AMEC är specialist på AIS-utrustning och en av få tillverkare i världen som utvecklar och tillverkar AIS-produkter helt själva. I sortimentet finns bland annat AIS-mottagare, AIS-transpondrar, AIS SART, AIS man-över-bord, AIS AtoN, AIS-antenner, AIS repeaters, mjukvara samt annan navigationsutrustning. Nu tar Marinplus över distributionen i Sverige och lanserar samtidigt flera nya modeller.
CAMINO-108 är den senaste generationen AIS-transponder klass B. Den snygga och kompakta enheten har NMEA 0183, NMEA 2000- och USB. Den dubbla mottagardelen gör det möjligt att ta emot AIS-meddelanden från alla AIS-sändare som klass A, klass B, AtoN och SART.
CAMINO-108 är mycket enkel att integrera till alla navigationssystem tack vare att den har anslutning för två NMEA 0183-enheter (med multiplexfunktion), en standard NMEA 2000-kontakt och en micro-USB-kontakt. Om man inte vill vara synlig men ändå ta emot AIS-data går det att stänga av sändardelen från en valfri knapp. GPS-mottagaren är högkänslig och en extern GPS-antenn ingår i leveransen.
En extern VHF-antenn ansluts för att ta emot och sända AIS. Om man vill använda samma antenn som sin VHF-radio ansluter man en antennsplitter (CUBO-160). CAMINO-108 kan även lagra AIS-data på ett löstagbart SD-kort (tillbehör) för att sedan visas på en dator. Pris för CAMINO-108 är 4 990 kr.
CAMINO-108W har förutom allt annat som CAMINO-108 har även WiFi. Det gör att den kan anslutas till en smartphone, surfplatta eller dator som har en navigationsapplikation och visa AIS- och positionsdata och annan data (vinddata, djupdata, temperaturer m.fl.) från enheter anslutna till NMEA 0183-ingången på CAMINO-108W. Pris för CAMINO-108W är 6 290 kr.
PLOMO-500 är en AIS SART (Search And Rescue Transmitter) enligt den senaste SART IEC 61097-14 specifikationen. Den är gjord för att vara ett alternativ till Radar SART. PLOMO-500 kan sända GPS-position, unik ID, COG och SOG varje minut så fort den aktiverats. Det möjliggör för räddningsteamet att lokalisera de drabbade snabbt tack vare den sända AIS-informationen och framförallt ökar möjligheterna att rädda liv.
PLOMO-500 är inte bara en AIS SART utan även en komplett räddningslösning med tillbehör. Lösningen kommer i en överlevnadsväska och under räddningstiden är väskan allt som användaren behöver ta med. PLOMO-500 är enkel att använda och behöver bara fyra enkla steg för att fungera.
PLOMO-500 har en bakgrundsbelyst panel vilket gör det möjligt att se knapparna i svag belysning. Förutom det har enheten en indikering om batteritiden är förminskad på grund av omfattande tester eller om den har blivit aktiverad innan. Dessutom kan enhetens LED signalera SOS nödmeddelande vid aktivering så att de överlevande enklare kan bli synliga för räddningsteamet. Pris för PLOMO-500 är 5 120 kr.
CYPHO-150 är en AIS-mottagare som tar emot AIS-data från en AIS-utrustad båt i närheten för att förbättra säkerheten. CYPHO-150 är designad för att fungera med alla AIS-stationer som en klass A eller klass B-transponder eller andra enheter som arbetar med AIS VHF-data.
CYPHO-150 har två parallella mottagare för de marina frekvenserna 161.975 MHz och 162.025 MHz. Med en CYPHO-150 ombord kan du inte bara övervaka status från båtar i närheten, utan även dynamisk information (position, fart, etc.), statisk information (fartygsnamn, MMSI, anropssignaler, etc.) och reserelaterad information (lasttyp, destination, etc.) från alla fartyg som har en AIS transponder.
Utrustad med standard USB och NMEA 0183 gör att CYPHO-150 är enkel att ansluta till de flesta mottagarna på marknaden. Genom USB-kontakten kan användaren visa AIS-data i navigationsprogrammet på sin dator.
CYPHO-150 är vattentät enligt IPX2 vilket ger bra skydd mot vatten. Den klarar kraven enligt IEX 60945 och är CE/FCC-godkänd. Pris för CYPHO-150 är 1 890 kr.
CYPHO-150S har förutom allt annat som CYPHO-150 har även en inbyggd antennsplitter. På så sätt går det att dela VHF-antenn med en VHF-radio. Pris för CYPHO-150 är 2 490 kr.
Info: www.marinplus.se
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, säger nej till förslaget att göra det enklare att införa lättnader i strandskyddet vid mindre sjöar och vattendrag.
– Vi menar att det i dag saknas underlag för att kunna bedöma konsekvenserna av en sådan ändring. Vi vill också se en djupare analys av hur det skulle påverka allemansrätten samt växt- och djurlivet i dessa områden, säger Erik Törnblom, utredare på enheten för biologisk mångfald.
Strandskyddet kom till på 1950-talet för att förhindra en överexploatering av stränderna och bevara allmänhetens tillgång till stränder och vatten för friluftsliv. Det utvidgades 1994 till att också skydda stränderna på grund av deras stora betydelse för den biologiska mångfalden.
Nya strandskyddsbestämmelser trädde i kraft 2009 och 2010. Naturvårdsverket och Boverket har på regeringens uppdrag gjort en utvärdering och översyn av det nya regelverket. I uppdraget ingick också att titta på konsekvenser av att lätta upp strandskyddet vid mindre sjöar och mindre vattendrag.
Utredarna föreslår en lagändring så att länsstyrelserna bör få upphäva strandskyddet i områden vid mindre sjöar och vattendrag om underlag, till exempel inventeringar visar att området har liten betydelse för strandskyddets syften. Dessutom föreslås att länsstyrelserna ska få särskilda resurser för att införa lättnader vid mindre sjöar och vattendrag.
HaV är en av de myndigheter som fått möjlighet att yttra sig om Naturvårdsverkets och Boverkets utredning och förslag till lagändring.
– I stort är vi positiva till utredningen och dess slutsatser. Vi instämmer i att tillämpningen av strandskyddet behöver bli mer enhetlig i landet, att man ska tillämpa lagen på samma sätt i alla län. Vi anser också att dispensbesluten behöver kvalitetssäkras och att länsstyrelser och kommuner behöver vägledning, säger Erik Törnblom.
– Det vi säger nej till är förslaget till lagändring. Vi menar att de föreslagna definitionerna av sjöar och vattendrag är otydliga.
I förslaget används tre meters bredd som en definition av mindre vattendrag. HaV menar att det inte går att använda sig av en sådan generell bas för bedömningar. Dels saknas nödvändigt kartmaterial för vattendrag som är smalare än sex meter, dels är naturliga vattendrag inte jämnbreda utan varierar kraftigt i bredd och djup.
HaV pekar i sitt svar också på att mindre sjöar och vattendrag och deras strandzoner ofta har särskilt höga naturvärden. Här finns en hög biologisk mångfald och de är ofta livsmiljöer för arter som trängts undan från större utbredningsområden. Negativa effekter av exploatering blir ofta extra stora vid och i små vattenmiljöer.
Källa och foto: HaV.
När den internationella rankingen uppdaterades för seglingens OS-klasser 19 december hamnade GKSS, Björn Allansson på tredje plats i Finnjolle. Hans bästa placering på rankingen hittills.
Björn har haft ett väldigt bra år med flera internationella topplaceringar. Säsongen 2013 toppades med att han tidigare i december vann Världscupen i Melbourne, Australien.
Som en del mot målet, att ta guld vid OS 2016, ligger fokus för Björn på den sammanlagda Världscupen. Vilket består av fyra deltävlingar mellan december och april 2013-2014.
– Nästa tävling blir Världscupen i Miami i slutet av januari. Allt fokus ligger på att optimera mig själv till dess, säger Björn.
GKSS elitseglare ser fram emot 2014.
– Vi har ett starkt lag med många duktiga seglare. Vi
har starka seglare i Finnjolle, Laser, Laser radial, 49er, 49er FX, och 470 herr. Vi är alltså med och slåss om OS platser i många klasser. Under 2014 seglas VM i september i Santander för alla OS klasser. Ett stort VM som också är nationsuttagningar till OS. Det
börjar alltså redan nu avgöras vilka länder som får vara med på OS i de olika klasserna, säger Thomas Rahm, chefstränare för GKSS.
– Efter VM i Santander finns fortfarande chansen, men det kommer bli betydligt svårare. Utöver detta kommer vi att bedriva viss träning på plats i Rio under 2014. Detta för att lära oss så mycket som möjligt om de lokala förhållandena i Rio. Något som är nödvändigt om vi ska klara av att prestera ännu bättre i Rio än vad vi gjorde i London.
Bilden: Björn Allansson vinner världscupen i Melbourne fotograf Jeff Crow.
Nu förstärker och utvecklar Suzuki Marin sitt samarbete med utvalda exklusiva återförsäljare genom att lansera Suzuki Marin Selected Dealer.
Vårt gemensamma mål tillsammans med återförsäljare är att förtydliga, förstärka samt utveckla vårt samarbete. Utvecklingen idag går mot mer och mer tekniskt avancerade produkter samtidigt som konsumentens behov av service och helhetslösningar för ett enkelt båtliv ökar.
Detta innebär att även kraven på våra återförsäljare ökar och därför blir det mer och mer viktigt att samarbetet mellan återförsäljaren och leverantören utökas inom alla områden: försäljning, produktkunskap, support inom både service och marknadsföring samt inom affärsutveckling. Här kommer Suzuki Marin Selected Dealer in i bilden.
Att vara Suzuki Marin Selected Dealer innebär bl.a. att:
• Parterna inleder ett närmare samarbete över tid och tillsammans utvecklar en gemensam affärs- och marknadsplan samt har ett nära samarbete avseende utbildning, produktutbud och distrikt.
• Återförsäljaren ska kunna erbjuda kunden fullservice och helhetslösningar för ett enkelt och attraktivt båtägande samt verka för att främja båtlivet.
• En Selected Dealer är medlem i Sweboat, båtbranschens riksförbund, vilket innebär en trygghet för kunden.
• Återförsäljaren och leverantören tillsammans långsiktigt kan investera i affärsverksamheten.
Suzuki Marins första Selected Dealer blir 1852 Marin & Fritid i Karlskrona.
– Vi är stolta att nu kunna utse 1852 Marin & Fritid i Karlskrona till Sveriges första Suzuki Marin Selected Dealer. 1852 Marin & Fritid uppfyller alla våra önskemål och krav och vi ser fram emot att få inleda ett utökat och nära samarbete med dem, säger Lasse Johansson, Affärsenhetschef på Suzuki Marin. 1852 Marin & Fritid har på mycket kort tid blivit en av Sveriges ledande återförsäljare i svensk marinbransch med en stark lokal marknadsposition. Suzuki Marin har för avsikt att framgent utveckla fler Selected Dealer.
– Detta samarbete ger oss trygghet och styrka för fortsatt expansion. Våra nuvarande och nya kunder skall se ett tydligt resultat i ”för ett enkelt båtliv ” genom detta samarbete med KGK. För att utveckla båtbranschen behöver leverantörer och återförsäljare arbeta ännu tätare tillsammans, vilket detta är ett utmärkt exempel på, säger Michael Säw på 1852.
– De utmaningar som vi ser framför oss i båtlivet kräver produktutbud, tjänster, moderna lokaler, finanslösningar och högutbildad personal. Långsiktighet är något vi alltid eftersträvar med våra leverantörer och Suzuki Marins samarbetsavtal passar därför perfekt för oss, säger Lennart Borg serviceansvarig hos 1852.
Info: www.1852.se
EU:s fiskeministrar är nu överens om nästa års fiskekvoter i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön. – Fortfarande bedöms flera bestånd vara överutnyttjade men vi ser också en positiv utveckling för bestånd av många arter i västerhavet. I flera fall har medlemsländerna också beslutat kvotnivåerna i linje med den nya gemensamma fiskeripolitiken, säger Bengt Kåmark på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Kvoterna är preliminära i väntan på ett fiskeavtal med Norge. Innan dess kan svenska fiskare inte fiska i norsk zon i Skagerrak och Nordsjön.
Beslutet fattades efter förhandlingar på jordbruks- och fiskerådets möte i Bryssel den 16-17 december. Landsbygdsminister Eskil Erlandsson representerade Sverige vid mötet och HaV:s Bengt Kåmark, utredare på HaV:s enhet för fiskereglering deltog vid förhandlingarna som expert,
EU:s fiskeministrar utgick från det förslag som EU-kommissionen lade fram i november och som grundas på den nyligen beslutade gemensamma fiskeripolitiken. Enligt denna ska uttagen av fisk grundas på maximal hållbar avkastning, MSY, i enlighet med den vetenskapliga rådgivningen, från Internationella havsforskningsrådet, ICES.
– För Sverige var det viktigt att denna princip skulle vara vägledande i besluten. En för Sverige viktig fråga har under flera år varit en reglering som skulle leda till en återhämtning av bland annat torskbeståndet i Kattegatt, säger Bengt Kåmark.
– Ministerrådet gjorde små avvikelser från det förslag som EU-kommissionen lagt fram. Det är mycket positivt att fler medlemsländer nu är inriktade på en hållbar förvaltning av bestånden.
Men, för flera arter är kvoterna fortfarande preliminära eftersom förhandlingarna mellan EU och Norge inte kunde slutföras i början av december som brukligt. Bland annat gäller det kvoterna för torsk, sill, makrill, räka, kolja och sej..
– I flera fall kommer uttagen, enligt ICES råd, att kunna öka under nästa år. För exempelvis makrill kan uttagen öka väsentligt, samma sak gäller för uttagen av kummel. När det gäller kolja rör det sig i stället om en sänkning av kvoten i linje med den fleråriga planen, säger Bengt Kåmark.
– Vad vi ser nu är resultatet av en klar inriktning mot ett mer hållbart fiske genom återhållsam kvotsättning och en långtgående begränsning av antalet fiskedagar.
En fortsatt inriktning mot ett mer hållbart fiske kommer att ske genom den nya fiskeripolitiken. Dels innebär den ett successivt införande av ett förbud att kasta fisk överbord samtidigt som metoder att undvika oönskad fångst uppmuntras. Det gäller bland annat fiske med mer selektiva redskap.
När det gäller torskbeståndet i Kattegatt som sedan flera år tillbaka är i dåligt skick beslutade rådet, liksom för 2013, att inget riktat fiske får bedrivas. Däremot finns en mindre kvot för oavsiktliga bifångster, som förblir oförandrad jämfört med 2013.
– Sverige och Danmark kom överens om att göra ett uttalande om vikten av ytterligare åtgärder för att beståndet i Kattegatt ska kunna återhämta sig, exempelvis att använda skonsammare fiskemetoder, säger Bengt Kåmark.
En konsekvens av att EU och Norge inte lyckats komma överens ännu i fiskeförhandlingarna är att svenska och andra EU-fiskare från och med 1 januari inte har möjlighet att fiska i norsk zon.
– Detta gäller även fisket i norsk zon i Skagerrak. Tidigare år har Sverige, Danmark och Norge kunnat fiska i hela Skagerrak från 1 januaritrots att avtalet mellan EU och Norge inte varit klart. Detta är första gången som svenska fiskare inte kommer att kunna fiska i norsk zon i Skagerrak i början av året och detta kan exempelvis påverka det svenska räkfisket, säger Bengt Kåmark.
EU hoppas kunna slutföra förhandlingar med Norge i januari 2014.
Kulturnämnden i Malmö har tagit beslut om att gå vidare med försäljning av Malmö stads koggar. Förhandlingar har genomförts med företaget Scandinavian Intermarket AB och nämnden gav Kulturdirektören i uppdrag att underteckna försäljningsavtalet. Köpeskillingen är en symbolisk summa (100kr). Förutsatt att båda parter skriver under avtalet gäller försäljningen från 1 februari 2014.
Kulturnämnden beslutade vid februarisammanträdet att uppdra åt förvaltningen att undersöka möjligheterna för uthyrning och försäljning av koggarna. Kulturförvaltningen har sedan beslutet i februari undersökt möjliga alternativ för försäljning och uthyrning och återkommer nu till nämnden med förslaget att sälja båda koggarna för en symbolisk summa.
– Vi ser att detta är den mest hållbara lösningen långsiktigt, säger Elisabeth Lundgren, Kulturdirektör.
Fyra alternativ har utretts
Fyra möjliga alternativ har utretts med målet att hitta en långsiktig lösning. Koggarna kan hanteras som nu med en ny upphandling, hyras ut, säljas eller överföras till Malmö Museer med förändrad hantering.
1. Genom att utföra en ny upphandling kommer fartygen finnas kvar i Malmö. Nuvarande kostnader kvarstår dock och kan beräknas öka med åren med tanke på ökade underhållskostnader.
2. Genom att hyra ut koggarna kan skeppen brukas som avsett och Malmö stad kan återta skeppen när hyrestiden löpt ut. Detta innebär dock att Malmö stad har kvar sitt grundläggande ägaransvar.
3. Genom en försäljning skulle skeppens fortsätta brukas som avsett och staden har inte något fortsatt ansvar eller kostnader för skeppen.
4. Det fjärde alternativet skulle vara att koggarna överförs till Malmö Museer med en förändrad inriktning. Svårbedömda kostnader i form av underhåll kvarstår.
Utifrån de fyra alternativen beslutade kulturnämnden i februari 2013 att låta förvaltningen vidare utreda möjligheterna för uthyrning och försäljning av koggarna då dessa alternativ betraktades som mest förtjänstfulla. Malmö Museer har sedan februari undersökt möjligheterna till både uthyrning och försäljning men det saknas i dagsläget intressenter för att hyra koggarna. Kulturförvaltningens förslag är därför att sälja koggarna till företaget Scandinavian Intermarket AB för en symbolisk summa.
Försäljning av koggarna
Efter beslutet i februari att utreda uthyrning/försäljning av koggarna togs kontakt med en marin-konsult som gavs i uppdrag att hitta tänkbara intressenter. Ett antal kontakter såväl inom som utom Sverige blev etablerade. Inom Sverige har diskussioner förts med två intressenter och utomlands med tre. De utländska kontakterna har varit i Nederländerna, England och Finland. Ingen av dem bedöms dock ha de ekonomiska resurser som krävs för att ta hand om skeppen. Av de svenska kontakterna gäller samma bedömning för den ena av dem. Inte i något fall fanns intresse att hyra fartygen.
Köparens planer
Scandinavian Intermarket AB vill ta över ansvaret för koggarna och har som målsättning att fortsätta turverksamheten med koggarna i Malmö. Företaget har sitt säte i Västerås och arbetar med att utveckla kommersiella lokaler och bostäder. Parallellt är företagets verksamhet med historiska fartyg etablerad i Malmö med säte i gamla Svävarterminalen. Scandinavian Intermarket AB äger redan historiska ångisbrytaren Bore och ångbogseraren Örnen.
Planerna går ut på att utveckla en marinhistorisk verksamhet året runt med visningar av skeppen, turer till sjöss med mera.
– Vi bedömer att möjligheterna att utnyttja koggarna på ett effektivare sätt kommer att öka genom att de ingår i ett större marinhistoriskt sammanhang, säger Elisabeth Lundgren.
Avtalet
Företaget köper båda koggarna för en symbolisk summa och tar därmed över hela ansvaret för skeppen från och med 2014-01-01. Kulturnämnden har därmed inga ekonomiska åtaganden kvar.
Fakta om Malmö stads Koggar 1998-2013
Koggarna byggdes 1998 som repliker av medeltida koggar baserade på marinarkeologiska fynd utanför Skanör. Arbetet organiserades som ett arbetsmarknadsprojekt med stöd från AMS. 2002 beslutades att lägga ut driften av koggarna på entreprenad där drift av skeppen, samt ett besökscentrum med utställningar och restaurang ingick. Platsen som valdes var den gamla Svävarterminalen på Skeppsbron och anläggningen öppnade för allmänheten i maj 2004. Avtalet löpte 2003-2006 med option att förlängas i maximalt tre år. Ansvaret för koggarna låg hos Stadskontoret med en samverkansgrupp där kulturförvaltningen var representerad från 2005.
Den 17 maj 2006 behandlades frågan om optionsförhandling av avtalet i kommunstyrelsen som beslutade ”att uppdra åt kulturnämnden att utreda koggarnas framtid enligt följande alternativ: 1. Överföring av huvudansvaret för koggarna till Malmö Museer, 2. Avveckling av verksamheten genom försäljning samt att: uppdra åt kulturnämnden att eventuellt återkomma till kommunstyrelsen med anhållan om eventuell medelstilldelning”. Resultatet blev att verksamheten överfördes till kulturförvaltningen/Malmö Museer från och med 2007 och samtidigt förlängdes avtalet enligt optionen till och med 2009. Under 2007-2009 utvecklade och bedrev Malmö Museer och Koggmuseet ett antal gemensamma pedagogiska program främst riktade till skolor.
Hösten 2009 gjordes en ny upphandling som innefattade pedagogiska skolseglingar med den lilla koggen under perioderna 15 april-15 juni och 15 augusti-15 september. Programmen innehåller en visning av skeppet samt en mindre tur. Bokningarna har marknadsförts främst mot skolor inom områdesprogrammen. I övrigt innehåller entreprenaden vård och drift av skeppen. Tiden för entreprenaden var 2010-2011 med option för förlängning i max två år. Optionen utlöstes 2011 och nuvarande avtal löper ut 2013-12-31.
Västsvenska Turistrådet medverkar tillsammans med SCR, boendeföretag, transportörer och upplevelseföretag i VisitSwedens storsatsning på marknadsföring av Sverige i utlandet.
Det är ett treårigt affärssamarbete som ska marknadsföra Sverige för minst 60 miljoner kronor och riktar in sig till stora volymer av potentiella resenärer från Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Målet är att öka resandet med minst 3 procent per år.
Enligt VisitSwedens potentialanalys finns det 9 miljoner Sverigeresenärer som är intresserade av vårt land som semesterdestination. Bland dessa finns både barnfamiljer och även par utan barn som vill uppleva Sverige genom att resa runt med bil. 2012 spenderade samtliga utländska besökare 106 miljarder kronor i Sverige, en ökning med 162 procent sedan år 2000.
Genom samarbetet får Västsverige möjlighet att visa upp ett brett utbud av aktiviteter och besöksmål i hela regionen. Parallellt görs stora insatser för att utveckla familjeprodukter som ska vara attraktiva och tillgängliga på för- och eftersäsongen.
Satsningen ska leda till ökat resande under hela året och även till ökad omsättning och sysselsättning i regionen.
Lotta Nibell-Keating kommenterar satsningen: Campingen i Västsverige står för nästan en femtedel av samtliga campinggästnätter i Sverige (ca 3 miljoner gästnätter årligen). Det är ett viktigt segment för oss och vi ser att det går att öka volymer utanför högsäsong, men framför allt att öka konsumtionen. Vi har fram till år 2012 haft en positiv utveckling på camping på ca +1,2 procent årligen. Övernattningarna på camping i Västsverige sker i en mycket stor utsträckning under sommarmånaderna, juni-augusti (70 procent av årsvolymen). Genom att delta i den stora satsningen kan vi styra våra besökare till att komma till Västsverige på våren och på hösten istället.
Foto: Lisa Nestorson.
Lagom till jul släpper Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna en web-baserad bestämningsnyckel för havsborstmaskar. Författare är två forskare vid Göteborgs universitet.
Havsborstmaskar är en grupp av djur som få känner till, men i havet är det en av de mest dominerande djurgrupperna och de har en enormt stor betydelse för ekosystemen.
Bestämningsnyckeln är vackert bildsatt med foton tagna av de två huvudförfattarna, Arne Nygren och Fredrik Pleijel, båda forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs Universitet, samt med utsökta illustrationer som reproducerats från ett praktverk utgivet i början av 1900-talet.
– Som vanligt när Nationalnyckeln ger ut något håller det hög kvalitet, säger Arne Nygren, en av författarna.
Gratis att ladda ner
Havsborstmaskar är den första djurgrupp som kommer att behandlas helt digitalt och nycklarna kommer dessutom vara gratis att ladda ner. Det här är den första av flera planerade utgivningar om havsborstmaskar.
– Under nästa år hoppas vi att familjenycklar där man nycklar fram till rätt art samt artbeskrivningar kommer ut. Det känns verkligen bra att denna första familjenyckel kommit ut. Det är kul att visa hur vackra dessa djur som få känner till verkligen är, säger Arne Nygren.
Man kan ladda ner bestämningsnyckeln här: http://www.slu.se/havsborstmaskar
Foto: Arne Nygren, Oxydromus vittatus (Grönvit sprattelmask) blir upp till fem cm lång och är vanlig på ler- och sandbottnar från några meters djup längs den svenska västkusten.
Nu närmar sig julen och högst på önskelistan för Happynacra står chansen att få segla så mycket som bara möjligt med bra fokus och bra motstånd under 2014.
Pressmeddelande:
Vi skickade båten till Miami i början av december och botar seglingsabstinensen med rullskidor, klättring, rodd och alla anda äventyr som kommer i vår väg.
2014 rivstartar vi med längdskidåkning och pepp hos OS-guldmedaljörnen Fredrik Lööf i Spåtind tillsammans med stora delar av KSSS elitlag. Strax därefter åker vi till Miami för intensiv träning och tävling i tre veckor.
Vi ser med spänning framemot vår första världscup tillsammans som team, håll tummarna 26jan-1feb. Fältet ser ut att blir riktigt vasst med de bästa Britterna och Italienarna men framförallt ser vi framemot att tävla mot legendaren Darren Bundock.
Därefter blir det fullt fokus för David på Vasaloppet, där han lovat att åka in på en tid under 5h, medan Sandra fokuserar på höghöjdsträning fram till mars då båten kommit hem, då bär det av till Sydeuropa. Stay tuned.
Vi vill också passa på att slå ett slag för vår unika kampanjtavla, där du har möjlighet att stötta oss och på nära hand ta del av vår resa mot Rio. Pengarna går direkt till vår satsning där vi i första taget vill säkra att vi tar oss hem från Miami och att vi kan komma iväg till världscuperna i Europa i vår.
Gå in på vår blogg eller Facebook för att se tavlan och läsa mer!
http://happynacra.wordpress.com
https://www.facebook.com/happynacra
God Jul och happy yachting i det nya året!
Sandra & David
Hur kan vi ersätta forskningsfartyget Argos? Nu ska Sveriges Lantbruksuniversitet och SMHI tillsammans med andra berörda myndigheter starta en förprojektering för ett nytt fartyg.
– Att det finns fartygskapacitet är av största vikt för det fortsatta arbetet med datainsamling kring havet och om olika fiskbestånd. Att uppgifterna finns tillgängliga utgör en förutsättning för att Sverige ska kunna nå målen som har satts upp inom bland annat den nya gemensamma fiskeripolitiken inom EU, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.
Det svenska oceangående forsknings- och undersökningsfartyget Argos togs ur bruk 2011, och behovet av att ersätta fartyget har diskuterats och utretts sedan dess. Nu ger regeringen Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och SMHI i uppdrag att, i samarbete med andra berörda myndigheter, starta en förprojektering för ett nytt forsknings- och undersökningsfartyg som kan ersätta fartyget Argos.
– Uppdraget ska ge oss ett bättre beslutsunderlag. Jag är glad över att vi nu tar ett första steg mot ett nytt fartyg för forskning och miljöövervakning som är nödvändigt för ett kvalificerat havsmiljöarbete, säger miljöminister Lena Ek.
Chris-Crafts nya modell i Corsairserien, Corsair 32, gör Sverigepremiär i början på nästa år då det första exemplaret visas av Chris-Crafts generalagent Vått på Allt för sjön-mässan den 1-9 mars. Båten har gjort stort intryck på den globala marknaden för motorbåtar i premiumklassen under 2013 och vann utmärkelsen Best Sport Boat Award på The Shanghai International Boat Show.
– Corsair 32 är både ett enormt muskelpaket med en toppfart runt 50 knop och en slimmad skönhet med de klassiska former som så väl utmärker Chris-Crafts unika och tidlösa design. Båten, som är syster till den nyligen lanserade Launch 32, är specifikt utvecklad för att fylla ett gap på marknaden för ruffade motorbåtar i premiumklassen. Corsair 32 är perfekt för dagsturer och sportaktiviteter, men erbjuder också hög komfort för långa vistelser till havs, säger Göran Andersson på Vått.
När Corsair 32, i april 2013, tog hem utmärkelsen Best Sport Boat på The Shanghai International Boat Show brädade den lätt konkurrenter som bland annat Riva Iseo 27.
Chris-Craft Corsair 32 mäter 10,4 meter (inklusive en teakbaserad badplattform) på längden och 3,1 meter på bredden. I ruffen har du gott om plats med ett välutrustat pentry och ett vackert snidat mahognybord som enkelt kan fällas ned för att omvandla den V-formade soffan till en väl tilltagen dubbelkoj med plats för två vuxna och ett barn. Under däck finns även ett rymligt toalettutrymme med egen dörr, dusch, infällt handfat i en snygg och praktisk kommod samt elektrisk toalett med inbyggd kvarn.
Den justerbara förarplatsen i cockpiten erbjuder plats för två personer. På passagerarplatsen finns en likadan stol för en person. Ratten och den perforerade instrumentpanelen i kromat stål, med Chris-Crafts egna mätare i 50-talsstil, andas racerbåt, hög fart och romantik. I sittbrunnen ryms 7-8 vuxna ledigt i den djupa och mjuka U-soffan. Det teakförsedda skarndäcket skapar en elegant inramning och bryter vackert mot det höga fribordet samt erbjuder halkfria ombord- och avstigningar.
Bland nyheterna är också möjligheten att välja något av Chris-Crafts nya färgprogram, som den nya vassa Cashmere Metallic-lacken, och tre olika Heritage Edition Teak-varianter. Invändigt kan man välja mellan körsbärs- eller valnötsträ till skåpsluckor, lister och andra inredningsdetaljer.
I februari 2014 kommer det första exemplaret av Corsair 32 till Sverige och Vått visar upp premiärbåten på Allt för sjön-mässan den 1-9 mars.
För mer information, bilder och en virtuell rundtur ombord på Chris-Craft Corsair 32: http://www.chriscraft.com/main/models/virtual-tour.aspx?ModelCategory=Corsair%2032
Tekniska specifikationer
Längd: 9.75 m
Bredd: 3.1 m
Vikt: 4 513 kg
Styrelsen i Nämnden för båtlivsutbildning framlade inför årsmötet förslag på förändringar av nämndens arbetssätt och uppdrag för att bland annat säkerställa kvalitén på förhör samt att utveckla och bredda nämndens sätt att arbeta framöver.
För att finansiera och genomföra dessa förslag kommer avgifterna för förhör att behöva höjas.
På årsmötet fattades ett enigt beslut om att godkänna styrelsens förslag till åtgärder samt att ge styrelsen i uppdrag att genomföra förslagen.
De nya avgifterna som gäller från och med 2014-01-01 är följande:
450 kronor: Förarintyg, Kustskepparintyg, Radarintyg, Manöverintyg för Högfartsbåt, Utsjöskepparintyg, SRC samt LRC.
300 kronor: Båtmekanikerintyg, Seglarintyg 1, Seglarintyg 2, Seglarintyg 3 samt Kanalintyg.
Den budgetförstärkning detta innebär kommer bland annat att användas till:
Kvalitetssäkring av förhör, förhörsförrättar- och lärarkonferenser, utveckla webbplatsen, marknadsföring, utveckla dagens intyg samt skapa fler intyg, introduktionsutbildning av nya Förhörsförrättare med mera.
Ett av den svenska båtbranschens mest välkända företag fyller 70 år. Det är Hallberg-Rassy, som med Ellös som bas har byggt upp en segelbåtstillverkning i absolut världsklass. Varumärket är välkänt i seglarkretsar över hela världen.
Pressmeddelande:
Det som idag är Hallberg-Rassy, startades för 70 år sedan av Harry Hallberg, i hjärtat av den bohuslänska skärgården. Idag har 9 400 Hallberg-Rassybåtar mellan 24 och 64 fot levererats till hela världen.
Hallberg-Rassy har i alla tider specialiserat sig på långfärdsbåtar. Från början helt i trä, plastskroven kom 1963. Idag är en Hallberg-Rassybåt det första man tänker på när man säger ordet “långfärdssegling”. Vart man än vänder sig i världen, lär man hitta en Hallberg-Rassybåt i hamnen. Utseendet är distinkt och oavsett om det är en ny båt eller en båt med många decennier på nacken känner men genast igen en Hallberg-Rassy som just en Hallberg-Rassy.
Inget och mycket har hänt med Hallberg-Rassykonceptet genom decennierna. Konceptet står nu som förr för mycket komfort i en lätthanterlig båt. Det betyder till exempel en kraftig motor med stora tankar, en välskyddad sittbrunn med en vindruta rejäla snickerier och omsorgsfulla tekniska installationer. Dagens modeller har allt detta och mer därtill; mer naturligt ljus, mer seglingsglädje och ännu mer komfort.
Idag presterar en Hallberg-Rassy förutom komforten även prestanda nog till segrar i både Tjörn Runt och ARC över Atlanten.
Hallberg-Rassykoncernen är familjeägt och familjedrivet med långsiktighet i ägandet. Företaget är obelånat. Man är bra på att både bromsa och gasa kapaciteten när det behövs. Senaste bokslutet gav överskott, både inom båtbyggeridelen och inom kapitalförvaltningsdelen.
Hallberg-Rassykoncernen har ett eget kapital på över 300 Mkr. 9 400 båtar har levererats på avtalad tid.
För mer detaljerad info om Hallberg-Rassyvarvets historia, se www.hallberg-rassy.com/se/varvshistoria/
För att fira 70-årsjubileet finns ett särskilt jubileumspaket under begränsad tid, fram till 15 februari.
Bilder:
Hallberg-Rassy 54. Foto: Peter Szamer.
Magnus (t v) och Christoph Rassy.
Den 16 december gjorde KTH Solar Boats projektgrupp det första testet i ett regnigt Stockholm. Båten uppförde sig utmärkt på bärplanen. Tyvärr gick transmissionen sönder när maxfart skulle testas och nu väntar reparationer.
Testet gjordes utan autonomi och utan solpaneler då det var sjöegenskaperna som skulle testas. Ett mindre batteri användes istället för solpaneler under detta korta test.
Följ projektet här: http://kthsolarboat.se
Mer om båten
KTH Solar Boat är en autonom bärplansbåt som drivs enbart av energi från solpaneler från Sunbeam System.
Totalt 14 stycken 18W högeffektiva solpaneler
skall användas på den 2x1m yta som får fyllas med solpaneler enligt de tävlingsregler som gäller för tävlingen som går av stapeln i Japan, augusti
2014.
I valet av solpaneler är det ett kompromisslöst krav att de ska ge så mycket energi som möjligt från en begränsad yta. Det är också viktigt med en låg vikt som i alla tävlingssammanhang. Valet av solpaneler från Sunbeam System är därför ett självklart val.
Tävlingen hålls i augusti 2014 på en 20km lång bana
på sjön Biwa i Japan
Info:
http://kthsolarboat.se/
http://sunbeamsystem.com
http://temaimport.se
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu yttrat sig om förslaget till ändrade vattenrättsliga regler. HaV säger ja till generella föreskrifter, ändringstillstånd och kravet på miljörapport men vill gå längre än utredningen när det gäller begreppet ”urminnes hävd”.
– I stort är vi positiva och menar att de föreslagna ändringarna är mycket angelägna för att få till stånd relevanta miljökrav på verksamheter som påverkar Sveriges vattenmiljöer, säger Anders Skarstedt, utredare, enheten för miljöprövning och miljötillsyn.
Utredningen ”Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler” (SoU 2013:69) föreslår att regeringen ska kunna meddela generella föreskrifter och föreskrifter om miljörapport för vattenverksamhet. Det är samma regler som redan idag gäller för miljöfarliga verksamheter.
Vidare föreslår utredningen även att de regler som idag gäller för miljöfarlig verksamhet om prövningens omfattning vid ändring och ändringstillstånd även ska gälla för vattenverksamhet. När det gäller möjligheten att tidsbegränsa tillstånd menar utredningen att Regeringen redan har möjligheten att reglera vilka verksamheter som ska tidsbegränsas, men att möjligheten inte har utnyttjats. HaV anser att huvudregeln ska vara att tillstånden tidsbegränsas och att det ska anges direkt i lagen.
Utredningen föreslår också att urminnes hävd, privilegiebrev och andra sådana särskilda rättigheter att förfoga över vattnet även i fortsättningen ska gälla rättsligt i de delar som har prövats.
HaV menar att det är omöjligt att bevisa vad begreppet ”urminnes hävd” består av.
– Ingen annanstans i våra rättsregler finns rätten att bedriva verksamhet för att man alltid gjort det, särskilt inte för miljöfarlig verksamhet. Att behålla urminnes hävd rimmar illa med utredningens övriga förslag och vi menar att begreppet därför inte bör omfattas av den föreslagna lagregleringen, säger Anders Skarstedt.
Utredningen föreslår ett system med ny prövning enligt miljöbalken av äldre tillstånd och rättigheter. Systemet bygger på att länsstyrelserna ska besluta om att ägare av vattenkraftverk och dammar ska ansöka om ett nytt tillstånd. HaV bedömer att Länsstyrelsen behöver tillföras mer resurser för att utredningens förslag ska ge någon effekt. Ett alternativ, enligt HaV, hade varit att det direkt i lagtexten framgår att den som har ett tillstånd av en viss ålder eller enligt en viss lagstiftning senast ett visst datum ska ha lämnat in en ansökan om nytt tillstånd.
Källa: HaV
I går kungjorde Svenska Olympiska kommittén att finnjolleseglaren Max Salminen blivit uttagen till deras topp- och talangprogram inför OS i Rio 2016.
Det blev julafton tidigt för mig i år, jag är tillbaka i det Olympiska teamet skriver Max på sin Facebooksida igår. Vi har inte nått honom för en kommentar nu på morgonen.
– Vår morgonpigge chefstränare Thomas Rahm säger nu på morgonen att han är mycket glad för Max skull. Max Salminen kom 7:a på EM i Finnjolle tidigare i år, en fantastisk prestation så kort tid efter att han bytt till Finnjolle efter OS guldet i Stare, säger Thomas Rahm, chefstränare för GKSS.
GKSS elitseglare ser fram emot 2014. Vi har ett starkt lag med många duktiga seglare. Vi har starka seglare i Finnjolle, Laser, Laser radial, 49er, 49er FX, och 470 herr. Vi är alltså med och slåss om OS platser i många klasser. Under 2014 seglas VM i september i
Santander för alla OS klasser. Ett stort VM som också är nationsuttagningar till OS. Det börjar alltså redan nu avgöras vilka länder som får vara med på OS i de olika klasserna.
– Efter VM i Santander finns fortfarande chansen men det kommer bli betydligt svårare. Utöver detta kommer vi att bedriva viss träning på plats i Rio under 2014. Detta för att lära oss så mycket som möjligt om de lokala förhållandena i Rio. Något som är nödvändigt om vi ska klara av att prestera ännu bättre i Rio än vad vi gjorde i London.
Underrättelser för sjöfarande på nytt sätt efter nyår I 155 år har Underrättelser för sjöfarande försett handelssjöfarten, fritidsseglare och alla andra som rör sig på sjön med aktuell information. Nu upphör pappersutgåvan av Ufs och istället förbättras servicen på webben.
Underrättelser för sjöfarande, Ufs, innehåller bland annat rättelser av sjökort, öppningstider för broar och kanaler, sjöfynd och andra uppgifter om förändringar och förhållanden till sjöss. Kongliga Sjökarteverket gav ut den första versionen av Ufs redan 1858, men tiden har sprungit ifrån pappersversionen och från den 1 januari 2014 upphör utgivningen av pappersutgåvan.
– Vi satsar istället på att förbättra servicen på www.sjofartsverket.se/ufs. Ufs-notiserna ska bli tydligare, sökfunktionerna ska utvecklas och att det ska bli möjligt att skapa sin egen profil. På sikt kommer det även att gå att prenumerera på nya notiser från valt geografiskt område eller valda sjökort, säger Svante Håkansson, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.
Nya Ufs-notiser publiceras i stort sett dagligen på Sjöfartsverkets webbplats. Notiserna samlas i PDF-dokument, som framöver kommer att publiceras varje vecka oberoende av helgdagar.
– PDF:erna kommer att publiceras i en svensk och en engelsk version istället för en gemensam som tidigare. Dessutom ändras storleken på PDF-formatet från A5 till A4, vilket ger större och tydligare sjökortsbilder, säger Svante Håkansson, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.
Källa: Sjöfartsverket.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt ytterligare sex historiska fartyg. De ingår därmed i den exklusiva flotta av skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 126 fartyg med hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar är nu k-märkta.
Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i Sverige.
– Vi är väldigt stolta och glada över att nu kunna presentera ytterligare sex k-märkta fartyg, säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.
Ägarna ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.
– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.
De sex nu k-märkta fartygen presenteras nedan. Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se. Där finns också listan över samtliga k-märkta fartyg.
Fartygen
Belone/ SKGU, Hemmahamn: Fiskebäckskil
Byggd 1943, Hällevikstrand
Material: Ek på ekspant.
Längd: 13.47 m. Bredd: 4.80 m. Brt: 24 brt
Fiskefartyg, forskningsfartyg.
Belone är ett klassiskt fiskefartyg som förr var verksamt i räkfiske. Från 1943 till 1970 hörde hon hemma i Strömstad med namnet Paulona, SD 846. Fartyget representerar det betydelsefulla kustfisket. Från 1970 övergick fartyget till att bli forskningsfartyg för Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet. Fartyget byggdes då delvis om och klassades som passagerarfartyg och namnändrades till Belone (latin för näbbgädda).
Dynäs II/ SIDR, Hemmahamn: Sandö, Ångermanälven
Byggd 1910, Härnösand Mekaniska Verkstad & Varv
Material: Järn.
Längd: 20.4 m. Bredd: 4.36 m. Djup: 2.4 m. Brt: 17 brt
Bogserbåt.
Bogserbåten Dynäs II byggdes 1910 på Härnösand Mekaniska Verkstad & Varv för att utöver timmerbogsering även fungera som representations- och rekreationsfartyg åt beställaren konsul Ekman. Därför skiljer hon sig från dåtidens övriga bogserbåtar genom att ha överbyggnad i
teak med blanka mässingsdetaljer och en speciell salong för konsuln inredd med mahogny och röd sammet. Konsuln bjöd 1934 kronprins Gustav Adolf och kronprinsessan Louise på lunch ombord i den vackra salongen. Den stora råoljemotorn, en Skandia 465C 4-cylindrig tändkulemotor på 240 hk. installerades 1955 och ersatte den tidigare ångmaskinen som var på 140 hkr. Dynäs II är i mycket gott skick där såväl skrov, däckshus, inredning och maskin renoverats och underhålls med hög ambitionsnivå.
Ekefjord/ SKAD, Hemmahamn: Rönnäng
Byggd 1961, Rönnäng
Material: Ek på ekspant.
Längd: 23.96 m. Bredd: 6.00 m. Djup: 2.94 m. Brt: 99 brt
Fiskefartyg.
Ekefjord är ett klassiskt fiskefartyg byggd i Rönnäng 1961 på beställning till Åstol med beteckningen LL715. Fartyget har senare bland annat varit hemmahörande i Simrishamn och på Öckerö. Ekefjord gick i fiske fram till 2009 och tillhörde de större träfiskebåtarna. Fartyget byggdes med styrhytt av aluminium och var ett av de första fartyg som levererades med valback i nitad aluminium. Maskin har bytts ett par gånger och smärre modifiering har skett av inredningen.
Hamnfärjan II/ SFB-7121, Hemmahamn: Marstrand
Byggd 1948, Kungsviken
Material: Ek.
Längd: 9.33 m. Bredd: 3.61 m. Djup: 1.52 m. Brt: 17 brt
Färja
Hamnfärjan II byggdes 1948 i Kungsviken på Orust. Den blev i det närmaste identisk med sin föregångare, Hamnfärjan I. Färjan drivs av en elektrisk motor på 8 hk (ASEA) och har 40 batterier vilka sammankopplade ger 80 Volt. Färjan laddades automatiskt med ström varje gång man lade till både på Martrandssidan och på Koön. Hamnfärjan II trafikerade Marstrands hamn fram till
juni 1985. För att förhindra att hon skrotades bildades då föreningen Färjans Vänner vars målsättning är att bevara färjan för framtiden så att den fortsatt kan fungera som ett inslag i hamnbilden. Färjan är unik och är en av mycket få elektriskt drivna färjor. Färjan kallades allmänt “Spårvagnen” på grund av sitt utseende, den blå färgen och likartad teknik, som påminde om en spårvagn. Ca åtta miljoner passagerare har åkt med Hamnfärjan II under den tid hon var i aktiv tjänst. Färjan genomgick en omfattande renovering 1996-1999.
Kalmarsund / SCAR, Hemmahamn: Göteborg
Byggd 1953, Örlogsvarvet Stockholm.
Material: Stål.
Längd: 29 m. Bredd: 7.4 m. Djup: 3.1 m. Brt: 240 brt
Minutläggare
Kalmarsund, fd minutläggare Mul 13 byggd 1953 för minutläggning och minlinjeunderhåll. Fartyget har genomgått flera ombyggnader under sin aktiva tid som örlogsfartyg. Idag ingår Kalmarsund i Maritimans samling av fartyg som en representant för kustförsvaret. Ambitionen är att bevara henne och använda fartyget för att visa hur det svenska kustförsvaret fungerade förr. Fartyget representerar en typ av fartyg som under efterkrigstiden varit vanlig i skärgårdsmiljön, kring våra viktiga hamnar och baser.
Ymer, Hemmahamn: Härnösand
Byggd: 1934, Östhammar.
Material: Ek på järnspant.
Längd: 8.50 m. Bredd: 2.70 m.
Lotsbåt
Tjänstebåt nr 3, Ymer, byggdes 1934 på Östhammar båtvarv för Bönans lotsstation. Båten är klinkbyggd och från början försedd med öppen styrhytt. Åren 1948-49 skedde viss ombyggnad med inbyggd styrhytt och ny Sefflemotor på 25 hkr. På Ymer finns bevarat äldre beslag, utrustning samt en genuin interiör och exteriör.
Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.
Info: www.sjohistoriska.se
Bilden:
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt sex historiska fartyg. De ingår därmed i den exklusiva flotta av skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 126 fartyg med hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar är nu k-märkta. På bilden Dynäs II med Ångermanälvens Sandö som hemmahamn.
Foto: Sjöhistoriska museets arkiv
Han är en av vårt lands mest okända båtkändisar, men i seglarkretsarna vet alla vem han är. Han omnämns med respekt och beundran för det han skapat. På fredag fyller båtkonstruktören och kappseglaren Mats Gustafsson 70 år.
Hela sitt liv har han tillbringat med båtar. Yngst av tre söner till varvsägaren Fritjof Gustafsson var Rosättravarvet, norr om Norrtälje, hemmaplan för Mats från tidiga barnaår. All fritid tillbringades där och yrkesvalet var självklart för Mats och de båda bröderna. Och lika naturligt var att Mats bodde kvar vid varvet när han bildade familj med Gerd.
Rosättravarvet startade 1886 och 1947 tog den nuvarande familjen över, men praktiskt taget över en natt 1969 förändrades allt. En segelbåt i glasfiberarmerad plast vann en kappsegling och plötsligt skulle alla ha en båt i det nya materialet.
Branschen genomgick ett paradigmskifte. Bröderna på Rosättra varvet svarade med att konstruera en egen 30-fotare och segelbåten Linjett föddes. Den blev en succé och när Mats Gustafsson ville utveckla en 32-fotare var Linjett redan ett begrepp i seglarkretsar.
Mats Gustafssons personliga sätt att konstruera båtar bygger på intuition och känsla för linjespelet. Han bygger modeller i badkaret, testar balansen på köksbordet och tar fram en prototyp, som han framgångsrikt testat på kappseglingsbanorna på ostkusten med sönerna Daniel, Kristoffer och Markus. Resultatet har blivit en båt som seglare drömmer om.
Men än har åren inte tagit ut sin rätt. Mats syns dagligen på varvet så snart kan vi nog räkna med en ny modell…
Födelsedagen tillbringas på Rosättra.
Info: http://www.linjett.se/
En Maxus 22 med skeppare Szymon Kuczynski startar ensamseglingen jorden runt hösten 2014 från Kanarieöarna. Den planerade rutten är att korsa Atlanten till Karibien, vidare till Panama, genom Torres sund, vidare mot Godahoppsudden, åter Atlanten och tillbaka till Kanarieöarna 2016.
Ensamseglare Szymon “Ozi” Kuczynski är seglingsinstruktör, skeppare att hyra och cykelkurir som gillar långdistans. Han har tidigare seglat två gånger över Atlanten med en 5-meters båt (första gången ensam, andra med en partner) och har ca 25000 nautiska mil i bagaget innan det kommande äventyret med Maxus 22.
Maxus 22 är en ny modell från Northman lanserad 2013 och är ritad av Jacek Daszkiewicz. Båten som just nu förbereds kommer att utrustas med dubbla roder, förstärkt rigg, nödutgång via akterspegeln, navigationsbord samt ytterligare säkerhetsutrustning som till exempel EPIRB, AIS, GPS, räddningsflotte och VHF.
Mer information kommer uppdateras löpande på www.dynamicyachts.se
Mätningar visar att högfluorerade ämnen, så kallade PFAS, fortsätter att läcka ut från svenska flygplatser. Med dagens minskningstakt kommer det att ta 60-70 år innan halterna i miljön är nere på normala nivåer igen, visar studien från IVL Svenska Miljöinstitutet.
Den fjärde årsrapporten för forskningsprojektet RE-PATH som nu släpps visar att högfluorerade ämnen fortsätter att läcka ut från brandövningsstationerna vid flygplatserna Arlanda, Stockholm och Landvetter i Göteborg. Forskarna uppskattar att det i genomsnitt rinner ut cirka 2 kilo PFOS årligen från Arlanda som så småningom kan nå Mälaren.
PFOS ingick tidigare i brandskum men är numera förbjudet. Det är mycket svårnedbrytbart i naturen och anrikas i näringskedjan.
Forskarna uppskattar att minst 38 kilo PFOS använts genom tiderna på brandövningsplatsen vid Arlanda. Den största kvarvarande mängden PFOS ligger lagrad i marken men det finns även kvar i grundvattnet. Forskarna har med en modell visat att spridningen kommer att fortgå och att det kommer att ta 60-70 år innan halterna i den närliggande miljön vid förorenade områden är nere på bakgrundsnivåer om inga saneringsåtgärder görs.
– Den PFOS som läcker ut i naturen är den som har använts historiskt. Dagens diskussioner handlar mycket om huruvida det är möjligt att rena marken. Även om det kommer att ta lång tid innan halterna i miljön är låga igen så är det också viktigt att påpeka att mängderna som tillförs Mälaren från Arlanda är i samma storleksordning som det uppskattade tillflödet från atmosfären, säger Karin Norström, forskare på IVL.
Vad gäller situationen kring Arlanda visar studien att vatten och fisk ifrån Halmsjön uppvisar mycket förhöjda halter av PFOS, cirka 50 gånger högre än i opåverkade sjöar. Dock rinner vattnet från brandövningsplatsen västerut och högst halter av PFOS finns därför i Kättstabäcken. Detta vattendrag bildar tillsammans med Halmsjöbäcken Märstaån, vid Broby. Från sjöns utlopp via Märstaån sker en viss utspädning men de halter som uppmätts vid mynningen i Mälaren är också förhöjda jämfört med bakgrundskoncentrationer uppmätta längre söderut i Mälaren.
I Landvetterområdet är Lilla Issjön den sjö som är mest påverkad av PFOS. Först när vattnet når Västra Ingsjön späds halterna ut men även där är halterna av PFOS i abborre förhöjda.
Här är en riktigt uppskattad julklapp till alla pappor som behöver klippa gräset mellan båtturerna. Hondas Mean Mower tar hem priset “Thing of the Year” Hondas eldsprutande åkgräsklippare “Mean Mower” tog nyligen hem en mycket speciell utmärkelse när man vann tidningen BBC TopGear Magazines nyinrättade pris “Thing of the Year” (Årets pryl) för 2013.
I denna månads nummer hyllar Piers Ward från BBC TopGear de “modiga männen och kvinnorna på Honda” för att de skapat detta monster med en motorvolym på hela 1000cc. Han förklarar vidare att eftersom Honda antog utmaningen* och det är en livsbejakande upplevelse att köra den, så är den en värdig vinnare av BBC TopGear Magazines pris.
0-100 km/h på bara fyra sekunder
Den 109 hk starka Mean Mower har byggts av Hondas BTCC-partner Team Dynamics på uppdrag av Honda Storbritannien. Förutom den blixtrande topphastigheten har den en utväxling som gör att den accelererar från 0-100 km/h på bara fyra sekunder. Vikten är så låg som 140 kg och vridmomentet är 96 Nm. Mean Mower kan även stoltsera med effekt/viktförhållande på 532 bhp/ton.
Motor från Hondas motorcykel Firestorm
I projektet byggde Team Dynamics om Hondas åkgräsklippare HF2620 från grunden genom att byta ut chassiet mot ett specialtillverkat, nytt chassi, på vilket man monterade 1000cc-motorn från Hondas motorcykel VTR Firestorm och ett skräddarsytt upphängningssystem. Hjulen hämtade man från en ATV. Mean Mower har en specialtillverkad sexväxlad växellåda med växlingspaddlar, nydesignad sportstol och avgassystem av typen Scorpion.
160 km/h men kan klippa ändå
Man har gjort allt för att bibehålla så mycket av den ursprungliga gräsklipparen som möjligt. Klippkåpan har specialtillverkats i fiberglas för att minska vikten, medan bränsletanken, den effektiva oljekylaren samt en sekundär vattenkylare har placerats där gräsuppsamlaren normalt är placerad. Mean Mower kan faktiskt användas för gräsklippning upp till 24 km/h tack vare de båda elmotorerna på klippkåpan, som roterar den 3 mm tjocka stålklippvajern med hela 4 000 v/min.
En entusiastisk Piers Ward på BBC TopGear Magazine säger: “Logiskt sett är Mean Mower en märklig produkt – för ingen behöver egentligen en åkgräsklippare med en toppfart på 160 km/h och som accelererar från 0 till 100 km/h på fyra sekunder. Men ibland vill man helt enkelt kunna klippa gräsmattan där hemma lite snabbare …”
Mean Mower har figurerat bl a när Honda Yuasas BTCC-förare (British Touring Car Championship) Gordon “Flash” Shedden tävlade på gräsklipparen mot sin teamkollega Matt Neal, som körde en BTCC Civic.
Ellie Ostinelli, PR, marknadsförings- och kommunikationschef på Honda i Storbritannien tillägger: “Mean Mower förverkligar något som miljoner människor har fantiserat om och visar på ett fantastiskt sätt Hondas innovativa anda och förmåga att skapa tekniska produkter som är något utöver det vanliga.”
Se Mean Mower-filmen här:
http://www.youtube.com/watch?v=oH_Qb4fdHfg
*Top Gear Magazine utmanade Honda (Storbritannien) att bygga världens snabbaste gräsklippare, under förutsättning att den fortfarande skulle kunna klippa gräs.
Källa: Honda.
Agapi växer och ger Stockholm ytterligare ett Agapi Center samtidigt som företaget introducerar tio nya båtplatser med fullservicekoncept mitt i Stockholm.
Båtplatser är hårdvara i Stockholm. I vår erbjuder Agapi Service Center, i samarbete med Hammarby Marin, 10 unika båtplatser på Långholmen där Agapiiägare kan njuta av ett modernt båtliv med:
– Båtplats i sjön under hela den isfria perioden av året.
– Vinterplats med flera valbara servicenivåer.
– Försäkring via Svedea.
– Motorservice enligt garantischema eller övriga önskemål.
– Trailer- respektive bil eller cykelparkering.
– Till det kan man addera tjänster som tvätt, städ, polering etc.
– Det här är ytterligare ett led i att förnya och förenkla båtlivet. Nu i samband med att vi nu lanserar vår nya Agapi 950 och Agapi 750 modell 2014 så släpper vi en helt ny möjlighet för alla Agapiägare, säger Peder Asplund, vd och grundare av Agapi.
Agapis vision om ett enklare båtliv är att vem som helst ska kunna äga en prestandabåt av hög kvalitet och enkelt få tillgång till precis all service, när de själva behöver. Allt till mycket attraktiva prisnivåer. Utvecklingsarbetet pågår hela tiden.
– Våren kommer bli extra hektisk under 2014. Därför öppnade vi redan under hösten vårt andra Agapi Center, Agapi Sales Center med Ros Marin på Pampas Marina i Stockholm. Här kan man alltid provköra Agapi så länge det är isfritt. Drop in och stick ut på vattnet i världens vackraste stad och utmana vår Agapi, säger Peder Asplund.
Sedan våren 2013 kan man köpa sin Agapi i form av 100%, 50% eller 33%ig del av en båt. Det som tidigare var mer komplicerat är nu mycket enkelt tack vare en service som erbjuder fullständig frihet och trygghet för alla andelsägare.
Efter Stockholm är det Malmö och Göteborg som står på tur att öppna Agapi Centers där erbjudandet med hel eller del av båt och båtplats med serviceerbjudanden når ut till fler ställen runt om i Sverige. Samtal förs även om platser utanför Sverige, allt för att ge Agapiägare möjligheter som inga andra båtägare har.
– De här platserna mitt i stan kommer snabbt ta slut. Någon frågade mig om man som Agapiägare kunde köpa bara båtplatsen om man redan hade en Agapi. Båtplats som julklapp? Det var en kul idé tycker jag, så ja visst går det.
Info: www.agapiboating.com
Den amerikanska superyachtbyggaren Palmer Johnson har valt Lantic Entertainment Systems för att installera ett gigantiskt ljud- och bildsystem för en 52 m superyacht som för tillfället byggs vid varvets anläggning i Wisconsin, USA. Här kan man verkligen tala om en flytande nöjesmaskin.
När båten sjösätts till våren 2014 blir det den andra yachten i den så kallade 170 Sportyacht series. Systemet från Lantic är definitivt i den högre skolan. Den 52 m långa yachten får bland annat 18 från varandra helt oberoende underhållningszoner, var och en byggd kring ett Lantic Modular Entertainment Centre som fungerar som kontroll för all hårdvara som används (skärmar, högtalare, Blu-ray spelare etc.) tillsammans med en rad olika kontroller i kabinerna. Allt är sammankopplat med en 15 terabyte media server, satellitmottagare och Ethernet switchar. Bland utbudet märks CCTV, position och kartplotter ”on demand”, telefon, alarm plus all ljud och ljudleverans som kan behövs i yachten.
Systemet är byggt med så få komponenter som möjligt för att korta ner installationstiden. Normalt kan en installation av AV-system ta hundratals timmar i en liknande båt, men tack vare Lantics teknik med samma standard för olika produkter blir installationen mer ”plug-and-play” plus programmering enligt båtägarens önskemål.
Info: www.lantic-systems.com
Tekniska fakta om båten
Längd: 52.4 m
Bredd: 9.5 m
Vikt: 495 ton
Motorer: MTU 16V 4000 M93L
Passagerare: 12
Besättning: 8
Material: Aluminium i skrov och överbyggnad
Skrovtyp: Semi-Displacement Deep V
Class & Register: Lloyds +100A1 SSC Yacht Mono HSC G6 LMC, MCA LY2 per Cayman Island Registry
Info: http://www.palmerjohnson.com/#!170-sy/c22lt
Inga pekpinnar – utan nya och enkla tips på vad man kan bidra med för att få en renare Östersjön. Det kommer besökarna på Allt för sjön att få många av när Skandinaviens största båtmässa öppnar den 1 mars 2014 på Stockholmsmässan.
Alla vet vi att Östersjön mår dåligt. Hotfulla rapporter finns det gott om, och många människor känner en vanmakt inför Östersjöns problem. Det känns alltför stort och många har ingen aning om hur de kan vara med och påverka.
– Vi tänker inte lyfta fram några dystra rapporter. Vi vill visa på de konkreta saker som var och en kan göra för att dra sitt strå till stacken. Att fixa sin bit av Östersjön – inte hela, säger Anders Mannesten, marknadschef på Briggen Tre kronor och Initiativet Hållbara Hav.
I den cirka 700 kvadratmeter stora montern ”Så kan du rädda Östersjön” på Allt för sjön samlas cirka 30 utställare. De ger sina konkreta tips om hur alla vi som älskar båtlivet kan bidra till att få både Östersjön och oss själva att må lite bättre. Målet med utställningen är att påverka beteendet, såväl hos den enskilda individen som hos branschen i sin helhet, så att vi lämnar efter oss en friskare Östersjön än den vi tog emot.
Under de tio dagarna som Allt för sjön pågår hålls även intressanta föreläsningar och seminarier. Varje dag kommer att ha ett speciellt tema, och på helgerna uppträder kända artister som på sitt vis vill bidra till en friskare Östersjön.
– Det här är den största miljöutställningen vi gjort och Östersjöfrågan är så viktig att vi beslutat bidra med en krona per fullbetalande besökare till Initiativet Hållbara Hav. Med ombord på utställningen har vi fått med miljöorganisationer, föreningar, myndigheter som till exempel Stockholms Universitet, Tillväxtverket, Läkemedelsverket, Havs- och Vattenmyndigheten. Vid rodret är det Initiativet Hållbara hav och Allt för sjön som tillsammans sätter ut kursen, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektchef för Allt för sjön.
Fakta om Allt för Sjön:
Allt för sjön är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga evenemang inomhus som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön besöks av cirka 100 000 människor varje år. Nästa mässa går 1-9 mars 2014 (28 februari öppet för fackfolk).
Fakta om Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav har ett tvärvetenskapligt synsätt och vill, ur ett brett perspektiv, belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet pekar på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa.
Kommentarer
Till Malmö Muséer! För Muséet, parkerna och Malmö Live.
Mvh!