Idag startar matchracingtävlingen Stena Match Cup Sweden på Marstrand där tolv herrlag och fem damlag tävlar om att stå som segrare i den prestigefyllda regattan. 24 flighter skall seglas i grundomgången som avgörs fram till och med onsdag och det är många heta dueller att se fram emot under veckan som avlutas med finaler på lördag.
Stena Match Cup Sweden har sedan starten vuxit till Sveriges största årliga internationella seglingsevenemang och nu går startskottet för årets upplaga av tävlingen. Damtävlingen är nu tillbaks som en del av evenemanget och finalerna i både Open Class och Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy seglas på lördag 6 juli.
I matchracing avlöper duellerna varandra, när två lag ger sig av i en match inleds startproceduren i nästa match och på Marstrand seglas fyra matcher samtidigt i vad som kallas en flight. Det tar cirka 20 minuter från första starten tills dess att den fjärde matchen i flighten avslutats.
Nytt för i år är att damerna seglar parallellt med herrarna i samma flighter vilket gör tävlingen mer actionfylld och samtidigt gör att publiken på klipporna aldrig behöver vänta länge på att se svenska lag på banan.
Matchracing betyder att lagen möter varandra en mot en i täta matcher och den unika tävlingsarenan vid sydsidan av Marstrand gör seglingen lätt att följa från klipporna.
Herrtävlingen på Marstrand är den tredje av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing.
Två svenska skeppare och deras lag deltar i världscupen; Björn Hansen som är regerande mästare i Stena Match Cup Sweden samt västkustseglaren Johnie Berntsson. Dessutom har Henrik Eyermann med besättning kvalat in till tävlingen genom att bli det bästa svenska laget i GKSS Spring Cup som avgjordes i maj.
I damtävlingen leder tre svenska skeppare var sin besättning; Anna Kjellberg, Caroline Sylvan samt Anna Kjellgren och alla tre seglar för GKSS. De två övriga deltagarna är fromstarka Lotte Meldgaard Pedersen från Danmark som nyligen vann Danish Open och den unga talangfulla skepparen Stephanie Roble från USA.
Följ Stena Match Cup Sweden:
Livesändningar på www.stenamatchcupsweden.com
Live via Twitter
Skeppare Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013:
Anna Kjellberg (SVE)
Stephanie Roble (USA)
Caroline Sylvan (SVE)
Anna Kjellgren (SVE)
Lotte Meldgaard (DEN)
Skeppare Stena Match Cup Sweden 2013 Open Class:
Ian Williams (GBR)
Björn Hansen (SVE)
Phil Robertson (NZL)
Keith Swinton (AUS)
Pierre-Antoine Morvan (FRA)
Johnie Berntsson (SVE)
Taylor Canfied (USA)
Adam Minoprio (NZL)
Mathieu Richard (FRA)
Simone Ferrarese (ITA)
Staffan Lindberg (FIN)
Henrik Eyermann (SVE)
Net 1, leverantör av mobilt bredband och telefoni, har i dagarna tecknat avtal med Norberg Yachting gällande ett långsiktigt samarbete i seglings-/ och promotionprojektet Dufour Yachts Sailing Team. Ett projekt som sedan hösten 2012 drivs av Norberg Yachting AB och AB Beckerbåt.
– ”Net 1 kommer att bredda sin marknadsföring gentemot båtbranschen genom att successivt vara mer aktiva när det gäller s.k. ”community marketing”. Vi ser det som viktigt att vidareutveckla vår relation med både båtproducenter, återförsäljare, installationsföretag och användare, för att på så sätt bli bättre inom både produktutveckling och service till slutkunderna”, säger Martin Klasson, Försäljningschef på Netett Sverige AB.
– ”Dufour Yachts Sailing Team är ett nytt spännande grepp som tagits av Norberg Yachting tillsammans med Beckerbåt (generalagent för Dufour Yachts i Sverige) och vi ser det som positivt att vara med i detta ”nytänk” när det gäller moderna marknadsföringsform. Också viktigt att få feedback gällande våra produkter från professionella användare”, avslutar Martin.
– ”Syftet med Dufour Yachts Sailing Team-projektet är att fokusera än mer på den totala kundnyttan när man köper alternativt redan äger en Dufour-segelbåt. Kort sagt skapa en tajtare helhetsprodukt och roligare helhetsupplevelse för Dufourägare”, säger Pelle Norberg, VD på Norberg Yachting AB.
Att nu Net 1 är med i projektet gör Dufour Yachts Sailing Team starkare och än mer intressant även för andra aktörer inom svenskt båtliv. Net 1 är den enda nätverksleverantören som fungerar för oss som är på sjön. Ingen annan kan erbjuda komplett täckning runt hela kusten och ute på havet både vad gäller bredband och telefoni. Vår ambition är att skapa en partnergrupp som består av några av de starkaste varumärkena med de bästa produkterna/tjänsterna inom marinbranschen och därtill besläktade branscher. Och vi är på god väg”, säger Pelle.
– ”Vi hälsar Net 1 varmt välkomna till Dufour Yachts Sailing Team och ser fram emot ett gott samarbete under till att börja med 2013-2014”, avslutar Pelle Norberg.
– Ferrarese och Sylvan imponerade under första dagen Stena Match Cup Sweden är igång och under dagens första seglingar har flera svenskar visat att formen är på topp inför tävlingen på hemmaplan. Både Caroline Sylvan och Anna Kjellberg har vunnit viktiga matcher under dagen och Johnie Berntsson är den enda som hittills lyckats slå den unga italienaren Simone Ferrarese.
Årets stora seglarfest på Marstrand fortsätter och idag gick det första startskottet i Stena Match Cup Sweden 2013. Det har blåst lätta vindar på upp till fem sekundmeter på seglingsarenan men i tävlingen satte kampen om poängen full fart direkt. Italienaren Simone Ferrarese, 25 år, har imponerat stort under dagen och inte ens den regerande världsmästaren Ian Williams kunde stoppa honom.
– Vi hade en bra dag med fyra vinster och en förlust och vann flera tuffa matcher. Mot Williams fick vi en riktigt bra start och kunde sedan kontrollera matchen hela vägen in i mål även om han försökte utmana. Vi ser fram emot att fortsätta segla imorgon och vi tycker mycket om att vara tillbaks på Marstrand, säger Simone Ferrarese.
I damtävlingen öppnade Caroline Sylvan, 25 år, med att besegra Lotte Meldgaard Pedersen som nyligen vann världscuptävlingen Danish Open. Sylvan ligger nu i delad ledning på två poäng tillsammans med Anna Kjellberg och Lotte Meldgaard Pedersen.
– Vi har haft väldigt roligt, det känns som att vi är snabba och att arbetet ombord fungerar bra. Det var riktigt kul att slå Lotte som är en duktig och meriterad seglare, mot henne hittade vi rätt i vindskiften och seglade riktigt bra, säger Caroline Sylvan.
Damlagen kommer att mötas i en dubbel Round Robin där de möts två gånger och Amerikanskan Stephanie Roble ger sig in i tävlingen imorgon.
Matchen mot Ferrarese är den enda förlusten för Ian Williams under dagen och han leder just nu herrtävlingen på fem poäng. Björn Hansen fick en vinst och två förluster idag och tappade även poäng i sin sista match mot Staffan Lindberg. Den regerande mästarna i Stena Match Cup Sweden har dock fortfarande många tillfällen att hämtaupp avståndet till lagen i toppen av tabellen. För Johnie Berntsson har tävlingen börjat bättre och han är just nu den enda som slagit Simone Ferrarese.
Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Anna Kjellberg (SVE)
2p
Caroline Sylvan (SVE)
2p
Lotte Meldgaard (DEN) 2p
Anna Kjellgren (SVE)
0p
Stephanie Roble (USA)
op
Stena Match Cup Sweden 2013 Open Class:
Ian Williams (GBR)
5p
Phil Robertson (NZL)
4p
Simone Ferrarese (ITA)
4p
Johnie Berntsson (SVE)
3p
Taylor Canfied (USA)
2p
Mathieu Richard (FRA)
2p
Adam Minoprio (NZL)
2p
Björn Hansen (SVE)
1p
Keith Swinton (AUS)
1p
Pierre-Antoine Morvan (FRA)
1p
Staffan Lindberg (FIN)
1p
Henrik Eyermann (SVE) 0pBrödtext
Info: www.stenamatchcupsweden.se
Foto: Dan Ljungsvik.
Inför närmare 100 000 åskådare i Stockholms innerstad inleddes ÅF Offshore Race på söndagen. Cirka 240 segelbåtar trängdes i de olika startgrupperna på Stockholms ström för att sedan segla genom skärgården ut på Östersjön, runt Gotland och tillbaka till Sandhamn. Första båt beräknas vara i mål sent måndag kväll.
Det blåste lätta vindar i Stockholm på söndagen. Men det betydde inte att dramtiken saknades. Den trånga starten gjorde att det blev flera sammanstötningar och skällsorden haglade mellan båtarna.
Det är sällan seglare får uppträda inför en stor publik men nu sköts starterna iväg inför jublande och applåderande åskådare.
Ganska snabbt togs ledningen av den EU-flaggade 100-fotaren Esimit Europa och det behövs nog en olyckshändelse för att den båten, med tyske OS-mästaren Jochen Schumann vid rodret, inte ska vara först till Sandhamn.
Esimit passerade första trånga passagen vid Oxdjupet 1,39 efter starten följd av norska TP52:an Trucknor Wolfpack med skepparen Thomas Nilsson före Thomas Blixt med Blixt Pro Sailing – även han i en TP52:a.
Foto: Oskar Kihlborg
Info: www.ksss.se
Brist på föda för fisk i kustnära områden, ökad mängd organiskt material och järn i vattnet samt någon form av näringsbrist i födokedjan, framförallt tiamin. Dessa tre problemområden kan ligga bakom den försämrade havsmiljön i Hanöbukten. Det konstaterar Havs- och vattenmyndigheten som nu överlämnar en första delrapport till regeringen.
– Vi har också tagit kontakter med andra länder som observerat liknande förändringar i havsmiljön. Vår förhoppning är att ett samarbete över nationsgränserna kan bidra till arbete. Men det krävs dessutom fler och bättre undersökningar och analyser av orsakssamband för att få en tydligare bild av läget, säger Mats Svensson, chef för enheten för forskning och miljömål vid Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
I januari i år fick HaV i uppdrag av regeringen att utreda vilka möjliga orsaker som kan ligga bakom de miljöproblem som finns i Hanöbukten vid Skånes ostkust. Länsstyrelserna i Skåne och Blekinge har bland annat rapporterat om sårskador på fisk, att fisken flyr de kustnära områdena och att vattnet i bukten blivit allt brunare och ibland illaluktande. HaV ska överlämna en slutrapport den sista oktober. Idag lämnar myndigheten en delrapport till regeringen.
Under det gångna halvåret har HaV arrangerat flera möten i syfte att samla in kunskap och information om läget. Två expertgrupper har arbetat med att sammanställa forskningsläget vad gäller ekosystemeffekter och vattenkvalitetsfrågor. Ett stormöte har ägt rum i Åhus då ett 80-tal boende utmed kusten och lokala fiskare deltog.
– De boende utmed Hanöbukten är starkt engagerade i frågan. Mötet hjälpte oss att fylla våra kunskapsluckor. Tillsammans med länsstyrelserna i området, forskargrupper och engagerade organisationer har vi fått en tydligare bild av situationen, men vi har ännu inga klara besked att ge. Tyvärr kan vi konstatera att observationer om dålig havs- och vattenmiljö, som påminner om de i Hanöbukten görs på allt fler platser, både i Sverige och i andra länder, säger Mats Svensson.
Nu kommer ytterligare undersökningar av Hanöbukten att genomföras. De omfattar bland annat provtagningar av växt- och djurplankton, modellering av hur vattenströmmarna rör sig, provfiske och analys av data från fisket. Dessutom kommer Havs- och vattenmyndigheten utveckla de kontakter man tagit med andra länder, bland annat Danmark, där man observerar liknande förändringar i havsmiljön.
– Vi hoppas också på att kunna inhämta ytterligare kunskap om sårskadad fisk genom samarbete mellan yrkesfiskare och HaV:s fiskerikontrollanter på plats i Simrishamn, säger Mats Svensson.
Källa: HaV.
Det saknas en samordnad förvaltning av Östersjön. Svagt ledarskap och bristande samordning mellan länder och intressen leder till motstridiga beslut som motverkar miljöinsatserna i havet. Sverige måste återta sin tidigare pådrivande roll när det gäller havsplanering, skriver Världsnaturfonden WWF till miljöminister Lena Ek i ett öppet brev.
Trenden går mot en ökad exploatering av Östersjön. Många mänskliga aktiviteter väntas öka med fler hundra procent de kommande 20 åren. För att säkra skyddet av Östersjöns miljö och gynna en ekologiskt och ekonomiskt hållbar utveckling behövs en fungerande havsplanering och en regional samordning som utgår från vad ekosystemen klarar av.
– Sverige har tidigare drivit frågan om havsplanering både nationellt och internationellt, men de senaste två åren har inte mycket hänt. Vi uppmanar därför Lena Ek att driva på för att snarast få den svenska havsplaneringslagen på plats och se till att den blir verkningsfull, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Många av Östersjöns miljöproblem och de aktiviteter som bedrivs är gränsöverskridande till sin natur. Det är därför viktigt att få till ett ramverk för samordnad planering mellan länderna. EU har nyligen lagt fram ett förslag till ramdirektiv för havsplanering. WWF uppmanar Sveriges regering att stödja direktivet och verka för att andra medlemsstater gör detsamma.
– Det borde vara i allas intresse eftersom en välmående havsmiljö ligger till grund för regionens utveckling, inklusive vårt eget välbefinnande, säger Mattias Rust, havsförvaltningsexpert på Världsnaturfonden WWF.
Konstprojektet Visioner vid Vatten fortsätter att sätta avtryck längs Göta kanal, och har fram till idag resulterat i sex permanenta konstgestaltningar i kanalkommunerna. Nu välkomnar kanalbolaget det sista konstverket vid kanalen av Visioner vid Vattnen, denna gång sker invigningen i Karlsborgs kommun.
Det senaste konstverket är Anna Tegeström Wolgers skulptur “Pålstek”. Anna utbildade sig på Konstfack i Stockholm med inriktning keramik och glas.
Invigningen sker lördag 29 juni, kl. 13.30 vid Slussen i Forsvik. Talare är bland andra Kjell Sjölund, kommunstyrelsens ordförande, Bo Olls, konstnär och initiativtagare till Visioner vid Vatten, konstnären Anna Tegeström Wolgers som berättar om sitt arbete med konstverket och Anders Donlau, vd, AB Göta kanalbolag som motter konstverket i AB Göta kanalbolags ägo
Under invigningen underhåller Töreboda Mässingsorkester samtidigt som Forsvik bjuder in till Forsviksdagarna.
Garmin Monterra är företagets första WiFi-kompatibla outdoor-GPS som kombinerar Garmins kraftfulla positions- och kartfunktioner med mångsidigheten hos det Androida operativsystemet.
Prssmeddelande:
Med Monterra kan du enkelt komma åt appar
från Google Play storeTM och ladda ner dem via WiFi direkt till enheten. Garmin kommer att visa Monterra för första gången på Outdoormässan i
Friedrichshafen (Tyskland) den 11-14 juli 2013.
– Monterra passar lika bra till yrkesfolk som entusiaster eftersom den kan anpassas både efter deras personliga och professionella behov, säger Martin Resch,
produktschef för Garmin Outdoor.
– Med sin tydliga, 4 tums, multitouch-skärm i färg och möjlighet till många olika appar tar Monterra GPS-utvecklingen till en helt ny nivå, där användaren kan dra fördel av många bra funktioner oavsett vilken terräng han skall bemästra.
Det Androida operativsystemet gör att du får tillgång till dina outdoorrelaterade favoritappar, som tex. PeakFinder som talar om vad bergstopparna i Alperna heter och hur höga de är. Monterra har också en inbyggd FM-radio som du kan lyssna på antingen via hörlurar eller via den inbyggda högtalaren.
Monterra har en högkänslig WAAS /GLONASS GPS-mottagare som snabbt lokaliserar din position och bibehåller kontakten med satelliterna även i tät
skog och djupa dalar. Den har även en inbyggd tiltkompenserad 3-axlig elektronisk kompass som visar vilket håll du skall gå åt även när du står stilla eller inte håller den i nivå. Den barometriska höjdmätaren spårar
förändringar i tryck för att precisera din höjd, och du kan även använda den för att plotta lufttrycket över tiden, och att hålla ett öga på väderomslag. En inbyggd UV-sensor talar om hur intensivt solen skiner.
Monterra har en tålig transflektiv skärm av mineralglas som utnyttjar solens strålar så att du får bästa läsbarhet även i det starkaste solljuset.
Med den tekniken krävs mindre ström eftersom bakgrundsbelysning endast behövs vid förhållanden med lite ljus. Du kan välja mellan att driva den med tre vanliga AA batterier eller det medföljande uppladdningsbara Li-ion batteriet. Monterra är robust, vattentät enligt IPX7 och passar i alla Garmins Montana™-fästen.
Du behöver inte ta med någon separat kamera för Monterra har en inbyggd 8-megapixels digital kamera som tar färgrika, geotaggade foton så att du enkelt
kan navigera tillbaka till samma plats, plus en 180HD videokamera med LED-blixt. Du kan enkelt ladda ner foton och videos till din dator för att redigera och
dela via Garmin Adventures.
Monterra har en inbyggd topografisk karta över Europa, 6GB internminne och plats för microSD-kort om du vill komplettera med andra ännu mer detaljerade kartor. Trådlös överföring hanterar du enkelt med WiFi, ANT+™, Bluetooth 3.0 och NFC vilket ger dig möjlighet att dela data, kartor, waypoints, spår, rutter och geocacher till andra kompatibla enheter. Monterra är också kompatibel med BaseCampTM, en gratis mjukvara som du kan ladda ner och använda för att organisera dina kartor, waypoints, rutter och spår.
Monterra är det perfekta redskapet vid geocaching. Ladda ner cachar från OpenCaching.com, eller använd en Android app. Alla funktioner för papperslös
geocaching finns med såsom beskrivning, ledtrådar och logg. Den kan också visa foton, koppla upp sig mot chirp®-cacher och filtrera genom storlek,
terräng, svårighetsgrad och typ.
Garmin Monterra beräknas finnas tillgänglig i september och kommer ha ett rekommenderat cirkapris på 6495:- För mer information om Garmins Outdoor-produkter besök http://www.garmin.com/outdoors
Det har varit perfekta seglingsförhållanden idag på Marstrandsfjorden med vind på över 10 m/s och strålande solsken. Brittiska Team Aqua har dragit ifrån i tabellen med två andraplatser och en seger i dagens tre race. De leder bekvämt tack vare att de konsekvent lyckats plocka hem fina placeringar i en tävling som hittills sett sju olika vinnare i de nio seglingar som hittills avgjorts.
Tre av lagen som ligger topp-fem i RC44 Sweden Cup seglar för Storbritannien och med en dag kvar av RC44 Sweden Cup är det tydligt vad som är det vinnande receptet; att få en bra start och sedan undvika misstag. Dessutom är det gång på gång den vänstra sidan av banan som betalar sig och bäst hittills är Team Aqua som vunnit regattan på Marstrand både 2011 och 2012.
– Vänstersidan är fortfarande det bästa valet med mer vind, mindre motström och närhet till klipporna där vindtrycket ökar vid land. Det finns inget uppenbart som visar att det ska vara en fördel men det verkar som att det händer i varje race, säger Team Aquas proffstaktiker Cameron Appleton och avslöjar vad han tror är nyckeln till deras framgång.
– Att få en bra start och få fart direkt är viktigt för sedan är det ofta bara att utnyttja fördelen man skaffat sig. I flera race har ledaren efter första sträckan stuckit iväg och vunnit en promenadseger. Vi var det första laget som lyckades vinna två race i regattan och det är verkligen ett jämt startfält.
Lagets ägare, Chris Bake, var också nöjd med dagens resultat.
– Vi fick rätt balans i båten och verkar ha fått bra rätt koll på vinden, skiften och vågorna. Jag tycker inte att vi är jättesnabba och det finns båtar som seglar fortare men vi har hållit oss borta från stora misstag och vi hittar bra vinklar på undanvindarna. säger Chris Bake.
Artemis Racing slutade i mitten av fältet vid två av dagens race men lyckades också plocka hem en tredjeplats vilket gör att de nu ligger femma. Det blir svårt för dem att nå upp till Team Aqua när RC44 Sweden Cup avslutas imorgon, men en plats på pallen är inom räckhåll för svensklaget.
Resultat efter 3 dagar i RC44 Sweden Cup:
TEAM AQUA (GBR 2041)
- 27p
SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)
- 41p
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)
- 42p
AEGIR (GBR 22)
- 45p
ARTEMIS RACING (SWE44)
- 49p
IRONBOUND (USA1) – 57p
KATUSHA (RUS 007)
- 62p
TEAM ITALIA (ITA 7)
- 63p
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)
- 66p
TEAM NIKA (RUS10) – 69p
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18) – 91p
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7) – 96p
Info:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com
Den här helgen startar Sveriges största seglarfest – ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) – inne i centrala Stockholm. Startskottet smäller söndag 30 juni men redan i torsdags drog festligheterna igång på Skeppsholmen.
Förra sommaren såg över 100 000 människor starterna från kajerna runt Stockholm Ström – och framför allt från Skeppsholmen och Kastellholmen. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.
På lördagen kl 11:00 startar cirka 50 båtar i en inomskärskappsegling från Strömmen till Sandhamn. Och på söndagen kommer cirka 250 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 11:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2-3 dygn senare.
ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng som en utmaning för professionella seglingsteam från hela Europa. Bland andra kommer den tyske OS-mästaren och dubble Americas Cup-vinnaren Jochen Schümann med sin 100-fotare Esimit Europe och från England kommer jorden runt-kappseglaren Alex Thomson med sin 60-fotare Hugo Boss.
På Blasieholmen och Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där besökare kan njuta av god mat och dryck. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.
Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Och från torsdagen kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen.
Bilden är från starten 2012. Foto: Oskar Kihlborg.
Info: www.ksss.se
Dagens start av ÅF Inshore Race, den 40 nautiska mil långa inomskärsseglingen till Sandhamn, markerar också starten av ÅF Offshore Race 2013. Nu riktar världens seglingsintresserade sina ögon mot startplatsen på Stockholms ström.
ÅF Offshore Race 2013 mönstrar totalt 300 båtar. De ligger nu samlade på pontonerna i Race Village på Skeppsholmen.
Klockan 11.00 går startskottet för de båtar som seglar det kortare racet, ÅF Inshore Race. Dagens start blir också generalrepetition inför den stora starten i morgon. På söndagen kommer vattnet utanför Slussen att koka. Cirka 255 båtar som ska ner och runda Gotland och tillbaks till Sandhamn någon gång på tisdag-onsdag. Det blir en folkfest utan dess like. Första start på söndag är kl 11:00
I eventområdet strömmar nu seglingsintresserade och allmänhet till. Under lördagen och söndagen väntas tiotusentals besökare till området för att titta på båtarna och ta del av stämningen.
Foto: Oskar Kihlborg
Info: www.ksss.se
Team Aqua vann RC44 Sweden Cup 2013 och efter det brittiska lagets tredje raka seger i regattan på Marstrand utökar de sin ledning i RC44 Championship Tour. Svenskbåten Artemis Racing fick nöja sig med en sjätteplats i tävlingen efter fyra dagar av ojämna resultat. Nu fortsätter seglarfesten på Marstrand med Stena Match Cup Sweden som startar på måndag.
Team Aquas ägare och rorsman Chris Bake och hans proffstaktiker Cameron Appleton behåller sina titlar som kungar av RC44 Sweden. På grund av hårda vindar på över 15 m/s avbröts dagens seglingar efter ett race och Team Aqua, som hade en trygg ledning i tabellen sedan gårdagen, säkrade därmed segern.
– Laget har seglat fantastiskt bra under veckan men jag är imponerad av hur många lag som fått bra resultat här i Marstrand. Vi har jobbat för att hänga med i täten i varje race och för att undvika misstag men resultattavlan berättar inte hela sanningen och det har varit riktigt jämt ute på havet. Vi måste fortsätta utvecklas och behålla pressen på oss själva för att fortsätta få bra resultat i världscupen, säger Chris Bake.
Svenskbåten Artemis Racing, med ägaren Torbjörn Törnqvist vid rodret, har haft en ojämn vecka i regattan med flera toppresultat med också ett par ödesdigra bottennapp. I de tio race som genomförts mellan onsdag till lördag har det varit sju olika vinnare. I flera race har vinnaren kommit iväg med en bra start och sedan kunnat kontrollera racet från start till mål. Under fredagen och lördagen har det blåst på Marstrandsfjorden och besättningarna har fått kämpa hårt för poängen och för att hålla sina RC44:or under kontroll. I dagens segling hängde Artemis Racing med från start men tappade från andra till sista plats när de broachade efter det första rundningsmärket.
Marstrandsveteranen Ed Baird (USA) är en slipad matchracingskeppare men under RC44 Sweden Cup 2013 har han också visat klass i fleetracing. Som proffstaktiker ombord på den ryska båten Synergy hjälpte han sitt lag att säkra andraplatsen i regattan. Ian Williams, som nästa vecka tävlar i Stena Match Cup Sweden, har under veckan varit taktiker ombord på Aegir Racing i RC44-tävlingen.
– Vi slutade trea i tabellen men hade lika många poäng som tvåan och fyran. Det var en hård kamp om placeringarna men vi är nöjda med hur vi seglat och tävlingen har varit ett stort steg framåt för Aegir, säger Ian Williams.
Slutresultat
RC44 Sweden Cup 2013
1. Team Aqua (GBR) – 31p
2. Synergy (RYS) – 48p
3. Aegir Racing (GBR) – 48p
4. Peninsula Petroleum (GBR) – 48p
5. Ironbound (USA) – 58p
6. Artemis Racing (SVE) – 59p
7. Katusha (RYS) – 64p
8. Team Italia (ITA) – 72p
9. Aleph Racing (FRA) – 74p
10. Team Nika (RYS) – 82p
11. Bronanosec (RYS) – 96p
12. RUS7 (RYS) – 107p
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com
Svenska AB Ockelbo Aluminiumbåtar lanserar nu den klassiska Ockelbo-båten i ny tappning. Tillverkarens mål är att erbjuda en kraftull konstruktion med hög kvalitet – till ett bättre pris än konkurrenterna.
Tillverkaren lanserar nu en uppdaterad version av den legendariska Ockelbo B16 – i aluminium!
De flesta av oss har någon typ av relation till gamla B16. Den kanske ultimata familjebåten. Allsidigheten, den beprövade skrovformen. Att i det läget gå tillbaka till ritbordet för att bygga något ännu bättre har varit en spännande utmaning. Lyckligtvis har 50 års historik lärt oss en hel del. En lärdom är att vi människor är olika och har skilda behov och önskemål. En annan att när det gäller viktiga saker är vi ganska lika. Funktion och trygghet tillhör det grundläggande. Man måste kunna lita på sin utrustning och här finns inga genvägar.
– Genom att bygga i aluminium och dra nytta av dagens moderna teknik kan vi säkerställa att den nya generationens B16 är en båt som tål att användas. Oavsett om det är fiske, avkoppling eller rolig körning som är det viktigaste för stunden – B16 AL levererar i alla lägen, berättar initiativtagaren till Ockelbo Aluminiumbåtar, Casper Seifert.
Flexibel nog för att möta alla förhållanden – oavsett om du har för avsikt att söka lugnet i naturen eller äventyret bland vågorna. Ockelbo Aluminiumbåtar är för både drömmare och realister. För i vår värld råder inget motsatsförhållande. Känsla och förnuft går alltid hand i hand.
Tillverkarens första modell, B16 Aluminium, är en lättskött familjebåt med beprövade skrovformer och moderna materialval. För dig som behöver en rymlig, ekonomisk och pålitlig båt är Ockelbo B16AL det perfekta valet. Vår båt kan endast köpas genom noga utvalda handlare eller direkt från oss på vår hemsida. Priset är alltid detsamma – oavsett var du väljer att köpa din båt.
Info: www.ockelboboats.se.
Björn Hansen och hans eWork Sailing Team är regerande mästare i Stena Match Cup Sweden och laddar nu för att försvara sin titel nästa vecka. Laget har haft en vacklande inledning i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar, och behöver nu ett bra resultat på Marstrand för att få kontakt med lagen i toppen av tabellen.
Världens bästa matchracinglag är nu på väg till Marstrand för att göra upp i täta dueller på en av världens bästa seglingsarenor.
Björn Hansen och hans lag vann VM-silver i matchracing 2012 och var mycket nära den översta platsen på prispallen. Inför Stena Match Cup Sweden, säsongens tredje deltävling, ligger de på åttonde plats i VM-serien.
– Vi ser fram emot att komma tillbaks till Marstrand och vi är riktigt taggade efter två mindre lyckade tävlingar i början av säsongen. Vi behöver ett riktigt bra resultat och helst vinna på Marstrand för att hänga med i tabellen men det inget som pressar oss när vi ger oss in i tävlingen för vi har visat tidigare att vi kan gå hela vägen. Motivationen är på topp och vi tror på oss själva, säger Björn Hansen som just nu är i Middelfart, Danmark för ett par dagars träning med laget.
Mathieu Richard leder just nu Alpari World Match Racing Tour efter segern i Korea Match Cup och fransmannen har fått ett wildcard till tävlingen på Marstrand. På andra plats ligger Adam Minoprio (NZL) som vann världscupen 2009 och nu är tillbaks på Touren efter att ha deltagit i Volvo Ocean Race. Ian Williams, den regerande världsmästaren, ligger just nu på en tredjeplats i tabellen tack vare sin seger i premiärtävlingen i Tyskland och en fjärdeplats i Korea. Williams laddar inför Stena Match Cup Sweden med att segla som taktiker i RC44 Sweden Cup på Marstrand och även om slaget om att försvara VM-titeln är i ett tidigt skede är nästa veckas tävling viktig för den brittiska skepparen.
– Det är en av de största tävlingarna på året och ett fantastiskt evenemang sett till hur länge den funnits, den fantastiska publiken på Marstrand och vilka namn som står på vinnarpokalen. Alla topplag kan och vill vinna tävlingen men ingen har en säker plats till att nå kvartsfinalerna och vi måste vara på topp från och med första startskottet, säger Ian Williams.
En av de stora publikfavoriterna på Marstrand är GKSS-seglaren Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team. Berntsson vann VM-brons i matchracing 2011 och ligger nu femma i världscupen inför tävlingen på hemmaarenan.
– Det känns riktigt bra med tre dagar kvar till tävlingen och vi laddar just nu med träning ombord på tävlingsbåtarna i Marstrand. Om vi kan fortsätta på den positiva trenden vi haft hittills under säsongen kommer vi att bli farliga men det blir inte enkelt. Det är alltid en speciell känsla att segla i Marstrand och för oss är det årets höjdpunkt, säger Johnie Berntsson.
Tre svenska skeppare deltar i herrtävlingen på Marstrand; Björn Hansen, Johnie Berntsson samt Henrik Eyermann och de kommer att möta hårt motstånd i ett mycket starkt startfält. Stena Match Cup Sweden avgörs i en grundomgång där alla möter alla och de bästa lagen går vidare till ett slutspel med kvartsfinaler, semifinaler och final. I evenemanget ingår även damtävlingen Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy där tre svenska skeppare tävlar med var sitt lag; Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Anna Kjellgren. Finalerna för både damerna och herrarna seglas på lördagen den 6 juli.
Den 4 juli seglas Childhood Race, där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet.
Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand den 1-6 juli.
Det levande Sjökortet kallas nu DLS-NG. Dansk Sejlunion har gjort en överenskommelse med sin svenska partner, vilket innebär att du kan uppgradera/köpa DLS-NG med svenska eller danska kort till ett rimligt pris.
Om du har en äldre kopia av Det Levande Sjökortet så kan du köpa det nya DLS-NG för 300 DKK. Korten kostar 300 DKK per paket. Har du inte en äldre kopia, kostar DLS-NG 600 DKK
Hela västkusten kommer att vara med i det första paketet, som väntas vara klart i mitten av juni. Sedan kommer sjökortspaketen vartefter.
Ska du på semester i Danmark kan du köpa Map Pack “Danmark” och få hela Danmark och den svenska delen av Öresund för 225 DDK.
Hämta ner DLS-NG och prova det gratis i fem dagar. ( se http://www.sejlsport.dk/tursejlads/det-levende-soekort/ )
Det är ett mycket användbar navigation program för PC.
Läs mer om DLS-NG på http://www.sejlsport.dk/tursejlads/det-levende-soekort/
Du köper DLS-NG på Dansk Sejlunions e-shop: http://www.sejlershoppen.dk/pl/Levende_søkort_og_tilbehør_63.aspx
Engelska Sealine International Ltd, som nyligen försattes i konkurs, har sålts till ett företag som ägs av Aurelius, det europeiskt investmentbolag som även bland annat äger tyska HanseYachts. Det uppger International Boats Industry, IBI.
Den nya ägaren planerar att producera Sealines modeller 380 och 450 genom underleverantörer på annan plats än i England.
De återstående men ej färdigställda båtarna i de serierna har köpts upp av ett annat bolag, som också avser att ta dem utomlands.
Motorbåtsföretaget Sealine var en gång ett av Englands stora båtföretag. Sedan grundaren sålde företaget för en del år sedan fortsatte den positiva utvecklingen, men de kärva ekonomiska tiderna gjorde att bolaget hamnade på obestånd och gick i konkurs tidigare i år.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu beslutat att Göteborgs hamn får dispens för att dumpa muddermassor sydväst om Vinga men med strängare krav på halten av det miljöfarliga ämnet TBT i massorna än vad hamnen hade ansökt om.
Göteborgs hamn är beroende av att muddra, annars slammar hamnen och farlederna igen och det blir för grunt för de stora fartygen. I februari i år ansökte Göteborgs hamn om dispens hos Havs- och vattenmyndigheten från det förbud mot att dumpa muddermassor som annars generellt gäller enligt miljöbalken.
Hamnen har ansökt om tillstånd att inom de närmaste 20 åren dumpa cirka 10 miljoner kubikmeter muddermassor i havet sydväst om Vinga och i ett område i Hake fjord utanför Göteborg. Havs- och vattenmyndigheten har nu beviljat dispens som gäller i 10 år och för 4 miljoner kubikmeter.
– En dispens på 20 år är vare sig förenligt med avfallsförordningen eller med ett långsiktigt nationellt havsmiljöarbete. Samtidigt har vi förståelse för att bolaget har behov av att kunna planera på lång sikt. Därför ger vi dispens på tio år och i konsekvens med det tillåter vi inte heller den mängd massor som bolaget ansökt om, säger Björn Sjöberg, chef för avdelningen för havs- och vattenförvaltning.
Muddermassor från hamnar är ofta förorenade med tungmetaller och andra miljöfarliga ämnen, som tidigare fanns i bland annat båtbottenfärger. Havs- och vattenmyndigheten har i sin dispens angett vilka halter av en rad ämnen, bland annat av Tributyltenn (TBT), som muddermassorna högst får innehålla.
– I ansökan hade hamnen angett en högsta halt av TBT på 100 mikrogram per kubikmeter, men vi skärper kravet och har satt gränsen till 50 mikrogram eftersom högre halter skulle på ett betydande sätt öka påverkan i området, säger Björn Sjöberg.
Dumpningen ska ske så att bottenmiljön kan återställas så snart som möjligt, så att djur och växter kan komma tillbaka. För att påverkan ska blir så liten som möjligt får dumpningen endast ske på vintern, under tiden 1 oktober till 31 mars.
Cyklisterna som deltar i manifestationen “Race for the Baltic” startade 8 juni i Malmö och ska sammanlagt avverka 350 mil i nio länder runt Östersjön. Bakom projektet – och som deltagande cyklist på vissa etapper – står Skypes grundare Niclas Zennström genom hans stiftelse Zennström Philantropies.
Race for the Baltic kommer under sin resa samla in namnunderskrifter för åtgärder för ett renare hav som ska läggas fram för en internationell konferens om Östersjöns miljöfrågor i höst.
Cyklisterna i Race for the Baltic besöker Gustavsberg Hamn på fredag 28 juni klockan 12.00-14.00 och kommer då samlas framför vårdcentralen i hamnen, där Värmdös kommunstyrelseordförande kommer att hälsa cyklisterna välkomna.
Även representanter från Värmdö kommuns miljökontor och näringslivskontor, Baltic 2020 samt Skärgårdsstiftelsen kommer att finnas på plats.
Här kan du följa projektet:
Raceforthebaltic.com
facebook.com/RacefortheBaltic.com
@Race4theBaltic
Race for the Baltic är en tremånaders, nioländers, 3500 kilometers cykelkampanj med en mängd deltagare som initierats av Zennström Philanthropies för att bidra till att rädda Östersjön. Kampanjens fokus är att engagera allmänheten och samtidigt påverka den politiska viljan för att rädda ett av de mest förorenade haven I världen, Östersjön.
Race for the Baltic stannar i Stockholm fyra dagar från torsdag 27 juni. Som del av en enorm satsning i räddningen av Östersjön sponsrar Race for the Baltic/Zennström Philanthropies en av favoriterna i ÅF Offshore Race, TP52:an Blixt Pro Sailing – Zennström Philanthropies cyklar inte bara för Östersjön, de seglar också för att rädda havet.
TP52 skeppas av Thomas Blixt från KSSS. Blixt var förra årets svenska mästare, blev tvåa i VM 2012 och i ÅF Offshore Race, där han också vann sin klass ORCi. Under hans ledning är TP52:an en stark favorit till segern i årets kappsegling runt Gotland.
Sportfiskarna släpper i samarbete med Svenska artprojektet och Nationalnyckeln en app med alla fiskarter från svenska sötvatten. Med appen Fisknyckeln kan du lära dig hur fiskarna lever och ser ut och få hjälp att ta reda på vad du fått på kroken i sommar.
– Vi har märkt att kunskapen är dålig om fiskar och livet under ytan. Det finns alltså ett stort behov av appen. Med appen i telefonen har du alltid ett eget fisklexikon tillgängligt, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.
Fisknyckeln innehåller detaljerade beskrivningar och bilder av drygt 50 fiskarter som påträffats i svenska sötvatten. Med en funktion i appen kan du genom att svara på frågor om fiskens utseende få hjälp att identifiera vilken fisk du fått på kroken. Appen har utvecklats i samarbete mellan experter från Sportfiskarna och Artdatabanken. Alla artbilderna i appen kommer från Nationalnyckelns volym om fiskar.
– Fisknyckeln är både för proffs och amatörer. Även till exempel vana sportfiskare som jag själv kan lära sig nya saker om både vanliga och ovanliga fiskar. För nybörjaren passar appen perfekt när det nappar nya arter i sommar, menar Joel Norlin.
Att kunskapen om fiskarter är dålig märks tydligt enligt Sportfiskarna. För några år sedan gjorde Sportfiskarna en studie där man lät barn och ungdomar försöka identifiera vanliga fiskarter som mört och öring. Resultaten var nedslående, däremot var de ungdomar som deltog i studien bra på
att känna igen vanliga fåglar och växter.
– Livet under ytan är dolt och hamnar nog ibland i skymundan även i skolundervisningen. Samtidigt är hoten idag många mot vattenmiljöerna. Vi tror att grunden för att vilja värna om livet under ytan är att först lära känna det, säger Joel Norlin.
Samtidigt är fiske en av Sveriges populäraste fritidsysselsättningar. I sommar kommer hundratusentals svenskar att fiska på semestern och många barn och ungdomar får sitt livs första napp.
– Att prova på fiske är det bästa sättet att väcka intresse för livet under ytan. Appen är ett bra komplement för alla vetgiriga semesterfiskare i sommar, avslutar Joel Norlin.
Fisknyckeln finns tillgänglig från 25/6 via Appstore och Google play. Till och med sista juli är appen gratis att ladda ner.
Den här synen mötte seglaren Nils Ingvar Lundin i Stockholms skärgård. Trots att det är ytterst olämpligt att förtöja vid kabelskyltar hade det här fartyget lagt till direkt vid skylten.
Fartyget verkar, av bilderna att döma, inte ha någon dragg ute. Men det är ändå klart olämpligt att ett yrkesfartyg lägger till på det här sättet.
– Platsen är sydostsidan av Kalvholmen, mittemot Lilla Betsö, som ligger mellan Saxarfjärden och västra delen av Lindalssundet, säger Nils Ingvar Lundin.
– Vi har haft stora problem med förstörda kablar i skärgården både när det gäller el och tele. Det är inte alla som respekterar skyltar. Detta är ett av de mest flagranta exempel vi har sett på dåligt sjömanskap. Här har fartyget Sunbeam Uppsala förtöjt genom att köra upp fören direkt på land rakt mot kabelskylten med uppenbar risk för att kablar mals sönder. Båten hålls kvar mot land med midskeppsförtöjningar utan att något ankare användes.
Sjöpolisen kom senare till platsen och hade ett samtal med ansvarigt befäl. Fartyget fick ligga kvar över natten då det var för sent att göra en ny tilläggning någon annanstans när mörkret hade börjat falla.
Lars-Åke Redéen
Båtpodden är en helt ny poddradio för dig som älskar båtlivet. Båtpodden tar oss med på en spännande resa ut I skärgården. Med nyfikenhet och upptäckarglädje hälsar podden på hos välkända profiler och semesterfirare, pratar med fiskare, sjöpolis, krögare med flera.
Båtpodden lär och inspirerar, lockar till nya upplevelser och berättar spännande livshistorier
Båtpodden ska bland annat bjuda på intervjuer, reflektioner, spontana händelser och anekdoter.
Partners är Båtliv, Naturkompaniet, Garmin och Sebago,
Här är det första programmet i serien:
https://itunes.apple.com/lr/podcast/batpodden/id652840471
Du kan även följa Båtpodden här:
Via Nöjesguiden.se, Grandpa.se och Båtliv.se
Facebook: https://www.facebook.com/Batpodden
Båtpoddens uppdateringar följer du enklast i rutan på www.batliv.se förstasidan.
Torsdag 22 augusti anländer Ostindiefararen Götheborg till Luleå. Med en åtta skotts salut kommer hon att inviga den nya Södra hamnplanen och hälsa alla i Luleå med omnejd välkomna att besöka skeppet som kommer att hålla öppet för allmänheten den 23-25 augusti.
Det var tidigt i maj som European Tour 2013 inleddes –
ett fyra månader långt äventyr som kommer att sträcka sig genom nio länder och sjutton städer runt om i Europa. Luleå blir turnéns femtonde hamnstopp och det nordligaste.
Det är det internationella transportföretaget Greencarrier med verksamhet i Norrbotten – tillika årets officiella Tour Partner, som har möjliggjort Ostindiefararen besök.
– Skeppet är en unik symbol som både förstärker och visualiserar vårt ledord ”Yes, it´s possible!” och vi är nu mycket stolta över att kunna ta upp skeppet till Luleå, säger Stefan Björk, styrelseordförande och delägare för Greencarrier
Tillsammans med Greencarrier står Luleå kommun bakom Ostindiefararens besök. Skeppet har blivit inbjudet av staden för att inviga den nya Södra hamnplanen som blir ett torg- och evenemangsområde samt ett parkområde.
– Vi är mycket stolta över att få inviga den nya Södra hamnplanen och ser verkligen framemot fyra intensiva dagar med många besökare, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet – Företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.
Företaget Vått, som är generalagent för några av världens främsta varumärken inom motorbåtarnas premiumklass som Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler, har flyttat hela verksamheten och båtutställningen från Älvsjö till Nacka Strand i Stockholm.
– Vi har sedan en tid tillbaka haft ett flytande showroom i Nacka Strands marina, vilket har varit mycket uppskattat bland kunderna, säger Göran Andersson på Vått.
– Nacka Strand är lättillgängligt och ligger bra till i en vacker miljö och båtarna kommer mer till sin rätt här. Därför väljer vi nu att flytta hela verksamheten hit och stänga butiken i Älvsjö. Inför flytten har vi byggt upp ett försäljningskontor invid bryggorna och utökat vårt flytande showroom för att få plats med fler båtar. Under årets isfria månader kommer vi alltid att ha ett tiotal båtar sjösatta så att kunderna kan kliva ombord och uppleva båtarna i deras rätta miljö. Kunder som går i köptankar har också möjlighet att provköra båtarna.
Våtts flytande showroom och försäljningskontor ligger på Augustendalsvägen 44, i Nacka Strands marina, alldeles intill Restaurang J.
RC44 Sweden Cup startade idag på Marstrand med matchracingdueller som bjöd på stor spänning trots lätta och skiftande vindar. Det svenska laget Artemis Racing var laddade inför regattan på hemmaplan och avslutade dagen med ett facit på fem segrar och en förlust.
De regerande mästarna Team Aqua visade att de trivs på Marstrand med sex vinster och i morgon fortsätter regattan med fleetracing.
Matchracingen har en egen tabell på RC44 Championship Tour och hela flottan möts inte vid varje evenemang. Matchernas fördelas över säsongen så att alla lag har mött alla vid någon tävling under av säsongen och Artemis fem poäng kan därför vara viktiga när tabellen räknas ihop i slutet av säsongen.
Svensklagets ägare och skeppare i RC44 World Championship Tour stod själv vid rodret i de täta matchracingduellerna.
– Vinden var skiftande och svår att förutse men jag är väldigt nöjd med hur vi klarade av förutsättningarna och avslutade dagen. Det är underbart att segla i Marstrand och det är sällan jag får chansen att komma tillbaks till Sverige så det är fint att få spendera ett par dagar här. Vi känner oss förbereda att fortsätta med fleetracing de kommande dagarna; båten seglar bra, besättningsarbetet fungerar perfekt och vi känner oss redo, säger Torbjörn Törnqvist.
Från imorgon och fram till lördag fortsätter RC44 Sweden Cup med fleetracing där alla båtar är samlade på startlinjen. Brittiska Team Aqua, som vunnit RC44 Sweden Cup två år i rad, gjorde idag klart att de bli en tuff match för konkurrenterna även i årets regatta. Precis som ryska Synergy vann de idag sex matcher men enligt lagets proffsskeppare Cameron Appleton (NZL) går det inte att slappna när nivån på motståndet hela tiden höjs.
– Konkurrensen är väldigt hård och alla lag har stunder då de är omöjliga att slå. Det var väldigt ostadiga vindförhållanden idag och då är det viktigt att man fattar rätt beslut ute på banan. Vi fick sex vinster och en förlust, laget gjorde ett fantastiskt jobb och var tålmodiga och alerta i den skiftande vinden, säger Cameron Appleton.
Resultat RC44 Sweden Cup 2013 Matchracing
TEAM AQUA (GBR 2041) -6p
SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13) -6p
ARTEMIS RACING (SWE44) -5p
TEAM NIKA (RUS10)5p
ALEPH SAILING TEAM (FRA17) -4p
KATUSHA (RUS 007) -4p
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7) -3p
IRONBOUND (USA1)
-2p
TEAM ITALIA (ITA 7) -2p
AEGIR (GBR 22) -1p
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)
-0p
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1) -
0p
För tredje året i gästas Marstrand av RC44 Championship Tour – världscupen där proffsseglare tävlar sida vid sida med stora namn från affärsvärlden ombord på högklassiga båtar byggda helt i kolfiber. Regattan seglas veckan innan Stena Match Cup Sweden och det är bäddat för ett par intensiva högsommarveckor på en av världens bästa seglingsarenor.
Info:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com
Kommentarer
Hej Martin ! det här ser bra ut ska poda lite
från Östersjöblues / Gitter
www.stevefuture.se
070 2073393
dåligt med stavningen Glitter ska det va ! prova "Tiamin Blues" mv Steve Future