Trots stora framgångar med Anytec 750 väljer tillverkaren ett helt nytt koncept för att locka en bredare publik. Nya Anytec A27 är fortfarande en häftig fartmaskin, men med mera komfort invändigt.
Text: Lasse Lindén Foto: Anytec
För cirka 17 år sedan presenterades en rå, tuff och snabbgående styrpulpetbåt i aluminium i Öregrund. Anytec 750 blev snabbt en succé med sin speciella design. Det här var den perfekta kombinationen av fartbåt, fiskebåt och lastbåt.
Efter ett antal ”ansiktslyftningar” genom åren har Anytec nu tagit fram en helt ny modell i nästan samma storleksklass. Med en design som företaget hoppas ska locka en bredare publik, som kanske inte prioriterar den som ska fiska eller transportera cementsäckar.
Formspråket till Anytec A27 kommer från flaggskeppet 1221, som kom för ett par år sedan. Det innebär lite mjukare linjer i överbyggnaden och mera komfort invändigt. Bottenformen är däremot helt nykonstruerad med bland annat en större bredd i vattenlinjen och steglisterna är kvar.
Förutom ett nytt skrov och ny design på alla vindrutesektioner är det framför allt den nya inredningen som sticker ut. I den aktre sittbrunnen är en stor U-soffa standard. Mellan denna och förarsätena kan man komplettera båten med diverse finesser, antingen med ett par sittbänkar till på var sida eller en pentrysektion på ena sidan och en bänk på andra sidan. Eller kanske den smartaste varianten; två extra fåtöljer bakom de båda förarplatserna. Då kan fyra personer sitta riktigt bekvämt.
Mera komfort hittar man även vid förar- och navigationsplatserna. Alla viktiga kontroller som till exempel strömbrytare och trimplan har fått sina speciella platser på var sida om ratten. En kartplotter på 12 tum är standard.
En annan stor förändring gäller den mittmonterade targabågen på tidigare modeller, som nu har flyttats längst akterut. Detta för att få till en enklare lösning med ett helkapell och två bågar som kan stuvas undan i ett kapellfack. Kapellet är även delbart så att man kan få till en liten sprayhood över förarplatserna. Andra intressanta nyheter är Öhlins fjädrande stolsstativ som standard och Zipwakes automatiska trimplan.
Nya Anytec A27 provkördes med en Yamaha 350 hk. Toppfarten landade på 54 knop med två personer ombord. Högsta tillåtna motorstyrka är numera 400 hk.
Vi har genom åren haft möjlighet att testa gamla 750 med olika motorstyrkor och mer än 300 hk ska inte sitta på akterspegeln. Med en 350-hästare och farter över 50 knop börjar den bli svårstyrd och orolig i sjön. Dessa tendenser finns inte hos nya Anytec A27 med en 350 hk. Den nya modellen är mycket stadigare och ”snällare” i sjön och den ökade bredden i vattenlinjen gör att föraren inte behöver vara lika aktiv med trimplan som med den äldre modellen.
Vid 4 000 rpm och 34 knop kommer man ner i en hygglig förbrukning på cirka 1,3 lit/Nm med denna V8. Lägsta förbrukning mätte vi upp vid 25 knop, under 1,2 lit/Nm.
Vi har inte provkört nya Anytec A27 med någon mindre motorstyrka, men enligt tidigare mätningar med motsvarande båtar så bör farten bli cirka 5 knop lägre med en 300 hk vid de högre varvtalen.
Tekniska fakta
Längd: 8,41 m
Bredd: 2,55 m
Vikt: 1 681 kg utan motor
Motor: 250–400 hk
Bränsle: 390 liter
Pris med 300 hk: 1 122 000 kr
Pris med 350 hk: 1 187 000 kr
Info: www.anytec.se
Testresultat med Yamaha F350
Varvtal, rpm Fart, knop Bränsle, lit/Nm
6000 54,0 2,26
5000 44,5 1,64
4000 34,3 1,36
3000 25,5 1,18
2000 8,7 2,07
1000 5,3 1,08