Svensk familjebåt för fartsugna

Här är en ny svensk familjebåt för dem som vill ha en båt med fina prestanda. Nya Diva SC innebär en ny generation Diva-båtar med stora steg framåt i utvecklingen av de egenskaper som gjort Divorna framgångsrika.

 

Pressmeddelande:

Detta är våra huvudprioriteringar vid utvecklingen av den nya båten:

  • Smidig och enkel segling för en familj.
  • Ordentlig fart för den kappseglingssugne.
  • Bästa boendekomforten i klassen.

Den första Diva modellen, Diva 39, presenterades 1982 och vann en klar klasseger i ÅF Offshore Race så sent som 2015. Total 1:a i SeaPilot 2 Star Race 2015 vittnar också om fart men framförallt om hanterbarhet med bara 2 mans besättning.

Målet med utvecklingen av en ny Diva-modell är alltid att åstadkomma en oöverträffad enkel hantering. En bieffekt av det är vinster på kappseglingsbanor. Sambandet är enkelt. Smidig hantering uppnås genom att skapa ett effektivt och lättdrivet skrov som inte har några svaga bogar, och som därmed inte kräver överdriven segelyta för att segla väl. Hanteringen påverkas också i högsta grad av att skapa en båt med en väl uttänkt och ergonomisk sittbrunn och enkel segelhantering. Även det kommer kappseglaren till godo.

 

Emellan den först presenterade Divan och dagens nya modeller ligger mängder av segrar på kappseglingsbanor runt om i världen. Men framför allt, vunna seglingshjärtan hos lyckliga seglare som njutit av segling när den är som bäst. Familjer som glatt sig åt fart, smidig hantering och ett komfortabelt sommarhem. Diva 39 var en mindre revolution när den presenterades. Den första långsmala lättdeplacementbåten som utnyttjade de senaste rönen inom båtutveckling.

År 2000 valdes den nya Diva 38 till ”Boat of the Show” på Scandinavian Boat Show för sina banbrytande lösningar. Den nya Diva 35:an vann tuffaste klassen på Tjörn Runt 2011.

Diva båtarna har en lång historia av framgångar och en tradition och kunskap som vi i dag har som grund för innovativa nyutvecklingar av våra båtar. Diva 34 SC är planerad för morgondagens seglingsupplevelser med vår långa erfarenhet som grund.

 

Inget skall fattas

Målet med utvecklingen av vår nya båt på 34 fot är att skapa en båt som kan mäta sig med de allra snabbaste under kappsegling men samtidigt bjuda familjen på komfortabel semestersegling. När det gäller komfort för familjeseglingen har inget sparats. Nya lösningar ger rymd och funktionalitet som i betydligt större båtar. Båten innehåller alla funktioner för bekväm och trivsam familjesegling. Stor förpik med känsla av ”owners cabin”. En salong med rymdkänsla och gott om plats för 6 personer runt bordet. Stort våtrum. Stort pentry. Akterutrymmen med rymd och valmöjligheter. Här skall en familj trivas under långa sköna semesterseglingar.

 

Open Space

Genom att utveckla vårt ”Open Space” koncept som vi först utvecklade för Diva 40 har vi lyckats skapa alla de funktioner som man annars finner på båtar upp emot 40 fot. I Diva 34 kan du få tre hytter med rejäla dubbelkojer med 2 meters längd. Pentry med en arbetsbänk om hela 2 meter längd. Samtidigt en salong med god rymdkänsla.

Om man jämför planlösningen på en traditionell inredning och våra nya öppna planlösningar kan man konstatera att de ofta slutna rummen i båten har öppnats upp.

Borta är vinklade pentryn som stänger av båten. Borta är U-soffor som har samma negativa påverkan och i realiteten ger färre fungerande matplatser runt bordet. Resultatet är en öppnare planlösning där alla funktioner är mer tillgängliga. Arbetsytor och sittplatser är minst lika stora och snarare mer effektiva än på tidigare lösningar.

På Diva 34 betyder detta att båten får en komfort som inte tidigare funnits i denna storleksklass.

 

Enkel hantering

Diva-båtarna har varit föregångare och blivit kända för sin enkla hantering. Det är viktigt inte minst för familjens trygghetskänsla ombord. Den enkla hanteringen skapas genom en rad komponenter. Grunden är ett lättdrivet och ”snällt” skrov. Det lättdriva skrovet går fort utan onödigt mycket segel som är tungt att hantera. Det snälla skrovet med rätt form ger trygg känsla vid krängning utan överraskande otrevligheter som uppskärningar och svårhanterlighet. Diva båtar är kända för sin fantastiska roderkänsla och följsamhet.

En annan faktor är båtens seglingsmässiga layout. Diva båtarna har varit först med sjävslående fockar och alla funktioner dragna till rorsman. Här kan man tillsammans med oss optimera båten för det ändamål man vill prioritera, maximalt enkel hantering eller kappseglingsoptimerad. Ytterligare en avgörande faktor är att hålla nere båtens vikt. Det görs genom optimering av konstruktionen och avancerad byggkonst.

Genom nya lösningar ger Diva 34 egenskaper som betydligt större båtar både när det gäller seglingsegenskaper och boende komfort. Det blir helt enkelt onödigt att släpa runt på en för stor båt. Lägre kostnader och enklare hantering är resultatet.

 

Genomarbetad sittbrunn

Sittbrunnen är kanske det viktigaste ombord. Totallängden av brunnen är närmare 3 meter. Sittbänkarna är väl tilltagna med ergonomisk komfort och rejäl höjd på sargen. Akterut, något av en racing brunn, perfekt för kappsegling men även idealisk för smidig familjesegling. I hela brunnen råder den genomarbetade ergonomi som Diva båtar gjort sig kända för. Här kan du också välja mellan rorkult eller dubbla rattar. Med rattlösningen finns bekväma sittplatser bakom ratten så väl som på sidan. När du sitter i lovart på skarndäck har du ratten mellan benen, helt nödvändigt för att sitta ergonomiskt rätt och bekvämt vid långa etapper till rors. Cruising-utrustad hanterar rorsman själv alla seglingsfunktioner om övrig besättning så vill.

 

Form för funktion

Den utvändiga designen bjuder stilrena enkla former med en egen karaktär. Modern form som uppskattas i Europa med en Skandinavisk stilkänsla är målet. Grunden är som i all god formgivning brukarvänlighet med ergonomi i fokus. I en Diva är alla mått noga ergonomiskt genomarbetade, låter tråkigt men skänker mer glädje och njutning till båtlivet.

 

Planera din båt som du vill

Diva 34 SC kan planeras efter dina behov. Förut kan du välja en traditionell förpik med separerande skott, förpikskoj och garderober och separat sittplats. Förpikens rymd och kojens mått är outstanding för båtar under 37 fot.

Vill du ha en mer öppen båt kan skottet mot förpiken öppnas upp och sittplatsen kan bli en del av salongsmöbleringen.

Även akterut finns valmöjligheter. Välj två lika stora akterhytter med rejäla dubbelkojer.

Välj att göra den ena hytten lite större med en smalare koj på andra sidan eller använd detta utrymme som stuvrum. Ytterligare en möjlighet är att välja en stor akterhytt med möjlighet att sova tvärs båtens längdriktning. Här får du på köpet sitthöjd i huvudändan på båda sovplatserna.

 

Borttrollat navigationsbord

Tittar man på planlösningen hittar du inget navigationsbord. Vi hör ofta kommentarer om att de är onödiga och tar upp onödig yta i båten. Vi har löst det på ett nytt sätt. Upp ur bordet kan man trolla fram ett helt navigationscenter. Den nya stolslösningen blir även navigationsstol med central placering som på en jordenrunt-kappseglare. Denna effektiva användning av båtens ytor är en lösning som i högsta grad bidrar till båtens rymd och trivselkänsla.

 

Ett kök värt namnet

Köket har på Diva 34 SC fått en ny utformning. På Divavis är kocken sjösäkrad, här med en extra barbänk på anpassat avstånd från huvudarbetsytan. Bänken innehåller kökets diskavdelning. Totalt finns över 2 m bänkskiva att tillgå. Den extra bänken är det som gör pentryt till klassens största. Genom den öppna lösningen i stället för ett traditionellt vinkelpentry underlättas kommunikationen mellan matplats och kök och båten får öppna trevliga ytor.

 

Våtutrymme

Vi har valt att placera ett rejält våtutrymme centralt i båten för bästa åtkomst för alla ombord. Genomtänkt planering där måtten är de rätta sörjer för att alla funktioner är väl tillgodosedda. Här finns också möjlighet att hänga blöta sjökläder.

 

Redan seglad efter långt utvecklingsarbete

Bakom båtens slutliga form ligger ett långt utvecklingsarbete. Noggranna analyser av olika skrovformer och detaljutformning. Vi har genom datorsimuleringar testseglat över 10 olika skrovformer. Med dagens program för båtkonstruktion vet vi redan idag att detta blir en seglare utöver det vanliga. Vi har till och med kappseglat henne i våra datorprogram. Teoretiskt ORC tal är 625 och därav ett SRS tal på ca. 1.30.

Under segel är farten inte farlig, den skänker bara ren seglingsglädje. Något som både den erfarne seglaren och nybörjarfamiljen har glädje av. En välseglande båt är också en båt som är lättare att hantera och känna harmoni med.

Nya DIVA 34 SC är en modern, smidig och lätthanterlig båt med egenskaper som kommer att tillfredsställa kappseglaren och skänka glädje åt familjen.

Fart, enkel hantering och komfortabelt boende. En äkta Diva!

 

Tekniska fakta

Längd:         10,33 m

Bredd:          3,48 m

Djup:            1,95 m

Deplacement:                   4 850 kg

Storsegel:    ca 40 kvm

Fock:            ca 28 kvm

Gennaker:   ca 95 kvm

Info: www.fabolayachts.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*