Nu i helgen, 5-6 oktober, avgörs KSSS stora säsongsavslutning för Sveriges alla jolleseglare – KSSS Olympic Class Regatta – i Saltsjöbaden. Närmare 400 båtar tävlar på fem banor på Baggensfjärden. Seglingarna sänds på KSSS webb-TV på www.ksss.se
Många namnkunniga svenska seglare kommer att finnas på plats, som Jesper Stålheim, rankad tvåa i världen i Laser och Tim Shuwalow/Hanna Klinga rankade världssjua i nya OS-klassen Nacra 17. Även 470-seglarna Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, som satsar hårt mot OS i Rio 2016, kommer.
KSSS samtliga 49:er-seglare kommer direkt från VM i Marseille och gör upp om SM under helgen. Det blir bland andra Charlie Ekberg/Niclas Düring, Gustav Pettersson/Marcus Anjemark och i 49:er FX kommer Julia Gross/Cecilia Jonson, Johanna Sommarlund/Therese Antman och Sanna Mattson/Sarah Rosell. Det kommer även seglare från Finland, Danmark, Norge och Estland.
Baggensfjärden kommer att koka av båtar. Det lär bli trångt och kul när det ska seglas på fem olika banområden. Och det blir många olika klasser som Optimist, Zoom8 (GP), Nacra 17, F16, F18, E-jolle (Elitserie), 29:er (GP), 49:er FX, 49:er, 470, Laser klasserna (GP) och Feva. Nya klasser för i år är Nacra 17, Feva. Nygammal klass Laser Master. Och Laser Master får ett specialpris i Laser-klassen beräknat endast på lördagens seglingar.
Förutom seglingarna hoppas arrangörerna på en spännande och intensiv helg. En stor nyhet för året är att KSSS sänder webb-TV från seglingarna med rapporter från banorna och spännande intervjuer. Sändningarna kan följas dels på www.ksss.se men också på storbildsskärm i cafét på hamnplan.
”Ett oerhört klumpigt uttalande som visar på Kristdemokraternas oförståelse för skärgårdens behov”, säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd om Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting. Genom pressmeddelande hävdar de att den nord-sydliga tvärförbindelsen i Stockholms skärgård kommer att stoppas.
Under tisdagens Trafiknämnd i landstinget beslutades att den så omtalade sjötrafikupphandlingen skulle avbrytas. Beslutet var väntat och fattades med bred – blocköverskridande, politisk enighet. Kristdemokraterna har idag hävdat att som en konsekvens av beslutet så kommer försöket med en nord-sydlig tvärförbindelse som är tänkt att invigas sommaren 2014 att stoppas. Detta är felaktigt.
– KD:s påstående är mycket märkligt och saknar grund i fakta. Landstingsfullmäktige har beslutat att detta försök ska genomföras och försöket anslogs medel i trafiknämndens budget som antogs 1 oktober i år, säger Gustav Hemming (C).
– Helt utan grund skapar KD ytterligare oro i skärgården. I kölvattnet av sjötrafikupphandlingen och all osäkerhet den har inneburit är det här det sista som skärgården behöver, säger Gustav Hemming (C).
Trafiknämndens förvaltning fick, i samband med beslutet att avbryta upphandlingen, i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag på hur trafiken ska lösas på kort och lång sikt.
— För Centerpartiet är frågan klar. Den nord-sydliga tvärförbindelsen är en viktig del av utvecklingen av näringsliv och turism i Stockholms skärgård, och måste genomföras i enlighet med Landstingsfullmäktiges beslut, säger Gustav Hemming (C).
Hösten 2013 introducerar Scania Eco-roll, ett avancerat system med potential att sänka kundernas bränslekostnader med upp till två procent. Eco-roll räknar ut när en lastbil ska ta hjälp av tyngdlagen för att rulla i friläge i nedförsbackar.
De kunder på Europamarknader som nu beställer en lastbil med Scania Opticruise med Active Prediction kommer från första kvartalet nästa år att kunna spara bränsle och pengar med hjälp av en ny funktion, Scania Eco-roll. Lastbilen gör själv en bedömning vilket som är mest bränsleeffektivt, att rulla nedför större backar med transmissionen i neutralläge och motorn på tomgång eller att motorbromsa med avstängd bränsletillförsel.
Vilket som är mest bränsleeffektivt är inte så självklart som det kan låta. Scania Active Prediction gör kalkylen helt utan inblandning från föraren. Om systemet väljer Eco-roll, bör lastbilen kunna rulla i tio sekunder eller mer när backen planar ut. Detta för att rätt utnyttja rörelseenergin i lastbilens egenvikt och för att inte göra för många korta ingrepp. Samtidigt ska inte farten bli så hög att bromsarna slår till, då bromsas energin i det bränsle som har tillförts motorn bort.
Scania Active Prediction använder både GPS (för positionen) och topografiska kartor för att styra systemet. Beroende på vilket prestandaläge föraren väljer, arbetar lastbilen med olika strategier för att antingen använda så lite bränsle som möjligt eller för att ge optimala prestanda i form av hög snitthastighet. Scania Eco-roll för-utsätter att bilen är utrustad med Scania Opticruise med Active Prediction och tvåpedalsystem samt är i Euro 6-utförande. På marknader där topografiska kartdata finns tillgängliga är Scania Opticruise med Active Prediction och Eco-roll standard på fjärrbilar.
Vidare är Scania Active Prediction nu ännu bättre på att optimera växlingsstrategier. Genom att analysera hur mycket som återstår av en uppförsbacke kan onödiga ner- och uppväxlingar undvikas genom att utnyttja Scania-motorernas massiva vridmo-ment på låga varv.
Den ryska statsåklagaren lade på onsdagen fram ett åtal gällande sjöröveri mot svenske Dima Litvinov och flera av de aktivister som genomförde en fredlig protest mot Gazproms oljeborrning i Arktis. Det är en extrem och oproportionerligt anklagelse som kan innebära ett maxstraff på 15 års fängelse.
Dima Litvinov, trebarnspappa från Kista i Stockholm, var en av besättningsmedlemmarna på Greenpeace fartyg Arctic Sunrise som bordades illegalt på internationellt vatten.
– Det är helt ofattbart. I över 40 år har Greenpeace kämpat för fred och skydd av vår natur. Åtalet för sjöröveri är mot Greenpeace fredliga aktivister är absurt och har ingen rättslig bäring i vare sig internationell eller rysk lag. Våra aktivister protesterade fredligt mot Gazprom och farorna med oljeborrning i Arktis. De utgjorde inte något som helst hot, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige.
De 28 aktivisterna, samt en frilansande fotograf och en frilansande filmare, var inblandade i en protest mot Gazproms oljeplattform Prirzalomnaya den 18 september. Två aktivister försökte då klättra upp på sidan av plattformen och hänga en banderoll. Idag släpper Greenpeace foton från ögonblicket då ryska säkerhetstjänsten firade ner sig från en helikopter och bordade Arctic Sunrise under vapenhot. Fotografierna visar tydligt fredliga aktivister inte utgör något hot mot de ryska myndigheterna.
– Jag ber folk att titta på dessa bilder och besluta om dessa fredliga aktivister med sina höjda armar och med vapen riktade på bröstet, någonsin skulle kunna beskrivas som pirater, säger Greenpeace generalsekreterare Kumi Naidoo om de nya bilderna.
Förra veckan skrockade president Putin själv åt tanken att Greenpeace fredliga protesterar var sjörövare. Han sa: “Det är helt uppenbart att de naturligtvis inte är pirater.”
Antalet människor i världen som har skrivit till ryska ambassader med krav på frigivning av aktivisterna passerade idag en miljon. Krav har även kommit från WWF, Amnesty International och Human Rights Watch.
Årets final av Audi Dragon Cup går i Polska Sopot. Nu i helgen vallfärdar seglarentusiaster till Promarinas gästhamn, Europas längsta träpir, där finalseglingarna kommer att hållas. Leder just nu gör Team 5i12 med tre poäng till godo. Tätt därefter ligger Team Linda och Team Nanna.
Det börjar dra ihop sig för final och teamen i Audi Dragon Cup sträcker upp sig inför slutspurten. Team 5i12 har ledningen. Seglingarna kommer att hållas strax utanför citykärnan längst med Sopots långa träpir, vilket ger fantastiska förutsättningar för publiken. Publiken kommer att kunna se racen på ett unikt sätt.
Detta blir andra året i rad som Audi Dragon Cup åker till Polen. Förra året var segelförhållandena exemplariska och åskådarna trängdes på den 500 meter långa piren.
I år kommer en av världens mest formidabla skeppare över de två senaste decennierna, Karol Jablonski, att vara med och slåss om vinsten för Audi Dragon Cups femte Grand Prix. Nu återstår att se ifall Team 5i12 kan försvara vinsten från förra året.
Racen går helgen 5–6 oktober med start klockan 10.00.
Gilla Audi Dragon Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder. Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se.
Micron Superior är en ny, polerande bottenfärg som effektivt skyddar de flesta typer av båtar från påväxt (undantaget aluminiumbåtar). Det krävs endast ett skikt per säsong, vilket sparar tid och pengar.
Färgen, som visades på en branschmässa för första gången i slutet av september, innehåller mindre lösningsmedel jämfört med många andra bottenfärger vilket är positivt ur miljösynpunkt. International Micron Superior är därmed en idealisk bottenfärg för både segel- och motorbåtar.
Bland färgens egenskaper märks att den är högeffektiv och att den bara behöver målas i ett skikt per säsong (två skikt första gången färgen används). Båtägaren kan måla och sjösätta inom 24 timmar.
Den nya färgen ger mindre miljöpåverkan i jämförelse med många andra bottenfärger. Den är formulerad för att klara framtidens krav och lagstiftning för bottenfärger och kommer därför att finnas tillgänglig många år framöver, allt enligt International Färg AB.
Info: www.yachtpaint.com
I en riksdagsmotion föreslår Maria Abrahamsson (M) att riksdagen omprövar 0,2-promillegränsen till sjöss. De nya reglerna för sjöfylleri infördes infördes 1 juni 2010 och har debatterats väldigt mycket ur olika aspekter.
Bland annat hävdar jurister att den nya gränsen å 0,2 promille inte behövs eftersom vi redan hade en sjöfyllerilagen. Den nya lagen har även minskat besöken hos många av skärgårdskrogarna, främst i Stockholms skärgård, vilket har fått allvarliga konsekvenser för en rad företag.
I våra grannländer är gränserna för sjöfylleri 0,8 promille (Norge) och 1,0 promille (Finland).
Här är Maria Abrahamssons motion i sin helhet:
Motion 2013/14:M1529
Ompröva 0,2-promillegränsen till sjöss
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att överväga en översyn av 0,2-promillegränsen till sjöss.
Motivering
Vi träffar många barnfamiljer som inte vill möta fyllon i snabba båtar, konstaterade en representant för sjöpolisen i somras (DN 23/7 2013). Och alla är förstås överens om att man inte får vara full på sjön, oavsett om man bara har ansvar för sig själv, en besättning eller andra sjötrafikanters säkerhet. Det är därför vi sedan länge har en straffbestämmelse om sjöfylleri. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1,0 promille alkohol i blodet och brottet kan ge fängelse i två år.
Polisen och kustbevakningen har denna sommar glatt oss med rapporter om att fylleriet till sjöss har minskat. Men vad man då menar är inte att antalet berusade båtförare har blivit mindre. Nej, vad man främst syftar på är att den nya 0,2-promillegränsen har fått folk att helt avstå från att greppa rodret eller båtratten redan vid en obetydlig förtäring av alkohol.
Den nya regeln infördes den 1 juni 2010 och gäller för skeppare och besättning på båtar som kan framföras i en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov på minst 10 meter. Det är alltså inte bara fartvidunder och stora fartyg som träffas av lagen utan även mindre och mellanstora båtar omfattas.
Lagstiftningen motiverades av sjösäkerhetsskäl. Enligt riksdagen fanns det anledning att se lika allvarligt på alkoholpåverkan till sjöss som i trafik på väg (2009/10:CU14). Men den nya promilleregeln gör ingen skillnad i det fallet. Den avskräcker varken den som kör båten på väg hem från en blöt fest, eller den alkoholiserade kaptenen på skärgårdsfärjan som kör på grund eller rakt in i bryggan med passagerare och allt.
Det finns inga belägg för att en så låg promillehalt som 0,2 är sjösäkerhetsmässigt motiverad. Det slog Högsta domstolen fast i en dom sommaren 2012. HD framhöll att risken från trafiksäkerhetssynpunkt är lägre vid promillekörning till sjöss än i vägtrafik. I klartext betyder det att landets högsta juridiska instans underkänner riksdagens resonemang om att en måttlig alkoholpåverkan till sjöss är lika straffvärd som samma alkoholpåverkansgrad vid bilkörning. En person som har druckit några glas vin kan vara livsfarlig bakom bilratten där det fordras snabba reflexer och blixtsnabba situationsbedömningar. Medan sunda förnuftet säger att en person som har druckit några glas vin och greppar rodret till en båt har mycket mer gott om tid att bedöma och reflektera över vilka manövrer som behöver göras för att undvika faror. Att tala om ”sjöfylla” vid 0,2 promille är att missbruka svenska språket.
Sjösäkerheten för båtåkande barnfamiljer och alla andra båttrafikanter har alltså inte stärkts av 0,2-promillegränsen. Däremot slår regeln mot den stora majoritet av båtförare för vilka båtlivet betyder naturupplevelser, frihetskänsla och social samvaro, ibland i förening med en viss alkoholförtäring. Och detta utan att den utgör någon som helst fara för de själva eller andra.
Med anledning av Högsta domstolens avgörande och med tanke på att 0,2-promillegränsen har varit i kraft under fyra sommarsäsonger är tiden mogen att se över om lagens effekter överensstämmer med lagstiftarens intentioner. En sådan översyn bör också ifrågasätta promillegränsen samt överväga om den bör göras mindre extrem och anpassas till vad som gäller i våra grannländer: Norge 0,8 promille, Finland 1,0 och i Danmark 0,5 men då bara för höghastighetsbåtar.
Stockholm den 1 oktober 2013
Maria Abrahamsson (M)
Kommentarer
Klokt. De som hittade på 0,2-gränsen vet uppenbarligen inte vad det är fråga om.
Om jag ligger för ankar och har druckit ett par glas vin till middagen och ser en båt i nöd, i närheten. Kan jag ju alltså inte dra upp mitt eget ankare och åka dit och hjälpa till utan att bli straffad.
Ingen vill ha "fulla" båtförare/seglare men bevisligen stoppar ingen promillegräns de som "super" och kastar loss. De måste man komma åt på annat vis än att kollektivt bestraffa skötsamma båtägare. Bortåt 425.000 omfattas enligt Transportstyrelsen.
Inte ens inom vägtrafik finns det vetenskapliga eller andra bevis för att 0.2 är till bättre nytta än 0.5 som vi hade innan. Det är en absolut MYT (lögn) om att små mängder alkohol utgör en trafikfara. Konstaterat i FN sanktionerad forskning (finns flera publikationer), av kriminologer (bl.a Leif GW Persson), riskforskare (Bl.a Professor Lennart Sjöberg), m.fl. Nykterhetslobbyn har skickligt matat ut denna lögn enligt Göebbels teser så nu är det upphöjt till lag och allmän sanning. Det är illa men det blir ännu värre när detta resononemang flyttas till båtlivet. Vår avkoppling och där vi kanske lever ombord i veckor. Där har orimligheterna påpekats av båtorganisationer, branschen, sjörättsinstututet. Sedan detta eviga tjat om just "alkohol". Jag dricker primärt vin för det är GOTT till min mat och är en tämligen viktig del av min vardagsnjutning. Nykterist-fundamentalister må väl analogt heller inte njuta av god MAT utan intar KOST i form av kalorier, proteiner och kolhydrater ….? Marie är en av de få riksdagsmän som står upp för oss medborgare och vår bevisade förmåga till eget omdöme. Att vi inte i onödan skall kriminaliseras och att vi inte skall behöva "uppfostras" av våra folkvalda!
Stöd aktionsgruppen www.båtfolket.se – med engagemang och medel, så vi får till stånd en förändring av den grundlösa 0,2-promilleregeln på sjön.
Konstigt att det bara talas om "höghastighetsbåtar" Majoriteten av båtfolket tycker det är mysigt och att det hör till med ett glas vin eller en öl till maten. Det tals också om att det var färre olyckor med dödlig utgång efter den nya lagen kom till. Tacka sjuttion för det så dåligt väder som det var förra sommaren. Ska bli intresant att få höra hur olycksstatistiken ser ut för sommare 2013.
Efter 40 år på sjön (alla typer av båtar), efter 17 Gotland Runt, 9 Tjörn Runt, 2 Göta kanalpaddlingar, 6 sommrar som hamnkapten, 3,5 år som konsult åt Sjöfartsverket/Sjösäkerhetsrådet, Sjöräddningssällskapet OCH varit med i KBVs lobbyarbete de senaste 10 åren, så har man lite erfarenheter… Om vi också adderar att undertecknad är privat bekant med flera Sjöpoliser… Ja! De problem som alkoholen åsamkat på Sjön säsongen 2013 är mindre är de antalet ingripanden (skador) som sker på Stureplan i Stockholm 1 helgnatt. Vi vet också vilka det är som omkommer till sjöss (äldre män i liten båt i insjö med gylfen öppen…) vilka vi aldrig kunnat påverka/förändra beteende. Av de som gripits/föreläggande med alkohol i blodet under säsongen så hade ett en handfull varit iblandade i ett intermezzo. Övriga "togs" i flygande kontroller, oftast kopplat till fart/sjövett. Jag dricker inte alkhol själv, så mina åsikter och kunskap är baserade på fakta och erfarenheter. Denna lag slog helt fel. De enda som fick leka lite var KBV som fick visa sina 9 mm pistoler, sina nya batonger, sin pepparspray och handklovar… Fråga: Hur många ggr har KBV behövt använda sina pistoler i tjänsten? Mvh Stefan J
Stort tack till Maria som visar kurage !
@Håkan Karlen, statistik 2013:
Det är anmärkningsvärt att det i mycket båttäta områden har inträffat påfallande få olyckor. Utmed hela kuststräckan Gävle-Laholmsbukten har endast tre personer omkommit – en vid en vattenskoterolycka, en vid förgiftning av båtvärmare och en vid fall över bord från en förankrad båt.Samma sak gäller Västkusten, där ingen dödsolycka inträffat utmed hela kusten och skärgårdarna mellan Bua i söder till norska gränsen.

För 24 omkomna personer under år 2012 har vi fått kännedom om 15 lab-svar med promilleuppgifter.
3 av dem ligger över 0,2 men under 1,0. Deras värden är: 0.23, 0,75 och 0.93.
Promillevärdena kan påverkas uppåt om kroppen legat länge i vatten. Det gällde för den som hade 0.23 och för den som hade 0.93.
Båtarna som var aktuella i dessa olyckor var alla betydligt kortare än 10 meter och ingen var i närheten av att kunna uppnå 15 knops fart.
Jonas Ekblad
Analytiker, fritidsbåtssäkerhet
Direkt: 010 – 495 32 94
Mobil: 0767 – 24 65 54
Privat mobil: 0708 – 63 43 10
Transportstyrelsen
Det är anmärkningsvärt att det i mycket båttäta områden har inträffat påfallande få olyckor. Utmed hela kuststräckan Gävle-Laholmsbukten har endast tre personer omkommit – en vid en vattenskoterolycka, en vid förgiftning av båtvärmare och en vid fall över bord från en förankrad båt.Samma sak gäller Västkusten, där ingen dödsolycka inträffat utmed hela kusten och skärgårdarna mellan Bua i söder till norska gränsen.

För 24 omkomna personer under år 2012 har vi fått kännedom om 15 lab-svar med promilleuppgifter.
3 av dem ligger över 0,2 men under 1,0. Deras värden är: 0.23, 0,75 och 0.93.
Promillevärdena kan påverkas uppåt om kroppen legat länge i vatten. Det gällde för den som hade 0.23 och för den som hade 0.93.
Båtarna som var aktuella i dessa olyckor var alla betydligt kortare än 10 meter och ingen var i närheten av att kunna uppnå 15 knops fart.
Jonas Ekblad
Analytiker, fritidsbåtssäkerhet
Direkt: 010 – 495 32 94
Mobil: 0767 – 24 65 54
Privat mobil: 0708 – 63 43 10
Transportstyrelsen
Beklagar skräptecknen, begriper inte varför. Ur denna artikel:
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/k2/item/34-storl
Jag anser absolut att sjöfyllerilagstiftningen skall omprövas.
Antingen skall gränsen höjas till 0.5-0.8 alternativt så skall tidigare gällande lagstiftning nyttjas då den fungerar bra. Bättre att istället hårdare bevaka vårdslöshet i sjötrafik och nyttja den lagstiftningen för att få bort rötäggen från sjön.
Dock stämmer det inte som Tove Kjellander skriver i sitt inlägg. Ty om en båt befinner sig i sjönöd handlar man inom lagen om nöd, då liv är i fara. Lagen om nöd skapar ansvarsfrihet gentemot sjöfyllerilagstiftningen.
Tyvärr är våra vänner på KBV alltför dåligt inlästa på lagar och föreskrifter för att på ett bra sätt kunna genomföra sitt uppdrag.
Ytterligare ett problem som uppstår när man överlämnar polisiära uppgifter till andra myndigheter som inte är kvalificerade nog.
@Johan Lindskog. Du syftar till nödregler. Om det har Tiberg/SjörättsInstitutet skrivit. verkar inte funka så. Vad det handlar om skriver kontrollanten i rapporten. Denne har i rätten högre tilltro än allmänheten. Som i fallet Lissåker som först blev frikänd sedan ändrade polisen sin berättelse för att få Lissåker fälld i Hovrätten och de lyckades. http://www.sjorattsbiblioteket.se/batjuridik/aningslos-strafflag-for-sjofylleri/
Johan har rätt i att detta täcks av nödparagrafen.Det finns heller inga rättsfall som pekar på motsatsen, oavsett vad Ola L. Påstår.
Maria Abrahamsson skriver i sin motion att lagen "fått folk att helt avstå från att greppa rodret eller ratten redan vid en obetydligt intag av alkohol". Låter väl ganska sunt tycker jag. Synd bara att folk lyssnar på de som är emot lagen och deras skräckpropaganda som endast blottlägger deras okunnighet om juridik. Så otroligt korkat att skriva att nöd inte bryter sjöfyllerilagen. Den bryter ju till och med lagen som reglerar när man dödar en annan person, varför skulle den inte gälla för sjöfylleri????
Finns det verkligen någon undersökning som som stödjer Marias tes? Jag har iallafall inte sett någon.Motiveringen att lagen ska ändras bara för att man inte får 100 procents laglydighet är ju också rent nonsens. Ska man ta bort lagen om att man inte får mörda någon? Det begås ju ändå bort mot 100 mord i Sverige varje år.Om vi hade 100 procents laglydighet på alla lagar som stiftades så kunde vi ju ta bort hela rättssystemet och spara åtskilliga miljarder.
Jag tror inte det blir någon översyn men ändras lagen kommer jag fortsätta åka båt ändå.
Peter. Har sällan läst sånt svammel som från dig. "Skräckpropaganda?" Propagandan är endast från 0.2 anhängare då det inte finns några sakskäl som stödjer lagen överhuvudtaget. Det är väl runt huvudfrågan du skall kräva undersökningar och översyn om något.Att jämföra med mord är ju bara patetiskt.
Är det inte skräckpropaganda då man skriver att sjöfyllerilagen står över nöd paragraferna?
OK, ta bort brottet mord och skriv t.ex cykelstöld. Det själs ju tusentals cyklar varje år i Sverige. Det är också ett brott som kan ge fängelse men eftersom så många uppenbart struntar i den kan vi väl ta bort den också? Samma logik som att man ska ta bort sjöfyllerilagen pga att "det ändå inte avskräcker den som kör hem från en blöt fest eller den alkoholiserade kaptenen" som Maria A skriver i som motion.
Peter. Du läser hennes text som fan läser bibeln, fokuserar på oväsentligheter medan den principiellt viktiga huvudfrågan kvarstår.
@Stefan: Mig veterligen har aldrig någon KBV-tjm avlossat något skott i tjänsten. Och det är väl bra? Jag ser dock inte sambandet med sjöfyllerilagstiftningen? KBV hade tjänstevapen långt innan denna lag kom till, och kommer att fortsätta ha det oavsett vad promillegränsen blir. Är kontentan av ditt inlägg att KBV kan låsa in sina vapen för gott om skrotar nuvarande sjöfyllerilagstiftning?
Det säger väl något om orimligheten i att de överhuvudtaget är beväpnade. Vad jag förstått har de endast rätt att använda vapen i nödvärn. Uppenbarligen är vi båtmänniskor inte så aggressiva!
Set är dock minst sagt provocerande när KBV stormar in på en lunchrestaurang, fullt beväpnande med pistoler, batonger och pepparspray. Kan det vara så att det är kustbevakningen som nu mera står för vårt kustförsvar?
Utred KBV:s verksamhet grundligt, här finns skattepengar att spara!
GT
Nu är det väl så att KBV inte bara har med vanliga fritidsbåts-Svensson att göra, vilket många verkar tro.
Vad är det som får Dig att bli så provocerad av att de dyker upp på en lunchrestaurang, med sin "vanliga" utrustning på? Precis som Polisen är en KBV- tjänsteman utrustad med bl.a. vapen, batong och fängsel. Vad är problemet?
Problemet är väl att de överhuvudtaget är beväpnade!
Förklara gärna varför. I vilken situation skall de ta till sin pepparspray eller än värre, använda sin pistol.
Har polisen i Norge klarat sig i stort obeväpnad borde nog KBV klara det också.
Huvudproblemet för mig är dock att jag inte kan se organisationens samhällsnytta!
GT
Varför är det ett problem? Det är ju en sak att vapnet inte använts. Pepparspray kan man ju dock anta har kommit till användning. Detta i takt med att myndigheten får mer och mer polisiära uppgifter.
Samhällsnytta? Ja, myndighetens huvuduppgift är miljöräddning. Tex upptäcka, sanera och beivra oljeutsläpp. Är det inte bra att vi kan använda myndigheten till annan samhällsnytta också? Vet Du tex att KBV genomför ett stort antal nykterhetskontroller i vägtrafiken, främst vid färjeterminaler, varje år? Det görs också kontroller av farligtgodstransporter samt lastsäkring på lastbilar och trailers. Sjuktransporter och sjöräddning, liksom bistånd till Polis och räddningstjänst i områden där vi inte längre har någon Sjöpolis. Allt detta tycks de retar sig på sjöfyllerilagen inte ha en aning om! Eller också väljer man att bortse från detta i sin iver att hitta en syndabock.
Göran T: Du ser ingen nytta med att någon kontrollerar så att fisket sker efter regler, att någon sanerar efter oljeutsläpp, att någon kan ingripa vid brott mot sjöreglerna, att någon kan hjälpa till med sjöräddning även av stora fartyg?
Aquaria går i väntans tider. Onsdagen 2 oktober är det premiär för Sagolika Sjöhäst. Utställningen, som är unik i sitt slag i Sverige, är en hyllning till sjöhästen och dess sällsamma egenskaper. Sagolika Sjöhäst visas fram till årsskiftet på Aquaria på Djurgården i Stockholm.
Onsdagen den 2 oktober invigs Sagolika Sjöhäst på Aquaria. Från denna dag har vattenmuseets besökare möjlighet att bekanta sig med ett tiotal arter av sjöhästar som har flugits in från flera europeiska länder. De olika arterna uppvisar en mångfald av utseenden och beteenden, och de återfinns i väldigt skilda miljöer.
– Det ska bli oerhört kul att berätta om sjöhästen, dess fantasifulla utseende och spännande egenskaper. Sjöhästen är bland annat intressant ur ett reproduktionsbiologiskt perspektiv, eftersom det är pappan som föder fram ungarna. Vi tror att åtminstone en av papporna går i väntans tider just nu, säger Anna Björn, marinbiolog på Aquaria.
Utställningen Sagolika Sjöhäst har likt flera av Aquarias tidigare temporära utställningar ett tydligt miljöfokus. Sjöhästbeståndet är nära utfiskat på flera håll i världen och flera arter är hotade av utrotning, vilket bland annat beror på att torkad sjöhäst används som naturläkemedel. På Aquaria får man från den 2 oktober reda på vad man kan göra för att bidra till artens fortlevnad.
– Genom att skydda sjöhästarna har vi även möjlighet att skydda den mångfald av miljöer de lever i, som mangrove, korallrev, kelpskogar och sjögräsbäddar, säger Anna Björn.
Sjöhästar betraktas som en svårodlad saltvattensfisk, trots det har Aquaria lyckats vid upprepade tillfällen. Sedan tidigare har arten Slank sjöhäst fötts upp på Aquaria. I samband med utställningen har ytterligare arter flugits in från bland annat Portugal. Av tiotalet arter som förevisas återfinns två i våra nordiska vatten.
Sagolika Sjöhäst visas under Aquarias ordinarie öppettider:
Tisdag-Söndag kl. 10:00-16:30.
Stena Bulks tankfartyg Stena Polaris lastat med 44.000 ton nafta är på väg från Finska Viken via Nordostpassagen till Sydkorea. En rutt som går genom krävande arktiska områden där det ställs höga krav på teknik, kunskap och erfarenhet. Den 31 dagar långa resan kan följas via rapporter, foto och film delvis direkt från fartyget. Intervjuer görs med besättning och befäl, samt sakkunniga inom olika områden.
Den 17 september lämnade Stena Polaris ryska Ust Luga i Finska Viken och beräknas ankomma hamnen Yosu i Sydkorea den 18 oktober. Transporten är ett samarbete mellan Stena Bulk och koreanska Hyundai Glovis.
”Det här kommer att bli ett av de absolut största äventyren i mitt liv och de förväntningar jag har på vad vi kommer att få se och uppleva är väldigt höga. Jag får också nyttiga erfarenheter som vi kommer att kunna använda i vårt ständigt pågående utvecklingsarbete,” säger Patrik Svahn, som vanligtvis jobbar på Stena Bulks kontor i Göteborg men som nu är ”vår” man ombord.
Patrik bloggar dagligen direkt från fartyget – läs exempel här!
I den första Podcast-sändningen med tillhörande sidomaterial, som publiceras idag, fokuserar vi på ”Människan ombord”. Här finns en intervju med befälhavare Sasa Stipanovic, det handlar om beredskap, dagliga rutiner, träning och mat ombord.
Under de följande veckorna planeras ytterligare tre podcasts under rubrikerna ”Affärsaspekten” med fartygsfakta, de höga säkerhetskraven, tekniken ombord och de betydelsefulla isbrytarna och ”Natur/kultur” om miljö, väder och kläder, historia och platsbeskrivningar. I slutet av resan en sändning med fokus på ”Ekonomi och framtidsutsikter ” där vi knyter an till generella miljöfrågor inkl Polarkoden och där Sveriges ambassadör i Sydkorea, Lars Danielsson förmedlar kunskap om Sydkorea, som är fartygets mål.
Kunskap och erfarenhet
Det är ett begränsat antal tankfartyg, som är rustade för att gå via Nordostpassagen. Det fordras kunskap och erfarenhet att operera i extrema arktiska förhållanden. Stena känner väl till den tuffa miljön i norr och vet hur man navigerar säkert i isbelagda vatten. För att fortsatt kunna vara i ledningen för säkra transporter till sjöss investerar bolaget varje år avsevärda summor i att utveckla rutinerna. Väl utrustade fartyg tillsammans med en mycket erfaren besättning är det enda sättet att behärska arktiska förhållanden. Därför är det idag ett mindre antal fartyg, som klarar att gå Nordostpassagen.
– En av målsättningarna med denna speciella resa genom Nordostpassagen är att överföra operationell och teknisk erfarenhet från Stena till Hyundai Glovis. Fokus i det avseendet är huvudsakligen den erfarenhet vi har samlat på oss under alla år då vi opererat i isförhållandena i Nordostpassagen, säger Erik Hånell, vd Stena Bulk.
Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.
Stena Polaris, som är av P-MAX modell med isklass 1A ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Fartyget har följande tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.
Se löpande rapportering på http://www.stenanorthernsearoute.com/ där det finns bloggar, podcasts, foton och filmer från resan.
Brandspot AB kommer i nära samarbete med arrangören Göteborg & Co att utveckla och planera målgången för Volvo Ocean Race i Göteborg sommaren 2015. Sveriges ledande eventmanagementbolag inom seglingssport ser fram emot att få möjlighet att sätta ljus på en av Nordeuropas ledande evenemangsstäder.
I mitten av juni 2015 avslutas den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race med en stor målgång i Göteborg. Nästa upplaga av världens största jordenruntkappsegling startar i Alicante, Spanien i oktober 2014 och när tävlingen nio månader senare når Göteborg är det Brandspot som tillsammans med arrangören kommer att planera och utveckla det megaevenemang som målgången innebär.
– Vi är väldigt glada och stolta över att få förtroendet att genomföra detta uppdrag och vi vill naturligtvis vara med och kraftsamla när de bästa sidorna av Göteborg som stad och segling som sport ska visas upp för världen, säger Brandspots VD Jan Torstenson.
Uppdraget har tilldelats Brandspot efter en offentlig upphandling från Göteborg & Co och inom företaget finns det mycket erfarenhet av att arrangera seglingsevenemang. När Volvo Ocean Race senast besökte Sverige 2009 var flera medarbetare från Brandspot med och ansvarade för genomförandet av hamnstoppet i Stockholm. Sedan 2007 har Brandspot arrangerat Sveriges största årliga seglingsevenemang Stena Match Cup Sweden på Marstrand samt RC44 Sweden Cup sedan 2011.
– Göteborgs värdskap för målgången av Volvo Ocean Race 2015 ger oss en unik plattform för stadens två största stadsutvecklingsprojekt, Älvstaden och arbetet inför 400-årsjubileet 2021, säger Camilla Nyman t f VD i Göteborg & Co. Vi är mycket nöjda att Brandspot med sin erfarenhet och kompetens nu skapar förutsättningar för att vi skall leverera ett fantastiskt evenemang.
Volvo Ocean Race 2014-15 startar i Alicante, Spanien den 4 oktober 2014 och därefter besöker tävlingen Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport (USA), Lissabon (Portugal), Lorient (Frankrike) på vägen till Göteborg. Göteborg har tidigare varit värdstad för ett hamnstopp i jordenruntkappseglingen 2001-02 och för målgången för tävlingen 2005-06.
Klimatförändringar påverkar flera av de svenska fjällsjöarna. Det visar den miljöövervakning som görs i arktiska områden och som presenteras i Havs- och vattenmyndighetens rapport ”Sötvatten 2013″. – Det går nu att påvisa flera förändringar i vattenkemin med minskade halter av sulfat och fosfor. Vi ser också tecken på biologiska förändringar i vissa fjällsjöar, säger Bertil Håkansson, chef för enheten för miljöövervakning.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV ansvarar sedan 2011 för miljöövervakningen av sjöar, vattendrag, grundvatten och hav. I ”Sötvatten 2013” ges en beskrivning av miljötillståndet i Sveriges sjöar och vattendrag och vad som görs för att förbättra statusen, bland annat försöken att kartlägga hur klimatförändringar påverkar sjöar i arktiska områden.
– Även om Sverige inte har så stora arktiska landområden i fjällvärlden finns närmare 20 000 sjöar större än ett hektar i den arktiska/alpina regionen och norr om polcirkeln, säger Bertil Håkansson.
Sverige ingår i Convention of Arctic Flora and Fauna, CAFF, en internationell sammanslutning av alla länder som har landområden i den arktiska regionen. CAFF lyder under Arktiska rådet och 2010 startade arbetet med att utveckla ett arktiskt program för övervakning av arktiska sjöar och vattendrag. Sverige och Kanada har lett arbetet inom sötvattengruppen som bland annat tagit fram ett förslag till ramar för ett övervakningsprogram för biologisk mångfald i arktiska sjöar och vattendrag. Willem Goedkoop, forskare vid SLU, och Sveriges representant i gruppen har på uppdrag av HaV och tidigare Naturvårdsverket tagit fram studien om de svenska fjällsjöarna.
– Lufttemperaturen har stigit betydligt i fjällvärlden sedan 1990-talet vilket även påverkat vattentemperaturerna. Uppvärmningen förändrar markprocesser, tillrinning och slutligen fjällsjöarnas vattenkemi och de djur och växter som lever där, säger Willem Goedkoop.
– De största förändringarna vi sett är kemiska. Minskat nedfall av svavel har lett till att halterna av sulfat också har minskat i sjöarna. Det visar sig i höjda pH-värden och att försurningen har minskat i fjällsjöarna. Vi ser också att halterna av fosfor minskar vilket kan få betydelse för exempelvis algproduktion och på sikt kan det även påverka fiskpopulationerna.
De biologiska förandringarna i fjällsjöarna är inte lika tydliga men det går att se vissa förändringar i tre av sjöarna, Jutsajaure, Njalakjaure och Stor Tjulträsk där antalet arter ökar. I Stor Tjulträsk, men aven i Abiskojaure och Pahajarvi ökar försurningskänsliga arter, som till exempel dag- och backsländan.
I ”Sötvatten 2013” ges fler exempel på HaV:s arbete med att se hur Sveriges sjöar påverkas av klimatförändringar. I Vänern och Vättern undersöker forskare utbredningen av kräftdjuren sjösyrsa, vitmärla, pungräka, taggmärla och skorv. Dessa är så kallade glacialrelikta djur som invandrade till Skandinavien under den senaste istiden och i dag finns dessa arter endast i sjöarna Vänern och Vättern.
– De är särskilt intressanta när man undersöker miljöpåverkan eftersom de är känsliga för försurning, övergödning, syrebrist och metallföroreningar. De kräver också låga vattentemperaturer vilket gör att de kan användas för att följa biologiska förändringar i sjöarna som kan orsakas av ett varmare klimat, säger Bertil Håkansson.
“Sötvatten 2013” lyfter också upp flera andra viktiga projekt för att återställa sjöar och vattendrag som drabbats av försurning, igenslammade bottnar och övergödning. Exempelvis försöken att skapa livskraftiga bestånd av tjockskalig målarmussla i tolv sydsvenska åar, bland annat Fyleån, Mörrumsån, Emån, Storån och Svärtaån.
Den långsiktiga miljöövervakningen är grunden för HaV:s arbete i sjöar och vattendrag och Sverige har en lång tradition av att undersöka exempelvis bottenfauna, kiselalger, fisk och vattenkemi i små och mellanstora vattendrag, så kallade trendstationer. Ett kapitel i rapporten handlar också om hydromorfologi, en nykomling i HaV:s arbete med vattenförvaltning och ett begrepp som blev aktuellt i samband med att EU:s ramdirektiv för vatten infördes. Med hydromorfologi menas hur människans fysiska påverkan på sjöar och vattendrag i sin tur påverkar ekosystemen i vatten.
– I dag är fysisk påverkan, exempelvis kraftverksdammar och utdikning av jordbruksmarker, mycket omfattande och det absolut vanligaste miljöproblemet för våra sjöar och vattendrag om inte kvicksilverhalterna räknas in, säger Johan Kling, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.
Rapporten ”Sötvatten 2013 – om miljötillståndet i Sveriges sjöar och vattendrag” kommer att presenteras i samband med Miljövervakningsdagarna i Tällberg i Dalarna som pågår 2 – 3 oktober.
Källa: HaV.
Polska Galeon har tagit fram ännu en ny båt i samarbete med den engelska designern Tony Castro. Den nya båten heter Galeon 445 HTC och är tredje generationen i det som beskrivs som Galeons nya serie med mer kurviga och aggressivt formgivna båtar.
Företaget Tony Castro Design är mycket välkänt och anlitat i båtbranschen. Den nya 445 HTS är en öppen och däckad sportmodell, avsedd för den som vill ha en båt med sportiga egenskaper men ändå full bekvämlighet ombord.
Layouten i 445:an är gjord så att båten har goda utrymmen för att bo och umgås med familj och vänner. Här finns bland annat en U-formad soffa, wet bar och en förarplats med dubbla sittplatser. Salongen och förarplatsen är ljusa och luftiga tack vare det öppningsbara taket, modell sport top. Båten har glasdörrar mot akterdäck, som ger extra tillgång till stora däcksutrymmen.
Båten har rejäla skarndäck på båda sidor fram till ett soldäck i fören. Under däck finns en ägarkabin med badrum midskepps och en gästkabin med dubbelbädd i fören. För gästerna finns ett separat badrum. Enligt designern är det väldigt gott om ljusinsläpp i hela båten för att skapa en ökad rymdkänsla.
Båten har gott om tekniska finesser och utrustning, som till exempel hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform och ett garage för vattenskoter, RIB eller liknande.
Det öppningsbara taket över förarplatsen och salongen är elektriskt manövrerat.
Båten erbjuds med en rad olika motoralternativ, bland annat Volvo Penta IPS eller drev.
Tekniska data
Längd: 13,47 m
Bredd: 4,13 m
Djupgående: 0,95 m
Info: www.galeon.pl
Nu blir den omtyckta men svårtillgängliga kronoholmen Hamneskär i Bohuslän mer tillgänglig. Detta sedan Statens fastighetsverk (SFV) och Pater Nosters Vänner ekonomiskt gått samman för att uppföra en ny pir. Den nya piren möjliggör att turbåtar med ett vattendjup på tre meter klarar av att lägga till. De första båtarna väntas kunna angöra piren sommaren 2014.
Kronoholmen Hamneskär är belägen knappt en mil, fem distansminuter, från Marstrand i Tjörns kommun i Bohuslän. På den lilla ön finns – förutom den ståtliga Heidenstamsfyren Pater Noster – även pensionat, restaurang och konferensmöjligheter. Hittills har besökare till Hamneskär varit hänvisade till en naturlig liten gästhamn med grunt vatten och en smal passage som enda möjliga inpassering. Något som varit problematiskt då vattnet utanför ön är strömt och det därtill ofta går höga vågor.
– Hamneskär är ett omtyckt besöksmål. Dels för att ön utgör en naturupplevelse men också för att här finns hyresgäster som lockar med god mat och fina konferensmöjligheter. Har man ingen egen båt har det dock hittills varit svårt att ta sig ut till ön då inga turbåtar klarat av att lägga till i den grunda hamnbassägen. Detta råder vi – tillsammans med Pater Nosters Vänner – nu bot på, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Tio meter lång betongpir
Piren, som blir tio meter lång och sex meter bred, kommer att bestå av betong och är dimensionerad för en livslängd på 80 år.
– Vi har länge tittat på möjligheten att förbättra ankringsmöjligheten på Hamneskär så det känns bra att vara igång. Projekteringen startar omgående och därefter räknar vi med en produktionstid på ca fyra månader om vädret inte ställer till det för oss. Hamneskär har ett mycket utsatt läge, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk. Förhoppningsvis kan vi välkomna de första båtarna till piren lagom till försommaren.
Kortfakta Hamneskär och Pater Noster
Hamneskär i Tjörns kommun är en av landets ca 1 700 kronoholmar, öar som ägs av staten. På Hamneskär ståtar sedan 1868 den vackra Heidenstamfyren, Pater Noster.
När fyren tändes i slutet av 1800-talet fanns både fyrmästare, fyrvaktare och deras familjer på ön. 1977 släcktes fyren men efter 30 år i mörker återinvigdes fyren 2007 efter en grundlig renovering på fastlandet. Hamneskär förvaltas av Statens fastighetsverk.
Foto: Bert Leandersson.
Trafiknämnden i Stockholm beslutade i dag att avbryta upphandlingen av skärgårdstrafiken. En första konsekvens av att upphandlingen av skärgårdstrafiken avbryts är att den nord-sydliga förbindelsen tas bort. Den skulle ha fungerat som en tvärbana i skärgården, men eftersom den ingick i upphandlingen går den nu om intet, säger Michael Stjernström (KD), ledamot i trafiknämnden.
Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting har stått bakom upphandlingen.
– Vi är nu det enda parti som ville se att upphandlingen genomförts. Vi är väldigt besvikna över beslutet. Upphandlingen skulle ha inneburit en storsatsning på skärgårdstrafiken med ytterligare 25 miljoner kronor per år. Nu måste avtalen på kort sikt antingen förlängas eller direktupphandlas vilket både kan strida mot gällande lagstiftning och innebär en risk för skenande kostnader, säger Michael Stjernström.
– Hela upphandlingen måste nu göras om. Kristdemokraternas krav inför den kommande upphandlingen är att SL:s periodkort skall börja gälla även för skärgårdstrafiken. Det kommer att innebära att vanliga stockholmare helt utan extra kostnad kan besöka skärgården. Därmed får näringslivet i skärgården avsevärt förbättrade förutsättningar att utvecklas, avslutar Michael Stjernström.
Kommentarer
Upphandlingen kraschade p.g.a. att M och KD från allra första början inte var lyhörda för trafikanternas och skärgårdsbefolkningens åsikter. Den i upphandlingsunderlaget ingående s.k. basturlistan var behäftad med så många brister att den var dömd att fälla hela upphandlingen – vilket också skedde. Det framkom efterhand att beslutande politiker knappt kände till innehållet i turlistan.
Flera dyra utredningar gjordes av inte särskilt kunniga konsulter från KPMG. Förslag lades fram om att dra in trafiken från Stockholm till förmån för främst ett rederi som är kund hos KPMG och i flera års tid lobbat hos politikerna för att hindra Waxholmsbolaget att köra med subventionerade taxor som all annan kollektivtrafik.. Att det finns ett 15-tal bryggor mellan Stockholm och Vaxholm och att flera "replipunkter" finns på sträckan förstod vissa politiker inte. Samtidigt ansåg samma politiker att pendeltrafiken med båt Stockholm – Vaxholm skulle utökas.
Nu fick det icke nämnda rederiet i alla fall kontrakt på trafiken med Djurgårdsfärjorna tillsammans med ett företag som misstänkts (men ej dömts för) bedrägeri i Storbritannien.
Hela upphandlingsprocessen har skötts på ett klantigt och odemokratiskt sätt.
Att den nord-sydliga förbindelsen "tas bort" är inte riktigt – däremot måste den förmodligen handlas upp separat.
Förslaget att SL-kortet skall gälla på WÅABs fartyg vore bra för passagerarna – men hur rimmar det med att WÅAB inte ska köra turister och fritidsbor till subventionerade taxor, vilket framförts av utredarna ?
För vilka passagerarkategorier skall SL-kortet gälla ombord ?
Vattenverksamhetsutredningen har i dag överlämnat delbetänkandet Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler (SOU 2013:69) till statssekreterare Anders Flanking.
Betänkandet innehåller bl.a. en analys av rättskraftens räckvidd i fråga om sådana äldre vattenrättsliga tillstånd och rättigheter som meddelats före miljöbalkens ikraftträdande och förslag till ändrade regler för att aktuella anläggningar och verksamheter utformas och drivs i enlighet med de krav som följer av miljöbalken och EU-rätten.
Utredningen föreslår bl.a. ett förtydligande i 5 § införandelagen till miljöbalken att även urminnes hävd, privilegiebrev och andra sådana särskilda rättigheter att förfoga över vattnet tillmäts fortsatt rättsverkan i de delar som har prövats. I anslutning till detta föreslås ett system med ny prövning enligt miljöbalken av äldre tillstånd och rättigheter. För att myndigheter, domstolar och andra aktörer ska klara av den ökade belastning som nyprövningssystemet innebär föreslås ett prioriteringsförfarande.
Utredningen föreslår också att de regler som idag gäller för miljöfarlig verksamhet om prövningens omfattning vid ändring och ändringstillstånd även ska gälla för vattenverksamhet. Därutöver föreslås att det införs ett bemyndigande för regeringen att för vattenverksamhet meddela generella föreskrifter och föreskrifter om miljörapport.
Trafikverket Färjerederiet bygger färjelägen på Visingsö och i Gränna. För att Vätterns fisk ska trivas har nya lekplatser skapats i båda hamnarna. Trafikverket Färjerederiet och Jönköpings kommun har utrett fiskleken i hamnarna vid Gränna och Visingsö, då arbetet med att bygga nya färjelägen påverkar bottenförhållandena.
Harrens lekområde vid Visingsö hamn omfattade tidigare 900 kvadratmeter. Där har en ny lekbotten skapats om 1 000 kvadratmeter. I Gränna hamn är den nya lekbotten 2 500 kvadratmeter stor. Botten utgörs av naturgrus med en kornstorlek på 2-5 centimeter (s k leksubstrat). Det läggs i flera lager på botten för att erbjuda skydd för fiskens rom.
Harren trivs med strömmarna från vägfärjornas propellrar. Strömmarna bidrar till att det bildas ryggar och högar av grus som harren leker i.
Även rödingens lekbotten har åtgärdats. Den har placerats på en 800 kvadratmeter stor yta runt Gränna hamn, vid södra yttre pirarmen och norr om den norra pirarmen. Lekbotten har lagrats med ett djup av 40-50 centimeter, och materialet är natursten med en storlek på 10-30 centimeter, med viss inblandning av större sten och stenblock.
Länsstyrelsen i Jönköping har bidragit med anvisningar kring placeringar av lekbotten. Länsstyrelsen har också styrt när olika byggnationsarbeten får utföras, med hänsyn till lekande fisk. Det gäller under hela byggperioden.
Under 2012-2013 byggs den största vägfärja som hittills trafikerat Visingsöleden. Trafikverket Färjerederiet har det operativa ansvaret för färjetrafiken på Visingsöleden. Huvudman för färjeleden är Jönköpings kommun.
Den nya färjan tar 34 bilar och totalt 397 passagerare, varav 264 sittande. Fartyget blir knappt 60 meter långt och har en maxhastighet på 13 knop. I december 2013 ska färjan vara färdig och beräknas tas i trafik från 2014.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV har fått i uppdrag av regeringen att genomföra regelförenkling på fiskets område. – I uppdraget ligger att se över föreskrifterna och se hur vi kan förbättra vår service mot fiskerinäringen, till exempel genom en mer målgruppsanpassad webb, kundtjänst och support, säger Stefan Rehnström, controller på avdelning för verksamhetsstyrning och projektledare för uppdraget.
Det ska vara lätt att starta och driva företag, men regler och kontakter med myndigheter upplevs ofta precis tvärt om. Krångligt och tidskrävande. HaVs uppdrag är ett led i regeringens arbete kring regelförenkling för att minska den administrativa bördan och underlätta för näringen vid exempelvis ansökningsprocesser och bemötande.
– Det kan handla om att korta handläggningstiderna och ge regellättnader, men också att vi säkerställer bra konsekvensutredningar för fiskenäringen innan regler införs, säger Stefan Rehnström.
Arbetet kommer att fokusera på fem förenklingsområden:
•Förändrade föreskrifter och annan lagstiftning
•Korta och tydliga handläggningstider
•Hjälpa näringen att göra rätt, bland annat genom ett enkelt och tydligt språk, supportfunktioner, IT-lösningar och tydligare webbplats
•Samverkan med näringen
•Effektiv kontroll och tillsyn som skapar så få hinder som möjligt
Samverkan med näringen kommer att ske genom en referensgrupp med representanter från fisket och berörda myndigheter. Gruppen ska fungera som en förankrings- och informationskanal och samverka kring mål och prioriteringar. Två till tre möten planeras fram till 31 mars 2014 då uppdraget ska avrapporteras till regeringen.
Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.
Källa: HaV.
Egmont Tidskrifter tar över de båda båtmagasinen Båtnytt och Vi Båtägare. Genom förvärvet från LRF Media stärker Egmont sin position inom det marina segmentet ytterligare samtidigt som LRF Media fortsätter att fokusera på sina kärnområden.
Sedan tidigare driver Egmont Tidskrifter tidningen Praktiskt Båtägande som under sin tioåriga historia arbetat upp sig till positionen som Sveriges största kommersiella båttidning.
– Genom effektivare, modernare produktion och ännu tydligare redaktionell inriktning och profil tror vi att Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande tillsammans blir ett vinnande lag, säger Egmonts vd Per Kjellander.
Båtnytt och Vi Båtägare är väl inarbetade varumärken med en trogen läsekrets runt om i Sverige. Att de båda titlarna varit till försäljningen har varit känt under en tid.
– Vi genomför nu den försäljning av båttitlar som vi tidigare aviserat. Vi fullföljer därmed vår strategi som innebär fullt fokus på våra kärnområden, säger Ruben Jacobsson, vd på LRF Media.
– Båtnytt och Vi Båtägare har betytt otroligt mycket för båtintresserade svenskar under mer än 50 år. Med rätt samordning och journalistiska idéer är jag övertygad om att det finns en plats för dem även i framtiden. De tre titlarna kompletterar varandra fint inom segmentet, säger Philip Pereira dos Reis, chefredaktör för Praktiskt Båtägande och ansvarig för det marina segmentet på Egmont Tidskrifter.
Tidningen Segling, som också har ägts av LRF Media, läggs enligt nyhetssajten Dagens Media 1 oktober ner efter novembernumrets utgivning.
Kustbevakningen placerar ett modernt kombinationsfartyg i Härnösand. KBV 201 är anpassat för både miljöräddning och sjöövervakning och ersätter det äldre fartyget KBV 005.
KBV 201 har anlöpt sin nya hemmahamn Härnösand. En besättning från stationen har kört henne hem från Helsingborg. Detta är det första i en serie om två fartyg som Kustbevakningen lät bygga 2001.
Med bättre fartresurser kommer KBV 201 kunna täcka ett större geografiskt område på kortare tid. Det är en viktig del i hur Kustbevakningen disponerar fartygsflottan med hänsyn till den miljöräddningsberedskap som myndigheten ansvarar för.
KBV 201 kommer nu att tjänstgöra med Härnösand som bas. Övervakningsområdet är kustområdet i Västernorrland, mellan Härnösand och Sundsvall samt den svenska ekonomiska zonen från Haparanda till Gävleborg och länsgränsen mot Uppsala.
Kustbevakningens kombinationsfartyg kombinerar egenskaper från både miljöskyddsfartyg och övervakningsfartyg. I kraft av vår ständiga beredskap runt Sveriges kust, har vi också möjlighet att utföra flera andra arbetsuppgifter, till exempel sjöräddningar, fiskerikontroller, tull- och gränskontroller, sjötrafikövervakning och natur- och jaktvårdstillsyn.
Foto: Kustbevakningen.
Imorgon tisdag halveras taxan på Waxholmsbolagets enkelbiljetter. Syftet med de halverade priserna är att uppmuntra fler människor att besöka skärgården under lågsäsong. Fler besökare under hela året är viktigt för att skärgårdssamhällena ska överleva, säger Gustav Hemming (C).
Centerpartiet fick i landstingets budgetförhandlingar i våras igenom en satsning som innebär att taxan för Waxholmsbolagets enkelbiljetter halveras under lågsäsong. Biljetterna säljs alltså för halva priset på Waxholmsbolagets samtliga linjer i skärgården under försöket som pågår mellan 1 oktober 2013 till 31 mars 2014.
– Att förlänga säsongen är helt avgörande för att värdshus, skärgårdsguider och andra besöksföretag ska kunna investera, och skapa fler jobb. Med lägre biljettpris under lågsäsong hoppas vi kunna bidra till fler besökare höst, vinter och vår, säger, Gustav Hemming (C).
– Stockholms skärgård är fantastisk. Inte bara i juli utan också en sen dag i oktober när solen skiner eller i februari när Kanholmsfjärden ligger täckt med snö. Nu hoppas vi att fler stockholmare tar chansen att besöka skärgården, säger Gustav Hemming (C).
America’s Cup 2013 var en revolution på många sätt, inte minst för den historiska comeback som det amerikanska laget stod för. America’s Cup på San Francisco Bay lyckades dessutom förmedla upplevelsen av de enorma katamaranernas kamp i farter upp till drygt 40 knop till stora skaror av åskådare jorden runt.
– Den här regattan har förändrat segling för alltid. Fler människor såg den här upplagan av America’s Cup än alla tidigare America’s Cups i historien sammanlagt. Det är definitivt en succé, säger Larry Ellison, vars vision om katamaraner med vingsegel blev verklighet.
Larry Ellison är mannen bakom dataföretaget Oracle och även huvudsponsor till Oracle Team USA, som vann America’s Cup.
– Jag tänker särskilt på vad den här regattan har betytt för seglingen, säger Larry Ellison. Det var helt fantastiskt, men om ett gäng ungdomar blir inspirerade att börja segla så är jag nöjd trots alla kostnader.
Här är årets America’s Cup i siffror:
• 203 länder TV-sände America’s Cup
• America’s Cup nämndes i nyhetssändningar över hela världen 15 000 gånger
• Appen America’s Cup laddades ner över 320 000 gånger
• Över en miljon besökare vid det officiella cupområdet i San Francisco at America’s Cup Park och America’s Cup Village. Hundratusentals besökare vid kajerna
• Över fem miljoner besökare på www.AmericasCup.com i september och över 45 miljoner sidvisningar från 1 juli till 26 september
• 24,8 visningar på YouTube
• Över 100 miljoner minuters video
• 575 aclrediterade media från 32 länder
• Över 25% av Nya Zeelands befolkning följde finalen
Utklippan i Blekinge skärgård är Sveriges sydostligaste ögrupp. För att säkerställa den unika natur-, kultur- och forskningsmiljön och för att utveckla öarna så att de blir mer besöksvärda, har Statens fastighetsverk, Karlskrona kommun samt Utklippans hyresgäster idag skrivit på en gemensam avsiktsförklaring i 16 punkter.
Redan i våras inledde Statens fastighetsverk ett samarbete med Karlskrona kommun, Länsstyrelsen i Blekinge och Utklippans hyresgäster för att gemensamt diskutera och utveckla Utklippan för boende och besökare. Idag togs nästa steg då en gemensam avsiktsförklaring skrevs under.
– Att vi idag enats om en avsiktsförklaring är ett naturligt steg i vårt gemensamma utvecklingsarbete för Utklippan. Utifrån våra olika roller och uppdrag har vi olika önskemål men också skilda kompetenser som tillsammans ger styrka för att utveckla Utklippan som besöksmål, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Skyltning, flytbrygga och rullbro
Redan idag är Utklippan sommartid en omtyckt ögrupp. Hit kommer seglare och badgäster från hela Europa för att njuta av den vackra naturen och det rika fågellivet. Men för en besökare finns också brister som samarbetsgruppen nu vill råda bot på.
– Om du idag kommer med båt och lägger till i gästhamnen är det t ex svårt att ta sig torrskodd mellan öarna. För att lösa detta vill vi anlägga en rullbro som förbinder Norraskär och Mellanskär och en flytbrygga från Mellanskär till Södraskär. Vid flytbryggan kan även gästande småbåtar lägga till på den nordvästra sidan, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.
Vandrarhem, gångstigar och reguljär båttrafik
Utklippan har ett strategiskt läge ur flyttfågelsynpunkt och stora mängder av fåglar som rastar på ön varje vår och höst. Här finns också en fågelstation som drivs av Karlskrona Ornitologiska Klubb. En viktig utvecklingspunkt för Utklippan är därför att via bra skyltar och uppmärkning av gångstigar värna fågellivet på öarna.
– Samarbetet med länsstyrelsen är viktigt, bland annat behövs mer skyltning vid känsliga häckningsplatser. Andra viktiga punkter på listan är att skapa fler vandrarhemsplatser på ön, att starta en reguljär båtförbindelse från Karlskrona under högsäsong och att kunna erbjuda bättre sophantering samt att titta på vatten- och avloppssituationen. Tillsammans har vi både ambitioner och förutsättningar för att utveckla denna fantastiska ögrupp, säger Ingmarie Söderblom, projektledare vid Karlskrona kommun.
Fakta Utklippan
Utklippan är en ögrupp utanför Karlskrona bestående av bland annat två låga skär – Norraskär och Södraskär. Mellan de två öarna finns en skyddad hamn, flitigt använd av fritidsbåtar. Södraskär är bebyggt med ett antal hus samt en fyr. Här bodde fyrvaktarfamiljer från mitten av 1800-talet till 1972 då fyren avmannades. På Utklippan bedrivs sedan länge ringmärkning av fåglar. Utklippan förvaltas av Statens fastighetsverk.
Den förste att segla ensam jorden runt var inte bara en erfaren skeppare och skicklig båtbyggare han var också en stor författare! På egen hand byggde Joshua Slocum om en 36 fots slupriggad fiskebåt vid namn Spray och den 24 april 1895 kunde han hissa segel i Boston, Massachusets, Nu ges boken om hans berömda segling ut på nytt.
Mer än tre år senare återvände han till Newport, Rhode Island. Då hade han seglat jorden runt, 74 000 km. År 1899 beskrev han sin resa i boken Sailing Alone Around the World, numera betraktad som en klassiker inom sin genre.
Ingen bok har som denna fått så många att ge sig ut på haven, somliga bara för upplevelsens skull, andra för att vinna kappseglingar eller slå hastighetsrekord. Slocums skildring ger läsaren en frihetskänsla som är svår att motstå.
Kanske är det hans personliga egenskaper, hans hållning till livet, till sjön och till seglingen som gör hans skildring så läsvärd, hans jord-omsegling så exemplarisk och inspirerande. Slocum dömer eller fördömer aldrig dem han träffar på sin resa, inte ens de pirater som förföljer honom i Medelhavet eller infödingarna som är på jakt efter honom i Magellans sund.
Tre år efter sin återkomst avseglade han återigen ensam med Spray från Vineyard Haven med kurs mot Sydamerika och floderna Orinoco och Amazonas. Det blev Slocums sista segling. Båt och skeppare återfanns aldrig.
Klimatförändringarna i Arktis går snabbt. Havsisens utbredning är nu den sjätte lägsta någonsin. Tidigare skyddade havsområden har öppnats upp för exploatering av mineraler, olja och gas, fiske och sjöfart. Framtiden står på spel, sälungarna har ett tufft läge och valrossar som tvingas upp på land riskerar att klämma ihjäl varandra.
– Temperaturen har redan ökat dubbelt så snabbt i Arktis jämfört med resten av jorden och ett nytänkande krävs för skydda livsmiljöer och arter. Det forskarna förutspått har skett – framtiden är redan här, säger Tom Arnbom, Arktisexpert på WWF.
Bristen på havsis tvingar tusentals valrossar i Alaska och östra Ryssland att gå upp på land där ungarna riskerar att klämmas ihjäl. Späckhuggare tränger längre in i Arktis och tar över isbjörnens roll som toppredator. Storskalig exploatering planeras för utvinning av olja och gas. Dessutom riskerar valrossarna att drabbas hårt av den accelererande havsförsurningen som kan få oanade konsekvenser för hela ekosystemet. 40 ursprungsbefolkningar lever här och är beroende av naturen.
I sommar besökte en forskarexpedition från WWF och Canon det okända Laptevhavet i ryska Sibirien mitt emellan Atlanten och Stilla havet. Målet var att samla in information och få svar på en fråga som många forskare har spekulerat om i över femtio år. Är valrossarna i Laptevhavet en egen underart eller tillhör de populationen i Stilla Havet eller i Atlanten?
– Det kanske låter märkligt, men det är faktiskt riktigt viktigt. För om de är en egen underart så måste Ryssland ge dem speciellt skydd, säger Tom Arnbom.
Laptevhavet är idag i stort sett orört, men aktiviteter pågår för att hitta gas- och oljefyndigheter. Dessutom ökar sjöfarten mycket kraftigt via Nordostpassagen.
WWF oroas över hur detta komma att påverka den arktiska miljön.
– Ju mer trafiken växer desto större är riskerna. Oljespill är den största faran eftersom en stor del av transporterna är oljeprodukter, säger Tom Arnbom.
Världens energisystem måste ställas om från fossila bränslen till förnyelsebara till 2050, menar WWF. Med dagens teknik finns lösningen men det krävs stora finansiella resurser.
– En viktig del av lösningen är att stora fondbolag och investerare fasar ut sina investeringar i fonder som gynnar beroendet av fossila bränslen och istället satsar på förnyelsebar energi – och det måste göras nu, avslutar Samantha Smith, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram.
Fakta: Arktis isutbredning har halverats sedan regelbundna satellitmätningar startade 1979. I september 2013 uppmättes istäcket till 5,1 miljoner kvadratkilometer – det sjätte lägsta observerade värdet någonsin, enligt amerikanska National Snow and Ice Data Center (NSIDC). Istäcket har varit lägre 5 gånger tidigare: 2012, 2011, 2010, 2008 och 2007. År 2009 var minimiutbredningen däremot marginellt högre jämfört med årets.
Denna vecka kommer det sista av fartyget Argos att klippas ned till skrotdelar. Havs- och vattenmyndighetens (HaVs) representant besökte varvet i Grenå och konstaterade att asbesten sanerats och skrotningen framskred som avtalat.
HaV har avtalat med ett skrotningsvarv i Grenå, Danmark om att skrota myndighetens fartyg Argos och förra veckan var HaVs controller Stefan Rehnström, på plats på för att följa hur det går med skrotningen av UF Argos.
– Det känns viktigt för oss, som är en miljömyndighet att ha koll på processen och att själva se att Argos verkligen blev skrotad så som vi avtalat, säger Stefan Rehnström. Därför valde vi att själva sälja fartyget direkt till skrotningsvarvet, utan några mellanhänder. Det finns ju tyvärr exempel på att båtar sålts vidare trots att avsikten var att skrota.
Sanerades från asbest först
I början av juni hämtades Argos från Göteborg till Grenå och därefter sanerades hon från den asbest som fanns ombord. HaV och svenska Naturvårdsverket har samverkat med danska Miljöstyrelsen (motsvarigheten till Naturvårdsverket) och Norddjurs kommun för att säkerställa att asbesten hanterats på rätt sätt.
Ny lösning för svensk miljöövervakning till havs efterfrågas
UF Argos var Sveriges största och enda oceangående forskningsfartyg och sedan mitten av 1970-talet har hon använts för svensk miljöövervakning och datainsamling till havs. I februari 2011 stängde Fiskeriverket av fartyget efter att det konstaterats att det fanns asbest ombord.
– HaV kommer även i fortsättningen att vara beställare av datainsamling i havet men vi ska inte längre ha redaransvaret, utan de fartyg som behövs kommer att tillhandahållas av andra aktörer, säger Stefan Rehnström.
Regeringen utreder nu hur statens fartygsresurser ska nyttjas på bästa sätt, för bland annat forsknings- och undersökningsverksamhet.
Källa: HaV.
Kommentarer
Intressant artikel. När det gäller Kristdemokraternas bild utvecklar Michael Stjernström (KD) hur den nord-sydliga förbindelsen röstades bort: http://www.stockholm.kristdemokraterna.se/lite-mer-om-den-nord-sydliga-forbindelsen/
Mvh
Simon Olsson, pressekreterare KD Stockholm