Sjösättningstider – så undviker du misstagen

De närmaste veckorna är en högtid för många båtägare – det är dags att sätta båten i sjön. Men det finns flera fallgropar som kan hindra en bra start på säsongen. Läs försäkringsbolaget Svedeas checklista för en lyckad sjösättning.

Efter vinterdvalan vårrustar hundratusentals båtägare sina båtar inför sjösättningen. Att sätta sin ögonsten i sjön inför båtsäsongen är alltid en efterlängtad tidpunkt. Men det kan också vara ett kritiskt moment om man är lite oförsiktig.

– För många inleds sjösättningen med att frakta båten till rampen och just transporten kan vara riskabel. Det blir en hel del skador där vinschens låsspärr har släppt och båten har glidit av trailern. Ibland är dragskolåset vid dragkulan inte ordentligt ditsatt, med resultatet att släp och bil skiljs åt under färd. Och kom ihåg att alltid ta ut kurvor ordentligt, det blir en del skrapskador mot murar och garageportar, säger Jim Frogestam, båtskadespecialist på Svedea.

Varje år genomför Svedea en undersökning bland sina båtkunder, Båtlivsundersökningen. På frågan vad som upplevs som jobbigast med att äga båt är det bara 15 % som anger sjösättning och upptagning.

– Båtägare är ett entusiastiskt släkte och de flesta ser inga problem alls med båtägandet. Men det sker faktiskt en hel del skador just i samband med sjösättningen. Ofta beror det på att man glömmer en liten men viktig detalj som kan ställa till det för hela båtsäsongen. Därför är det bra att följa en checklista och pricka av punkt för punkt, så minskar man risken för missöden, säger Göran Södergren, produktchef båtförsäkringar på Svedea.

Svedeas checklista vid sjösättning

Gå igenom båten noga. Lyft på luckor, känn på alla genomföringar, provstarta motorn, testa el och ankarspel.

Frakta säkert på trailer. Skydda skrov, propelleraxel och drev. Kolla att spännbanden är fräscha och efterspänn om du har långt till sjösättningsplatsen. Kolla vinschens låsspärr och dragskolåset en extra gång.

Kolla trycket på dragkulan. Har du en framdjulsdriven bil måste du tänka på att trycket på dragkulan inte blir för högt, annars kan både bil och båt hamna i vattnet.

Skydda skrovet. I samband med transport och kranlyft: Sätt skydd mellan båten och slingen så skrovet, propelleraxel och drev inte skadas.

Ta hand om bockar och vagga. Märk bockar och vagga så du hittar dem efter säsongen. Markera hur båten ska ligga i vaggan i höst.

Montera dyvikan. Tejpa gärna fast dyvikan (bottenpluggen) på ratten så blir du snabbt påmind om du glömt den.

Se upp för båttjuvar. Montera motor och annan stöldbegärlig utrustning så inpå nära premiärturen som möjligt, så frestar du inte tjuvarna i onödan.

Att tänka på när du sjösatt. Öppna genomföringarna en i taget och kolla så de inte läcker. Starta inombordsmotorn – läcker det in vatten någonstans? Har du utombordsmotor, kommer det ut kylvatten när du startat? Ta reda på om det är låg- eller högvatten innan du lämnar sjösättningsplatsen.

Sjösättning vid Getterön i Varberg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*