29 februari, 2016

Bättre väder – fler båtar med migranter

Kustbevakningens insats på Lesbos i Frontex operation Poseidon Rabit (Rapid Border Intervention Team) fortsätter. Efter att vädret generellt blivit varmare och stabilare ser besättningarna en ökning av antalet båtar som kommer från Turkiet. På en vecka har 161 personer räddats av Kustbevakningens patrullbåt KBV 477.

Foto: Kustbevakningen.

Tre personer har gripits, en misstänkt för flyktingssmuggling och två misstänkta för att olovligt ha passerat gränsen.
Senaste veckan:
4 sjöräddningar
161 räddade
8 säkra landstigningar3 gripna
4 gränskontroller

Hela insatsen:
78 sjöräddningar
3 554 räddade personer
308 säkra landstigningar
15 gripna
24 gränskontroller
Vid fyra olika räddningsinsatser till sjöss den enaste veckan, i havet mellan Turkiet och den grekiska ön Lesbos, har 161 personer räddats över till KBV 477. Mellan 1 000 och 3 000 migranter kommer till Lesbos dagligen. Kustbevakningens uppdrag är att i Frontex operation bistå de grekiska myndigheterna med att få kontroll på strömmarna av människor, och att ha ständig beredskap för att rädda liv till sjöss. De som räddas förs till grekisk hamn.

I takt med att vädret blir bättre, varmare och stabilare kommer fler båtar. Räddningarna blir också säkrare. Men vädret kan slå om snabbt.

– Vid ett tillfälle fullkomligt vräkte regnet ner. Vi fick in ett radareko och kunde hitta en båt med motorhaveri och som tog in vatten. Med de här förutsättningarna blir det stökigt, paniken lyser i ögonen på människorna i gummibåten. Vi kunde ta ombord 54 personer på vår båt som vi förde till Mytilini, säger Henrik Lundh, gruppledare för Kustbevakningens besättningar på Lesbos.

Tre personer har den senaste veckan gripits av Kustbevakningens besättningar.

– En person på en kabinbåt, som under lång tid efterspanats av grekiska myndigheter, och två personer på en vattenskoter kunde genskjutas till havs och gripas. Det handlar i båda fallen om personer som mot hög betalning för migranter till Lesbos. Att resa med gummiflottar är farligast och kostar mindre, medan en plastbåt är säkrare och kostar mer. Vattenskoter är det dyraste alternativet, säger Henrik Lundh.

De gripna lämnades till grekiska myndigheter för vidare utredning.

Kustbevakningen förbereder en förlängning av insatsen på Lesbos. Ytterligare en båt träder i operativ tjänst från 1 april till och med 30 september. På plats idag finns en patrullbåt, KBV 477, med besättningar, sedan 1 oktober 2015.