17 maj, 2016

Samarbete mellan Boomerang och Hållbara Hav stöder Östersjöns återhämtning

För fjärde året i rad stöder Boomerang Hållbara Havs arbete för Östersjön. Boomerangs filosofi kretsar kring naturens kretslopp. Därför var det självklart för dem att stödja det viktiga arbetet för ett friskt och levande Östersjöhav.

tkgix8hlbmakggnw0xe0

Boomerang är ett svenskt varumärke grundat 1976 och finns idag med cirka 25 egna butiker samt hos över 200 återförsäljare, i ett flertal länder. Samarbetet består bland annat av att Boomerangs ”rundar upp” priset på samtliga plagg till förmån för Hållbara Havs arbete för Östersjön.

Inför Boomerangs 40-årsjubileum i år, lanseras Briggen Denim Collection. Under 2014 försågs besättningen på fartyget Briggen Tre Kronor af Stockholm med jeans som arbetskläder. Efter väl användning runt Östersjön har de med slitningar blivit underlag för en ny linje av jeans i organisk bomull. Varje jeansmodell är döpt efter den besättningsman som burit jeansen till havs och namnet är ingraverat på en bricka i metall, som är fäst i byxlinningen. Var och en berättar också om sina personliga erfarenheter från arbetet på fartyget och historien medföljer jeansen.

– Förtroendet Boomerang visar genom att förlänga samarbetet med Hållbara Hav i ytterligare ett år betyder mycket för oss och för Östersjön i synnerhet. Att Boomerang lanserar Briggen Jeans till förmån för Östersjön är extra roligt och vi hoppas att även denna kampanj ska ge avkastning till vårt arbete för Östersjön, säger Anders Mannesten, vd Initiativet Hållbara Hav.

– Skärgård, hav och vatten ligger Boomerang varmt om hjärtat och det känns då naturligt att stötta initiativet Hållbara Hav och på så sätt vara med och bidra till en bättre miljö i Östersjön. Initiativet Hållbara Hav adresserar en mycket viktig fråga som berör många och vi ser detta som ett långsiktigt och strategiskt viktig arbete, säger Sofia Bothelius, vd Boomerang.

Boomerang vill bidra till en positiv utveckling av miljön i Östersjön och att lära sig mer om hur de kan minska sin miljöpåverkan. Företagets filosofi runt hållbarhet visas också genom konceptet Boomerang Effekten där gamla plagg och resttyger tas tillvara för att återvinnas, återanvändas eller uppvinnas.

Fotograf: Kalle Gustavsson.