Över Atlanten på en tank

Här är båten som kan ta dig över Atlanten på en tank. Men även om bränslekostnaderna blir rekordlåga är investeringen desto större.

Det är schweiziska Adler Yacht, som bygger sina yachter i Italien, som har tagit fram ett hybridsystem som klarar att ta en yacht över hela Atlanten på en enda bränsletank. ”Adler Suprema Hybrid Marine Solutions” beskrivs som en revolution.

Enligt Adler Yacht klarar systemet upp till 3 400 Nm vid åtta knops fart. Problem för vanliga båtägare är att en bränsletank är på över 5 200 liter…

Den 76 fot (23,11 m) långa motoryachten på bilderna är den första som byggs med ett Hybrid Marine Solutions (HMS) hybrid framdrivningssystem. Det är en planande flybridgeyacht byggd i kolfiber med hjälp av en stab experter från båt-, flyg och marinindustrin.

Med tanke på Adlers bakgrund inom flygindustrin har de rötter inom ett område med starkt teknikdriven utveckling. För flyget ställs extremt höga krav för pålitlighet och säkerhet.

Konstruktörerna bakom Adler Supremas RINA CE-A klassificerade skrovform har arbetat i fyra år med yachten. Efter de inledande beräkningarna har skrovet testats i en speciell tank i Wien. Resultatet är en yacht med bästa tänkbara kombination av sjövärdighet och prestanda.

HMS-systemet består av två Caterpillar C18 1 150 hk dieselmotorer, två ATE 100kW e-Units elmotorer och ett 170 kW LiPo (Litium Polymer) batteri. e-Units används för att kontrollera systemet och kopplingen mellan de två olika framdrivningssätten. Huvudtekniken är förbränningsmotor kopplad till en elmotor/generator.

Testresultaten anger att yachten kan spara upp till 30–50 procent bränsle jämfört med ett standard dieselsystem. Vid åtta knop förbrukar Suprema endast 12 lit/h. I farter upp till 14 knop anges förbrukningen till endast 100 lit/h.

För den som vill köra extremt tyst i till exempel hamnar kan Suprema köras upp till 11 knop på endast elmotorerna. Med enbart dieselmotorer är toppfarten 30 knop. Kraften i det stora LiPo-batteriet räcker till även för den som vill ligga stilla en hel dag utan att ladda. e-Units är i sin tur väldigt kraftfulla generatorer som kan ladda upp hybridbatterierna fullständigt på endast en timme med hjälp av 23 liter diesel.

Yachten är designad av Nuvolari-Lenard, en av de mest välkända superyacht designerna. Båten är försedd med den lyx yachtägare förväntar sig, inklusive ljud- och bildanläggningar, Jacuzzi, enorm badbrygga med mera.

Den svenskägda yachten Savannah på 84 m längd var världens första större yacht med hybriddrift. Även i det fallet var tekniken mycket intressant, men kostnaderna enorma som alltid i en yacht. Enbart Litiumjonbatteribanken i Savannah är på cirka 40 ton.

Frågan är när de här systemen skalas ner och blir användbara i vanliga fritidsbåtar. Många båtägare funderar på eldrift, men eftersom båtliv även handlar om säkerhet att alltid kunna ta sig i hamn är kanske en hybridlösning i många fall att föredra.

Lars-Åke Redéen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*