28 februari, 2019

Albin 25 åter i fokus på båtmässan

För 50 år sedan gjorde Albin 25 succéartade framträdanden på båtmässorna. På årets båtmässa Allt för sjön bjuder Sjöhistoriska museet på en tripp till 70-talet med den fortfarande populära familjebåten i centrum. Men också på framåtblick mot Elbåtsmässan som arrangeras vid museet i maj.

Under 1970-talet expanderade båtlivet i Sverige. Plastmaterialen hade slagit igenom på allvar och mängder av nya konstruktioner togs fram. Och färger. Plötsligt vimlade skärgårdsfjärdarna av gula, röda, gröna och orange båtar. Komfort och bekvämlighet blev nya ledord. Motorn fick lika stor betydelse som seglen. Med den här utvecklingen följde också en ny typ av båtfolk.

Foto: Eric Carlstedt, Sjöhistoriskas arkiv.

– Det fanns nya möjligheter att låna till båt och lockelsen i att få en underhållsfri båt till rimligt pris gjorde att många nybörjare vågade prova båtlivet, säger Eva Berglund-Thörnblom intendent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer.

Den mest klassiska av 1970-talets motorbåtar är Albin 25. Den första stod färdig 1967, men det var under 70-talet den hade sin storhetstid. Samtidigt som mässhallarna på Allt för sjön fylldes av segelbåtar i glada färger stod i tillverkaren Albin Marins monter också en motorbåt som drog blickarna till sig. Det var en båt i en design som varken var fräck eller kaxig. Det var i stället den ultimata familjebåten. Stor nog för en standardfamilj, med en akterruff där barnen kunde husera och en rymlig förruff med både pentry och toa.

– Det finns nog ingen motorbåt som speglar 1970-talet så bra som Albin 25. Interiören gick i trendigt orange även om båtarnas exteriör var klassiskt vit med blå detaljer. Inredningen var båtmodets state of the art. Hade någon kommit dragandes med marinblått hade hen betraktats som mossig, säger Eva Berglund-Thörnblom.

Marschfarten låg på omkring 10 knop och för den som ville segla fanns en riggad variant. När Albin 25 introducerades kostade den omkring 30 000 kr, ungefär lika mycket som den seglande systerbåten Vega.

– Idag går det att köpa en begagnad Vega för 30 000 kr, men en Albin 25 från samma tid kostar det tredubbla. Det och att de finns på så många håll i världen säger mycket om populariteten, säger Eva Berglund-Thörnblom.

Båtlivet förändras och följer samhällsutvecklingen. Det är en viktig uppgift för museet att dokumentera och bevara historien. Sjöhistoriska har en samling med omkring 150 originalbåtar. Den innehåller allmogebåtar, arbetsbåtar och örlogsbåtar men domineras av fritidsbåtar. En av dem är den Albin 25 som ställs ut på mässan i tidsenlig inramning. En annan båt ur museets samling som syns på Allt för sjön är Pettersonbåten Plurr från 1905. Den förvaltas av anrika Heleneborgs båtklubb som firar stort 100-årsjubileum med att visa upp 20 klassiska båtar.

Sjöhistoriska museet finns i monter C17:35 på Allt för sjön.

För bilder på såväl träbåtar som plastbåtar från 70-talet se museernas arkiv på www.digitaltmuseum.se

Källa och foto: Sjöhistoriska museet.