nyhetstest

The Tall Ships Races har seglat vidare. Efter fem intensiva dagar kan Hallands största evenemang någonsin summeras. Förväntningarna har överträffats med råge: uppemot 400 000 besökare, solsken, nöjda fartygsbesättningar och ungdomar som varit med om sitt livs upplevelse.

2008 blev det bestämt att Halmstad 2011 skulle stå värdhamn för The Tall Ships Races. Sedan dess har förberedelserna pågått, och i torsdags var det äntligen dags att öppna evenemangsområdet. Fem dagar senare, när fartygen har seglat iväg i det som kallas Parade of Sail, är projektledare Lillian Westerberg mer än nöjd.

– Det känns fantastiskt, vi har fått så mycket positiv respons. Fartygens besättningar och kaptener har varit väldigt nöjda med Halmstad som målhamn; vi har fått många lovord för att allt har varit i toppklass, säger Lillian Westerberg.

Jeanette Winberg, Event Manager, är extra stolt över att satsningen på barn och ungdomar slagit så väl ut.

– Förutom att vi har gett 185 svenska trainees chansen att delta i kappseglingen, har vi byggt upp en Youth Area, fylld med aktiviteter för dem mellan 13 och 25. Finalen där var ett riktigt häftigt skumparty som lockade tusen ungdomar, säger Jeanette Winberg.

Jan Fällmar har arbetat som hamnkapten för The Tall Ships Races och hans fasa var att han skulle ha mätt fel på kajerna och att något fartyg inte skulle få plats.

– Men allt stämde, säger han och skrattar.

I slutändan var det 65 fartyg som kom hit, varav 61 deltog i tävlingen.

– Fyra avbokade i ett sent skede, så jag fick göra en enklare omflyttning. Men sen har allt flutit på enligt planen.

Logistiken runt The Tall Ships Races har varit omfattande – evenemangsområdet är 54 fotbollsplaner stort och har rymt restauranger, utställare, scener, speciella områden för barn, ungdomar och kultur – och trafikplaneringen har pågått en längre tid. Men i dag kan även Torsten Rosenqvist, chef för kommunens teknik- och fritidsförvaltning, andas ut:

– Allmänheten har verkligen hörsammat vårt budskap om att cykla, gå eller åka kollektivt, och inte ens på lördagen – då vi uppskattningsvis hade 140 000 besökare – var det helt fullt på parkeringarna i anslutning till hamnområdet, säger Torsten Rosenqvist.

Även polisen kan rapportera om ett lugnt evenemang, med betydligt färre incidenter än befarat.

– Självklart har vi fått omhänderta en och annan berusad person, och vi har haft något enstaka misshandelsfall. Men faktum är att lördagskvällen var ungefär som en tisdagskväll i november. Det är ett mycket gott betyg, konstaterar Mats Timmermann, biträdande polisinsatschef under The Tall Ships Races.

De preliminära besökssiffrorna på uppemot 400 000 personer bygger på en sammanlagd bedömning av polis, den arrangerande organisationen Sail Training International, scenansvariga, med flera.

– Vi uppskattar att det har varit cirka 360 000 personer torsdag till söndag, och ungefär 30 000 som samlats i kustbandet för att titta på måndagens Parade of Sail, säger Mats Timmermann och tillägger att det uppstod långa köer på vägarna i Tylösand och Grötvik efter avseglingen.

Björn Nilsson är vd för det kommunala bolaget Halmstad Hamn och han säger att The Tall Ships Races har överträffat alla förväntningar.

– Vi har fått möjlighet att visa upp hamnen för cirka 400 000 besökare och jag har träffat många som säger att de har funnit en ny stadsdel i Halmstad. För oss är The Tall Ships Races ingen målgång utan ett startskott för utvecklingen av logistiken i hamnen genom ökad attraktionskraft, säger Björn Nilsson och tillägger att området kommer att vara helt återställt för ordinarie verksamhet senast onsdag morgon.

Den arrangerande organisationen Sail Training International har varit på plats i Halmstad under hela evenemanget och Race Director Paul Bishop är mycket nöjd.

– Ni såg verkligen till att tävlingarna avslutades i toppklass. Kaptener och besättningar hade bara komplimanger att ge till värdstaden Halmstad, säger han och tillägger:

– Våra trainees har fått vara med om spännande och entusiasmerande segling, men de har också fått stå ut med frustration och utmaningar i de lätta och ombytliga vindarna.

Fredrik Geijer, kommunchef i Halmstad, är både stolt och glad när han sammanfattar vad The Tall Ships Races har betytt för staden.

– Att vi fått vara målhamn för världens största havskappsegling är fantastiskt – inte minst med tanke på att det är en stor ungdomssatsning. Vi har samtidigt fått möjlighet att marknadsföra Halmstad som besöksort – och som en stad att bo och verka i. The Tall Ships Races har hänt nu, men öppnar många dörrar även för framtiden.

För tävlingsresultat och mer info, gå in på:
www.tallshipsraceshalmstad.se
www.sailtraininginternational.org

Foto: Anders Andersson och Thomas Johansson, Vinnaltfoto Halmstad

Princess Yachts International håller högt tempo i nyhetspresentationerna. Knappt har den nya 39-fotaren (som är närmare 42 fot lång) presenterats förrän det är dags för den nya versionen av Princess 32M att visas i Medelhavet. Denna yacht hade världspremiär i London i januari, men visas nu på Cannes Boat Show i september.

Efter den framgångsrika premiären i London i januari 2011 lovordats. Den första båten som visades på Londonmässan var ursprungligen såld till en norsk kund, men såldes direkt vidare til en annan, internationell ägare.

Princess 32M var den första yachten från Princess som var över 100 fot lång. Hon markerade därmed varvets debut in på marknaden för så kallade superyachts, en marknad som trots ekonomiskt oroliga tider är fortsatt het och efterfrågan på nya, riktigt stora yachter överstiger med råge tillgången. Många kunder kan göra goda affärer på att sälja vidare kontrakt på superyachter under byggnation till kunder från främst arabländerna, Ryssland och Kina.

Princess 32M erbjuds med fyra eller fem gästkabiner. Ägarkabinen är placerad på huvuddäck och är försedd med stora fönsterytor so ger mycket ljus in i båten på båda sidor. Princess har samarbetat med inredningen med LVMH Fendi Casa (Princess ägs också av LVMH), som har hämtat inspiration från sin senaste kollektion.

Princess yachts bygger redan på skrov nummer fyra av 32M vid sin nya fabrik i Plymouth. Arbetet sker jämsides med bygget av den första Princess 40M, en 130 fots trippeldäckad yacht och företagets nya flaggskepp. Företaget har en välfylld orderbok och ser därför framtiden an med tillförsikt.

På båtmässan i Cannes visas även för första gången den nya Princess V72, en riktigt spektakulär sportyacht och den mest uppseendeväckande av båtarna i Princess V Class.

Najadvarvet på Orust – ett av Sveriges mest välkända segelbåtsföretag – gick i konkurs tisdagen 9 augusti. En akut likviditetskris låg till grund för beslutet. Najadvarvet AB bildades 1971 och under dessa 40 år har fler än 2 000 Najadsegelbåtar har tillverkats. Bolaget har de senaste åren utvecklat, tillverkar segelbåtar under varumärkena Najad och Maxi Yachts vid fabrikerna i Henån och Åmål.

Pressrelease:

Styrelsen för Najadvarvet AB har idag tisdagen den 9 augusti 2011 lämnat in ansökan till Uddevalla tingsrätt och begärt att företaget ska försättas i konkurs. Tingsrätten har försatt Najadvarvet i konkurs.

Företaget har drabbats av en akut likviditetskris på grund av den svaga försäljningen, förra huvudägarens felsatsningar och den långa nedgången i efterfrågan för båtindustrin och svårigheterna på finansmarknaderna runt om i världen.

Under de senaste 21 månaderna har den nya huvudägaren Animatrix Capital LLP skjutit till pengar till bolaget. En kraftfull satsning på en ny förstärkt ledning gjordes för mindre än 9 månaders sedan. Under den nya ledningen har det genomförts omfattande effektivisering och rationalisering av verksamheten. Från Öppet varv 2010 har bolaget lyckats sälja 42 båtar, varav 25 nybyggen, under våren 2011 är försäljningen kraftigt vikande och orderstocken och utsikterna inför hösten 2011 mycket svaga.

De enskilda medarbetarnas engagemang och vilja att bidra har överträffat alla våra förväntningar. Trots detta engagemang att rädda bolaget så har den vanvård av bolaget under åren 2006-2009 förorsakat stor skada. Gamla tvister, konflikter och andra problem gör att de omfattande kapital injektionerna inte räcker till. Läget på den internationella marknaden i segmentet för prestige- segelbåtar präglas sedan flera år av stenhård konkurrens, prispress och svag lönsamhet. Marknaden har under våren fortsatt att försämras vilket gör att förutsättningarna att driva en lönsam verksamhet inte längre finns. Styrelsen för Najadvarvet ser därför ingen annan utväg än att begära företaget i konkurs.

“Det är en mycket svår och sorglig dag för alla på Najadvarvet AB, medarbetare, kunder, leverantörer, och partners. Vi har vänt på alla tänkbara stenar i våra försök att undgå den här situationen. I dag har våra sista ansträngningar strandat. Moderbolaget är insolvent och måste därför ansöka om konkurs”, skriver Mikael Gustavsson, VD och koncernchef för Najadvarvet AB.

Detta är ett beslut som styrelsen fattat vid en tidpunkt på året där samtliga av sålda och tillverkade båtar är levererade till kund, vilket innebär att minimalt med kunder kommer att drabbas. Leverantörsskulderna är på lägsta nivå under året. Samtliga av bolagets mycket kompetenta medarbetare har fått sin lön i juli och därefter bör förutsättningar för lönegaranti finnas.

– Det är vår förhoppning att de ansträngningar som gjorts under den senaste perioden kommer att leda till att hela eller åtminstone delar av verksamheterna kan drivas vidare, säger Hans Johansson styrelseordförande i Najadvarvet AB.

Fakta:
Verksamheten hos Najadvarvet var under grundaren Bernt Arvidsson ledning framgångsrik under mer än 35 år. År 2006 såldes bolaget till en holländsk ägare därefter skedde en okontrollerad aggressiv expansion, följt av flera felsatsningar, i kombination med finanskrisen.

Under hösten 2009 räddade Animatrix Capital LLP bolaget från en förestående konkurs genom ett stort kapitaltillskott. Sedan dess har allt gjorts för att rädda bolaget, men motgångar i ansträngningarna att lösa historiska tvister med motparterna, banker och hyresvärdar, genom att förhandla fram en långsiktig avbetalning har misslyckats.

Animatrix Capital LLP äger 90 % av bolaget och har en betydande exponering i Najadvarvets konkurs, resterande 10 % ägs av två norska och en engelsk investerare samt Svelis konkursbo.

Måndag 8 augusti är avseglingsdagen, då de deltagande fartygen i The Tall Ships Races 2011 lämnar Halmstad. De kastar loss strax efter tolv för att avgå i parad klockan 13.00. Hur nära kusten de går är beroende av väder och vind. Mediacentret är öppet mellan 10.00 och 16.00.

Parade of Sail:
Restauranger och utställare har stängt, men klockan 10.00 auktionerar Region Halland ut sina friggebodar i sitt område på Ocean Square – intäkterna går till barnkliniken i Halmstad.

Ett antal musikkårer kommer att underhålla på kaj i samband med att fartygen gör sig redo att lämna Halmstad. Klockan 11.00 står till exempel Halmstad Brass på Maritime Stage.

Strax efter tolv börjar fartygen kasta loss, och klockan 13 avgår paraden. Fartygen går tillsammans till Tyludden, där de delar på sig och går åt olika håll.

Turordningen för paraden finns på: www.tallshipsraceshalmstad.se

Inför Volvo Ocean Race, som startar i oktober 2011, går Helly Hansen in som huvudsponsor till den kinesiska besättningen ”Team Sanya”. Det är den tionde gången Helly Hansen medverkar i Volvo Ocean Race, en seglingstävling där besättningen får utstå nio månader av skiftande väder och temperaturer.

Tävlingen startar i Alicante i Spanien för att sedan fortsätta 39 000 Nm via Kapstaden, Abu Dhabi, Sanya, Aukland, runt Kap Horn till Itajaí, Miami, Lissabon och slutligen Lorient i Bretagne, Frankrike.

På båtmässan i Cannes i september blir det världspremiär för ännu en ny båt från italienska Sessa Marine. Denna gång är det Sessa Fly 45 som lanseras. Båten är framtagen på ett nytt, nästan 15 m långt basskrov som även kommer att användas för en kupéversion och troligen ännu fler modeller. Motorbestyckningen är Volvo Penta IPS.

Den yttre designen påminner om en smidig öppen båt, men Sessa Fly 45 har en generöst utformad flybridgemed gott om plats. Sessa vill själva helst kalal den nya modellen “SPORTY FLYBRIDGE” i stället för en traditionell flybridge.

För designen står Cristian Grande. Han har åstadkommit en båt som konbinerar design och komfort, någt som har blivit Sessa varumärke. Få varv i Europa är så eleganta och samtidigt moderna i sin formgivning, materialval med mera.

Boutrymmena utgörs av tre mycket komfortabla kabiner på närmare 17 kvadratmeter durkyta totalt. De har badrum med separata duschar.

I övrigt är båten utrustad med ett rymligt pentry och en stor salong samt plats på flybridge för 10 personer.

Bland innovationerna märks en hydraulisk badplattform i aktern, som även fungerar som bas för diverse vattensporter med eller utan mindre båtar och andra leksaker.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 14,27 m
Bredd: 4,38 m
Motorer max: 870 hk / 640 kw
Personer: 12
Vattentank: 560 liter
Bränsletank: 2 x 636 liter
Hålltank: 165 liter
Info: www.sessamarine.com

Efter fyra dagars intensivt seglande i danska vattnen utanför Nivå har Sverige fått en ny världsmästare i vindsurfing i Kona One-klassen. 18-åriga talangen Kajsa Larsson (bilden) bärgade guldet i damklassen efter imponerande jämn segling. I herrklassen vann Sverige silver genom Adam Holm, också 18 år, och den störste talangen som Sverige fått fram tillsammans med Kajsa.

Årets VM i seglades i danska vatten utanför Nivå söder om Helsingör. Totalt tävlade ett 60-tal seglare från tre kontinenter och länder som Kina, Slovenien och USA. I denna konkurrens hävdade sig alltså Sverige mycket väl.

– På några få år har vi fått fram ett mycket starkt lag. Vi har satsat fokuserat på att matcha fram ett antal unga talanger genom hård träning. Det känns väldigt roligt när detta arbete har burit frukt, säger Anders Göthberg från Svenska Kona One-förbundet.

Totalt genomfördes 12 seglingar under fyra dagar. Kajsa Larsson från Motala vann guldet i damklassen efter imponerande jämn segling. Även bland herrarna hade Sverige stora framgångar genom unge Adam Holm som vann silvret i hårdast möjliga konkurrens bakom den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen.

Kajsa Larsson – meritlista (vindsurfing Kona One-klassen)
2008– Guld
2009 – Silver
2010 – Silver
2011 – Guld

Om Kona One-klassen
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna I världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar.

Vinnarna i The Tall Ships Races 2011 presenterades vid en ceremoni på Stora Torg i Halmstad i lördags eftermiddag. Ett 40-tal priser delades ut och förutom vinnarna i de olika fartygsklasserna utsågs också totalvinnaren: Jolie Brise, en 22 meter lång engelsk kutter byggd 1913. På andra plats kom St Iv, följd av Tecla.

Det allra mest prestigefyllda priset är dock The Sail Training International Friendship Trophy. Det ges till den besättning som visat störst prov på gott kamratskap och på bästa sätt knutit nya internationella kontakter under kappseglingen.Vinnaren utses genom en omröstning bland kaptenerna på de deltagande fartygen, och 2011 gick priset The Friendship Trophy till besättningen på den holländska skonaren Wylde Swan.

Ett av de många priserna delades ut av Halmstads kommun, nämligen ”Bästa besättning i Crew Parade” – Crew Parade är den karnevalsliknande parad som föregår prisutdelningen – och där var det besättningen på polska Dar Szczecina som vann.

Läs den fullständiga resultatlistan på:
www.tallshipsraceshalmstad.se
www.sailtraininginternational.org

The Tall Ships Races 2011 startade 3 juli i Waterford, och efter etappstopp i Greenock i Skottland, Lerwick på Shetlandsöarna, samt Stavanger i Norge, gick fartygen i mål i Halmstad 4-5 augusti. Av de fyra etapperna har tre ingått i kappseglingen; sträckan mellan Greenock och Lerwick var en så kallad vänskapssegling utom tävlan.

Totalt har cirka 7 000 trainees (ungdomar mellan 15 och 25 år) deltagit. Av dem är 185 från Sverige.

Ytterligare information (bland annat om svenska trainees):
Ulrika Ahlberg, presschef
Tel: 076-773 18 20
E-post: ulrika.ahlberg@halmstad.se

Läs mer om fartygen på:
http://www.joliebrise.com/
http://www.tecla.nl
http://www.sailingfun.org/

The Tall Ships Races är världens största internationella havskappsegling. Den 4-8 augusti 2011 kommer tävlingen till Halmstad. Cirka 70 fartyg kommer att ligga vid kaj i hamnen och välkomna besökare ombord. Det blir också en stor folkfest på land och det finns något för alla: musik & konserter, mat & dryck, konst & gatuteater, speciella områden för barn respektive ungdomar, prova på-aktiviteter, supersessions i en av norra Europas största mobila skateramper. Med mera.

Totalt har cirka 7 000 trainees (ungdomar mellan 15 och 25 år) deltagit. Av dem är 185 från Sverige.

Hon toppade den inledande round-robin (alla möter alla). Hon gick helt obesegrad genom kvarts- och semifinalmatcher. Till sist vann hon också finalen över Australiensiskan Nicole Souter, med tre raka segrar. Camilla Ulrikkeholm från KDY i danska Skovshoved är 2011 års suveräna mästare i Lysekil Women’s Match, som hon seglade för femte gången: – Det var täta matcher och inte alls så lätt som det kan se ut på papperet, men vi vann på bättre besättningsarbete när det kom mer vind, summerar hon efter det obligatoriska segerdoppet.

Att det inte var någon promenadseger kan alla de tusentals människor som följde de spännande matcherna från Lysekils klippor intyga. Australiensiska världsmästarinnan från 2009 i Lysekil, Nicole Souter, bjöd stenhårt motstånd i alla de tre finalmatcherna. Ledningen växlade flera gånger under racen, och publiken fick se en rad exempel på utmanande manövrer och riktigt gott besättningsarbete från båda de rutinerade finalbåtarna:

– Vi gjorde några dumma misstag när vi hade ledningen, och dem utnyttjade förstås danskan direkt för att ta sig förbi, suckar Souter, som ändå tyckte det var väldigt roligt att återse Lysekil.

– Jag vann för två år sedan och jag ska komma tillbaks och vinna om två år igen. Nästa år tänker jag segla OS i matchracing i Weymouth, så då kan jag inte komma hit, skrattar Souter, som hade kompletterat sin ordinarie besättning med svenskorna Madeleine Magnusson och Jessica Johnson.

Danskan Trine Abrahamsen tvingade i sin semifinal Nicole Souter till fem matcher, och fick därefter kasta sig direkt in i bronsmatcherna. Ulrikkeholms semifinalmotståndare Stephanie Roble från Chicago utnyttjade istället den långa vilan inför matcherna om tredje pris väl, och kunde sedan säkra tredjeplatsen i Lysekil Women’s Match med två raka segrar över Abrahamsen:

– Det kändes lite skakigt på förmiddagen, men efter lunch kunde vi ta oss an Trine med nya friska krafter, säger Roble.

– Vi var väldigt glada att vinden droppade en del lagom till eftermiddagens bronsmatcher, för min besättning väger 38 kg under den övre gränsen, skrattar hon och berömmer svenskorna i besättningen (Karin Berg, Hanna Klinga, Therese Wolgast och Karin Almquist) för riktigt gott jobb ombord.

Slutresultat i Lysekil Women’s Match 2011, med prispengar:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 100 000 SEK
2. Nicole Souter, AUS, 47 000 SEK
3. Stephanie Roble, USA, 39 000 SEK
4. Trine Abrahamsen, DEN, 31 000 SEK
5. Karin Hagström, SWE, 27 000 SEK
6. Silvia Roca Mata, ESP, 24 000 SEK
7. Linda Rahm, SWE, 19 000 SEK
8. Anne-Claire Le Berre, FRA, 13 000 SEK
9. Cristiana Monina, ITA
10. Caroline Sylvan, SWE

Resultat från finalen i Lysekil Women’s Match 2011:
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Nicole Souter, AUS, 3 – 0

Resultat från semifinalerna i Lysekil Women’s Match 2011:
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Stephanie Roble, USA, 3 – 0 Trine Abrahamsen, DEN – Nicole Souter, AUS, 2 – 3

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvaruhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Slaget vid Stäket utkämpades den 13 augusti 1719. I år uppmärksammas årsdagen på ett något annorlunda sätt. Åtta nackaungdomar gör en iscensättning av händelsen och dramat kommer att utspela sig på vattnet där den berömda striden avgjordes för snart 300 år sedan.

Åtta nackaungdomar har i sommar arbetat tillsammans med regissör Judith Hollander och teatergruppen KRUT, i att utforska platsens historia och människors berättelser med utgångspunkt i slaget vid Stäket. Ungdomarna har tillsammans med museiprojektet HAMN i Fisksätra skapat sig en bild av slaget och tiden då det ägde rum. Resultatet kan ses lördagen den 13 augusti i en dramatisering på vattnet utmed Stäket i samband med att årsdagen uppmärksammas.

På årssdagen kan man åka båt mellan Fisksätra Marina och Boo brygga och ta del av projektet HAMN på Fisksätra Marinas kaj. Den nya besöksanläggningen i Fisksätra med museum, vandrarhem och restaurang öppnar sommaren 2012.

Briggen Tre Kronor är ute på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg och avslutar i Simrishamn den 16 augusti. Nu kommer fartyget till Varberg.

Här är programmet:

Ankomst till Varberg
Onsdag den 7 augustii kl 12:00

Öppet Skepp
Den 7 augusti kl 14 – 16, öppnar fartyget upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget. Fri entré.

Temakväll Hav, 7 augusti kl 18
Besättningen berättar om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar den Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön. Fri entré.

Seglingar för allmänheten
I Varberg erbjuder fartyget möjighet för alla som vill att följa med på någon segling den 8 och 9 augusti. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Varberg till Simrishamn den 10-12 augusti.

Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.

Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.

Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.

Elever ombord
I fartygets besättning finns även i sommar elever från Marina Läroverket i Danderyd som får sjöpraktik på fartyget. Briggen har tidigare i år även seglat med elever från marinbiologlinjen som under en tvåveckors resa i Mälaren arbetat med olika typer av vatten- och sedimentprover.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 14 personer omkom, varav 2 barn (0-18 år), genom drunkning under juli i år jämfört med 25 personer under juli 2010. Detta är det lägsta antalet registrerade drunkningsolyckor under juli månad någonsin i Sverige.

Totalt har 54 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 52 under samma period under 2010.

2011 Juli 2010
4 fritidsbåt 3
9 bad 19
1 övriga 3
14 totalt 25

Under sommarmånaderna juni och juli 2011 har 27 personer omkommit genom drunkning. Det är 11 färre än samma period 2010 då 38 människor omkom. Totalt har tio färre personer drunknat i samband med badolyckor under juli i år jämfört med förra året. En förhoppning är att fler tänkt på att simkunskap är en ”färskvara” och kan försämras med stigande ålder och utebliven träning.

Av de totalt 54 drunkningsolyckorna under året har nära hälften, 24 stycken, inträffat i samband med fritidsbåtar. Detta kan jämföras med det totala antalet drunknade under hela 2010 i samband med fritidsbåtolyckor som var 29.

Det var ett tag sedan Raymarine presenterade nya instrument för racing. Men, när de gör det är det ”state of the art”. De nya multiinstrumenten i70 är fulladdade med funktioner och är trots det enkla att använda. Instrumenten är klart avläsbara i alla vinklar och situationer, de har störst skärm och siffror för instrument i sin storlek.

Pressrelease:

Färgvalet för dag- och nattljus har många variationsmöjligheter. Displayen är ultraljus bakljusbelyst LED med antireflekterande beläggning.

i70 har nya funktioner som AIS mål display, TWG, GWD och Race timer. i70 har ett flertal valbara inställningar för integration med olika givare, och det är enkelt att ställa in olika visningslägen. Sömlös integration med SeaTalkng och NMEA 2000 nätverk är självklart.

i70 förbrukar dessutom 40 procent mindre ström jämfört med tidigare generationers instrument. Pris 5 950 kr. Matchande autopilotskontroll är p70.

Info: www.raymarine.eu

Idag brakar festen med alla ståtliga segelfartyg loss i Halmstad, när The Tall Ships Races anländer staden. Klockan tolv är det officiell invigning på Ocean Stage och under förmiddagen kommer ett stort antal fartyg – inte minst A-klassfartygen – att anlända till Halmstad hamn.

Här är en del av det som händer fredag 5 augusti:

12.00: Officiell invigning. Tal av kommunfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund och Christer Samuelsson från STI. Musik och underhållning.

14.00: Trainees från många olika länder möts i fotbolls- och handbollscup på Halmstad Arena. De har även andra aktiviteter (se Crew Handbook, som delas ut i mediacentret).

21.00: Tove Styrke på scenen i Youth Area.
21.00: Pain Solution på Maritime Stage. En plågsam fakirföreställning…

22.00: Timbuktu & Damn! på Ocean Stage.

Se programmet för allt annat som händer i området – modevisning, flottrace, Stand up Paddling, eldshow, med mera.

På förmiddagen kommer de flesta A-klassfartygen och pressbåtar avgår från angöringsplatsen intill Kajskjulet (se karta) klockan 09.00 samt 10.30.

Info: www.tallshipsraceshalmstad.se

Bilden: Segelfartyget ARC Gloria.

Engelska Princess Yachts International återvänder till marknaden under 40 fot när de lanserar sin nya V39, som är en del i Princess V Class serie med sportbåtar. Det visar att båtar under 40 fot (12 m) är en viktig marknad och att många kunder vill ha båtar som inte är allt för stora. Premiären sker på Southampton Boat Show i början av september.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Enligt företagets pressrelease öppnar detta en helt ny marknad för Princess.

Skrovet är unikt och framtaget för att passa med de kraftfulla dieselmotorerna Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle..

Den nya V39 har ett pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).

När världsmästerskapen i vindsurfing i Kona One-klassen i danska Nivå går in på sin tredje dag återfinns svenskar i slagläge för guld i såväl herr- som damklassen. Efter sex seglingar ligger 18-årige Adam Holm (bilden) från Stockholm på andra plats i herrklassen efter mycket stabil segling och serien 5-3-3-3-2-(6). Vid förra årets VM i Florida knep han silvret. I ledningen bland herrarna återfinns PWA-legenden (vindsurfingens proffstour) från Danmark Tim Aagesen. På tredje plats ligger 2008 års världsmästare och olympier Björn Holm.

I damklassen är det dubbelt svenskt i topp. Leder gör stortalangen Kajsa Larsson (18 år) från Motala före KSSS Fanny Baumann (19 år) från Stockholm.

– Vi har fått fram en grupp unga talanger som visat sig mycket slagkraftiga internationellt. Förra året tog vi medaljer i alla klasser (herrar, damer och kadett). Våra förhoppningar är minst lika högt ställda i år, säger Anders Göthberg från Svenska Kona One-förbundet.

Seglingarna i danska Nivå har samlat ett 60-tal seglare från tre kontinenter och länder som Kina, Slovenien och USA. Kona One är en entypsklass och en av de snabbast växande vindsurfingklasserna globalt. Brädorna är identiska och segelstorleken avgörs på vikt, allt för att skapa så lika förutsättningar som möjligt och lägga fokus på seglarnas skicklighet.

Mästerskapen avslutas imorgon lördag.

Under pampigt ackompanjemang av Marinens Ungdomsmusikkår och därefter den internationellt kända kören Nova Cantica invigdes The Tall Ships Races på fredagen. På plats vid Ocean Stage hade ett hundratal besökare samlats när Ann-Charlotte Westlund förklarade festivalen öppnad. – Det är fantastiskt att se 4 000 ungdomar delta i det största evenemanget i Halmstads historia. Det är inte enbart tävling i havskappsegling utan lika mycket i vänskap och gemenskap, sade Ann-Charlotte Westlund.

Nu har ett 50-tal av de totalt 64 fartygen anlänt till Halmstads hamn.

– Vi kommer med en besättning på cirka 2700 man, varav närmare 2000 ungdomar från 30 olika länder som just nu har sitt livs upplevelse. Efter år av förberedelser vill vi säga: tack, Halmstad. Vi känner oss välkomna, sade Christer Samuelsson, tävlingsledare från Sail Training International för sträckan Stavanger – Halmstad, till åhörarna framför scenen.

Festivaldagarna kommer att fokusera på olika teman för respektive dag: entreprenörskap, miljö och Halland. Fredagen går under temat Entreprenörskap och innovationer och genomsyrar vissa aktiviteter på Business Area, Youth Area och Kids Area.

Bland annat håller Science Park föreläsningar om entreprenörskap i Business Area och i Kids area kan besökare bygga sandslott med hjälp av Deltasand. Tele 2 Business och Science Park Halmstad sjösätter i helgen ett samarbete för att tillsammans hitta fem entreprenörer som har förutsättningar att sätta Halmstad på kartan och i affärsvärlden. De utvalda entreprenörerna kommer att få chansen att utveckla sina idéer genom samarbetet och dessutom få betalt under ett år.

The Tall Ships Races är världens största internationella havskappsegling. Den 4-8 augusti 2011 kommer tävlingen till Halmstad. Cirka 70 fartyg kommer att ligga vid kaj i hamnen och välkomna besökare ombord. Det blir också en stor folkfest på land och det finns något för alla: musik & konserter, mat & dryck, konst & gatuteater, speciella områden för barn respektive ungdomar, prova på-aktiviteter, supersessions i en av norra Europas största mobila skateramper.

Info: www.tallshipsraceshalmstad.se

Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.

The Tall Ships Races i Halmstad lördag 6 augusti blir en dag med fullspäckat program. Området är öppet från klockan 12.00. Detta är en verklig fest för alla som gillar klassiska segelfartyg.

En del av det som händer lördag 6 augusti:

Vid tiotiden: Såvida inte ett stort antal protester har lämnats in, kommer Sail Training International att annonsera det definitiva tävlingsresultatet för sträckan Stavanger-Halmstad.

Em: Det är miljötema på The Tall Ships Races, och i Kids Area visar hundarna Faxe och Kompis att de kan sortera sopor (kl 12.45, 13.45 samt 14.45). Klockan 14-18 blir det återvinningsdesign med Anna Waldemarsson i Youth Area.

16.00: Crew Parade. Cirka 1 500 besättningsmän – många av dem utklädda – paraderar från Ocean Stage in till Stora Torg, där prisceremonin startar cirka kl 17.00. (Färdvägen är utmärkt på områdeskartan i programtidning och på webbsidan.) Förutom priser i de olika tävlingsklasserna, kommer också The Sail Training International Friendship Trophy att delas ut. Priset ges till den besättning som visat störst prov på gott kamratskap och på bästa sätt knutit nya internationella kontakter.
Ett annat fint pris är The Torbay Cup, som går till den trainee som har visat på den största individuella prestationen.

Vid prisutdelningen på Stora Torg i Halmstad kommer också vinnarna i hela The Tall Ships Races 2011 – alltså Waterford-Halmstad – att presenteras.

19.00: Crew Party på Kårhuset vid Högskolan i Halmstad. Cirka 1 300 ungdomar samlas för fest, med bland annat akrobater och eldshow.

19.30: Modevisning med Kitty Jutbring i Youth Area.

22.00: September uppträder på Ocean Stage.

Foto: Valery Vasilevskiy.

Med ökande vindar har danskan Camilla Ulrikkeholm klivit fram ordentligt i Lysekil Women’s Match. Först dominerade hon kvartsfinalerna totalt. Sedan skaffade hon sig bästa möjliga utgångsläge i sin semi genom att säkra 2 – 0 i matcher mot amerikanskan Stephanie Roble: – Vi är väldigt glada för att det kommit mer vind till Lysekil. Vinden ger oss möjlighet att segla mer aggressivt i starterna, och det har vi vunnit på idag, ler Ulrikkeholm.

Camilla Ulrikkeholm seglade suveränt under torsdagens race i Lysekil. Den round-robin (alla möter alla) med sex besättningar som utgjorde kvartsfinal, tog sig danskan igenom helt obesegrad:

– Vi gjorde ett par helt OK starter, men resten var superbra. Där la vi grunden till segrarna. Väl ute på banan tycker jag att det var jämnare vindar idag än tidigare, så det var mindre dyrt att råka välja fel väg, förklarar Camilla, som seglar för KDY i Skovshoved.

En av dem som fick stryk av Ulrikkeholm i kvartsfinalen var Karin Hagström, som bara vann en enda match av sina fem. Därmed blev det inget avancemang för svenskan, som ändå kände sig hyfsat nöjd med insatsen under veckan:

– Jag är såklart väldigt besviken att missa semifinalen. Efter andraplatsen i den första round-robin ville vi förstås nå längre. Men med tanke på att vi haft ett långt seglingsuppehåll tycker jag ändå att vår insats i tävlingen som helhet får godkänt, kommenterar hon.

I den andra semifinalen mötte australiensiska världsmästarinnan från 2009 i Lysekil, Nicole Souter, tävlingens andra danska Trine Abrahamsen. Där var matcherna jämnare och mer intressanta för publiken på Lysekils klippor, vilket resultatet 1 – 1 också visar:

– Det var spännande med lite mer vind, tycker Souter, som vann fredagens sista semifinalmatch efter att ha fångat en vindby och passerat Trine strax före mållinjen.

– Jag trodde det skulle komma mer tryck där vi var, men så blev det inte, konstaterar Trine med ett ryck på axlarna.

Om Camilla Ulrikkeholm skulle nå finalen vill hon gärna möta just sin klubbkamrat Trine:

– Vi är inte där än, men javisst, det skulle vara kul. Å andra sidan är vi klara att kämpa mot vem som helst – nu vill vi bara vinna!

Resultat efter två semifinalmatcher i Lysekil Women’s Match 2011. Semifinalerna fortsätter under lördagen. Tre segrar ger finalplats.
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Stephanie Roble, USA, 2 – 0 Trine Abrahamsen, DEN – Nicole Souter, AUS, 1 – 1

Resultat från kvartsfinalerna i Lysekil Women’s Match 2011. De fyra första gick vidare till semifinal:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5 segrar – 0 förluster
2. Nicole Souter, AUS, 4 – 1
3. Trine Abrahamsen, DEN, 3 – 2
4. Stephanie Roble, USA, 2 – 3
5. Karin Hagström, SWE, 1 – 4
6. Silvia Roca Mata, ESP, 0 – 5

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tio av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvaruhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

Bilden: Karin Högström med besättning. Foto: Dan Ljungsvik.

Om landets båtägare får välja ett drömtillbehör till båten står ett ordentligt pentry högst upp på önskelistan. Det svarar 31 procent av de tillfrågade i Mekonomens nya BåtLivs-undersökning 2011. På andra plats med 17 procent kommer ett badrum, tätt följt av lyxiga sängar på 14 procent.

I BåtLivs-undersökningen har Mekonomen frågat 1000 svenskar om deras båtvanor. Och det visar sig att matlagning intresserar svenskarna även om man befinner sig ute till havs. På frågan vilken typ av mat som oftast äts under båtsemestern svarar en av fem, att de föredrar mat som tillagas vid spisen. 29 procent svarar kallskuret, färdiga sallader och mackor. Populäraste maten under båtsemestern är dock grillat, vilket 42 procent av de tillfrågande svarar.

Fick landets båtägare vidga fantasierna ytterligare och välja en egenskap till den absoluta drömbåten önskar sig var fjärde svarande en båt som skulle tanka sig själv och innebära minimala driftskostnader. 14 procent ser hellre att båten skulle fungera lika bra på land som i vatten medan 14 procent gärna hade utrustat sin drömbåt med en särskild ubåtsfunktion.

– Mekonomen tar nu steget i på den marina marknaden och vi genomför denna undersökning för att bättre förstå svenskarnas båtvanor. Vårt mål med satsningen på marint är att erbjuda alla båtägare samma service som vi alltid gett till bilägarna. Men en båt som tankar sig själv har vi nog lite svårare att erbjuda, åtminstone som det ser ut idag, säger Mikael Schriwer, affärsutvecklingschef Mekonomen marint.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av NORM på uppdrag av Mekonomen. Undersökningen omfattar 50 frågor och har besvarats av 1000 svenskar.

Siffror från Mekonomens BåtLivs-undersökning
• 31 procent svarar att ett ordentligt pentry är drömtillbehöret i båten.
• 17 procent svarar att ett ordentligt badrum är drömtillbehöret i båten.
• 13 procent svarar att lyxiga sängar är drömtillbehöret i båten.
• 42 procent svarar att de oftast äter grillad mat på båtsemestern.
• 25 procent anser att en båt som tankar sig själv som den ultimata drömbåten.

På bilden ett pentry från en Nord West 420. Foto: Jessica Stenlund.

Ett nytt storskaligt forskningsprogram kommer att analysera Östersjöns mikroorganismer, från giftiga cyanobakterier (blågröna alger) och bakterier till olika typer av virus. Det sker genom att man för första gången identifierar alla mikroorganismers DNA med hjälp av kraftfulla sekvenserings- och bioinformatiska analysmetoder (sk. metagenomanalys).

Professor Birgitta Bergman vid Botaniska Institutionen, Stockholms universitet har tillsammans med Craig Venter och hans forskargrupp vid J. Craig Venter Institute (JCVI; La jolla och Rockville) i USA, erhållit ett ansenligt finansiellt stöd från stiftelsen Baltic Sea 2020 och Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare. Programmet förkortas MiMeBS (Microbial Metagenomics of the Baltis Sea).

Senare års internationell forskning har visat att mikroorganismer spelar en mycket större roll för allt liv i världshaven än forskarna tidigare trott. Expeditioner under åren (initierade av Craig Venter) har i hög grad bidragit till denna nya kunskapsutveckling. Sommaren 2009 genomförde JCVI i samarbete med svenska forskare en expedition i Östersjön och kringliggande vatten, från Torne Träsk till Oslofjorden, med målet att undersöka mikroorganismers roll i dessa unika vatten. Ytterligare insamlingar av mikroorganismer pågår sommaren för att bland annat förstå vilka faktorer som styr uppkomsten av giftiga cyanobakterieblomingar i Östersjön.

“Det är första gången som forskare undersöker det genetiska materialet från Östersjöns alla mikroorganismer, inklusive virus med hjälp av metagenomanalys. Hypotesen är att mikroorganismer spelar en avgörande roll för allt liv i Östersjöns då de utgör viktig föda och genererar den energi och viktiga näringsämnen (kol och kväve) som krävs för tillväxt av mer ekonomiskt betydelsefulla organismer, som till exempel skaldjur och fiskar. Med hjälp av resultaten från DNA-analyserna kan man identifiera alla Östersjöns mikroorganismer samt utreda vad de gör och hur de gör det, och inte minst få svar på vad detta betyder för Östersjöns ekologi och dess förvaltning idag och i framtiden”, säger Birgitta Bergman vid Stockholms Universitet.

“Vi kommer även att få reda på vilka faktorer som styr tillväxten hos mikroorganismerna i Östersjön, från salthalter, till näringsämnen som kväve och fosfor, och bidra med en enorm databas som skall utnyttjas för att utforma bättre förvaltning av Östersjöns rika tillgångar. Vi avser även att lyfta fram Östersjön som en modell för mänskligt påverkade hav; och det är även högst sannolikt att vi kommer att identifiera såväl nya mikroorganismer som nya intressanta gener/proteiner med bioteknologisk potential som kan användas för att framställa nya produkter”, säger Birgitta Bergman.

Samarbeten med andra forskare vid Stockholms universitet och andra universitet i Sverige, samt vid den svenska storskaliga satsningen på molekylär biovetenskap, Science for Life Laboratory (Stockholm), har även etablerats.

“Baltic Sea 2020 stödjer projektet för att vi tror att kunskap om havets minsta organismer är fundamental för en bredare förståelse av Östersjöns ekosystem. Vi hoppas också att projektet på sikt leder till nya idéer och förslag på konkreta åtgärder”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef för Baltic Sea 2020.

Svenskan Karin Hagström fortsätter att imponera i sin comeback på matchracingscenen, och säkrade efter torsdagens spännande matcher en kvartsfinalplats i Lysekil Women’s Match. – Det var riktigt skönt att kunna följa de sista matcherna i lugn och ro, och veta att vi redan var på rätt sida om kvartsfinalstrecket, säger Karin, som ser fram emot fortsättningen av tävlingen.

– Ja, det gör vi absolut. Det ska blåsa lite mer de kommande dagarna och då hoppas jag att vi kan ha fördel av vår större vana vid den här båttypen än vad många av konkurrenterna har.

Eftersom onsdagens svaga vindar försenade programmet avsevärt, så bestämde seglingsledningen att slopa den andra round-robin (alla möter alla) som ursprungligen var planerad. Istället går man under fredagen direkt på en kvartsfinal i form av ytterligare en round-robin, men bara med de sex främsta. Karin Hagström och hennes besättning (Åsa Carlsson, Vanja Lundberg, Johanna Larsson, My Karlsten och Petronella Carlzon) lyckades få ihop sex segrar och tre förluster efter den första round-robin. Samma resultat fick också danskorna Camilla Ulrikkeholm och Trine Abrahamsen, liksom Silvia Roca Mata från Spanien:

– Vi seglade tre täta matcher med mycket stress idag, men lyckades vinna dem alla. Kan vi fortsätta på den här nivån framöver så har vi goda semifinalchanser, tror spanjorskan.

Bakom tätkvartetten, som alltså alla slutade den första round-robin på 6 – 3 i matcher, var det också mycket tätt. Australiensiska världstvåan Nicole Souter, amerikanskan Stephanie Roble och 2007 och 2008 års Lysekilssegrare Linda Rahm från Sverige hade alla 5 – 4 i matcher efter den första round-robin.

Domarna fick först ta hjälp av inbördes möten och sedan analysera vem som slagit de högst rankade seglarna för att lösa upp den ekvationen, men räkneövningen utföll inte till svensk fördel. Det var en påtagligt ledsen och besviken Linda Rahm som strax före start i torsdagens pro-amsegling fick beskedet att hon var utslagen ur tävlingen. Desto nöjdare var Nicole Souter:

– Vi visste att vi skulle behöva vinna samtliga tre matcher idag, så vi kände trycket, skrattar Souter, som inte förrän precis på mållinjen i torsdagens allra sista match lyckades vända bort fransyskan Anne-Claire Le Berre och ta den femte och avgörande matchsegern.

Resultat i Lysekil Women’s Match 2011, efter avslutad round-robin. De sex första går vidare till fredagens kvartsfinalseglingar:

1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 6 segrar – 3 förluster
2. Karin Hagström, SWE, 6 – 3
3. Silvia Roca Mata, ESP, 6 – 3
4. Trine Julie Abrahamsen, DEN,
6 – 3 5. Nicole Souter, AUS, 5 – 4
6. Stephanie Roble, USA, 5 – 4
7. Linda Rahm, SWE, 5 – 4
8. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 5
9. Cristiana Monina, ITA, 2 – 7
10. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 9

Radiofrekvens: Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Mer information om Lysekil Women’s Match:
www.lysekilwomensmatch.se
http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch

En svår båtolycka inträffade i natt vid Södermöja i Värmdö i Stockholms skärgård, skriver Aftonbladets nätupplaga. Det var en segelbåt som rammades av en 9 m lång motorbåt, som framfördes av en kraftigt berusad förare. Enligt Aftonbladet smet båtföraren från platsen, men han kunde senare spåras efter det att en person i båten tvingats söka läkarvård.

I den 33 fot långa segelbåten fansn två vuxna och tre barn, som låg och sov när olyckan inrtäddade, Motorbåten rände tvärs in i segelbåten, som fick kraftiga skador då bland annat riggen rasade ner.

Ingen verkar ha fått livshotande skador i den här tragiska olyckan.

– Den skulle göra en barbordsgir och runda udden men kom så nära land att den kom rakt in i båten. Masten slets sönder och det blev stora skador på skrovet, säger Fredrik Josefson, förundersökningsledare på sjöpolisen till Aftonbladet.

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13413985.ab

Kommentarer

Hans Torstensson 23:43:16 2011-08-03

www.alltom02promillepasjon.se 🙂

Nisse 11:41:57 2011-08-04

@Hans T.: Om något så visar väl denna olycka att det behövs en förändrad inställning till båtar och drickande. Den gamla lagen har uppenbarligen inte räckt till, så det är verkligen dags att prova nya grepp. Och vilket alternativ lanserar den webbsidan du länkar till? Vad jag kan se, inget alls, utan den är nöjd med sakernas tillstånd och att folk blir påkörda då och då.

Olof Malmlöf 17:09:39 2011-08-04

@Nisse. Trist olycka men med lyckligt slut. Den här killen var uppenbarligen så berusad att han inte ens kunde förhöras. Han struntade m.a.o i både den nya (idiotiska) lagen och den gamla med 1 promille. Spelar ju ingen roll med lagar när några bara struntar i dem. Det blir bara att så kallade "skärpta" lagar drabbar bara oss andra som redan "sköter oss".

Hans Torstensson 02:13:16 2011-08-05

Visst kommer det alltid att finnas folk som bryter mot lagen. Det är därför det finns straff, så att det ska bli en konsekvens om man väljer att göra som man själv vill. Det finns folk som begår mord också men jag är inte helt inställd på att ta bort den lagen pga det.
För min del "drabbar" inte den nya lagen mej alls eftersom jag har växt ifrån att sitta och köra båt lite halvpackad.

Kustbevakningen har, tillsammans med Transportstyrelsens sjöfartsinspektion, undersökt fartyget Hamen och konstaterat att det finns olja i fartygets maskinrum. Oljan kommer att pumpas över till Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 050 under morgondagen.

Den 31 juli 2011 fick Kustbevakningen uppgifter från en privatperson om att det fanns cirka 30-40 kubikmeter olja i fartyget Hamen, som sedan ett par år ligger förtöjt i Idefjorden i Strömstads kommun. Kustbevakningen har idag, tillsammans med Transportstyrelsens sjöfartsinspektion, undersökt fartyget och konstaterat att det finns olja i fartygets maskinrum. Uppskattningsvis rör det sig om cirka 28,5 kubikmeter olja. Denna mängd olja fanns inte där vid förra undersökningstillfället.

Ingen olja läcker i nuläget ut i vattnet, men Kustbevakningen bedömer att det finns en överhängande fara för att olja ska komma att läcka ut. Fartyget är i dåligt skick och riskerar att sjunka inom en snar framtid. Oljan som finns ombord kommer därför att pumpas över till Kustbevakningens miljöskyddsfartyg KBV 050 under morgondagen. Kostnaden för en operation av det här slaget debiteras ägaren till fartyget.

Fartyget Hamen har norska ägare och var tänkt att restaureras för att bli ett museifartyg. Dessa planer har dock gått om intet och ägarna försöker nu istället hitta lösningar för att skrota fartyget. Under en period i vintras sjönk fartyget och ställde sig på botten vid förtöjningsplatsen men det bärgades igen av ägarna.

Kustbevakningen har tidigare avlägsnat olja från olika platser i fartyget för att förhindra att olja på något sätt ska komma ut i havet. Eftersom det inte skulle bli fråga om något större oljeläckage om fartyget sjönk har myndigheten, med det lagstöd som finns, inte kunnat göra mer. Även Transportstyrelsen har undersökt fartyget och bedömt att man inte kan gå vidare med den lagstiftning som finns.

Foto: Kustbevakningen.

På tisdagsmorgonen började Greenpeace-aktivister återigen placera naturtrogna stenbumlingar på upp till ett ton i ett marint område kring den tyska ön Sylt i Nordsjön. Området är ett särskilt känsligt område och ska skyddas enligt EU:s Natura 2000-regler, men plågas alltjämt av destruktivt fiske och utvinning av sand och grus.

– Greenpeace återupptar en räddningsinsats för ett känsligt marint område som plågas svårt av bland annat bottentrålning. Metoden har visat sig framgångsrik, men ansvaret att skydda och bevara området ligger egentligen hos den tyska regeringen, säger Jan Isakson som deltog i Greenpeace svenska stenplaceringsaktion.

Första gången Greenpeace genomförde en aktion för att placera hinder för destruktivt fiske i de skyddade områdena utanför Sylt var 2008, med gott resultat. I augusti 2009 genomfördes en omfattande och mycket uppmärksammad stenplacering i ett särskilt skyddsvärt Natura 2000-område i svenska Kattegatt.

– Stenarna som Greenpeace placerade i området kring Sylt för tre år sedan har haft en tydligt positiv effekt för livet på och i närheten av korallrev, säger Hanne Lyng Winter, marinbiolog på Greenpeace i Köpenhamn.

– Våra studier visar att områdena är fulla av liv och faktiskt skyddar reven, och därmed tryggas även återväxten av kommersiella fiskarter.

– EU:s habitatdirektiv fordrar att Natura 2000-områden som dessa får ett fullgott skydd. Men den tyska regeringen har misslyckats med att tillgodose detta på samma sätt som den svenska regeringen inte lyckades skydda Natura 2000-områdena i Kattegatt. Därför agerar vi nu än en gång för att försöka ge de sköra Mordsjö-områdena ett utökat skydd, säger Jan Isakson.

När Greenpeace placerade stenar i de två svenska Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt för två år sedan orsakade det en stor debatt. Den svenska miljödomstolen gav dock Greenpeace rätt och bedömde aktionen som en “naturvårdsåtgärd”.