Nyheter

Franska Groupama 4 med Franck Cammas behåller ledningen och har ökat avståndet till tvåan, Puma Ocean Racing powered by BERG, i Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Med knappt 1 000 Nm kvar av Leg 4 verkar Groupama 4:s ledning vara stabil, men mycket kan fortfarande hända innan målgång.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

Groupama 4 and Franck Cammas have yet again put more distance between PUMA Ocean Racing powered by BERG, as they begin what’s expected to be an 800 nautical mile drag race towards North Cape at the tip of New Zealand’s North Island. At 0700 UTC this morning, Groupama had drawn out a comfortable lead of 94.90 nm, which increased to 105 nm at 1000 UTC as the team averaged speeds of 16.5 knots, while PUMA had dropped 10 nm and were sailing three knots slower.

As the leaders begin what will be a fast and furious 800 nm drag race, the effect of a low-pressure originating off Fiji will be a big influence on the approach to North Cape. To sail high and avoid much of the upwind work will carry the risk of sailing too close to the centre of the system where the breeze is slight. Sailing low in more pressure for longer could involve more than 200 nm on the wind in order to get round the cape. It is a trade-off between how close to the centre of the low to go and how many miles to sail upwind.

Presently the system has not moved dramatically, although it remains unstable. Once round North Cape, provided the low-pressure stays stationary and does not spin over the centre of New Zealand, the last miles for the fleet could be in a wind corridor, which will make for a dramatic finish on Saturday morning UTC.

At 1000 UTC today, the leaders were clear of the wind shadow caused by the French island of New Caledonia, passing 120 nm to leeward. PUMA (Ken Read/USA) meanwhile is keeping a good eye on Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). With Groupama now so far ahead the only opportunity for the American team to overthrow them is if they run into light airs on the southern side of the North Island, something that has won and lost previous races.

Presently CAMPER in fourth place are contending with unseen reefs in their path, requiring them to alter course substantially to avoid the shallow areas of seven – 10 metres.

“We’re trying to sail fast and keep in the pressure and make some gains on the guys behind and the guys ahead,” said race veteran Tony Rae this morning. “Hopefully they [Groupama 4] will soften up and we can carry on with a bit of pressure.”

Fifth placed Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) lost power and lights on board briefly when a switch cover in the engine bay melted. Crisis was averted by helmsman/trimmer Simon Fisher tracing the problem and replacing the switch, but at 1000 UTC today the team was 244 nm in deficit.

Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) in sixth position are disheartened by losing so many miles. They are now 383 nm off the lead, not knowing where they went wrong having been in touch with the pack for most of this leg.

“There is plenty of time after the leg to go over and pinpoint the spot where we hurt the most and attempt to debrief it, but for now, it’s looking forward, getting to Auckland and possibly chasing down some boats,” said navigator Aksel Magdahl.

Arbetet med Viking Lines nya passagerarfartyg M/S Viking Grace fortskrider enligt planerna. Kölsträckningen äger rum idag den 6 mars på STX Europes varv i Åbo och sjösättningen planeras till mitten av augusti. Viking Lines nya gaselektriska passagerarfartyg kommer att trafikera rutten Stockholm–Åland–Åbo och trafikstarten beräknas till den 15 januari 2013.

Intresset för det nya fartyget är stort och redan nu har resor bokats med M/S Viking Grace.

Kölsträckningsceremonin är en uråldrig tradition som anses medföra lycka för fartyget. Vid ceremonin lyfts det första byggnadsblocket ned i byggnadsdockan där nio mynt, präglade år 2012, placeras under blocket. Mynten är från jubileumsserien Sveaborg med bruksmynten 2 euro, 1 euro, 50 cent, 20 cent, 10 cent, 5 cent, 2 cent och 1 cent samt dessutom en jetong som präglats till minne av det svenska 1700-talsfortet Sveaborg i Finska viken. När skrovet är färdigt och fartyget är klart för sjösättning flyttas mynten och svetsas fast under fartygets mast.

Kölsträckningen är en markering för att det första byggnadsblocket är klart och att fartyget nu ska fogas samman med övriga block till ett färdigt fartyg. Samtidigt räknas det som en officiell händelse som innebär att fartyget från och med nu skall uppfylla alla de regler, lagar och förordningar som är gällande vid kölsträckningsdatumet. Kölsträckningsdatumet kunde betecknas som fartygets ”födelsetid”.

Fakta om M/S Viking Grace:
Längd 214 + 4 m
Bredd 31,8
Fart 22 knop
GT 57 000
Rutt: Stockholm-Mariehamn/Långnäs-Åbo
Klassificering: Lloyds register
Flaggstat: Finland
Passagerarkapacitet: 2 800
Längdmetrar: Fraktfiler1 275 meter, personbilarna 500 meter på däck 4 samt
500 m på däck 5
Planerad leverans: 10 januari 2013

Kommentarer

Sarah 14:51:01 2013-01-27

Jag fattar fortfarande inte vad kölsträckning är

Nisse 09:51:48 2013-01-28

Första etappen i ett fartygsbygge, då kölen sträcks.

Va 21:58:21 2015-07-12

Då kölen sträcks? Det är bara att kasta om orden. Hur sträcker man en köl?

Italienska Absolute lanserar ett nytt flaggskepp med beteckningen 72 Fly. Det är den mest påkostade båten hittills från Absolute och en ganska annorlunda båt vad designen beträffar. Absolute såldes 2001 av familjen Gobbi till Azimut-Benetti Gruppen, som döpte om båtarna från Gobbi till Atlantis. Familjen Gobbi gick dock vidare och har därefter lanserat båtmärket Absolute.

Idag är Absolute ett etablerat varumärke, som även har en importör i Norge. Företaget har flera HT- och flybridgemodeller på totalt nio olika skrov.

Den senaste modellen är dock den mest påkostade och största båten hittills från Absolute. Absolute 72 Fly beskrivs som en miniyacht som ska ta upp kampen med etablerade storvarv som Azimut, Ferretti, Riva och Sunseeker. Det är ingen helt enkel uppgift, men nyheter säljer och här har Absolute sin möjlighet.

– Absolute vill inte vara någon lillasyster i Italien och satsar därför hårt i marknaden för båtar upp till 100 fot. Som privatägd akötr har de länge legat i skuggan av Azimut-Benetti och Ferretti-grupperna. Med båtar som Absolute 72 Fly siktar de på att komma ut ur den skuggan för gott, säger Bjørn Vidar Lund hos den norska importören, Italmarin AS.

Absolute 72 Fly, som lanseras i vår, blir en stilren, elegant och praktisk 72-fotare med fyra kabiner och tre stora badrum. Salongen omfattar en stor soffgrupp i aktern, matavdelning för åtta personer vid matbordet på styrbord sida med mera. Flybridgen är är designad för att vara bland marknadens största.

Absolute har sedan starten utrustat sina båtar med Volvo Penta IPS, vilket även gäller nya 72 Fly. Standard på Absolute 72 blir motorer från IPS 600 (2 x 435 hk).

Info: www.italmarin.no

Den svenske havskappseglaren Thomas Blixt blir en av utmanarna i VM i havskappsegling i Helsingfors i augusti. Med en svensk-finsk besättning är han en av favoriterna i VM med sin vassa TP52 Blixt Pro Sailing.

– Målet är givetvis att ta en topplacering men en stor del av seglareliten är på plats så motståndet blir oerhört tufft, säger Thomas Blixt.

Thomas Blixt är den 95:e båten som anmäler sig till VM i ORC International, VM i havskappsegling. VM-regattan i Helsingfors seglas 4-11 augusti och har samlat en stor del av seglareliten från Sverige, Finland men även från Norge, Baltikum och Italien. Blixt Pro Sailing leds under VM av den finske skepparen Patrick Lindqvist, som tidigare har seglat framgångsrikt med Thomas Blixt, som blir rorsman under VM.

Motståndet utgörs bland annat av den norske TP52:an Wolfpack, som tidigare var Kung Haralds båt ”Fram” och nu seglas av Thomas Nilsson. Blixt Pro Sailing har 15 besättningsmän, utvalda från Sverige och Finland och med erfarenhet från Volvo Ocean Race och internationella mästerskap.

– Innan VM kommer vi att ha hunnit segla bland annat Sandhamn Open och ÅF Offshore Race i Sverige och en träningsregatta i Helsingfors så vi ska komma väl förberedda, menar Thomas Blixt, som har fyra totalsegrar i Gotland Runt och flera i klassen bakom sig, och har utnämnts till Årets bästa havskappseglare tre gånger i Sverige. Det här är första gången han seglar om VM i ORC International.

Whyshore Yachting & Marketing inleder ett samarbete och partnerskap med Delta Powerboats. Delta blir båtleverantör till Whyshore, och kommer agera start- och säkerhets båt under samtliga kappseglingsaktiviteter under 2012, Delta D40 WA kommer agera startbåt vid Grand Prix seglingarna som ingår i de cuper som Whyshore arangerar.

Säsongen består av totalt tio kappseglingshelger fördelat på Whyshores tre cuper Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup och den för året nya Multi Cup (namngivande partner presenteras i mars) samt avslutningsregattan Grand Prixernas Grand Prix på Riddarfjärden i Stockholm.

Kappseglingarna genomförs i Stockholm och Nynäshamn, Båstad, Marstrand och Malmö. På samtliga platser kommer tävlingsledningen använda Delta-båten som plattform.

– Vi är väldigt glada för att ha Delta med oss som partner i våra cuper. Med Deltas deltagande kommer vi utveckla cuperna till att bli ännu mer professionella. Intresset för segling har ökat och sporten blir alltmer publik, Delta Powerboats är High-Tech miljösmarta och står för kvalitet och prestanda. Det är värden som Whyshore gärna förknippar sig med och som vi önskar att cuperna ska förmedla, säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.

– Vi tycker att Whyshores nytänkande kring kompakta seglingsevent passar Delta Powerboats i vår långsiktiga varumärkesstrategi. Seglingen ligger oss varmt om hjärtat då samtliga involverade i Delta projektet har en gedigen seglingsbakgrund. Delta ser fram emot att agera startfartyg till sommarens seglingar, säger Kalle Wessel, försäljningschef på Delta Powerboats.
Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå. Whyshore ansvarar för projektledning av Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup, Multi Cup och Grand Prixernas Grand Prix.

Info: www.whyshore.com
Info: www.deltapowerboats.se

Boatsecure Scandinavia AB:s elektroniska båtmärkning minskar risken för att båten ska bli stulen. Om båten trots allt blir stulen är den lätt att identifiera för till exempel sjöpolis och försäkringsbolag, tack vare en speciell avläsningsutrustning.

ID-märkningen utför båtägaren själv på några minuter. Det enda denne behöver göra är att fästa BoatSecures elektroniska ID-tagg på en plats i båten eller under motorkåpan där den inte syns. Taggen är självhäftande och fäster på alla material, såväl plast, trä som metall.

Info: www.boatsecure.se

Volkswagen Stockholm är ny samarbetspartner till båtmässan Allt för sjön, som hålls 2–11 mars på Stockholmsmässan. – Folk som intresserade av båtar är i regel också intresserade av bilar. Därför känns det naturligt för oss att vara stor samarbetspartner till denna välbesökta mässa. Allt för sjön står för kvalitet och design vilket passar Volkswagen som hand i handske, säger Tobias Rückert, märkeschef Volkswagen Stockholm.

Volkswagen Stockholm är sedan tidigare starkt förknippat med seglingssporten. År 2010 startade man kappseglingstävlingen Volkswagen X-35 Cup tillsammans med Whyshore – en tävling som i år arrangeras för tredje året i rad. Besökare som vill veta mer om denna spännande och publikvänliga seglingstävling kan komma förbi montern på mässan.

Besökarna kan i A-hallen också bekanta sig med de nya Volkswagen-modellerna Beetle och up! samt storsäljaren Passat och den populära dragbilen Tiguan.

Sverige får en egen importör av Riva motorbåtar. Företaget Callisma AB har tecknat ett exklusivt kontrakt med Riva boats och ägaren, Ferretti Group, för att bli importör och auktoriserad återförsäljare för RIVA i Sverige. Callisma blir en del av varumärkets globala nätverk av återförsäljare.

– Callisma har värdefull erfarenhet och ett brett etablerat nätverk av kontakter och samarbetspartners, som försäkrar en solid och grundläggande etablering av RIVA på den lokala marknaden. Samarbetet med Callisma är också ett viktigt steg för varumärkets introduktion på den bredare nordiska marknaden, säger Paola Procopio, Riva Brand Manager.

Riva, känt som en av världens mest exklusiva och anrika båttillverkare, blir ett starkt komplement till Callismas existerande portfolio av varumärken, som i dagsläget inkluderar Aston Martin, Fisker Automotive, Bentley (service) och den svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg.

– På Callisma har vi alltid haft en djupt rotad passion för design och teknik. Det finns en väl etablerad fascination för design och båtar i familjen Mannerfelts historia. Vår farbror Ocke Mannerfelt och vår kusin Ted Mannerfelt, driver Mannerfelt Design Team – ett välkänt varumärke inom den automotiva och nautiska designindustrin, säger Fred Mannerfelt, vd och grundare av Callisma AB.

– Både jag och min bror, Charlie Mannerfelt, känner att det är ett naturligt steg att addera ett varumärke som Riva till Callismas befintliga portfolio. Detta ger en möjlighet att bredda företagets profil utan att kompromissa med Callismas identitet och kärnvärden. Vi har utsett en dedikerad och erfaren försäljningsspecialist, Jesper Carlzon, som ska ansvara för försäljning och eftermarknad av Rivas produkter. Jesper Carlzon blir också ansvarig för all kommunikation anknuten till varumärket Riva.

Försäljningen ska ske från Callismas anläggning i Danderyd i tätt samarbete med huvudkontoret och båtvarven i Italien.

Riva bygger cirka 60 båtar varje år, storleksmässigt från 27 till 115 fot i längd. I Sverige räknar företaget med att kunna förmedla och sälja 2–3 objekt per år. Callisma kommer även att erbjuda och förmedla service samt underhållstjänster för båtarna.

Över landet har flera lokala vattenvårdsprojekt dragit igång. För att inte miljöåtgärderna ska tappa fart vill Havs- och vattenmyndigheten att regeringens anslag för åtgärder för havs- och vattenmiljö ska ligga kvar på dagens nivå, cirka 740 Mkr.

Förslagen ingår i det budgetunderlag för åren 2013-2015 som Havs- och vattenmyndigheten nyligen lämnat till regeringen.

Den största frågan berör åtgärdsanslaget för havs- och vattenmiljö på cirka 740 Mkr. Enligt tidigare budgetbeslut beräknas anslaget minska betydligt, men Havs- och vattenmyndigheten anser att anslaget måste ligga på samma nivå, så att inte åtgärderna för hav, sjöar och vattendrag ska tappa fart.

Här ingår bland annat satsningar på lokal vattenvård (LOVA), exempelvis för att samarbeta med lantbrukare om övergödning, återställa våtmarker och förbättra mångfalden av arter i vattendrag.

Miljöövervakning behöver utökas
Havs- och vattenmyndigheten anser också att resurserna för miljöövervakning behöver säkras och ligga kvar på nuvarande nivå, 83 Mkr. Framöver väntas bland annat utgifterna öka för provtagningar utförda av universiteten, EU:s havsmiljödirektiv och havsplaneringen.

Provtagningarna förutsätter att det finns fartyg som kan utföra miljöövervakningen. Fartygsverksamheten kräver utökade resurser, eftersom det nedlagda Fiskeriverkets undersökningsfartyg Argos kommer att skrotas på grund av asbest.

Med start under våren erbjuder Ekocharter grupper att segla med deras nya vattenlimousiner, Dragonfly-trimaraner, i Stockholms skärgård. – Det blir en oslagbar kombination av dramatisk segling och skön komfort, säger Jeppe Larsen från Ekocharter.

Under våren finns möjligheten att uppleva känslan av acceleration och segling i upp till 20 knop med en Dragonfly-trimaran i Stockholms skärgård. Det är Ekocharter som med start i april kompletterar sina två eldrivna vattenlimousiner med att i samarbete med Dragonfly Sverige erbjuda båtcharter med ett antal Dragonfly 28- och 35-trimaraner.

”Nu finns det en riktigt bra möjlighet att få känna på våra eftertraktade
trimaraner under en genomarbetad heldag.” säger Jesper Bremme, Dragonfly
Sverige

Till skillnad från andra segelbåtar har Dragonfly trimaraner en lutning på
endast 5-8 grader. Med kök och salong ombord finns möjlighet för t.ex. en
annorlunda representationslunch med Stockholms skärgård snabbt farandes
förbi.

”Det här är en unik möjlighet för den som vill uppleva dramatisk segling
men samtidigt ha skön komfort. Trimaranerna har dessutom ett djupgående
på endast 0.45 cm vilket ger gäster ombord tillträde till ensamma vikar,
stränder och platser som kölbåtar bara kan drömma om.” säger Jeppe Larsen,
grundare Ekocharter.

Vattenlimousinerna hyrs ut med en skeppare och värd om så önskas och
seglingen skräddarsys för att passa kunden. Målgruppen är företag men också
privatpersoner som vill ha en helt unik upplevelse.

Ekocharter vattenlimousin AB är ett rederi grundat av vännerna och seglarna
Cajsa Henrikson, Jeppe Larsen och Sara Nordin 2010. Idag är vi sex delägare
då Stuart Pledger, Alexander Kilander och Tobias Kask har tillkommit.

Vi erbjuder ljudlös båtcharter i eldrivna Vattenlimousiner i Mälaren, Stockholms skärgård och innerstad. Ta med era kunder, håll ett styrelsemöte, kickoff eller en möhippa på våra vattenlimousiner. Vår vision är att inspirera och bidra till grön omställning genom att erbjuda eldrivna möten till sjöss.

Svenska Anytec lanserar ny hyttbåt med utombordare På båtmässan Allt för Sjön i Stockholm lanserar den svenska båttillverkaren Anytec en helt ny hyttbåt med utombordare – 747 CAB. I sedvanlig Anytec-anda möts vi av en stabil aluminiumkonstruktion med ett helt nytt skrov och upp till 300 hk i aktern.

Längden på över åtta meter ger utrymme för upp till åtta passagerare och låter båten flyta fram över vågorn. Samtidigt erbjuder det nya skrovet en grym körglädje och möjlighet att ta sig fram i alla väder.

– Vi strävar alltid efter att erbjuda en helhet av funktion, prestanda och design, berättar Johan Erixon.

Båten är designad utifrån kundernas önskemål och den skandinaviska skärgårdens egenheter. Att bevara den unika känslan från Anytecs öppna utombordare har varit viktigt. Därför har extra fokus lagts på den nya båtens design. Resultatet är en hyttbåt med vackra linjer och en robust konstruktion som förmedlar en känsla av kvalitet, både i hamnen och ute på sjön.

– Våra kunder gillar robusta båtar med hög kvalitet från för till akter. De vill kunna ta sig runt i skärgården, oavsett vädrets alla nycker. Men designbiten är även den av största vikt. Att kunna erbjuda den helheten kräver lång erfarenhet och hårt arbete. Nu ser jag fram emot att äntligen kunna visa upp resultatet, säger Johan Erixon.

747 CAB visas för första gången på Sveriges största båtmässa Allt för Sjön i Stockholm den 2-11 mars. I Anytecs monter (A14:10) finns såväl 3D-renderingar som ritningar att beskåda.

Info: www.anytec.se

Det är en riktigt nyhetsspäckad upplaga av Allt för sjön som öppnade på lördagen i Stockholm. Flera emotsedda premiärer med Grandezza 39 och Princess V39 i spetsen fanns på plats, liksom den helt ny Paragon 25 Ranger (stora bilden), som är en ny och tuffare version av Paragonbåtarna.

Med Paragon 25 Ranger tar Nimbus detta ursprungligen finska båtmärke vidare och har lyckats väl i utvecklingen. Den tuffa fenderlisten finns kvar, men båten är både förfinad och vidareutvecklad.

Paragon 25 Ranger är byggd för att klara de tuffaste tänkbara förhållandena till sjöss. Den är på 8,17×3,00 m.

Tjejprojektet All aboard är annars mässans verkliga dragplåster. I en stor monter i A-hallen visas alla de idéer som ett nätverk av idékläckare har tagit fram. En del av dessa kan vi få se i båtarna som tas fram de kommande åren.

Den helt nya serien med Flipperbåtar visas i B-hallen. På en av bilderna här intill ses Flipper 760 DC, som är den största båten i denna nya och fräscha serie.
En annan häftig nyhet är “Sverige”, det vill säga den träbåt konstruerad av Ruben Östlund som har byggts färdig i vinter. Det är en 9 m lång stegbåt som Östlund utrustade på pappret med två Packard V12-or på 1 000 hk per motor. På båtmässan 1929 presenterades projektet under namnet “Sverige” under stor uppmärksamhet och intresse, men sedan kom den svarta måndagen på Wall Street och kostbara satsningar som ”Sverige” lades på hyllan och glömdes bort.

På beställning av två farthungriga stockholmare och under ledning av Rimforsaföretaget Anders Båthus har racern blivit verkliget. Stor möda har lagts för att bygga båten så som Ruben Östlund tänkte sig henne 1929. På motorbäddarna sitter idag två Rolls Royce Meteor V12 på 1 000 hk vardera och ”Sverige” har idag en beräknad toppfart på cirka 100 knop.

För besökare på båtmässan fungerar en ny app som bra guide till mässan. Den kan laddas ner från iTunes och Android market.

Info: www.alltforsjon.se

Kommentarer

Peter Eriksson 08:20:16 2012-03-07

Otroligt lite folk på Båtmässan. Jag var där igår, tisdag. Det som var mest slående var bristen på besökare. Kanske för att det var tisdag men jag har för mig att jag varit på båtmässan under all veckans dagar, och så här lite folk har jag aldrig varit med om. 2012 kan nog bli ännu ett tufft år för båtbranchen.

Holger 18:26:06 2012-03-07

Mängden besökare på en mässa som sett lite av förnyelse de senaste åren kan knappast vara en indikation på hur året blir för båtbranschen. Det avgörande är hur mycket branschen säljer och om de som kommer till mässan köper så är antalet av minimal betydelse.

I början av juni 2011 genomförde Birka Paradise för tredje året i rad sin populära fyrkryssning. Istället för att gå den gängse rutten från Stockholm genom Furusundsleden till Mariehamn på Åland gick Birka Paradise istället ut till Kanholmsfjärden via Sollenkroka och sedan vidare söderut förbi Stavsnäs och Dalarö. Vid midnatt lämnade fartyget Stockholms skärgård, med Landsorts fyrljus i sydväst. För de riktiga fyrentusiasterna fanns även möjligheten att avnjuta Svenska Björn på lite avstånd mitt i vargtimman. Fler än vad man kanske kunnat tro trotsade sömnen för att istället sikta Svenska Björn!

Fyrforskare Anders Hedin och sjökapten Göran Sjödin stod som resans guider och berättade mycket initierat och inspirerande om fyrar och farleder under resans gång. Morgonen efter angjorde vi åter Stockholms skärgård mellan Tjärven och Söderarm. Istället för sedvanliga Furusundsleden gick Birka Paradise istället ner utefter Sundskär och Vidinge, mellan Rödlöga och Svartlöga. Till sist passerade vi genom Möja innan vi åter befann oss på Kanholmsfjärden.

Drygt 1400 fyrintresserade fick chansen att uppleva 2011 års fyrkryssning. Den första fyrkryssningen gjordes i samarbete med Skärgårdsstiftelsen 2009 då stiftelsen firade sitt 50-års jubileum.

Efter 22 timmars fyrkryssning och 288 Nm genom Stockholms skärgård var det nöjda passagerare som klev iland i Stockholm.

Nu är det dags igen, årets fyrkryssning har nyligen utannonserats med avresa 10/6 kl. 16.00. Tidigare år har biljetterna sålt slut väldigt snabbt så den intresserade bör boka snarast. Rutten är ändrats något och fler utsjöfyrar utlovas som Revengegrundet, Bogskär och Almagrundet.

Text & foto: Anders Sellin

Bildtexter:
Bild 1-2
Genbötes fyr utanför Dalarö behövde man för ovanlighetens skull inte lyfta blicken för att se, den passerades i jämnhöjd.

Bild 3
Drygt 1400 personer tog chansen att under 22 timmar och 288 nm få njuta av en betydande andel av fyrarna i Stockholms Skärgård.

Bild 4
Rolf Hagtorn tar chansen att köpa ett signerat exemplar av Anders Hedins bok om fyrarna i Stockholms skärgård – Lysande Skärgård. – Den köper jag åt min dotter Ingrid som seglar mycket och som varit ända uppe vid Lofoten, berättar Rolf.

Bild 5
Pålkobbs fyr utanför Möja i ett annorlunda perspektiv.

Dessa mångsidiga skor från Columbia Sportswear har en fullt dränerande design. Det nya trelagerssystemet låter vatten och vind med lätthet röra sig genom skon för en snabbtorkande, barfotakänsla medan Omni-Grip®-sulan levererar oslagbart grepp på hala underlag.

Pressrelease:

Columbia Sportwear presenterar en kollektion med revolutionerande teknologier som håller dig torr och sval under varma dagar och varm och torr under dagar med kyliga sommarregn. Skorna här intill kostar Drainmaker ca 600 kr och Powerdrain 799 kr.

Columbia Sportswear har utvecklat flera revolutionerande tekniker – Omni-Dry® och Omni-Wick™ EVAP för utomhuskläder samt OutDry® för skor – som gör att du håller dig torr under fysisk aktvitet. Omni-Heat® i tunnare kläder i vårkollektionen gör att du håller en bra temperatur, även de dagar då solen inte lyser.

Columbia Sportswear är övertygade om att innovation startar med en idé och blir till verklighet genom att testa och göra om – så många gånger som det krävs för att få fram en perfekt produkt. För att lyckas måste man våga prova. Columbia Sportwear har provat saker sedan 1938 och resultaten finns hos de nya produkterna i kollektionen för våren och sommaren 2012.

Omni-Dry® Tekniken är framtagen för att hålla dig torr under fysisk aktivitet, oavsett väder. Det extremt vatten- och vindtäta tyget släpper ut den fukt din kropp genererar och håller dig torr. Omni-Dry® är den ultimata vattentäta tekniken för utomhusaktiviteter – för dig som cyklar, vandrar, paddlar eller leker med barnen.

Omni-Wick™ EVAP är en den senaste tekniken för avancerad fuktspridning. Columbia har uppdaterat sin Omni-Wick-teknik och skapat ett tyg med extremt goda fuktavdunstande egenskaper. Med EVAP-tekologin sprids fukten ut över en stor yta, vilket resulterar i att den snabbt avdunstar. Fukten försvinner och du är torr innan du ens kände att du var svettig!

OutDry® är ett resultat av en patenterad lamineringsteknik för skor som bildar ett vattentätt membran på skons yttersta lager. Det skapar en heltäckande hinna som förseglar sömmar och andra punkter där vatten kan komma in. En traditionell vattenisolering ligger innanför skons ytterlager. Det gör att även om foten förblir torr, blir själva skon blir tung och kall när den kommer i kontakt med vatten. OutDry gör att skorna hålls fria från tyngande vatten och de blir därmed mer bekväma att använda. Att vara torr om fötterna är viktigt för alla som rör sig ute i naturen vare sig man vandrar, promenerar eller springer.

Omni-Freeze® Ice. Svett är kroppens naturliga kylningsmekanism där värme frigörs och avdunstar från huden. Omni-Freeze ® Ice drar nytta av den svett din kropp producerar för att kontrollera värmen.

Hans Landin får Tummen Upp 2011. Hans är medlem i Näsbyvikens Båtsällskap i Täby. Tummen Upp är ett stipendium på 15 000 kr som delas ut av tidningen Båtliv och International Färg AB årligen till ”en riktig båtkompis”. Nomineringarna skickas in av båtkompisar. Hans Landin (65) är pensionär sedan fem år. Dessförinnan jobbade han som ekonom. Privat seglar Hans en Mamba 35, som han byggde själv 1985.

– Jag håller gärna på med praktiska grejer. Bland annat har jag hand om båtklubbens traktorer, säger Hans Landin.

Det är för sina insatser i båtklubben som Hans Landin får Tummen Upp 2011. De som nominerade honom skriver bland annat så här:

”Hans Landin är medlem i Näsbyvikens Båtsällskap (NBS) i Täby sedan mer än 30 år. Han är klubbkompisen som bryr sig om och ser till klubbens bästa. Allt detta dessutom med Hans alldeles egna underfundiga humor och framtoning. Hans är den där klubbkompisen som inte gör så mycket väsen av sig men som ändå utgör en stor del av ”kittet” i klubben, som håller den levande och ser till att den lever vidare från generation till generation.”

Motivering Tummen Upp 2011:
”Hans Landin har länge varit en centralfigur i Näsbyvikens Båtsällskap (NBS) i Täby. Han är behjälplig i ur och skur vid upptagningar och sjösättningar, han ordnar kräftrace ut till klubbholmen och han hjälper till med hanteringen av båtar.
Hans har alltid ett gott humör. Han är klubbkompisen som inte gör så mycket väsen av sig, men som ser till att båtklubben lever vidare från generation till generation.”

Bildtext:
Hans Landin, Näsbyvikens Båtsällskap, får Tummen Upp och 15 000 kr.

Bland flera världs- och Sverigepremiärer på Allt för sjön visas nya båtidéer som kan forma morgondagens båtar. All Aboard är ett nytt båtkoncept som tar fasta på vad kvinnor vill ha i en fritidsbåt. En båt med bärplan för miljöns skull och en gokart på vattnet är andra spännande båtidéer som visas. Allt för sjön öppnar för allmänheten 3 mars på Stockholmsmässan.

Konceptbåten All Aboard har utvecklats på uppdrag av Svenskt Marintekniskt forum och av samma team och efter samma principer som Volvos konceptbil YCC, populärt kallad tjejbilen. Teamet har skapat 50 lösningar på de tio vanligaste problemen på en båt. Allt ifrån att hoppa i land säkert till att få upp en person som trillat överbord.

– Det är imponerande idéer som ser dagens ljus och intressant för att det är kvinnor som kliver in och rumsterar om i en annars manlig båtvärld. Vi får hoppas att våra många svenska båtkonstruktörer tar åt sig av de smarta idéerna som visas här, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland de båtmodeller som har världspremiärer kan nämnas Anytech 860 CAB, Askeladden C62 Crossover, Paragon 25 Ranger och Hammarine C7. Sverigepremiär är det för Grandezza 39 CA, Wokart och Dufour 36 Performance. Mässans största båt är Princess 52 med en längd på nära 16 meter. Som en kontrast till dessa moderna båtar visas också en nybyggd knappt fem meter lång motorsnipa i trä med äkta tjärdoft.

– Ja, i årets nyhetsflora av båtar finns en tydlig bredd vilket också avspeglar det breda intresse för båtar som finns i Sverige. Ett exempel är att vi i årets Classic Boat Show med temat OS-båtar under 100 år, kan visa två av de båtar som deltog i OS-seglingarna i Nynäshamn för 100 år sedan, säger Thomas.

En av de mest spektakulära nyheterna på mässan är kanske motorbåten Sverige, ritad av Ruben Östlund år 1929 och god för 100 knop. Då blev den aldrig byggd, men i år står den nybyggd efter originalritningarna och i motorbrunnen ligger två stycken Rolls Royce-motorer på vardera 1 000 hk. 100 knop ska den göra menar båtnostalgikern Anders Värneus som står bakom bygget.

En av landets mesta nytänkare när det gäller båtteknik, Alexander Sahlin, visar en prototyp till en bärplansbåt, Foiltwister, som ska dra 0,15 liter per distansminut. Den ”flyger” över vattenytan och lämnar knappt några vågor efter sig. Skärgårdsströvaren är en annan miljöanpassad båt, men av mer traditionellt snitt. Det är skärgårdsfotografen Sören Colbings båt i aluminium. En långsmal båt med låg bränsleförbrukning.

En annan båtprofil på Allt för sjön är långseglaren, eller djuphavskapten som han själv kallar sig, Sven Yrvind. På mässan visar han en av sina kappseglingsskapelser. Det är en tre meter lång segelbåt som han ska delta med i en jorden-runt kappsegling non-stop.

– Bland de nära 1 000 båtarna som ställs ut och där 80 procent är vanliga ”snurrebåtar” under sex meter, så visas också massor av nya tillbehör. Elektronik, nya appar som gör båtlivet enklare och mer lätthanterligt. Så det råder ingen nyhetstorka precis och jag kan se att årets mässa just vad det gäller nyheter kan bli mer spännande än på många år, säger Thomas Sandberg.
Info: www.alltforsjon.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.

En av de segelbåtar som visas på Allt för sjön är svenska Arcona 410, står för en prestanda långt över det vanliga för en cruiser-racer. Segelplanet består av icke överlappande försegel och ett något större storsegel (57 kvm) än tidigare modeller.

Tanken är att förenkla hanteringen och hålla kostnaderna för segelgarderoben nere. Arcona 410 seglar högre och fortare, samtidigt som erbjuder en hög komfort i en vacker förpackning.

Sittbrunnen är generös och försedd med dubbla rattar. Inredningen är byggd i mattlackerad mahogny, durk i teak och med textilier av hög kvalitet.

Utställare: Arcona Yachts

Monter: A01:12

Båtbranschen vet att det är kvinnan som är den drivande parten när båten ska säljas – eller köpas. Nu ska kvinnors önskemål få större vikt. – Vi ser att kvinnor har många tankar kring hur båten bör fungera. Kvinnor vill ha det mesta som männen önskar sig i en båt, men de har en längre önskelista. När vi har tagit fram idébåten har vi utgått från tre områden. Båten ska vara social, smart och säker, säger Kerstin Hindrum på Svenskt Marintekniskt Forum, initiativtagare till projektet.

Svenskt Marintekniskt Forum är en branschorganisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. Målet med All Aboard är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritidsbåtar och därmed marknaden för branschen.

Flera av branschens stora aktörer deltar i All Aboard och ser projektet som en testbädd för nya idéer.

– Det är fantastiskt att så många företag ser vidden och vikten av kvinnors köpkraft, och jag hoppas att det också leder till ett ökat intresse bland kvinnor för båtbranschens utveckling, säger Kerstin Hindrum.

Från båtbranschen deltar Nimbus Boats, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta och CPAC Systems. För att få nya perspektiv har även företag från andra branscher bjudits in, däribland design- och konstruktionsföretaget Dacat, bastutillverkaren Tylö och inredningsarkitekter från White. Båtkonceptet har byggts av Space Production i Göteborg.

All Aboard har projektletts av Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som matchar kundernas krav.

– Det har varit kul att gå från den konservativa bilbranschen till den stockkonservativa båtbranschen, säger Camilla Tonnqvist Palmertz. Båtbranschen har mycket att lära när det gäller säkerhetstänkande och ergonomi. Men samtidigt har den helt andra möjligheter än bilbranschen att snabbt få ut nya och kundanpassade modeller på marknaden.

– Vi har så många bra idéer i All Aboard att ingen tillverkare kommer att kunna ta alla lösningar, men alla kommer att kunna ta någon, säger Tatiana Butovitsch Temm.

Svenskt Marintekniskt Forum hoppas att projektet på sikt ska bidra till exportframgångar för svensk båtindustri. Båtföretagen har nu chansen att positionera sig bättre genom att ta kvinnors önskemål på allvar.

Huvudfinansiärer för projektet är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen som alla ser användardriven innovation som nyckeln till tillväxt för den svenska fritidsbåtsbranschen.

Svenskt Marintekniskt Forum är en branschorganisation som utvecklar den maritima näringen. De finns på två orter i landet: Uddevalla och Göteborg.

Det var det absolut största projektet inom svensk motorboating. Målet var att erövra det absoluta fartrekordet hem till Sverige. Slå giganten och fartkungen, amerikanen Gar Wood på hemmaplan och stolt kunna återvända hem med den vackraste av alla motorbåtspokaler – The Harmsworth Trophy.

Pressrelease:

En båt för ändamålet konstruerades av konstruktören Ruben Östlund. En 9 m lång stegbåt som Östlund utrustade på pappret med två Packard V12-or på 1 000 hk per motor. På båtmässan 1929 presenterades projektet under namnet “Sverige” under stor uppmärksamhet och intresse, men sedan kom den svarta måndagen på Wall Street och kostbara satsningar som ”Sverige” lades på hyllan och glömdes bort.

För tio år sedan hittades ritningarna på ”Sverige” och nu har äntligen den gamla svenska drömmen om en kompetent fartbåt förverkligats. På varvet Johansson & Son i Holmsund har under vintern ”Sverige” äntligen realiserats.

På beställning av två farthungriga stockholmare och under ledning av Rimforsaföretaget Anders Båthus har racern blivit verkliget. Stor möda har lagts för att bygga båten så som Ruben Östlund tänkte sig henne 1929. På motorbäddarna sitter idag två Rolls Royce Meteor V12 på 1 000 hk vardera och ”Sverige” har idag en beräknad toppfart på cirka 100 knop.

”Sverige” visas i Museihusets monter ÖH:03.

Info: www.sjoexpress.se/sjoexpressen

Hamnen.se/Kapten Media kör igång med tv-sändningar från båtmässan Allt för sjön som öppnar nu på lördag, – Vi kommer att sända mycket live med intressanta gäster, nyheter från mässan och galna upptåg. Vi kommer också att livesända spännande föredrag, säger Claes Olivecrona från Hamnen.se.



Hamnen.se kallar sig för ”Båtmagasinet på webben” och har som grundverksamhet att producera artiklar och guider för båtmänniskor samt att engagera sina läsare på forumet ”Fendern.se”. Det senaste året har Hamnen.se också fokuserat mycket på att producera videor med tester av båtar och båtprylar och galna upptåg. Totalt har de publicerat nästan 70 videor på sin Youtubekanal.

– Vi drar igång en egen playkanal med återkommande program innehållande aktuella händelser från segling, motorbåtsport och vattensport. Det blir också allmänna reportage och tester av båtar, galna utmaningar och intervjuer med intressanta profiler, berättar Gustav Morin, som är en av initiativtagarna.

Hamnen.se kommer i samarbete med broadcastföretaget SolidTango att sända live från en egen studio på båtmässan där programledarna Gustav Morin och Claes Olivecrona träffar gäster och visar sina inslag. Efter sändningarna kommer programmen vara tillgängliga på playkanalen på Hamnen.se.

Att hamnen.se startar sin webbtv-kanal just nu är enligt Claes Olivecrona, grundaren till Hamnen.se, ingen tillfällighet.

– Det är nu som tillgången finns på bra bandbredd och alla kan se högkvalitativa tv-inslag på sina datorer, telefoner eller surfplattor. Dessutom har tekniken för att spela in och sända bilder utvecklats tillräckligt för att vi ska kunna sända live till relativt låg kostnad, säger Claes.



Info: www.hamnen.se

Bilden:
Claes Olivecrona (t. v.) och Gustav Morin.