nyhetstest

Stena Sailing Team befinner sig nu i Chicago för att segla den fjärde deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour. Halva säsongen har gått och efter en semester och hemmatävlingen i Marstrand laddar laget inför en avgörande vecka i USA.

Det har gått en månad sedan Stena Match Cup Sweden avgjordes på Marstrand, där var Stena Sailing Team blev utslagna i en jämn kvartsfinal mot Phil Robertson (NZL). En besvikelse som ändå är en dela av ett starkt facit eftersom laget tagit sig vidare från grundomgången i samtliga tävlingar under året. Efter en kort ledighet från segling samlade skepparen Johnie Berntsson laget förra veckan för ett par tränings pass mot Keith Swinton i Hälleviksstrand. Båten de seglade var TOM 28 vilket är just den båttyp som nu kommer användas i Chicago Match Cup.

– Vi kom hit till Chicago i fredags och har seglat träningsmatcher mot de andra lagen både igår och idag. Det känns bra, vi har både vunnit och förlorat och det är tydligt att vi måste vara på topp för att kunna få med oss ett bra resultat den här veckan, säger Johnie Berntsson som ser fram emot en publikvänlig tävling.

– Chicago är en häftig stad och vi seglar precis i city så arrangörerna slår på stort och väntar sig väldigt många åskådare. Om man ser till båtarna är de mindre och något kvickare än DS37:orna vi seglade på Marstrand. Tom 28:an är mer lik en jolle så man måste vara mer distinkt samtidigt som den är känsligare i hur man rör sig ombord.

Hittills har det varit olika segrare i de tre världscuptävlingar som seglats och fältet är väldigt jämt. I dagsläget ligger Stena Sailing Team på en niondeplats men med ett starkt resultat i Chicago är det inte långt upp till pallen. Sedan återstår en deltävling i Bermuda innan säsongen avslutas i Malaysia i december.

– Tävlingen i Chicago är viktig för alla för nu gäller det att skaffa sig ett så bra utgångsläge som möjligt inför Monsoon Cup, säger Johnie Berntsson som tycker att Stena Sailing Team lyft sig flera nivåer tack vare nysatsningen inför årets säsong.

– Vi är mycket mer samkörda i laget än förra året och det är nödvändigt för konkurrensen har hårdnat. Men hittills har det inte räckt hela vägen fram vilket betyder att vi måste bli bättre. Det är väldigt jämt i toppen och det är småsaker som avgör; nu vill vi se till att marginalerna är på vår sida.

Stena Sailing Team i Chicago Match Cup
Johnie Berntsson – Skeppare
Johan Barne – Taktiker
Björn Lundgren – Fördäck
Oscar Angervall – Trimmer
Följ Stena Sailing Team:
Hemsida – www.stenasailingteam.com
Alpari World Match Racing Tour – www.wmrt.com
Facebook – www.facebook.com/BerntssonSailingTeam
Twitter twitter.com/berntssonsail
Ställningen i världscupen:
http://www.wmrt.com/result/seasons-rankings.html

Följ tävlingen här:
http://new.livestream.com/WorldMRT/cmc13-qr1?query=awmrt&cat=event

Missa inte Search America´s Cup magasin, nu på onsdag 7 augusti klockan 19:30 i Kookaburra, Stenungsbaden Yacht Club. Gästerna den här gången är ingen mindre än Pelle Petterson, Tomas Wallin och Magnus ”Mango” Augustsson. Har du inte möjlighet att vara på plats kan du se programmet på webben.

Search America´s Cup magasin
America´s Cup är enligt många det största och allra mäktigaste inom seglingssporten. Och det mest prestigefyllda att vinna. Tävlingen ligger i den absoluta framkanten av seglingssporten och samlar de bästa seglarna samt den senaste tekniken. Årets upplaga, den 34:e, är utan tvekan omgången som kommer gå till historien som den mest innovativa genom tiderna. Omgången där man flyttade fram gränserna till det yttersta. På gott och ont.

Försvarare är Oracle Team USA och utmanare är svenska Artemis Racing, Emirates Team New Zealand och italienska Luna Rossa Challenge 2013. Sverige finns dessutom representerat i Red Bull Youth America’s Cup. Utmanarserien Louis Vuitton Cup är i full gång. Finalen startar i början av september.

Search Magazine sänder, i samarbete med Silverbullet Film, en serie program med fokus på America´s Cup där man tillsammans med inbjudna gäster lyfter fram intressanta aspekter och följer tävlingens händelseutveckling. På onsdag kl 19:30 går första avsnittet inför publik. Frida Zetterström håller i trådarna tillsammans med Fredrik Aurell från Search Magazine och inbjudna gäster den här gången är ingen mindre än Pelle Petterson, Tomas Wallin och Magnus ”Mango” Augustsson.

Fredrik Aurell ställer frågorna. Pelle, Tomas och Mango ger svaren.

KORT OM
Pelle Petterson
Pelle Petterson är det mesta tänkbara inom segling och olympier, världsmästare, designer och entreprenör är några av de titlar som han bär. Pelle deltog i America’s Cup både 1977 och 1980 som skeppare på den egendesignade båten ”Sverige”. Båda tävlingarna seglades med Tolvor. Pelle är även involverad i den aktuella upplagan genom svenska Artemis Racing.

Tomas Wallin
Tomas Wallin är ett välkänt namn i kappseglingskretsar, inte minst för sin satsning i America’s Cup. År 1992 var Stenungsbaden Yacht Club moderklubb för den svenska America’s Cup-utmanaren Tre Kronor, den tredje svenska båten som gett sig in i tävlingen. Tomas var en av de drivande krafterna bakom det svenska syndikatet i America’s Cup som avgjordes i San Diego i USA 1992. Det var första gången tävlingen seglades med IACC-båtarna och den svenska båten hette ”Tre kronor”.

Magnus ”Mango” Augustson
Göteborgaren Magnus ”Mango” Augustson har seglat professionellt i snart 20 års tid. Han representerade Sverige i Solingklassen på OS i Sydney 2000 och har deltagit i två Americas Cup; ett med Victory Challenge 2003 och ett med det Italienska Pradateamet 2007. Mango började segla för Artemis 2009 och har varit med i det intensiva arbetet med förberedelserna inför utmaningen i Americas Cup 2013. seglat med dem fram till som just nu befinner sig i San Fransisco och arbetar intensivt med Fredrik Aurell ställer frågorna. Mango ger svaren.

Hon har inte seglat matchracing sedan VM i Sverige i juni i fjol, men det uppehållet har tydligen gjort susen. Efter första dagens seglingar i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match, leder fransyskan Anne-Claire Le Berre tävlingen med lika många vinster som seglade matcher, fyra stycken.

– Det är tredje gången vi seglar här i Lysekil och vi gillar verkligen arenan och de stora båtarna (DS 37). Vi har väldigt roligt och känner faktiskt ingen press alls, kommenterar hon.

I likhet med flertalet övriga seglare tyckte dock Le Berre att tisdagens förhållanden i Lysekil, med vindstyrkor både omkring och väl över 10 m/s, som dessutom skiftade i riktning en hel del, var utmanande och tröttande för både muskler och hjärna:

– Ja, det var tufft att hantera båten och skota in seglen idag, men min besättning gjorde ett mycket bra jobb, berömmer fransyskan.

Även ryskan Ekaterina Skudina lovordade sin besättnings manövrer, som fungerade utmärkt trots mycket vind och inte mindre än fyra nationaliteter (tre ryskor, en slovenska, en danska och en svenska) ombord:

– Kommunikationen var en nyckel idag, även om jag behövde översätta en hel del från engelska till mina båda ryska gastar, skrattar Skudina, som hamnade precis utanför pallen i sin senaste regatta, VM i matchracing i Korea i juni.

– Vi förbättrade oss en hel del under dagen och seglade riktigt snabbt på undanvindarna.

Svenskorna Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Johanna Larsson, klubbkamrater från Göteborgs Kungliga SS, delar femteplatsen i Lysekil Women’s Match efter att alla tre vunnit två och förlorat lika många matcher under tisdagen. Larsson får ses som dagens överraskning efter att ha inlett med segrar både över Kjellberg, där hon tidigare ingick i besättningen, och över brittiskan Lucy Macgregor, som leder hela Women’s International Match Racing Series:

– Vi hade riktigt gott flyt i början, log Johanna Larsson, själv lite förvånad över de skalperna.

– Ja, vi visste väl inte riktigt vad vi kunde förvänta oss, erkänner hon.

Lucy Macgregor förlorade bara matchen mot Johanna Larsson, och skuggar nu ledande Le Berre på 4 – 1 i matcher:

– Det var en tuff dag och jag är rejält trött, men tjejerna i min besättning är förmodligen ännu mer slitna, konstaterade Macgregor, som verkade hoppfull inför de fortsatta seglingarna i Lysekil Women’s Match – Absolut, men det är fortfarande tidigt i regattan så mycket kan hända!

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdag och torsdag med grundomgången, bestående av en dubbel round-robin (alla möter alla två gånger). När alla besättningarna seglat 20 matcher vardera avancerar de åtta främsta till kvartsfinalerna, som seglas torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag. Då utses inte bara segraren i Lysekil Women’s Match, utan det står också klart vem som vinner hela Women’s International Match Racing Series. 100 000 dollar i prispengar ska fördelas.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2013 efter en dags seglingar i round-robin (alla möter alla). Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher:
1. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 0
2. Lucy Macgregor, GBR, 4 – 1
3. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2 – 1
4. Ekaterina Skudina, RUS, 3 – 2
5. Johanna Larsson, SWE, 2 – 2
5. Anna Kjellberg, SWE, 2 – 2
5. Caroline Sylvan, SWE, 2 – 2
8. Claire Leroy, FRA, 1 – 2
8. Claudia Pierce, NZL, 1 – 2
10. Alexa Bezel, SUI, 0 – 3
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 4

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng). Macgregor, Kjellberg och Ulrikkeholm slåss om totalsegern.
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

Info: http://www.lysekilwomensmatch.se/

Bilden:
Anna Kjellberg, till vänster, i tät match mot Johanna Larsson, som Johanna vann.

Greenline från den slovenska båtbyggaren Seaway Yachts presenterar en helt ny och spännande modell på 48 fot: Greenline 48 Hybrid. Båten kommer att visas i sjön till hösten, men redan nu har en del bilder och renderingar släppts.

Greenline var först med att i större skala serieproducera en riktig hybridbåt, Greenline 33. Båten väckte stor uppmärksamhet för sitt fina drivsystem och de moderna metoder med vilken den är byggd. Seaways är kända för att använda moderna plaster, vakuuminjicering och mycket fin design på sina skrov. 33:an är ett bra exempel på detta med sin luftiga inredning och båtens fina ”släpp” från vattnet.

Greenline 48 Hybrid blir lite annorlunda än både 33:an och 40-fotaren med namnet Greenline. Båten har vad som kallas tredje generationens hybridsystem som standard. Elsystemet ger 230V AC (växelström) hela tiden.

48 Hybrid får panoramautsikt 360 grader genom sina stora fönster och en mycket flybridge som blir mycket enkel att komma upp till. Ägarkabinen blir extra generöst tilltagen med separat badrum och dessutom får båten två rejäla gästkabiner.

Liksom tidigare modeller får den här båten ett öppet pentry, väl skyddade däckssidor etc.

För designen svarar Seaway Design med båtbyggeriet sköts av Seaway Yachts.

Tekniska data
Längd: 14,99 m
Längd skrov: 13,95 m
Bredd: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 13 200 kg
Kabiner: 3 plus salong
Dieseltank: 1 500 liter
Vattentank: 600 liter
Hålltank: 2 x 80 liter
Motorer / max fart:
2 x Volvo Penta D3-220, 16 knop
2 x Volvo Penta D4-300, 20 knop
2 x QSB 6,7-380, 23 knop
Räckvidd diesel: 1 000 Nm vid 7 knop
Elektrisk framdrift 60V: 2 x 14 kW
Generator: 2 x 10 kW
Toppfart el: 6 knop
Marschfart el: 4 knop
Räckvidd el: 20 Nm
Solpaneler kapacitet: upp till 1,4 kW
Hybridbatteri kapacitet vid 60V: 46 kWh
CE-klass: B
Info: www.bavariasverige.se

EM i havskappsegling, Avantime ORCi EM på Sandhamn, har nu avverkat två bankappseglingar och två havskappseglingar. Därmed återstår fem bankappseglingar under torsdag till lördag Tävlingen har lockat 550 seglare fördelade på 60 båtar från åtta nationer av olika typer och storlekar. Norska Camilla, estniska Amserv och svenska Team Arken Zoo leder respektive klass.

Under tisdagen startade havskappseglingsmomentet, vilket skiljer sig i distans för de tre olika klasserna beroende på båtarnas storlek.

De största båtarna i ORC 1 seglar 153 distansminuter, de mellanstora i ORC 2 seglar 98 och de minsta båtarna i ORC 3 seglar 84 distansminuter. Vindarna låg mellan 7-9 sekundmeter från syd. De första båtarna kom in vid 01.00 natten till onsdag och de sista passerade mållinjen strax efter klockan 10 på onsdag förmiddag.

Efter havskappseglingarna leder den norska båten Camilla, med skepparen Ole Martin Vordahl, i ORC 1. Den estniska båten Amserv, med skepparen Juss Ojala, leder i ORC 2 och bland de minsta båtarna i ORC 3 leder den svenska KSSS-båten Team Arken Zoo med skepparen Patrik Forsgren.

Tävlingarna inleddes under måndagen, med gynnsamma sydostliga vindar om 5-7 sekundmeter, med två bankappseglingsrace utanför Revengegrundet, Sandhamn.

Efter den första dagens seglingar ledde den norska båten Trucknor Wolfpack i ORC 1, den estniska båten Premium i ORC 2 samt ytterligare en estländsk båt, Sugar 2, i ORC 3. Marginalerna till övriga båtar var dock relativt små.

Hittills har årets mästerskap kantats av utmärkt seglingsväder, spännande race och nöjda seglare. Med ett par tävlingsdagar kvar och fem bankappseglingar ser de friska vindarna ut att hålla i sig. Tävlingarna är planerade att avslutas på lördag.

Foto; Malcolm Hanes.

Bild 1 och 2: Tight start i ORCi 3 med de minsta båtarna.
Bild 3: Camilla leder ORCi 1
Bild 4: Amserv leder ORCi 2
Bild 5: Team Arken Zoo leder ORCi 3

Här är de senaste uppdateringarna från Bryggcafeet i Grötvik.

Sommarsäsongen avslutas 1900 varje gång.

Tisdag – Johannes Brost – “efter Avalon”

Onsdag – ambassadör Karl-Olof Andersson, bördig från VARBERG och med den tuffaste UD posteringen i Pyongyang i NordKorea som efter sin kollega Lars Danielsson i Seoul – Sydkoreas framförande ifjol, samtalar om “NordKorea i nyheternas epicentrum”

Torsdag avslutas traditionsenligt vår sommarserie “Gäster på Bryggan” av Henrik von Sydow som “sommarsamtalar i Grötvik”

Säsongen avslutas program mässigt med besöket till Tylö fyr i samband med den internationella Fyrdagen, söndagen 18 aug. Mer info om detta speciella evenemang kommer i dagarna centralt från Svenska Fyrsällskapet.

Info: www.bryggcafeet.com

Team Anna Kjellberg (bilden) är laddade inför tuffa race i Lysekil. – Det är härligt att vara tillbaka i Lysekil och det är alltid gott när det inledande träningspasset är avklarat, nerverna lägger sig lite. Det var mycket roligt att segla med Marie Björling för första gången i går, hon har ju själv styrt under många år och min känsla är att vi är väldigt lika, säger Anna Kjellberg.

– Om möjligt är ännu lugnare än mig. Vi är redo för tävlingsstart, det kommer garanterat att bli tuffa race där det gäller att ge allt för att vinna! Startlistan denna vecka är det tuffaste hittills i år, och så ska det såklart vara när det är final för första gången i Women International Match Race Series.Vi ser fram emot en rolig vecka och hoppas på att bjuda publiken på många tajta och spännande race, säger Anna Kjellberg.

Idag tisdag startar Lysekil Women Match, världens största matchracingtävling för kvinnor på vattnet utanför Lysekil. Tävlingen är finalen i den nystartade första kvinnliga matchracingtouren Women International Match Racing Series.

Anna Kjellberg ligger på andra plats i serien efter brittiska Lucy Macgregor, och har chans att vinna touren totalt.
Tävlingen i Lysekil är speciell för Anna, då hon vann VM brons i Matchracing i Lysekil 2009. Teamets nära och kära är på plats i Lysekil med stor hejarklack, och sedan hoppa steamet på stort stöd från publiken på klipporna.

Teamet denna segling består av:
Marie Björling, Linnéa Wennergren, Karin Almquist, Annie Wennergren, Annika Carlunger och Anna Kjellberg.

Twitter: teamannaswe
Instagram: teamannaswe
Facebook Team Anna Kjellberg -SWE Match Race Challenge

Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.

Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Många större f.d. bemannade fyrars framtid är på sikt osäker då alla troligtvis inte kommer att kunna bevaras. Med största sannolikhet kommer inte heller några fler bemannade fyrplatser att uppföras. Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året hölls 74 fyrplatser i Sverige öppna vilka besöktes av tillsammans fler än 11.200 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår det även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser. På vissa fyrplatser kan man köpa något att äta och dricka men annars rekommenderar vi att man tar med egen förtäring. Kom ihåg att flera av ovan nämnda fyrar är belägna på öar. Kontrollera om det ordnas sjötransport, vad det kostar i så fall och hur du bokar båtresan. Vädret kan också orsaka att vissa platser inte kan besökas.

Under samma augustihelg arrangerar även världens radioamatörer sin årliga fyrradioweekend. De bemannar ett flertal fyrplatser (år 2012 bemannades 471 fyrplatser varav 22 i Sverige) runt världen med radioamatörer som talar med varandra via kortvågsradio. Läs mer om radioamatörernas fyrweekend på hemsidan: http://www.illw.net

Svenska Fyrsällskapet hoppas att du under helgen 17-18 augusti besöker någon eller några av nedanstående 70-tal fyrar. Vi har listat deltagande fyrar med början längst upp i norr från finska gränsen sedan runt vår kust upp till gränsen mot Norge och avslutar med några fyrar i Vänern och Vättern. Fyrarna är normalt öppna mellan 12 – 16 men viss lokal variation av öppettider kan förekomma och i så fall har vi skrivit detta efter fyrnamnet. Flera fyrar är öppna både på lördag och söndag och i så fall står det (L+S) efter fyrnamnet. Det finns även ett par fyrar som är öppna en annan dag istället för 17-18 augusti och ett par håller på att repareras så att man inte kan öppna fyren. Detta är i så fall angivet på respektive fyr

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida www.fyr.org Klicka på knappen FYRAR i vänster kolumn.

Klicka därefter på översta raden ”Svensk Fyrkarta av Leif Elsby” (www.fyr.org/SvFyrkartaLE.htm)
Klicka sedan vidare på kartan på namnet på de olika fyrarna.

När världens största regatta för segelfartyg avslutades i Szczecin i helgen tog den svenska briggen Tre Kronor af Stockholm hem silvermedaljen i A-klassen för de största fartygen. Det har varit en tuff segling med tidvis hårda vindar och såväl fartyg som besättning har fått visa vad de går för vilket de gjort med den äran.

Tre Kronors prestation har uppmärksammats mycket av såväl medtävlande som av tävlingsledningen eftersom det inneburit en inbrytning i toppen där de norska fartygen annars haft en dominerande ställning. Många uttrycker sin beundran för fartygets vackra linjer och det skickliga sätt som hon seglas på. Samtidigt har Tre Kronor fått mycket uppskattning för det miljöengagemang som hon står för genom Initiativet Hållbara Hav.

Ungdomar för Östersjön
The Tall Ships´ Races är en segling för ungdomar och ombord på Tre Kronor har ett femtiotal ungdomar från Fryshuset, Cirkus Cirkör och Marina Läroverket medverkat tillsammans med den ordinarie besättningen. Ungdomarna har fått vara med och delta i det mesta av arbetet ombord från att sätta och trimma seglen till disk och städning. Satsningen ingår som en del i Initiativet Hållbara Hav och målet med seglingen är att väcka intresse och engagemang för Östersjön bland ungdomarna.

Fem kilometer Crew Parade
Som avslutning för hela The Tall Ships´ Races genomfördes den traditionella ”Crew Parade” med närmare 3000 ungdomar i ett 5 km långt tåg. Briggens ungdomar och besättning gjorde en enastående uppvisning. Med tema Hållbara Hav hoppade, dansade, kröp och simmade fiskar, maneter, krabbor, en bläckfisk, ett fisknät fullt med skräp och mycket mer, allt under ledning av Kung Neptun.

Medverkar i forskning om Östersjön
Under racet har Tre Kronor också samlat in vattenprover för att kartlägga förekomsten av läkemedelsrester och miljögifter i Östersjön. Provtagningen sker i samarbete med Stockholms universitet och kommer att redovisas under Initiativet Hållbara Havs seminarium den 5 september på Kastellholmen.

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg samtidigt som det är ett av världens största publika evenemang där antalet besökare räknas i miljoner i de fyra städer som står som värdar för racet, nästan i klass med sommar-OS och fotbolls-VM. Fartygen tävlar i fyra klasser varav A-klassen är de största fartygen och den mest prestigefyllda klassen. Totalt medverkar drygt hundra fartyg och man räknar med att runt 6 000 ungdomar från 30 länder medverkar. Målet med The Tall Ships´ Races är att föra samman ungdomar från olika länder och verka för vänskap och förståelse över nationsgränserna.

Med utgångspunkt från Upernavik har Ola Skinnarmo nu påbörjat letandet efter Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarhistoriska stolthet Vega som sjönk 1903 någonstans i Melvillebukten utanför Grönland.

Utanför Upernavik, Grönland, den 6 augusti 2013 – Efter en och en halv månad och 3000 sjömil ankom Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition i förra veckan Upernavik, den sista civiliserade utposten på Grönlands västkust. Med utgångspunkt härifrån har man nu påbörjat sökandet efter Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarhistoriska stolthet Vega med avancerad teknisk utrustning (AUV, sideskanner mm) som expeditionens förlängda arm under ytan.

– Positionen som Vegas kapten hävdas uppgett i sjörättsförhöret när de kom hem var N 74°23 – W 58°45. Det är vad vi utgått ifrån. Nu skannar vi av sjömil efter sjömil av havsbotten runt om och analyserar informationen. Jag har skidat till både Syd- och Nordpolen och seglat genom Nordostpassagen, men det här är min mest utmanande expedition hittills. Botten är rejält kuperad så med lite fantasi kan man se båtar överallt, säger Ola Skinnarmo

Under den närmaste veckan försöker man hitta spår av Vega med utrustningen på båten. Därefter används en undervattenrobot för att djupare analysera de mest intressanta spåren. Förhoppningen är att man finner Vega inom två veckor.

– Med ombord har vi forskarna Martin Jakobsson och Larry Mayer som under resan samlat data om shelf-isar utmed Grönlands kust. Även om vi nu inte hittar Vega så är de redan nöjda med den insamlade datan vilket gör expeditionen framgångsrik. Men det innebär inte att jag är nöjd, fortsätter Ola.

Sökandet går att följa på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Info: www.skinnarmo.com för mer information.

Bilderna:
Martin Jakobsson och Ola Skinnarmo. Foto: Glenn Mattsing.

Analyserande av havsbottnen för att finna spår av Vega.

Test av sökningsutrustningen i Upernavik. Foto: Glenn Mattsing.

Under Västerhavsveckan mellan den 3 och 11 augusti sker många spännande aktiviteter på Havets Hus och i Lysekil. Hajsläpp, nattvandringar i akvariet, visningar av en fiskebåt och exkursioner med forskningsfartyg är några exempel. Förutom alla arrangemang ute i kommunen kommer vi att finnas i ett stort tält, mitt i evenemangsområdet för segeltävlingarna Lysekil Women’s Match

För femte året arrangeras Västerhavsveckan med hjälp av Västra Götalandsregionens miljönämnd. I år inträffar den mellan den 3-11 augusti. Längs hela kusten, från Göteborg till Strömstad och i Lidköping vid Vänern, bjuds det på 100-tals roliga, spännande och intressanta upplevelser för stora och små. Alla med Västerhavets miljö i fokus. I Lysekil kommer de flesta aktiviteter hända mellan 5 och 10 augusti. Aktiviteterna i Lysekil arrangeras bland annat av Havets Hus i Lysekil AB, Göteborgs Universitets – Sven Lovén Center Kristineberg, Lysekils kommun och SLU – Havsfiskelaboratoriet.

På måndag den 5 augusti kl 14.30 invigs Västerhavsveckan i Lysekil med traditionsenligt hajsläpp av småfläckig rödhaj utanför Havets Hus. Hajen är född och uppvuxen på Havets Hus och föräldrarna och småsyskonen får stanna kvar i anläggningen. Hajen är märkt för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever. Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster.

Nedan finns exempel på aktiviteter som kommer att ske. Vissa aktiviteter är gratis och för andra tas en avgift ut. Läs mer på Havets Hus eller Västerhavsveckans hemsida: www.havetshus.se alt http://vasterhavsveckan.se/kommuner/lysekil/.

Visning av fiskebåten Sandö. Besök LL 253 Sandö som är en av Sveriges sista större träfiskebåtar.

Båttur med ROV. Följ med fartyget M/S Soten och se livet djupt under ytan direkt via en liten undervattensrobot som filmar djurlivet.

Hajsläpp! I Lysekil inviger vi Västerhavsveckan med det numera traditionsenliga Hajsläppet! På Soten kan man se hajsläppet under ytan med hjälp av en undervattenskamera (ROV). Barnen får rita havets djur.

Västerhavsveckan på Lysekil Women’s Match. Vi kommer att finnas i ett stort tält mitt i evenemangsområdet för segeltävlingarna.

Västerhavsveckans havsverkstad. Lär känna djuren i klappakvariet, experimentera mm i evenemangsorådet i havsbadsparken.

Nattvandring på Havets Hus. Vad gör djuren på nätterna?

Exkursion med forskningsfartyg. Häng med på exkursion ombord på forskningsfartyget Oscar von Sydow!

Krabbspötillverkning. Kom till oss så hjälper vi dig att tillverka ditt eget krabbfiskespö!

Krabbfisketävling. Under Västerhavsveckan i Lysekil kan du tävla i krabbfiske!

Klappakvarium i Västerhavsveckans tält. Passa på att klappa på några av havets invånare när du besöker Västerhavsveckans tält.

Temaguidning på Havets hus. Vi bjuder på olika teman varje dag som tar avstamp i något av våra akvarier.

Rita havets djur. Lär om djuren i Västerhavet på ett roligt och innovativt sätt

Öppna portar på Lovéncentret Kristineberg. Välkommen till öppet hus på en av världens äldsta marina forskningsstationer.

Sälsafari från Lysekil. Följ med fartyget M/S Soten ut i skärgården och titta på sälar och sjöfåglar.

Strandskola Minior i Lysekil. Under tre förmiddagar kan du som är mellan 7 och 12 år delta i vår strandskola.

Idag måndag samlas Europaeliten i havskappsegling i Sandhamn för att segla om europamästartiteln i tävlingsklassen ORCi. Thomas Blixt, skeppare på den svenska båten Blixt Pro Sailing TP52, är en av favoriterna inför mästerskapet .

– Vi kommer väl förberedda med en vältrimmad besättning, bra båt och nya segel och tänker segla för ett guld, säger KSSS-skepparen.

Europamästerskapet i Sandhamn arrangeras av KSSS och seglas i Sandhamn hela veckan 5-10 augusti. Kappseglingen är en av de stora höjdpunkterna på den svenska seglingssäsongen 2013. 61 båtar från sex nationer i tre tävlingsklasser är anmälda till EM i ORCi, som är elitklassen i havskappsegling.

Med en 36 timmar lång och en andra kortare havskappsegling samt sju bankappseglingar utanför Sandhamn ska det avgöras vem som blir Europas bästa havskappseglingsteam.

Av svenskarna är Thomas Blixt, fjolårets SM-segrare och silvermedaljör i VM, och Ralf Aspholm, årets svenska mästare, två av toppfavoriterna.

Thomas Blixt startar med sitt 14-mannateam Blixt Pro Sailing med en av de snabbare och större båtarna, en 18 meter lång TP52 som är byggd helt i kolfiber.

– Vi känner oss väl förberedda, har ett samtrimmat team och målsättningen är att vinna EM-guld, säger Thomas Blixt, som bor i Sollentuna och seglar för KSSS.

EM inleds på måndag med en bankappsegling följt av havskappsegling tisdag-onsdag och därefter bankappseglingar fram till avslutningen på lördag.

Laser Master i Borstahusen var en stor framgång för GKSS duktiga laserseglare. I tuff konkurrens med ett startfält på 180 deltagare från 25 länder lyckades Stefan Nordström ta silvermedalj i den största klassen standard master, och i radialklassen vann Agneta Jonsson, GKSS klassen Women Master med Yvonne Malmsten, GKSS som tvåa.

I den största klassen Standard Master (deltagare mellan 45-54 år) med ca 60 deltagare var det en
mycket jämn kamp genom hela regattan. Inför sista dagen ledde Christian Gunni Pedersen från
Danmark en poäng före Stefan Nordström, GKSS och Andreas John från Tyskland ytterligare 8
poäng efter. Sista dagen blev precis så spännande som en bra tävling skall vara och när sista
seglingen fick avbrytas efter första undanvinden pga för lite vind hade Stefan Nordström guldet
och Christian silvret. Mästerskapet avbröts därefter och därmed tog dansken guldet, Stefan silvret
och Andreas Willim från Tyskland tog bronset före sin landsman.

I Radialklassen vann Agneta Jonsson, GKSS Women Master med Yvonne Malmsten, GKSS som tvåa.
Trea blev Silvia Ravetllat från Spanien. Agneta seglade mycket imponerande i det 72 båtar stora
startfältet i Radial och hade lägst poäng av alla startande.

I Standard Apprentice-klassen (deltagare mellan 35-44 år) var det till en början en tuff fight mellan
Maciej Grabowski från Polen och Niklas Edler från Sverige som varvade 1:a och 2:a platser mellan
varann. Mot slutet på mästerskapet gled dock Polacken iväg och knep guldet 5 poäng före Niklas.
Bronset gick till Martin Wigforss som avslutade mästerskapet starkt med en 2:a och en 1:a.

För kompletta resultat se följande länk:
http://www.teamboss.se/events/EUROPEANLASERMASTERCHAMPIONSHIP2013/Results/tabid/45
4/Default.aspx

Foto: Mats Svensson Borstahus Bild.

För första gången har en dam vunnit senior-SM i vindsurfing. Den som stod för bedriften var 16-åriga Andrea Holm från Stockholmsklubben KSSS som efter en storstilad avslutning kunde bärga guldet i Kona One-klassen när seglingarna idag avslutades på vattnen utanför Båstad. Bakom sig i resultatlistan hade hon idel herrar, varav två världsmästare. Andrea Holm ligger tvåa på världsrankingen och vann tidigare i somras junior-SM där hon slog alla killar.

Årets svenska mästerskap avgjordes i klassiska seglingsvatten utanför Båstad med totalt 45 seglare på startlinjen, varav två tidigare världsmästare.

Förhållandena under helgen var mycket utslagsgivande med omväxlande vindar och krävande vågor. Den som bäst bemästrade förhållandena var rekordunga Andrea Holm. Hon lyckades hålla samtliga herrar bakom sig och vann den helt avgörande finalen efter övertygande segling.

– Jag är överlycklig. Det är mitt första guld i seniorsammanhang. Jag visste att jag hade chansen samtidigt som konkurrensen var stenhård. Idag hade jag marginalerna på min sida och det räckte hela vägen, berättar Andrea Holm.

Kona One är en av världens största vindsurfingklasser där herrar och damer tävlar tillsammans. Det är en entypsklass vilket innebär att innebär att alla seglare tävlar på identiska brädor. Segelstorleken bestäms av seglarens vikt. Allt för att ge så rättvisa förhållanden som möjligt vid start. Sverige har varit mycket framgångsrikt internationellt de senaste åren med bland annat två VM-guld. Vid årets VM i Quebec tidigare i somras var den nyblivna svenska mästarinnan en försmädlig tjuvstart från att, som första dam någonsin, vinna Kona-klassen.

– Vi har haft en målmedveten satsning för att matcha fram ett antal unga talanger. Andrea är en av de främsta och har allt som behövs för att en dag nå OS. Det är glädjande när detta arbete bär frukt och vi ser med stor tillförsikt mot framtiden, berättar Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.

Andrea Holm har bakgrund som jolleseglare i Optimistklassen där hon under flera år haft stora framgångar. För tre år sedan bytte hon klass och har de senaste åren satsat intensivt som vindsurfare och har nått internationell toppklass på rekordtid.

– Att segla internationellt har utvecklat min segling. Jag har gått framåt mycket den här säsongen, både tekniskt och taktiskt. Min bakgrund som jolleseglare hjälper mig mycket ute på banan, förklarar Andrea.

SM-silvret vanns av rutinerade Ulf Antonsson från Varbergs Segelsällskap före årets världsmästare Björn Holm från Kungliga Segelsällskapet, på bronsplats. SM-seglingarna hade också status som Skandinaviskt mästerskap. Andrea vann här före den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen, tidigare världsmästare i Kona One och med ett flertal VM-tecken från olika vindsurfingklasser under tre decennier.

Bilder (Foto: Sailing Båstad)
Andrea Holm – Svensk och skandinavisk mästare 2013 i vindsurfing, Kona One-klassen.

För samtliga resultat – SM-veckans hemsida: http://sailingbastad.se/seglarveckan-2013/final-kona/

Topprankade matchracingbesättningar från Danmark, Storbritannien, Ryssland, Schweiz, Frankrike, Nya Zeeland och förstås Sverige fick under måndagen ett par timmars träningssegling i DS 37-båtarna som används i Lysekil Women’s Match. Och all publik som gett sig ut på Släggös klippor fick en försmak av veckans underhållning.

Nu väntar några dagars tuffa fighter innan 100 000 dollar i prispengar kan fördelas efter lördagens final. Titelförsvarare i Lysekil Women’s Match är danska världsettan Camilla Ulrikkeholm, som nyligen tog VM-silver i Korea och ligger fyra på Women’s International Match Racing Series:

– Det blir riktigt tufft här i Lysekil i år och vi kan inte ta något för givet. Nu ska det bli skönt att få komma igång och se var vi står, tycker hon.

Brittiska OS-seglaren och världsmästarinnan från 2010, Lucy Macgregor, tyckte att måndagens träningspass avlöpte odramatiskt:

– Ja, det var inga konstigheter trots ett par nya besättningsmedlemmar, så jag ser verkligen fram emot den här veckans seglingar, säger Lucy, som senast seglade på de bohuslänska vattnen 2009 när Lysekil Women’s Match också var VM.

Macgregor vann i våras premiärtävlingen i nyinstiftade Women’s International Match Racing Series i franska Saint Quay de Portrieux, och toppar nu serietabellen medan Ulrikkeholm håller fjärdeplatsen. Tillsammans med svenska Anna Kjellberg utgör de den trio som har chans att ta hem totalsegern i den internationella serien, som efter deltävlingar i Frankrike, Korea, Danmark och USA nu är framme vid finalen i Lysekil. Kjellberg har deltagit i alla seriens evenemang, men seglar nu i Lysekil igen för första gången sedan VM-silvret här 2009:

– Vi har längtat länge efter att få komma tillbaka till Lysekil, och jag tycker det är extra roligt nu när jag kunnat förstärka besättningen med min idol, skrattar Anna och nickar mot Marie Björling Duell, mångårig världsetta och flerfaldig VM-medaljör i matchracing strax efter millennieskiftet. Björling Duell har tagit plats som taktiker i Kjellbergs besättning under Lysekil Women’s Match.

– Det fina med segling är att det alltid finns mer att lära, och nu ska jag lära mig något nytt, kommenterar Marie med ett stort leende.

Startfältet i Lysekil Women’s Match 2013 (skeppare/nationalitet/världsranking):
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1 (titelförsvarare i Lysekil) Lucy Macgregor, GBR, 2 Ekaterina Skudina, RUS, 5 Alexa Bezel, SUI, 6 Claire Leroy, FRA, 8 Anna Kjellberg, SWE, 9 Caroline Sylvan, SWE, 13 Claudia Pierce, NZL, 21 Anne-Claire Le Berre, FRA, 27 Anna Kjellgren, SWE, 39 Johanna Larsson, SWE, 68

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng). Macgregor, Kjellberg och Ulrikkeholm slåss om totalsegern.
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

WIMR Series
Evenemangen som tillsammans bildar 2013 års Women’s International Match Racing Series är:
• Saint Quay Women’s Match Racing, seglades den 15 – 19 maj i St Quay, Frankrike. Båttyp: Elliott 6m.
• Busan Cup International Women’s Match Race, seglades den 6 – 9 juni i Haeundae Beach, Sydkorea. Båttyp: Bakewell-White K30.
• Danish Open Ladies Cup, seglades den 20 – 23 juni i Skovshoved, Danmark. Båttyp: J/80.
• New York Women’s Invitational, seglades den 11 – 14 juli i Oakcliff, USA, Båttyp: SM 40.
• Lysekil Women’s Match, seglas den 5 – 10 augusti i Lysekil, Sverige. Båttyp: DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik/LWM13.

Axlarna är den delen av kroppen där vi oftast bränner oss. Sex av tio personer säger att de oftast bränner sig just på axlarna. Näst vanligast är ansiktet följt av ryggen och armarna. Det visar Strålsäkerhetsmyndighetens webbundersökning om solvanor bland 2 100 personer.

Var tionde person uppger även att de alltid eller ofta bränner sig i solen.

– Det är viktigt att undvika att bränna sig eftersom du riskerar att få hudskador som på sikt kan utvecklas till hudcancer, säger Roshan Tofighi, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Framför allt bör barn och ungdomar undvika att bränna sig eftersom det finns en stark koppling mellan att ofta bränna sig i yngre år och att drabbas av malignt melanom som är den farligaste formen av hudcancer.

Enligt myndighetens webbundersökning verkar yngre bränna sig oftare än äldre. Drygt 15 procent i åldern 18-34 år uppger att de alltid eller ofta bränner sig i solen. Motsvarande siffran i åldern 50-65 år är drygt fem procent och för hela landet tio procent.

– Ett bra sätt att skydda sig mot solen är att använda kläder och att vara i skuggan mitt på dagen när solen är som starkast, säger Roshan Tofighi.

Bland både kvinnor och män är axlarna den del av kroppen där vi bränner oss mest. Kvinnor verkar dock bränna axlarna lite oftare än männen – 70 procent av kvinnorna, jämfört med 52 procent av männen. Däremot bränner männen hjässan oftare – 18 procent, jämfört med fyra procent av kvinnorna.

Undersökningen visar att vi verkar ha blivit bättre på att skydda oss mot solen idag, jämfört med för fem år sedan. Fyra av tio (39 procent) säger att de använder solskyddskräm i större utsträckning. Nästa lika många, 36 procent, uppger att de väljer att vara i skuggan när solen är som starkast.

– Det är bra att allt fler skyddar sig mot solen när den är som starkast. Däremot är det viktigt att komma ihåg att solskyddskräm ska användas som komplement till andra solskydd eftersom det är lätt att tro att man kan vara längre i solen än vad man faktiskt kan utan att bränna sig, säger Roshan Tofighi.

Här är det vanligast att vi bränner oss
1. Axlarna (61)
2. Ansiktet (28)
3. Ryggen (24)
4. Armarna (21)
5. Näsan (18)
(Andel i procent. Möjligt att ange 1-3 svarsalternativ)

Ökad användning av solskydd nu, jämfört med för fem år sedan
1. Solskyddskräm (39)
2. Skugga när solen är som starkast (36)
3. Kläder (27)
4. Inomhus när solen är som starkast (22)
(Andel i procent som uppger en ökad eller kraftigt ökad användning)

Undersökningen är genomförd som en webbundersökning av Intellecta/Userneeds på uppdrag av Strålsäkerhetsmyndigheten. Totalt har 2 100 personer tillfrågats. Respondenterna är 18-65 år. Undersökningsperioden var 31 maj-14 juni 2013.
Myndighetens solråd
• Undvik solen mitt på dagen (kl. 11.00–15.00) när solen är som starkast
• Använd kläder, solhatt och solglasögon som solskydd
• Använd solskyddskräm som komplement där kläder inte skyddar

Van Wijk 621 (bilden) vidareutvecklas i och med lanseringen av Van Wijk 621 PreTender – med ratten placerad i aktern, 54 hk motor och rejälare bärplan för höga hastigheter.

– Ja, Van Wijk är faktiskt en tender eftersom tenderbåtarna var en snipa i formen och användes som transportmedel till och från fartygen, säger Peter van Wieringen, VD Van Wijk Maritiem B.V.

– Van Wijk´s snipa går därför att återfinnas ombord på stora yachtbåtar som tender till passagerare och som en ”nick” till marknadsutvecklingen för att använda ordet tender i modellerna, introducerar vi den första Van Wijk med detta tillägg, nämligen Van Wijk 621 PreTender, fortsätter Peter van Wieringen. Prefixet ”Pre”, som betyder “före” eller “äldre” är medvetet valt. Van Wijk´s snipa kan faktiskt ses som en föregångare till alla tenderbåtar som nu erbjuds, avslutar han.

PreTender skiljer sig från tidigare Van Vijk-båtar. Rorsman finner sin position i mitten av aktern. En upphöjd, ergonomiskt formad stol ger en bekväm sittplats med god sikt föröver. Eftersom ordet “tender” ofta är förknippat med hastighet har det också fokuserats på fart. Detta utan ytterligare bränslekostnader och stora och tunga motorer med bara några knop i hastighetsskillnad. Här har hydrodynamiken tagits i beaktning.

Även om dagens skrov har bevisat sin perfekta gång har designern Pieter Beeldsnijder med vissa modifieringar lyckats utveckla ett skrov som driver båten framåt så effektivt som möjligt. Trimplanen har blivit mer strömlinjeformande än sin föregångare. Sprayskenor har integrerats för att få en torrare gång. Rodret har beräknats enligt NACA-profilen med principen minsta motståndets lag, men också för att få optimal effekt från ratten. I samråd med en specialist inom fartygspropellrar har en propeller där effektiviteten ökat avsevärt utvecklats. Detta gör att hastighetspotentialen höjs och vibrationer minskar starkt.

– Vi har haft en stor efterfrågan på Van Wijk 621 Classic men har också märkt att tack vare våra stora skärgårdar så efterfrågas lite högre hastigheter och till det en bekväm styrposition med god sikt, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB. Därför känns det väldigt kul att nu kunna lansera Van Wijk PreTender som uppfyller dessa behov, fortsätter Anders.

Tekniska data
Van Wijk 621 PreTender:
Längd: 6,21 m
Vikt: 1050 kg
Bredd: 2,35 m Motor: Yanmar 54 hk dieselmotor
Djupgående: 0,55 m Hastighet: upp till 17 knop
Höjd: 1,15 m
CE-certifiering: kustfarvatten 6 personer
Design: Pieter Beeldsnijder

Hemsida, www.vanwijk.se
Följ oss på facebook www.facebook.com/vanwijk.se

Båtlivs populära podcast om båtlivet – Båtpodden – ligger nu ute med ett nytt avsnitt. Det nya avsnittet handlar bland annat om Sandhamn.

Sandhamnsavsnittet ligger uppe nu (i I-tunes och på facebook).

Direktlänk: https://itunes.apple.com/lr/podcast/batpodden/id652840471

Facebook:
https://www.facebook.com/Batpodden

På båtmässan ”boot 2013” i Dusseldorf var det världspremiär för nya Dehler 38. Nu är det dags för premiärvisning i Sverige.

Dehler 38 är en performance-cruiser med moderna linjer och en attraktiv balans mellan vikt och segelarea. Uppgiften var att designa en sportig båt som kan seglas av en liten besättning, som dessutom erbjuder det senaste i komfort. Med tillvalet ”Competition” så blir båten en riktigt kompetent kappseglingsbåt.

Projektledaren Karl Dehler har visat båtens potential som kappseglingsbåt. Dehler 38 Competition ”Sporthotel” blev tysk mästare 2013. Kappseglingen hölls under den internationella Warnemunde Week och bestod av både bankappsegling och en distanssegling till Bornholm (260 nm).

På regattan Kieler Woche placerade sig Dehler 38 på andra plats. Detta är ett mycket bra resultat eftersom förberedelsetiden var minimal då båten levererades från varvet precis innan regattan.

På mässan visas också Dehler 29 och Dehler 32.
Info: www.dehler.com

Kustradionätet utgör en grundbult för sjöräddningen och brukar kallas livlinan till land. Nu satsar Sjöfartsverket cirka 50 Mkr för att förbättra och modernisera systemet. Befintliga stationer i till exempel fritidsbåtar berörs inte av uppdateringen.

– Kustradionätet är en grundläggande del av sjöfartens infrastruktur. Den planerade investeringen kommer att förbättra dess stabilitet och öka sjösäkerheten ytterligare, säger Jon Granstedt som är chef för affärsområde bygg och teknik på Sjöfartsverket.

Det svenska kustradionätet som ägs och drivs av Sjöfartsverket har under många år utgjort en nödvändig kommunikationskanal och säkerhetslina för sjöfarten. Systemet är främst avsett för sjöräddningsinsatser, men används även för lotsnings- och sjötrafikinformation. I nödsituationer använder yrkessjöfarten och fritidsbåtsfolket kustradionätet för att larma

Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral, som i sin tur använder kustradionätet för att leda sjöräddningsinsatserna. Anledningen till att Sjöfartsverket nu utvecklar systemet är att den nuvarande tekniken blivit omodern och dyr att underhålla.

– Kustradionätet är en grundläggande del av sjöfartens infrastruktur. Den planerade investeringen kommer att förbättra dess stabilitet och öka sjösäkerheten ytterligare, säger Jon Granstedt som är chef för affärsområde bygg och teknik på Sjöfartsverket.

Arbetet kommer att göras i samarbete med Frequentis, ett österrikiskt företag som utvecklar kommunikation- och informationssystem för säkerhetskritiska branscher. Operatörscentralerna, radiosändarna, dagens analoga växlar och överföringstekniken ska bytas. Den transmission, överföringsteknik, som används nu kommer att tas ur bruk nästa år och därför går Sjöfartsverket över till modern IP-teknik som används för internetöverföring av högkvalitativt ljud. Den nya kommunikationslösningen baseras på Frequentis MCS 3020 IP-system och följer den standard, EUROCAE ED-137B VoIP, som utvecklats för den europeiska luftfartssektorn.

– Vi gör en investering på cirka 50 Mkr, men tack vare IP-tekniken som medför minskade kostnader för transmission så kommer den årliga kostnaden för systemet ligga på samma nivå som idag, säger Jon Granstedt.

Frequentis kommer att leverera 55 operatörplatser till 12 kontrollrum och över 300 IP-baserade VHF-radioapparater från Jotron. Särskilt fokus kommer att ligga på att utveckla det grafiska användargränssnittet för operatörscentralerna. Målet är att låta operatörerna koncentrera sig på sina uppgifter snarare än på tekniken.

– Det användarvänliga gränssnittet ska hjälpa operatörerna att snabbare fatta rätt beslut. De nya operatörscentralerna kommer att anpassa sig till befintliga processer och arbetsflöden så att operatörerna kan göra sitt jobb enkelt och intuitivt, säger Khashayar Saravandi-Rad, Director Business Unit Maritime, Frequentis AG.

Det svenska kustradiosystemet byggdes ursprungligen av Telegrafverket och bestod från början av ett antal fristående kustradiostationer. 1994 byggdes de fristående systemen ihop till ett landsomfattande nät med centrala växlar. Sjöfartsverket har ägt systemet sedan 2003 och det används även av Kustbevakningen, StockholmRadio (NMSS) och Försvarsmakten.

Drabbningarna mellan världens främsta matchracingdamer är inte de enda attraktionerna under Lysekil Women’s Match. Även på landbacken erbjuds en hel del aktiviteter, med centrum i området runt Havsbadsparken i Lysekil.

Att sitta på Släggös naturliga läktare, och följa damernas internationella matchracingelit i deras spännande drabbningar på Kyrkviksbuktens vatten, är förstås höjdpunkten med Lysekil Women’s Match. Men när västkustens seglingsmetropol bjuder till folkfest så händer det en hel del annat också. I hela evenemangsområdet runt Havsbadsparken är det nämligen full fart från morgon till kväll.

Alltihop drar igång redan måndagen den 5 augusti. Då kan du kolla in matchracingstjärnorna när de får ett par timmars träningstid i de avancerade tävlingsredskapen DS 37 Match Racer. Kom sedan till den högtidliga invigningen vid scenen i Havsbadsparken, där du bjuds på både musikunderhållning och presentation av alla skepparna.

Egen matchradio
Veckan fortsätter i högt tempo och du får senaste nytt i den officiella matchradion på 88,7 MHz, med initierade referat från Harald Treutiger och hans proffsiga bisittare. Den flytande reportern som följer seglingarna på nära håll ute på vattnet, ger lite extra inblick i sekundstriderna och intervjuar seglarna direkt efter avslutade matcher.

Men egentligen klarar du dig utan egen radio, för i hela evenemangsområdet finns högtalare uppställda. Och när varje seglingsdag är slut blir det publik presskonferens med intervjuer av de seglare som svarat för dagens allra mest spektakulära insatser.

Högt tryck hela veckan
Huvudsponsorn Preem bjuder på två gratiskonserter med populära artister på scenen i Havsbadsparken. Först ut är Ulrik Munther som tog tredjeplatsen i den svenska Melodifestivalen i våras med egna låten ”Tell the world I’m here”. Onsdagen den 7 augusti 19.00 spelar han i Havsbadsparken.

Amanda Jenssen slog igenom i Idol 2007 och har vunnit både grammisar och rockbjörnar. Torsdagen den 8 augusti 19.00 framträder hon med en repertoar från såväl tidigare album som från sitt senaste och kritikerrosade ”Hymns For The Haunted”.

Onsdag till lördag kör Havsbadet sin omåttligt populära Sailors Night Club, där bland andra Partypatrullen och Nyfiken Gul svarar för att det blir fullt tryck och hög stämning. Lasse Kronér och hans musiker underhåller på Havsbadets egen aftersail på fredagen, medan MINI-Club med Soca Revolution International & Friends lovar skönt gung på eftermiddagarna i Havsbadsparken under DJ Henriks ledning.

Segla själv och testa nya flugan!
Har du alltid drömt om att segla själv, men inte riktigt gjort slag i saken? Ta då chansen och kom till Lysekils Segelsällskap Gullmars jollebrygga, där kunniga instruktörer hjälper dig tillrätta. Här finns lämpliga provseglingsbåtar för både stora och små; enda kravet är att du ska kunna simma. Nicanders båtvarv ger dig också chansen att provsegla den nya Minifolkbåten.

Ståuppkomiker har väl alla hört talas om, men den nya vattensportflugan är att paddla stående på en surfbräda. Mistral och SUP Sport ger dig chansen att testa denna aktivitet, som är lätt att lära sig och där du stående drar dig framåt över paddeln växelvis, samtidigt som du balanserar rörelsen genom att variera vikten på ena eller andra foten.

Se Preemraff inifrån
Bland sponsortälten i Havsbadsparken tar huvudsponsorn Preem täten med roliga tävlingar och andra aktiviteter i sitt tält. Där kan du också anmäla dig till en guidad bussrundtur på Preemraff, ett av världens modernaste raffinaderier, som avgår onsdag till lördag klockan 14.00. Passa också på att fynda snygga kläder eller skor från Musto och Sebago, surfa på Telenors gratis wifi, träffa Bohusläningens sportredaktion som flyttat ut hit eller följ med barnen till barnaktiviteterna i Havsbadsparken.

Hos MINI vid evenemangsstråkets entré kan du kolla in bilsortimentet eller kanske köpa en av de bilar som profilerats speciellt för Lysekil Women’s Match. Bara att boka för avhämtning när evenemanget är slut. Liros lär dig göra snygga splitsar på dina tampar, och hos Rambo får du utbildning i källsortering medan Nordea visar hur det går till att föra över pengar mobilt med Swish.

Med hav och sjöfart i fokus
Sjöfarten uppmärksammas vid årets Lysekil Women’s Match, med 75-årsjubilerande huvudsponsorn Erik Thun AB i spetsen. Vill du själv åka båt så kan Havsguiderna erbjuda turer i den vackra bohuslänska skärgården.

Sjöfartsverket ligger med sin lotsbåt precis vid tävlingsbåtarna, och erbjuder alla besökare att kliva ombord och titta på den tekniska utrustningen och hur jobbet går till. Dessutom blir det sjöräddningsuppvisning under fredagens lunchpaus i seglingarna, med helikopter, lotsbåt och en räddningsflotte med tre ”nödställda” som ska räddas.

I Västerhavsveckans tält mitt i evenemangsområdet visas kunskap och forskning om havet. Havets Hus finns på plats och visar upp konstiga och spännande djur från Västerhavet. Vågar du klappa en sjöborre eller vill du hellre hålla en sjöstjärna? Havsfiskelaboratoriet berättar hur man bestämmer åldern på en fisk och visar upp olika fiskeredskap samt vanliga och ovanliga fiskar. Dessutom får du en inblick i myllret under Gullmarsfjordens yta och koll på forskarnas redskap och funderingar.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik.

I slutet av juli smygöppnade Finnhamns nya jättebar som byggts ovanpå den befintliga restaurangen och Båtliv var där. Uppe på däcket har man en fantastisk utsikt över Husaröleden och Busström och alla som är där och tar en pilsner är imponerade över både storleken på däcket och utsikten.

Sedan den 1 mars i år drivs Finnhamn av Katarina och Michael Vinell efter att Ulla och Rolf Andersson dragit sig tillbaka efter 27 år.

– Det är Michael som driver det och jag kommer att jobba med utvecklingen av det och nya idéer, berättar Katarina. Till nästa sommar, då däcket ska vara helt klart, kommer vi ha grillmat som serveras här uppe. Kanske kan det bli danskvällar också men så långt har vi inte riktigt kommit än i planeringen.

I övrigt planerar de att modernisera vandrarhemmet och erbjuda konferenser under höst, vinter och vår.

– Det finns en fantastisk råvind på vandrarhemmet som vi vill göra om till en konferenslokal, avslutar Katarina.

Text & foto: Anders Sellin.

I Roslagsloppet, som körs lördag 3 augusti, utmanar Hamnen.ses Gustav Morin både Gladiatorer, ”Fredde” från Solsidan, radioprofiler och en flerfaldig världsmästare i pingis.

Det är i Roslagsloppets kändisklass som den största kampen äger rum. Här är det djungelns lag som gäller. Alla förare har fått dispens från krav på förarbevis och tävlingslicens, så vad som helst kan egentligen hända.

Men viktigast av allt är att det inte ska vara materialet som avgör.

Sponsorn KGK står nämligen för båtarna, sex stycken Capelli 625 Extreme med 150-hästare från Suzuki, och alla är identiska.

Gustav Morin ställer upp tillsammans med världsmästaren, vildhjärnan och fartrekordhållaren i Thundercat, Roland ”Rolle” Sjögren. Gustav kör och Rolle navigerar.

– Jag kör mitt första Roslagslopp medan det blir 20:e gången för Rolle. (Se intervju med Rolle i Hamnenshow). Det ska bli enormt spännande och roligt att vara en del av Sveriges största motorbåtsfest, säger Gustav.

– Det kommer att bli väldigt jämnt, tror jag. För att vinna måste man gå så nära varje märke det går, styra så rakt som möjligt och verkligen optimera trimmet, säger Rolle som också är en av världens vassaste propellermakare.

Det får Hamnen.se-laget dessvärre ingen nytta av i det här loppet. Istället satsar de på att ta hem segern genom en mer ambitiös inställning än de övriga lagen.

– Reglerna säger att varje person ombord bara behöver ha en fot ombord, vilket betyder att vi kan hänga ut över aktern och kanske få lite mer fart på det viset, menar Rolle.

Exakt hur det ska gå till och om alla medel verkligen är tillåtna återstår att se.

– Förhoppningsvis kan vi klämma ur någon extra tiondels knop på något finurligt vis. Men det lär bli svårt att lura Hasse Strandman som kör sitt 47:e lopp, avslutar Gustav

Erosionen längs den skånska kusten tilltar och stora värden hotas. Under 2013 avslutar SGU kartläggningen av jordarterna längs Skånes havsstränder, på havsbotten och på land, för att få ett bättre underlag för bedömning av erosionsrisken.

Problemen med kusterosion längs Skånes stränder har blivit allt mer allvarliga. Stora värden hotas, såväl byggnader och anläggningar som värdefulla naturområden. Klimatförändringar antas dessutom leda till en höjd havsnivå, vilket gör att problemen förvärras. För att bedöma risken för stranderosion behövs bl.a. ett detaljerat geologiskt underlag. SGU startade därför projekt Skånestranden och fältarbetena inleddes under 2012. I projektet ska befintlig geologisk information uppdateras och kompletteras med mer aktuell och detaljerad information längs den skånska kusten.

Resultatet kommer att bli en karta och databas över områdena runt Skånes stränder, som är sömlös mellan land- och havssidan, dvs. geologin över och under havets yta finns i samma databas och har en enhetlig legend.

Vad kan informationen användas till?

Databasen är i första hand tänkt att användas som underlag för bedömning av erosionsrisk men den kommer också att vara till nytta som planeringsunderlag för kustzonen och för frågor om mark- och havsbottenanvändning. Vi kommer också att beskriva geologiska bevarandevärden längs kusten i text och bild.

I samband med fältarbetet kommer vi dessutom att klassa olika strandtyper för att möjliggöra en snabbare och säkrare bedömning av saneringsmetod vid eventuella oljeolyckor till havs.

Hur och när görs undersökningarna?

Kartläggningen sker dels på land, längs hela Skånes kuststräcka, dels till havs. På land går geologerna till fots längs stranden och karterar jordarterna i ett område upp till 3 m ö.h., vilket motsvarar en strandremsa om ca 100–300 m in mot land.

Mätningarna till havs görs med SGUs undersökningsfartyg S/V Ocean Surveyor och en mindre arbetsbåt, S/V Ugglan, för grundare vatten. Havsbotten kartläggs från strandlinjen och ca 500-1000 m ut till havs med hydroakustiska metoder, provtagning och fotografering av bottenytan. Det marina arbetet påbörjades i augusti 2012 och under augusti och september 2013 görs det avslutande fältarbetet som kommer att ge information om bl.a. havsbottnens uppbyggnad, olika bottenmaterials utbredning och sammansättning, havsbottnens terrängformer och strukturering, sedimenttransport, utbredning av vegetation, syreförhållanden i sediment samt de recenta finsedimentens innehåll av metaller, näringsämnen och organiska miljögifter.

Databaser och slutrapport ska vara färdiga under 2014.

BryggCaféet Grötvik i Halmstad har säsongsavslutning under perioden 31 juli – 18 aug.

Gäster under de kommande dagarna är:

“Från andra sidan”, torsdag – riksdagsman Hans Hoff.

Nästa vecka tisd-tors; – Johannes Brost, Karl-Olof Andersson – Sveriges ambassadör i NordKorea och avslutas med Henrik von Sydow “Sommarsamtalar i Grötvik” (detaljprogram www.bryggcafeet.com )

”Dans på Bryggan” fredagar med ”Elvis4Ever”

”Optimistjolleskola” – examensregatta för barn 8-15 år fredag 1200

Sommaren avslutas traditionsenligt med ”Besök Tylö fyrplats” på den internationella fyrdagen söndag 18 aug där Svenska Fyrsällskapet, BryggCaféet Grötvik och medlemmar i Grötviks Segelsällskap ordnar transporter. Ett unikt tillfälle att se den pietetsfulla renoveringen och fantastiska miljön på Tylön.

Dagligen kan alla barn och “vuxna barn” meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet samt träffa Brygghunden Laban!

Info: www.bryggcafeet.com