11 april, 2011

Nybyggd tiohuggare till Käringöns Roddare

Den 5 juni är det fartygsdop på Käringön av en helt nybyggd 10-huggare. Båttypen är en traditionell, klinkbyggd träbåt utan motor, men med plats för tio roddare och en rorsman. Denna klassiska farkost har använts som skeppsbåt på örlogsfartyg och övningsbåt inom flottan och sjövärnskåren. Med besättning väger ekipaget runt två ton och kräver mängder av muskelstyrka för att förflytta sig.

– Det började med att ett gäng från Käringön satt och snackade om vad det finns för motionsformer på ön, berättar Jörgen Emanuelsson, en av den ideella föreningens initiativtagare. Att ro är jobbigt, sa någon. Båtbyggarskolan på Henån håller på att bygga en jättestor roddbåt, sa en annan.

Några dagar senare tog man kontakt med skolan och slog till direkt. Just nu färdigställs båten i högt tempo för att hinna levereras under maj.

– Vi som först tittade på båtbygget föll pladask, fortsätter Jörgen. Det är en skönhet som dessutom är närproducerad av material från trakten. Det var lätt att besluta sig. Att hitta ett bra namn tog lite längre tid – vi bestämde till slut namnet ”Hulda” som kommer från fornnordiskans huld. Det är dessutom namnet på kvinnostatyn vid öns hamninlopp.

Målsättningen för föreningen är att vi ska få många o roliga stunder ihop med nya o gamla vänner och få tillgång till en utmärkt motionsform och spännande roddturer i vår vackra skärgård. Käringöns skärgård, som många med djupgående båtar, inte har sett eller vistats så mycket i.

Naturligtvis skall även besökare i gästhamn och konferensgäster få tillgång till Hulda, som kommer ge Käringön ytterligare ett exklusivt och trivsamt umgängesalternativ!

Styrman på jungfruturen är Erik Berndtsson 90 år, bofast på Käringön. Erik rodde 10- huggare när man var i det militära som 22-åring. Hans yrke har varit skutskeppare, för ett flertal skutor den första hette Alpha.

Dopet sker 5 juni klockan 15.00 vid Huldas plats i Öviken, Käringön. Skyltar från hamnen visar vägen.

Fakta om Hulda:
Hulda är byggd enligt original ritningen från 1942, hon är 9.40 lång och 2.20 bred.
Byggd i furu från Orust och översta bordläggningen sk. tullbordet i ek som kommer från Ljungskile.
Årorna får vara upp till 4,65 m långa och ha max 0,23 kvm bladyta.
Vikt inklusive besättning: ca. 2 ton.

Info: www.orustbatbyggarutbildning.se