nyhetstest

– skattkista med båtprylar för 100 000 kr delas ut

Nu är det dags att utse ”Sveriges Bästa Båtklubb 2012”. Vinnaren utses av Båtlivs läsare i samarbete med en jury från tidningen och Svenska Båtunionen, som är riksorganisation för landets båtklubbar.

De tidigare vinnarna är Heleneborgs Båtklubb (2010) och Sandö Hamn (2011). Båda dessa båtklubbar är föredömen med sin fina och omfattande verksamhet inom flera områden.

Nu hoppas vi att tillsammans med Båtlivs läsare hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens kriterier och kanske tillför ytterligare något. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna och därmed kan avgöra frågan.

Den klubb som utses bör uppfylla dessa kriterier:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

All information om tävlingen finns på en hemsida: www.AretsBatklubb.se

Vinnaren av Årets Båtklubb 2012 får ta emot sitt pris under högtidliga former på Båtmässan i Göteborg. Priset delas ut fredagen 1 februari i Nord West Yachts monter. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Anne Adre-Isaksson, SBU-redaktör Båtliv, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv. Omröstningen är öppen till och med 11 januari 2012.

Bilden:
Förstapriset i Årets Båtklubb 2012 är en sjömanskista från Nord West & Najad fylld med båtprylar värda över 100 000 kr. Rösta på din favoritklubb på www.AretsBatklubb.se

Sponsorer till Årets Båtklubb
Följande företag är sponsorer och leverantörer av priser till Årets Båtklubb 2012:
Alde
AxTech
Baltic Safety Products
Båtsystem
Comstedt
Fri Marin
Frigus
Garmin
Gecea
Hjertmans
Johnson Pump
Jotun
Kemiprodukter
KG Knutsson
Kvar på listan är följande:
Nord West & Najad
Plastimo
Poly Produkter
Roca
Seldén
Sportmanship
Sweboat
Swenautic/Tedo
Svenska Sjö
Thermoprodukter
Unimer
Watski
Volvo Penta

Svenska Båtunionen ska fortsätta planeringen för ett sammangående med Svenska Seglarförbundet. Med knapp majoritet vann styrelsens förslag vid SBU:s Unionsråd och extra Båtriksdag som hölls söndagen 25 november på Lidingö.

Hela 16 båtförbund röstade för att avsluta arbetet för en sammanslagning medan sju förbund – de största inom Unionen – röstade för styrelsens förslag att gå samman.

Detta innebär att det slutliga avgörandet kommer att ske vid ordinarie Båtriksdag i mars 2013.

– Det här kommer att påverka styrelsens och arbetsgruppens arbetssätt på hur vi ska hantera frågan. Det krävs 2/3 majoritet för en överenskommelse för ett beslut att slå samman organisationerna och det hade vi inte igår. Frågorna om samarbete finns kvar men vi kanske ska hitta andra vägar, säger SBU:s ordförande, Bengt Gärde.

Debatten inför den extra Båtriksdagen (bilden) har varit intensiv, framför allt från motståndarna till en sammanslagning. Vid Båtriksdagen fördelas totalt 187 röster, varav styrelsens förslag fick 99 och motståndarna 88 röster.

Dessa båtförbund röstade för en fortsatt planering (Motion 2):
Navis
Norrbottens BF
Roslagens BF
Skånes BF
SMBF
Västerbottens BF
Västkustens BF

Dessa båtförbund röstade för att avbryta planerna (Motion 1):
Blekinge BF
Dalarnas BF
Gästriklands BF
Hjälmarens BF
Hälsinglands BF
Lidingö BF
Mälarens BF
Smålands BF
Sommens Sjöråd
Sörmlandskustens BF
Vänern Väst Dalslands Kanals BF
Värmlands Bergslags BF
Värmlands BF
Västernorrlands BF
Östergötlands BF
Östra Vänerns BF

Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Kalevi Jardevall Vadstena Båt o Fiskeklubb, tel 07 15:27:04 2012-11-26

Ordförande Bengt Gärde borde avgå med omedelbar verkan. Gäle företräder inte SBU utan har tydligen andra intressen. Den enkät som BÅTLIV utförde vecka 47, resultate blev 42% ja 58% Nej till forsatt utredning, att man omedelbart avbryter samarbetet att SBU skall vara fristående. Gärde fick inte heller gehör på Unionsrådets möte. Ändå fortsätter Gärde mot medlemmarnas nej att köra vidare. Detta är maktmisbruk och han företräder inte SBU, Fel man på en sån viktig post där han skall varata SBUs intressen och inte förgöra SBU, AVGÅ.

Demokrati 20:06:00 2012-11-26

Gärde företräder nog SBU. En båtriksdag har ju beslutat att utreda den här frågan och beslut skall tas (av medlemmarna) på Båtriksdagen 2013. Tramsigt att i halvtid ta upp frågan om att lägga ned arbetet – vi framstår ju som tomtar som inte kan ge vår styrelse ett uppdrag från ett år till ett annat. Skäms tamejfan.

Harald Mårtensson 20:33:13 2012-11-26

Båtriksdagen 2012 beslöt att fortsätta utredningen av en sammanslagning med SSF. Ett övertygande förslag skulle tas fram för ett första beslut (av två) vid en Extra Båtriksdag hösten 2012, i samband med Unionsrådet. Unionsstyrelsen lade in denna Extra Båtriksdag i mötesplaneringen, men eftersom förslaget inte var färdigt, ändrades planerna.
Stadgans lydelse tvingade oss att, för att kunna lägga ett motförslag, begära en Extra Båtriksdag innan vi kände till Unionsstyrelsens ändrade planer. Att unionsstyrelsen inte följde Båtriksdagsbeslutet kan inte vi "andra" ta ansvar för.

ola 06:30:14 2012-11-27

@kalevi, menar du att en enkät på Båtlivs hemsida skall vara grund för beslut i SBU ? Och inte det som beslutas på en båtriksdag?
För övrigt tycker jag det är intressant att de stora förbunden som har verksamhet och en rotation i styrelserna tycker på ett sätt och de små i många fall pytteförbunden röstar för ett bibehållande.

Måsen 09:04:52 2012-11-27

Bengt Gärde och Björn Afselius . Det är hög tid att avgå nu. Ni har ett stort misstroende emot er. Ni har kört i diket då ni inte lyssnat på medlemsförbunden. Och om ni klamrar er kvar lägg ner planerna på samgående. Ni får aldrig 2/3 majoritet. Vi vill inte att seglarna roffar våra pengar.

Truten 09:15:28 2012-11-27

Hur många egna röster sitter Bengt G på? Nästan 25% kanske. Snacka om maktmissbruk.

Måsen 09:17:48 2012-11-27

Ola
Och hos SSF är det tvärtom. Det stora distrikten Stockholm och Västkusten är emot och de små kanske är för? Blir säkert ett bra samarbetsklimat.

Steffo 10:07:55 2012-11-27

Funderar bara på vad som händer om det blir en sammanslagning och vad händer om det inte blir. Vad jag förstått så kommer SBU inte klara ekonomin som verksamheten ser ut nu (höjda medlemsavgifter?). I SSF ser man nyttan med att ha ett större underlag att presentera till RF (mer pengar från centralt håll och slippa höja medlemsavgifter?). Delar av båda förbundens medlemmar har samma farhågor, dvs att de andra skall ta den förstes pengar. Att den ena eller andra parten roffar åt sig pengar tycker jag är en ganska löjeväckande tanke. Det är väl i stället en samordningsvinst alla skall kunna tillgodogöra sig. Men sitter det en massa äldre herrar som är rädda om sina inpinkade revir kommer denna sammanslagning inte ske och ingen utveckling heller för den delen.

"Det var bättre förr"

Olof Malmlöf 10:26:43 2012-11-27

Det är inte seriöst att "kräva" Bengt och andras avgång nu då det finns ett mandat och uppdrag att utreda frågan. Jag – och många klubbar – har dock tillräcklig överblick redan och kommer att rösta nej. Vår båtklubb kommer att lämna SBU om det blir en sammanslagning. Det är fullständigt obegripligt vad båtliv har att göra med idrott och riksidrottsförbundet. Jag ägnar mig inte åt idrott när jag är ute med min båt. På den tid jag kappseglade kände jag ingen identifiering med idrottare. Detta är dumheter. Det går att vitalisera SBU på annat sätt och genom att ställa oss själva de fundamentala frågor vilken roll SBU skall spela för båtklubbarna framgent. Många nya båtägare är inte intresserade av båtklubbar överhuvudtaget och är de knutna till idrotten blir intresset om möjligt ännu mindre. Jag direkt ogillar flera av de dogmer som förhärskar inom RF. Jag valde segling en gång för att distansera mig från bl.a fotboll, dess ledare och kollektivistiska livsuppfattning!

Björn Afselius 13:57:18 2012-11-27

Nu när den värsta krutröken lagt sig vore det intressant att ta del av idéer om hur SBU ska vitaliseras och vilken verksamhet som klubbarna efterfrågar. Får i så fall den verksamheten kosta mer än vad den gör idag?

Stockholm 15:45:00 2012-11-27

Om jag minns rätt röstade väl Stockholm FÖR att fortsätta arbetet på Seglardagen 2012. Så om de nu plötsligt är emot är väl frågan om det är Stockholmsklubbarna eller distriktsordföranden som är emot. Han vill ju annars att hans egen klubb Dalarö skall gå ur SSF för att han istället skall få starta en egen seglarklubb i SSF, så vilken sida han står på är oklart. Intressant att han då fick mothugg i Dalarö som tyckte det var viktigt med seglingen och att fortsätta vara med i SSF. Det är inte lätt det här.

Måsen till Bengt Gärde 17:11:18 2012-11-27

Tilläggas bör att det ojämförligt största förbundet – Saltsjön Mälarens Båtförbund SMBF- som själva innehar 50 röster röstade för en fortsättning av sammanslagningsplanerna, trots att tre av deras största båtklubbar hävdar att förbundsstyrelsen inte har skaffat sig mandat att rösta över huvud taget i frågan, och att man därför kommer att väcka misstroende och neka styrelsen ansvarsfrihet vid SMBF:s nästa årsmöte.

Snyggt jobbat Bengt Gärde!!!

Hajen till Måsen 18:32:47 2012-11-27

Tre klubbar av drygt 240 är väl bäst att tillägga. Demokarti behöver inte innebära att alla tycker samma sak och majoriteten har sagt sitt. För övrigt tillhör Bengt Gärde Lidingö Båtförbund.

Bosse Andersson 21:44:10 2012-11-28

Inom SMBF kommer 10 av totalt 15 personer i styrelsen att avgå. Vissa har redan skjutit in stolarna och lämnat styrelsen. De tre klubbarna måste ha haft oerhört rätt i sina påhopp. Skönt att någon klubb vågade säga ifrån.
SMBF ska hjälpa sina medlemmar och inte vara parasiter på klubbarna.

Sneseglaren 17:15:54 2012-11-29

Säg NEJ till sammanslagning. Jag citerar från RF’s policy: "Att RF i samverkan med SISU och nykterhetsrörelsen tar upp alkoholfrågorna i sin ledarutbildning för att stimulera förbund, föreningar, ledare och aktiva till diskussioner i syfte att nå en samlad policy anpassad efter det egna förbundets och den egna föreningens förutsättningar". Så nu skall vi vara tvugna att SAMARBETA med de så kallade nykterhetsrörelserna? Vad tusan har de med båtliv att göra?

SOLEN 18:08:44 2012-11-29

Intressant att läsa senaste AU protokollet från Båtunionen 27/11.
Vi fortsätter att utreda enligt tidigare plan men nu skall också ett alternativ förslag utvecklas. Alternativ till vad? Något skarpt förslag har ju styrgruppen inte lyckats att prestera trots att snart två år gått. Och på vems uppdrag skall detta alternativ bygga? Bengt, Inge, Hans, Lasse och Sten det är dags att fundera på reträtt och lyssna på medlemmarna?

Molnet 11:55:16 2012-12-06

SOLEN: Alternativ till samgående, får man väl gissa eftersom det i demokratisk ordning beslutade uppdraget var att utreda förutsättningarna för ett samgående. Gissar att US lyssnar på medlemmarna mer än SOLEN vill erkänna och ser att majoriteten till förmån för ett samgående har minskat.

Nu på lördag öppnar Theodor och Sören Colbing ett litet skärgårdsgalleri i Nynäshamn. I det lilla skärgårdsgalleriet, som heter ”Colbings Sjöbod”, är Theodors och Sörens bästa bilder representerade i en permanent utställning.

Motiven är främst från skärgård, kust och hav. Givetvis visas den uppskattade kollektionen med seglingsmotiv från sommarens fantastiska Jubileumsregatta.

– Många kunder och skärgårdsintresserade har frågat efter en lokal, typ ett galleri, där min son Theodors och mina alster visas, berättar Sören Colbing.

– Det är med stolthet vi nu kan erbjuda en permanent utställning i en inspirerande skärgårdsmiljö.

Förutom fotografier, tavlor, konsttryck och digigraphier finns där Colbings skärgårdsböcker till försäljning.

Dessutom visas skisser och bilder på Colbings miljöbåtprojekt – de tre båtmodellerna i serien ”Skärgårdsströvaren”. ”En tanke med Colbings Sjöbod är att man ska få inspiration när det gäller fotografering, skärgård, miljö och båtar”, säger Sören Colbing.

Priset ”Miljöpärlan” för finfina insatser inom miljöområdet ska delas ut under 2013. Förslag på pristagare mottages till och med september 2013. Därefter beslutas vem som får ”Miljöpärlan 2013”. En lista på den eller de som VERKLIGEN INTE får miljöpriset kommer att uppdateras kontinuerligt.

Premiär: COLBINGS SJÖBOD öppnar lördag 24 november
Adress: Fågelgatan 42, Nynäshamn

Info: www.colbing.se

Foto: Theodor och GUnilla Colbing.

Mellan en och två tredjedelar av de marina arterna i världshaven är fortfarande oupptäckta. Det visar en beräkning som presenteras i den välrenommerade tidskriften ”Current Biology”. Forskare vid Göteborgs universitet har deltagit i kartläggningsarbetet.

Forskare runtom i världen har medverkat när marina arter kartlagts och en heltäckande databas, Word Register of Marine Species (WoRMS), skapats. För första gången kan forskarna erbjuda en detaljerad översikt av artrikedomen i havet.

Internationellt samarbete kring kartläggningen
En som deltagit i arbetet är zoologen Christer Erséus vid Göteborgs universitet.

– Vi är 120 specialister på olika organismgrupper som redovisat kunskapsläget för de arter vi känner till idag. Vi har sedan gjort en kvalificerad uppskattning av hur många arter som tycks återstå att upptäckas inom varje grupp. En utgångspunkt för detta har varit hur många nya arter vi funnit när vi för första gången undersökt faunan eller floran i en särskild del av världshaven, säger Christer Erséus.

Minst en tredjedel av havsarterna är fortfarande okända för forskarna trots att fler arter än någonsin beskrivits det senaste decenniet. Hittills har totalt 226 000 arter beskrivits, vilket betyder att de fått sina vetenskapliga namn, medan 65 000 fortfarande ligger i olika samlingar och väntar på att bli beskrivna.

En miljon arter i haven
Forskarna menar att det kan finnas uppemot en miljon marina arter totalt, eller möjligen något färre. Merparten är troligen mindre kräftdjur, blötdjur, maskar och svampdjur och man räknar med att kartlägga majoriteten av dessa under detta århundrade.

– Det finns grupper av organismer där vi vet att nära hundra procent är kända, till exempel sälar, och andra där vi fortfarande bara känner till några få procent av arterna. Det senare gäller min egen specialitet som är en grupp småmaskar.

Kartläggningen är viktig för det fortsatta arbetet med att ta reda på vilka arter som är utrotningshotade och vilka insatser som krävs för att bevara artrikedomen.

– Som väl alla vet är hoten idag mot havens många livsformer både stora och globala. WoRMS-databasen ger oss åtminstone en möjlighet att hålla en viss ordning på denna stora del av jordens totala artmångfald.

Komplicerat att kartlägga
Det här är första gången som forskare över hela världen samarbetat för att presentera en global katalog av de marina arterna. Arbetet har varit svårt eftersom bland annat en art kan ha flera synonymer. Var och en av valarterna har till exempel i genomsnitt 14 olika namn.

– Ja, speciellt den äldre zoologiska litteraturen ställer till det för oss, då många arter blivit beskrivna flera gånger, på ett ganska knapphändigt sätt och under olika namn, men det är ju bara ett namn som ska gälla och räknas.

Forskarna hoppas nu att WoRMS-databasen ska stimulera även andra biologer att samarbeta för att inventera alla arter som lever på jorden, även de som lever på land och i sötvatten.

Länk till artikeln: http://www.cell.com/current-biology/retrieve/pii/S0960982212011384

Idag delar Världsnaturfonden WWF ut utmärkelsen Climate Solver för klimatinnovationer – i år med fokus på smarta energitjänster, inte minst med tanke på fattiga utvecklingsländer.

Bland dem som belönas finns entreprenörer som satsar på vågkraft, energieffektiva LED-belysningssystem för växthus, soldriven laddning för elbilar och mobiltelefoner paketerade som tjänster – samt produktion av pellets från biomassaavfall för effektiva spisar.

– I dagarna har Världsbanken i en ny rapport visat att vi går mot en värld med 4 graders temperaturhöjning år 2100. Om vi ska undvika katastrofala klimatförändringar, måste vi snabbt överge vårt beroende av ohållbara energisystem och satsa på ren och förnybar energi. Det finns gott om klimatinnovationer med en potential att radikalt minska utsläppen av koldioxid, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige.

Det största hindret för framgång för nya tekniker är bristen på finansiering både från staten och det privata näringslivet. Miljöteknikbranschen omsätter över 200 miljarder euro globalt – vilket motsvarar intäkterna från den globala elektronikindustrin.

– Det är hög tid för den finansiella sektorn att ta en mer aktiv roll och stötta lösningar som drastiskt minskar koldioxidutsläppen. Finansiella aktörer behöver öka sin kännedom om hur deras investeringar påverkar vårt klimat. I samråd med politiska beslutsfattare kan de bidra till att utveckla finansieringsmodeller som ökar investeringarna i omställningen mot ett hållbart energisystem., säger Magnus Emfel, ansvarig för klimatinnovationer WWF.

Läs mer om de nya klimatentreprenörerna och WWFs arbete för att påskynda ut vecklingen och spridningen av klimatinnovationer: www.climatesolver.org

WWF Climate Solvers 2012
Powerfy AB – solelsdrivna mobilladdare: www.powerfy.se
Erbjuder laddning av mobiltelefoner på en marknad där 500 miljoner mobiltelefonanvändare saknar tillgång till elektricitet. Genom ett hyrkoncept ger Powerfy lokala entreprenörer möjlighet till arbete. Användaren sparar restid för att få tillgång till det fasta elnätet och behöver inte investera i egen energiproduktion.
Solelia Greentech AB – solcellsladdning för elbilar, www.solelia.se
Solelia Greentech hyr ut och säljer soldrivna laddningsstationer till företag för laddning av elbilar och hybrider med helt ren solel. Den el som inte används för laddning direkt när solen skiner sparas på ett särskilt solkonto som kan användas senare.
Emerging Cooking Solutions AB – www.emerging.se
Tillverkar pellets från biomassaavfall som erbjuds i abonnemangsform tillsammans med effektiva spisar i utvecklingsländer, där avskogning och energifattigdom är svåra utmaningar.
Heliospectra – Effektiv växthusbelysning, www.heliospectra.com
Företaget utvecklar ett smart ljussystem som både gynnar tillväxten hos plantor i växthus och sänker energiförbrukningen. Sensorer läser av om plantorna får för mycket eller för lite ljus och reglerar lamporna. Energi sparas eftersom lamporna utnyttjar en större del av ljusets spektrum och bara används när de behövs.
HiNation AB – HiLight Solar Light och laddning, www.hination.com
HiLight är en solcellsdriven lampa med laddningsfunktion för belysning och laddning av mobiltelefoner, MP3 och liknande för den stora del av världens befolkning som saknar tillgång till modern elektricitet.
Waves4Power AB – Ocean Power, www.waves4power.com
Utvecklar, bygger och säljer en hållbar vågkraftteknik som möjliggör användning av den stora potential energin i havsvågor erbjuder för att skapa elkraft.

”Världens vackraste fjord” Hjörundfjorden i Sunnmöre blir en fast del av Hurtigrutens höstseglatser från och med 2013. Det är första gången på 20 år som man väljer att ändra rutten för ”Världens vackraste sjöresa”.

Efter ett framgångsrikt test med elva avgångar under hösten 2012 har man beslutat att ”Världens vackraste sjöresa” ska besöka det, som många betraktar som ”världens vackraste fjord”, på fast basis varje höst från och med 2013. Hjörundfjorden blir en unik destination i Hurtigrutens höstkoncept ”Autumn Gold” och kommer att besökas under perioden 1 september–31 oktober 2013.

Hjörundfjorden betraktas av många som den mest traditionsfyllda, klassiska norska fjorden av dem alla. Den ligger mitt ibland de majestätiska fjällen i Sunnmörsalperna och bjuder på reseliv med historiska inslag. Det var hit som kejsar Wilhelm II av Tyskland helst åkte på sina årliga besök i Norge i slutet av 1800-talet.

Hurtigruten är den enda operatör som är aktiv året om längs den norska kusten och lägger stor vikt vid att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser, oavsett om det är på land eller ombord under resans gång.

– Vi strävar efter att vara en unik och autentisk reselivsprodukt, och att ha med Hjörund-fjorden på listan över seglatser är en viktig del av detta arbete. Det är en fjord med en helt fantastisk natur, fjäll vid havet och inte minst ett levande lokalsamhälle med en fascinerande historia. Det var hit som kryssningsfartygen gick i den norska turismens späda begynnelse, vid tiden då Hurtigruten etablerades år 1893, säger kommunikationschef Ragnar Norum.

I samband med att man anlöper Urke i Hjörundfjorden kommer Hurtigruten att erbjuda utflykten ”Ett litet stycke Norge” i Norangsdalen, en av landets vildaste och smalaste dalar. Dessutom kommer man att inta en liten måltid på det speciella Union Hotel Öye. Gästerna kommer också att kunna gå runt i de vackra omgivningarna.

– Testerna som vi gjorde i höstas har övertygat oss om att Hjörundfjorden har det som vi är ute efter – genuina och unika upplevelser, lokala historier och fascinerande natur. Det här kommer att uppskattas av både våra gäster, det är vi övertygade om, säger Norum.

Seglatserna in till Hjörundfjorden läggs upp som en del av höstkonceptet ”Autumn Gold”, som fokuserar på årstidens fantastiska färger och smaker. I likhet med vinterkonceptet ”Hunting the light” och vårens ”The Arctic Awakening” erbjuder höstkonceptet aktiviteter på däck, egna föredrag och speciella utflykter knutna till årstiderna. Vi har dessutom utvecklat en helt egen meny ombord som tillägnas hösten.

Under perioden 1 september–31 oktober 2013 kommer Hurtigruten att avgå från Ålesund kl. 9.30. Efter en seglats på omkring 30 nautiska mil ankommer man Urke vid Hjörundfjorden omkring kl. 11.30. Där blir fartyget liggande till omkring kl. 15.00, då det återigen sätter kurs tillbaka till Ålesund med ankomst kl. 17.30.

Ska det bli en sammanslagning mellan Svenska Båtunionen (SBU) och Svenska Seglarförbundet (SSF)? Och vad betyder det för dig som är medlem i en båtklubb? Det första svaret kan komma vid den extra Båtriksdag som hålls under Unionsrådet 25 november.

För dig som är medlem i en båtklubb kommer en eventuell sammanslagning knappast att märkas alls. Du kommer att tillhöra en större organisation med över 200 000 medlemmar mot dagens 170 000 i SBU, men grunden är medlemskapet i din lokala båtklubb.

Trots detta har det varit en lång och intensiv debatt om vad följderna blir om Sveriges två stora båtorganisationerna går samman i något helt nytt. En anledning kan vara att det är två anrika men delvis ganska annorlunda organisationer som kan gå samman.

Svenska Seglarförbundet är äldst och föddes ur kappseglingen som idrott. En av SSF:s utmaningar idag är att ytterst få är intresserade av kappsegling på elitnivå. Svenska Båtunionen är något yngre och en typisk främjandeorganisation, som vill verka för fler och bättre förutsättningar för båtlivet. SBU:s främsta utmaning är bristande engagemang och ett båtliv under ständig förändring där det gäller för Unionen att hänga med.

Enligt den styrgrupp som har undersökt förutsättningarna för en sammanslagning måste något göras för att utveckla Svenska Båtunionen. Inte minst för att ha ekonomin under kontroll.

– Gör vi ingenting alls och behåller den låga verksamhet som vi har idag så kommer SBU ändå att gå med ca 500 000 kr i förlust kommande år. Därför ska vi visa på alternativa lösningar på Unionsrådet, säger Lars Afzelius, sammankallande i SBU/SSF gemensamma styrgrupp.

Elva båtförbund inom SBU har förenat sig i gruppen ”Arbetsgruppen Rädda SBU” och de tycker att organisationerna inte bör slås samman. I stället vill de ha kvar SBU som en egen organisation och utveckla det.

De elva båtförbunden har skrivit under begäran om extra Båtriksdag, som ska hållas 24–25 november.

Här nedan kan du läsa de olika argumenten för och emot en sammanslagning.

”SBU är värt att bevara”
Arbetsgruppen Rädda SBU vill ha kvar SBU som tidigare. I stället för en sammanslagning vill de se en utveckling av organisationen. Harald Mårtensson är talesman för gruppen och svarar här på Båtlivs frågor.
Vad är det ni vill?
– Vi tycker att SBU är värt att bevaras. Jag tycker att vi ska utveckla SBU till något bättre, men det kan säkert behöva reformeras. SBU skulle bli uppätet direkt om vi går ihop med SSF. Det viktigaste i nuläget är att rädda SBU från nedläggning, och i stället se till att organisationens kärnverksamhet kommer igång igen utan dröjsmål.
– Det som har varit väldigt tragiskt är att den egentliga verksamheten i SBU har stått still sedan flera år då vi började jobba först med regionindelningen. Därefter kom stadgefrågorna och sedan namnfrågan. SBU har inte jobbat med vad vi ska jobba med på flera år.
– När jag jobbade i Miljökommittén och Unionsstyrelsen så var jag stolt över det. Idag vet jag inte om de som sitter där känner någon stolthet.
Varför är ni så kritiska till ett samgående?
– Idag är SBU helt fristående och det är väldigt viktig principiellt – att vi inte har någon över oss. Riksidrottsförbundet, som är huvudman för SSF, har ett helt annat och mer diktatorisk arbetssätt.
– Jag vill inte heller hamna i att vi får munkavel i vissa frågor, alkoholfrågan som exempel hade nog varit svårare att diskutera om vi hade tillhört RF. Samma sak med könskvotering, RF har bestämt att det ska vara 40 procent kvinnor i styrelserna inom organisationerna.
Hur tycker ni att utvecklingen bör vara?
– Vi säger inte nej till samarbete, men det måste vara ett samarbete som gynnar oss båda två. Vi skulle börja med att hitta samarbetspunkterna och se hur det fungerar.
– Den genomlysning av organisationen som SSF har gjort borde ha gjorts även av SBU. Efter mycket kritik gjordes en SWOT-analys*, men de borde även ha ett värde på de olika hoten och möjligheterna.
Vill ni bara ha ett bättre arbete innan beslut?
– Ja, men det ska också vara efterfrågat. Östergötlands Båtförbund har ringt runt till de av våra 50 båtklubbar som vi inte träffat på möten och frågat vad de tycker. 7–8 var positiva, 21 var negativa och resten visste inte.
Vad förväntar ni er av den extra Båtriksdagen?
– Vi får en värdemätare på om det har skett några förändringar av hur förbunden tycker sedan förra Båtriksdagen. Då såg vi ett styrkeförhållande, men jag har svaga förhoppningar att vi får majoritet att lägga ner arbetet direkt.
Är ni beredda att dela upp SBU på de här frågorna?
– Vi vill helst inte det, men det kommer att finnas förbund som inte vill gå med i den nya organisationen.
Är ert mål att bilda en annan riksorganisation?
– Nej. Målet är att bibehålla SBU och utveckla det. Vi försöker inte hitta någon konkurrerande verksamhet, tvärtom. Det finns för mycket värde i arbete och pengar i SBU för att det inte ska finnas kvar.
– Vi vill heller inte begränsa samarbetet till enbart SSF. Även SXK och till exempel Sportfiskarna borde kunna vara med.

* SWOT-analys innebär att man analyserar styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

”SBU måste se över sin organisation”
Lars Afzelius är sammankallande i SBU:s och SSF:s gemensamma styrgrupp om sammanslagningen. Här svarar han på Båtlivs frågor.
Försvinner inte SBU i en ny organisation?
– Nej, främjandeverksamheten kommer att omfatta ännu fler klubbar än vad som är fallet idag och Svenska Seglarförbundet kan satsa mer på sin kärnverksamhet. Hela vår verksamhet kan drivas med bättre förutsättningar än idag.
Har ”Arbetsgruppen Rädda SBU” rätt i sin kritik?
– När det gäller SBU:s verksamhet kan jag hålla med om att den inte har varit så värst sprudlande. Vad det beror på kan man diskutera. Det finns nog strukturfel i Båtunionens organisation och det saknas utmaningar inom organisationen. Just planerna på en sammanslagning är ett tydligt uttryck för det.
– Ett av organisationsfelen är att en Båtriksdag kan bestämma vad som helst, men det finns ingen skyldighet för båtförbunden att göra någonting. De medlemsavgifter som båtklubbsmedlemmarna betalar till SBU gäller bara Unionsstyrelsen och kommittéernas verksamhet, försäkring, Båtliv och lite till.
Vad händer på den extra Båtriksdagen?
– Från början var det utlyst en extra Båtriksdag som skulle ta ett första beslut, men Unionsstyrelsen har beslutat att vänta med beslutet om samgåendet till den ordinarie Båtriksdagen i mars 2013. Den fråga som är kvar är de elva förbundens motion om att diskussionerna med seglarna ska avbrytas. Den frågan kommer att behandlas först och därefter startar Unionsrådet.
– Jag räknar med att den majoritet som tog ett beslut att fortsätta arbetet med att skapa en ny båtlivsorganisation vill att vi ska fortsätta jobba och redovisa vårt arbete på Båtriksdagen 2013. Det finns fler frågor som måste behandlas, vilket innebär mera tid för att vi ska hinna med och vi har haft lite tidsnöd i höst. Vi kan ju inte bara avbryta det pågående arbetet.
Är det värt att dela upp Svenska Båtunionen för en sådan här fråga?
– Nej, det tycker jag definitivt inte för ingen tjänar på det. Djupa sår kan ta lång tid att läka men om organisationen SBU försvinner så skulle verksamheten för att främja båtlivet finnas kvar med bättre förutsättningar i form av resurser och ekonomi.
Blir inte SBU beroende av Riksidrottsförbundets (RF) policy vid ett samgående?
– Nej, det enda vi har att leva upp till om vi blir medlemmar i RF är deras värdegrund. Vi skriver våra egna stadgar och ändamålsparagraf som säger vad vi ska göra.

Vad ser du för alternativ utveckling?
– Jag tycker att de elva båtförbunden har en överdriven rädsla för utvecklingen. Säger Båtriksdagen nej till en sammanslagning så blir hela SBU kvar, men då måste verksamheten nog startas om och drivas på ett annat sätt än idag. Till exempel med ökat direktinflytande för klubbarna, tyvärr höjda medlemsavgifter och tydligare engagemang i många båtlivsfrågor.

Text: Lars-Åke Redéen

Kommentarer

sneseglarn 12:46:15 2012-11-23

allt motstånd kan sammanfattas till vissa herrar i seglarnas distrikt och motorbåtarnas förbund. Dessa ser inte till klubbarnas och medlemmarnas behov eller bästa utan till sin egen viktighet i sitt eget förbund/distrikt som de upplever som hotad av en ny organisation för allt båtliv. Bra SBU att vi i klubbarna får tycka till i denna fråga via den enkät som är utskickad!

Ola 11:35:13 2012-11-24

bra sagt Snegseglarn! småpåvar kallas det ibland..

Olof Malmlöf 01:35:39 2012-11-26

Det är fullständigt obegripligt vad båtliv har att göra med idrott och riksidrottsförbundet. Jag ägnar mig inte åt idrott när jag är ute med min båt. På den tid jag kappseglade kände jag ingen identifiering med idrottare. Detta är dumheter. Det går att vitalisera SBU på annat sätt och genom att ställa oss själva de fundamentala frågor vilken roll SBU skall spela för båtklubbar.

Team SCA kommer att delta i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015 med en båt med kvinnlig besättning. Tävlingsbåten levereras först hösten 2013 därför har teamet redan nu skaffat en riktigt vass träningsbåt.

– Vi har köpt VO70-båten Puma som blev trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 att ha som träningsbåt för den besättning som ska sättas samman, berättar Richard Brisius, chef för Team SCA.

Båten är nu i England för att få ny grafisk design och anpassas för att bli den perfekta träningsbåten. Richard Brisius räknar sedan med att börja segla med kandidater i februari.

– Just nu håller vi på att sätta ihop en grupp med besättningskandidater. Det är ett mycket spännande arbete och vi har varit i kontakt med många intressanta, erfarna och meriterade kvinnliga seglare från hela världen. Vi hoppas att vi ska ha en första grupp seglare klara för vårt team mot slutet av första kvartalet 2103. Därifrån ska vi sedan bygga vidare och vår förhoppning är att ha större delen av besättningen på plats under sommaren 2013.

På Team SCA är det en mindre grupp som arbetar med rekrytering av kandidater. I gruppen ingår bland andra Magnus Olsson med erfarenhet från sju Volvo Ocean Race-projekt och Joao ”Joca” Signorini som var med och vann tävlingen 2009 med Ericsson 4 och seglade på Telefonica i det senaste Volvo Ocean Race.

Foto: Ian Roman/Volvo Ocean Race, Rick Tomlinson, Oskar Kihlborg.

Erik Stark kommer att ha sin F1-debut i år då han deltar i årets två avslutande tävlingar. Den första äger rum i Abu Dhabi den 29-30 november och den andra i Sharjah 6–7 december. Det blev klart för ett par veckor sedan att Erik Stark kommer att köra de sista två tävlingarna 2012 för Team Sweden tillsammans med svensken Jonas Andersson som kört F1 sedan 2006. En förutsättning för samarbetet med Team Sweden var garantier att Erik skulle få fräscha och nyrenoverade motorer till sitt förfogande.

Då alla F1 stall har minst två F1-båtar och en båt i ungdomsklassen F4s kommer även Jesper Forss från Örebro tävla att fortsätta tävla för Team Sweden i Abu Dhabi och Sharjah. Jesper Forss leder VM serien i F4s inför de två avslutande tävlingarna.

Eriks framtidsplaner
Team Erik Stark har beslutat att Erik kommer att köra VM i både F1 och F2 under säsongen 2013.
En treårsplan är utarbetad som skall leda till VM guld i F1 på hemmaplan 2015.
2013
Erik kommer att köra hela VM serien i F1. Det är ännu oklart för vilket team Erik kommer att tävla under 2013. Förhandlingar kommer att äga rum i Abu Dhabi och Sharjah med olika team.
Erik kommer också att försvara sitt VM guld i F2 genom att köra hela serien i eget stall. En nyinköpt F2 båt som levereras i mars 2013 kommer att säkerställa att förutsättningarna till vinst kommer att vara de bästa tänkbara.
2014
Erik köra hela VM serien i F1 2014. Han kommer att köpa in en egen båt vilket är en förutsättning för att kunna tävla om de bästa placeringarna i serien.
2015
År 2015 satsar Team Erik Stark på ett eget stall i F1 med två F1 båtar och en F4s båt. Eriks hemmaklubb KMK (Kungliga Motorbåt Klubben) firar 100 år. I samband med detta jubileum ansöker Stockholm om att få arrangera en VM-tävling i F1 på Riddarfjärden. Målet är att Erik Stark ska ta VM guld i F1 detta år.

Livesändningar
Eriks F1 debut kommer att sändas live på nätet. Gå in på http://www.f1h2o.com och klicka på LIVE knappen som kommer finnas ca en timme före start av sändning.
Sändningen är gratis

Race GP Abu Dhabi 29 & 30 november
29/11 12:00 – 13:00 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
30/11 12:30 – 13:15 Grand Prix of Abu Dhabi (max tid för racet 45min)
Race GP Sharjah 6 & 7 december
6/12 12:50 – 13:50 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
7/12 13:00 – 13:45 Grand Prix of Sharjah (max tid för racet 45min)
Alla tider är Svensk tid
Tävlingsschema inför 2013
F1 – Tävlingsschemat för F1 2013 är ännu inte fastställt. Det offentliggörs i Sharjah 6-7 december. En indikation på hur schemat kommer att se ut är att studera årets tävlingskalender på www.f1h2o.com.
F2 – Ett preliminärt tävlingsschema för F2 är lagt. Det inkluderar även nordiska tävlingar som kommer att spikas definitivt den 8e december.
VM i F2
maj 24 Cagliari, Italy
juni 14 Stockholm, Swe
aug 8 Nottingham, UK
sept 13 Evian, France
EM i F2
aug 23 Auronzo, Italy
Svenska båtmotorsporttävlingar 2013
maj Nora träningsdag rundbana
jun8 Grisslinge rundbana
jun 15 Karlskoga motorvecka
jul5 Oskarhamn offshore
jul 19 Kil Fryksta festival rundbana (ev F2)
aug24 Nynäshamn offshore
aug 24 Skokloster (ev rundbana)
sep7 Dyvik offshore
sep14 Grisslinge rundbana
sep14 Uppsala offshore
sep21 Vaxholm offshore (ev rundbana)

Kort om Erik
Erik Stark är en 25 årig kille från Täby som kört racerbåt sedan han var 11 år. 2008 klev han upp i F2 den näst högsta klassen för båtracing på rundbana. När båten gör en 90graders sväng i 100 knop utsätts Eriks kropp för 5G. – I början svartnar det för ögonen, säger Erik.
2009 blev Erik vald till ”rookie of the year” och 2010 gick han inte i mål i en enda tävling i VM serien. Många, hårda dueller och krascher gav honom smeknamnet ”den unge vilden”.
Nästa säsong hade vilde Erik satt sina motståndare i respekt. De visste att han inte skulle ge sig i en duell. Samtidigt var serviceteamet intrimmat vilket gjorde att Erik vann samtliga fem VM deltävlingar förra året och kunde ta VM guld i F2 i helt överlägsen stil.
Hemligheten bakom framgångarna i F2 är en kombination av Eriks psyke, bra starter: ”80 % sitter i starten” berättar Erik och ett team bakom Erik som lyckas plocka fram det bästa materialet att åka på. Motorn, som är en standardmotor på 220hk finjusteras av Micke Bengtsson, och propellern slipas om av teamets propellerprofessor Roland ”Rolle” Sjögren, så att den ger både bra ax och höga farter.
Erik Stark köper utsläppsrätter av naturskyddsföreningen för att kompensera för sitt tävlande. ”Det är viktigt att skapa en miljömedvetenhet inom båtsporten” säger Erik som är pionjär kring detta inom sporten .
När Erik inte tränar kopplar han av på sin motorcross, en KTM. Han har deltagit i två Grand National på Gotland tänker köra igen.

Eriks Meritlista
F2 – VM guld, EM guld, 1a NM 2012
F2 – VM guld, EM guld, 1a NM 2011
F2 – Rookie of the year 2009, 1a NM 2010
Thundercat – VM guld 2012, co-pilot (tillsammans med Rolle Sjögren)
Offshore C – VM guld 2011, navigatör (tillsammans med Micke Bengtsson)
T400 – trea EM 2006, SM guld 2007
Formula 4s – 1a NM 2006
S250 – SM guld 2002

Team Erik Stark
Team Erik Stark består av sju personer
• Pappa Anders Stark, Team Manager
• Erik Stark, förare
• Micke Bengtsson, motortekniker, världsmästare i Offshore med Erik 2011
• Micke Forsman, tekniker
• Roland ”Rolle” Sjögren, taktiker, radioman, propellertekniker, världsmästare i Thundercat med Erik 2012
• Lennart Söderlund, elektriker
• Lillis Mattsson, tekniker

Fakta om F1-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark
Motor: Mercury 2,5 L med insprutning ca 400hästkrafter
Totalvikt: 550 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 120 knop
Säkerhetsutrustning: båten är utrustad med deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racing flytväst. Dessutom finns 2st räddningsbåt med dykare alltid på plats under tävling.

Fakta om F2-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark. Nybyggd båt levereras i mars 2013.
Motor: Erik kör med en standardmotor från Mercury på 220hästkrafter. Mercury V6 2 takt, grön med insprutning Optimax.
Totalvikt: 530 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 100 knop
Säkerhetsutrustning: båten är utrustad med deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racing flytväst. Dessutom finns 2st räddningsbåt med dykare alltid på plats under tävling.

Vill du följa Erik hittar du honom på Facebooksidan TEAM ERIK STARK
eller på Twitter @ErikStark_
Info: www.teamerikstark.com

Foto: Adde Forsman och Pickla.

Den svenska motorbåten Delta 26 Open har belönats med Svensk Forms designpris Design S. Båten är ritad av Ted Mannerfelt från Mannerfelt Design Team på uppdrag av Delta Powerboats. Handelsminister Eva Björling delade ut priset igår kväll på Fotografisk Museet i Stockholm.

Design S har delats ut vart annat år sedan 2006 och prisar de senaste två årens bästa svenska form.
Bland årets vinnare märks allt från möbler till en skrivare för blindskrift. Utöver de tio priserna delades även tre hedersutmärkelser ut.

– Design S är en kvalitetsutmärkelse – ett signum som ska markera både nytänkande och väl utfört arbete. Det som är värt att äga ska också vara värt att uppleva. Många av årets bidrag är av just detta slag, de anpassar sig visserligen till moderna och tuffa tillverkningskrav, men deras främsta syfte är att ge oss stimulans i någon form. För ögat, för örat eller handen. Eller kroppens alla muskler samtidigt, säger Jakob Lind, juryns ordförande.

För Delta och hela den svenska båtindustrin är utmärkelsen unik. Det är första gången som en båt belönas på det här sättet.

– Det är kul att båtdesign har kommit så långt att det även uppskattas inom designvärlden. Design är det som säljer båtar även framöver på samma sätt som på bilsidan. Kunderna har blivit mycket mer designmedvetna, säger Ted Mannerfelt.

– Delta 26 Open är den mest kompletta båt som jag har ritat med form och funktion. Jag fick en väldigt öppen förutsättning om hur båten skulle se ut och när uppdragsgivaren tyckte att det stämde gick vi vidare. Utvecklingen av båten har till 90 procent följt grundidén.

För Delta Power Boats var 26:an en viktig ”juniormodell” i modellutbudet.

– Vi tog kontakt med Ted Mannerfelt för att få en liten båt i vårt sortiment, säger Kalle Wessel på Delta Power Boats.

– Delta 26 Open togs fram på extremt kort tid tack vare 3D-teknik. Resultatet blev en båt som är mer lättförståelig för våra kunder än de övriga modellerna. Vi har till och med fått telefonorder på båten.

Design S är öppen för alla designdiscipliner och istället för traditionella kategoriindelningar utgår juryn från designprocess och resultat. Särskild vikt läggs vid gestaltning, kvalitet och utförande. Miljöhänsyn har också och spelat stor roll för flera medverkande designers, många bidrag visar hur designprocessen lett fram till mer ekonomiska och smartare lösningar med mindre energiåtgång och mindre spill.

– Design visar sig vara relevant inom allt fler områden och därför är det extra roligt att så många bidrag handlar om smarta lösningar som kräver lägre energiåtgång och mindre spill, säger handelsminister Eva Björling.

218 bidrag lämnades in till 2012 års upplaga av tävlingen vilket är en ökning med 10% sedan året innan. Utöver de tio priserna delades även tre hedersutmärkelser ut under kvällen samt diplom till 30 unga designers för Ung Svensk Form.

Torskbestånd i delar av Östersjön ökar och jordbruket släpper ut allt mindre kväve. Samtidigt är ytan med syrefria bottnar i Östersjön rekordstor och bestånden av torsk i Kattegatt är på historiskt låga nivåer. Idag släpps rapporten “Havet 2012”. Enligt den krävs ändrade attityder till havet för att Sverige ska nå EU:s mål om god miljöstatus 2020.

”Havet 2012” ges ut av Havsmiljöinstitutet på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Artiklarna i rapporten baserar sig på resultat från den nationella miljöövervakningen samt aktuell havsmiljöforskning.

– Över femtio författare medverkar till att ge en bred och nyanserad bild av tillståndet i havet. Dessutom har miljöanalytiker från olika delar av landet samverkat för att göra en sammanfattande bedömning utifrån de svenska miljömålen, säger Marie Svärd, en av redaktörerna.

Förvaltningen av havet står inför flera stora utmaningar. Exempelvis visar bottenvegetationen i Skagerrak fortfarande tydliga tecken på miljöpåverkan, torskbestånden i Kattegatt är på historiskt låga nivåer och ytan med syrefria bottnarna är rekordstor i Östersjön.

– I dag är en majoritet av våra populäraste matfiskar akut eller starkt hotade, till exempel ål, torsk, kolja, långa, pigghaj, havskatt och hälleflundra. En majoritet av lokala bestånd av torsk som historiskt lekt i Västerhavets fjordsystem anses i dag utrotade. Många bestånd av sjöfåglar i Östersjön minskar också kraftigt, säger Per-Olav Moksnes, miljöanalytiker på Havsmiljöinstitutet.

Ett orosmoln är de höga halterna av dioxin i lax och strömming i Östersjön. Däremot har åtgärder för att begränsa andra miljögifter gett resultat. Halterna av exempelvis bly, PCB (polyklorerade bifenyler) och DDT (diklordifenyltrikloretan) minskar, vilket lett till att antalet sälar och havsörnar ökat.

– Det är uppmuntrande för det fortsatt viktiga arbetet med att begränsa halterna av andra ämnen som fortfarande är för höga eller inte minskar, till exempel dioxiner och kadmium. Vi behöver också fortsätta att leta efter ”nya” ämnen som vi ännu inte vet har spridits i havet, säger Tove Lundeberg handläggare på Naturvårdsverket.

Det pågår flera försök med ny teknik för att komma åt miljöproblemen, bland annat konstgjord syresättning av döda bottnar. Men det behövs framförallt förändringar i samhället och i människors beteenden för att nå miljömålen, menar flera forskare. Kopplingen mellan samhället och situationen i havet måste bli tydligare.

– Miljöövervakningen är en viktig pusselbit i det arbetet. Beskrivningar av miljötillståndet är viktiga för att kunna göra jämförelser och spåra förändringar över tid. Inte minst när problembilden är komplex och svårfångad och det behövs mer avancerade analyser, säger Gunilla Ejdung, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Svensk miljöövervakning bedrivs inom en rad olika områden. Resultat från de systematiska undersökningarna används bland annat för att bedöma om vi når riksdagens miljökvalitetsmål. I den senaste utvärderingen konstaterades att 14 av 16 mål inte nås med dagens förutsättningar.

Under 2012 har Havs- och vattenmyndigheten, HaV, tagit fram nya regler för havet i form av elva miljökvalitetsnormer. HaV har också gjort en värdering av vilka ekonomiska och sociala värden som förloras om den marina miljön inte skyddas.

År 2009 omsatte kommersiella aktiviteter i svenska hav totalt 330 miljarder kronor, det motsvarar 5,2 procent av näringslivets totala omsättning. Ungefär 80 procent av befolkningen runt Östersjön har någon gång varit vid havet på sin fritid, motsvarande siffra för Sveriges befolkning är 98 procent. En studie av forskarnätverket Baltic Stern visar att invånarna vid Östersjön är beredda att betala runt 40 miljarder kronor per år för en bättre havsmiljö.

Havet 2012 kan laddas ned eller beställas kostnadsfritt från Havsmiljöinstitutet samt laddas ner på Havs- och vattenmyndighetens och Naturvårdsverkets hemsidor.

Med nya små charmiga bodar och fler utställare bjuder Utö julmarknad in till stämningsfulla adventshelger. Själva julmarknadsområdet är större än tidigare. Runt hela julmarknaden i Värdshusparken sprids dofter av glögg, pepparkaror och enris.

Ljusen är tända och brasorna sprakar. I år finns mat, hantverk, julpynt, godsaker, aktiviteter för vuxna samt pyssel och ponnyridning för barnen.

I anslutning till julmarknaden serveras ett av skärgårdens största julbord såväl som lite lättare förtäring. Julmarknaden håller öppet helgerna kring den 1:a, 2:a och 3:e advent och flera extra båtturer avgår från Årsta Brygga vid Årsta Havsbad.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

Problem med dålig internet uppkoppling via mobilt bredband kan ofta avhjälpas med en extern antenn till 3G- eller 4G-modemet. Den svenska antennspecialisten Smarteq har utvecklat tre nyckelfärdiga lösningar som gör det möjligt att utan tekniska förkunskaper förbättra mottagningen och få stabilare uppkoppling.

Pressmeddelande:

Antalet mobila bredbandsabonnemang i Sverige är i dag över två miljoner, och är snart dubbelt så många som de fasta bredbanden. Samtidigt som allt fler ska samsas om kapaciteten i näten förväntar man sig bra mottagning överallt, inte bara i storstäderna. Många av dem som använder mobilt bredband är därför missnöjda med att den utlovade kapaciteten inte alltid stämmer överens med verkligheten.

Internetuppkopplingen som operatörerna utlovar gäller oftast bara i närheten av sändarmasterna och om det inte finns några hinder i vägen. Därför hjälper det som regel heller inte att byta operatör om man vill får bättre internetuppkoppling med mobilt bredband. Istället är det någon form av yttre antenn som gäller för att förbättra täckning och prestanda.

Fram till nu har det inte funnits några enkla lösningar för den vanliga användaren för att få bättre prestanda. Nästan alla moderna 3G/4G-routrar och USB-modem har dock i dag en ingång för extern antenn som kan förbättra mottagningen avsevärt genom att den externa antennen kan placeras där radiosignalen är bättre eller att den externa antennen i sig har bättre prestanda.

Den svenska antennspecialisten Smarteq har därför tagit fram tre smarta paket-lösningar för olika användningsområden. Paketen innehåller allt som användaren behöver för att förbättra mottagningen och därmed få snabbare upp¬koppling på sitt USB-modem eller 3G/4G-router.

– Med en extern antenn får man i de flesta fall bättre täckning och en mer stabil uppkoppling där överföringskapaciteten inte varierar så mycket utan ligger på en hög och jämn nivå, säger Mattias Hellgren, teknisk chef på Smarteq.

– Vi vill göra det enkelt för användaren att få en bra mobil internet uppkoppling. Det är skälet till att vi har tagit fram våra nyckelfärdiga antennlösningar, som är lätta att använda fortsätter Mattias Hellgren.

Portabla paketet
Det portabla antennpaketet är framför allt avsett för dem som kopplar upp sig från mer eller mindre tillfälliga platser och behöver en lätt och smidig lösning. Paketet innehåller:
• MiniMag magnetfotsantenn
• Sputnik sugfotsfäste med jordplan, för montering på t ex fönsterruta
• 2,6 meter antennkabel med SMA-kontakt, för anslutning till de flesta routrar
• Adaptrar för CRC-9 och TS-9, för anslutning till USB-modem
• Steg-för-steg-bruksanvisning
Antennen ger en signalförstärkning med 2,15 dBi.

Fritidspaketet
Båt/husvagnspaketet är, som namnet antyder, framtaget för bland annat båtar, husbilar, husvagnar och liknande användningsområden. Det innehåller:
• SmartDisc antenn med inbyggt jordplan för fastmontage på t ex fordons/båttak. Antennen är IP67-klassad, dvs damm- och vattentät
• 2,5 meter vit antennkabel med SMA-kontakt, för anslutning till de flesta routrar
• Adaptrar för CRC-9 och TS-9, för anslutning till USB-modem
• Steg-för-steg-bruksanvisning
SmartDisc-antennen ger en signalförstärkning med drygt 2 dBi.

Smarteqs antennpaket säljs via tele- och hemelektronikbutiker över hela Sverige.

Den nya varianten av Busters mitthyttsbåt Cabin för allvädersbruk erbjuder ännu större utrymme för arbete och last både för professionella användare och fritid. Eftersom Cabins utombordsmotor sedan år 2013 monteras på förlängningen av skrovet så finns det inget behov för motorbrunn på akterdäcket.

Pressmeddelande:

– De nya lösningarna som har testats i myndighetsbruk har visat sig vara mycket lyckade, både vad gäller köregenskaper och utrymmen, så därför beslöt vi att även använda samma lösningar på Cabins civilmodell, berättar Anders Kurtén, utvecklingsdirektör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Fortsättningen av skrovet som fungerar som motorfäste fungerar även som en stor bad- och arbetsyta. Det fyrkantiga och praktiska öppna utrymmet är mycket stort för en sju meter lång mitthyttsbåt. Där kan man även placera en extra styrkonsol som kan beställas som extra tillbehör.

Buster Cabin har ett helt nytt skrov. Tack vare förens nya djupare form, tyngdpunkten längre akterut och längre vattenlinje är båten mycket stabil och har ingen märkbar planingströskel. Den nya formen av fören gör att Cabin går mjukt även i hög sjö.

Info: www.buster.fi

Gretchen Daily, professor vid Stanford University i Kalifornien, är övertygad om att det enda sättet att skapa välstånd på lång sikt är att sätta ett pris på ekosystemen. ”Om vi inte gör det fortsätter bara förstörelsen av naturligt kapital”, säger Gretchen Daily som idag får ta emot Volvos Miljöpris 2012.

Volvos Miljöpris delas årligen ut till personer som gjort framstående vetenskapliga upptäckter inom miljö‐ och hållbarhetsområdet. Priset, som idag delas ut i samband med en ceremoni i Stockholm, går i år till Gretchen Daily som räknas till en av pionjärerna inom arbetet med att kartlägga och värdera naturligt kapital.

Gretchen Daily är professor i miljövetenskap vid Stanford University i Kalifornien, USA där hennes forskargrupp nu utvecklar metoder för att sätta pris på värdet av naturens olika eko-systemtjänster. Hon har publicerat mer än 200 vetenskapliga artiklar samt populärvetenskapliga texter.

Gretchen Daily befinner sig just nu i Sverige för att ta emot Volvos Miljöpris 2012. Priset består av ett diplom, en glasskulptur och en prissumma på 1,5 miljoner kronor.

Mer information hittar du på http://www.environment-prize.com/

Stockholms skärgård är ett unikt och attraktivt besöksmål som kan utvecklas mycket mer. Det är en grundbult för levande skärgårdssamhällen. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting (bilden).

Stockholms skärgård är en av fem destinationer som Tillväxtverket valt ut för att utveckla hållbar turism. Stockholms läns landsting har fattat beslut om att delta i projektet med sammanlagt 1,5 miljoner kronor under en treårsperiod. Flertalet skärgårdskommuner, näringslivet och viktiga intresseorganisationer deltar också i projektet. Arbetet ska bidra till ökad tillväxt, sysselsättning och en livskraftig skärgård året om – samtidigt som det stärker besöksmålet Stockholms skärgård.

– Att projektet fokuserar på hållbar turism, som är skonsam mot djur- och naturliv är väldigt angeläget, säger, Gustav Andersson (C).

– Projektet ska utveckla skärgården som besökmål mot internationella marknader – med säsongsförlängning och tillgänglighet i fokus, säger Gustav Andersson (C).

Besöksnäringen i Sverige har vuxit med ca 70 % de senaste åren. Samtidigt har Stockholms skärgård utvecklats relativt svagt, trots dess närhet till Sveriges största besökmål – Stockholm.

– Stockholms skärgård har unika natur-, kultur- och rekreationsvärden. Med närheten till Stockholm stad har skärgården en väldigt stor utvecklingspotential, säger Gustav Andersson (C).

– Det här är ett väldigt spännande projekt som i förlängningen kommer leda till ökad tillväxt, fler arbetstillfällen samt bättre service och tillgänglighet till förmån för skärgårdens invånare och besökare, säger Gustav Andersson (C).

Kommentarer

Olof Malmlöf 18:35:08 2012-11-20

Då är det dags att den av Gustav Anderssons mycket sakliga kritik av den nya så kallade sjöfyllerilagen ger resultat. Jag och mina vänner har vistats väsentligt mindre i Stockholms skärgård och dess trevliga destinationer sedan den kom. Kan man inte övernatta mästras man till Coka-Cola på sjökrogen. Vansinnig lag som helt i onödan är kontraproduktiv för Skärgården. Vi hade en fungerande lag och med de resurser som nu plötsligen finns hos KBV och andra hade det räckt väl som "skärpning".

Peter Eriksson 07:30:04 2012-11-21

Det finns en mycket bra App som heter "promillekollen" som kommer från Systembolaget. Där kan man knappa in hur mycket man dricker och sedan s vad det ger för promille. Appen räknar sedan ner och man ser ganska bra när man är nykter. Man behöver inte vara något snille för att se att man inte alls behöver dricka Coca Cola en hel kväll för att man ska köra båt lite senare. Ett glas vin och nån starköl förbränns av kroppen på några timmar. Testa själv får ni se. Tycker det känns korkat att Olof ska sitta hemma bara för han tror att det är noll gräns på alkohol.

Stefan Eriksson 17:38:46 2012-11-21

Det är tragiskt att spriten är så viktig för många i skärgården. Det finns mycket annat att njuta av. Efter den heta debatt som pågår om nya nykterhetslagen undrar man om en stor del av båtfolket är beroende av alkohol. Man kan ju också tänka sig att den som styr båten avstår alkohol och så turas man om att ha det ansvaret precis som på landbacken gällande bilkörning.

Jim Huzell 18:08:17 2012-11-22

@Peter. Du har delvis rätt men det är inte rimligt att man utan rationell anledning skall behöva ha så snäva tolerenser. @ Stefan. Du ägnar dig åt medveten vulgärretorik eller så har du inte förstått någonting alls.

Peter Eriksson 17:20:20 2012-11-23

Tack Jim. Ska tänka på det du skriver.Hoppas Olof kommer tillbaka till skärgården.

Fiskars ökar sitt sortiment och lanserar en ny liten båt. Den 15:e båten i modellsortimentet är en robar motorbåt, helt av aluminium, som kan förses med en elmotor eller liten utombordsmotor.

Buster Mini ligger i den mest konkurrensutsatta och populära båtklassen. Av Finlands cirka 700 000 båtar är nästan 500 000 roddbåtar med en längd under fyra meter. Man beräknar att det enbart i Norden finns cirka 2 000 000 roddbåtar av den här typen.

– Vi vill lansera ett lätt, slitstarkt och återvinningsbart alternativ i klassen små båtar som ska konkurrera med de i den här storleken typiska ABS-båtarna eller båtar tillverkade av glasfiber som är de mest vanliga båttyperna i klassen, säger Juha Lehtola, direktör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Den osänkbara och bekymmersfria Mini passar för mångsidig användning, både för unga användare och som en andra båt till sommarstugan, eller som hjälpbåt för en större båt. Båten passar bäst till insjöar och inre skärgård, men passar även för kortare utflykter i skärgården. Båten kan utan problem dras upp även på en stenig strand och kan vinterförvaras ute utan att man behöver vara rädd för att båten skadas.

– Våra båtar har blivit större under årens lopp och därför har många önskat att vi skulle lansera en mindre Buster som är lätt att sköta, som väger lite och som kan ros. Buster Mini är ett bra val för den som vill ha en liten båt, säger Lehtola.

Info: www.buster.fi

Fredrik Lööf och Max Salminen, OS-guldmedaljörerna från London i somras, har inte bara blivit nominerade till Årets lag och Årets prestation på Idrottsgalan den 14 januari. Nu har de även blivit nominerade till Jerringpriset, Radiosportens årliga pris och den enda idrottsutmärkelsen i Sverige som röstas fram av det svenska folket.

Så här går röstningen av Jerringpriset till:
14 är nu nominerade i första omgången.
Folket röstar på sina favoriter.

Efter halva tiden, några dagar före jul, görs en första sammanräkning av rösterna.

Listan reduceras då till åtta finalister som därefter finns kvar i striden och den intensiva röstningen pågår alltså ända fram till den 14 januari, själva galakvällen.

Rösta på Fredrik & Max!

Till Jerringprisets hemsida för att rösta:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=16930&artikel=5348084

Information om nomineringarna till Årets lag och Årets prestation:
http://idrottsgalan.com/priser/nomineringar/nominerade-2013

Mer än hälften av EU:s kustvatten, sjöar och vattendrag har inte god ekologisk status. Nu presenterar EU-kommissionen ett förslag till strategi för att skydda Europas vatten.

– Mycket har förbättrats de senaste åren men situationen är fortfarande bekymmersam och påverkan på vattnet ökar. Översvämningar blir vanligare och vattenbristen sprider sig i Europa. Den nya strategin eller handlingsplanen innehåller flera viktiga åtgärdsförslag, säger Anneli Harlén,

För Sveriges del ser det något bättre ut för sjöar och vattendrag, men det är ändå ungefär 40 procent som inte har en god ekologisk status.

Arbetet med att ta fram en ny strategi för att skydda EU:s vatten har pågått en längre period. Bland annat har Europeiska miljöbyrån tagit fram en rapport om hur situationen ser ut i dag och vad som hotar kvaliteten och tillgången på vatten i framtiden samt förslag på vilka satsningar som bör göras. Det har även gjorts en ordentlig genomgång av nuvarande lagstiftning och därefter har man identifierat var det finns brister.

– EU-kommissionens förslag till handlingsplan är ingen universallösning men den ger medlemsländerna en verktygslåda med olika verktyg för att komma tillrätta med problemen, säger Anneli Harlén.

– Målet är att även framtida generationer ska kunna gå och bada, fiska och dricka vatten ur kranen.

Anneli Harlén är Sveriges samordnare i EU-arbetet med vattendirektivet och har deltagit i de möten och diskussioner som föregått handlingsplanen.

Handlingsplanen ”A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources” slår fast att det krävs mer av medlemsländerna för att komma tillrätta med både gamla och nya problem. Det gäller vattenföroreningar, användningen av vatten inom jordbruk och för energiproduktion, markanvändning och konsekvenser av klimatförändringen. Detta skall göras genom att bland annat förbättra genomförande av nuvarande lagstiftning och öka integreringen av vattenpolitikens mål i andra relevanta politikerområden som till exempel jordbruk, fiske, förnybar energi och transporter. EU-kommissionen vill också skynda på principen att ”förorenaren betalar” genom krav på mätning av vattenuttag, ta fram vägledning för att sätta pris på vatten För att öka vatteneffektiviteten, föreslås att det tas fram EU-standarder för återanvändning av vatten.

En av slutsatserna som också dras i planen är att EU behöver fokusera mer på grön infrastruktur

– Det är nu dags att vidta åtgärder så att vår lagstiftning utnyttjas på bästa sätt och skapa möjligheter för innovativa lösningar på vattenpolitikens område och inom vattenindustrin. Vad som behövs är en hållbar balans mellan tillgång och efterfrågan på vatten som tar hänsyn till behoven hos både människor och de naturliga ekosystem som de är beroende av, säger Janez Potocnik, kommissionsledamot med ansvar för miljön, i ett pressmeddelande.

EU:s ramdirektiv för vatten, det så kallade vattendirektivet, slår fast att medlemsländerna ska skydda och återställa rent vatten i Europa och säkerställa en långsiktig och hållbar vattenanvändning. Målet är att alla vatten ska ha uppnått god ekologisk status senast 2015.

Syrerikt vatten har de senaste åren pumpats ner i botten på Byfjorden i Bohuslän, Lännerstasundet i Stockholms skärgård och Sandöfjärden i Finska viken. Syftet har varit att hitta metoder för att vända utvecklingen med syrefria havsbottnar och ökade algblomningar i Östersjön.

Nu är rapporten ”Artificiell syresättning av Östersjöns djupbottnar genom syrepumpning” klar.

En förklaring till övergödningen i Östersjön är att stora mängder fosfor lagrats i syrefria bottenvatten och i sediment genom åren. Överskottet av fosfor gynnar stora blomningar med växtplankton, främst så kallade blågröna alger. När plankton faller ner till botten bryts de ner i en process som förbrukar syre och frigör fosfor från sedimenten.

I syrerika bottnar binds en del av fosforn till sedimenten, i syrefattiga bottnar frigörs istället fosfor vilket leder till ännu större syrebrist och ännu mer övergödning. Det blir en ond cirkel som är svår att bryta.

Konstgjord syresättning av bottnarna skulle kunna vara ett sätt att binda fast fosforn. 2008 fick därför två forskningsprojekt klartecken; BOX (Baltic Deepwater Oxygenation) lett från Göteborgs universitet och PROPPEN (Controlling benthic release of phosphorus in different Baltic Sea scales) lett från Finlands Miljöcentral SYKE.

Projektet PROPPEN avser försöken med syrepumpning i Stockholms skärgård och Finska viken. Det pågick under tre år 2009-2011 och slutrapporterades i mars i år till Havs- och vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Projektet BOX avser syresättningen av Byfjorden och det projektet har pågått även i år.
•Byfjorden, drygt 80 kilometer norr om Göteborg, är starkt påverkad av enskilda och kommunala avlopp, industrier, hamnverksamhet och utsläpp från jordbruk och skogsmarker. Botten är påverkad av miljögifter, det saknas bottendjur och fjordens djupare delar är i stort sett döda. Här sågs positiva resultat knappt två månader efter det att pumparna startats. Syrehalterna steg, giftigt svavelväte neutraliserades och vattenflödet ökade.
•Lännerstasundet, en del av Stockholms innerskärgård i Nacka kommun, drabbas ofta av helt syrefria perioder på mellan ett och fyra år. Bottenlagren är svartfärgade och illaluktande av svavelväte, djurlivet är begränsat till några arter som klarar syrefattiga miljöer. Redan efter en veckas pumpning märkte forskarna att syrehalten i botten och vattenflödet ökade.
•Sandöfjärden ligger i nordvästra Finska viken. Här råder syrebrist under sommaren men på hösten blandas kyligare och syrerikare ytvatten ner i bottenvattnet. Målet var att pumpningen skulle kunna sätta stopp för syrebristen på sommaren. Så blev det inte, trots att stora mängder syrerikt vatten pumpades ner. Syrepumpningen ledde inte heller till ökat vattenflöde.

I Byfjorden och Lännerstasundet minskade fosforhalterna i bottenvattnet när syreförhållandena förbättrades. I Sandöfjärden, där syrebristeninte kunde stoppas, fortsatte också läckaget av fosfor.

Forskarna ville även veta om ökad syresättning av bottnarna kunde göra så att djur som försvunnit, exempelvis havsborstmaskar, kräftdjur och musslor, återkom. Forskarna tittade efter biologisk aktivitet ovanpå och nere i sedimenten. I Byfjorden skedde en tydlig ökning på djup mellan 16 och 22 meter. Nya resultat från i år visar att djurlivet håller på att återvända till bottnarna i Byfjorden men i Lännerstasundet och Sandöfjärden märks inte samma positiva utveckling.

Det finns också en oro för att ökad syresättning kan frigöra miljögifter i havsbottnar. I Byfjorden undersöktes därför halterna av organiska ämnen och metaller i musslor och vatten. Halterna förändrades väldigt lite när syresättningen förbättrades.

Forskarna i BOX-projektet vill nu gå vidare och testa syrepumpning i större skala i Bornholmsbassängen med hjälp av en flytande vindkraftsdriven pump. Havs- och vattenmyndigheten gav i våras två miljoner kronor till projektet BOXWIN för att forskarna ska kunna ta fram en studie om vad som krävs för att kunna genomföra idén och vilka effekter det har på miljön.

Proppen-projektets forskare menar att syrepumpning fungerar i vissa kustnära områden men i yttre kustbandet och på öppet hav skulle en sådan metod kräva för alltför stora investeringar. De vill också att syrepumpningens effekter på fiskbestånd, bottenlevande djur, plankton och närsaltscykler undersöks bättre innan sådana försök görs.

– Vi måste hitta sätt att stoppa övergödningen i Östersjön. Den här metoden för syresättning av bottnar är helt ny och man vet ännu inte vilka ekologiska effekter – positiva och negativa – som den kan ha. Därför är det viktigt för oss att få mer kunskap och bästa möjliga underlag för beslut om framtida insatser, säger Bertil Håkansson, chef för havsförvaltningsenheten på Havs- och vattenmyndigheten.

– Konstgjord syresättning ska också ses som ett sätt att lindra symptomen, inte ett botmedel. För att stoppa övergödningen finns bara en väg, nämligen att minska utsläppen

Resultatet från BOX och PROPPEN har utvärderats av en referensgrupp med oberoende forskare från bland annat universiteten i Lund, Stockholm och Åbo. Referensgruppen konstaterar att metoden fungerar – det går att öka syrehalten i bottenvattnet genom att pumpa ned vatten från ytligare lager. Och man ser att fosfor binds till sedimenten. Men de pekar också på risker med att testa Box och Proppen i större skala och över längre tid eftersom ingen ännu vet vilka effekter det kan få på ekosystemen.

Kommentarer

Bertil 23:50:41 2013-04-27

Sådan är verkligheten: i Norra Östersjöns skärgårdar dör bottendjur av syrebrist eller svavelväte, flundrorna flyttar upp till 3-5 m djup och äter småfisk dykänderna hittar ingen mat på de vanliga djupen, lider av näringsbrist, dör eller flyttar till storfärjornas farleder. varför lägga ner alla syresättningsprojekt?
Professsor Stigebrandt citat: "Men det är ingen hemlighet att jag tycker att det hade varit väldigt intressant med fortsatt syresättning för att bland annat kunna följa den kolonisering av nytt liv i de tidigare döda bottnarna som nu igångsatts av syresättningen, säger Anders Stigebrandt"
Skärgården ropar på hjälp!

Garmin presenterar nu echoMap™ 50s och 70s – två nya kombinationsinstrument med ekolod och högpresterande kartplotter. – Med fantastiska funktioner för både fiske och navigation, kommer echoMap 50s och 70s visa att de skiljer sig från alla andra produkter på marknaden, säger Pontus Fernström, marin försäljningschef på Garmin International.

Pressmeddelande:

– Supersnabb positionsuppdatering i kombination med en givare som passar perfekt för fiske inomskärs, på alla typer av mindre båtar.

Garmin premiärvisar nya echoMap 50s och 70s på den internationella båttillbehörsmässan METS i Amsterdam den 13-15 november 2012.

echoMap 50s har en 5 tums VGA-skärm och ett avancerat echo HD-ID ekolod, och echoMap 70s är en större kartplotter med en 7 tums WVGA Multi-Touch skärm kombinerat med samma ekolod. Till bägge modellerna följer det med en dual-beam givare på 77/200 kHz. Ekolodet ger en tydlig målseparation och bilden är enkel att läsa av både på dagen och på natten så att du hela tiden får tydlig information och kan fokusera på att fånga fisken.

Med en 10Hz GPS/GLONASS mottagare uppdateras din position upp till 10 ggr/sekund. I och med det visas din position på skärmen utan hopp och ryck och noggrannheten blir mycket högre när du markerar en waypoint jämfört med modeller med 1Hz-antenn. Enheterna är kompatibla med BlueChart g2 på micro-SD så att du skall kunna navigera säkert var du än befinner dig. echoMAP är ett absolut måste för alla fiskare som vill markera och spara sina hetaste fiskeplatser.

En annan funktion som finns är Wi-Fi som gör det möjligt för dig att ansluta och komma åt Garmins BlueChart® App.

Det perfekta tillbehöret till echoMAP 50s är det nya portabla kittet. Denna mjuka men stabila bärväska är perfekt för dig som är på språng. Väskan håller kablar och givare på plats och säkerställer att allt transporteras säkert. Yttre fickor för extra batterier och andra saker gör att du får med dig hela utrustningen i en hand.

echoMAP 50s och 70s beräknas finnas tillgängliga i mars 2013. echoMAP 50s kommer ha ett rekommenderat cirkapris på 4 995: – inkl akterspegelsgivare och echoMAP 11 295: – med samma givare.

Info: www.garmin.se

Den fyrfaldige världsmästaren Erik Stark har dominerat totalt inom båtsportens Formula 2 de senaste åren. Nu är det äntligen dags för Erik att ta steget upp till Formula 1, högsta klassen inom banracing.

Erik Stark och hans team träffar båtpressen den 22 november innan de åker iväg på sin första F1-tävling som körs den 29 november i Abu Dhabi.

Erik kommer denna säsong att köra de två avslutande VM-deltävlingarna inom F1.

Transportstyrelsen informerar om mottagning av avfall från fritidsbåtar i en ny broschyr. Hamnar för fritidsbåtar ska kunna ta emot avfall från de fritidsbåtar som använder hamnen. Behovet av att lämna avfall ska styra omfattningen och utformningen av mottagningsanordningarna.

Transportstyrelsen har tagit fram en broschyr med information om vad som gäller för mottagning av avfall från fritidsbåtar. Broschyren vänder sig främst till fritidsbåtshamnar.

En stor del av broschyren behandlar specifikt mottagning av toalettavfall.

Broschyren finns att ladda ned på www.transportstyrelsen.se/toa

Kommentarer

Stefan Eriksson 21:39:27 2012-11-21

Det kommer att se ännu värre ut på öar och kring naturhamnar när förbudet om tömning träder i kraft. Folk kommer inte att använda toan och torrdassen är det många som tycker är äckliga och inte vill använda.

Övervakning och kartläggning av metaller och organiska miljögifter i sediment är en viktig del som ett led i den fortsatta satsningen mot en giftfri miljö. Därför har Stockholms läns landsting beslutat att delta i ett Länsstyrelseprojekt med 365 000 kronor. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Länsstyrelsen i Stockholms län och Stockholm stad samarbetar med att genomföra en upprepning av två tidigare utförda undersökningar av miljögifter i sedimenten på Stockholms havs- och sjöbottnar. I och med landstingets beslut kan nu denna verksamhet fortsätta.

– Det här är ett mycket viktigt projekt för att kunna kartlägga, och i förlängningen minska utsläppen av miljögifter i Stockholms vatten, säger Gustav Andersson (C).

I stora delar av Mälaren och Stockholms skärgård innehåller bottensedimenten höga halter av metaller och miljögifter. Sedimentens innehåll av föroreningar kan ge information om ämnenas användningsområden och spridning i samhället.

– Samhällets spridning av miljögifter är ett stort miljöproblem. Åtgärder som de här är absolut nödvändiga för att minska spridningen, säger Gustav Andersson (C).

– Mycket talar för att det här är första steget. Faller projektet väl ut kan resultatet bli ett bestående samarbete för att mäta miljöstatusen i Stockholmsregionens vatten, säger Gustav Andersson (C).

Lördag söndag den här helgen är det premiär för den nya båtmässan Scandinavian Sailboat Show, som hålls i Gustavsberg. Utställarna kommer att visa 27 segelbåtar och 24 tillbehörsföretag kommer att vara på plats med sina produkter. Segelbåtsmässan som startades i Globen redan 1995 kommer i höst och vinter att hållas i mässlokaler i Gustavsbergs hamn. Mässan hölls under två år i Globen och arrangerades av Skandinaviska segelbåtsmässan AB, ett företag ägt av huvudsakligen segelbåtstillverkare och segelbåtsimportörer i Sverige.

Under 15 år har företaget varit samarbetspartner till Stockholmsmässan som arrangerat först Scandinavian Sail & Motorboat Show och på senare år Scandinavian Boatshow. Nu har Stockholmsmässan valt att lägga ner denna mässa. Därför har Skandinaviska Segelbåtsmässan AB beslutat att åter arrangera sin mässa, den här gången i Gustavsberg.

– En höstmässa är oerhört viktig för oss som tillverkare. Vi måste få in order i god tid för planering av vår produktion. Mars är alldeles för sent att hålla en mässa där man skall sälja större båtar som är anpassade för kunden, säger Torgny Jansson Arcona Yachts.

– För segelmakare var novembermässan den klart viktigaste och vi behöver en mässa under denna period för att få in order i tid för vår vinterproduktion, säger Hans Nilsson Saltsjöbadssegel.

Även för Bavariaimportören är den nya mässan mycket viktig.

– För oss som importör är det helt avgörande att inte båtarna är slutsålda på mässor nere på kontinenten när det är dags för vår mässa, säger Marcus Lindquist Bavia Yacht.

När mässan startades fanns ett antal uttalade mål:
• Att profilera segling inom båtlivet, öka och bedda intresset för segling som sport och sund fritidssysselsättning.
• Att bryta en ond cirkel på mässorna där segelbåtarnas andel av utställda båtar var för liten och ej representativ för hur marknaden verkligen såg ut. Detta var resultatet av en mässa vid fel tidpunkt.
• Att arrangera mässan vid en för segelbåtsbranschen fungerande tidpunkt avseende produktion, försäljning och ekonomi.
• Att genom ett tydligt budskap nå seglare och blivande seglare. Alla dessa mål gäller i högsta grad även för vår mässa i Gustavsberg.

Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november Tema: Segel
Lördag och söndag 12 – 13 januari Tema: Teknik och Rigg
Lördag och söndag 16 – 17 februari Tema: Elektronik och Tillbehör
Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde Fri parkering

Info: www.scandinaviansailboatshow.se

Bilden:
Området i Gustavsberg. Foto: Värmdö kommun.