Mercury Racing lanserar Advanced MidSection på 300R

Mercury Racing 300R utombordare blir tillgänglig med Mercury-exklusiva Mercury Racing Advanced MidSection (Racing AMS). De börjar levereras 2022.

Pressmeddelande:

Mercury Racings AMS är designat för högpresterande Mercury Racing-utombordare som testas hårt – i labbet och ute på vattnet – i en ständig jakt på att överträffa de allra högsta förväntningarna och det är också inkluderat i Mercury Racing 450R-modellen. Racings AMS har slittåliga styrplattor och styva motorfästen för att stabilisera utombordaren för bättre köregenskaper i hög hastighet. Racings AMS isolerar dessutom motorenheten från akterspegeln, för att säkerställa att körningen går jämnt och tyst oavsett hastighet. Som tillbehör finns bakre fästen för tie-bar som är inbyggt i Racings AMS-upphängning och ger en stark, ultralätt monteringspunkt samt en stilren installation för stenfast precisionsstyrning på katamaraner och andra höghastighetstillämpningar.

Mercurys Joystick Piloting-system (JPO), även kallat joystickstyrning, är designat för båtar med flera motorer. JPO finns tillgängligt för utombordare på båtar riggade med installationer från två upp till sex utombordare och ger dig full kontroll över din båt, bara genom ett knapptryck med fingertopparna. Dessutom med bekvämligheten av det Mercurys GPS-utrustade och virtuella ankaret Skyhook som håller båten i en stabil position, då man väntar på broöppning eller på att den täta trafiken ska skingras. Förflytta båten i sidled, diagonalt eller snurra den runt sin egen axel. Lägg till på trånga platser utan att bry dig om vind eller strömmar, enkelt och smidigt.

Mercury Racing 300R har en V-8 fyrtaktsmotor på 4,6 liter. Den är utrustad med Mercury Racings QC4-drevmotor (Quad Cam Four Valve) – komplett med 4-ventilers topplock i aluminium och ventilmekanism med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC). Topplocken med sina fyra ventiler och DOHC-ventilmekanism är integrerade i Mercurys patenterade V-8-cylinderblock, fyllt med avancerad hårdvara.

För att få maximal prestanda är Racing 300R utrustad med högpresterande kamaxlar, en oljekylare och en prestandaoptimerad ECU-kalibrering som ökar WOT-intervallet till 6400 varv per minut. Nya V8 300R AMS har fått en maximalt slimmad motorkåpa för att minimera avståndet mellan motorerna för optimerad prestanda. Motorblocket med 64-graders V8 täcks av en slimmad motorkåpa som möjliggör snygga flermotormontage då ett cc-avstånd på endast 65 cm behövs mellan motorerna.

Den branschexklusiva och exklusiva Top Cowl-serviceluckan effektiviserar rutinunderhåll. En 115 A remdriven generator är utformad för att upprätthålla toppladdningsprestanda under de mest krävande förhållandena. Exklusiv hantering av tomgångsladdning hjälper till att förhindra att batteriet laddas ur på båtar fyllda med kraftfulla elektronik- och ljudsystem genom att automatiskt öka tomgångsvarvtalet för att öka generatorns uteffekt tills batterierna laddas.

Adaptive Speed Control (ASC) bibehåller automatiskt motorvarvtalet när belastningen eller förhållandena förändras på grund av havsförhållanden, snäva svängar eller vid lägre hastighet. ARO-kalibrering (Advanced Range Optimization, avancerad räckviddsoptimering) anpassar bränsleblandningen exakt och levererar bästa möjliga effektivitet i alla hastigheter.

Mercury VesselView ger möjlighet att visa motorinformation, elsystem, ekolod och mycket mer. Den har mer information och data om båtens och motorns funktioner än något annat system i båtbranschen och ger en översikt över bland annat: varvtal, hastighet, bränsleflöde och effektivitet, temperatur, trim med mera. Du kan övervaka upp till sex motorer samtidigt på en intuitiv LCD-skärm som visar all information i ett snabböverskådligt format. 300R med Racings AMS erbjuder också avancerad ljudkontroll med exklusiva Advanced Sound Control, som låter dig anpassa avgasljudet. Systemet med dubbla ljuddämpare ger dig möjlighet att växla mellan ett extra tyst läge och en djup, sportigare ton.

Två typer av växelhus finns tillgängliga för 300R-utombordaren med Racing AMS: Den första är det ytskärande ”Sport Master” för båtar med hastigheter över 73 knop, alternativt det 5,44 tums HD-växelhuset för användning på prestandabåtar med stegbotten och tyngre centerkonsolbåtar som kräver ett djupare sittande växelhus för att generera lyft.

Mercury Racing 300R med Racings AMS kommer att vara tillgängligt i EMEA från Q1 2022.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*