att det gör det lättare för föräldrar att lära sina barn att flyta hemma. Genom att gå på våra flyttillfällen ger vi en introduktion i hur flytprogrammet kan användas, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
Utgångspunkten för flyttillfällena är det nya programmet Babybojen. Utbildningen genomförs i veckan i fem städer och innefattar fyra övningstillfällen i varje stad, där småbarn och föräldrar får en introduktion i programmet.
– Alla barn kan lära sig flyta, det tar bara lite olika lång tid. Jag hoppas att så många föräldrar som möjligt tar chansen att ta del av flyttillfällena tillsammans med sina barn, det är viktigt för barnens vattensäkerhet, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.
Mer information om Babybojen hittar du här: www.trygghansa.se/babybojen
Björn Hansen och hans eWork Sailing Team tog sig idag till final i Stena Match Cup Sweden för tredje året i rad. De regerande mästarna besegrade det unga italienska stjärnskottet Simone Ferrarese med besättning med 3-2 i täta dueller och hård vind.
Det var publikfriande semifinalmatcher idag på Marstrand med vindar på upp mot 15 meter/ sekund och solsken på tävlingsarenan. Besättningarna fick slita hårt på kryssarna och kämpa med att hålla koll på spinnakern på undanvindarna.
I de första två matcherna skaffade Björn Hansen ett tidigt övertag och kunde behålla sin ledning även om Ferrarese, som seglade aggressivt lyckades bättre med att surfa på de stora vågorna. Ferrarese tog då över initiativet, vann två raka matcher och tvingade fram en femte och avgörande duell. Där kopplade Hansen greppet när det italienska laget fick dubbla straff i starten.
– Det var skönt att kunna knyta ihop säcken i det sista racet och vi är otroligt glada över att vara i final på Marstrand igen. Vi har fått jobba hårt ute på havet idag och det är lagets slit ombord som varit avgörande. Nu ska vi ge allt vi har i finalen, säger Hansen.
I herrtävlingens andra semifinal, mellan Ketih Swinton (AUS) och Phil Robertson (NZL), imponerade Robertsons lag med trygga vinster i de två inledande matcherna. Med kniven mot strupen tog Swinton ledningen i den följande måstematchen men i en dramatisk sista rundingen innan mål tappade de spinnakern i vattnet och Robertson kunde defilera in i mål.
Två svenska lag seglade under förmiddagen semifinal i Sten Match Cup Sweden Women’s Trophy. Det var fördel för Anna Kjellbergs lag i semifinalen mot Lotte Meldgaard Pedersen (DAN) efter tre matcher men danskan kom tillbaks. Kjellberg fick problem med spinnakern i slutet på den avgörande matchen och tappade sin ledning till danskan.
– Det känns tomt och lite som att som att vi gav bort segern. Jag tycker att vi stundtals seglade mycket bättre det danska laget men vi hade lite för många misstag ombord för att det skulle räcka hela vägen, säger Anna Kjellberg som imorgon möter Caroline Sylvan och hennes lag i match om tredjepris.
Sylvan och hennes besättning hade svårt med starterna i sin semifinal mot Stephanie Roble (USA) och förlorade med 3-1. Finalseglingarna avgörs i bäst av fem matcher, damerna på förmiddagen och herrarna på eftermiddagen.
Resultat
Semifinaler – Semifinaler Stena Match Cup Sweden Open Class
Simone Ferrarese (ITA) – Björn Hansen (SWE) 2-3
Phil Robertsson (NZL) – Keith Swinton (AUS) 3-0
Resultat
Semifinaler
– Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Stephanie Roble (USA) – Caroline Sylvan (SVE) 3-1
Anna Kjellberg (SVE) – Lotte Meldgaard (DEN) 2-3
Bilderna:
SMCS13_DL-1925 – Anna Kjellberg förlorar avgörnade match mot Lotte Meldegaard Pedersen FOTO: DAN LJUNGSVIK
SMCS13_DL-2115 – Björn Hansen mot Simone Ferrarese i semifinal i Stena Match Cup Sweden FOTO: DAN LJUNGSVIK
Båtäsongen går på högvarv. Sökningar på båttillbehör och båtmotorer har ökat med över 65 procent på eniro.se den senaste månaden. Lagom till den stora semestermånaden finns uppdaterade och kostnadsfria sjökort hos Eniro.
Sjökorten finns i appen På Sjön samt på eniro.se beroende på om man vill sitta hemma och planera sin rutt eller upptäcka nya platser när man är ute med båten.
– Vi vet att många tar med sig mobilen och iPaden på sjön om sommaren och därför har vi anpassat innehållet till användarnas beteende. Man kan både planera efter sjökortet och hitta sjömackar, restauranger och naturhamnar i närheten, säger Mattias Wedar, VD Eniro Sverige.
Sjökorten täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.
Kort fakta om På sjön:
På sjön finns för gratis nedladdning för iPhone, iPad och Android.
Hastighet i knop
Kurs
Tid
Trippmätare
Hitta båt (genom knappen Hitta båt kommer man tillbaka till båtens position även om man tittat på andra sjökort eller kartor)
Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn
Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden inklusive information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.
Väderprognos för 6 och 24 timmar (endast iPad)
Kustnära nyheter (endast iPad)
På Sjön vann pris som Årets Nyttoapp på Mobilgalan 2012.
På Sjön är ett planeringsverktyg och inte avsett för navigering.
Apparna finns för gratis nedladdning här:
iPhone: https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon/id356145695?mt=8
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar
iPad: https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon-hd/id444222894?mt=8
Båtsäsongen är igång på allvar och lagom till de stora semesterveckorna släpps nu en uppdaterad version av Båtmiljö.se – sajten som hjälper dig till ett miljövänligare båtliv.
Kopplat till sajten finns även Båtmiljöappen som innehåller kartor över sugtömningsstationer, båtbottentvättar och utslagsvaskar. Med i appen finns också den mycket populära havstulpanvarningen. – I år har det tillkommit ett trettiotal nya tömningsstationer som nu ligger inne i appen. Helt nytt för året är även att vi har med alla utslagsvaskar längs Sveriges kuster, berättar redaktör Anna Ehn.
I appen finns också Havstulpanvarningen som meddelar när det är dags att tvätta båtbotten under sommaren för att slippa påväxt från havstulpaner. En mycket populär tjänst som även finns med sms-varning. Sms-tjänsten har i skrivande stund 6 500 abonnenter.
– Det är jättekul att så många använder appen och sms-tjänsten, säger Anna Ehn som upplever att Båtmiljö.se och kringtjänsterna fyller viktiga behov för flera aktörer. – Vi märker att Båtmiljö.se har blivit en sambandscentral mellan båtägare och myndigheter kring miljöfrågor på sjön. Den fyller ett behov och bidrar stort till miljöarbetet och ger stöd för både båtklubbar och kommuner.
Den nya designen gör sajten mer lättnavigerad men har kvar samma informativa innehåll. Att informera om båtmiljöfrågor är viktigt för Skärgårdsstiftelsen vars personal på nära håll följer utvecklingen av både båtliv och miljöfrågor kopplade till skärgård och båtar.
– Skärgårdsstiftelsen ska främja friluftsliv och besök i skärgården och försöka skapa förutsättningar för fler att uppleva skärgården. Detta måste kunna ske utan att miljön försämras. Därför måste stiftelsen verka för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Båtmiljö.se är ett viktigt verktyg för båtbesökare att kunna vara i skärgården på ett miljövänligt sätt, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.
Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team lyckades vann båda sina måstematcher och är klara för kvartsfinal där även Björn Hansen tagit en plats. Team Anna Kjellberg säkrade en plats i semifinal redan igår och det är nu klart att hon får sällskap dit av Caroline Sylvan med besättning som idag öppnande med två raka segrar.
På torsdagen avlutades grundomgången i matchracingtävlingen på Marstrand i utmanande seglingsförhållanden med skiftande vindar. Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team var piskade att vinna båda sina matcher idag för nå kvartsfinal. De kopplade tidigt greppet, först i matchen mot Adam Minoprio (NZL) och sedan mot Keith Swinton (AUS) och tog hem måstematcherna med god marginal.
– Vi lyckades bra med starterna och sedan gjorde vi rätt val runt banan. Det kändes som om allting ombord stämde, vi kom iväg bra i ledning och fick mycket utrymme till att segla lugnt och kontrollerat, säger Johnie Berntsson som ställs mot nyzeeländaren Phil Robertsson i kvartsfinal.
Björn Hansen, som hade ett bra utgångsläge till avancemang när dagen inleddes, imponerade också och vann både mot Phil Robertsson och det unga stjärnskottet Taylor Canfield. Hansen och hans lag är regerande mästare i regattan på Marstrand och imorgon möter de Adam Minoprio i kvartsfinal, ett motstånd de känner till väl eftersom deras lag tränade ihop veckan innan Stena Match Cup Sweden
– Jag ser fram emot ett par riktigt roliga och tuffa matcher, vi kan inte ta ut något i förskott. Jag är väldigt nöjd med hur vi avslutade grundserien och de sista fem matcherna har vi jobbat bra i laget med taktiken, manövrarna och med att få fart på båten, säger Hansen.
Staffan Lindberg, som tävlar för Finland men seglar med svensk besättning, har övertygat i grundserien. Hans lag kommer imorgon ställas emot den unga italienaren Simone Ferrarese som vann grundserien och är det stora utropstecknet i herrtävlingen hittills. Keith Swinton (AUS) som seglar med två svenskar i besättningen tog den sista kvartsfinalplatsen.
I Stena Match Minoprio Women’s Trophy är både Caroline Sylvan och Anna Kjellberg klara för semifinalerna som avgörs på fredag. Sylvan tog sig tryggt vidare till semifinal idag med genom att öppna med två vinstmatcher.
– Vi har seglat väldigt bra och det mesta har funkat med besättningsarbetet ombord. Det känns jättebra inför semifinalerna och där gäller det att göra så få misstag som möjligt. Det är hårt motstånd men vi kan slå dem allihop, säger Sylvan.
På fredagen bestäms vilket lag som möter vilket i fredagens semifinaler i damtävlingen.
Kvartfinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Staffan Lindberg (FIN)
Phil Robertsson (NZL) – Johnie Berntsson (SWE)
Ian Williams (GBR) – Keith Swinton (AUS)
Björn Hansen (SWE) – Adam Minoprio (NZL)
Stena Match Cup Sweden Open Class Round Robin:
Simone Ferrarese (ITA) 9p – 2: 9
Phil Robertson (NZL) 8p – 3: 8
Björn Hansen (SVE) 7p – 4: 7
Adam Minoprio (NZL) 7p – 4: 7
Ian Williams (GBR) 7p – 4: 7
Staffan Lindberg (FIN) 6p – 5: 6
Johnie Berntsson (SVE) 6p – 5 : 5,5
Keith Swinton (AUS) 5p – 6 : 5
– – –
Pierre Antonie Morvan (FRA) 4p – 7: 4
Mathieu Richard (FRA) 4p – 7: 4
Taylor Canfied (USA) 3 – 8p : 3
Henrik Eyermann (SVE) 0p – 11: 0
Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Stephanie Roble (USA)
6p – 6: 2
Anna Kjellberg (SVE)
6p – 6: 2
Lotte Meldgaard (DEN) 4p – 4: 4
Caroline Sylvan (SVE)
4p – 4: 4
– – -
Anna Kjellgren (SVE)
0p – 5: 0
FOTO: DAN LJUNGSVIK
Björn Hansen och hans eWork Sailing Team vände ett tungt underläge i dagens kvartsfinaler på Marstrand och är nu klara för semifinal. Svensklaget imponerade stort genom att vinna tre raka matcher mot nyzeeländaren Adam Minoprio.
– Det är fantastiskt att vara i semifinal och det känns som att vi kommit igen efter en dålig inledning på säsongen, säger Björn Hansen.
Det regerande mästarlaget i Stena Match Cup Sweden var ställda mot väggen efter två matcher där de tappat ledningen mot Adam Minoprio, vinnaren av världscupen 2009. De laddade om vann den första måstematchen men tjuvstartade därefter i match fyra vilket gav Minoprio en klar ledning vid den första vändningen. Hansen var då så gott som uträknad med kom tillbaks och kvitterade matchen till 2 – 2. I den sista och avgörande duellen fick svensklaget en bra start och kontrollerade matchen från start till mål.
– Jag tror att det var vår comeback i fjärde matchen som knäckte dem. Sedan fick vi en bra start och även om Minoprio var hack i häl lyckades vi göra ett avgörande ryck vid den andra rundningen, säger Hansen som tror på hårda matcher i semifinalerna imorgon eftermiddag då hans lag ställs mot veckans stora utropstecken Simone Ferrarese från Itlaien.
– Han har inlett tävlingen starkt och brukar vanligtvis behålla den formen men jag ser fram emot matchen och perfekta förutsättningarna i morgon med sol, 30 grader och hårda vindar.
eWork Sailing Team vann VM-silver i matchracing 2012 men har haft en tung inlending på årets säsong. De fyra lag som nu ligger i topp i världscupen har redan slagits ut ur Stena Match Cup Sweden och Hansen har därför ett läge att ta igen viktiga poäng inför de tre återstående deltävlingarna.
Stena Sailing Team med Johnie Berntsson som skeppare seglade väldigt bra under dagen och tvingade Phil Robertson (NZL) till en femte och avgörande kvartsfinalmatch. Där fick de en bra start men Robertson slog tillbaka och vann. Keith Swinton (AUS), som seglar med två svenskar i besättningen, imponerade stort när hans lag vann mot den regerande världsmästaren Ian Williams. Imorgon seglas semifinalerna i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy på förmiddagen och där har både Anna Kjellbergs och Caroline Sylvans lag tagit en plats i var sin match. På efetrmiddagen avgörs vilka herrlag som går till lördagens finalseglingar.
Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Stephanie Roble (USA)
- Caroline Sylvan (SVE)
Anna Kjellberg (SVE)
- Lotte Meldgaard (DEN)
Semifinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Björn Hansen (SWE)
Phil Robertsson (NZL) – Keith Swinton (AUS)
Kvartfinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Staffan Lindberg (FIN) 3-2
Phil Robertsson (NZL) – Johnie Berntsson (SWE) 3-2
Ian Williams (GBR) – Keith Swinton (AUS) 1-3
Björn Hansen (SWE) – Adam Minoprio (NZL) 3-2
SMCS13_DL-1510 – Björn Hansen Bild: Dan Ljungsvik
SMCS13_DL-1450 – Johnie Berntsson
Foto: Dan Ljungsvik
Mitt in den stora matchracingtävlingen på Marstrand avgjordes idag Childhood Race – där kändisar klev ombord på kappseglingsbåtarna för att tävla för välgörenhet tillsammans med seglarna som deltar i Stena Match Cup Sweden.
Det blev en händelserik drabbning när Childhood Race seglades på Stena Match Cup Swedens tävlingsarena och bästa båten av alla var Stena Metall. Vid rodret stod svenska seglaren Björn Hansen och han hade sällskap på vinnarbåten av TV-kocken Alexandra Zazzi, den lokala deckarförfattarinnan Ann Rosman samt idoldeltagaren Moa Lignell och hennes bror Emil. För Moa Lignell var Childhood Race första gången hon klev ombord på en segelbåt och ute på banan fick hon hålla koll på startklockan.
– Jag var lite rädd i början men det visade sig att det var jätteroligt. Vi fick bra starter och det var en hel del adrenalin hos oss i laget när de andra närmade sig bakom oss men det var väldigt kul att vi vann, säger Moa Lignell.
Stena Metall fick snabbt en klar ledning i det första racet och efter komplikationer med spinnakern lyckades de ta hem segern tätt följda av Handelsbanken och DB Schenker. Tävlingens andra race vanns av seglingslegenden Pelle Pettersson som styrde Pelle P-båten och Stena Metall seglade där in på en sjätteplats vilket räckte till totalseger i Childhood Race 2013.
World Childhood Foundation
World Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden och Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. Childhood är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer har gett ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation och 2013 har det blivit sammanlagt 465 000 kronor.
Slutresultat Childhood Race 2013
1. Stena blå: Alexandra Zazzi, Ann Rosman, Moa Lignell, Emil Lignell
2. Essiq: Simone Ferrarese, Eddie Bengtsson
3. Swedish Club: Phil Robertsson, Richard Kiw, Anna De Geer, Charlotte Brandin, Felix Mårtensson, Axel Andersson
4. Stena Röd: Johan Eurén, Dan Sten Olsson, Sigrid Berntsson, Emma Igelström
5. Pelle P: Ian Williams, Pelle Pettersson, Lasse Cronér, Ulf Ekberg, Jens Byggmark, Mattias Hargin, Marcus Larsson
6. Handelsbanken: Anna Kjellberg, Stefan Karlsson, Hans Mosesson, Carl Brodin
7. DB Schenker: Mattieu Richard, Hanna Fogelström, Jenny Alm, Frida Tegstedt, Jamina Roberts, Louise Sand
8. Alpari: Adam Minoprio, Chantelle Johnson, Catriona Mowat, James Pleasance
9. Volvo: Keith Swinton, Ebba Ljungmark, Louise Karlsson, Robert Kronberg, Daniel Alfredsson, Christian Olsson
10. Turkish Airlines: Caroline Sylvan, Mustafa Tanriverdi, Jan Bylund, Krasimir Kostadinov, Christina Bjernudd, Helena Mårtén
Foto Bild: Dan Ljungsvik
Ospar-kommissionens möte i Göteborg i förra veckan ledde till flera viktiga beslut för havsmiljön i Nordostatlanten. Bland annat enades de 15 medlemsländerna och EU om att utveckla en åtgärdsplan för att minska den marina nedskräpningen.
– För Sveriges del är beslutet viktigt. Varje år flyter det iland mellan 4000 och 8000 kubikmeter marint skräp på västkusten, säger Jan Schmidtbauer Crona på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Varje år dumpas 6,4 miljoner ton skräp i världshaven, enligt amerikanska vetenskapsakademin. I Nordsjön dumpas över 20 000 ton skräp, eller 220 000 kubikmeter, varje år. Cirka 15 procent av skräpet sköljs upp på stränderna, lika mycket flyter omkring och resterande 70 procent beräknas sjunka till havsbotten.
– Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar men också för betande boskap längs kusten. Det är också dyrt att sanera våra kuststräckor, säger Jan Schmidtbauer Crona, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.
– När det gäller marint skräp så behövs samverkan mellan länder. Därför är Ospar-kommissionens beslut om en gemensam åtgärdsplan ett viktigt steg för att hitta lösningar som fungerar.
Ospar, eller Oslo-Pariskonventionen, syftar till att skydda miljön i Nordostatlanten inklusive Nordsjön, Skagerrak och delar av Kattegatt. Förra veckan samlades dess högsta beslutande organ, Ospar-kommissionen i Göteborg. Mötet samlade ett 70-tal representanter från 15 länders regeringar, EU och flera internationella organisationer.
Ett annat positivt resultat av mötet var att länderna antog gemensamma riktlinjer för hur dispenser ska ges enligt barlastvattenkonventionen. Syftet med dessa och konventionen är att hindra spridningen av främmande arter i våra vatten
– Främmande djur och växter som förs med i barlastvattnet från ett fartyg kan rubba det naturliga ekosystemet i ett annat havsområde. Exempel på arter som kan ha spridits så till svenska vatten är den amerikanska kammaneten och den kinesiska Ullhandskrabban, säger Jan Schmidtbauer Crona,
Riktlinjerna har tagits fram i en gemensam arbetsgrupp mellan Ospar och dess motsvarighet för Östersjön, Helcom (Helsingfors-kommissionen). Helcom väntas godkänna riktlinjerna vid ett ministermöte i Köpenhamn i höst.
Mötet tog också fram en första lista av gemensamma indikatorer för hur tillståndet i den marina miljön i Nordostatlanten ska övervakas och bedömas.
– För Nordsjön rör det sig om cirka 30 stycken, exempelvis förekomst och utbredning av tumlare och fåglar, bifångst av marina däggdjur och halter av farliga ämnen i sediment och fiskar, säger Tobias Porsbring, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.
– Detta är i linje med EUs havsmiljödirektiv som förordar att medlemsländernas övervakningsprogram ska vara ”sammanhängande och samordnade”.
Vid mötet publicerades också 2012-års statusrapport om nätverk av skyddade områden i Nordostatlanten. Drygt fem procent av hela Ospar-området är utpekat som skyddat. I Nordsjöregionen har man nått målet att skydda tio procent och Sverige har skyddat 17,4 procent av sitt Ospar-område.
En sak som kommissionen däremot inte kunde enas om var antagandet av 23 föreslagna rekommendationer för skydd av arter och livsmiljöer i Ospars havsområde.
– Länderna har olika syn på vad Ospar har rätt att göra för att skydda arter som påverkas av fiske. En del menade att rekommendationerna inte fick innehålla skrivningar om möjliga åtgärder, exempelvis stängning av område för fiske, som kan föreslås för de organisationer som verkar inom fisket. Andra länder ville tillåta den slags skrivningar, säger Karin Wall, verksjurist på HaV.
Ett extra möte är planerat i London i december, då väntas Ospar-kommissionen ta upp frågan igen.
Ansvaret för att driva Sveriges arbete i Ospar ligger på HaV. I planering och genomförande av konventionen deltar flera andra myndigheter, exempelvis Sveriges Geologiska Undersökning, Strålsäkerhetsmyndigheten, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne.
Källa: HaV.
Den 2 juli tillkännagav General Motors och Honda att bolagen ska samarbeta långsiktigt kring utvecklingen av nästa generations bränsleceller och vätgasteknik, med år 2020 som mål för lansering. Bolagen menar att samarbetet kommer att bli en framgång bland annat genom att dela kunskap och utnyttja stordriftsfördelar.
GM och Honda planerar också att samarbeta med andra intressenter för att utveckla tankningsinfrastrukturen, vilket är avgörande för att konsumenterna ska se fördelarna och ge sin acceptans för tekniken.
GM och Honda är ledande inom bränslecellsteknik. Enligt Clean Energy Patent Growth Index rankas GM och Honda nr 1 respektive nr 2 i antal patentansökningar för bränslecellsteknik mellan 2002 och 2012. Totalt handlar det om mer än 1 200 patentansökningar.
– Det här samarbetet bygger på Hondas och GM:s styrkor som ledande utvecklare av vätgasdriven bränslecellsteknik, säger Dan Akerson, GM:s ordförande och koncernchef.
– Vi är övertygade om att detta är det bästa sättet att utveckla denna viktiga teknik, som har potential att bidra till att minska beroendet av olja och etablera hållbara transporter.
– Av alla tekniker med låg miljöpåverkan är det bränslecellsdrivna fordon som har flest fördelar vad gäller räckvidd och tankningstid om man jämför med konventionella drivna bilar. Honda och GM vill öka utvecklingstakten av den här viktiga tekniken. Genom samarbetet kommer vi att skapa ett avancerat system med stor kapacitet som dessutom kommer att vara överkomligt i pris, säger Takanobu Ito, vd och koncernchef för Honda Motor Co Ltd.
Inom ramen för GM:s projekt Driveway, som lanserades 2007, har en flotta på 119 vätgasdrivna bilar kört nästan 500 000 kilometer på vanliga vägar. Det är mer än någon annan biltillverkare har presterat.
2002 började Honda leasa ut Honda FCX och har levererat 85 bilar i USA och Japan, inklusive efterföljaren FCX Clarity som utsågs till ”World Green Car” 2009. Genom projektet har Honda skaffat sig stor kunskap om verklig användning av eldrivna bränslecellsbilar.
Som tidigare meddelats planerar Honda att lansera efterföljaren till FCX Clarity i Japan och USA under 2015, och därefter i Europa.
Bränslecellsteknik möter många av de stora utmaningarna som bilar har idag: petroleumberoendet, utsläpp, effektivitet, räckvidd och tankningstider. Bränsleceller kan drivas med förnybar vätgas från källor såsom vindkraft och biomassa. Det enda utsläppet från bränslecellsfordon är vattenånga. Dessutom kan bränslecellsfordon ha en räckvidd på upp till 65 mil, tankas på så lite som tre minuter, och framdrivningstekniken kan användas på små, medelstora och stora fordon.
Upptäck livet under vatten på Hallands första snorkelled. Längs den 200 meter långa slingan i Svärjarehålan i Tylösand kan du få mer kunskap om kustens djur och natur genom tio olika undervattenskyltar.
På fredag invigs snorkelleden i Svärjarehålan. Kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf inviger leden klockan 10.30 och premiärsnorklar sedan leden. Mellan klockan 10-14 kan du också testa leden, lära dig hur man snorklar av Halmstads dykarskola och om djur och växter som finns i havet.
Vad är en snorklingsled?
En snorkelled fungerar som en naturstig under vattnet. Du följer en utmärkt led och möts med jämna mellanrum av informationstavlor under vattnet som beskriver det marina växt-och djurlivet omkring dig.
Varför Svärjarehålan?
Tanken med att anlägga den i Svärjarehålan är att både badplatsen är välkänd och redan är en lättillgänglig plats för alla, även för personer med funktionsnedsättningar.
Samarbetsprojekt och ideellt arbete
Snorkelleden är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan Halmstads naturskyddsförening, Halmstads kommun och Halmstads dykarskola. Leden har finansierats av LONA-bidrag (Lokala Naturvårdssatsningen), Halmstads naturskyddsförening, Halmstads kommun och med hjälp av hundratals timmar ideellt arbete.
Kommentarer
Jo Appen var ju gratis men sen kosta ju allting😒