16 september, 2010

Sila mygg och svälja kameler

Kommer ni ihåg den gamle Wallenbergs klassiska replik när en tilläggning håll på att gå åt pipan i Sandhamn: – Sikta på något billigt! Just så har troligen våra politiker tänkt när de drivit genom det kommande förbudet mot fritidsbåtarnas toatömning i havet.

Det är billigare för stat och kommun att skicka det moraliska ansvaret för fosfor- och kvävenedskräpningen av främst Östersjön på oss båtägare. Den enskilde individen står sig slätt mot den statliga övermakten.
Dessutom ger det som bekant massor av publicitet.
Någon annan förklaring kan jag inte hitta till hemlighetsmakeriet runt de kommunala reningsverkens enorma utsläpp så fort det regnar en skvätt – se artikel här intill.
Det är som en läsare sa i telefonen till mig:
– Först måste jag tömma skiten i en kommunal behållare, sedan töms denna i reningsverket som i sin tur – när det regnar – tömmer tillbaka min skit i havet…
Snacka om att sila myggorna…

Att bygga om ledningsnät och reningsverk kostar skjortan. Billigare att rikta indignationen mot båtägarna och deras utsläpp – att dessa utsläpp utgör bara en tusendel av det totala svenska fosforutsläppet är däremot inte något att skrika högt om…
Det gäller ju att svälja kamelerna…

Snacket om att vi bajsar i badviken är både förnedrande och ärekränkande. Undersökningar – som görs kontinuerligt – visar att badvattnet vid våra badplatser till 99 procent håller en mycket hög kvalitet.
Transportstyrelsens påstående om att vi inte följt bestämmelser om utsläpp under flera år är också ena lögnen.
När argumenten tryter klämmer dessa myndighetspersoner tydligen till med vad som helst för att framstå som miljöns räddare.

På tal om något helt annat, tror våra kära grannar i väst att de kan fara fram hur som helst med sina ”ginpalats”? Den marina E-sexan stryker tätt intill bebyggelsen vid Gullholmen i Bohuslän och där är farten nedsatt till fem knop.
Antingen kan dessa norrmän – för det är dem det gäller – inte läsa eller också tror dom att fem knop bara gäller svenska båtar.
Bryggor, förtöjningar och båtar skadas oupphörligen av dessa tokstollars framfart. Kan de inte följa reglerna bör dom stanna hemma!
Säger jag som har hälften av min släkt på mammas sida i Norge…

Kommentarer

Lars Westberg 18:52:07 2010-09-23

Hej läste en artickel i DN angående gråvattenutsläpp från kryssningsfartyg , jag tycker man borde sanera yrkessjöfarten innan man ger sig på fritids båt flottan som möjligen är ute 4-5 veckor / år.
Tack för en bra tidning
Mvh Lars

Ps försöker skicka kopia

Sven Persson 11:00:21 2010-09-30

Har köpt en nytillverkad husbåt,visserligen av en amatör,då jag sitter i rullstol var detta den perfekta sommarnöjet..
men nu till baksidan DET GÅR INTE ATT FÖRSÄKRA HUSBÅTEN…..
Så ni andra handikappade som inte har bra ställt och ändå vill ut på sjön köp nån annan specialare. man försäkrar intew heller vattenskotrar heller som också är en bra handikapp sak…varför försäkrar man mopeder .motorcyklar …känns lite som om båtpolitiken är något som får stå tillbaka för mycket som verkar vara som man inte verkar förstå eller också så är det jag som tappat förståndet också?????????

Rolf Karlsson 13:30:54 2010-10-08

Intressant läsning, det där med sjöliv och alkohol. För inte så många år sedan var det en högre promillegräns på våra vägar också, men den sänktes. Det borde vara lika självklart med samma regler på sjön. Man skall inte köra båt med alkohol i kroppen, det är alla överns om – men var går gränsen? o,5promille verkar vara en acceptabel gräns – men bara på sjön, inte på våra vägar. Vore intressant med ett klargörande där från krönikör Bengtsson. Jag både seglar och åker husvagn på somrarna, och det känns overkligt att husvagnsägare skulle klaga över de promillegränser som finns på vägarna på samma sätt som båtfolket. Jag är övertygad om att också båtfolket inser att det enda vettiga när man är på sjön är att vara nykter – men det kommer nog at ta några år till. Attityder kan vara svåra att ändra…

Fredrik 13:00:23 2010-10-12

Tack Rolf Karlsson, äntligen någon med väldigt sunt förnuft.
Jag förstår inte heller varför båtliv och alkohol ska gå hand i hand, dom som påstår något annat bör nog se över sina alkohol vanor!!!
De som sedan försvarar det hela med att det skulle vara mer plats på sjön än på vägen, skulle jag vilja fråga om dom tänker likadant om tex deras barn eller dom själva badar i samma område det körs båt onyktert… tänk på det!!!

bengt johansson 10:27:58 2010-10-13

jag gjorde ungeför samma fundering som Du. Mina schablonmässiga kalkyler resulterade i att yrkessjöfarten släpper ut 100 gånger mer än fritidsbåtarna
Breddavoppen torde röra sig om 1000 ggr mer än fritidsbåtarna.
jag har tittat på södra skåne och farvattnen däromkring
men det hjälper inte att snacka skit här
SBU måste agera mer kraftfullt mot politikerna

André Palmblad 15:01:54 2010-11-24

Hej,

Jag är en flitig läsare av tidningen Båtliv och retar mig ofta på "Lasses Krönika" som nummer efter nummer upprepar samma sak. Nämligen andemeningen i att våra politiker och olika myndigheter är totalt stolliga för att dom inför promillegräns på sjön, vill införa lag på septitank och tömning i särskilda anläggningar istället för att släppa avföring direkt i våra vatten.

På något sätt känner jag att en krönikör borde vara en representant för åsikter som delas av majoriteten i unionen, inte krönikörens egna åsikter eller hans närmaste vänkrets. Speciellt inte om de strider mot majoritetens åsikter. Kanske fungerar det i en allmän tidning och visst fungerar provocerande journalistik ibland men definitivt inte i en organisation som ska representera medlemmar som båtunionen.

Både jag och de flesta jag talat med tycker nämligen att det är bra att man inför promillegräns på sjön. Jag har ofta stött på berusade personer vid rodret ute på sjön. Jag har otaliga gånger sett hur skepparen ombord tar en liten "knapp" precis då man kastat loss eller en burk starköl i ena handen och rodret i den andra. Jag tycker faktiskt inte att det är OK!

Personligen är jag mycket förtjust i både pilsner och whisky men det dricker jag efter att jag lagt till, aldrig när jag kastat loss.

Det skulle vara intressant att se statistik över hur många som förolyckas ute på sjön med en förhöjd promillehalt. Kanske skulle herr Krönikör titta på det?

Vidare vet vi alla att östersjön är övergödd vilket visar sig i form av en hemsk algblomning som tilltar varje sommar. Detta beror naturligtvis inte bara på att alla småbåtsägare släpper ut sitt kiss och bajs rakt ut i vär älskade skärgård men många bäckar små. Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Om fritidshus med sjötomter och fritidsbåtar samlar upp sitt avlopp istället för att dumpa det i sjön, bidrar det till renare skärgård. Varför ställer skärgårdsstiftelsen ut bajamajor, eller är dom "stollar" dom också?

Sluta skriva sådant som enbart en absolut minoritet av båtunionens medlemmar delar, skriv sådant som är intressant, som speglar majoriteten av medlemmarnas åsikter.

Kanske är jag med i en organisation som är för alkohol på sjön och som inte vill dra sitt strå till stacken vad gäller att vårda Östersjön genom att ta hand om sitt avfall?

/MVH André Palmblad