nyhetstest

Till hösten är det premiär för nya Nimbus 405 Coupé. Den nyheten når oss via den engelska tidningen Motorboat & Yachtings hemsida. Nimbus nya modell kommer att lanseras till hösten och bygger antagligen på 42 Nova.

Båten har ungefär samma design som i ett par mindre systermodeller, Nimbus 305 och Nimbus 365. Linjerna känns även igen från flera andra relativt nya Nimbusmodeller med ett stort akterdäck, en rejäl salong och höga fribordrunt hela båten.

Eftersom den nya modellen blir över 13,2 m lång finns det plats för två fullstora kabiner, badrum och en väl tilltagen salong.

Enligt den engelska tidningen ska Nimbus använda vinkelväxlar kopplade till två motorer, troligen Volvo Penta D4-300 eller Volvo Penta D6-370. Den lösningen har provats tidigare i bland annat Nimbus Trawlermodeller. Den fungerar bra, men kan ge oönskade bieffekter med mycket transmissionsljud. Dessutom kan den ge upphov till effektförluster.

Tekniska data
Längd: 13,20 m
Bredd: 3,95 m
Motorer: Volvo Penta D4-300 eller Volvo Penta D6-370
Toppfart: 32 knop
Personer: 12
Info: www.nimbusboats.com

Källa: Motorboat & Yachting.

Till helgen är det åter dags för Scandinavian Sailboat Show, som då hålls för sista helgen denna säsong. Det betyder att alla är på plats, båtutställare och tillbehörsföretag. Här hittar du fler segelbåtar än på någon annan inomhusmässa i Sverige under vintern 2012/2013.

Pressmeddelande:

På den här mässan kan du diskutera elektronik och utrustning med experterna. Här möter du segelmakarna och får tips om material och trim
Lär er mer om elektroniken och säkerheten ombord
Helgens seminarietema är elektronik och tillbehör. Vi bjuder på seminarier och programmet ser ut så här:

Lördag 16 februari

11.00 – SPINLOCK
Personlig säkerhet ombord
Vi ser att trenden inom svensk segling går mot shorthand, bristen på gastar som kan vara med och den personliga utmaningen lockar många. Vid single- eller doublehanded segling blir dock säkerhetstänket mycket viktigt. Och detta är inte bara för kappsegling, vid semestersegling på två är det minst lika viktigt att tänka på den personliga säkerheten. Vi går igenom vad som kan vara bra att tänka på och demonstrerar säkerhetsprodukter som gör er segling både säkrare och enklare. Föredragshållare: James Hall från Spinlock ( Engelska)

12.00 –GARMIN & NEXUS
Garmin presenterar 2013 års nyheter ifrån Garmin & Nexus.

13.00- TRUE HEADING – SEAPILOT
Roligare och lättare navigering
Nu händer det saker inom navigation som kommer att förändra hur vi tar oss fram på många sätt.
Med ökad säkerhet och enkelhet kan fler få chansen att komma ut i våran vackra skärgård.
Bättre sjökort, koll på varandra, mer nyttig och bra information samt även fint väder för seglatsen kan erbjudas.

14.00 – Sportmanship Marin
Simrad + B&G presenterar 2013års produkter.
-Segla snabbare med instrument, Magnus Woxén delar med sig av sin kunskap.

15.00 – RAYMARINE
Raymarine presenterar årets produkter och nyheter inom elektronisk navigation ombord.
Man delar även med sig av sina bästa tips för enkel och säker navigation.

16.00 – THERMOPRODUKTER
EFOY- Nutidens strömförsörjning

Söndag 17 februari

11.00 –GARMIN & NEXUS
Garmin presenterar 2013 års nyheter ifrån Garmin & Nexus.

12.00- TRUE HEADING – SEAPILOT
Roligare och lättare navigering
Nu händer det saker inom navigation som kommer att förändra hur vi tar oss fram på många sätt.
Med ökad säkerhet och enkelhet kan fler få chansen att komma ut i våran vackra skärgård.
Bättre sjökort, koll på varandra, mer nyttig och bra information samt även fint väder för seglatsen kan erbjudas.

13.00 – RAYMARINE
Raymarine presenterar årets produkter och nyheter inom elektronisk navigation ombord.
Man delar även med sig av sina bästa tips för enkel och säker navigation.

14.00 – Sportmanship Marin
Simrad + B&G presenterar 2013års produkter.
-Segla snabbare med instrument, Magnus Woxén delar med sig av sin kunskap.

15.00 – THERMOPRODUKTER
EFOY – Nutidens strömförsörjning

Öppettider 10.00 till 18:00 Fritt inträde Fri parkering

Ta dig till Mässan

Med Buss från Slussen
Bussen stannar i stort sett utanför porten
Hållplats Hamnen eller Farsta viken
Rese information: http://www.gustavsbergshamn.se/content/view/14/28/

Med bil:
Väg 222 till Gustavsberg. Gustavsbergs hamn.
Chamottevägen 10 B

Det var en riktigt bra försäljning på Båtmässan i Göteborg i år, det har flera utställare rapporterat om. En av dem som sålde flest båtar var utställaren Sand Maritim AB, som gjorde succé med sina snipor med namnet Maril.

Båtmässorna får ofta kritik från både besökare och utställare för att vara för dyra, att det visas fel båtar etc.

I år var tongångarna betydligt ljusare på den 54:e Båtmässan i Göteborg, som hölls 2–10 februari. Efter en lång rad åtgärder från både arrangören och utställarna verkar det som ”rätt” besökare kom till mässan, som lockade 325 utställare och över 60 700 besökare.

Den som kanske var mest positiv var Peter Tholérus, ägare till Micore Plast AB som har varit med på mässan sedan 1990. I år visade Micore fyra modeller av styrpulpetbåtar.

– Vi sålde 20 båtpaket, med båt, motor och navigationsutrustning, direkt på mässan. Det är ”all time high” för oss. Vi brukar sällan sälja över tio båtar, säger Peter Tholérus.

Anders Wassmo på Sand Maritim AB nådde också säljrekord, med sina exklusiva snipor. Normalt brukar företaget inte sälja en enda båt under mässan, i år sålde han sex stycken.

Båten på bilderna är en Maril 7,95, som kostar från 611 000 kr.
– Jag tror intresset för snipor börjar öka, folk kör inte så fort längre utan gillar att ha det skönt på sjön. Jag upplevde också att vi hade fler intresserade besökare i år.

Info: www.sandmaritim.se

Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör, Björn Risinger, har utsetts av regeringen att sitta i Kustbevakningens insynsråd. Förordnandet gäller från 1 januari i år till och med 31 december 2014. – Det ska bli spännande att kunna följa Kustbevakningens verksamhet lite närmare, jag ser uppdraget som en del i mitt uppdrag som generaldirektör för HaV, säger Björn Risinger.

Fem anställda vid Kustbevakningens avdelning för räddningstjänst och sjöövervakning har sin arbetsplats i Havs- och vattenmyndighetens huvudkontor “Pagoden” vid Göta älv i Göteborg. De fem arbetar med bland annat fiskerikontroll, miljöövervakning, jakt- och naturvårdsövervakning och brottsbekämpning med inriktning mot bland annat fisket. Skälet till att de sitter där är att kunna underlätta samverkan med HaV och Kustbevakningen.

– HaV:s tillsynsavdelning har väldigt nära utbyte med Kustbevakningen i det dagliga arbetet. Men det här ger mig mer insyn i ledningsarbetet vid Kustbevakningen, säger Björn Risinger som även leder HaV:s insynsråd och är ledamot i insynsrådet för SMHI och för Jordbruksverket.

Övriga ledamöter i Kustbevakningens insynsråd är rikskriminalchef Klas Friberg, Helena Lindberg, generaldirektör vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket, Peter Sandwall, generaldirektör för Försvarsmakten, Christer Schoug, vd för Sveriges Redareförening samt Rolf Westerström, vd, Sjöräddningssällskapet.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten.

Kommentarer

Göran Bergstöm 20:29:09 2013-02-12

Kan detta möjligen betyda att vi vanliga sjöfarare får en insyn i vad Kustbevakningen använder sina av oss finansierade medel till?
Obegripligt att regeringen som i övrigt för en besparingsinriktad politik kan låta detta fortsätta. Kan bara bero på okunskap eller ointresse.
Lägg ner! Låt räddningsverksamheterna rädda liv. Låt polisen sköta tydligt polisart arbete och förhoppningsvis, försvaret sköta vårt försvar och kontrollera våra gränser.

Göran

Nisse 14:08:17 2013-02-14

Göran: Varför denna negativa attityd mot kustbevakningen? Själv har jag aldrig haft något problem med dem, tvärtom å har de stoppat busåkningen i mina hemmavatten. Och att flytta deras uppgifter till polisen skulle snarast öka kostnaderna, eftersom de senare knappt har några båtar i dagsläget.

Utbredningen av syrefria bottnar i Östersjön var under 2011 rekordstor och läget försämrades under 2012. Det visar färska siffror från SMHI, som regelbundet undersöker syrehalten. – Situationen är värre än någonsin, i dag omfattar syrebristen nästan 20 procent av Egentliga Östersjöns bottnar, det är väldigt alarmerande, säger Bertil Håkansson, chef för havsförvaltningsenheten vid Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Statens meteorologiska och hydrologiska institut, SMHI, har undersökt syrehalten i Östersjön sedan 1960-talet. Deras mätningar visar att utbredningen av döda bottnar i Egentliga Östersjön har i snitt ökat från 5 till 15 procent under 2000-talet. Områden som är påverkade av syrebrist har också ökat, från 22 till 28 procent. Egentliga Östersjön sträcker sig från Ålands hav till de danska sunden.

Under 2011 var cirka 20 procent av bottnarna i Östersjön påverkade av syrefria förhållanden, vilket är det högsta som noterats sedan 60-talet. Preliminära siffror för 2012 visar att syrebristen fortsätter.

– Det här påverkar näringsbalansen i Östersjön, det marina livets utbredning och syresituationen kan försämra ekosystemets möjlighet att leverera tjänster till samhället, säger Bertil Håkansson.

Syre är en av de viktigaste gaserna i havet eftersom syre är nödvändigt för allt högre liv. Men i områden med dålig vattenomsättning och stor tillförsel av näringsämnen kan syret helt ta slut. Redan vid syrgashalter på 3,5 ml per liter vatten påverkas många arter och kring 2 ml per liter dör eller flyr många arter från området.

– Fiskarter har olika tolerans mot låga syrekoncentrationer i vattnet, först försvinner de mest känsliga arterna som torsk, vitling och rödspotta. På 60-talet fanns exempelvis torsk ända upp i Bottenhavet men i dag fiskas torsk främst i de södra delarna, exempelvis öster om Bornholmsbassängen, säger Bertil Håkansson.

För att torsken ska kunna föröka sig krävs en tillräckligt hög salt- och syrehalt i vattnet, äggen behöver flyta i vattenmassan under en period tills ynglen utvecklats. Syrehalten måste därför ligga på minst två ml/liter vatten men helst ända upp mot åtta ml/liter för att fortplantningen ska fungera så bra som möjligt.

– Området öster om Bornholm är den viktigaste lekplatsen för Östersjötorsken. Ofta har djupvattnen där rätt salthalt för att torskäggen ska kunna flyta men syrebrist gör att torskens fortplantning ändå drabbas hårt, säger Bertil Håkansson.

Sedan 1940-talet har tillförseln av näringsämnena kväve och fosfor till Egentliga Östersjön flerdubblats, vilket bland annat lett till ökande algblomningar. I dag tillförs drygt 30 000 ton fosfor och över en miljon ton kväve varje år. Även om utsläppen från länderna runt Östersjön minskat de senaste 15 åren måste mer göras för att ytterligare minska utsläppen.

– Om vi ska kunna uppnå god miljöstatus i Östersjön måste utsläppen av kväve och fosfor minska. Jordbruket står för den största delen men dålig rening av vatten från enskilda avlopp bidrar också starkt till övergödningen, säger Bertil Håkansson.

Länderna inom Helsingforskonventionen, Helcom, kom 2007 överens om en gemensam handlingsplan för Östersjöns miljö, bland annat hur övergödningen ska stoppas. Målet är att uppnå god ekologisk status år 2021, bland annat att minska tillförseln av kväve med 115 000 ton per år.

Under 2013 ska räddningsplanen för Östersjön omförhandlas och då ingår nya rekommendationer för hur mycket tillförseln av kväve och fosfor ska minskas, totalt och från varje land. I oktober samlas miljöministrarna i Helcomländerna (Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland och Sverige) i Köpenhamn för att ta beslut om vilka rekommendationer som ska gälla.

Nyligen hölls ett seminarium i riksdagen om ”Östersjöns återställande”, där bland andra HaV, LRF, WWF och forskare från Stockholms universitet deltog.

Källa: HaV.

Vid den stora båtmäsan i Helsingfors, som pågår den här veckan, visar finska Yamarin bland annat sina båtar med aluminiumskrov och plastinnerliner. Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rymlig sittbrunn i fören och den största sittbrunnen bakom vindrutan i denna storleksklass av båtar.

Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dörr mellan pulpeterna.

Cross 49 Bow Rider har totalt sju sittplatser och den är godkänd för sex personer. Under bakbänken finns utrymme för två bränsletankar.

I BB-pulpeten finns ett rymligt låsbart handskfack. Vid styrpulpeten finns plats för en 8″ kartplotter. Offshoresäterna möjliggör körande även stående.

De optimerade steglisterna förbättrar bränsleekonomin, hastigheten, riktstabiliteten och motverkar sidokräningar i sidovind.

Längd: 4,86 m, bredd 1,96 m, vikt ca 490 kg, motorrekommendation 40 – 60 hk. Båten är godkänd för 6 personer.

Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083–aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754–aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

Yamarin Cross-båtarnas skrovkonstruktion är av helt ny typ. Skrovkonstruktionen ger möjligheter till köregenskaper som tidigare endast förväntades hos glasfiberbåtar. Tack vare den nya konstruktionen har även skrovljudet kunnat minimeras. Innerutrymmena är också större än i aluminiumbåtar i samma storleksklass.

Yamarin Cross-modellserien med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2013 innehåller Cross-modellserien sex modeller; förutom de nya båtmodeller som visas nu ingår 53 Bow Rider och 53 Center Console samt 63 Bow Rider och 61 Center Console som lanserades år 2011.

Info: www.yamarin.fi

Nu startar arbetet med att göra farleden in till Trelleborgs hamn djupare och bredare. En satsning som innebär att större och miljövänligare fartyg kan trafikera Sveriges tredje största hamn.

Inseglingsleden till Trelleborgs hamn ska breddas och göras djupare. Arbetet är en del av den pågående utbyggnaden av hamnen och kommer att öka både säkerheten och tillgängligheten. Efter ombyggnaden kommer Trelleborgs hamn att kunna ta emot större fartyg och ökade godsvolymer.

-Trelleborg är tack vare sitt läge en viktig länk och knutpunkt för trafikflödet mellan Skandinavien och den europeiska kontinenten. Det är mycket glädjande att vi genom detta muddringsprojekt kan skapa förutsättningar för att större och miljövänligare fartyg ska kunna trafikera hamnen i framtiden, säger Marielle Svan, chef för infrastrukturenheten på Sjöfartsverket.

Inseglingsleden till hamnen ska breddas med 50 meter till totalt 150 meter, dessutom ska djupet öka från 8,4 meter till 9,5 meter. Muddring av farleden ska göras på en sträcka av 1,7 kilometer eller nästan en sjömil. De massor som muddras upp i farleden ska användas till utfyllnaden för att göra hamnområdet större österut.

– Den här satsningen ökar vår konkurrenskraft. Idag ökar kraven på att hamnarna kring Östersjön ska kunna ta emot allt större fartyg och nu anpassar vi farleden till att matcha hamnens storlek, säger Tommy Halén, VD i Trelleborgs hamn AB.

Tid för genomförande av farledsarbetet beräknas till cirka 3 månader och börjar redan den här veckan. Ett tätt samarbete mellan Sjöfartsverket, Trelleborgs hamn AB och Trafikverket har skyndat på arbetet med finansiering och miljötillstånd. Projektet finansieras av Trafikverket och beräknad kostnad för projektet är 45 miljoner kronor.

– Trafikverket ser positivt på att vi kan bidra till genomförandet av den här viktiga infrastruktursatsningen som kommer hela landet till gagn, säger Trafikverkets Lennart Andersson som är regionchef för södra Sverige.

Mer information finns på projektets webbsida:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Trelleborg/

Sjöfartsverket och Visualiseringscenter C går under ytan. Ett samarbete ska resultera i en djupdykning i Östersjön och illustera de användningsområden som finns för modern djupdata.

Med Sjöfartsverkets djupdatabas som grund och Visualiseringscenter C:s spetskompetens när det kommer till mediateknik ska en domproduktion skapas. Filmen kommer att användas av Sjöfartsverket för att visualisera och sprida kunskap om fördelarna med högupplöst djupdata, men ska också bli en del av det publika programmet i den domteatern som finns hos Visualiseringscenter i Norrköping. I domteatern visas filmer i en kupolformad arena där besökarna omsluts av ljud och bild. Filmen beräknas vara färdig vid årsskiftet 2013/2014.

– Moderna mätningar skapar ett helt unikt kunskapsunderlag om vår bottentopografi och avslöjar enormt mycket nya kunskaper om Östersjön. Med den senaste tekniken vill Sjöfartsverket tillsammans med Visualiseringscenter skapa ett intresse och engagemang för de möjligheter som finns för att använda djupdata även utanför sjöfartssektorn. Vi vill även använda all vår kunskap och expertkompetens för att ge fler kännedom om hur det ser ut under Östersjöns yta, säger Patrik Wiberg som är chef för affärsområde sjögeografi på Sjöfartsverket.

Samarbetet ligger väl i linje med Sjöfartsverkets pågående uppdrag att ge förslag på hur en gemensam djupdatamodell ska kunna utarbetas tillsammans med övriga Östersjöländer. Samtalet mellan Sjöfartsverket och Visualiseringscenter C inleddes för ett år sedan. Redan då startade en kreativ process med syfte att utforska på vilka sätt visualiseringsteknik i absolut framkant kan synliggöra fördelarna med djupdata.

– Vi valde slutligen domfilmsformatet av flera spännande idéer och kreativa förslag som togs fram under denna process, säger Magdalena Allgren som är marknadsansvarig på Visualiseringscenter C.

Förra året slog Sjöfartsverket rekord i sjömätning. Aldrig tidigare har en så stor yta kartlagts under ett och samma år, men det är bara början på Sjöfartsverket långsiktiga vision om att täcka alla Sveriges farvatten med moderna mätningar. De sjömätningar som har gjorts i svenska vatten lagras i en databas på Sjöfartsverket och används främst som grund för sjökort. Dagens mätningar som är mycket detaljerade kan även användas till många andra syften som till exempel för projektering av farleder, etablering av vindkraftsparker samt som grund för miljöförbättrande arbete.

– Detta samarbete är mycket intressant för oss då vi får möjlighet att producera eget material som vi också kan visa på det publika programmet i vår domteater. Centret är en mötesplats mellan akademi, näringsliv och allmänhet. Detta är ett ypperligt exempel på hur vi använder centret för att förmedlar kunskap med hjälp av ny teknik, i det här fallet från Sjöfartsverket till allmänheten, samtidigt som vi bjuder på en häftig upplevelse. Vi öppnar också upp för Sjöfartsverket att använda centret som en mötesplats för dialog och möten, säger Therése Eklöf som är VD på Visualiseringscenter C.

Hallberg-Rassy 412 vann sin klass i Årets Segelbåt, som avgjordes på Båtmässan i Göteborg i helgen. Hallberg-Rassy vann i kategorin Lyx.

Juryn sammanfattar sitt val så här i diplomet: “För kreativ förnyelse av lyxbåtskonceptet”

Av 28 nya båtar på marknaden, både svenska och utländska, nominerades nio båtar i tre kategorier. Båtarna har testseglats och bedömts av en jury. Juryn består av både seglare och expertis. Kriterierna är seglingsegenskaper, design, nytänkande, inredning, byggkvalitet, utförande och pris.

Juryns motivering lyder vidare:
”Störst, snabbast, mest teknisk och tänjd för att ge mycket, är Hallberg-Rassys första stora båt med aktersittbrunn. Med seglingsegenskaper nära en performancebåt tar den bra båtar för långa resor till en helt ny nivå. Nyast är parkeringshjälp, knappsegling och allt i ett skärm på piedestalen, som gör att båten imponerar på innovation.”

Kommentarer

Beril Broberg 21:07:19 2013-02-11

Det låter som det fanns fler kategorier?
kanske nåt för oss som inte når upp till "lyxbåtskonceptet"?
B.B.

Båtlivs redaktion 12:38:08 2013-02-12

Hej!
Vi skulle också vilja ha mer information om den här utmärkelsen, men har tyvärr inte fått någon. När vi eventuellt får det så lägger vi ut den.

Nya Zeelands historia och vackra natur är källan till inspiration för NZA’s design. NZA förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark, svårtillgänglig terräng och alpina utmaningar som alla inbjuder till nya upptäckter.

För sommarkollektionen 2013 med grundtemat “white water rafting” har vi låtit oss inspireras av denna krävande och utmanande aktivitet. Att full av adrenalin trotsa de dånande forsarna längs knivskarpa klippformationer i en svårmanövrerad flotte är en fantasifull och lockande tanke.

The Gorges, som de smala floderna kallas av lokalbefolkningen, skiftar i färger från kobalt blå till emerald grön. Tillsammans med de gråbruna klipporna, de gula löven och den ofta klarblå himlen bildar denna färgrika naturupplevelse temat till kollektionen för sommaren 2013.

I kollektionen finns bland annat chinos i många olika färger, tvättade jeans och pikétröjor i färger som lätt går att matcha med varandra.

Info: www.trendmark.se

I år firar ”The Original British Sailing Brand” Henri Lloyd 50 år. För att fira de 50 åren har Henri Lloyd en unik 50 års kollektion med T-shirts, pikéer och rugbys. Kollektionen kommer att finnas hos Henri Lloyds återförsäljare under våren.

Någon färre besökare, men fler affärer på mässan. Så summerar mässansvarige Bengt Wallin den 54:e Båtmässan i Göteborg. – De som gillar båtliv tycks vara beredda att investera igen, det är riktigt roligt, säger Bengt Wallin.

Efter ett tufft 2012 börjar båtbranschen åter känna en svag optimism. Det visar årets Båtmässa, som lockade 325 utställare och över 60 700 besökare.

– Vi hade lika många utställare som senast, men cirka nio procent färre besökare, säger Bengt Wallin.

Besökartappet har en logisk förklaring i att båtbranschen generellt tappat utövare de senaste åren.

– Tittar vi exempelvis på antal båtnätter i Västra Götaland så ser vi en minskning med 23 procent sedan 2009. Förklaringen är inte att båtintresset minskat, utan att konkurrensen om människors fritid ökar.

Men i gengäld vittnade många utställare om att båtintresset i gångarna var större än senast.

En av dem var Peter Tholérus, ägare till Micore Plast AB som varit med på mässan sedan 1990. I år visade han fyra modeller av styrpulpetbåtar

– Vi sålde 20 båtpaket, med båt, motor och navigationsutrustning, direkt på mässan. Det är ”all time high” för oss, vi brukar sällan sälja över tio båtar.

Anders Wassmo på Sand Maritim AB nådde också säljrekord, med sina exklusiva snipor. Normalt brukar han inte sälja en enda båt under mässan, i år sålde han sex stycken.

– Jag tror intresset för snipor börjar öka, folk kör inte så fort längre utan gillar att ha det skönt på sjön. Jag upplevde också att vi hade fler intresserade besökare i år.

På tillbehörsavdelningen på andra våningen var det mycket folk. En som hade lite extra mycket var Håkan Steen på SeaSea Båttillbehör, som alltid brukar vara med på mässan för att sälja olika båttillbehör.

– Ett av våra syften är egentligen att dela ut vår stora katalog till besökarna, vi brukar få ut cirka 20 000 kataloger. Men i år fick vi dessutom en rejäl försäljningsökning. I år var folk på mässan för att handla, säger Håkan Steen.

Info: www.batmassan.se

Aldrig under Båtbyggartävlingens tolvåriga historia på Båtmässan, har någon flicka slagit sig in på ”prispallen” i denna ”mansdominerande” tävling. Men nu hände det! Jurymedlemmarna var med hela dagen och satte individuella poäng utan att veta om varandras poäng.

Juryn, som bestod av Rolf Carlgren från Vindö Marin, Lars Alexandersson från Hallberg-Rassy och Arne Apelman från Apelmans Båtsnickeri, har kritiskt granskat de arbetsmoment och resultat alla elever arbetat fram under dagen – och tillsammans med teoripoäng från dagen före, kunde Malin Eriksson från Orust belägga en tredjeplats! Hon blev nog lika glas och överraskad själv – men fick lyckönskningar av både juryn, prisutdelare Pelle Pettersson och Sven Yrvind.

Vann tävlingen gjorde Axel Larson – också han från Orust Båtbyggarutbildning i Henån och tvåa blev en lika glad Kim Ejdestig Fasth från Östrabo Gymnasiet i Uddevalla. Förutom blommor, diplom och presentkort fick pristagarna varsin personligt signerad bok av Sven Yrvind – om hans båtbyggeri – från SweBoat.

Båtbyggartävlingen sätter dessa tredjeårselever på svåra prov och juryn lät meddela att det var väldigt jämnt i poängresultatet. Ett arrangemang av Kärnsund Wood Link i samarbete med Båtmässan samt Würth Svenska AB – som också stod för prischeckarna.

Text: Mats Strömberg

Bildtext:
Pristagarna av årets Båtbyggartävling på Båtmässan i Göteborg: Tvåan Kim Ajdestig Fasth (Östrabo Gymnasiet Uddevalla), vinnaren Axel Larson (Orust Båtbyggarutbildning, Henån) och trean Malin Eriksson (Orust Båtbyggarutbildning, Henån).
Foto: Eric Sivertsson

Bohuskusten har drabbats av ett stort antal båtmotorstölder. Därför satsar nu polisen i Västra Götaland, i samverkan med försäkringsbranschen och Larmtjänst, på att försöka reducera antalet stölder. Ett led i detta är att uppmuntra och stödja båtsamverkan.

På uppdrag av polismästare Niclas Hallgren startade man i tisdags, den 5 februari, upp en båtsamverkansgrupp där försäkringsbolag och Larmtjänst ingår. Denna grupp kommer jobba aktivt med brottsförebyggande åtgärder för att minska antalet båtmotorstölder i Bohuslän.

Ett led i arbetet är att involvera allmänheten genom båtsamverkan, vilket innebär en rad förebyggande insatser. Båtsamverkan fungerar enligt samma koncept som de grannsamverkansprojekt som är verksamma runt om i landet. Polisen i Västra Götaland kommer därför ha en person som på heltid jobbar med att informera båtägare, båtföreningar, kommuner och marinor om hur man gemensamt skyddar sin egendom och förebygger brott. Båtsamverkan innebär bland annat att man:

– tillsammans ser om varandras båtar,
– är mer uppmärksam på vilka som rör sig i området,
– pratar med okända och noterar registreringsnummer,
– bryr sig om sin båtgranne.

Just nu pågår båtmässan i Göteborg där polisen är på plats för att informera om båtsamverkan. Båtmässan pågår fram till den 10 februari.

Fredagen 8 februari sätts det marina skräpet i fokus på Båtmässan i Göteborg. Experter från Havs- och vattenmyndigheten, miljödepartementet och stiftelsen Håll Sverige Rent finns på plats för att berätta om det växande miljöproblemet.

– Det är viktigt att inte använda våra hav som en soptipp utan att vi ser haven som en resurs. Det gäller att skydda men också att se värdet för att utveckla befintliga och nya användningsområden, exempelvis för energiförsörjning, livsmedelsproduktion och turismnäring, säger Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på miljödepartementet.

Lisa Emilia Svensson är ekonomie doktor vid Göteborgs Universitet och utsågs 2012 till ”Årets supertalang i diplomati” av tidningen Veckans Affärer. Hon tillträdde befattningen som havs- och vattenambassadör i början av december och ser sig som en länk mellan olika intressen på nationell, regional och internationell nivå.

– Ofta är vatten en gemensam länk till många utmaningar, det kan röra sig om energiförsörjning eller frågor som rör klimat, livsmedel, hälsa och sanitet. Min viktigaste uppgift är att se helheten, att kunna lyfta fram hur frågor hänger ihop, säger Lisa Emilia Svensson.

– När det gäller marint skräp så är det också så att det behövs ett bredare engagemang i samhället och ofta globala lösningar. Nyligen beslöt Unilever att ta bort så kallade mikroplaster från sina rengöringsprodukter av hänsyn till havsmiljön. Det är ett bra exempel på hur andra aktörer än stater kan driva på utvecklingen.

I morgon deltar hon i båtmässan i Göteborg tillsammans med bland andra Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen vid Havs- och vattenmyndigheten och landshövding Lars Bäckström i en diskussion kring marint skräp. På lördag deltar hon också i ett arrangemang på båtmässan om så kallad Blå tillväxt tillsammans med Thomas Johansson, chef för HaV:s enhet för hållbart nyttjande och maritima frågor.

– Sverige är ett föregångsland både vad gäller teknik och kunskap om havs- och vattenfrågor, vi har kunskap om hur tekniken kan användas i ett miljöförbätrande syfte. Därtill finns det en stor potential för nya tekniska såväl som sociala innovationer. Hållbara affärsmässiga lösningar för att möta de nya miljöutmaningarna är dit vi måste komma, säger Lisa Emilia Svensson.

Varje år dumpas 6,4 miljoner ton skräp i världshaven, enligt amerikanska vetenskapsakademin. I Nordsjön dumpas över 20 000 ton skräp, eller 220 000 kubikmeter, varje år. Cirka 15 procent av skräpet sköljs upp på stränderna, lika mycket flyter omkring och resterande 70 procent beräknas sjunka till havsbotten.

Det skräp som i dag flyter omkring i havet sägs täcka en yta lika stor som Nordamerika, den så kallade skräpkontinenten. Nästan 70 procent av kustkommunerna längs sträckan Strömstad till Simrishamn anser att marint skräp, och då främst plastartiklar, är ett problem.

– Vi måste alla – enskilda individer, företag, myndigheter och politiker – hjälpas åt för att bevara en attraktiv och lockande kust och ett levande hav. Marin nedskräpning är ett onödigt och dyrt miljöproblem, säger Björn Risinger, generaldirektör för Havs- och vattenmyndigheten.

Designern Isabelle McAllister finns också på plats på båtmässan i dag. Tillsammans med yrkesfiskare har hon byggt en interaktiv utställning med fokus på skräp i havet och den får nu premiär. Projektet är en del i projektet Fishing for Litter som drivs av KIMO Baltic Sea i samarbete med Håll Sverige Rent.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten.

Fem frågor till manetforskaren Lene Friis Möller vid Göteborgs universitet, som nyligen representerade hundratals forskare på kungliga slottet i ett seminarium om de kungliga stiftelserna.

Vad gör de kungliga stiftelserna?
Som forskare kan man söka projektpengar ur de kungliga stiftelserna. Det finns fem olika områden som stiftelserna verkar inom; forskning, hjälpverksamhet, vård och ungdomsverksamhet, kultur samt utbildning. Årligen delas 170 miljoner ut i anslag och stipendier. Hela 800 miljoner delades ut i anslag under perioden 2006-2010. Det är hundratals forskare som genom åren varit pristagare. Jag blev tillfrågad om jag ville representera forskarna, jag var en av fyra huvudtalare. Det är jag väldig glad för!
Vilket är ditt forskningsfält?
Jag forskar om massförekomster av maneter och deras påverkan på ekosystemen. De flesta maneter äter djurplankton och det händer att många maneter förekommer på samma ställe i havet. Deras samlade födoupptag påverkar då hela födoväven, allt från mikrober till fisk. När maneterna äter upp en stor andel av djurplanktonen konkurrerar de också med fiskarna om maten.
Bland annat forskar jag om den amerikanska kammaneten som på senare år dykt upp i svenska vatten. Jag hade med mig mina kammaneter till kungliga slottet. Några stod i en stor vas på scenen och andra blev skickade runt i små burkar. För att maneterna skulle klara sig fick jag förvara dem i minibaren på hotellet ett par dagar vilket väckte en del munterhet når jag berättade om det på seminariet.
Hur blev du intresserad av just maneter?
De flesta känner till maneter från stränderna om sommaren, men få tänker på att maneter kan skapa stora problem för balansen i havet. Jag tycker det är fascinerande att något så geléartat kan ha så stora konsekvenser för ekosystemet och jag tycker det är spännande att ta redo på vilka de konsekvenserna är.
Träffade du kungafamiljen på seminariet?
Ja, jag hälsade både på kungen, drottningen och kronprinsessan och fick också prata med kungen över en kopp kaffe efter seminariet. Han var nyfiken på maneter och hade en fråga han ville ställa.
Du medverkar i en nyutkommen skrift ”Goda idéer för en bättre värld”, vad handlar den om?
Precis som seminariet så försöker skriften sätta fokus på de kungliga stiftelserna och berätta vad de uträttar.

På torsdagens förmiddagen slöts ett avtal mellan Svenska Ostindiska Companiet och transportföretaget Greencarrier. Ostindiefararen Götheborg ska under de två kommande åren användas som marknadsplattform för att stärka Greencarriers varumärke i Europa.

Representanter från de båda bolagen träffades för att skriva på ett tvåårskontrakt där Greencarrier går in som officiell partner till Ostindiefararen Götheborg och till skeppets turné – European Tour 2013.

− ¬ Med Ostindiefararen Götheborg som marknadsplattform satsar vi nu på att stärka vårt varumärke ytterligare. Skeppet blir en unik symbol som både förstärker och visualiserar vårt ledord ”Yes, it´s possible!”, säger Stefan Björk, styrelseordförande och delägare för Greencarrier.

Greencarrier bildades år 2000 och är i dag ett av nordens största privatägda företag med specialisering inom globala transportlösningar. Företaget har drygt 700 anställda i 13 länder med fokus på Östeuropa och Asien. 2012 hade företaget en omsättning på 380 miljoner euro.

− Det är med stor glädje som vi välkomnar Greencarrier ombord som ny officiell partner till Ostindiefararen Götheborg, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet. Avtalet har gett oss ny vind i seglen och det här är början av en ny period med seglingsexpeditioner för Ostindiefararen Götheborg.

Greencarriers satsning bidrar nu till att Ostindiefararen Götheborg kan genomföra den fyra månader långa sommarturnén – European Tour 2013. Turnén väntas pågå från maj till september och skeppet kommer att besöka flera orter där Greencarrier är verksamma.

Feadship i Nederländerna, världens främsta på att bygga lyxiga och kundanpassade motoryachter, har sjösatt sin största Feadship hittills. Den 99 m långa superyachten har skapats av Feadships varv i Makkum och är samtidigt den största superyacht som någonsin har byggts i Nederländerna. Slank och snabb i linjerna med en elegant yttre design kommer den att dra åt sig blickarna i många av världens stora yachthamnar.

Båten har tagit mer än fyra år att bygga denna yacht med projektnamnet ”Dream”, som lämnade varvshallen på torsdagen. Ägaren fick ta över en elegant yacht som skapats i samarbete med designteamet hos Andrew Winch och hundratals varvsarbetare hos Feadship.

Detaljerna om båten är hemliga på flera punkter, men det är offentligt att Feadships avancerade skrovkonstruktion gör det möjligt för den 99 m långa yachten att nå över 24 knop. En av anledningarna är den effektiva skrovformen, en annan att båten är utrustad med fyra huvudmaskiner.
Bland de yachter i samma klass som Feadship har byggt tidigare märks 81 meter långa Air, sjösatt 2011, och den 86 meter långa Ecstasea från 2004 som utrustades med en heltäckt helikopterhangar. Detta finns även ombord på ”Dream”.
För närvarande har Feadship flera yachter och superyachter under konstruktioner i storlekar från 44 till 101,50 meter.

Technical specifications

Builder: Feadship
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure

Length overall: 99.00m 324’10”
Beam overall: 13.60m 42’8”
Draft (loaded): 4.60m 15’1”

Fuel capacity: 250,000 litres 66,000 US gallons
Fresh water capacity: 50,000 litres 13,000 US gallons

Design:
Naval Architect: Feadship De Voogt Naval Architects
Exterior styling: Andrew Winch Designs
Interior design: Andrew Winch Designs

Propulsion
Main engines: 4x MTU 20V4000M73 – 3600 kW/ 2050 rpm
Generators: 3x MTU 12V2000M50A – 498 kW/1500 rpm
Max. speed: 24 knots
Range: Transatlantic

Accommodation
Guests: Ten guests in five guest staterooms and two guests in VIP
stateroom
Crew: 36 crew in eighteen cabins
Water sports: Two 11m tenders; scuba gear

I morgon öppnar norra Europas största båmässa för allmänheten. Det är Helsinki Boat Show som då slår upp sina dörrar för alla båtintresserade. Bella, Flipper och Aquador är tre av de märken som verkligen står ut på mässan. I år med inte mindre än sammanlagt elva nya modeller.

Bella Boats är moderbolag till Bella, Flipper och Aquador. Företaget har redan en omfattande serie med motorbåtar, men utökar den här säsongen med tre nya Flippermodeller, sex Bella och även två nya Aquador byggd på ett känt skrov.

De nya Flipperbåtarna är:
Flipper 640 DC
Flipper 640ST Flipper 880 ST

Det är den norska båtdesignern Espen Thorup som ligger bakom Flipperbåtarnas sportiga linjer. Även byggtekniskt står den nya serien från Flipper för en hel del nytänkande, bland annat byggs båtarna med moderna metoder som vakuuminjicering och limning av många delar. Detta ger goda egenskaper som lätta men ändå starka båtar.

Från och med de nyheter som presenterades för ett år sedan har Espen Thorup gjort om Flipperbåtarna så att de har fått betydligt större sociala ytor med väldigt väl tilltagen sittbrunn och moderna skrov.

Även Bella visar upp en helt ny serie med båtar på Helsingforsmässan:
Bella 485 R
Bella 525 R
Bella 535 Excel
Bella 630 DC
Bella 570 Excel
Bella 700 Patrol

Båtarna har fått annan design än tidigare med nya färger, nya dynor och trädetaljer.

I serien med Aquador finns det två nya modeller för 2013:
Aquador 35 ST
Aquador 25 WA

Info: www.bellaboats.fi

Det har varit mycket planering under höst och vinter för de ansvariga för Volkswagen X-35 Cup. Nu börjar de ansvariga se ljuset och början på säsongen för cupen. De har mycket att se fram emot i år då cupen utökas både på längden och bredden.

För första gången hålls en del av cupen i Finland, vilket seglarna ser fram emot. En annan nyhet är ”Grand Prix 5”, som kommer att hållas i Valdemarsvik.

Men det är ”Grand Prix 6” som är årets största händelse. Sista veckan i augusti kommer världsmästerskapen i X-35 att hållas på hemmaplan i Malmö. Detta event blir en del av cupen. Under den veckan kommer mycket att hända i Malmö, bland annat så kommer Europeiska Mästerskapen i Fälttävlan gå samtidigt på Ribersborgsstranden precis intill Västra Hamnen.

Redan nu har tolv team förregistrerat sig till VM. Minst fyra nationer kommer att slåss om Världsmästartiteln. Självklart hoppas de svenska deltagarna på att få hem VM-titeln till Sverige.

Under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars kommer X-Yachts och Volkswagen X-35 Cup att befinna sig vid segelbåtsbryggan i Hall A.

På Båtmässan i Göteborg visas bland mycket annat ett automatiskt segelvingsystem. Det finns i Svenskt Marintekniskt Forums monter. Det är DellenCat som tillsammans med engelsmannen Peter Worsley har utvecklat ett vingsystem för små och stora fritidssegelbåtar, både en- och flerkölade. Det kallas därför Dellenwing.

– Vi vill att fler ska segla och oftare, säger Jan-Åke Malmqvist, en av ägarna till DellenCat.

– Många upplever att segling är svårt och omständligt, obekvämt och lite farligt. Och att det kräver många i besättningen. Med detta system gör du loss båten, ställer “gasreglaget” i “framåt” och styr båten dit du vill. Du kan segla ensam. Segelvingen med hjälp av stjärtvingen och det automatiska, helt mekaniska styrsystemet ser till att stora vingen alltid ställer in sig med rätt vinkel i förhållande till aktuell vindriktning varje sekund för att ge båten maximal kraft framåt. Om det går för fort minskar man bara på “gasen”.

– Vi har provkört systemet på en 6 meters enkölad segelbåt i Hudiksvall. Den upplevelse jag fick efter provseglingen var att så här vill jag segla i fortsättningen. Seglingen var så mjuk och följsam och effektiv även vid liten vind. Inget onödigt krängande vid slag och snabba vindkantringar. Vingsystemet ställer lungt om sej till ny vindriktning och man kan bara njuta av seglingen. Man har hela tiden optimal vinkel mot vinden på stora vingen, ca 7 grader, oberoende från vilket håll vinden kommer.

Vingen är en symmetrisk flygplansvingprofil NACA 0018. En flygplansvinge är ofta osymmetrisk för att optimera för lyft uppåt, men en vertikal vinge för båt ska kunna hantera vind både från styrbord och babord, därför är den symmetrisk i tvärsnittet. En sådan vinge är effektivare än ett vanligt segel. Det betyder att man kan minska vingarean jämfört med motsvarande segelarea. Många flygplan har idag även en uppvikt kant längst ut på vingarna, en så kallat wing tip eller wing let som minskar virvelbildningar som uppstår där vingen slutar och som bromsar. Eftersom en vertikal segelvinge arbetar från båda sidor har den här uppfinningen wing lets i form av ett T och designade som små sjöfågelvingar.

Själva vingen är tillverkad av foamprofiler uppstagade med tunna ribbor av acetylerat trä som är indränkt i epoxy. Profilerna är uppträdda på två lättbalkar även dessa tillverkade av foam och tumma ribbor av modifierat trä och konstruktionen är förstärkt på vissa ställen med glasfiber. Det innebär att vingen ej innehåller någon metall eller annat som är elektriskt ledande, vilket ger en ökad säkerhet mot blixtnerslag jämfört med en vanlig metallmast.

– Jag tror att detta vingsystem kommer att möjliggöra att nya typer av segelbåtar kommer att och byggas där även styrman kan sitta inne i båten och slipper stå i regnet och frysa. Det är ju bara ett “gasreglage” för att reglera segelvingen som behövs, sedan är det bara att styra med roder.

– Under båtmässan i Göteborg finns vi i SMTF:s monter och under de två första dagarna hade jag ett hundratal intresserade besökare inne i montern som ville veta mer om vårt vingsystem.

– Många kan mycket om vingar efter senaste America’s Cup. Vad som skiljer den mot vår vinge är att vårt vingsystem kan rotera 360 grader och har ett automatiskt styrsystem som ställer in den stora vingen optimalt hela tiden. Och det utan datorer och elström. Det är ett helt mekaniskt och mycket robust system. Man får ofta frågan om hur man revar denna vinge. Svaret är att det gör man inte. Vid bryggan eller när man ankrat upp så ställer man bara reglaget i “neutral”. Stjärtvingen står då längs med den stora vingen och hela vingsystemet ställer upp sej mot vinden som en vindflöjel. Och efetrsom allt är strömlingeformat är det mycket små krafter som verkar på båten då, ungefär som på en vanlig mast med revat segel. Man ska bara se till att det finns plats så att allt kan rotera 360 grader runt.

– Vi hade en båt med detta vingsystem i storm vid bryggan i höstas med medvetet veka infästningar med det hände inget.

Info: www.dellencat.se

Kommentarer

JT Danielsson 11:47:04 2013-07-20

Jag har egentligen bara seglat ett par gånger, men älskar sjön och att ta mej fram så tyst som möjligt. Motorbåtar har inte den charmen, men är ofta lätta att köra. Med DellenWing har DellenCat en ypperlig kompromiss. Nej, egentligen inte en kompromiss, utan en helt självklar, optimal lösning. GRATTIS!

Sedan några år har jag själv skrivit ner och samlat idéer om fossilfri, tyst framfart på vatten i FB-gruppen OPTiBÅT". Katamaraner är mest intressanta. Välkommen med tips, bilder och kommentarer! http://korta.nu/OPTiBÅT.

På Londons båtmässa, som hölls i mitten av januari, hade Sunseeker International som vanligt stor nyhetsshow. Bland annat visades dessa båda nyheter med helt nya linjer. Sunseeker Predator 68 och San Remo kommer troligen att slå an tonen för hur många båtar i den här klassen kommer att se ut de närmaste åren.

Det var världspremiär för både Sunseeker Predator 68 och San Remo i montern, som totalt omfattade elva båtar. Bland de övriga modeller som Sunseeker visade upp fanns 115 Sport Yacht, Sunseeker 28 Metre Yacht, Predator 80 och Portofino 40.

Förutom Princess Yachts, som också hade många båtar i sin monter, var det dock mycket magert på Londons internationella båtmässa i år. En del talade om kris efter den här utställningen, som efter flytten från legendariska Earl´s Court för några år sedan har tappat kraftigt i antalet utställare och besökare.

Predator 68 har hämtat inspiration från den nyligen lanserade Predator 80, med den skillnaden att 68-fotaren har ännu mer aggressiva linjer. Det är en yacht som ska klara sportig körning under alla förhållanden.

Båten har gott om stora ljusinsläpp i varje kabin och boytorna genom smart monterade ventiler. Båten har boplatser för upp till sex gäster i tre olika kabiner. Den har vidare bland annat ett skjutbart soltak och en stor yta med bar och lyxiga säten.

Motoriseringen är två stycken MTU 1270, vilka ger en toppfart upp emot 35 knop och en marschfart på cirka 25 knop. I aktern finns ett jollegarage avsett för en 325 Williams tender.

San Remo-modellen är en lite annorlunda och mer retro båttyp med anor från 80- och 90-talen. Båten har generösa ytor och mycket ljus inredning. Upp till fyra gäster kan bo ombord.

Motoriseringen i San Remo är två stycken Volvo IPS-600, vilket ger en toppfart på 32 knop. Även den här modellen är utrustad med ett garage för en 325 Williams. Dessutom har båten hydraulisk badplattform som standard.

Info: www.sunseeker.com

Trots den senaste tidens stora affärer, bland annat i Kina, går det tufft för AB Volvo, som äger AB Volvo Penta. Det är endast den Nordamerikanska marknaden som verkar stå för en viss, om än mycket svag, återhämtning. På övriga marknader är det låg efterfrågan på marinmotorer.

Ur Volvo Pentas pressmeddelande:

Det fjärde kvartalet är traditionellt årets säsongsmässigt svagaste kvartal för Volvo Penta. Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2012 minskade med 5% jämfört med motsvarande period föregående år till 1.754 Mkr (1.839). Justerat för förändrade valutakurser minskade försäljningen med 2%. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 916 Mkr (1.008) och Industri 838 Mkr (831).

Rörelseresultatet uppgick till 14 Mkr jämfört med föregående års resultat på 102 Mkr. Resultatet påverkades negativt av främst lägre försäljning och ogynnsam produktmix och höga kostnader för forskning och utveckling inför en omfattande breddning av produktprogrammet inom industrimotorer. Jämfört med det fjärde kvartalet 2011 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser med 13 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 0.8% (5.5).

Den globala efterfrågan på marin- och industrimotorer var fortsatt svag och i stort sett oförändrad jämfört med de senaste kvartalens utveckling. Europa och Nordamerika har sedan flera år tyngts av makroekonomisk oro som fundamentalt har förändrat förutsättningarna på världsmarknaden för fritidsbåtar.

Totalmarknaden för industrimotorer har inte påverkats strukturellt i samma omfattning, men den svaga utvecklingen av världsekonomin har inneburit successivt lägre efterfrågan på viktiga marknader som exempelvis Kina, Europa och Nordamerika. Denna utveckling fortsatte under det fjärde kvartalet, med undantag för vissa marknader i exempelvis Sydamerika och Mellanöstern.

Med branschens modernaste produktprogram har Volvo Penta under året befäst och förstärkt positionerna inom sina kärnsegment i fritidsbåtsbranschen. Ledande båtbyggare i Europa har slutit långsiktiga avtal med Volvo Penta för att säkra leveranserna till kommande båtmodeller och med hjälp av IPS-systemet växer Volvo Penta successivt in i allt större båtsegment.

På industrimotorsidan har Volvo Pentas kunder under det gångna året kunnat beställa prototypmotorer av Volvo Pentas nya 5- till 16-liters dieselmotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Ledande industrimotorkunder inom gruvdrift, specialfordon och materialhantering har visat stort intresse för det nya produktprogrammet.

Volymen i orderboken per den 31 december 2012 var 27% lägre än motsvarande period föregående år.

Något så unikt som en liten bärbar kyl och frysbox med låg strömförbrukning. Det är Isotherms nya Travel Boxar, som är lämpliga bland annat för båtlivet.

Boxarna har en vikt på 8.2 resp 8.6 kg och kan kyla från +10°C ner till -15°C. Kopplas via cigguttag och placeras i bilen, båten eller varhelst det finns ett DC uttag. Finns i 15 & 18 liter storlekar och drivs av Danfoss nya microkompressor, därav den låga vikten.

Boxarna har digital termostat samt möjlighet att välja ECO-powersave eller MAX-nedkylningsläge. En annan smart detalj är att batterivakten kan ställas i tre lägen för att förhindra urladdning vid inkoppling till startbatteri.

Pris TB15 4.990:-, TB18 5.395:-

Produkterna finns hos välsorterade tillbehörsbutiker.

Info: www.isotherm.se

I september 2011 började ett 30-tal yrkesfiskare att ta med sig skräp som de fick i sina nät in i hamn. Nu har skräpet blivit konst med hjälp av TV-personligheten, bloggaren, designern och pysselmästaren Isabelle McAllister. Den 8 februari kommer hon till Båtmässan med sin utställning.

Den interaktiva utställningen är en del i projektet Fishing for Litter, där ett 30-tal yrkesfiskare från Simrishamn i Skåne, Nogersund i Blekinge och Ronehamn på Gotland har samlat in allt skräp som de fått upp i garnen. Skräpet har lagts i stora plastsäckar och mätts, vägts och dokumenterats i hamnarna. Det huvudsakliga syftet har inte varit att städa havet, utan att skapa större förståelse för problemet med nedskräpning av våra hav. Ambitionen är att kommuner i samtliga länder runt Östersjön ska vidta gemensamma åtgärder mot nedskräpningen. Projektet drivs av KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent i samarbete med pysselexperten Isabelle McAllister, designer, journalist, bloggare och TV-värd.

Utställningen har premiär på Båtmässan i Göteborg. Planen är sedan att turnera längs Östersjökusten, för att sprida kunskap om skräpet i havet. Isabelle McAllister kommer att berätta om utställningen och på plats pyssla med skräp tillsammans med Håll Sverige Rents vd Anna Linusson och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

Isabelle McAllister är ett känt ansikte från en rad olika TV-program. Allt från “Äntligen hemma”, “Äntligen trädgård” till “Sommartorpet” och “Fixa rummet” där barn har fått hjälp att inreda sina rum. Isabelle driver även en populär inredningsblogg.

Kom och träffa Isabelle McAllister, Anna Linusson och Björn Risinger på skräppyssel på Båtmässan.

VAR? Havs- och vattenmyndighetens monter D08:12, bredvid Vi-älskar-rent-vatten-torget.

NÄR? Fredag den 8 februari klockan från kl. 14.00 (pysslet börjar vid 14.30 – eventet inleds med en paneldebatt om den marina nedskräpningen).

Bilden:
Isabelle McAllister. Foto: Martin Stenmark.