Det italienska båtkonceptet Wider presenterades först som en 33 respektive 42 fots motorbåt med många spännande idéer. Bland annat blir båtens durkyta dubbelt så stor när sidorna fälls ut på ett raffinerat sätt. Den senaste nyheten från Wider är en ännu större och vidare båt – Wider 150 maxi yacht. Det är en mycket exklusiv och speciell yacht som än så länge bara finns på ritbordet. Men de teckningar på båten som har presenterats visar på dagens möjligheter för yachtbyggare.
Upphovsman till Wider är Tilli Antonelli, som baserar sina visioner på längtan efter det speciella och nya koncept. Efter den stora succén som Wider 42 har inneburit har Antonelli tillsammans med sina partners, yachtmäklaren Camper and Nicholsons International, globalpresenterat det nya konceptet Wider 150.
Denna maxi yacht är av förklarliga skäl inte lika enkel att vika ut sidorna på. Dessutom är den så stor i sig själv att den mer än väl rymmer både skeppare med besättning och gäster. Båten är dock extremt mångsidig och lyxig för sin storlek.
Själva hjärtat i Wider 150 är faktiskt framdrivningssystemet. Yachten är helt och hållet konstruerad för att kunna köras så energieffektivt som möjligt med hybriddrift (dieselelektrisk drift), vilket ska garantera en mycket ekonomisk drift även vid Atlantkörningar och liknande långturer.
Detta system är helt och modulärt. Yachten har en räckvidd på cirka åtta timmar och 56 Nm vid körning enbart med hjälp av el och batterier med full besättning. Med dieselmotorerna inkopplade har yachten tre olika alternativa räckvidder. Genom att kombinera dieselgrupperna med eldrift och lägga till en särskild ”diesel booster” kan Wider 150 nå toppfarter på över 20 knop trots sin miljövänliga framfart vid marschfart.
Hela båtens konstruktion är gjort i lättvikts kompositmaterial och hon har ett halvplanande skrov med goda sjöegenskaper.
För designen står Fulvio De Simoni, som ville göra en modern yacht med eleganta och tidlösa linjer. I yachtens utrustning ingår en 33 fots Wider tender.
Interiören rymmer bland annat fyra gästkabiner, fyra besättningskabiner och en ägarkabin på övre däck. Bad och solutrymmen är i yttersta lyxklass.
Info: www.wider-y.it
De senaste dagarna har varit tuffa för deltagarna i Volvo Ocean Race och inneburit hårda påfrestningar. Rollerna är idag ombytta mot tidigare med Groupama som ny ledare och den förra ledaren, Telefonica, först på femte plats. Bilden ovan är från Abu Dhabi Ocean Racing Team.
Skepparen hos Abu Dhabi Ocean Racing Team – Ian Walker – har skrivit så här i sin blogg från 21 mars:
You couldn’t have had two more contrasting nights than our first two at sea on Leg 5. The first was spent in survival conditions with driving rain, strong winds and terrible seas. The second was a beautiful night with clear skies, an improving sea but sadly only about 5 knots of wind.
The good news is that it has allowed us to dry things out, check over Azzam and get some rest. For some it should mean they can eat their first food after a lot of sea sickness on night one. The bad news is a distinct lack of progress towards Brazil. Still today has dawned with a bit more wind and we are making about 14 knots towards the corner of the ice gate.
The outlook doesn’t look too bad for the next few days so we must just find our rhythm and keep the pedal down. Nocka is settling in well after what can only be described as a baptism of fire. He must surely have been wondering what he had signed up to!
Wind in Mind ställer ut ett antal nya produkter på båtmässan Sjøen for alle i Oslo, som startar idag. Bland annat visar de flera segelduksnyheter – väskan Monsoon och iPadfodralet iSea i två nya färger.
Wind in Mind AB ställer för första gången ut på Sjøen for alle, Norges största båt- och tillbehörsmässa i Lillestrøm utanför Oslo. Från 22 till 25 mars hittar ni dem och alla deras fräcka segelduksprodukter på avdelningen Sjølyst Marina i Hall E. Färskaste nyheten är väskan Monsoon i segelduk – lätt, praktisk och vattenavvisande. iPadfodralet i Sea, som i höstas kom i färgen svart, visas nu för första gången i blått och rött – snyggt och maritimt.
Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.
– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.
Väskan Monsoon, volym ca 45 liter, är praktisk som t.ex. weekendbag eller träningsväska. Packa den för helgens segling eller en tur till stranden – passar fint då segelduken den är gjord av tål väta bra. En avtagbar axelrem följer med. Pris: 800 kr.
Fodralet iSea finns nu också i färgerna blå och röd. Tillverkat av hållbar segelduk passar det till både iPad 1 och 2. En gummicord håller iPaden på plats och på utsidan finns ett extra fack. Kantband med segelsömmar blir fina detaljer. iSea iPadfodral har måtten 28 x 20 cm. Pris: 480 kr.
Info: www.windinmind.se
Båttillverkarna bakom Shipman har en ny modell på gång. Än en gång är det designteamet J&J Design som tillsammans med företaget Seaway tar fram en ny modell. Shipman har sina rötter i de svenska båtarna med samma namn, men skillnaden mot dagens Shipmanbåtar är enorm. Idag byggs Shipman uteslutande med kompositmaterial och hela flottan består av extremt kompetenta segelbåtar.
Den första Shipman 50 lanserades 2004 på Düsseldorf Boat Show i Tyskland. Hon fick ett väldigt gott mottagande och fick motta utmärkelsen ”European Boat of the Year”.
Storasyster Shipman 63 sjösattes två år senare och fick samma utmärkelse – European Boat of the Year – vid Düsseldorf Boat Show 2006. Därefter har flottan utökats till att idag bestå av modeller på 50, 63, 72 och 80 fot. Över 50 moderna Shipmanbåtar seglar idag på världens hav, trots att detta är ganska dyra och påkostade konstruktioner. De ligger dock i absolut framkant tekniskt sett och Seaways har lovat att fortsätta den tekniska utvecklingen.
Konceptet för Shipman innebär kolfiber och i seriebyggda cruisingbåtar med höga prestanda. Den nya 57-fotaren ska fortsätta inom detta koncept. Bland båtens kännetecken märks:
X Cruisingbåt för långfärdssegling av två personer eller fler.
X En riktig salong med navigationsplats, perfekt placerad för bästa sikt och kommunikation med sittbrunnen.
X Sittbrunn desgnad för både komfort och aktiv segling av två personer.
X En symbol mellan ekologisk hybrid och kommande tekniska lösningar för långdistanssegling.
Premiären för Shipman 57 är planerad till Düsseldorf Boat Show 2013.
I designarbetet med den nya 57-fotaren finns även konstruktören Doug Petersen med för att göra så bra hydrodynamiska beräkningar som möjligt.
Info: www.seawaygroup.eu
På Oslos båtmässa blir det bland annat premiär för denna stora motorbåt. Det är Elan 48, som vi rapporterade om efter årets båtmässa i Düsseldorf. Elan 48 är en stor långfärdsbåt som närmar sig yachtklassen. Den är utrustad med två stycken stora dieselmotorer från Cummins. Båten är 14 m lång och designad av Tony Castro, som även ligger bakom bland andra polska Galeon.
Hela boendemiljön i båten är ombonad och snyggt utförd i ljusa material och ljusa träslag. Under däck finns tre stycken rymliga kabiner, två stycken badrum och kojplatser för sex vuxna.
E48 är försedd med elektriskt manövrerade skjutdörrar och tak i glas, vilket gör det enkelt att hålla rätt temperatur och även kunna öppna upp båten vid vackert väder. Det går även bra att stänga för den om det börjar regna…
Båten är försedd med ovanligt gott om stuvutrymmen för passagerare och besättning. Akteröver finns en stor, hydrauliskt manövrerad badplattform som gör det enkelt och säkert att ta sig i och ur vattnet. Den passar även bra för alla som har med sig olika former av vattenleksaker och småbåtar, till exempel vattenskotrar och jollar.
48-fotaren är den första Elan Motor Yachts modellen med Cummins MerCruiser Diesel motorer. Försedd med 2 x Cummins QSC 8,3 – 600 hk och Zeus drev har den enligt Elan mycket goda prestanda. Båten är försedd med Zeus pod system, vilket gör den extremt lätthanterlig på samma sätt som Volvo Penta joystick och IPS. E48 finns även tillgänglig med två stycken Volvo Penta D9 eller två stycken IPS 600.
Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Vikt: 16 400 kg
Bränsletank: 1 800 litter
Vattentank: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Kojer: 6
Info: www.jpmarine.no
På den vackra ön Mörkö i Stockholms södra skärgård ligger gården Björkarö. Där betar fåren i de havsnära naturbeteshagarna och bidrar till att bevara den biologiska mångfalden.
– Boka in besöket i april då lamningen är i full gång eller senare under säsongen för att se hur vallhunden arbetar när fåren är på bete. Ta med hela familjen, säger Anneli Wallin, ägare till Björkarö fårgård.
Kostnaden är 200 kr för vuxna, 100 kr för barn 7-13 år och barn under 7 går gratis. Björkarö fårgård bjuder på fikakorg.
Info: www.morkolamm.se
Igår presenterade Havs- och vattenmyndigheten sitt förslag ”God havsmiljö 2020”. Det innehåller bland annat en analys av hur Östersjön och Nordsjön mår och vilken social och ekonomisk nytta en god havsmiljö ger.
– En fortsatt försämring drabbar både fisket och människans möjlighet till rekreation vid och på havet på ett betydande sätt, säger Mats Ivarsson, utredare på enheten för analys och forskning.
Enligt EU ska Europas hav ha en god miljöstatus år 2020, något som medlemsländerna förbundit sig att genomföra. För Sveriges del handlar det om Östersjön och Nordsjön, det vill säga Skagerrak, Kattegatt och Öresund.
Havsmiljödirektivet infördes i svensk lagstiftning i november 2010 genom havsmiljöförordningen. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ansvarar för att arbetet genomförs.
Första steget i det arbetet handlar om att bedöma hur haven mår i dag och att analysera vilka ekonomiska och sociala värden som förloras om den marina miljön inte skyddas.
– Generellt ser vi att både Östersjön och Nordsjön inte har önskat miljötillstånd. En orsak till det är övergödning, en annan är de negativa effekterna av fiske som påverkar både bestånd och havsbotten säger Karin Pettersson, utredare på Havsförvaltningsenheten.
– De rådande förhållandena i svenska havsområden medför stora negativa ekonomiska konsekvenser för samhället, både för kommersiella verksamheter och annat nyttjande. En fortsatt försämring drabbar inte bara fisket utan också människans möjlighet till rekreation vid och på havet på ett betydande sätt, säger Mats Ivarsson, utredare på enheten för analys och forskning.
Utredarna på HaV har tagit fram så kallade indikatorer för att kunna bedöma en god miljöstatus. Exempel på sådana är storleken på fiskar, hur klart vattnet är, mängden miljögifter i fisk och musslor och antalet övervintrande sjöfåglar. För dessa föreslår HaV också gränsvärden.
– Den analys som gjorts av nuvarande miljöstatus bygger på det material som i dag finns tillgängligt i EU-länderna men från och med 2018 ska vi använda dessa indikatorer och gränsvärden för våra analyser av havsmiljön, säger Ulla Li Zweifel, utredare på Havsförvaltningsenheten.
“God havsmiljö 2020” innehåller också förslag till miljökvalitetsnormer, det vill säga de regler som ska gälla och hur de ska tillämpas.
– Arbetet för att nå en god havsmiljö ska pågå i cykler om sex år, alltså ska vi 2018 göra en ny analys av tillståndet i havsmiljön och ta fram förslag till nya åtgärder om så krävs, säger Ulla Li Zweifel.
– Vi samarbetar också med de länder som gränsar till Sveriges havsområden, framförallt genom havsmiljökonventionerna. Många gånger rör det sig om gränsöverskridande problem och alla EU-länder följer samma tidplan.
“God havsmiljö 2020” består av delrapporterna, “Inledande bedömning av miljötillstånd och socioekonomisk analys” och “God miljöstatus och miljökvalitetsnormer” samt förslag till föreskrifter.
Förslaget ska nu skickas på remiss till ett 80-tal instanser. Senast 16 april ska remissvar och synpunkter på ”God havsmiljö 2020” vara inlämnade och 15 juli ska föreskrifterna träda i kraft.
Nästa steg i arbetet med att genomföra havsmiljöförordningen är att ta fram ett åtgärdsprogram, det ska vara klart under 2015.
Vi kan inte låta bli att visa den här bilden från Qatar. Mitt i allt snack om brist på båtplatser i Sverige och Norden så känns det befriande att kunna visa på en specialbyggd lagun för båtar där det bevisligen finns gott om plats. Klimatet lär det heller inte vara något fel på, av bilden att döma.
Bilden är från det nyligen genomförda Pearl Qatar Grand Prix.
Som synes på bilden tillhör övriga båtar i hamnen yachtdivisionen, så det gäller att ha en rejäl plånbok om man vill ha båten här.
Ryds lanserar app för båtar och tillbehör. Appen, som inledningsvis enbart fungerar till Apple Ipad, innehåller hela Ryds aktuella sortoment av båtar, tillbehör och rekomenderade priser på dessa.
– Appen är först tänkt som hjälpmedel för våra återförsäljare, för att enkelt kunna visa och sälja en aktuell båtmodell med bilder, montering och tillbehör säger Tom Kühne, Ryds VD. I och med vårt stora sortiment kan ett stort sortiment upplevas svårt att hantera men med Appen kan vi segemtera och skapa en avsevärt större tydlighet.
Appen laddas ner kostnadsfritt av återförsäljare och konsumenter som kan bygga ihop en Rydsbåt med motor och tillbehör. Appen innehåller även fakta om båtarna såsom vikt, längder, rek. motorstyrka och övrigt innehåll.
– Återförsäljare kan också använda marginalberäkningar och en offertfunktion för att lättare och snabbare serva kunder – vilket är mycket viktigt då vi normalt översvämmas av kunder på kort tid, säger Jonas Lundegård, Ryds marknadschef.
Info: www.ryds.se
Starten av Leg i Volvo Ocean Race går till historien som en av de tuffaste någonsin med stormar och mycket hårt väder. Abu Dhabi, som tvingades bryta efter bara några timmars segling, är nu tillbaka i racet och försöker få häng på ledarbåtarna. Telefónica ligger i täten inför de kommande 6 000 Nm.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
After some of the worst weather ever experienced at a leg start of the Volvo Ocean Race, five of the six-boats led by Iker Martínez’s Telefónica is making the most of a brief respite as a ridge of high-pressure blocks their path to the westerly depressions which will sweep them towards Cape Horn.
The lighter conditions have not come a moment too soon for the teams who collectively say it is the worse weather they have seen.
“Certainly the roughest 24 hours I can remember for the last four editions of this race,” said Chris Nicholson, skipper of second placed CAMPER with Emirates Team New Zealand. “Going over the waves is like playing Russian roulette every time, when you just hope for the best.”
The crew of CAMPER have not enjoyed the blast-reaching conditions, which are better suited to other boats in the fleet. Nicholson and his men are having to push hard to tease every ounce of performance out of the boat in order to keep in touch with the leaders until conditions that suit their boat better arrive.
Andrew Cape, navigator with leading team Telefónica, said moments ago that the weather picture ahead doesn’t look very promising for any of the teams.
“There is a big squall of nothing ahead of us as we have to move across this ridge that stands between us and going fast,’’ he said. “It will be pretty slow for the next 24 hours, and the first to break through will be going great. I think it will be a difficult approach. We’re just looking at it and will try our best.
“Right now everyone is a threat, even Abu Dhabi. We could park here for the day and they’ll be right back here with us and choose a different path. Anything could happen here, it’s on for young and old.”
All but Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing have crossed the International Date Line and are now at 40 degrees south. The temperature is dropping and below deck the boats are becoming damp with condensation. The easing conditions have however allowed the crews to repair minor damage and stem small leaks as well as rest up in anticipation for the strong westerlies that lie ahead.
Abu Dhabi Ocean Racing meanwhile, is still in the thick of it as they struggle to catch the fleet.
“Yewww, what a thrashing we took last night,” reported media crew member Nick Dana. “People being sick in the bilge, waterlogged sails being dragged across lifeless off-watch bodies floating in the bilge. Even 14-hour straight runs with no sleep for some of the boys.”
The sea state for the beleaguered Emirati team has been atrocious, with waves breaking over the boat in every direction. Skipper Ian Walker has decided that it is best not to watch the fleet positions. “It will be too depressing as they escape in freer winds,’’ he said. “Our task is simply to get to Brazil safely and as fast as we can. Walker thinks that if they are lucky, they could catch the fleet, but it will not happen overnight and most likely not before Cape Horn.
At 1000 UTC today, the fleet was around 191 nm north-west of the Chatham Islands, averaging speeds of 12 to 14 knots. Telefónica led the fleet from Groupama (Franck Cammas/FRA), with PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) in third and CAMPER now in fourth. The leading four are still keeping a tight pack with only 13.8 nm from first to fourth. Mike Sanderson’s Team Sanya is 40.3 nm stray of Telefónica, while Ian Walker and Abu Dhabi Ocean Racing have more than 400 nm to make up.
Race followers may have noted some anomalies in online race data today. The sea state has affected the transmission of data from Abu Dhabi Ocean Racing, resulting in inaccurate measurements overnight. In combination with this, an adjustment of the ice limits distorted the distance to leader and finish data. Race organisers have since amended the way in which this data is calculated.
Norska Hydrolift har offentliggjort ritningarna till företagets nya flaggskepp, som är baserat på modellen C-33, som blir en efterföljare till den tuffaste modellen hittills från Hydrolift, C-32 Sun RR med totalt 1 450 hk under motorhuven. Medan förra årets nyhet från Hydrolift, C-32 SUN RR, var försedd med två Ilmormotorer på vardera 725 hk är fokus i den nya modellen bekvämlighet och allt det som gör livet på sjön skönt.
C-33 Cab ska presenteras senare i år som färdig båt. Den har en djup sittbrunn med en stor soffmodul. Föraren har, som alltid i Hydrolift, en bra placering. I C-33 Cab är det en speciell lösning för passagerarna – kallad the Sea Lounge – som ger ett stadigt stöd för alla, vilket kan behövas i dessa båtar som ofta är byggda för mycket höga hastigheter.
Kabinen är modern och rymlig och på samma sätt som många tillverkare av exklusiva bilar erbjuds båten med ett urval av väskor och andra tillbehör som går i samma stil som båten. Ombord finns kojplatser för totalt fem personer och båten är godkänd för sju.
Under soliga dagar kan passagerarna njuta av en fin solsäng och om det blir sämre väder har konstruktören tagit fram en cabriolet som kan fällas undan helt när den inte används.
C-33 Cab har 24 graders V-bottenskrov och är avsedd för singelmontage av motorer och finns med antingen bensin- eller dieselmotorer och sterndrive. Enligt företaget är topphastigheten med det största motorvalet hela 75 knop.
Tekniska specifikationer
Info: www.hydrolift.no
Nu är Årets Sill 2012 utsedd. Årets expertjury, som för fjärde året i rad möttes på Klädesholmen, valde ”Tranbär och citrontimjan” till Årets Sill 2012. Juryns motivering lyder: En solitär med doft av skog och trädgård med lååång eftersmak.
Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. 1 krona per såld burk går till den ideella föreningen Sjöräddningssällskapet. Årets Sill 2011 gav 75 000 kronor till Sjöräddningen.
I den namnkunniga Årets Sill-juryn ingick skådespelaren Peter Harryson, gitarristen och kokboksförfattaren Frederik Zäll, matbloggaren och Årets Mästerkock 2011, Louise Johansson, vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg och Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.
– I år var vi rörande överens om valet av årets sill som är fräsch med färska råvaror och en aningens sötma. Årets sill 2012 ska avnjutas i ensamt majestät, gärna med potatis, ost och självvald dryck, säger ständige ordföranden Peter Harryson.
– Det var verkligen ärofyllt att få vara med och i en sådan här skara av matintresserade människor lär man sig så mycket. Det var också jäkligt kul att inte veta ingredienserna i de fyra sillinläggningarna utan få leta och känna sig fram. Man analyserar på ett helt annat sätt när man inte vet, säger Frederik Zäll.
Årets Sill ska bevara och utveckla svenska silltraditioner på ett nytt och innovativt sätt. De fyra sillinläggningarna har tagits fram av restaurang Salt & Sill. Årets Sill 2012 ska nu produceras av Klädesholmen Seafood och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni – samtidigt som ”Sillens Dag” firas på Klädesholmen.
Klädesholmen Seafood AB är ett modernt företag baserat på generationer av kunskap och erfarenhet. Tidigare var vi fyra självständiga aktörer; Alax, Bråse, Klockbojen och PK Konserver. För att bli starkare och utöka våra möjligheter på marknaden bestämde vi oss 2002 att gå samman till ett gemensamt företag med namnet Klädesholmen Seafood. Därmed skapades ett modernt företag med större produktionskapacitet – väl rustat att möta de ständigt ökande kraven på effektivitet, kvalitet, flexibilitet och marknadsutveckling.
Salt & Sill är en skärgårdskrog med internationellt kök som startade 1999. Med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav serveras högkvalitativ mat i inspirerande miljö. I oktober 2008 öppnade Sveriges första flytande hotell i anslutning till restaurangen, som är en mötes- och konferensanläggning med 46 bäddar och verksamhet året runt. Salt & Sill har tilldelats omdömet ”Värt en resa” och ”Whites hjärta” av White Guide samt kvalitetsutmärkelsen ”Västsvensk mersmak” av Västsvenska turistrådet.
Bildtext:
Årets Sill-jury: Från vänster Ewert Ljusberg, Rolf Westerström, Louise Johansson, Frederik Zäll och ordförande Peter Harryson.
Den här 17 m långa trålaren har designats av Nederländska Vripack för att göra det möjligt för en troligen ganska förmögen kund i Brasilien att med sin aktiva familj upptäcka kusterna och vattnen längs Sydamerika. Deras yacht utrustas med alla nödvändiga och tänkbara tillbehör för att bo bekvämt och ha kul under resans gång. Båten är baserade på den välbeprövade Vripack Trawler serien och designen på den nya Vripack Trawler 1700 följer alla dess kriterier.
Layouten i denna fina ståltrålare med aluminiumöverbyggnad har tagits fram i nära samarbete med ägaren. Hans önskemål var tydliga: en stor yttre yta och gott om stuvutrymme för alla nödvändiga vattensportgrejer.
Flybridgen är utrustad med en nydesignad radarbåge och en biminitopp över den yttre styrplatsen och en bekväm L-soffa. I aktern finns en mindre båt och även en segelbåt kan förvaras bredvid båtens lyftkran. Längs den rostfria relingslisten har Vripack skapat gott om plats för ägarens familjs surfprylar.
Salongen, som ligger på huvuddäck, har en stor ”lounge” som är förbunden med ett pentry och styrhuset, som bara ligger några trappsteg upp. På fördäck finns ännu en stor yta och ett väl tilltaget soldäck.
Inredningen är designad för att passa familjen och dess gäster i separata kabiner med flera badrum. Under däck är uppdelad med en owner´s cabin med ett stort badrum, en VIP-kabin om babord med en dubbelbädd, en gästkabin med mera.
Den mer moderna looken på denna 17 m Vripack Trawler skapas genom högre skrovsidor, limmade rutor för ett tuffare utseende och högre styrka och andra detaljer. Yachten är försedd med dubbla dieselmotorer och denna båt har en maxhastighet på 12 knop. Bränsletanken är på 3 500 liter, vilket ger en räckvidd på 2 550 Nm vid en marschfart på behagliga 8 knop.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 17,00 m
Bredd: 5,45 m
Djupgående halv last 1,35 m
Skrov: Stål
Överbyggnad: Aluminum
Designer: Vripack
Konstruktör: Vripack
Bränsletank: 3 500 liter
Vattentank: 1 700 liter
Klassificering: CE-A regulation
Maxfart: 12 knop
Info: www.vripack.com
Nu går det verkjligen undan i Volvo Ocean Race Leg 5. Båtarna seglar stadigt i över 22 knop på sin väg mot slutmålet i Brasilien och i ledningen ligger för tillfället Telefonica endast 11 Nm före tvåan, Camper. Nu har även de första bra filmerna lagts ut från själva starten i Auckland.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
At 1900 UTC tonight Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) leads as the fleet racing in Leg 5 of the Volvo Ocean Race from Auckland receives the predicted battering less than 24 hours into the leg.
Earlier, the crew of Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) had a harsh reminder that this race is no playground, when only 40 nautical miles (nm) into the 6,700 nm course which takes the fleet around the infamous Cape Horn, damage forced the team to suspend racing and return to Auckland to affect repairs to their forward bulkhead. The team plans to re-start in about 24 hours.
According to weather experts, the already well-developed South Pacific low-pressure system to the northeast of Auckland is set to intensify as it moves towards the colder waters of the Southern Ocean. As the strong tropical depression moves south and east, it is blocking the route past East Cape with strong headwinds. This has caused the skippers and navigators to shy away from the traditional course across the Bay of Plenty and, instead of diving hard south, the fleet, now reduced to five boats, has headed north from Auckland to set up a better angle for heavy wind ahead.
Although nerves are on edge, there is always a sense of anticipation among the crews as they take on the longest and most difficult leg of the race. To sail in the Southern Ocean, where albatrosses and whales are the only company and where conditions in the harsh wastelands, provides an adrenaline rush that cannot be found elsewhere and is for many the sole reason for competing in this race.
“It is one of those things that you know is going to be hard, real hard, and there is no room for error, but if we can sail it, and sail it well, it will be a huge achievement,” sums up Hamish Hooper, media crew member on board CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS).
At 1900 UTC, the fleet had tacked onto port and were battling headwinds of up to 29 knots, flying off six-metre waves. Telefónica led the fleet from CAMPER 4.4 nm behind, followed closely by Franck Cammas’ Groupama sailing team, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Team Sanya (Mike Sanderson/NZL), who had led the fleet out of the Hauraki Gulf earlier today. The fleet was split 19.10 nm from first to last with speeds varying from 11.4 knots for Sanya and 12.9 knots for Telefónica.
– Sluta tömma fattiga länders vatten på fisk och gör fiskeavtalen med utvecklingsländer ansvarsfulla. EUs fiskeflotta måste fiska hållbart även utanför EU utan skadliga subventioner. Det uppmanar WWF medlemsländernas fiskeministrar inför rådsmötet i Bryssel 19-20 mars.
– Vi har stora förväntningar på att det danska ordförandeskapet ska få igenom avtal där EU kommer att bidra till ett globalt ansvarsfullt fiske. De måste grundas på demokratiska grundprinciper och garantera att fisket sker med hänsyn till vad haven tål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF
Många av EUs fiskeavtal har hittills varit en katastrof både för lokalbefolkningarnas försörjningsmöjligheter och för fiskbestånden. De har präglats av hemlighetsmakeri, dålig kontroll och brist på hänsyn till mänskliga rättigheter.
Ett av de största problemen har varit svårigheten att få tillgång till utvärderingar av de existerande fiskeavtalen.
– Det har gjort det omöjligt att bedöma de sociala och miljömässiga konsekvenserna. Det måste ändras nu, säger Håkan Wirtén.
EU har genom avtalen delansvar för att över 80 procent av de globala fiskbestånden är överfiskade eller utom biologiskt säkra gränser. Efter att EUs fiskevatten tömts på fisk har EU tecknat internationella fiskeavtal med utvecklingsländer för över en miljard dollar. Flottan består officiellt av 718 fartyg, vilket motsvarar 25 procent av bruttotonnaget.
– Skadliga subventioner till fartygsägare som vill fiska utanför EU måste upphöra. Ägarna av fiskefartygen måste själva betala för att få fiska. Det skulle frigöra resurser som bättre hjälper länderna att bygga upp kapacitet att förvalta fisket hållbart, säger Håkan Wirtén.
I EUs nya förslag till ny fiskerilagstiftning finns positiva förslag, bland annat en vision om ett hållbart fiske över hela världen, hänsyn till mänskliga rättigheter samt ökad öppenhet och kontroll.
– Eskil Erlandsson har en viktig uppgift att stå upp för principen om långsiktigt hållbart fiske och att EUs fiskeflotta endast ska tillåtas fiska inom gällande avtal. Men vi är oroliga för att några av medlemsstaterna går i fel riktning. Det gäller främst Spanien och Portugal som har en stor andel av fiskeavtalen, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.
Frågan om hur EU ska tillämpa förbud mot att kasta fisk överbord står också på dagordningen.
– WWF vill att EU stoppar oönskade fångster och att dumpning av fisk ska fasas ut till 2020. För bästa resultat vill WWF att förbud mot utkast bör införas på regional nivå inom förvaltningsplanerna för de olika fiskena, säger Jenny Fors.
Bakgrund:
Ministerrådet ska 19-20 mars diskutera olika delar av kommissionens förslag som lades fram 2011 om en reform för en bättre och mer hållbar fiskepolitik. Målet är att en ny fiskepolitik ska vara på plats 2013.
EU har stora fiskeflottor i världens hav och är den största marknaden i världen för konsumtion och import av fiskeriprodukter.
Vind & Vatten erbjuder från och med i vår den unika möjligheten att segla en Internationell 5mR-jakt, en så kallad ”Femma”. Turerna seglas på vattnen kring Dalarö eller på Riddarfjärden mitt i Stockholm. Båten är en klassisk kappseglingsbåt, med två öppna brunnar och närhet till vattnet.
Detta är en specialupplevelse för endast två personer, perfekt som exempelvis bröllopsgåva eller för paret som vill göra något helt speciellt tillsammans. Båten sjösattes 2011 och är byggd av båtbyggarmästare Roland Palm på Dalarö, på en ritning av Tore Holm från 1943.
Gästerna får segla med båtbyggaren själv som guide och skeppare. Deltagarna får aktivt segla båten som är utrustad med modern teknik i ett skrov som uppfyller regelkraven för denna klassiska båtmodell. Femmaklassen är en av få klassiska båtar som fortfarande kappseglas aktivt, och väcker med sina vackra linjer befogad uppmärksamhet på vattnet. Vid den årliga Riddarfjärdsregattan vann hon sin klass i höstas!
– Det känns kul att kunna erbjuda seglingar för par med denna uppseendeväckande och vackra båt, säger Birgitta Silfverhielm, som driver Vind & Vatten. Att få segla mitt inne i Stockholm är ju helt fantastiskt!
Seglingarna med Femman startar från och med mitten av maj, och äger rum på Dalarö eller i City, vardagkvällar och helger, under sommaren efter överenskommelse.
Vind & Vatten Individuellt anpassade seglingskurser och seglingsupplevelser ligger på Dalarö i Stockholms södra skärgård, 35 minuter med bil från stan. Verksamheten startade 2005 och drivs av Birgitta Silfverhielm, som även erbjuder seglingar med en Linjett 35. Seglingsupplevelsen bokas individuellt efter överenskommelse med arrangören.
Öppen Skärgård verkar för utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. Idag representeras 250 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner i skärgården, däribland Vind & Vatten. Öppen Skärgård driver en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, Visit Skärgården, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.
Info: www.vindovatten.se
Det blev en extremt tuff start av Leg 5 i Volvo Ocean Race. Abu Dhabi fick gå tillbaka till Auckland för reparationer och någon av besättningsmännen beskriver det första dygnet som dagen efter en rejäl utekväll. En rejäl storm har därmed satt nivån för de kommande 6 500 Nm mot Brasilien. En delsträcka där Telefonica fortfarande ligger i ledningen knappt före Camper.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
There is no fooling Stu Bannatyne, five-time race veteran and co-skipper of second placed CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS), when he described the opening night of Leg 5 from Auckland to Itajaí in Brazil.
“Without a shadow of a doubt that was the hardest opening night of a Volvo leg I have ever done,” he said.
According to CAMPER’s media crew member (MCM) Hamish Hooper, Bannatyne “stumbled below for the first time after hours on deck, eyes bloodshot, his voice hoarse with exhaustion, looking like he had gone 10 rounds with Mike Tyson.”
“After his two hours off watch sleep, he didn’t look much better, but was raring to get back on deck,” Hooper wrote in his latest report from the boat.
The fleet, led by Telefónica (Iker Martínez/ESP) is now 342 nautical miles (nm) north of the Chatham Islands.
Storm force winds have battered the fleet to such an extent that Ian Walker’s Abu Dhabi Ocean Racing were forced to shelter in the lee of the Hauraki Gulf before resuming racing this morning at 0725 UTC.
The Emirati team left the Auckland dock at 2300 UTC yesterday after successfully repairing their forward bulkhead, looking for a break in the weather to catch the fleet now over 600 nm down the track.
“Sadly, we have the exact opposite. We have the meteorological equivalent of a kick in the guts,” reported the skipper this morning as local weather stations reported 50 knot average winds and gusts in the low sixties.
“To set off when we are already a day behind the fleet and put ourselves out of the race would be foolish, yet to heave to and wait is the most frustrating thing on earth,” Walker said of a decision made to shelter from the worst of the weather.
As the storm passed over the fleet Franck Cammas’ Groupama 4 broke the swivel for their J4 headsail, causing many lost miles while the crew regained control of the flogging sail and dragged it below. The French team continue to press on, but according to MCM Yann Riou, “without passion or enthusiasm.”
Sea-sickness has again reared its ugly head as the already exhausted crews push on towards the Southern Ocean.
“I feel like I have been on an all-night drinking binge with George Best,” reported a dejected Hamish Hooper. “Crook as. The banging, crashing, wild conditions have brought a few of us down. Life now consists of short spurts of action before racing back to the bunk to get horizontal again before the sickness takes too much of a hold again. It’s not that much fun.”
At 1000 UTC, Telefónica led CAMPER by 12.8 nm. Groupama, PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA) and Team Sanya (Mike Sanderson/NZL) were all within 12 nm with SANYA 39.5 nm off the lead.
To ensure the boats are kept clear of the risk of ice on Leg 5 race control are using satellite imaging to monitor fleet’s likely path and, when necessary, adjust the position of the waypoints which define the ice exclusion zone.
Overnight satellite images revealed possible ‘targets’ outside the exclusion zone and accordingly the exclusion zone was shifted a couple of degrees north. This changed the distance to finish calculation for the fleet but did not affect the standings.
Här är den senaste bloggen från Team Abu Dhabis skeppare, Ian Walker:
Team Blog – Ian Walker – 19th March 2012
Thanks to a fantastic effort by our shore team we were able to leave the Viaduct with everything fixed four hours ahead of schedule. We can’t thank you all enough guys and girls for your work – a great team effort.
All we needed then was a break from the weather to get us back in the race – the other boats are only 200 miles away after all. Sadly we have exactly the opposite – we have the meteorological equivalent of a kick in the guts. Right now we are trapped in the windy section of the tropical low with storm force winds between us and the lighter winds to the East.
We need to exit the Colville Channel where the winds notoriously funnel along the Coromandel Range but the weather stations are reporting 50 knot average winds and gusts in the low 60s. This is more than enough wind to put our boat, sails and people in serious danger.
We are stuck in a real dilemma – do we take on the storm force winds when we have little to gain by doing so or shall we hold on and wait for the winds to abate thereby losing more miles and time to our competitors. To set off when we are already a day behind the fleet and risk putting ourselves out of the race would be foolish and yet to wait is the most frustrating thing on earth. We are trying to keep this entire leg in context and manage the risk appropriately.
We have decided to hold for a few hours in the lee of the islands of the Hauraki Gulf and monitor the weather stations as this tropical low is a very active and fast changing phenomenon. Hopefully we can resume racing and get on our way as soon as possible.
Nu har svenska Artemis Racing visat vingen till sin nya AC72 i full skala. Teamet håller som bäst på med förberedelserna och har hittills lagt ner 35 000 arbetstimmar i projektet, vars mål är finalen i America´s Cup. I länken nedan finns en bra film från CNN:s TV-program ManiSail.
Delvis byggs den nya båten i Henån på Orust, i före detta Najadvarvets lokaler. Artemis Racing har dock valt en annan väg än försvararen och de andra utmanarna kring den 34:e America´s Cup.
Medan övriga team har satsat på att testa sina båtar och utrustning inför America’s Cup på mindre båtar, särskilt AC45 och SL33 katamaraner, har Artemis Racing valt att bygga en båt i full skala. Att dimensionerna är minst sagt imponerande framgår tydligt av bilderna här intill.
– Vi valde strategin med att bygga en båt i full skala. Vårt beslut var mer tidskrävande, men det tillåter oss att lära oss hur vi ska hantera denna kraftfulla vinge. Förutom prestanda tänker vi främst på vårt teams säkerhet. Att segla i San Francisco Bay i juli och augusti är en uppgift utan barmhärtigeht, säger teamets styrelseordförande, Paul Cayard.
Den nya vingen är över 13 våningar hög och ett konstverk i sig. Den 40 m höga konstruktionen, huvudsakligen byggd i kolfiber, mäter 260 kvadratmeter men väger ändå bara drygt ett ton.
– Det här är en verklig teaminstats. Det var fantastiskt att se vingen segla ute på vattnet. Den ser fantastisk ut, men samtidigt hotfull. Vi kommer att genomföra en hel serie strukturella tester de kommande dagarna, säger designern Juan Kouyoumdjian.
Detta är Artemis Racings första utmaning inför America’s Cup. Förutom att båten kommer att ha enorma proportioner och seglas mycket snabbt innebär den en stor säkerhetsutmaning för besättningen. Med de stora krafter och hastigheter som det handlar om i en sådan här båt händer allt snabbt och utan att besättningen får en andra chans att rätta till sina eventuella misstag.
Info: www.artemisracing.com
Kommentarer
När får vi se en film om 72an
Det blev en riktigt dramatisk start av Leg 5 för VOlvo Ocean Race i Auckland. Team Sanya ledde fältet ut från denna seglingens Mecka när båtarna satte kurs över de kalla sydliga farvattnen och slutmålet i Itajaí. Värre gick det för Abu Dhabi Ocean Racing, som först meddelade att de fick avbryta Leg 5 på grund av en skada i skrovet men nu via en pressrelease säger att de hoppas kunna återuppta seglingen inom 24 timmar.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Abu Dhabi Ocean Racing are hopeful of resuming racing in Leg 5 within the next 24 hours after arriving back in Abu Dhabi to repair damage to their yacht Azzam.
Ian Walker and his crew made the decision to return to the City of Sails five-and-a-half hours into the 6,700 nautical mile leg to Itajaí in Brazil when a bulkhead in the bow of their yacht Azzam, securing a crucial heavy weather headsail, ripped clean out.
Rather than risk continuing, Abu Dhabi chose to turn around and carry out a full repair to the J4 bulkhead in Auckland.
“I don’t think it was a structural threat to the boat, but it would have been a big repair to get the bulkhead back in and take the load of the J4 which is a sail we’re probably going to use 80 per cent of the time in the Southern Ocean,” Walker said.
“We discussed it and took the decision that we’re only 40 miles from Auckland, let’s come back and we’ll probably repair it quicker and better, and then we can get back out and try to catch everyone up.”
After suspending racing at 0630 UTC, Abu Dhabi were back on the dock by 1030 UTC where the boat was handed over to their waiting shore crew.
“It puts us behind the fleet but it’s not disastrous,” Walker added.
“The fleet aren’t getting away that fast, they’re heading upwind and they’re going to get a bit of a pounding tonight.
“Looking 36 hours ahead there are probably faster conditions for getting out of here.
“It all depends on the movement of the high pressure – they might have to sail a longer distance round it than us. We’re not giving up hope.”
Abu Dhabi team director Jamie Boag said the aim was now to get the team back out on the race course as quickly as possible.
“We will try to get the boys turned round as quickly as we can and get them back in the race,” he said.
“We will know in the next hour how long the repair will take but it should be 24 to 30 hours or so. We will try to get back out there by this time tomorrow night.”
Leg 5 started from Auckland at 1400 local time (0100 UTC) on Sunday and sees the fleet race through the Southern Ocean, around Cape Horn and on to Itajaí in Brazil.
De lokala hjältarna på Camper med Emirates Team New Zealand tog en överraskande seger inför jublande fans i Auckland In-Port Race på lördagen. Det är teamets första seger i detta race. Camper vann före Puma på andra plats och Groupama på tredje plats. Närmaste väntar starten av nästa delsträcka, som är på 6 705 Nm och kommer att ta båtarna runt Kap Horn upp till Brasiliens kust.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Local heroes CAMPER with Emirates Team New Zealand stormed to victory in front of tens of thousands of ecstatic home fans in the Auckland In-Port Race on Saturday, giving them a first Volvo Ocean Race victory and ‘flicking a switch’ on their campaign.
Chris Nicholson’s men produced a dominant performance on the waters of Waitemata Harbour, taking the lead on the sprint to the first mark thanks to their decision to tack way out to shore and out of the strongest current, and then refusing to let go.
Fifty-four seconds after they heard the gun – and huge cheers from the crowd — PUMA Ocean Racing powered by BERG crossed the line in second place ahead of Groupama sailing team following a terrific battle for the podium positions.
Behind them, Auckland-born skipper Mike Sanderson was also celebrating as Team Sanya finished the race in fourth, having out-manoeuvred Abu Dhabi Ocean Racing in fifth and overall race leaders Team Telefónica in sixth.
Tens of thousands of people lined Auckland’s shoreline and packed hundreds of spectator boats to watch Auckland’s first Volvo Ocean Race action in 10 years – and a win for CAMPER, the Spanish-sponsored team who count Auckland as one of their two home ports, made the day all the more special.
“The one thing we said all week is how do we thank everyone who has supported us and I hope this goes a long way to doing it,” said CAMPER’s Australian skipper Chris Nicholson as his team moved back to within 18 points of the leaders. “It’s been a huge week of support and it’s helped.
“Now we’ve flicked the switch and we want this on the next leg.”
PUMA Ocean Racing powered by BERG got off to a flying start leading the boats over the line in 15-20 knots of easterly breeze but by the first turning mark CAMPER had snuck in front.
Groupama moved up into second but PUMA clawed their way back on the second upwind leg, overtaking Franck Cammas’ men to claim second and bank a vital five points.
“It was a lot of fun,” said PUMA skipper Ken Read. “We had a good start but CAMPER got the first shift and that’s all they needed.”
With Telefónica picking up just one point for sixth place, their stronghold on the overall leaderboard weakened.
“We had a pretty bad race,” said Telefónica skipper Iker Martínez. “We didn’t sail well, so it was a headache for us. It was pretty difficult. We didn’t have much room to play with out there.”
Groupama moved to within 15 points of the overall leaders as they took home four points from the in-port race.
“Third is not so bad,” said Cammas. “We had a problem with the keel which lost us the 20-second advantage which we had over PUMA and PUMA took advantage well to overtake us. But apart from that we are happy with the race.”
Team Sanya scored their best result since the Iberdrola In-Port Race in Alicante, the first competitive racing of the 2011-12 Volvo Ocean Race.
“That was awesome,” said Sanya’s local boy Sanderson. “We’re just so stoked to be in the race but that was one step better because we had a couple of boats behind us.”
The fleet now faces its biggest challenge yet when they set sail from Auckland at 1400 local time on Sunday – the Southern Ocean.
The 6,705 nautical mile sprint around Cape Horn and on to Itajaí in Brazil will see the teams dodging icebergs and huge storms.
“The Southern Ocean is a fearsome place and deserves a great deal of respect,” said Telefónica watch captain Neal McDonald. “Climbing Everest is not particularly risk free or glamorous but people want to do it for the challenge and it’s the same with the Southern Ocean.”
Waves of 12 metres and winds of up to 60 knots are forecast and teams will use night-vision goggles to try to spot icebergs at night.
Three new sailors join the fleet for Leg 5. Anthony Nossiter from Australia is joining Abu Dhabi to replace the outgoing trimmer/helmsman Justin Ferris, Finnish Olympic gold medal winner Thomas Johanson takes over for the leg from injured Kelvin Harrap on PUMA and Danish Olympic gold medallist Martin Kirketerp steps up for Leg 5 on Sanya for Ryan Houston who picked up a kidney infection.
The Leg 5 start will be broadcast live from 1400 local time (0100 UTC) on Sunday. The leg should take the fleet around 17 days to complete.
Watch the action live at www.volvooceanrace.com or at the race’s Livestream page HERE. Coverage starts 15 minutes prior to the leg start.
Auckland In-Port Race results:
1. CAMPER with Emirates Team New Zealand (60min 38sec) 6pts
2. PUMA Ocean Racing powered by BERG (+0:54) 5pts
3. Groupama sailing team (+1:26) 4pts
4. Team Sanya (+2:20) 3pts
5. Abu Dhabi Ocean Racing (+2:52) 2 pts
6. Team Telefónica (+3:27) 1 pts
Foto: Ian Roman/Volvo Ocean Race.
Team Victory med de båda förarna Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri vann det andra racet i det pågående Grand Prix i Doha, Pearl Qatar Grand Prix. Det innebär att de båda förarna tillsammans nu har tagit sin tredje seger av fyra möjliga sedan de började köra tillsammans i Dubai i slutet av förra säsongen.
Här är den senaste pressreleasen på engelska:
Saturday, 17 March, DOHA (Qatar): Victory’s Arif Al Zafeen and Mohammed Al Marri came from behind to win race 2 of the Pearl Qatar Grand Prix, taking their third win together from four starts since teaming-up in Dubai at the end of last season.
Team Abu Dhabi’s Rashed Al Tayer and Majed Al Mansoori made it a one-two celebration for the United Arab Emirates taking their second podium of the Grand Prix weekend, with Thursday’s race winner’s Sheikh Hassan bin Jabor Al Thani and Steve Curtis completing the podium in Spirit of Qatar 96.
Today’s result puts Victory and Spirit of Qatar 96 joint top of the Championship standings on 32 points, with Team Abu Dhabi two points adrift in third.
But the Dubai duo did not have it all their own way and had to overturn a strong challenge after a breathtaking start to the race by Italian outfit Poliform.
The drag race from the green flag saw pole-sitters Spirit of Qatar 96, Team Abu Dhabi and Victory 3, line a breast and just feet apart as they hurtled into the first turn. But it was Guido Cappellini and Class 1 debutant Gian Maria Gabbiani in Poliform, starting on the outside of the line of eight, who showed a blistering turn of speed to get out front and come across to lead at the end of lap 1.
Cappellini and Gabbiani, who failed to make the start of race 1 and forced to sit out the next two practice sessions with a recurring engine problem, held off the challenge of Al Zafeen and Al Marri, edging out to a four second lead before a technical problem forced them to slow, conceding the lead and retiring from the race on lap 6. “We are not exactly sure what the problem was but there is a lot of oil in the engine bay,” said Cappellini. “It was a great start by us considering this was the first time out on the race circuit and our first laps in three days. It was a big surprise.”
With Poliform out, Al Zafeen and Al Marri were able to control the race and extended their lead, going on to complete the 11 lap, 66.54Nm race in 39mins 13.68s to win by over 15 seconds. “This is our answer to what happened to us in race 1,” said Al Zafeen. “It was a good fight with Cappellini at the beginning, but once we were out front we were in complete control.”
Behind the race leader’s, Team Abu Dhabi and the Spirit of Qatar boats raced line astern, neither making any inroads to the other, with Al Tayer and Al Mansoori able to maintain a comfortable 11 second gap over Spirit of Qatar 96.
For Sheikh Hassan and Steve Curtis any hopes of completing the Doha double evaporated at the first turn, losing the advantage of being in pole position and dropping to fourth at the end of the first lap. “It was absolutely flat calm out there and we bogged down at the start,” said a disappointed Curtis. “I wasn’t surprised to see Guido come across. He’s got a very fast boat and with the extra 250rpm the supercharged engines have been given he was always going to be up there.”
Following their disqualification from race 1, teammates Ali Al Neama and Matteo Nicolini faced an uphill task, starting from seventh place on the start line, and were unable to make any inroads completing a frustrating weekend finishing in fourth.
Fendi Racing’s team manager, Marco Bonomo, had said before the race that after all the hard work that the team had put in to repair the boat after Luca Fendi and Giovanni Carpitella’s brush with a sandbank earlier in the week, if they finished it would be like winning, the Italian duo coming home in fifth place to pick up seven valuable points.
There was more frustration for Norwegian outfit Relekta who ended a disappointing start to their year with a second retirement for Ugur Isik and Christian Zaborowski – stopping on lap 4.
Welmax duo of Paul Gaiser and Bjorge Jacobsen paid back their team’s efforts for repairing the boat after they crashed out in second practice by putting in a cameo role, taking to the water to complete a handful of laps.
PEARL QATAR GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) 00.39.13,68
2. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.15,72
3. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.28,53
4. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.49,53
5. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 1 LAP
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G M Gabbiani (ITA) DNF
7. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) DNF
8. 90 Welmax – P Gaiser (BRA) / B Jacobsen (NOR) DNF
9. 23 FA.RO. ACCIAI – M Roggiero (ITA) / P V Nilsen (NOR) DNS
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 2
1= 96 Spirit of Qatar – 32pts 1= 3 Victory – 32pts 3. 5 Team Abu Dhabi – 30pts 4. 95 Spirit of Qatar – 9pts 5. 10 Fendi Racing – 7pts 6= 91 Relekta – 0pts 6= 74 Poliform – 0pts 6= 23 FA.RO. ACCIAI – 0pts 6= Welmax – 0pts
MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 2
1= 96 Spirit of Qatar – 32pts 1= 3 Victory – 32pts 3. 5 Team Abu Dhabi – 30pts 4. 95 Spirit of Qatar – 9pts 5. 10 Fendi Racing – 7pts 6= 91 Relekta – 0pts 6= 74 Poliform – 0pts 6= 23 FA.RO. ACCIAI – 0pts 6= Welmax – 0pts
Det svenska säkerhetsföretaget Nyx Security bygger ytterligare en kameracentral i Ludvika. Kameracentralen, som blir en av Europas mest moderna, ska hantera bevakning för 10 000 kunder och fler än 25 000 kameror. Nyx Security är en leverantör av innovativa säkerhetslösningar baserade på intelligent kameraövervakning och videoanalys av händelseförlopp i realtid. Nyx har bland annat samarbetet med försäkringsbolaget Svenska Sjö om “Trygg hamn”.
Nyx Security ingår hyresavtal med Landstinget Dalarna för en ny lokal i Ludvika. Lokalerna kommer att byggas om och anpassas så att det blir en toppmodern kameracentral enligt ISO standard 9001 och certifieras enligt SSF 136:4. Kameracentralen kan dygnet runt, 365 dagar per år, övervaka fler än 25 000 kameror för cirka 10 000 kunder.
Den nya kameracentralen blir Nyx Securitys andra kameracentral i Ludvika. Den nya kameracentralen skapar förutsättningar för Nyx fortsatta tillväxt och internationella satsning. Nyx moderna lösningar för kameraövervakning i realtid har tagit den svenska säkerhetsmarknaden med storm och antalet kunder ökar ständigt. Med sina innovativa och ”intelligenta” säkerhetslösningar är Nyx ledande inte bara i Sverige utan även i Europa och resten av världen, och företagets långsiktiga strategi är en kontrollerad lansering utomlands.
Nyx Security är ett snabbväxande svenskt säkerhetsföretag som tillhandahåller innovativa säkerhetslösningar och bemannade kameracentraler baserade på egenutvecklad och världsledande intelligent videoanalys av händelseförlopp i realtid.
Kamerorna kan i realtid – när det händer – läsa av avvikande händelseförlopp, t ex intrång, eld, vattenläckage eller avvikelser från rutter och processer, och då larma operatörer som beslutar om påföljande åtgärder.
– Vi är glada över att ha funnit en lämplig lokal för att stödja vår fortsatta expansion med ännu en kameracentral. Vår nya central kommer att bli en av de modernaste i Europa. Våra kunder blir de slutliga vinnarna, då de kommer att åtnjuta ett ännu säkrare skydd för sina värdefulla egendomar, säger Andreas Johansson Österberg, grundare och VD, Nyx Security.
Nyx Security har rönt stora framgångar med sina tekniskt avancerade kamerabevakningstjänster i realtid för både utomhusmarknaden och inomhusmarknaden. Man har också nyligen lanserat Camera Portal, en kameraportal som ger kunderna möjlighet att i realtid övervaka och styra sina bevakningsobjekt via webben och smarta telefoner
Info: www.nyx.se
Att många båtägare har problem med sin diesel är ingen hemlighet. Vatten, mikroorganismer, partiklar och dieselns egen vilja att bilda kluster ställer till det för användaren. Resultatet blir igensatta filter, motorstopp, oren förbränning med allt vad det innebär, värmare som inte startar osv.
De flesta försöker hitta någon enkel mirakellösning på sina problem, men riktigt så enkelt är det inte.
Thermoprodukter i Kalmar distribuerar ALGAE-X bränslereningsprodukter i Sverige. De har ett brett program av olika produkter för rengörning av tankar och bränsle både för fast montage och mobila enheter.
I programmet finns även magnetfilter i olika storlekar som är ett bra komplement till båtens befintliga filtreringssystem.
En av produkterna för fast montage som förebygger ev problem är ALGAE-X Smart FPS (Fuel Polishing System). Det är en kompakt enhet med primärfilter, vattenavskiljare, waterblockfilter, magnetfilter och egen pump mm samt en timer för att styra när du vill att den ska gå.
Det den gör är att suga upp din värsta diesel i botten på tanken, rena den och returnera den i toppen på tanken. Detta ger dig möjlighet att kontinuerligt hålla din diesel ren och klar så du får bra förbränning och undviker problem. Den minsta enheten har ett flöde på ca 250l/h och finns i både 12 och 24V utförande.
Strömförbrukning: ca 5A (12V).
Mått: 38x47x19cm
Pris 19 900 kr.
Info: www.thermoprodukter.se
Efoy Comfort heter en ny serie bränsleceller från Thermoprodukter i Kalmar. Det är en uppdatering av tidigare modeller och precis som tidigare produceras el av matanol genom en katalytisk process. De nya modellerna är tystare, effektivare och har en modernare manöverpanel som bla ger nivå på drivmedel och en enklare hantering av data och inställningar.
Bränslecellen kan monteras inne i båten och ger bara ifrån sig värme, vattenånga och koldioxod motsvarande utandningsluften hos ett barn som restprodukter. Efoy finns i tre storlekar och ger upp till 8.8A kontirnuerligt.
Bränsle finns i fem eller tio liters behållare och är tillgängligt över hela Europa.
Pris från 28 490 kr.
Info: www.thermoprodukter.se
Svenska Ryds har tagit fram en specialiversion av en av sina bästsäljare. Den “nya” modellen heter Ryds 568 ProXS edition. Modellpaketet innehåller en 568 GTI som klätts upp med ny svart relingslist, ny stripning, dynor i kolfiberlook med broderade inlägg och pulpetöverdrag i coxgrå nyans.
Båten drivs av en Mercury 115 Optimax ProXS som ger det beprövade skrovet bra acceleration och säkra sjöegenskaper.
– Inför säsongen ville vi ge den testvinnande båten nya kläder och fräschare look, säger Jonas Lundegård på Ryds som är Sveriges största tillverkare av fritidsbåtar och ägs av Nimbus Boats.
– Jag tror också att priset på 229 900 kr för hela paketet med dynor och pulpetöverdrag kommer att tilltala många kunder.
Info: www.ryds.se
Kommentarer
mycket fina känslor får man av att se det här på min kära björkar;..stor eloge till dig anneli wallin…
mycket fina känslor får man av att se det här på min kära björkarö;..stor eloge till dig anneli wallin…