4 juli, 2016

Startskott för ”ett helt nytt spel” i Match Cup Sweden

Idag startar Match Cup Sweden 2016 – VM-finalen i matchracing med en segerbonus på en miljon dollar. Svenska hemmafavoriter möter internationella stjärnor i nya snabba katamaraner på Marstrands unika seglingsarena.2
– Vi har så många fina minnen från Marstrand och det känns underbart att vara tillbaks, säger Björn Hansen som är ett välkänt ansikte i Match Cup Sweden och har vunnit tävlingen de fyra senaste åren.

Men annars är det mycket som är nytt i den klassiska matchracingregattan som startade 1994. Precis som i årets VM-tävlingar i Fremantle, Köpenhamn och Newport används för första gången moderna katamaraner i kolfiber av typen M32 på Marstrand. Och tävlingen är nu en direkt avgörande VM-final med en segerbonus på en miljon USD.

Hansens lag Nautiska Racing är ett av de lag som har minst erfarenhet av att segla de snabba katamaranerna. Den ända M32-tävlingen de gjort i år var i deltävlingen i Köpenhamn i april där de lyckades nå kvartsfinal.
– Vi har hittills inte hittat pengar till att köpa en egen M32 och kunna träna ordentligt men i Köpenhamn gick det över förväntan. Det har vi byggt vidare på men vi kan ödmjukt konstatera att vi inte hör till favoriterna den här veckan, säger Hansen.
– Man kan likna det vid hockeyspelaren Joel Lundqvist som är van vid att vinna i Scandinavium. Men om hade ställt upp i konståknings-VM i samma arena hade det inte gått lika bra.

Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna är skeppare för favorittippade laget US One som toppade tabellen efter de fyra deltävlingar som seglats under våren.
– Det är ett helt nytt spel som inte minst gör seglingen mer rafflande för publiken på klipporna, säger han. Jag känner inte av några nerver och det handlar om att ta fram det bästa i sitt lag under de avgörande dagarna. Vi har seglat M32 mer än många andra lag och det hjälper såklart att ha rutin i båten.

På Marstrand börjar alla 20 lag om från samma startläge och det lag som vinner regattan kniper VM-titeln. Under måndagen och tisdagen delas de upp i grupper om fem lag som möter varandra samtidigt på banan i ett antal Fleet Race. De fyra lag från grupperna som presterat sämst i grundomgången möts i kvalseglingar om att ta de sista platserna till 8-delfinalerna som inleds på onsdagen. Under slutspelet av regattan är det bara ren matchracing som gäller – det vill säga två båtar som möter varandra. På torsdag seglas kvartsfinaler, på fredag inleds semifinaler och lördagen den 9 juli höjs pulsen rejält under de helt avgörande finalmatcherna.

Frågan är vilket lag som bäst klarar av de taktiska utmaningarna på Marstrand. De höga klipporna runt banan skapar en naturligt tät avgränsad arena med klippor som läktare. De gör också att vinden kan vara mycket oberäknelig.
– Marstrand är verkligen en speciell plats att segla på. Banan kommer att vara tajtare än i någon tidigare tävling vilket gör det helt avgörande med bra manövrar och tajming. Tur kommer spela en roll i några race men vi måste minimera antalet misstag och att välja när det är värt att ta risker, säger Taylor Canfield.

En av hans tuffaste konkurrenter tidigare under säsongen och under den kommande veckan är den brittiska skepparen Ian Williams och hans Team GAC Pindar. De är regerande världsmästare, har vunnit VM sex gånger och seglat tre finaler på Marstrand varav de vunnit en.
– I tidigare VM-finaler har vi kunnat fokusera på de lag som utmanat oss i tabellen men nu börjar alla från samma utgångsläge, säger Williams. Det står mycket på spel men ärligt talat fokuserar vi inte på prispengarna. Vi har chansen att vinna vår sjunde VM-titel och det är vad som driver oss.

Team GAC Pindar vann den första deltävlingen i Fremantle och enligt Williams har resten av säsongen gått ut på att toppa formen inför veckans final.
– Alla har försökt lära sig båtarna och de lag som har seglat mest M32 kommer att vara starka. De som inte seglat lika mycket kommer få det tufft även och även om de kan lyckas plocka fram några skrällar tror jag inte att de kan gå hela vägen. Vi är starka kandidater men Canfield är den stora favoriten.

Vad tror du kommer att avgöra tävlingen?
– Alla har hållit tillbaks inför den här regattan och jag tror vi kommer se en hel del nya trick ute på banan. Vi har vår taktik som vi hoppas på men vi vet inte förrän om en vecka om vi har haft rätt, avslutar Ian Williams.

Seglingarna inleds klockan 10.00 och direktsänds på www.matchcupsweden.com varje dag från klockan 14.00 – 17.00.
Youtube: www.youtube.com/watch?v=sVflQsVNtrs

Fullständig startuppställning i Match Cup Sweden 2016:
(serieranking, skeppare, lag, nation)

1. Taylor Canfield, US One (USV)
2. Ian Williams, Team GAC Pindar, (GBR)
3. Nicolai Sehested, TREFOR Match Racing Team (DEN)
4. Yann Guichard, Spindrift Racing (FRA)
5. Phil Robertson, Phil Robertson Racing (NZL)
6. Nicklas Dackhammar, Dackhammar Racing (SWE)
7. Chris Steele, 36 Below Racing (NZL)
8. Mattias Rahm, Rahm Racing (SWE)
9. Hans Wallén, Wallén Racing (SWE)
10. Sam Gilmour, Neptune Racing (AUS)
11. Sally Barkow, Team Magenta 32 (USA)
12. Johnie Berntsson, Flux Team (SWE)
13. Matt Jerwood, Redline Racing (AUS)
14. Iker Martinez, Team Espāna (ESP)
15. Evan Walker, KA Match / CYCA (AUS)
16. Björn Hansen, Nautiska Racing (SWE)
17. Steven Thomas, Royal Perth Yacht Club (AUS)
18. Eric Monnin, Albert Riele Swiss Match Race (SWI)
19. Murray Jones, Full Bants Racing (AUS)
20. Keith Swinton, Accure Racing, (AUS)

Tävlingsschema

Måndag: grundomgång (Fleet Race) 10.00 – 17.00
Tisdag: grundomgång (Fleet Race) 10.00 – 17.00
Onsdag: kvalseglingar 10.00.12.00 och åttondelsfinaler 12.00 – 17.00
Torsdag: åttondelsfinaler 11.00 – 13.00 och kvartsfinaler 11.00 – 17.00
Fredag: kvartsfinaler 10.00 – 12.30 och semifinaler 14.00 – 17.00
Lördag: semifinaler 11.00 – 14.00, final och match om tredjepris 14.00 – 16.00
Info: www.matchcupsweden.com