Noll utsläpp från ny eldriven daycruiser

Båttillverkaren Frauscher Shipyard lanserar en ny version av sin tystgående 740 Mirage Air med Torqeedos Deep Blue 100i som kraftkälla. Vid framdrift avger båten inga utsläpp alls.

Frauscher har långa traditioner eftersom de har hållit på medbåtbyggeri sedan 1927. Den helt eldrivna 740 Mirage Air visar på varvets fina traditioner av innovationer, high-tech finesser och miljövänliga framdrift. Själva produktionen av båten eller dess stora batterier är dock inte så ren.

Den här daycruisern har en Deep Blue 100 kW elektrisk inombordsmotor med två litiumjonbatterier med BMW teknologi (i3-typ). Det gör att båtägaren kan cruisa i 5,5 knop i över tio timmar, det vill säga något sämre räckvidd än till exempel svenska X Shores Eelex 8000. Toppfarten är cirka 38 knop är räckvidden drygt 20 Nm.

Den 7,47 m långa båten har designats av Studio KISKA och Thomas Gerzer tillsammans med Harry Miesbauer som är expert på hydrodynamik. Båtens linjer liknar den fräcka formgivningen på en sportbil, men på insidan finns all den komfort som man vill ha: en tyst och mjuk drivlina med tyst gång, luftkonditionering och högteknologiska skärmar som hanterar båten och navigationen. Båten har även en stor yta med solbädd, elektriskt ankarspel och bogpropeller.

Den supertysta Deep Blue 100i 2400 som används i Frauscher 740 Mirage Air är specialdesignad och konstruerad för planande motorbåtar. Det är en motor som driver direkt på en axel och som ger full effekt upp till 2 400 rpm med mycket högt vridmoment redan från låga varv.

De 40 kWh Deep Blue batterierna som sitter i båten innehåller den senaste tekniken från BMW. Torqeedo har modifierat karaktäristiken på Deep Blue batterierna för att passa den marina miljön bättre och ger därför en begränsad garanti på upp till nio år på batterierna.

Info: www.frauscherboats.com

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*