1 juni, 2022

Äntligen sommar och båtsäsong

Jag är övertygad om att vi skall få en normal båtsäsong. Med tanke på att vi har fått cirka 10 000 nya medlemmar i våra båtklubbar så är det med glädje som jag hälsar dem varmt välkomna till vår organisation. Båtklubbarna har ett stort ansvar att ta emot våra nya medlemmar och bland annat se till att de får utbildning och kunskap om de regler som gäller för oss alla båtmänniskor.

För att du som båtägare ska veta när det är dags att tvätta båtbotten har Skärgårdsstiftelsen och Svenska Båtunionen byggt upp ett nätverk av observationsplatser längs Ostkusten. Vi behöver fler som håller koll på havstulpanerna och därför hör av er till oss om ni observerat förekomsten av dessa.

Tidningen Båtliv, Svenska Sjö och Svenska Båtunionen har startat en Båtlivspodd. Första avsnittet av Båtlivspodden släpptes 6 maj och du hittar den där poddar finns.

Tänk på att det krävs förarbevis för vattenskoter från den 1 maj 2022! Under en övergångsperiod finns det vissa undantag och dessa kan ni läsa om på Båtlivsutbildning.se och Transportstyrelsen.se.

Svenska Båtunionen och Sweboat kommer att ha en båtutflykt på Stockholms vatten för Riksdagens ledamöter för tionde året 14 juni. I år ska vi åka till Marina Läroverket i Stocksund i några av våra fritidsbåtar. Syftet med dessa resor är att vi vill framföra våra synpunkter och frågor till riksdagsledamöterna från de olika riksdagspartierna.

Senare i sommar kommer vi, Riksföreningen Gästhamnar Sverige, Sweboat och Svenska Båtunionen arrangera en mötesplats i Almedalen för en paneldiskussion om båtlivets utmaningar och möjligheter. Bland annat tänker vi lyfta upp följande frågor med politikerna

För Båtretur ska fungera bättre behövs en mer omfattande skrotningspremie, bland annat för att fasa ut de gamla tvåtaktsmotorerna.

Tullverket har bland annat fått utökade befogenheter i syfte att kunna stoppa internationella stöldligornas framfart i Sverige. Problemet är vad vi förstår att Tullverket saknar tillräckligt med resurser. Vi vill gärna få svar på varför det är så.

Våra gästhamnar är momsdiskriminerade eftersom våra gästhamnar har 25 procent moms medan camping och hotellverksamhet har 12 procent moms, trots att i princip så har gästhamnarna samma verksamhet som camping och hotellen. Dags för förändring?

Slutligen är det hög tid för våra EU-politiker att driva frågan om hårdare krav på avgasrening för båtmotorer inom EU så att vi båtägare kan bidra med en bättre miljö.

Med förhoppning om en lång båtsommar och bra väder” Jag vill önska er en riktigt skön sommar!

Christer Eriksson

Ordförande Svenska Båtunionen