Greenline först med el- eller bensindrift

Slovenska Greenline blev först med att erbjuda en 11 m daycruiser där kunden själv kan välja mellan dubbla bensinutombordare eller eldrift. 20 Nm i 16 knop är visar dock att tekniken fortfarande är mycket begränsad till batteriernas laddningsförmåga.

Greenline Yachts blev trendsättare i marinbranschen redan 2008 när de lanserade världens första hybriddrivna fritidsbåt – Greenline 33.

– 2008 var hybriddrift troligen lite före sin tid. Men nu är marknaden redo för nästa steg med eldrift av båtar, säger Vladimir Zinchenko, som nyligen köpte Greenline Yachts varumärke och fabrik i Slovenien.

Greenline NEO representerar en milstolpe för Greenlines strategi och visar företagets målsättning för att bygga båtar med miljövänlig framdrift med eDrive teknologi.

NEO eDrive utrustas med två stycken 80 hk Torqeedo Deep Blue elektriska utombordare och dubbla 30,5 kWh (totalt 61 kWh) högeffektiva Litiumjonbatterier. Det ger en räckvidd på 40 Nm vid 6 knop marschfart. Med full gas når NEO eDrive max 16 knop med 20 Nm räckvidd.

Den som vill vara säker på att kunna köra snabbare och längre kan i stället välja Greenline NEO som når över 40 knop. Den utrustas med max två bensinutombordare à 300 hk. Marschfarten anges till 36 knop medan toppfarten blir 42 knop.

NEO har designats helt och hållet i samarbete med J&J Design. Båten finns i tre standardversioner: Coupe, Hard Top och Open. Open och Hard Top delar samma däckslösning med en generös social yta både i aktern och föröver medan Coupe har en med tak skyddad del (”salong”) med 360 sikt.

Producenten framhåller badplattformen som något av det viktigaste ombord. Den är mycket väl tilltagen och den största på marknaden bland båtar med eldrift. Bryggan går även akter om motorerna, vilket är en smart designlösning. När motorerna lyfts ska en hydraulisk lift hjälpa till att lyfta hela badplattformen.

I sittbrunnen finns en U-soffa med en wet bar. Förutom föraren kan ytterligare två personer sitta med sikt föröver.

Greenline NEO kan ta upp till 16 personer, varav elva i båtens färdriktning. Under däck finns en kabin med en fullstor dubbelkoj. Open och Hard Top versionerna delar samma kabinlösning med en separat toalett.

NEO ska lanseras under höstens båtmässor. Den första båten med eldrift visas på Balaton Boat Show i Budapest, därefter på Interboot i Friderickshafen och på Monaco Yacht Show. NEO med bensinmotorer visas på HISWA i Amsterdam, Southampton och Fort Lauderdale, USA.

 

Tekniska fakta

Längd:         10,99 m (36’05’’)

Bredd:          4,49 m (14’8’’)

Djup:            0,85 m (2’4’’)

Vikt:              4 600 kg

Kojer:            2

CE-klass:     B

Design:        J&J Design

Info:              www.greenlinehybrid.si

 

4 reaktioner till “Greenline först med el- eller bensindrift”

  1. Ny generalagent för Greenline Yachts är nu Losttoys Scandinavia AB. Losttoys ägs av Alo Streimann som har ett 10-tal kontor runt Europa. Under juni öppnar vi försäljningskontor i nya Vårby Hamn & Marina (f.d Regal Marin)
    Greenline NEO visas också på Allt för Sjön 2019 i Stockholm. Säljare i Sverige blir Jan Duda som har erfarenhet av Greenline sedan 2012. Tel.0707880322

    1. Vet inte bakgrunden till missödet med denna båt, men ska försöka ta reda på det.
      Toqeedo använder sig av BMW I3 batterier och ett helt eget system.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*