Älskade skepp – fartygsporträtt i fokus på Sjöhistoriska

Den 24 februari öppnar Älskade skepp på Sjöhistoriska museet. Ett stort antal fartygsporträtt ur samlingarna speglar 1800-talets utveckling inom sjöfart, handel och teknik och inom en sällan upplyft målerigenre. Utställningen visar också porträttens betydelse. Tavlorna signalerar tillhörighet och är bärare av berättelser om livet till sjöss. Det är bilder för att minnas, bilder av något älskat.

– Kolla i ditt fotoalbum, din telefon eller ditt flöde i sociala medier. Vi vill avbilda och visa det som är viktigt för oss. I sjömanshemmen var fartyget på väggen ett signum för identitet och något som bevarade berättelser om resor, äventyr, faror och om andra platser, säger Malin Jogmark utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Fartygsporträtt, ibland kallade kaptenstavlor, blev allt vanligare under 1800-talet fram till fotografins genombrott. De målades på beställning av någon besättningsman. Konstnären fick arbeta snabbt men detaljerat för att återge fartyget, som låg i hamn men på tavlan ofta placerades ute till havs.

– Den här typen av porträtt tillhör de absolut vanligaste föremålen på maritima museer världen över, vilket nog bidrar till att de inte uppmärksammas så ofta. Därför känns det väldigt roligt att vi nu kan öppna en utställning tillägnad just dessa tavlor och visa en viktig del av våra samlingar, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

De detaljerade målningarna har sitt ursprung i religiösa tacksägelsemotiv som var vanliga i de katolska länderna kring Medelhavet. Traditionen att måla fartygsporträtt och tekniker och stilar för detta spred sig över haven och målarna sökte sig till hamnarna. Snabbarbetade material som akvarell eller gouache på papper, ibland med konturer i tusch är karaktäristiskt.

Konstnärerna bakom tidiga verk är ofta okända och bland de senare så var det få som hade utbildning. En del hade varit till sjöss själva, vilket kan anas i den detaljrikedom som kräver kunskap om fartygens delar och funktion. En av Sveriges mest kända hamnmålare var Lars Petter Sjöström, hamnfogde i Malmö. Några porträtt har också målats av utbildade konstnärer som Johan Christian Berger och Anna Palm de Rosa.

– Vi har över 400 fartygsporträtt i samlingarna så urvalet var en utmaning. Men de 70 tavlor som nu hänger i utställningen representerar genren och tidsperioden väl även om inte allt finns med. Ytterligare målningar går att ta del av i bildspel i utställningen och dessutom finns hela samlingen tillgänglig via Digitalt museum, säger Ingrid Ulfstedt, intendent på Sjöhistoriska museet.

 

 

Bilderna:

Briggen EMELIE utanför Start Point vid Engelska kanalens västra mynning. Målad av Broder Heinrich Hansen 1845. Fartyget ägdes av Godenius & Co som hade rederi och handelshus, ägare av bl.a. Gustafsbergs porslinsfabrik.
ERNST MERCK utanför Dovers klippor, målad av Richard Barnett Spencer någon gång mellan 1862 och 1865. ERNST MERCK byggdes på Nyköpings mekaniska verkstad 1858 och var på sin tid Nordens största ångfartyg och blev det första svenska ångfartyg som passerade ekvatorn. Hon fördes av grosshandlaren och kaptenen Erik Peter Liedqvist.

Briggen BULL utanför Helgoland, målad troligen av Hans Christian Hansen mellan 1841 och 1844. BULL byggdes på Liljewalchs varv i Luleå 1841 och reddes av C.F. Liljewalch. Av texten i tavlan framgår att hon fördes av kapten N. Werngren, det är kanske han som står på däck och spanar på sitt eget fartyg målat i en annan position akter över. BULL var det andra svenska fartyget som seglade jorden runt och det första som anlände till Australien.

Foto:  Anneli Karlsson, SMM.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*