Nu är äntligen sommarvärmen här som många svenskar har längtat efter. Samtidigt lanserar Trygg-Hansa återigen Livbojsjakten för att få hjälp med att hitta trasiga livbojar som kan bytas ut till nya. Nytt för i år är att du även kan fotografera en plats där du anser att det borde finnas en livboj.
Livbojsjakten startar nu för fjärde sommaren i rad. Aktiviteten har varit enormt uppskattad och förra årets Livbojsjakt genererade 2000 incheckade trasiga livbojar som ersattes med nya. Tävlingen går ut på att man med sin telefon tar ett foto på Trygg-Hansas röd-vita livbojar och checkar in dem via en gratis app. För varje fotograferad livboj som checkas in skänker Trygg-Hansa en krona till Svenska Livräddningssällskapet (SLS). För varje incheckad livboj samlar man också poäng som genererar kuponger som går att lösa in på bland annat Pressbyrån och 7-Eleven.
Nytt för i år i Livbojsjakten är att man även kan fotografera en plats där man tycker att det borde finnas en Trygg-Hansa livboj.
– Funktionen har varit efterfrågad och vi tror att det finns många platser runt om i Sverige där vattendrag och badplatser vuxit fram med tiden, men där säkerheten kan vara eftersatt. En fungerande livboj kan rädda många liv och vi sätter gärna upp fler livbojar där de kan göra nytta, säger Beata Enmark som är ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa.
Varje incheckad boj ger ett bidrag till simkunnighet
För varje fotograferad och inskickad livboj i Livbojsjakten skänker Trygg-Hansa en krona till Svenska Livräddningssällskapet, SLS. Trygg-Hansa har ett långvarigt samarbete med SLS med projekt som: Sommarsimskolor, Babybojen och Simskola för alla som engagerat hundratusentals svenskar. Appen Livbojsjakten är en viktig del inom Trygg-Hansas fokusområde vattensäkerhet och aktiviteten pågår hela sommaren fram till den 31 augusti.
Trygg-Hansa har en lång tradition av att förebygga skador och främja säkerhet i och vid vatten. Vi har delat ut omkring 200 000 livbojar sedan 1954 och varje år räddas runt elva människors liv tack vare de 80 000 livbojar som finns runt om i Sverige.
Björn Hansen tog en historisk seger genom att vinna Stena Match Cup Sweden för tredje gången i rad, när tävlingen firade 20-årsjubileum.
En av grundarna av matchcupen, seglarlegenden och GKSS vice ordförande Magnus Holmberg som blev utslagen tidigare i veckan säger:
– Samma fina seglingsarena, samma båtar, nya seglare och en tilltagande publik, gör att GKSS funderar över hur vi som klubb kan utveckla den sportliga upplevelsen ytterligare.
– GKSS har vuxit med tävlingen genom åren och under ledning av vår projektledare David Granath har veckans tävling genomförts som ett lyckat arrangemang av drygt hundratalet funktionärer från GKSS. Det är tack vare den stora väloljade funktionärsorganisationen som allt fungerar så väl, säger GKSS klubbdirektör Patrik Hederstedt.
Samtidigt har Junior Arenan varit öppen vid Strandverket, och de accessjollar som normalt seglar i Frihamnen under devisen ”Alla kan segla” har varit på Marstrand, och många barn och ungdomar har fått chansen att prova på att segla för första gången.
För alla GKSS-medlemmar har det varit möjligt att boka in sig för att komma ut och segla med klubbens Elan 31:or i Marstrand under veckan.
GKSS skapar många möjligheter till seglingsupplevelser på olika sätt. GKSS genomför Stena Match Cup Sweden i samarbete med sin kommersiella partner Brandspot.
Ian Williamson valde Francesco Bruni i semin. Det innebar att det blev motstånd från Jungfruöarna för Björn Hansen och hans team.
Ett lika är ställningen inför lördagens avgörande på Marstrands seglingsarena.
Två flighter har hittills seglats i semifinalen i Stena Match Cup Sweden. Svensken Björn Hansen och hans team inledde starkt och vann första matchen mot Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna. Dock så blev det förlust i andra vilket innebär att ställningen inför avgörandet i morgon är ett lika.
– Vi är väldigt nöjda över dagen, det har varit otroligt svårt med vindar över Klåverön, att få fyra segrar av sex matcher är över godkänt. Så vi är väldigt nöjda och ser fram emot morgondagen med tillförsikt. Vi ska komma taggade till tänderna, säger Hansen.
Taktikern Gustav Tempelman beskriver dagens kvartsfinaler och semin som ovanligt utmanande med de oberäkneliga vindarna.
– Det var väldigt skiftigt vilket gjorde det svårt, speciellt under semifinalerna. Det gäller att segla på vinden och inte på motståndaren och det tycker jag vi lyckades bra med, säger Tempelman, som under dagen fick besök ovanifrån av kollegorna från F7 Såtenäs.
– Det var bland annat min chef som kom hit och körde med JAS-plan över ön, det var en väldigt bra tajming eftersom de kom precis efter vi hade förlorat i den tredje matchen. Jag tror vi fick en extra knuff av det med tanke på att vi sen vann den fjärde, säger Tempelman.
Den andra semifinalduellen står mellan britten Ian Williams och italienaren Mathieu Bruni, där det precis som i andra duellen blev lika.
– Det var en väldigt aggressiv start som vi lyckades vinna. Ian kom tillbaks och trots att han fick ett straff vid första rundningen kunde vi inte slappna av för han fortsatte utmana. Det var en viktig seger eftersom vi nu ligger lika inför matcherna i morgon, säger Francesco Bruni.
Semifinalerna återupptas imorgon klockan 9.30 och finalen börjar klockan 13.00.
Ställning semifinalen
Björn Hansen (SWE) – Taylor Canfield (USVI) 1-1
Ian Williams (GRB) – Fransesco Bruni 1-1
Bilden:
Sebastian Wedel i Hansen Sailing Team trimmar förseglet under kvartsfinalen mot Keith Swinton (AUS). Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.
Stena Match Cup Sweden 2014 seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med de avslutande semifinalerna och finalen.
Info: www.stenamatchcupsweden
Björn Hansen slog Taylor Canfield med 3-1 i semifinalen. I eftermiddag möter han ärkerivalen Ian Williams. Björn Hansen har chans att ta ett hattrick i årets upplaga av Stena Match Cup Sweden.
Under lördagsförmiddagen slog han tillsammans med sitt lag Hansen Sailing Team sin semifinalmotståndare Taylor Canfield med 3-1 i matcher.
– Vi hade en bra feeling redan i morse, det var god stämning vid frukostbordet och alla har varit på strålande humör. Så det känns kanonbra inför finalen helt enkelt, säger Hansen, som har deltagit som skeppare i tävlingen 13 gånger totalt, varav fyra har lett till final och tre segrar.
Motståndaren blir britten Ian Williams, samma person som Hansen mötte i finalen 2011. Då blev det förlust för den 47-årige Ålandsbon, om det blir revansch i dag vet vi efter 13.00, då finalerna börjar.
– Att vi fick stryk av honom för tre år sedan spelar ingen roll. Däremot är det extra viktigt att vi försöker vinna det här för att han inte ska rycka från i världscupen. Vi ska göra vad vi kan, vi vet att de är jäkligt bra och att det kommer bli tufft, säger Björn Hansen.
Resultat semifinalerna
Taylor Canfield (USVI) – Björn Hansen (SWE) 1-3
Ian Williams (GRB) – Francesco Bruni (ITA) 3-1
Final – start 1300
Ian Williams (GRB) – Björn Hansen (SWE) 1-3
Match om tredjepris
Taylor Canfield (USVI) – Francesco Bruni (ITA) 3-1
Bilden:
Hansen Sailing Team har tagit sig till final i Stena Match Cup Sweden för fjärde året i rad – nu har de chans att ta ett hattrick. Photo: Ian Roman/AWMRT
Ett 20-årsjublieum, ett tungviktarmöte och slutligen ett hattrick. Finalen av Stena Match Cup Sweden 2014 innehöll det mesta. Även en svensk seger.
Alla goda ting är tre. I Björn Hansens fall handlar det om tre medaljer i den finaste valören på hans favoritarena.
Men det blev ingen höjdarstart på veckan för Hansen Sailing Team, som låg under i matcher efter första dagen. Men att slå i underläge är det som Ålandsbon Björn Hansen och hans team gör bäst.
Efter att de tog sig till kvartsfinal med minsta möjliga marginal i torsdags har teamet gått från klarhet till klarhet. Semifinalen slutade med 3-1 mot Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna och redan då, under lördagsförmiddagen, kände Hansen att det låg en seger i luften.
– Jag mår fantastiskt bra, det har jag gjort hela veckan. Det har nästan blivit som en vana, man vet inte hur det känns att förlora på Marstrand, säger Björn Hansen, precis nybadad efter segerdoppet.
Bara några minuter efter att Hansen säkrade sin finalplats tidigare under lördagen seglade britten Ian Williams och hans team GAC Pindar in den andra finalplatsen över italienaren Fransesco Bruni. Hansen och Williams har under många år stridit i den yttersta världstoppen. Så sent som 2011 möttes teamen under finalen av Stena Match Cup och Hansen fick se sig besegrad av den 37-årige britten från Lymington i England.
Allting var uppbäddat för att de skulle bli en tajt och rafflande final som troligen skulle avgöras först i femte och sista matchen. Men redan efter fyra matcher lyckads svenskarna komma till ett avgörande.
– Jag gjorde en ganska tidigt gipp på sista länsen in och när jag sedan tittade bakåt kände jag, ”fasen, det här släpper vi inte”, säger Björn och försöker beskriva vad han känner:
– Det är helt osannolikt, jag blev nästan gråtfärdig på sista länsen när man hörde allt folk på klipporna som applåderade och sjönk. Jag har svårt att finna ord.
Nu har du lika många raka segrar som Peter Gilmour har i rad, kommer ni hit nästa år och kämpa för ett fjärde?
– Man kan ju inte säga nej på den frågan, det går ju inte. Klart vi kommer tillbaka! skrattar Björn Hansen.
Segern innebär att teamet tar viktiga poäng i världscupen och klättrar upp till en andra plats, efter Ian Williams. Nästa världscuptävling är i polska Sopot den 31 juli, då Williams får chans till revansch mot sin ärkerival sedan flera år.
Efter dagens förlust var han fåordig.
– Björn och hans lag seglade helt enkelt för bra och allt gick deras väg, säger Ian Williams.
Innan finalen gjorde Taylor Canfield och Fransesco Bruni upp om tredjeplatsen, där 25-årige Canfield gick vinnande ur striden.
Bilden:
Björn Hansen och hans Hansen Sailing Team – segrare i Stena Match Cup Sweden för tredje året i rad. Foto: Ian Roman/AWMRT
Det börjar dra ihop sig ute på vatten i Marstrand. I dag inleds kvartsfinalerna i Stena Match Cup Sweden. Grundomgången är klar och i dag inleds kvartsfinalerna i årets upplaga av Stena Match Cup Sweden.
Det är ett spännande startfält med åtta seglare i världsklass som kommer göra upp om de fyra semifinalplatserna. Svensken Björn Hansen lyckades under gårdagen med minsta marginal ta sig vidare och möter i dag australiensaren Keith Swinton.
– Jag tror att vi har bra chanser att gå vidare och det hade vi haft mot alla lag. Nu är det kvartsfinal och då kan vad som helst hända, säger den regerande Marstrandmästaren.
Kvartsfinalerna inleds klockan 9.30 och följs av semifinaler vid 15.00.
De tävlar i kvartsfinalerna:
David Gilmour (AUS) – Francesco Bruni (ITA)
Ian Williams (GBR) – Joachim Aschenbrenner (DEN)
Mathieu Richard (FRA) – Taylor Canfield (USA)
Björn Hansen (SWE) – Keith Swinton (AUS)
Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.
Den svenska fiskeflottan är generellt sett lönsam och samhällsekonomiskt viktig, inte minst i kustkommunerna. Men inom vissa fisken finns det för många företag i förhållande till den tillgängliga resursen av fisk.
– Vår analys visar att det finns en överetablering inom det svenska räk-, kräft- och torskfisket. Problemet är störst och mest överhängande inom räkfiske med större trålfartyg, det vill säga över 24 meter, säger Patrik Persson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att, i samråd med Jordbruksverket, analysera balansen mellan den svenska fiskeflottan och tillgängliga fiskemöjligheter. I uppdraget ingick också att beskriva hur eventuell överkapacitet kan åtgärdas och finansieras via Europeiska Havs- och Fiskerifonden, EHFF. Rapporten är nu klar.
– Analysen visar att det finns en stor variation i den svenska fiskeflottan vad gäller lönsamhet, fångst, antalet dagar till sjöss och syftet med verksamheten, säger Patrik Persson, chef för tillståndsenheten på HaV.
Analysen baseras på statistik från perioden 2008 till 2013 och utredarna har bland annat tittat på effektiviteten i användningen av arbetskraften, fartygskapitalet och resursen av fisk. I analysen har det även ingått att titta på hur de olika fiskbestånden mår genom biologiska indikatorer och hur fartygen används genom att titta på tekniska indikatorer.
En stor del av flottan, nästan hälften, har fångstvärden på mindre än två basbelopp, 88 000 kronor, och fisket är en deltidssysselsättning. Tillsammans fiskar de mindre än en procent av den totala svenska fångsten i värde och vikt.
– Denna grupp har en försumbar påverkan på fiskbestånden. Orsaken till den låga aktiviteten kan vara att de inte klarar att leva på fisket, att fisket bedrivs som en del av en tradition, på grund av begränsningar i fiskemöjligheter eller säsongsbetonat fiske som exempelvis lax- och sikfiske vid Norrlandskusten, säger Marie Ingerup, utredare på tillståndsenheten på HaV.
– Bland de fiskeföretag som har högre värde på sin årliga fångst (över två basbelopp) kan man se att de som fiskar pelagiskt, alltså främst efter sill och skarpsill, har högre lönsamhet medan de som fiskar efter räka-, torsk -och kräfta har lägre lönsamhet.
De ekonomiskt viktigaste arterna för svenskt fiske baserat på landningsvärde är torsk, sill, skarpsill, kräfta och räka. Landningspriset på torsk har gått ner kraftigt sedan 2008 medan priset på sill och skarpsill däremot har ökat kraftigt. Landningspriset på räka har nästan fördubblats sedan 2008 då det låg på drygt 50 kronor per kilo till drygt 105 kronor 2013.
– Trots den positiva prisutvecklingen för räka ser vi att lönsamheten i detta fiske är låg. Det är ett av tecknen på att det finns en överetablering inom räkfisket, främst för företag med större fartyg, säger Patrik Persson.
Utredarna pekar på att den nya gemensamma fiskeripolitiken i EU kommer att ställa stora krav på både fiskerinäring och förvaltande myndigheter. En av utmaningarna är införandet av landningsskyldighet för flera arter, ett så kallat utkastförbud. Via Europeiska havs- och fiskefonden kan olika åtgärder sättas in för att komma tillrätta med obalans mellan fiskeflottan och resursen, bland annat stöd till selektiva redskap, rovdjursäkra redskap och olika bevarande projekt.
– Överlåtbara fiskerättigheter kan också vara ett effektivt sätt att minska antalet företag och aktiva fartyg och komma tillrätta med överetableringen. Likaså strängare regler för införsel av nya fartyg i fiskeflottan och ökade krav på mer selektiva redskap, säger Patrik Persson.
I det pelagiska fisket, främst sill och skarpsill, ingår en grupp fartyg där man sedan 2009 har haft individuella och överförbara kvoter. I denna grupp har redan mer än hälften av fartygen valt att sälja sina kvoter och lämnat flottan och här märks en ökning av lönsamheten.
Vad som är optimal balans beror också på vilka målsättningar som eftersträvas i form av till exempel lönsamhet, sysselsättning eller bevarandemål. Även om fisket inte sysselsätter ett stort antal årspersoner så är fisket viktigt för många kustsamhällen. Den svenska fiskeflottan bidrar därför totalt med ett positivt ekonomiskt värde till samhället.
FAKTA/SVENSK FISKEFLOTTA
Den svenska fiskeflottan har minskat kraftigt de senaste tio åren. 2008 fanns 1 507 registrerade fiskefartyg och 2013 var siffran nere i 1 299, vilket är en minskning med cirka 15 procent.
2008 fanns 1 211 företag inom fisket och 2013 hade antalet minskat till 1 035. Även antalet anställda räknat som heltidsanställda har minskat från 1 133 år 2008 till 893 för 2012. De flesta av företagen, 80 procent, äger bara ett fartyg.
Värdet på den fisk som landats i svenska hamnar har däremot ökat något, 2008 låg det på 1 099 000 000 kronor och 2013 beräknas det ligga på 1 132 000 000 kronor.
De totala kostnaderna för att bedriva yrkesmässigt fiske sjönk fram till 2011 men ökade igen under 2012. Detta beror främst på höjda bränslepriser och ökad förbrukning för fartygen. Under 2012 svarade bränslekostnaderna för cirka 50 procent av kostnaderna, exklusive arbetskostnader. Ökade kostnader och minskade kvoter har också lett till färre dagar till sjöss.
Källa: HaV.
Vackra Höga Kusten har en skärgård i världsklass. Nu finns det också en ny guide för alla som vill upptäcka allt som skärgården har att erbjuda.
I dagarna släpps Skärgårdsguide Höga Kusten som med bilder, texter och rikligt med intressanta fakta är ett utmärkt verktyg för alla som vill ge sig själv nya upplevelser och veta mer om en unik del av världen.
– Vi har känt att det saknats en produkt som den här och vi har dessutom fått förfrågningar från både turister och entreprenörer inom besöksnäringen som velat ha en guide till skärgården, säger Cecilia Lideskog, projektledare för En skärgård i världsklass på Örnsköldsviks kommun som ger ut Skärgårdsguiden.
Tidigare har det funnits en Naturguide för Örnsköldsvik men det här är alltså en guide som sätter fokus på det som finns i och vid havet.
Här finns till exempel läsning om naturen och djurlivet, människornas historia i området, konst och kultur, den klassiska strömmingen och vad som finns under vattenytan. Men även tips om fina badställen och hur man kan utforska området genom geocaching.
Den största delen av guiden upptas dock av en detaljerad sammanställning över kända och mindra kända platser – gäst- och naturhamnar samt strandhugg – längs kusten från Härnösand upp till Örnsköldsvik. Alla utmärkta med två olika slags koordinater, både de som gäller för kartor och för användande av GPS.
Totalt är Skärgårdsguide Höga Kusten tryckt i en förstaupplaga om 15 000 exemplar, varav 5 000 i en engelsk version. Den kommer att finnas på turistbyråer, hos återförsäljare, säljas i bokhandeln och via hemsidan hogakusten.com
– Vår förhoppning är att vi med Skärgårdsguide Höga Kusten ska göra Örnsköldsviks skärgård och hela Höga Kusten ännu attraktivare både för besökare och för invånarna i världsarvsområdet.
– Vi har så mycket att erbjuda av unika upplevelser i en fantastisk natur och på det här sättet kan vi få fler att hitta smultronställen via båt, bil, cykel eller till fots, säger Cecilia Lideskog.
Läs ett smakprov ur boken:
http://www.hogakusten.com/download/18.30fad28145f4da3a9ec20/Sk%C3%A4rg%C3%A5rdsguide_bokinfo_s.pdf
Nu har Håll Sverige Rent påbörjat arbetet med att rensa vrak från spökgarn i havet utanför Ystad. Med projektet vill Håll Sverige Rent öka kunskapen om vrak och spökgarn, samtidigt som dykare rent praktiskt rensar vrak från garn som år efter år utgör en dödsfälla för fiskar och vattenlevande djur.
I Östersjön finns det, grovt uppskattat, 100 000 skeppsvrak. Många av vraken antas vara täckta av förlorade fiskegarn, vilket tidigare undersökningar har indikerat. En studie gjord vid Brittiska öarna 2007 visade att spökgarn på vrak fortsätter att fånga fiskar och andra vattenlevande djur hela två år efter att de fastnat på vraken.
Håll Sverige Rent vill nu genomföra en undersökning om hur det ser ut i Östersjön, och kommer under några veckor genomföra dykningar kring vrak utanför Ystad vid Sveriges sydkust. Syftet med projektet är främst att fylla kunskapsluckorna om vrak och spökgarn, men också att rent praktiskt rensa vraken från spökgarnen.
– Genom dyken kommer vi förhoppningsvis att få veta mer om hur stort problemet med spökgarn vid vrak är, säger Jessica Ångström, verksamhetsansvarig för Skräpfria hav på Håll Sverige Rent. Att fiskar och andra vattenlevande djur fastnar i spökgarn och blir lidande vet vi redan, men vi vet inte hur mycket garn som sitter fast på vraken.
Ambitionen är att rensa upp till tio vrak. Spökgarnen kommer därefter att åldersbestämmas. Även ursprung och typ av garn ska fastställas så långt det är möjligt.
Förutom att spökgarnen är en dödsfälla för fiskar och andra vattenlevande djur utgör de även en fara för sjötrafik, yrkesfisket och dykare. Även kulturella värden kan skadas när gamla vrak skadas av nät och trålar.
Dykprojektet med fokus på spökgarn vid vrak finansieras av Fiskerifonden och utförs i samverkan med P-dyk och Ystad kommun.
I Tromsö i Norge inleds 6 juli den internationella forskningsexpeditionen SWERUS-C3, ett svensk-rysk-amerikanskt samarbete med forskningsledning från Stockholms universitet. Ett 80-tal forskare kommer finnas ombord på isbrytaren Oden och ska under två etapper studera hur Arktis klimat och miljö utvecklas.
Expeditionens övergripande forskningsfrågor berör sambanden mellan klimat, kryosfär och kol – därav namnet C3 (climate, cryosphere, carbon). Första etappen leds av Örjan Gustafsson och har temat ”från tinande permafrost till utsläpp av växthusgaser”.
– Det är en unik expedition på många sätt. Jag hoppas att vi kommer lära oss mycket genom att undersöka metan som ligger bunden i permafrost och gashydrater i de Östsibiriska grundhaven, säger Örjan Gustafsson, professor vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap, Stockholms universitet.
Expeditionen går från Nordnorge, längs den ryska ishavskusten till Barrow i Alaska. Omkring den 20 augusti genomförs ett byte av forskare och besättning i Barrow, och expeditionens andra etapp inleds. Rutten tillbaka till Skandinavien går över undervattensbergskedjan Lomonosovryggen och expeditionen beräknas vara åter i Tromsö den 4 oktober.
Under den andra etappen som leds av Martin Jakobsson är temat ”från varmare hav och krympande havsis till utsläpp av växthusgaser”.
– Jag ser fram emot att komma ombord i augusti och genomföra den andra etappen över Arktiska oceanen. Vi kommer främst att studera den arktiska havsisens historia och transport av Atlantvatten och kol i havet, säger Martin Jakobsson, professor vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet. Under båda etapperna ska även de arktiska molnens roll i klimatsystemet undersökas.
Polarforskningssekretariatets samarbete med Sjöfartsverket kring isbrytaren Oden är nyckeln till det framgångsrika nyttjandet av Oden för svensk och internationell forskning. De två myndigheterna har tillsammans byggt upp Oden till en unik forskningsplattform.
Förutom de utmärkta egenskaperna som isbrytare har Oden en avancerad forskningsutrustning ombord; ett flerstråligt ekolod, vinschar för provtagning, havsvattenintag för kontinuerlig provtagning, permanenta laboratorier och kommunikationssystem, liksom kunnande och erfarenhet av forskningsarbete hos både sekretariatets personal och Odens besättning.
Kortfakta om SWERUS-C3
De 84 (19 kvinnor och 65 män) personerna i forskargruppen representerar 14 nationaliteter. Sverige, Ryssland, USA och Tyskland har flest antal deltagare. Vidare kommer deltagare från Kanada och europeiska länder: Storbritannien, Estland, Grekland, Italien, Polen, Portugal, Spanien, Schweiz och Nederländerna.
Odens besättning består av 24 personer på varje etapp.
Under närmare 100 dagars expedition kommer Oden att färdas ca 7000 nautiska mil = ca 13 000 km (första etappen=3100Nm och andra etappen=3900 Nm)
Forskarna ombord på isbrytaren Oden kommer bland annat från Stockholms och Göteborgs universitet samt från Russian Academy of Sciences (RAS), International Arctic Research Center (IARC) och Rice University.
Forskningen har gjorts möjlig tack vare anslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.
Nomineringarna 2014/2015 är klara. Hösten 2012 lanserade Maringuiden och Båtmässan tävlingen Årets Segelbåt. Bakgrunden till tävlingen är att nya nordiska båtar inte alltid kommer ifråga vid tester ute i Europa.
Båtmässan i Göteborg och Maringuiden vill med tävlingen Årets Segelbåt uppmärksamma nya segelbåtar utifrån svenska vatten och svenska seglares värderingar. Det sker genom att bjuda in alla, på marknaden, nya segelbåtar till testseglingar här hemma i våra egna farvatten.
En jury bestående av sex personer väljer därefter ut tre båtar i de tre kategorierna:
Prestanda, Familj och Storbåt/lyx.
Vilka de nominerade är meddelades i dag i samband med Stena Match Cup på Marstrand. Efter ytterligare inspektioner och testseglingar på såväl väst- som östkusten utser juryn en vinnare i varje kategori. Vinnarna hemlighålls till Båtmässan i Göteborg 2015, då de tillkännages.
De nominerade båtarna i Årets Segelbåt 2014/15 är:
Prestanda: Arcona 389, Seascape 27 och Luffe 3.6
Familj: X-Yachts Xc35, Jeanneau Sun Odyssey 349 och Dufour 310 Grand Large
Storbåt/lyx: Hanse 505, Jeanneau Sun Odyssey 509 och Moody 54 DS
Mer information om båtarna och nomineringarna finns på www.batmassan.se
Stena Match Cup Sweden firar i år 20 på Marstrand och Brandspot passar på att presentera ett nytt projekt för framiden. Brandspot 38 är en ny båtklass som är ritad för att passa alla nivåer inom matchracing – från nybörjare och klubbsegling till världseliten i Alpari World Match Racing Tour.
Det fulständiga namnet på klassen är Brandspot High Performance 28 Match och den nya båten är designad av CDE Danish Marine Designs Lars T Olsen, mannen bakom den väldigt populära DS37. Tanken är att den nya båtdesignen ska ersätta DS37:an i stora internationella evenemang som Stena Match Cup Sweden.
Båten är 38 fot lång och en perfekt matchracingbåt; moderna linjer, en stor sittbrunn och snyggt segelplan med icke överlappande försegel och fatheadstorsegel. För att båtarna ska vara pålitliga och hålla för en så actionfylld sport som matchracing har Brandspot High Performance 38 Match en robust design. Skrovet består av flera lager av glasfiber, Dyvinicell and vakuuminjicerad Vinyl Ester.
Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska varvet Pauger, som bland annat byggt RC44-flotan, har nu påbörjat bygget av plugg och form för Brandspot38:an.
En prototyp kommer att släppas i september 2014 och vara tillgänglig för testseglingar i höst men redan nu är Brandspot High Performance 38 Match tillgänglig på marknaden för privatpersoner, klubbar och matchracingarrangörer till ett förmånligt pris.
Fakta om Brandspot High Performance 38 Match:
Längd: 11,50 m
Längd vattenlinje: 10,56
Bredd: 3,24 m
Djup: 2,20
Deplacement: 3,800 kg
Kölvikt: 1,700 kg
Segelyta: 73,25 m2
Rigg och beslag Seldén Mast AB
Segel från North Sails Göteborg
Löpande rigg från Liros
Avlastare från Spinlock
Nu i helgen 4-6/7 körs återigen Powerboat Weekend ute på Sandhamn. Detta är troligen Europas största powerboat träff med ett 70-tal av landets/Nordens/Europas extremaste motorbåtar.
4/7 kör arrangörerna ca 16:00-19:00 en så kallad shoot out i Korsö sund utanför Sandhamn, där båtarna en i taget försöker få upp högsta möjliga hastighet.
5/7 kör de det omtalade Poker Run, där deltagarna åker till fem hamnar på sk cardstops. På cardstoppet drar varje båt ett spelkort och väl på Sandhamn igen gör de bästa pokerhänderna upp i en turnering.
Tiderna för Poker Run är som följer:
10:00 Uppstart Sandhamn
ca 11:00-11:30 Cardstop Kymmendö
ca 11:45-12:00 Cardstop Utö
ca 12:30-13:00 Cardstop Karlslund samt 2,5 timmes lunchstopp då man har gott om tid att titta på båtarna.
ca 15:30 Avgång Karlslund
ca 16:00 Cardstop Björkvik/Ingarö
ca 16:30 Cardstop Skärgårdsfestivalen Djurönäset
ca 17:00 Målgång Sandhamn
Team Man of Steel med sin 50 fots Outerlimits god för runt 150 knop är den extremaste båten som är anmäld, båten kommer att köra både shoot out samt poker run.
Info: www.powerboatweekend.com
Här är en liten teaser: http://youtu.be/lEq56mIclh8
I eftermiddag seglar Björn Hansens lag semifinal i Stena Match Cup Sweden för fjärde året i rad. En regerande världsetta, en tourvinnare och en trefaldig Martrandsvinnare. Det blir ett riktigt tungviktsmöte i årets semifinal av Stena Match Cup Sweden. Det stod klart efter att kvartsfinalerna seglades klart vid lunchtid under fredagen.
Björn Hansen, som igår lyckades ta sig vidare från grundomgången med minsta möjliga marginal, ställdes mot australiensaren Keith Swinton och vann duellen med 3-1 i matcher. Detta blir Hansen Sailing Teams fjärde raka semifinal och tar de sig vidare därifrån har laget chansen att göra ett hattrick med tre vinster i rad.
Italienaren Fransesco Bruni har visat upp en imponerande form under hela veckan och kammade enkelt hem en semifinalplats med 3-0 i matcher mot David Gilmour från Australien. Den regerande världsettan Ian Williams förlorade sin första match mot den unge Marstrandsdebutanten Joachim Aschenbrenner från Danmark men vann slutligen med 3-1.
Fjärde och sista matchen, mellan Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna och och fransosen Mathieu Richard blev mycket jämn och fick avgöras i en femte match, där 25-årige Canfield och hans USone Sailing team gick vinnande ur striden.
Semifinalerna beräknas starta klockan 15.00 under fredagen och kommer att seglas klart under lördag morgon, följt av finalen.
Matcherna kan följas live på www.stenamatchcupsweden.com
Resultat kvartsfinaler:
Björn Hansen – Keith Swinton 3-1
David Gilmour – Fancesco Bruni 0-3
Joachim Aschenbrenner – Ian Williams 1-3
Taylor Canfield – Mathieu Richard 3-2
Semifinaler Stena Match Cup Sweden 2014:
Björn Hansen (SWE) – Taylor Canfield (USVI)
Ian Williams (GRB) – Francesco Bruni (ITA)
Bilden:
Hansen Sailing Team: Björn Hansen, Gustav Tempelman, Mathias Bredin, Sebastian Wedel och Phillip Kai Guhle . Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.
Info: www.stenamatchcupsweden
Initiativet Hållbara Havs arena, salongen i briggen Tre Kronor af Stockholm, var knökfull under den politikerdebatt som ägde rum på onsdagen. Framtidens politiska makthavare och ett stort antal åhörare fyllde salongen när representanter från samtliga politiska partiers ungdomsförbund medverkade i en engagerad debatt omkring temat “Östersjön – vi bryr oss!” Ungdomspolitikerna utfrågades om morgondagens miljöpolitik” under ledning av Folke Rydén, journalist och filmare.
Under debatten diskuterades olika hotbilder och lösningar och vad som behövs ändras på. Övergödning, utfiskning, läckage av miljögifter och vad våra ungdomspolitiker ser som mest akut och viktigast att åtgärderna för att rädda Östersjön diskuterades. Politikerna beskrev sin bild av dagens situation, problemlösningar samt vad de kommer att bidra med för ett framtida friskt Östersjön. Under seminariet ombads de att räcka upp handen om de ansåg att deras parti gör tillräckligt för Östersjön. Endast två av åtta representanter räckte upp handen vilket medförde vidare diskussioner om vad som mer kan göras.
Hela debatten filmades och kommer att publiceras på Hållbara Havs hemsida samt på Youtube.
Med på scenen medverkade Philip Botström Miljöpolitisk talesperson från Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, Josefine Temrell Miljöpolitisk talesperson från Liberala Ungdomsförbundet, Gustav Kasselstrand Ordf. från Sverigedemokraternas ungdomsförbund, Tove Liljeholm Vice ordf. från Ung Vänster, Christian Carlsson Vice ordf. från Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, Algot Thorin Miljöpolitisk talesperson från Centerpartiets ungdomsförbund, Lorentz Tovatt Ordf. från Grön Ungdom och Kristina Much Partipolitisk sekreterare från Moderata ungdomsförbundet.
Som avslutning bjöd Göran Lindstedt, Vd inom Initiativet Hållbara Hav och Briggen Tre Kronor in samtliga medverkande till en örn och sälsafari under en heldagssegling på briggen tillsammans med Hållbara Hav och det team av forskare och experter från universitet och olika högskolor som Hållbara Hav samarbetar med. Under seglingen kommer framtidens makthavare att kunna bygga på sina kunskaper och den problematik med t.ex. läckande kemikalier, plaster och läkemedel som vi idag har i Östersjön.
– Stimulerande och uppfriskande att lyssna på och ta del av unga engagerade politiska företrädare som visar vilja och inger oss hopp för Östersjöns framtid säger Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav.
Info: www.hallbarahav.nu
Bildtext: Från vänster
Tove Liljeholm, Vice ordförande, Ung Vänster
Lorentz Tovatt, Ordförande, Grön Ungdom
Philip Botström, Miljöpolitisk talesperson ,Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund
Algot Thorin, Miljöpolitisk talesperson, Centerpartiets ungdomsförbund
Josefine Temrell, Miljöpolitisk talesperson, Liberala Ungdomsförbundet
Kristina Much, Partipolitisk sekreterare, Moderata ungdomsförbundet
Christian Carlsson, Vice ordf., Kristdemokratiska Ungdomsförbundet
Gustav Kasselstrand, Ordf., Sverigedemokraternas ungdomsförbund
Moderator: Folke Rydén, Journalist och filmare
Fotograf: Helene Hagerman, Trossa.
Sjöräddningssällskapet släpper sin första dokumentärfilm – om en födelsedagsfest i skärgården som slutade i ett dramatiskt sjöräddningsfall. Filmen ska öka medvetenheten om vikten av en fungerande sjöräddning.
Se filmen här: http://youtu.be/vi9U6akq9ug
Tidigare i vår släppte Sjöräddningssällskapet sin första reklamfilm, där en dramatisk räddning till havs iscensattes. Nu följs den upp med en dokumentär film om ett faktiskt fall – där de som varit med i olyckan medverkar. En segelbåt går på grund i hårt väder och riskerar att slås sönder mot klipporna. Det handlar om minuter. Räddaren och de räddade möts och berättar om den dramatiska natten i storm och mörker.
– För många som blir räddade till havs är det en väldigt stark upplevelse. Vi vill med filmen förmedla den känslan och berätta om hur ett räddningsuppdrag faktiskt kan gå till, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.
Filmen spelades in i Stockholms skärgård tillsammans med de frivilliga sjöräddare från RS Dalarö som ryckte ut på larmet under olycksnatten. Även den räddade familjen deltar.
– Vi är väldigt tacksamma för att de drabbade har valt att ställa upp i filmen. Det är inte helt självklart att berätta om sådana här händelser i tv, men vi tror att deras berättelse kan skapa medvetenhet om vikten av en fungerande sjöräddning, säger Niklas Jendeby.
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med 2000 frivilliga sjöräddare, beredda att rycka ut dygnet runt längs den svenska kusten och i de stora sjöarna. Sjöräddningssällskapet deltar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, helt utan bidrag från staten.
Ur larmrapporten: ”19 augusti 2011: Hallskär, Stockholms ytterskärgård. Segelbåt på grund i hårda vindar. Stor risk att båten slås sönder mot klipporna. Larm inkommer till RS Dalarö klockan 21.59. Räddningsbåt Rescue Björn Christer lämnar kaj med fem mans besättning”.
Info: www.ssrs.se
Sommar och båtliv är en fantastisk kombination och branschorganisationen Sweboat Båtbranschens Riksförbund vill att så många som möjligt ska få möjlighet att uppleva båtlivet och trivas på sjön. Nybörjare kan öva i Nybörjarviken på Grinda.
För de som är nybörjare till sjöss, lite ringrostiga efter vinteruppehållet eller som har en ny båt i annan storlek än den tidigare finns en fantastisk möjlighet att träna tilläggning och ”hopp-i-land-teknik” i Nybörjarviken på Grinda. Närmare bestämt på södra Grinda i sundet mellan Grinda och Hästholmen. Bryggan är tillgänglig för den som vill träna på att hantera sin båt vid tilläggning antingen mellan Y-bommar, vid boj eller längs med bryggan.
Som med det mesta blir det både roligare och enklare om man känner sig säker på det man ska göra, så om du känner dig aldrig så lite osäker på hur du ska lägga till båten, förlägg första turen till Grinda och träna en stund innan du drar iväg på nya äventyr i skärgården. Då blir resten av båtsommaren så mycket roligare och mer avslappnad.
– Och vem vet, du kanske kan hjälpa någon i nästa hamn.
Info: www.upptackbatlivet.se
Nybörjarviken är ett samarbetsprojekt mellan Sweboat, Skärgårdsstiftelsen och Allt för sjön.
Årets ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) blev de mindre båtarnas tävling. Och det var den i särklass minsta som tog totalsegern. Team Räknäs segrade i SRS klassen medan La Dolce Vita vann ORC.
Team Räknäs må vara den minsta båten i ÅF Offshore Race. Men i år visade hon att minst också är bäst, när hon tog segern i SRS total. De mycket lätta vindarna i årets tävling har gynnat de mindre båtarna.
– Vi mätte in en ny spinnaker i år. Utan den hade vi inte vunnit, säger Magnus Nordgren som var i ledningen, på omräknad tid, större delen av kappseglingen.
– Men en av oss är väldigt skrockfull så vi snackade aldrig om att det kunde gå hela vägen. Och det har hänt förr att båtar fastnat alldeles utanför målet i Sandhamn.
Skepparen Magnus Nordgren och hans två besättningsmän Linus Ström och Martin Alexandersson, som alla är 31 år och från Stockholm, seglade in i Sandhamn kl 00.24 på natten mellan onsdag och torsdag efter drygt 85 timmar till havs i den 7,02 meter långa ”hottade” minitonnaren.
Sex timmar tidigare hade La Dolce Vita seglat i mål som totalsegrare i ORC. De är ett sammansvetsat gäng som seglat tillsammans med sin Finngulf 33 i flera år och stått på prispallen i ÅF Offshore Race de senaste tre åren. Och i år vinner de alltså ORC total
Skepparen Per Lindstedt är fantastiskt nöjd med manövrar, trim och taktik:
– Vi har kommit rätt vid varje vägval och trots lätta vindar har vi hela tiden haft god fart, men visst är det slitsamt att hela tiden segla och driva båten till hundra procent. Då krävs det att alla är motiverade och samspelta. Vi tog inte alltid raka spåret och det fick vi betalt för. Det är både tur och skicklighet, säger han
I den klassiska klassen, dvs. de lite äldre träbåtarna som ”bara” seglar ner till Visby och tillbaka, segrade klassens största båt, Ballad. Den ägs av familjen Salén och skeppare är Christer Salén. Med ombord fanns även KSSS ordförande Staffan Salén.
Foto: Oskar Kihlborg.
Info: www.ksss.se
Svensken Björn Hansen och hans team tog sig vidare till kvartsfinal på minsta möjliga marginal. Det blev en gastkramande slutstrid om de sista kvartsfinalplatserna under fjärde och sista dagen av grundomgångarna i Stena Match Cup Sweden.
Det enda kvarvarande svenskhoppet, Björn Hansen, stod för en makalös upphämtning i sin första match, mot David Gilmour, och tog ett viktigt poäng. Dock blev det förlust i andra matchen och den regerande Marstrandmästarens öde avgjordes i sista fajten, där italienaren Francesco Bruni stod för motståndet.
– Det var väl första racet som vi kände att vi fick stryk med mer än en båtlängd. De var snabbare både uppåt och nedåt och hade en bra start, så det är bara att lyfta på hatten, säger Hansen efteråt.
I morgon väntar kvartsfinaler och vem motståndaren blir beror på vilka de fyra med högst poäng väljer att möta.
– Det är nästan skönt att vi slipper välja någon. Det blir alltid mycket press på den som ska välja och nu är det vi som får sätta press istället. Jag har ingen önskan om motståndare men gissar på att det kan bli Keith Swinton, säger Hansen.
Förutsättningarna var tuffa för samtliga team under dagen då vädret bjöd på vindar upp till 16 meter per sekund. För fördäcksmannen Mathias Bredin i Hansen Sailing team blev det därmed en extra slitigt dag.
– Det är jobbigt när det blåser såhär. Det kan se ut som att man bara står och fipplar lite på fördäck själv, men man blir ganska beroende av allihop. Är det så att man gör svåra manövrar ombord så blir det tufft där framme, säger Bredin.
Och förutom trycket från vindarna kände han även pressen på att teamet var tvungna att ta sig vidare.
– Vi hade ju såklart tryck på oss eftersom vi är sista svenska laget kvar i tävlingen. Så det känns ju otroligt skönt just nu, säger Mathias Bredin
De övriga tre svenska teamen var redan utslagna och fick istället njuta av segling i de friska vindarna.
– Det var svinkul i dag med de tuffa vindarna, vi har alla stora leenden på läpparna trots de två förlusterna vi hade i dag, säger Viktor Ogeman vars team fick ett dramatiskt avslut på tävlingen då de höll på att välta i sista rundningen.
– Vi insåg inför sista kryssmärket att vi hade en liten chans att kunna ta det om vi gav järnet, så det vart det vi gjorde, säger Ogeman och skrattar.
Stenungsundsseglaren Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team har haft det tufft resultatmässigt under hela veckan men skepparen är ändå nöjd överlag.
– Eventet har varit fantastiskt som vanligt, det överträffar sig själv varje år och det är alltid något som gör att det känns lite extra. I år har vädret varit helt super med alla förhållanden. Det har varit lite som ett smörgåsbord med bara godsaker på, summerar Berntsson veckan.
Seglingslegendaren Magnus Holmberg, som var med och arrangerade tävlingen för första gången för 20 år sedan, gjorde i år comeback med sitt team, efter tre års uppehåll.
Och även om teamet har många års erfarenhet i matchracing var de ödmjuka inför utmaningen.
– Det har varit kul att få komma hit med det här gänget och segla tillsammans igen. Sen så kan man ju förvänta sig att det ska bli tufft när man inte seglat på flera år. Speciellt i dag med tanke på väderförhållandena, när teamet inte är samkörda till 100 procent. Men det har varit otroligt kul, grymt roligt vecka! avslutar Magnus Holmberg.
Bilden:
Hansen Sailing Team i ledningen mot Team David Gilmour under avslutningen av grundomgången i Stena Match Cup Sweden 2014. Foto: Dan Ljungsvik.
Ställning i Stena Match Cup Sweden efter dag 4
1. Ian Williams (GBR) 12p
2. Francesco Bruni (ITA) 12p
3. Mathieu Richard (FRA) 8p
4. Keith Swinton (AUS) 8p
5. Joachim Aschenbrenner (DEN) 7,5 p
6. Taylor Canfield (USA) 7p
7. Björn Hansen (SWE) 6p
8. David Gilmour (AUS) 6p
9. Phil Robertson (NZL) 6p
10. Nicolai Sehested (DEN) 6p
11. Ed Baird (USA) 4p
12. Magnus Holmberg (SWE) 3p
13. Johnie Berntsson (SWE) 2,5 p
14. Viktor Ogeman (SWE) 2p
Det blev en fartfylld segling under årets Childhood Race med kändisar, som slutade med vinst för båt Handelsbanken.
– Underbart! säger Hans Mosesson, en av vinnarna.
Hårda vindar satte press på kändisarna under den traditionsenliga Childhood Race, som seglades under torsdagseftermiddagen.
Bland skaran av celebriteter fanns bland annat ishockeyspelaren Daniel Alfredsson och konståkningssystrarna Viktoria och Joshi Helgesson.
Efter de två loppen, där två varv seglades i varje, stod det klart att det var båten Handelsbanken med skepparen Ian Williams och celebriteter som Dermot Clemenger och Hans Mosesson ombord som vann.
– Underbart! Det var bra åka, det var det, kommenterar Hans efter segern.
Det var andra året som ”ICA-Stig” deltog i tävlingen men han har betydligt större sjövana än så.
– Jag har seglat hela mitt liv men inte sådana här båtar. Men det var verkligen kul det här, säger Mosesson.
Några som är mer vana med fruset vatten är konståkningssystrarna Joshi och Viktoria Helgesson.
– Det var jätteroligt! säger de i kör.
– Det var väldigt annorlunda, man var väl inte lika graciös som på isen, säger Viktoria och skrattar.
– Nej, snarare i vägen, fyller Joshi i.
Fotbollsikonen Thomas Ravelli fick se sig besegrad över sin tvillingbror Andreas, som seglade i vinnarbåten. Själv hamnade han på femte plats.
– Jag tyckte det var jätteskoj. Det var jobbigare än jag trodde. I förmiddags hade jag nog inte vågat segla, då stormade det för mycket, säger Ravelli.
– Men sen lärde man sig att hålla sig fast.
Bilden:
Handelsbanken vann dagens Childhood Race på Marstrand med Andreas Ravelli, Dermot Clemenger, Hans Mosesson, Lovisa Carlsson, Julia Carlsson samt skepparen Ian Williams. Foto: Dan Ljungsvik.
Resultat Childhood Race 2014
1. Handelsbanken
Skeppare: Ian Williams
Andreas Ravelli
Hans Mosesson
Dermot Clemenger
Lovisa Karlsson
Julia Carlsson
2. DB Schenkker
Skeppare: Mattieu Richard
Jamina Roberts
Hanna Fogelström
Jenny Alm
Sofia Tegstedt
Johanna Forsberg
3. Pelle P
Skeppare: Phil Robertson
Pelle Petterson
Lasse Kronér
Claes Malmberg
Ulf Ekberg
Feben Negash
Kostas Vlastaras
4. Svenska Mässan
Skeppare: Francesco Bruni
Calle Sterner
Ludvig Bengtsson
Benjamin Åsberg
Ebba Jacobsson
Erika Molinder
5. Stena AB
Skeppare: Johnie Berntsson
Thomas Ravelli
Magnus Wislander
Christian Olsson
Pontus Kåmark
Robert Kronberg
6. Volvo
Skeppare: Ed Baird
Daniel Alfredsson
Viktoria Helgesson
Joshi Helgesson
Lisa Dahlkvist
Danijela Rundqvist
7. Turkish Airlines
Skeppare: Keith Swinton
Jan Bylund
Mustafa Tanriverdi
Ege Ercan
Christina Bjernudd
Fredrik Olsson
8. Bangerhead
Skeppare: Taylor Canfield
Frida Rybo
Anna De Geer
Ellika Mårtensson
9 HiQ
Skeppare: Björn Hansen
Jerker Lindsten
Björn Holmberg
Mikael Nilsson
Ingmar Allen
Göran Wennberg
10. Stena Metall
Skeppare: Magnus Holmberg
Stefan Karlsson
Viktor Svedberg
Henrik Tömmernäs
Sebastian Stålberg
Childhood Race arrangeras till förmån för World Childhood Foundation, den officiella välgörenhetsorganisationen för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att de står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation.
Under våren och sommaren har allmänheten röstat fram 21 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige – ett i varje län – under WWF:s sommarkampanj Svenska Pärlor. Platserna saknar eller behöver bättre skydd. Några av de vinnande pärlorna är gammelskogen i Jelka-Rimakåbbå i Norrbotten, Torhamns skärgård i Blekinge, vildmarken i Svartedalen i Västra Götaland, natur- och kulturområdet kring Venngarns slott i Sigtuna och hällmarkerna på File Hajdar på Gotland.
– Tvärtemot vad många tror rankas Sverige lågt när det gäller naturskydd och biologisk mångfald i en global jämförelse. Bara drygt hälften är skyddat jämfört med målen till år 2020. Vi behöver ett utökat naturskydd och därför driver WWF kampanjen Svenska Pärlor, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Till att börja med valde en expertjury ut tre områden med höga bevarandevärden i varje län. Platser med en fantastisk natur och stor betydelse för naturupplevelser – men med många hotade arter och livsmiljöer och behov av skydd. Bland dessa kunde sedan allmänheten rösta fram sin favoritpärla i varje län.
Sverige når i dagsläget varken upp till nationella eller internationella miljömål. Enligt regeringens löften ska minst 20 procent land- och sötvattensområden och 10 procent marina områden skyddas till 2020. Hittills är bara cirka 13,7 procent av våra land- och sötvattensområden och 6,5 procent av våra havsområden formellt skyddade.
– Vi behöver ett utökat naturskydd och bli bättre på att ta hand om den natur vi skyddar. Det är avgörande för att säkra framtiden för människan och den biologiska mångfalden i en värld där vi människor påverkar miljön allt mer allt mer, säger Mattias Klum, WWF-ambassadör.
Som en del i kampanjen uppmanar WWF bland annat den kommande regeringen att dubblera anslagen i statsbudgeten för skydd av natur till fyra miljarder kronor per år.
Läs mer om Svenska Pärlor här: www.wwf.se/svenskaparlor
Lewmar levererar nu sitt nya CRW400 ankarspel, som är lämpligt för båtar upp till 9 m. Ankarspelet är försett med 35 m ankarlina som ligger upprullad på en trumma. Manöverpanel, säkring och kontaktor är integrerat i ankarspelet och i kombination med lintrumman som stuvar ankarlinan ger detta en väldigt enkel och kompakt montering och behovet av ankarbox är eliminerat.
Ankarspelet är självlåsande vilket gör att man inte behöver avlasta ankarlinan. Den unika ”level wind” funktionen ser till att linan alltid matas in prydligt på trumman för trasselfri ankring och maximal förvaringskapacitet varje gång.
CRW 400 har även autostop vid utmatning vilket garanterar att det alltid finns lina kvar på trumman. Naturligtvis går det enkelt att komplettera med trådlös fjärrkontroll och extra brytare.
Pris 7 995 kr.
Info: www.comstedt.se
Polska Galeon har tagit fram en ny modell på samma skrov som används i Galeon 305 HTS. Det är en så kallad instegsmodell (förstamodell) med flybridge, kallad Galeon 300 Fly.
Det är ganska avancerat att bygga en flybridge på en båt som är cirka 9 m lång. Båtens bärkraft och bredd är inte alltid helt lämplig att bära de vikter och belastningar som en flybridge innebär.
Galeon verkar dock ha lyckats bra, av bilderna här intill att döma. Båten har en lite säregen yttre design med en ganska låg profil, trots flybridge. Den har även ett förhållandevis stort soldäck och en stor salong med pentry.
På den ganska långa badplattformen finns ett extra utrymme som passar bra för till exempel en vattenskoter eller en mindre jolle. Utrymmet är 80 cm långt.
Under däck finns sovplatser och bekvämlighet för fyra passagerare. Även i salongen finns platser som kan göras om till sovutrymme (dubbelkoj).
Galeon presenterar den här båten som en i sin ”tredje generation” båtar. Det innebär bland annat mer utrymme och mer naturligt ljus än tidigare. Motoralternativen är flera med både bensin och diesel i singel eller dubbelinstallation.
Tekniska fakta
Längd: 8,99 m
Bredd: 2,94 m
Motorer max: 1 X 370 hk/2 x 225 hk
Personer: 8
Kategori: B
Info: www.galeon.se
Tyska Varuna blev första båt i mål i ÅF Offshore Race och tog därmed årets ”line honour”. – Roligt, men svårt med så lätta vindar, ständigt trimmande, tålamodsprövande och krävande för besättningen. Men då mer psykiskt än fysiskt, sammanfattar skepparen Jens Kellinghausen årets tävling.
Vem som blir totalsegrare i hela ÅF Offshore Race blir inte klart förrän på torsdag. På onsdagen avgjordes endast klasserna med de klassiska båtarna och de största båtarna. Totalsegrare i Big Boat blev en annan tysk båt, Shakti, med ett lägre mättal än Varuna.
– Vi har en besättning bestående av vänner och bekanta, inga pro´s som på Varuna. Det svåraste för oss med årets segling var navigationen inne i skärgården. Jättekul att vinna. En prestation med tanke på väderomständigheterna, säger navigatör Hagen Ross.
Shakti är näst minsta båt i klassen. Större delen av tävlingen seglade hon för sig själv.
– De större båtarna var snabbare i den lätta vinden. Vi såg aktern på dem i början, men sedan var de borta, säger Hagen Ross.
Samma öde drabbade Ballad som vann Classic-klassen. Men av annan orsak.
De kom 20 minuter för sent till start på grund av problem innan starten och började därför långt efter de andra båtarna i klassen.
– Sist blev först. Det känns bra, för vi är av förklarliga skäl inte nöjda med vår start av tävlingen, säger Staffan Salén, kommunikationsansvarig i besättningen.
Line honour i samma klass, som inte seglar runt Gotland utan rundar en boj utanför Visby, blev Bacchant med skepparen Magnus Adlercreutz:
– Vi visste inte att vi var först eftersom vi har haft problem med vår AIS. Det här var en kul överraskning.
Årets havskappsegling runt Gotland, ÅF Offshore Race Round Gotland 2014, har kännetecknats av kyligt väder och svaga, växlande vindar. Totalt 233 båtar var anmälda till start varav drygt 180 fullföljde tävlingen. Nästan alla som drog sig ur angav tidsbrist som anledning.
Foto: Oskar Kihlborg.
Info: www.ksss.se
På torsdagen är det dags för en av de stora höjdpunkterna av Stena Match Cup Sweden 2014. I Childhood Race deltar celebriteter i en kappsegling för välgörenhet. Tävlingen går av stapel på Marstrand torsdagen den 3 juli 2014 från klockan 15:00 fram till 17:00.
Initiativet kallas Childhood Race och arrangeras till förmån för World Childhood Foundation för sjunde året i rad ute på Marstrand.
Tävlingen avgörs i två korta race runt en bana och de deltagande kändisarna kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna från den stora regattan på Marstrand. Vid racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och plocka upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas.
Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna.
The Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation och 2013 blev det sammanlagt 465 000 kronor.
Årets deltagande i Childhood Race:
Thomas Ravelli – fotbollsspelare
Magnus Wislander – handbollsspelare
Christian Olsson – friidrottare
Pontus Kåmark – fotbollsspelare
Robert Kronberg – friidrottare
Stefan Karlsson – kändiskock
Viktor Svedberg – ishockeyspelare
Henrik Tömmernäs – ishockeyspelare
Johan Sundström – ishockeyspelare
Sebastian Stålberg – ishockeyspelare
Daniel Alfredsson – ishockeyspelare
Viktoria Helgesson – konståkare
Joshi Helgesson – konståkare
Lisa Dahlkvist – fotbollsspelare
Danijela Rundqvist –ishockeyspelar
Pelle Petterson – seglingslegend
Lasse Kronér – programledare
Claes Malmberg – skådespelare
Ulf Ekberg – artist
Feben Negash – Top Model
Kostas Vlastaras – Top Model
Frida Rybo – informationsansvarig, Childhood foundation
Anna De Geer – generalsekreterare, Childhood foundation
Ellika Mårtensson – marknadsansvarig, Childhood foundation
Jamina Roberts –handbollsspelare
Hanna Fogelström –handbollsspelare
Jenny Alm – handbollsspelare
Sofia Tegstedt –handbollsspelare
Johanna Forsberg -handbollsspelare
Simon Kachoa – Biggest looser
Calle Sterner – Let’s Dance
Jan Bylund – programledare
Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.
Kommentarer
God dag alla läsare.
Jag har tidigare varit fiskare på Påsk ön som är ett Fiske fartyg som slänger bort sina Garn så att de ställer till mycket problem för all fisk som fastnar på Botten Jag personligen tycker att de som gör så måste få Böter eller bli av med allt som har med Fiske att göra M.V.H. Evert
Goddag.
Det är bra om vi får rent under vatten ytan.
Då får vi mest fisk.
Om det går att få tag på de Fiske båts ägarna som har förlorat Fiske garn ska böta fällas eller sättas i Fängelse så att de får lik värdigt straff som Fiskarna får som inte kan komma loss så att vi andra får fisk på tallrikar för snart har vi ingen mat kvar annars
M.V.H. Evert Augustsson.